[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Felkészülés a hangulatra

// 2008 // dec // 16

 

// A körülöttünk élő népek közül talán a szlovákok állnak a legközelebb hozzánk, habitusban, szokásban, mentalitásban: most hosszú évtizedekre elpuskázhatjuk, amit el lehet. //

Illusztráció: Németh Gyula

Él ebben a viharoktól szabdalt kicsiny Kárpát- Pannon-medencében két nép, amelyek csak nem férnek meg egymással. Gyűrik-gyömöszölik egymást, emberkednek, fenekednek és olyan fenemód nackók, hogy a fal adja a másikat; Ojrópából legalábbis így látszik, ne legyenek illúzióink. Mindenki hunyó.

Ez a mi hibánk is. A sok hányattatásban, az új évezred hajnalán fejben elfáradtunk: mit tudunk mi igazából a szlovákokról? (Figyelem: aki tótozik, azt kiküldöm. Tegye fel a kezét, ha valaki szereti, ha minket mongol jöttmenteknek tartanak. Senki? De finnyásak lettünk hirtelen.) Hogy ugye "tőlünk lopták a történelmüket", meg a "címerüket" is? Nademéghogy. Ha ezt a parádés gondolatmenetet folytatjuk, vajon hogyan vélekedik rólunk egy igazi lotaring? Mert hozzánk ugye onnan került az Anjouk keresztje. Aki ezen a vágányon halad, az bízvást belesétált a jelenleg domináns szlovák politika csapdájába: ha történeti érveket húzunk elő - amikor emberi jogokról, a kisebbségi oktatás támogatásáról, vagy az EU-s pályázati pénzekhez való hozzáférésről esik szó - akkor ez a historizáló egymásralicitálás csak zsákutcába vihet. (E sorok szerzője történész. Csak a miheztartás végett.)

Nem hiszem, hogy a dunaszerdahelyi rendőri erőszak bármivel is igazolható lenne, és azt sem hiszem, hogy feneketlenül bölcs dolog lenne vedlett zubbonyban, egyáltalán-nem-nyilaskeresztes karszalaggal és levetett határőrségi kasztróban masírozni az erre nyilván kevéssé fogékony szlovák rendőri közegek orra előtt. Mert mifelénk nem elég nyilasnak lenni, annak is kell látszani.

És nyilván tahóság magyarul beszólni a lanovkásnak, hogy "tanulsz te még majd magyarul", meg lefösteni magyarországi szlovák helységnévtáblákat, és egyenesen életveszélyes tahóság elhatárolódást követelni a semmiért nem felelős magyarországi szlovákoktól.

Politikusok, felületesebb fajta újságírók, a megmondóemberek és a megmondóembereket a tévében néző átlagemberek kedvelt toposza az, "hogy a különböző nemzetiségű emberek olyan jól meglennének egymással, csak hát a politika... a cúnarossz politika, az őrjíti meg a népeket". Namármost én példának okáért évek óta harcolok a mazsola ellen. Ahol csak lehet rossz hírét keltem: herpesznek, szárított majomagyvelőnek nevezem, hangosan és kivagyian. Látványosan fintorgok, ha látom, hogy valaki ilyet eszik. Ha tévedésből véletlenül elém jut egy adag vargabéles, ocsmányul széttúrom az egészet, kipiszkálom belőle a mazsolát, hogy aki csak ránéz a tányérra, elmenjen az étvágya. És mégis: az emberek csak nem hajlandók megutálni a mazsolát. Harcom meddőnek tűnik, még a családomban is hátba szúrnak. Egyszóval hiába keltek én hangulatot, ha nincsen piaca az antimazsolizmusnak, nincs erre fogadó közeg, akkor a hajamra kenhetem az indulataimat. Szögezzük le: mert bár a magyar ember más szlovák politikust nem nagyon ismer, és azokat is előszeretettel gyalázza, Robert Fico és Ján Slota sem hülyék. Félretéve ellenérzésünket a késő hatvanas évek külkereskedős divatját hercigen vasalt díszzsepijével tovább éltető szlovák miniszterelnök és koalíciós társa iránt, meg kell állapítanunk, hogy felmértek egy valós választói igényt és azt igyekeznek kiszolgálni. A kilencvenes évek eleje óta tudható, hogy a szlovák választók körében van egy jókora masszív csoport, amely utálja a magyarokat: ez a csoport akkoriban meciari HZDS-re szavazott, mostanság a Smer-re és barátaira. Ők jobbára idősek, jobbára az ország északi részén élnek, ahol nem nagyon látnak magyart (mellékszál és messzire vinne: a magyarok lakta Dél a szlovák irodalomban  és közgondolkodásban - legalább Ladislav Ballek óta - afféle frontier volt: ott nemcsak oroszlánok, hanem bajszos, sunyi magyarok laknak): velük már nem nagyon lehet mit kezdeni. Ennél egy fokkal riasztóbb az, hogy a most kamaszodó szlovák fiatalok egy jelentős részének tudatában is a magyarok jelentik az első számú ellenséget: na ezen viszont sürgősen változtatni kéne. Nem a mi dolgunk volna mondjuk, vesződjön vele a Ján Mikolaj. Csak addig legyünk helyette jófejek, amíg ő olyan rendkívüli jelentőségű dolgokkal foglalkozik, mint az, hogy miképpen írják a tankönyvekben magyarul azt, hogy Stúrovo - Stúrfalva, gondolom. 

A politikusoknak, legalábbis az eszesebbjének, sürgősen el kellene csendesednie az ügyben, és kivárni szalonképesebb pozsonyi politikusokat, azt a pillanatot, amikor a gazdasági csodagyerekről Brüsszelben is felfedezik, hogy orosz átrakóállomást akar csinálni Bécsből, meg szeret molyolni a demokratikus alapjogok újraértelmezésével, és ez talán nem jó. És talán - a szót is félve használom, mert Magyarországon kutyaotthont, meg az egyszázalékért karatézó kisgyereket jelent, de azért kimondom bátran mégis, a bátorsággal, ami van nekem: civil gondolkodás kéne arról, hogyan lehetne ezt a tragikus hülyeségspirált kicsit elgörbíteni. Lehet, hogy rendes egyoldalú gesztusokra lenne szükség: kevesebb értelmiségi okoskodásra, több empátiára, meg arra, hogy a minket utálóknak megmutassuk: van még barátságos és, khm, működő Magyarország; van Sziget, van Szépművészeti Múzeum meg Critical Mass; van Müpa és van Modem. Ha egy csapat szlovák iskolás idejön és látja, hogy nem azzal kelünk, és nem azzal fekszünk, hogy alispánok szeretnénk lenni Alsókubinban, akkor talán előrébb megyünk. Nem ártana szlovákul tanulni, szélesebb körben: igen, itt mifelénk is. Ifjúsági csereprogramok kellenének, közös tévéműsor, (tőlem "Celeb vagyok..." is lehet, azt se bánom), közös társadalomtudományos portál: olyasmi mint ez, csak szlovákul, és nem olyan bénán megcsinálva, mint a közös magyar-román portál, amiből ez maradt. Támogatni kéne az ilyen könyveket, és teret adni a benn foglalt gondolatoknak.

Szlovákiában nem hiszik: ha átmegyünk, sört szeretnénk inni, meg működő sífelvonót szeretnénk, meg várakat néznénk és szúette öreg fakapukat fotóznánk, és mondanánk illedelmesen a múzeumőr néninek, hogy "Dobry den". Ő meg aranyosan visszaszólna, hogy "Máguknak is jó nápot", így, kicsit palócosan, mert ő így tanulta a Rozikától, akivel együtt voltak az internátusban hatvankettőben és a Rozi igazán rendes lány volt, nem úgy mint a többi magyar, és néha még énekeltek is együtt, meg moziba mentek, és a Rozi egyszer elvitte a családjához, és nagyon rendes emberek voltak a szülei, de kicsit komorak, mert megkeserítette őket a sok viszontagság, így mondta a Rozi a szüleiről, akik még jó vastag abált szalonnát is csomagoltak neki az útra, és kicsit pityeregtek, amikor kimentek az állomásra; a Rozi aztán Trencsénbe ment férjhez, lett egy fia, elvált, és aztán meghalt néhány éve: ott volt a temetésén, és ott is úgy köszönt, hogy "Máguknak is jó nápot": mindenki örült ennek és most mi is itt örülünk vele, egy darab közös nyelvben. Egyek vagyunk az örülésben.

Egyszerű emberek vagyunk, egyszerű vágyakkal. Ha jónéhány egyoldalú gesztust teszünk, egy idő után talán ciki lesz nem visszaadni valamit. A részeg kötekedőnek sem állunk le az utcán megmagyarázni, hogy őneki mostan nincs igaza, és jobban tenné, ha nem inna. Mert akkor a járókelők csak annyit látnak, hogy két faszi veszekszik, és még nagyobb ívben elkerülnek minket. Haladjunk el az iszákos mellett. Azokkal próbáljunk beszélni, akikkel lehet és érdemes. Van fiatal és modern Szlovákia is, okos intézetekkel, a Fico-kurzussal kőkeményen szembenő jobboldali liberális napilappal, van számos értelmes kezdeményezés, és vannak a pozsonyi belváros nyüzsgő kávézói.

A körülöttünk élő népek közül talán a szlovákok állnak a legközelebb hozzánk, habitusban, szokásban, mentalitásban: most hosszú évtizedekre elpuskázhatjuk, amit el lehet.

Elbambulunk és kész is van a karambol - hogy a felvidéki magyar identitást radikálisan újragondoló nemzeti bölcselőinktől idézzek.           

26 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

26 frideric 2009. 07. 04. 19:14

hangsulyozni szeretnem még, hogy előbb a felvidéki magyarokról beszélve csak egy (nem a legjelentősebb) csoportjat emlitettem az asszimilaciorol beszelve.

25 frideric 2009. 07. 04. 19:06

jéééé. ninuska a nyelvtörvény taglaló kommenttől eltalált idáig és felélesztette a januártól nyugvó hozzászólásokat. Istenemre mondom a nyelvtörvényes hozzászólása alapján azt hittem, hogy egy empatikus, liberális személy, de itt megmutatta igazi arcát. olyan mint azok az itteni (felvideki) magyarok, akik mar nem beszelnek meg hetvegen sem magayarul a gyerekhez, nehogy megtanuljon, mert az esetleg hatrany, fiuk, jobb esetben az unokajuk pedig a narodny odporban veri a magyarokat. hat nem ninaktol avul meg a szlovak-magyar viszony, de sztem nem is a kozos tortenelemkonyvektol. tortenelemkonyvek nelkülis sok dolog köt minket össze, megsem segit ez, mert nem ismerjük egymást.a bajnai-gyurcsany talakozoktol sem varok többet. az igaz utat A.B. irta meg feljebb.
eleg ha jofejek vagyunk a szinten jofej szlovakokkal. mdeg akkor is ha Magyar Királyságos matricank van is. főleg akkor. a közhiedelemmel ellentétben nem kap tőle frászt mindnen tót (én ezt a kifejezést szüleimtől, nagyszüleimtől tanultam, és ők sosem használták lealacsonyito ertelemben). Egy fiatal középkorász pl. nemrég azt irta, hogy akassza ki nyugodtan minden történelemmel foglalkozó szlovák a falara a Uhorsko térképjét és mondja azt magaban: "ez a mi kiralysagunk is volt". szval okos parbeszeddel elerhető az, hogy pozsonyba nem fognak félni eljőnni Magyarországról sem a turistak (csak japanokkal és kinaiakkal es nemetekkel és spanyolokkal talakozok nap mint nap), a tatrai kis falvakban pedig a helyi juhász fogja juhturos galuskaval és borokapalinkaval kínalni a "dolnyákot" és végre minden magyar a magaenak erezheti a Felvideket/Felföldet és mindezt revizo nélkül és fontos,, hogy az egesz felvideket, tobbet mint 81 éve. ennel is angyobb eredmény lenne ha tudatositanank a mar A.B altal leirtakat:"A körülöttünk élő népek közül talán a szlovákok állnak a legközelebb hozzánk, habitusban, szokásban, mentalitásban: most hosszú évtizedekre elpuskázhatjuk, amit el lehet."

24 Attila58 2009. 07. 03. 13:18

Ez egy kicsit válasz Ninának: személy szerint születésemtől, azaz 51 éve élek Szlovákiában, feleségem szlovák, magyarul nem tud. Diákkoromban 5 évet éltem Csehországban, 10 évet dolgoztam Magyarországon. Tehát a témára van némi rálátásom. Szerintem azt állítani, hogy azért nem szolgálták ki, mert szlovákul beszélt, tévedés. Feltételezem, hogy teljesen szlovákok lakta területről jött szlovákokkal volt ott, akik egyből ezt a következtetést vonták le. Mindezt akkor, amikor Stúrovo lakosságának egy része szlovák, nyaranta hatalmas cseh és szlovák turista tömegek lepik el, akik mind szlovákul/csehül kérnek kávét. A feleségem is többször állított ilyesmit, de mindig bebizonyosodott, hogy félreértésről van szó. Egyébként a város magyar neve Párkány, csak a szlovákok és a magyarorszégi magyarok hívják Stúrovónak. Magyar szövegben a magyar nevet illene használni, szlovák szövegben a szlovákot. Én ha átmegyek egy határon, továbbra is magyarul beszélek, főleg akkor, ha feltételezhető, hogy a másik is tud magyarul. Akkor váltok más nyelvre, ha látom, hogy nem vagy rosszul beszél magyarul és könnyebb neki más nyelven beszélni. A leírt eset egy tipikusan szlovák - szerintem téves - helyzetértékelés és érvelés (saját országukban nem szolgálják ki őket), nem értik, hogyan lehet az, hogy sokan közülünk rosszul beszélnek szlovákul. Közben elfelejtik, hogy Magyarországon 1918 előtt a szlovák lakosság 90 %-a nem beszélt magyarul. Ellenségesnek érzik az akkori magyarosítási törekvéseket, de nem értik, ha nekünk sem tetszik ugyanez fordított felállásban (nyelvtörvény stb.) Az érvek ugyanazok, mint 100 évvel ezelőtt, de sajnos a célok is - jelen esetben a magyar lakosság elszlovákosítása. Ezt persze nem ismerik be nyíltan, de azért ez jól látható. Kívülállónak nagyon nehéz elmagyarázni a kisebbségi lét hátrányait (főleg nehéz magyarnak lenni Szlovákiában, Romániában, Szerbiában) és egy szlovákiai szlovák vagy magyarországi magyar csak tényleg nagyon nehezen fogja megérteni. Ezért is van ebben a témában annyi félreértés. Nem is akarom ezt itt most részletezni, nincs rá elég idő és terjedelem. Magyar részről teljes hülyeség az a felfogás. hogy a "szlovákok ellopták az államunkat". Ők itt éltek a kezdetektől fogva, joguk van a saját államra. Csak annyi történt, hogy érvényesítették a jogukat az önrendelkezésre, különváltak Magyarországtól. Ugyanúgy, ahogy szétvált Csehszlovákia vagy Ausztria-Magyarország. Csak éppen mi, magyarok nem érvényesíthettük a mi jogunkat az önrendelkezésre, nem kérdeztek meg minket, hova akarunk tartozni, nem volt népszavazás. Következésképpen a határokat egyoldalúan, igazságtalanul húzták meg, ennek következményeit máig viseljük. Ha nem így történt volna, ma senki sem beszélne szlovák - magyar ellentétről. Egyébként, Nina, amikor a szlovákok a magyarokról beszélnek, lehet, hogy sokszor nem a magyarországiakra gondolnak, de a legtöbb esetben összefolyik a kettő. Akkor is, ha kifejezetten szlovákiai problémáról van szó, amihez a magyarországiaknak semmi közük, azonnal avval jönnek, mi van Magyarországon. Pl. a magyarok képviseltetik magukat a szlovák parlamentben, a szlovákok a magyarban nem. Máris azt mondják, hol itt a reciprocitás, mi sírunk, hogy elnyomnak minket, közben pedig lám, Szlovákiában milyen jogaik vannak a magyaroknak ellentétben a magyarországi helyzettel. Egyrészt ha Mo-n még feudalizmus is volna, az akkor sincs összefüggésben azzal, hogy Szlovákia milyen jogokat ad a saját polgárainak. Másrészt pedig mi sem alanyi jogon vagyunk a parlamentben, hanem azért, mert sokan szavaztak a magyar pártra, vagyis sokan vagyunk. Ha Mo-n a szlovákok is sokan volnának, ugyanűgy bejuthatnának a parlamentbe. Lehet, hogy Ön nem érezte, de Szlovákiában igenis van egy bizonyos averzió a magyarokkal szemben, és ezt alaposan erősíti a mostani koalíció. Néha ez jogos, de legtöbbször teljesen független attól, mit csinálunk. Szerintem hibás mindkét ország történelemszemlélete és amíg nem lesz közös történelemkönyv, nem lesz béke sem.

23 Aniko82 2009. 07. 03. 15:41

Kedves Nina!

Tudod, mi a megrázó?

Az, ha én felszállok a pozsonyi városi buszra, és a 15 éves suhancok undorral az arcukon azt mondják: Maďari!
Csak mert magyarul beszéltem. Semmit nem tudnak rólam, semmit!
Mégis mintha leprás lennék..
Még mielőtt félreértenél, nem az összes szlovákról beszélek.. Csak egy csoportról, ami igenis veszélyt hordoz magában. Mert én nem a tiniket láttam, hanem a szüleiket, a tanárjaikat, akik véleményüket formálják..

És abban igazad van, hogy mi más kalap alá tartozunk, mint Ti magyarországiak.. Tőletek milyen jogon vennék zokon a magyar nyelvet? Tudod, egyszerű logika: Magyarorszag - magyar nyelv, Szlovákia - szlovák nyelv.. Mi ebben a meglepő?
De csak azért mert pecchemre 20 km-re északra születtem, kevesebb jog illet meg, mint Téged? Nem illet meg a legalapvetőbb jog, az anyanyelv használata?

Szép: ©túrovo-ban??? Látom, te már be is tartod a nyelvtörvényt, holott nem is szlovákiai a portál. Arról nem is beszélve, hogy még nem is lépett érvénybe. Párkány.. Ha valaki nem tudná.
Nem értek egyet a felszolgáló személyzettel. Tanuljon meg mindenki szlovákul! De ne írják elő, hogy 2 magyar hogyan beszéljen egymással.

Szomorú, hogy azzal az egy évvel osztod az igazságot..

22 Nina 2009. 07. 02. 20:36

Én személy szerint egy évig éltem Szlovákiában (teljesen szlovák lakta területen) és senkitől sem tapasztaltam ellenséges viselkedést, azért mert magyar vagyok. Amit viszont észrevettem, hogy amikor a magyarokról beszélnek, akkor sose ránk (magyarországi magyarokra) gondolnak, hanem az ott élő kisebbségre. Tehát, ha szidják is a magyarokat, akkor a szlovákiai magyarokra gondolnak. Én ha átmentem a határon, meg se fordult a fejemben, hogy magyarul beszéljek, mert ha Ausztriába megyek át ott se beszélek magyarul. Viszont sajnos az ott létem alatt volt részem olyan élményben, amiért meg tudom érteni a szlovákokat. Például amikorépp Stúrovoban bementünk egy kávézóba és szlovákul mertünk kérni egy kávét, úgy csinált a személyzet, mintha ott se lennénk és nem szolgáltak ki minket, mert nem magyarul beszéltünk. Ez elég megrázó élmény volt. Hiszen melyik ember örülne neki, ha a saját országában nem szolgálnák ki, amikor az ország nyelvén beszél??? Szomorú.
Én se szeretem a mazsolát!! ;)

21 Maricaalojzia 2009. 01. 13. 19:46

Véleményem szerint jó lenne belátnunk, hogy a Kárpát- medencében nemcsak magyarok élnek, hanem még nagyon sok más nép is.És persze azért ők is tudnak okos és szép dolgokat csinálni.Nemcsak a másik náp tud rossz lenni, de a magyar is.A nép az jó, egymás felé belátó, elfogadó.De sajnos létezik minden nációnál elvakult bigott egyén, akik sajnos a politikusok jórészét képesek befolyásolni.

20 concret 2009. 01. 12. 22:26

Számomra a fő gond a hazai paternalista reflex magyarkisebbség-ügyben.
hegyivadász valahol a 20-as-30-as évek szintjén viszonyul: hogyan gondoskodjunk szegény felvidéki nemzettársainkról?

Szerintem 88 évvel Trianon után, féltucatnyi sorsfordulatot túlélve-feldolgozva mára igazán nagylányok-nagyfiúk a felvidéki magyarok (is). Nyilván értékelnének egy folyamatos, ámde kellően önkorlátozott anyaországi háttértámogatást, de (szerintem) már nem szorulnak rá, hogy helyettük legyünk okosak.

Az írás nagyon tetszett. Szivesen olvasnék valami érdemi opponens véleményt is.

19 ablonczy balázs 2009. 01. 12. 18:21

Megodását nem, javítását: bent van a cikkben.
Kéretik elolvasni.

18 hegyivadasz 2009. 01. 12. 16:59

Kösz, a linket. Tipikus pótcselekvés. Lényeges dolgokban nem lépnek, lényegtelenekben meg zizegnek.

De még mindig nem tudom milyen egyoldalú gesztusoktól várnád a magyar kisebbség helyzetének megoldását?

17 ablonczy balázs 2009. 01. 12. 15:40

T. hegyivadász!
A görög-török párhuzam meg szerintem ül. Ennyit a normativitásról.

"Más kérdés, hogy én nem is emlékszem olyan esetre, hogy emiatt lépett volna a magyar diplomácia."

Segítek: http://index.hu/politika/kulfold/werwolf0808/
  1 3

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva