[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

A pénzügyi összeomlás éve: 1873

// 2009 // jan // 21

Az Osztrák-Magyar Monarchiából indult 1873-as gazdasági világválság sok tekintetben hasonló volt ahhoz, amit napjainkban átélünk. Mit tanulhatunk hát a gazdaságtörténetből?

 

Forrás: [origo]

Ajánlat

Amikor a magyar miniszterelnök a Financial Timest olvassa, és a lap hasábjaiból jut arra a következtetésre, hogy "cudar idők jönnek", olyankor mi, akik ezeket az időket már javában éljük, jobban tesszük, ha a téli estéken a történelemkönyveket is lapozgatjuk, ha az előttünk álló cudar időket akarjuk kifürkészni.

Magyarország ugyanis nem először él át a mostanihoz hasonló "depresszióval" fenyegető gazdasági világválságot, hiszen a két legutóbbi "nagyot" is működő kapitalizmusként vészelte át. Habár az 1929-33-as, és az 1873-as krízis sok tekintetben nem hasonlítható a mostanihoz, hiszen más az ország gazdasági-politikai helyzete, nemzetközi környezete, mások a kihívások és az alapkérdések is, egyvalami viszont a természetéből adódóan alig, vagy csak nagyon lassan változik. Ha akarnánk, sem történne 100-150 év alatt gyökeres fordulat az ország kultúrájában, a közéleti-politikai gondolkodási mintáiban. A történelemkönyvekből tehát leginkább arra lehet következtetni, hogy mi lesz a válság után, vagyis, hogy ebből a kultúrából mire futja baj esetén, mennyire lesz eredményes a problémamegoldás, a válságkezelés, milyen esélye van annak, hogy fellendülés követi a krízist. A Financial Timesból legfeljebb azt lehet kitalálni, hogy addig mi lesz. A jelenlegi válságot az elemzők inkább hasonlítják az 1873-ashoz, mint az 1929-33-ashoz, ezért jobban tesszük, ha mi is a 19. századba tekintünk vissza.

Az 1873-as válság a bécsi tőzsdekrach miatt, az Osztrák-Magyar Monarchiából indult, ahol - mint a téma amerikai kutatója írja - a kiegyezés után, Poroszországhoz és Franciaországhoz hasonlóan, az uralkodóház a jelzáloghitel-piac ösztönzésébe fogott. A cél mindenhol az iparosodás elősegítése volt, de a hitel-boom eszköz lett Bécs, Párizs és Berlin fényes fejlesztésére is. Mindenki építkezett, a bankokból ömlött a pénz, a könnyű hitelek miatt a telek- és ingatlanárak az egekbe szöktek, a további áremelkedésre spekulálva pedig az újabb és újabb jelzáloggal fedezett kölcsönökből felfújódott az ingatlanbuborék. (Ismerős.) A "gründolási lázban" - ahogyan Berend T. Iván könyvében leírja - a hazai jelzálogkölcsön-állomány a nyolcszorosára emelkedett néhány év alatt, s rengeteg hitelintézet alakult kizárólag spekulációs céllal. Az alapítási láz az iparra is átterjedt: míg 1867 előtt alig néhány részvénytársaság működött Magyarországon 1867 és 1873 között 170 létesült. A gazdasági fundamentumok azonban ingatagok voltak, hiszen közben beütött a korabeli globalizáció. A rohamosan fejlődő, olcsó, új földön, alacsony költséggel gazdálkodó, gépesített amerikai mezőgazdaság veszélyes konkurenciát hozott, letörte a gabona, a takarmány, következésképpen a hús árait is a világpiacon. Magyarországon 1873-ig sokan úgy gondolták, hogy a kiegyezés után a tartós, háborítatlan gazdasági növekedés korszaka köszönt be. 1873 májusában aztán összeomlott a bécsi és pesti tőzsde.

"Megpattant a kölcsönös bizalomból sarjadzó hiteleknek túlfeszített húrja" - írta költői szépséggel a korról 1941-ben Eckhart Ferenc A magyar közgazdaság 100 éve című munkájában. A hitelintézetek kénytelenek voltak megszorítani a kölcsönöket, mert sorozatban buktak be az adósok a kontinensen. A pénzügyi válság miatt teljes bizalmatlanság alakult ki a bankok között, ami Nagy-Britanniára és Amerikára is átterjedt. A hitelpiac összeomlott, a hitelezés költségei az egekbe szöktek. "1875-ben 85 bank közül csak 35-nél volt a kamat és a díj 10 százalékon alul. Voltak olyanok, amelyek 13-16 százalékot számítottak fel az adósoknak" - írja Eckhart, és itt reálkamatokról van szó.

"Aligha gondolt a magyar gazdasági életnek bármely tényezője is arra, hogy a beköszöntő válság oly hosszantartó lesz és oly mélyreható következményekkel fog járni" - olvashatjuk, de a sanyarú kor hét szűk esztendőn át tartott. A mezőgazdaságban kiteljesedett a gabonaválság miatti visszaesés, leálltak a vasúti fejlesztések, hosszú évekig pangás következett az ezeket támogató iparágakban, de megtorpantak a fővárosi építőipari beruházások is, hiszen - mint szintén Eckhart írja - "a válságot [...] az állampénzügyek katasztrofális helyzete mélyítette el és nyújtotta meg. Az ifjú magyar állam [...] több feladatot vállalt magára, mint azt józan megfontolással tehette volna. [...] Az állam csak folytonos hitelműveletekkel tudott segíteni magán, de ezek feltételei egyre súlyosabbak lettek. [...] Most először tűnt ki az új magyar alkotmányos korszakban, hogy az állam pénzügyei és a közgazdasági élet mily szoros összefüggésben vannak egymással." Csak egy adat: a kiadások 1868 és 1873 között 70 százalékkal növekedtek, a bevételek csak 18 százalékkal (Katus László: Az államháztartás válsága és konszolidációja - Magyar gazdaságtörténeti szöveggyűjtemény 18-19. század). A párhuzamok sora a végtelenségig folytatható lenne, ami azonban a mai helyzetben a legérdekesebb, az az, hogy az igencsak elhúzódó válság után az 1880-as években tartós fellendülés következett. De vajon miért?

Ismét nyúljunk vissza Eckharthoz! "A vérmes remények, a szédelgő alapítások és a gondnélküli bizalom kora után, [...] az ezzel járó kijózanodás és az erőgyűjtés korszaka" jött el. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara 1875-ös helyzetleírása szerint "a korábbi évek szédelgésének egyik következménye abban áll, hogy a lakosság nem kis része teljesen elvesztette hajlamát a kitartó munka általi szerzésre és a becsületes törekvést, amely megfeszített tevékenységgel iparkodik jóléthez jutni. A szédelgési korszak behatásai alatt álló ezen elemek sehogy sem voltak képesek a megváltozott viszonyokhoz alkalmazkodni." Mai szemmel lassan ugyan, de megtörtént a tudati változás: a szédelgés, a pangás és az erőgyűjtés korszaka után az 1880-as évek újra a kitartó munka, a vállalkozó kedv jegyében teltek, ennek jeleit Budapesten mindenhol láthatjuk.

Ráadásul a politikai osztály - mint Schlett István a Közgazdasági Szemlében 2007-ben, mai tanulságokat hordozó tanulmányában leírta - ha kínszenvedések és a pártstruktúra átalakulása árán is, de eljutott a valós kérdések feltételéhez, a cselekvőképességhez és a hathatós politikai döntések meghozatalához. Nemcsak elhárították a pénzügyi összeomlást, de vissza is vezették az országot az 1867-ben megkezdett programhoz, az európai centrumhoz való felzárkózáshoz.

(Az Eckhart-műre Orbán Krisztián hívta fel a figyelmemet, az általa gyűjtött idézetekért köszönet.)

32 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

33 ozep 2009. 02. 07. 14:00

A válságról /nem tudományos fondorkodással/nekem az a véleményem,hogy:Minden válság alapja az aránytévesztés!
Amikor az egyes ember,vagy emberek egy csoportja önmagának
nagyobb hatalmat,és több részesedést vár,és ér el az indokoltnál,az út a válsághoz.Ha a megalkuvás mentes kontroll
ennek nem állja útját,és különösen nagy anyagi potenciál kép
ződik az inproduktív oldalon,ami a dolog logikája szerint birtokolja az önbeteljesülésének megsegítését eredményező hatalmat is, az maga a válság.Ugyanis a produktumot előállító síkon ez elképzelhetetlen, mivel annak objektív mércéje van.
Az inproduktivitás mérhetetlensége szüli a gátlástalanságot,
aminek nincs meg az erőfeszítés érzetének egészséges kontrollja sem.Ez nem más mint a léggömb értékű részvény,vagy másba manifesztált vagyoni érték,illetve annak a tudata.Időnként ezekről derül ki,hogy légvár és ekkor vannak válságok,aminek szenvedői mindig az a többség,akinek rovására
egyébként is előállt a tarthatatlan helyzet.Ennek ekerülésére
két alapvető megoldés kinálkozna:
1.,A megalkuvás mentes személyes felelősség.
2.,Valamennyi inproduktiv erőforrás egy részének kötelező központosított tartrlékolása válság esetére.
3.,Állami szinten indokolatlanul tartósan ne lehessen veszteségesre tervezni sem.

32 zsigmond54 2009. 02. 07. 03:07

Nos nem tudom,hogy mi közünk a XX.sz eleji válsághoz,de fel kellene ébredni a XXI.sz küszöbén.Máshol a világon már lebegő vasúti közlekedés van,nálunk a barmok 40 méterre fúrják le az állítólagos atom biztos metrót.Kérdezem minek? 10x annyiba kerül mint ha a kéreg alatt tennék ugyan ezt, és ráadásul az összes közmű és út hálózat a nyomán fel lenne újítva.LÁSD VÁCI ÚT. Szerintem itt kezdődik a válság egyik oka,az elherdált pénzek,a gazdaságtalan üzemeltetés.Arról nem beszélve,hogy a rengeteg alvállalkozó milyen munkát végez.A "szocialista" metrót több mint harminc év után kellet fel újítani,ezt vajon mikor? Addig amíg a milliárdok magán kézben vannak és nem forog a pénz ,mindig is válság lesz.Ez a metró téma csak egy példa a sok közül,és még hány ilyen van? Minden esetre a Kádárék nem tettek akkora kárt a 45 év alatt mint ezek a "rendszerváltás" első 6 évében.A fejetlenség,a káosz,a hozzá nem értés jellemzi az egész vezetést.Egyhez értenek a lopáshoz.Jellemző,hogy a pártok a parlamentbe most is csak meccset játszanak egymással,és nekünk a harmadik hálóba rúgják a gólokat,és mi nekünk el kel hinni,hogy ez így szabályos.A kupleráj ehhez képest ártatlan leány nevelde.Tanulmányozni lehet sok mindent,de ez gyanítom nem oldja meg a jelenlegi helyzetet.Kérdem én,mivel bizonyítja egy Orvos a parlamentbe szaktudását egy gazdasági döntésbe és miért szavazhat? Vagy egy történelem tanár az egészség ügyről amikor nem is ért hozzá.Nem nyomogatni kellene a gombokat azért mert azt mondták,és tulajdon képen a műveltségüknél fogva sincs halvány lila fingjuk,hogy miről is van szó.Ezért a régi közmondás "mindenki a kapta fánál"

31 czilyo 2009. 02. 05. 21:05

Az a sok szemét akinek ezt a válságot köszönhetjük,ott ül a zsíros bödönben,hanyag semmit érő munkát végez,még sincs,elmozdítva a helyéről.Nem ujkeletű,magyarország válsága,mégis az okozói mozdíthatatlanok,a világ válság meg mintha egyenesen nekik lett volna kitalálva.Erre hivatkozva tovább rombolják az országot.

30 zsazsa 2009. 01. 24. 14:35

Nem tudom miért beszélünk csak most válságról a magyar ember már évtizedek óta válságban van mert mindig a szomszéd tyúkját biráljuk nem a sajátunkat hizlaljuk.A jelzálog hiteleknél ugy meg emelték a kamatokat hogy azért nem birják az emberek fizetni de ezt is csak a kisjövedelmüeket érinti nem is értem hogy-hogy vették a merszt hogy lakásban akarjanak élni!!!!!!!!!

29 Terep 2009. 01. 24. 12:34

- a kapitalista gazdaság és állam kapcsolatára van egy hasonlatom remélem nem badarság az egész. Ez olyan mint az a szép magyar szokás, hogy az emberek mindig nagyobb házban akarnak lakni, mindig jobb autót akarnak venni, mint amilyet a pénztárcájuk elbír. Megveszik hitelből, törlesztik. Elkezdik berendezni, korszerűsíteni újítgatni. Ehhez még több pénz kell, de ők nem keresenek annyival többet, hogy már ezeket az új kiadásokat is ki tudják gazdálkodni, ezért még több hitelt vesznek fel. Valahogy így van ez az állami fejlesztéseknél, a szociális rendszer fenntartásánál is. aztán egy idő után már nem bírja, eladja, és vesz egy kisebbet. A részvényekel is így van. Azért vannak a padlón mert ennyi a tartalom a valóságban mögöttük. A többi csak légvár.
A plazma tv is jó példa erre. 2 éve még dupla annyiba került mint most pedig akkor is csak annyival tudod többet az Orionnál mint most. Egyszerűen csak boldog- boldogtalan elkezdte felvásárolni (természetesen áruhitelből). A világ meg kezdte elhinni hogy ez a gyarapodás miatt van. Pedig a hozzászólásokban említett természetes fejlődés is csak hitelből van nem pedig önerőből. A lényeg az hogy meg kellenne tanulnunk a lehetőségeinkhez mérten, fogyasztani, javakat felhalmozni. Persze nem fogunk, hiszen az ember csak mint egyed tudatos lény, társadalmi szinten már nem az. A kapitalizmus szerintem a 22-es csapdája. Hiszen ha magára hagyjuk, akkor nem képes önfenntartásra, ha meg az állam beleavatkozik akkor megyünk vissza szocializmusba. Szóval szerintem még nagyon sokat kell tanulnunk az általunk létrehozott gazdasági formáról, és meg kell találnunk az "arany középutat", mert ez megint az a tipikus helyzet, hogy mindenki okosat mond, és végén mégsem lesz jó.
Hát csak ennyit akartam hozzászólni, remélem nem mondtam nagy ostobaságokat, de én valahogy így látom a helyzetet.
Üdv mindenkinek!

28 Antal Dániel 2009. 01. 24. 12:23

Szerintem nem a világgazdaság csődje fog bekövetkezni, hanem, ahogy a történelemben sokszor, a világgazdaság súlypontjai fognak eltolodni - ezúttal biztosan nem Európa javára. Némileg erről is szólt az első írásom itt a komment.hu-n.
http://www.komment.hu/tartalom/20081218-velemeny-gazdasagi-vilagvalsag-gazdag-vagy-szegeny-nemzet-a-magyar.html

27 Terep 2009. 01. 24. 12:09

-A gazdasági válságokat kisebbítendő ötletként felmerült az egyes régiók öngondoskodásának növelése. Ezt mindig az "ennyi erővel visszamehetnénk gyűjtögetni" érvvel utasítják el, pedig meg kellene fontolni. A válságot mindig azok az országok viselték el legkönnyebben, amelyek valamilyen szinten öngondoskodók voltak. Itt nem a "magyar citromra" gondolok, de például miért kellett leépíteni a magyar cukoripart, amikor versenyképes volt és az Unió egyik stratégiai terméke. Pár évtizede még európai szinten is erőssek voltunk (a múlt század elejéről nem is beszélve). Most meg importra szorulunk. De ez így van egy csomó mezőgazdasági terménnyel, termékkel. Miért importáljuk ész nélkül a szlovák, lengyel, román élelmiszernek sokszor csak erős jóindulatnak nevezhető termékeket, amikről messziről lehet látni, hogy azért nyomott az áruk, mert náluk már takarmánynak sem megy el. Tudom ehhez sokkal tudatosabb vásárlási szokások kellenének, de már rég nekiállhattunk volna a kialakításának.
Az internet ellenpéldának azért nem jó teljesen, mert nem önálló gazdasági elem. Csak egy eszköz, mint a telefon, és nem csak gazdasági, hanem például kultúrális eszköz is.

26 Terep 2009. 01. 24. 11:55

Üdv!
Nagy érdeklődéssel olvastam a hozzászólásokat és észrevettem, hogy itt is ugyanúgy két részre oszlik a tábor, mint a gazdasági élet vezetőinél. Az egyik fél azt mondja, hogy ezt és ezt meg kell változtatni így és így. A másik fél azt, hogy nem kell, majd a gazdaság szépen meggyógyítja magát. Mindenki hozza a saját érveit és a cáfolatait.
Én nem vagyok közgazdász, de néhány gondolatom azért leírom, hátha nem nevettek ki.
- Sok közgazdász megpróbál mindenféle ciklusokat megfigyelni a gazdaság összeomlásával és növekedésével kapcsolatban. Az egyetlen baj, hogy nem veszik számításba a szociális és politikai környezetet. Pedig így nézve van periodikusság. Az 1840-es években Európában forradalmak söpörtek végig, ezután fejleszteni akarták az országokat, gazdaságokat. Megjelent a globalizáció nem először a történelemben, de talán először a kapitalizmusban. Majd következett a válság, hatalmi átrendeződések, új eszmék, és elég volt egy szikra, hogy kirobbanjon az I.vh. Vége lett, kiegyezések, fejlesztések, hitelek, válság, átrendeződések, új eszmék, szikra, II.vh.
És így tovább. Az olajválság épp azért nem lett egy új vh kirobbantója, mert az általam említett politikai környezet nem volt hozzá megfelelő. Hiszen tartott a hidegháború. Sem Nyugat-Európa, sem Amerika nem merte megkockáztatni, hogy háborút robbantson ki, hiszen ott volt a Szovjetunió. A tanulság az, hogy most is sok forró pont a világban, de talán nem lesz egy kirobbantó szikra.

25 Mong Attila 2009. 01. 23. 20:35

Üdv Mindenkinek! Köszönöm a hozzászólásokat, nagyon tanulságosak voltak és a kritikákat is vettem - nem gondolom, hogy nálam van a bölcsek köve, hál'Istennek. A történelmi párhuzamok természetesen kicsit sántítanak, így ez is. A válság most és itt sok tekintetben nagyon más, mint akkor, erre a cikk elején utaltam is. Nekem azonban a mostani helyzetben, így kicsit sántítva is, érdekesek voltak az akkori leírások, segítettek értelmezni és kontextusba helyezni, amit most tapasztalunk. Ezt szerettem volna megosztani másokkal. Köszönöm.

24 janikajanika 2009. 01. 23. 09:24

Igen érdekesnek találtam a cikket és a hozzászólásokat. Úgy látom gazdasági szakemberek alaposan kivesézték a témát. Azonban szeretném felhívni a figyelmet valamire: ha már visszatekintünk ( és előre ) jó tudni, hogy a történelemben korábban igen sok gazdasági krízissel találkozhatunk. Az első és alapvető a Római Birodalom bukását megalapozó. Ez, és az utána következők más megvilágításba helyezik a jelenséget. A gazdasági növekedés mindaddig tart, amíg terjeszkedésre van lehetőség. Amikor ez lezárul, belátható időn belül szükségszerűen irreverzibilis folyamatok indulnak el. Jelenleg a Kínai és Indiai gazdaság mutatja azt, hogy elértük a legfelső pontját a hullámnak. Tekintettel a gazdasági tehetetlenségre, még pár évig szintentartással lehet konzerválni a társadalmi állapotokat. Azonban ez után nem újabb növekedési hullámnak gyürkőzhetünk neki, hanem világgazdasági csőd fog beállni. Ezt erősítik majd az elégedetlen elemek szélsőséges megmozdulásai, járványok, stb
  1 3 4

A legújabb hozzászólások

mpolgar // 2012 // máj // 17

Kedves Oer Jee! A cölibátus kérdése nekem is csípi a szememet. No, nem akkor, ha valaki önként vállalja. De, ha mástól elvárja, hogy teljesítse, vagy, tagadja meg úgymond, bi...

Veszélyben vannak-e a lengyel katolikusok? (27)
Oer Jee // 2012 // máj // 17

Kedves csakhaérted! A gazdagoktól "elvenni" szöveg nem fedi a valóságot. Alapból azt gondolom, hogy ha valóban a pénz motiválná a gazdaságot, ha valóban a társadalmi hasznosság...

Kísértet járja be Európát (13)
visnja // 2012 // máj // 17

demi franc Egészen rossz a következtetés.Mármint a kettős állampolgárságról.(Véleményem szerint.) Másrészt,nagyon nem helytálló olyat feltételezni,hogy akik elvesztették magyar...

Honosításról jót vagy semmit? (140)
sors // 2012 // máj // 17

Tavaly 13,6 milliárd forint nyereséget ér el az MNB. A Magyar Nemzeti Banknak (MNB) 13,6 milliárd forint nyeresége képződött tavaly, szemben a 2010. évi 41,6 milliárd forinto...

Bárcsak úgy élhetnénk, ahogyan élünk! (635)
Oer Jee // 2012 // máj // 16

Kedves Gschenker! A történelem az élet tanítómestere? Ha elég lenne a kommunikációhoz az a töménytelen bölcsesség, amit illik tudnunk, akkor a beszélgetések vívó órákká vált...

Nacionalista-e a kereszténység? (115)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva