[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Elmúltak a szép napok: reklám világválság idején

// 2009 // jan // 26

Mintha nem történt volna semmi. A klasszikus reklámok világa fikarcnyit sem változott, pedig közben gazdasági világválság lett - ami nem csak azt jelenti, hogy kevesebb az emberek pénze, de azt is, hogy a fogyasztói kultúra radikálisan átalakul.

 

Forrás: MTI

Ajánlat

A reklám dolga az, hogy eladja a terméket: a hirdetés nem más, mint tisztán gazdasági eszköz. Ugyanakkor a magyar reklámtörvény is kimondja, hogy a reklám a kultúra része. Mint ilyen, erősen alakítja is, hogy miként gondolkodunk a világról, illetve abban saját magunkról.

Vajon mit gondoljunk arról a reklámvilágról, amely jelen pillanatban körülvesz minket? Ha a klasszikus hirdetési ágak (televízió, rádió, nyomtatott sajtó, közterület, hagyományos bannerek) tartalmait nézzük, látszólag semmi sem változott. Ugyanazokat a képeket látjuk a televízióban és a nyomtatott hirdetéseken 2009 januárjában, mint fél, egy vagy öt évvel ezelőtt: örömködő anyukák, akiknek sikerült kivenni a gyerek ruhájából a foltot; végtelen tengerparti/hegyi utakon futó autók; a családi, magán- és egészségügyi problémák egy csapásra való megoldódása valamely termék megszerzése által; boldogság, elégedettség, tiszta és egyszerű (együgyű) megoldások.

A reklámok közhelyeinek sora a végtelenségig folytatható, igazi szellemességgel, eredetiséggel ritkán találkozni. Ez önmagában is rengeteg kérdést vet fel (a társadalmi sztereotípiák erősítése, a fogyasztói társadalom fals normáinak a kialakulása, a média tömeghatása stb.). Történt azonban valami az elmúlt hónapokban, nevezetesen beütött egy gazdasági világválság, amely érezteti is hatását a magyar polgár mindennapi életében. Még nagyobb egzisztenciális bizonytalanságot szült ebben az országban, mint amilyet mondjuk tavaly ilyenkor éreztünk.

A gazdasági világválság új fejezetet nyitott, bebizonyosodott, hogy számos gazdasági rendszer nem tartható fenn oly módon, ahogyan az elmúlt 50-60 évben működött. De akkor nem kellene a Magyarországon futó reklámokon ennek a radikális változásnak valahogyan érződnie?

A reklámetika leggyakrabban tárgyalt, "érzékeny" zónái eddiig a cigaretta, az alkohol, az óvszer, vagy a gyógyszeripari termékek, na meg persze a kiskorúakat célzó marketingkommunikáció voltak. A "problémás" területeket egyrészt törvény, másrészt önszabályozás kontrollálja - ez utóbbi "a felelősségteljes reklámtevékenység elősegítése a fogyasztók, az üzlet és a társadalom érdekében". Nagyon nehéz persze meghatározni, hogy egy-egy reklám vajon sérti-e az eleve nehezen meghatározható közerkölcsöt vagy közérdeket, különösen akkor, ha nem egy konkrét marketingkommunikációs üzenetről, hanem vizuális megjelenésről, adott értékrendet sugalló médiatartalomról, stílusról vagy világlátásról beszélünk.

De hát mégis: mit kezdjünk az elképesztő mennyiségű, a vásárlás elkerülhetetlenségét sulykoló karácsonyi reklámmal? A gátlástalan hitelfelvételi konstrukciók propagálásával? És egyáltalán: azzal, hogy Magyarországon a reklámkészítők (a hirdetőkkel karöltve) mintha tudomást sem vettek volna arról, hogy gazdasági válságban - ráadásul minden jel szerint az elején - vagyunk?

Nem csak nálunk van ez persze így. Mivel pontosan még nem lehet tudni, mi lesz a következménye a nyugati pénzügyi világ összeomlásának egyes országok gazdasági életében, a reklámozók kivárnak, sok helyütt lebénulva figyelnek. De azt azért tudni lehet, hogy valami lesz. És ez a valami feltehetőleg nem éppen a reklámgazdaság felpezsdülése.  Az elmúlt évek multinacionális vállalati körökben egyik legtöbbet hangoztatott szakkifejezése a céges társadalmi felelősségvállalás (CSR) volt. A CSR azt jelenti, hogy egy vállalat a maga (marketingkommunikációs és egyéb) tevékenységébe beépíti mindazon szereplők érdekeit, akik/amelyek a terméke célcsoportjához tartoznak. Egy felelősen működő cég nemcsak az üzleti közeget tartja szem előtt, hanem a társadalmit is. És ez pont nem azt jelenti, hogy néha-néha adni kell az árváknak meg a művészeknek is - miközben a büdzsé nagy része a klasszikus nagy kampányokra megy el, ezeréves, unott üzenetekkel, bornírt kreatívanyagokkal, és promóciós hirdetmények garmadájával.

Nem csupán azért lenne fontos, hogy a reklámok üzeneteiben is megjelenjék, hogy valami megváltozott, mert ez így lenne etikus és társadalmilag is felelős magatartás. Hanem azért is, mert a vállalatoknak fel kellene fogniuk, hogy milyen jelentős üzleti kihívás előtt állnak. A fogyasztók ugyanis pillanatokon belül sokkal radikálisabban szólnak majd bele a jövő alakulásába, mint ahogy az akár néhány évvel ezelőtt is jellemző volt.

A reklámozás gyakorlatának változnia kell. Sok területen zajlik is ez manapság - gondoljunk az alternatív hirdetési megoldásokra, az online/digitális marketingre. Inkább előbb mint utóbb az óriáskampányok megrendelőinek és készítőinek is észre kell azonban venniük, hogy egyre üresebben szólnak a régi szlogenek. A reklám mindig vágyakat, ideálokat társít a termékekhez - de ha ezek a vágyak és ideálok már köszönőviszonyban sincsenek a valósággal, akkor a legszebb óriásplakát is csak kidobott pénz.

 

13 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

13 B.Anikó 2009. 01. 30. 17:58

Az etika kérdése a magyar társadalom számára egyre inkább tovatűnő fogalom. Míg azok a társadalmi rétegek akiknek példát kellene mutatni, a legetikátlanabbul viselkednek, addig mit várunk a reklámok területén, ahol a pénz az úr.
"Az adjon mindenki számlát " társadalmi célu hírdetés a legjobb példa erre. Hiszen minket ellenőriznek, csak éppen a hírdetés megfogalmazóira nem. Akkor miről beszélünk?

12 barakarki 2009. 01. 30. 15:18

Meglátásom szerint a legtöbb ember úgy menekül a TV-reklámoktól, mint a tűztől. Azalatt teregeti ki a ruhát, hoz be újabb hideg sört, rendezi a PH-értékeit. Ha mégis marad, leveszi a hangot. Vagy lehet, hogy én élek "rossz" közegben?

Hogy magamról is szóljak, le szoktam fordítani bennük mókásra a hazugságokat. A család meg röhög és röhögve tanul.
Hiába kell a jó bornak is cégér(ami más, mint a reklám), amit úgydeúgy kell reklámozni, az bizony hitvány!

11 thyeby 2009. 01. 28. 20:40

T. Fecó!
Ne magadból indulj ki! Bár mindenki úgy viselkedne a reklámok hatására, mint Te! Az lenne a kánaán.
Valamikor a rendszerváltás elején megtapasztaltam, mit is tesz a reklám. Jártam Bécsbe bizniszelni, többek között pacsulikkal. Nagyon gyorsan észrevettem, hogy amit a TV-ben épp reklámoznak, azt feltétlenül hoznom kell, mindegy, mennyiért adják, mert az emberek léptékkel többet vásároltak a reklámozott termékből, hiába volt az silányabb és drágább, mint a "hagyományos". Nekem akkor sok pénzt hozott, pedig már akkor azok közé tartoztam, akikhez nagyon össze kellett szedni magát a mikroszkópikus nagyításoknak, a fogorvosi kamara ajánlásának, a PH értékeknek, hogy egy huncut garast kicsikarjanak reklám útján.
Nem buta emberek költenek tíz, meg százmilliókat reklámra. Hidd el, nem tennék, ha nem térülne meg nekik (mégpedig busásan).

Azért a technológiáért viszont háromszoros árat fizetnék, - és szerintem nem vagyok ezzel egyedül - ha sikerülne előállítani olyan TV készüléket, ami garantáltan minden reklámot kiszűr. (Olyan már létezik, amelyik a hirtelen felemelt hangerőt érzékelve megszűri a reklámot.)

10 fecó 2009. 01. 28. 11:51

T. DMC
Nekem pedig már csak a TV maradt "vazze"
Gondolkodtam egy akváriumon, de szerintem az uncsi!:)
Egyébként karácsonykor nem a reklám hatására vásárolnak az emberek, hanem csak úgy. Mert az egy beteges állapot.
Ahogy a januári leértékeléskor sem a reklám, hanem a lenyomott árak miatt vásárolnak tömegével olyasmit, ami valójában még annyit sem ér.
De komolyan! Én is fogyasztó vagyok, de még sosem jutott eszembe egyetlen reklám sem vásárlás közben. Sosem tértem el attól, amit már megszoktam. Tőlem lehet "olcsóbb, szebb, jobb"
nem érdekelt sosem.
A 2.ponttal egyetértek.
Ja! Én azért maradnék a tévénél. (NGC, Spektrum, Sport)

9 thyeby 2009. 01. 27. 22:51

Hosszan elgondolkoztatott ez a cikk. Átgondoltam, hogy a komment.hu átgondolta, majd deklarálta mi a célja. Ha egy hangyapucányi változást kieszközöl, akkor már megérte.
Ez a terület viszont olyan - mármint a reklám - ahol esélyt sem látok, hogy ily módon lehetne javítani a helyzeten.
Törvény szabályozza a reklámot, de az sem tudja szabályozni.
Ma a reklámozás gyakorlatában megszokott és elfogadott, hogy a hazugság az valójában nem hazugság, a megkárosítás az valójában nem megkárosítás, a megtévesztés nem is megtévesztés. Kinek jut eszébe ma már ezen háborogni? Megszoktuk. Etika? A profit felülírja!

S kinek jut eszébe egyáltalán kimondani, hogy jogom van kitérni a reklám elől? Amikor jön nagy rössel egy kamion, melyik gyalogosnak jut eszébe, hogy joga van átmenni a zebrán?

Az egészséges élethez jogunk lenne, az erkölcshöz jogunk lenne - ha recesszió, ha fellendülés...

8 Lau 2009. 01. 27. 21:52

A válság beálltát követően a fogyasztói magatartás nem változik meg azonnal, több hónap eltelte után kezdenek csak megváltozni a vásárlói szokások: ez az egyik oka annak, hogy idén többet költöttek a magyarok összességében karácsonykor, mint az előző évi ünnepekkor.
Ezzel valószínűleg a hirdetők és/vagy a kreatív ügynökségek is tisztában voltak, ezért nem került sor változtatásokra.
Ami a hirdetések mennyiségét és milyenségét illeti, ha a vállalatok pénzügyi nehézséggel állnak szemben, először (munkatársak elbocsátása mellett) a kommunikációs költségeket vágják meg. Így, ha kevesebbet hirdetnek, valószínűleg nem fogják finomabban átadni az üzenetet.
De mi mást is várhatnánk a vállalatoktól? A fogyasztókból élnek, akiket viszont befolyásol a kommunikációjuk. Ördögi kör :)

7 DMC 2009. 01. 27. 21:39

1.Nem kell tv-t nézni vazze!
2.Aki reklám miatt veszi meg, ami neki kell, sikeres ember nem lehet!
Másrészt pont a kereslet csökkenése miatt reklámoznak a cégek többet és hidd el, vannak még fogyasztók (lsd pl. karácsonyi vásárlási statisztika összevetve 2007-tel)...

6 fecó 2009. 01. 27. 13:52

Kedves J.Csaba!
Maximálisan igazad van, de...
Szerintem (most)nem fog nőni a kereslet a reklámok hatására.
A reklám most olyan, mint a falra hányt borsó.
Az agyunkat ugyanúgy stimulálja, de a pénztárcánk is! :)
Aki még tudna, az nem vásárol, mert már rég beszerezte.
(Tudniillik, hogy nem most lett jómódú és ez a réteg sosem vásárolt a reklám alapján!)
A többieknek meg ugye minek reklám? Hisz úgysincs miből!
Szerintem a reklám csak arra jó, hogy tönkretegye az esti filmet! :):)
Szerintem most olyan reklámok lennének okszerűek, mint pl.
"Tíz köbméter gáz, tizenkét havi részletre, 0%-befizetéstől."
"Tíz liter benzin ajándékba, minden liter után"
"Lejárt étkezési jegyek, féláron. Hogy hol? A Lapkánál!" :)

5 Ondreák József 2009. 01. 27. 13:23

A nyomtatott sajtó statikus jellege fontos szerepet játszik az információ értelmezésében, és ebből kifolyólag a reklámok és hirdetések hatékonyságának növelésében. Míg a televíziós reklámokban a néző figyelme több fele oszlik meg, addig az újságokban és folyóiratokban van idő a hirdetések alaposabb tanulmányozására, és ez által az ott leközölt információ mélyebb és alaposabb befogadására. Az újságok és magazinok statikus jellegéből adódóan arra is lehetőség nyílik, hogy az olvasó több ideig, alaposabban tanulmányozza a hirdetés kontextusát, amely lehetővé teszi, hogy a reklám megértéséhez szükséges kulcsot a fogyasztó maga vehesse kézbe. Összehasonlítva a televízióval azt találjuk, hogy a képernyőn zajló eseményeknek sokszor vagy nincs kontextusuk, vagy ha van, későn adják a néző kezébe a megértéshez szükséges kulcsot. Az olvasók számos esetben az újságot arra használják, hogy utána olvassanak a híreknek, illetve hogy azok mélyebbre hatoló értelmezését kapják meg. A nyomtatott sajtónak ez a pontosabb, informatívabb jellege az olvasók hirdetésekkel szembeni attitűdjükre is hat, hiszen azokban pontosabb leírás és tájékoztatás található egy termék árát, minőségét és beszerzési helyét illetően.

4 Erika 2009. 01. 27. 10:52

Folytatnám a sort a hitekeleket, kölcsönöket "tukmáló" bankok agresszív reklámjaival, amelyek már emberi sorsokat tettek tönkre (tudom, nem szabad hinni nekik, de akkor meg minek???). Engem a "telefonos marketing" is kihoz a sodromból, már azt fontolgatom, hogy miattuk titkosítom a számomat - nem szeretem, ha az otthonomban is kedvező, soha vissza nem térő ajánlatokkal zaklatnak!
  1

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva