Ki fújja a passzátszelet? - Skoda Superb Combi (2024) menetpróba

Vágólapra másolva!
Egy jókora kombi a SUV-ok árnyékában, villanyhajtás helyett (alapvetően) benzin- vagy dízelmotorral: az új Superb egyértelműen régi iskolát követ, ám igenis van létjogosultsága. Kipróbáljuk az egyik utolsó nem prémium utazóautót, ami közeli rokonához, a Volkswagen Passathoz képest is tud valami érdekeset.
Vágólapra másolva!

Nagy autó, VW-technikával és relatív kevés pénzért: e recepttel támasztotta fel a Skoda nem sokkal az ezredforduló után a régi Superb nevet, a siker pedig nem maradt el. Igaz, kicsit azért váratott magára: a napjainkig összesen 1,6 millió példányban legyártott típuscsaládból kis szeletet kapott a (kombiként nem létező) első széria, az utódja már jobban fogyott, az összeladások felét a most kifutó harmadik generáció tette ki. Nem csak a taxisok, családosok és menedzserek értékelték a jó négyzetméterárat, hanem például a politikusok is, hiszen a Skoda nem veri nagy dobra a kényemet, mint például az Audi.

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Ugyanarra az MQB evo platformra épül, mint az Audi A3-tól a Volkswagen T7-ig a konszern számtalan modellje. Változatlan tengelytáv mellett az elődhöz képest 4 centivel nőtt a hossza
Fotó: Škoda Auto

Csakhogy közben a világ változóban van: sok más gyártóhoz hasonlóan a VW-konszern is vagyonokat költ el az elektromos autókra, a klasszikus modellek bizony átmenetinek számítanak a kínálatban, amihez racionalizálni kell a fejlesztés és termelést. Ennek szellemében vadonatúj helyett a meglévő MQB evo padlólemezre épül a Superb, a Volkswagen Passat legújabb generációjához (B9) pedig minden eddiginél szorosabb rokoni szálak kötik: az A- és a D-oszlop között lényegében ugyanaz a karosszéria, teljes egészében megegyezik a motorkínálatuk, és közös szalagon készülnek Pozsonyban. 

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Kezdetben csak a Combi kapható, de lesz ötajtós Limousnie is – utóbbi nagy esélyt kap azzal, hogy a VW Passatból nem lesz lépcsőshátú. Felárért szebb rajzolatúak és animációt tudnak a LED-lámpák 
Fotó: Škoda Auto

Akad azonban közöttük néhány lényeges különbség, melyek közül talán a legfontosabb, hogy míg a Passatból elkaszálták a lépcsőshátút, addig a negyedik generációs Superbből hamarosan elérhető lesz a Limousine kivitel is, méghozzá hatalmas ötödik ajtóval és így remek variálhatósággal. A nemzetközi menetpróbáról ez még igazolt hiányzó volt, így kizárólag kombi tesztautók álltak sorfalat, mi pedig a hagyományőrző műfajhoz illően egy dízel példány kulcsát kértük el a hosztesztől, a nyolcféle elérhető fényezés közül a gyakori egérszürke vagy flottafehér helyett a vadonatúj „Ice Tea Yellow” színben.  

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Kisebb a homlokfelülete, mint a SUV-oké, a légellenállási együttható 0,26 (az előző generációé 0,30 volt). Olcsóbban elérhető a Superb Combi, mint a vele egy időben érkező új Kodiaq
Fotó: Škoda Auto


Nem felfelé építkeztek, az alapterülete nagy

Ami a formavilágot illeti, a sziluett alapvetően hasonlít a sikeres harmadik generációéhoz, néhány részletén azonban csiszoltak: szélesebb és meredekebben áll a hatszögletű hűtőrács, keskenyebbek az alapáron LED-es, opcióként mátrix fényszórók, középen púp helyett már árok tagolja a motorháztetőt. Kevésbé szigorú a hátulnézete, mint az elődé, kicsit talán az Opel Insigniát is bele lehet látni, de maga az összhatás harmonikus, és nem megosztani akar, hanem konzervatívabb ízlésűeknek is megfelelni. Nyúlánk jószág a Superb a maga 4,9 méteres hosszával, érezhető a jelenléte az utakon. 

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Hosszában és széltében is bőséges a hely, az ablakok elé roló húzható, a Simply Clever megoldások sorát gyarapítja az eltolható középső kartámasz és az első támlák hátoldalára varrt telefontartó zseb
Fotó: Škoda Auto

Hiába a nagy alapterület, felvetődhet a kérdés: vajon labdába tud-e rúgni a tekintélyes belmagasságú SUV-okkal szemben? Nos, bár a Suberb tengelytávja (2,84 méter) nem változott a generációváltással, 

az átlagos testalkatúak hátul széltében-hosszában óriásinak fogják találni a helyet, és még langaléták is elférnek,

miközben nyilván nem végtelen, de - a kombiban legalábbis - mindenképpen tisztességes méretű a fejtér. Leghátul alaphelyzetben 690, az üléstámlákat gombnyomásra ledöntve pedig 1920 literes a csomagtartó, vagyis még a Mercedes-Benz E-osztály T-modell bendőjénél is tágasabb.

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Alaphelyzetben is irdatlan méretű a csomagtartó (690 liter), de a Limousine változaté sem lesz sokkal kisebb (645 liter), bővítve nő nagyra a Combi előnye. Remek a motoros roló és a sokféle térrendező
Fotó: Škoda Auto

Ízlés dolga, hogy valaki elöl SUV-os kakasülőn, vagy személyautósan mélyen szeret-e ülni – én az utóbbiak közé tartozom, és jó dolgom volt a csúcsmodell kihúzható combtámaszú, AGR minősítésű (ortopédiailag ajánlott), minden irányban motorosan állítható masszázsfoteljében.  Bár az anyagok és az összeszerelés minősége jó, el kell ismerni, hogy a beltér látványra kicsit elmarad a Passat modern kialakításától. Integrált helyett itt szabadon álló 10 colos digitális műszeregységet építettek be, ami a klasszikus árnyékoló alatt utólagos megoldásnak tűnik, bár kétségtelen, hogy jól leolvasható. 

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Miféle fapados Skoda? Mindegyik kivitel ülése fűthető és jól formázott, a drágábbak a hűtés mellett három- vagy tízkamrás masszázst is kapnak. Így azért el lehet viselni 1000 kilométeres utakat is
Fotó: Škoda Auto


Száműzés helyett újratervezték a gombokat

Most először lehet a Superbhez head-up kijelzőt rendelni, ami óriásmozi helyett pont megfelelő méretben vetít, ám a magasságát csak a menürendszer bugyraiból lehet állítani. Szellemes a kétküllős kormány és a széltében véget nem érőnek tűnő szellőzőrostélyok kialakítása; a minden kivitelben széria DSG-váltó előválasztója – az ablaktörlőét bal oldalra száműzve – a jobb bajuszkapcsolóra költözött, ezt pár perc alatt meg lehet szokni. Így vezeték nélküli telefontartó és két pohártartó kerülhetett középre, a kartámasz alatti rekesz pedig a többi tárolóhoz hasonlóan kellően öblös. 

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Jól áttekinthető a műszerfal, középen álló kar helyett a jobb kormánybajuszról kapcsolható a széria DSG-váltó. Vegán bőr és fahatású betét tagolja vízszintesen, a Canton csúcshifi 14 hangszóróból muzsikál
Fotó: Škoda Auto

Felszereltségtől függően 10 vagy 13 colos a műszerfal közepén trónoló érintőképernyő, a kocsi méreteit jelzi, hogy a jobb szélén lévő ikonokat csak nyújtózkodva éri el a vezető. Maga a menü amúgy logikus, és világnyelveken (magyarul sajnos még nem) beszéddel is vezérelhető, 

sőt, pár hónap múlva már ChatGPT segít választ adni a bonyolultabb kérdésekre.

Sokaknak örömhír, hogy kezelhetőség szempontjából a gombjainak zömétől megfosztott Passat előtt jár a cseh vitéz, mivel nem csak meghagyták benne a különálló, fém helyett műanyag tekerős klímapanelt, hanem újra is gondolták.

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Íme, a nagyobb átmérőjű, 13 colos multimédia képernyő, a háttérben Cabo de Roca világítótornyával. Utánfutó-asszisztens is része lehet a vezetéssegítő rendszereknek, motorosan lenyíló vonóhoroggal
Fotó: Origo

Míg a két szélső kezelőszervvel a hőfokot és az ülésfűtést lehet állítani, addig a középsőt benyomva változtathatók a karima funkciói: szabályozható róla például a hifi hangereje, a ventilátor erőssége vagy éppen a menetdinamikai mód. Jelzi a praktikus szemléletet, hogy 28 „Simly clever” megoldás lehet a fedélzeten, a klasszikus rejtett jégkaparó és ajtózseb-kuka mellett ügyes ötlet az áthelyezhető szemüvegtok, a mikroszálas képernyőtisztító stift és az USB-töltős belső tükör, a csomagtér pedig igazi ötletbörze a motoros mozgatású rolóval és a rafinált sínes vagy hálós rakományrögzítő rendszerrel. 

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Smart Dials néven emlegeti a Skoda a kijelzős tárcsákból álló vezérlőpanelt. A két szélsővel a klíma hőfokát és az ülésfűtést lehet állítani, a középsőnek változtatható a funkciója – ötletes megoldás
Fotó: Škoda Auto


Van kétféle hibrid, de talán dízelként a legjobb

Háromtagú motorkínálattal indul a Superb forgalmazása, a belépőt a lágy hibrid rendszerrel támogatott, hengerlekapcsolásra képes 1.5 e-TSI jelenti 150 lóerővel – várhatóan ezt választja majd a vevők többsége. Helyette nem túl vészes, 830 ezer forintos felárért a hasonló teljesítményű, hosszú utaknál még takarékosabb kétliteres dízelt is lehet választani, míg a csúcsmodell egyelőre a TDI izmosabbik, 193 lóerős és 4x4-hajtással kombinált változata. Hamarosan a kínálat egyetlen zöld rendszámos tagja, a plug-in hibrid is megjelenik a kínálatban, erre pár sorral lejjebb visszatérünk.

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Simábbak lettek a vonalai, de ismert elemekből építkezik a forma. A dupla modulból álló feláras LED-mátrix fényszórók kristályszerű díszítést kapnak, és már nincsenek szamárfülszerű sarkai
Fotó: Škoda Auto

A későbbiekben a kétliteres, turbós benzinmotort is gyártásba veszik majd (fronthajtással 204, összkerékkel 265 lóerővel), ezekből azonban kimarad a szíjhajtású indítógenerátor, aligha Európa lesz a fő piacuk. 

Valahol paradox, hogy 2015-ben épp a VW-féle emissziós botrány adta a kezdőlökést egy nagy szemléletváltáshoz,

miközben a dízelek pont mostanra lettek igazán szalonképesek. Jó példa erre a Portugália útjain hosszabb távokon kipróbált Superb kisebbik teljesítményű, 150 lovas TDI motorja, amely impresszív, 360 Nm-es nyomatékával kellő dinamikával mozgatja az üresen 1,67 tonnás testet. 

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Míg a drágább dízelhez Haldex-kuplungos 4x4 jár, a kipróbált 150 lóerős TDI elöl hajt. Nyomatékával és zajkomfortjával ideális a Superbhez, álló helyzetből 9,3 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-ra
Fotó: Origo

Bár néhány decivel több gázolajat égettünk el a 4,9-5,7 l/100 km-es gyári fogyasztási átlagnál, méretéhez és tudásához képest igen takarékos a Skoda, ráadásul csendes. Nem csak a motor-, hanem a szélzajt is hatékonyan távol tartották a kabintól (többek között kettős üvegezéssel), csak a gördülési robaj szigetelése tűnik átlagosnak. Észrevétlenül teszi a dolgát a hétfokozatú, duplakuplungos váltó, még a korábban olykor kritikus parkolási manővereknél is, legfeljebb azt kifogásolhatjuk, hogy padlógázra némi gondolkodással vált vissza, és a hagyományos start-stop rendszer sem villámgyors. 

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Egyetlen kivitel sem készül már kézi váltóval, így középen hely szabadult fel - többek közt a hűtött, 15 wattos vezeték nélküli telefontöltőnek és a 6,1 literes tárolórekesznek
Fotó: Škoda Auto


Konfigurálásnál dől el, hogy milyen finoman rugózik

Megjelent a kötelező, minimális gyorshajtásra is csipogó „fedélzeti rendőr”, de kikapcsolható, más biztonsági rendszereivel pedig a Superb alapvetően hagyja élni a vezetőt. Akkor avatkozik be, amikor kell, újdonságként például, ha netán kanyarodásnál egy párhuzamosan vagy keresztirányban haladó másik autót veszélyeztetnénk (Turn Assist), a bringásokat pedig a Skoda – Tour de France szponzorhoz illően – különösen éberen figyeli. Adaptív tempomatja dugóban araszolva és körfogalomban is tudja követni az előttünk haladót (Travel Assist), persze a kormányzást nem veheti át huzamos ideig.

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Nem túl lenyűgöző a szabadon álló, vastag kávájú digitális műszeregység, a berendezés többi része kellemes. Ide is behívható a navigáció térképe, extraként már head-up kijelző is rendelhető
Fotó: Škoda Auto

Közel sem olyan izgága, mint egy Alfa, de nem indirekt és szivacsos: Mladá Boleslavban, pontosabban Wolfsburgban tudják, hogyan kell egy kormányművet sokféle autós igényeire fejleszteni. Ugyanez igaz a futóműre is igaz, 

a Superb különös sportos ambíciók nélkül, mégis magabiztosan fordul, kiszámítható,

és kifejezetten kellemes rugózási komfortot ad. Portugália útjai helyett a sokszor patchwork-szerű magyar aszfaltra 19 helyett 18 colos kerekekkel ajánljuk, inkább a kocsi karakterét valóban módosító, kétszelepes (külön a húzó- és nyomófokozathoz) adaptív lengéscsillapítókat érdemes megrendelni. 

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Év végéig a meglévő három (Essence, Selection és L&K) mellett új, Sportline kivitelben is gyártásba veszik. Alapvetően komfortra tervezték, de fürge is tud lenni, főleg a DCC Plus nevű adaptív gátlókkal  
Fotó: Škoda Auto

Érdekes módon a rövid lisszaboni körön kipróbált második tesztautó, a pompás Laurin&Klement felszereltségű plug-in hibrid darabosabban kelt át az úthibákon, mint a korábbi dízel, és vizes úton valószínűleg első kerekeit is nagyobb kihívás elé állítja a 204 lóerős rendszerteljesítmény. Ugyanakkor napi ingázásnál ritkán indul be az 1.5 TSI motor, a jelentősen növelt akkukapacitás (25 kWh) miatt akár 100 kilométert is meg lehet tenni kizárólag villannyal. Ilyenkor kifinomult és néma a Superb iV, és további jó hír, hogy csomagtere is alig lett kisebb – csak a benzintank ment össze 45 literesre. 

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Kétszer akkora akksit kapott a csomagtér padlója alá az immár csak kombiként kapható iV plug-in hibrid, mint az elődje. Gyorsabb a töltés (AC: 11, DC: 50 kW), csak ehhez jár hét- helyett hatfokozatú DSG-váltó
Fotó: Škoda Auto


A műfaj, amit szinte feladtak a tömegmárkák gyártói

Otthoni töltési lehetőséggel (10-ről 80 százalékra két és fél óra, míg egyenáramú oszlopnál ugyanez 25 perc) biztosan sokaknak megéri a zöld rendszámos modell, ám tetemes felárra kell számítani, ennek magyarországi összegét egyelőre nem ismerjük. Több vevőt érdekelhetnek ugyanakkor a belső égésű motoros Superbek, melyek közül a belépőt az 1.5 e-TSI Essence jelenti 14,47 millió forintért, míg egyelőre a csúcsot a 193 lóerős 2.0 TDI 4x4 Laurin&Klement, 20,28 milliós árcédulával. Vajon ennyiért versenyképes? Nos, az új Passat benzines alapkivitele 2,14 millióval drágább a Skodánál. 

Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Bal oldalon látható a Skoda 640 Superb ősmodell - a típusnevet az ezredforduló után felélesztették
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Bal oldalon látható a Skoda 640 Superb ősmodell - a típusnevet az ezredforduló után felélesztették
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Skoda Superb Combi menetpróba (2024)
Bal oldalon látható a Skoda 640 Superb ősmodell - a típusnevet az ezredforduló után felélesztették

Ami a többi riválist illeti, az elmúlt évek SUV-őrületében jól megfogyatkozott a mezőny: nincs már Opel Insignia, Ford Mondeo és Renault Talisman, míg a többiek emléke a múltba vész. Így csak a korosodó Mazda6 (13,78 millió forinttól) és a nemrég megújult Peugeot 508 SW (14,61 milliótól) tekinthető kihívónak, a többi megmaradt középkategóriás kombi már prémiummárkák szalonjaiban ácsorog, még húzósabb áron. Pedig, mint az új Superb bizonyítja, a „földszintes” családi cirkálóknak igenis lenne létjogosultsága, a rendszeresen utazók aligha találnak náluk jobb hosszútávfutókat. 

90 évvel ezelőtt egy nagyméretű, hathengeres csehszlovák limuzin viselte először a Skoda Superb nevet. Már kezdettől hidraulikus fékeket, később pedig OHV-motort is kapott, 1949-ig gyártották.

Bal oldalon látható a Skoda 640 Superb ősmodell - a típusnevet az ezredforduló után felélesztették