[origo] címlaphírcentrumkomment.hu[freemail]videaiWiW

KOMMENT.HU

Hírlevél

hirdetés

Bárcsak úgy élhetnénk, ahogyan élünk!

// 2009 // már // 04
eszközök:

Az itthon egyre súlyosabb pénzügyi-gazdasági válság minden érintettje - a kormány, a parlamenti képviselők, a bankok, az ügyfelek - másokat hibáztat az összeomlásért. Mi lenne, ha mindannyian magunkba néznénk?

 

Forrás: MTI

Ajánlat

Múlt szerdán egy nőt láttam sírni a bankban. Pont mögötte ültem a sorban az ügyintézőre várva, tehát akarva-akaratlanul is szinte mindent hallhattam. Fiatal volt, jól öltözött, a táskájából egy notebook kandikált ki, kicsit mintha a reklámokból lépett volna elő. És keservesen zokogott egy hatalmas táblázat fölött. "Dehát ez 800 ezerrel több!" - mondta a megszeppent alkalmazottnak, aki azt sem tudta hirtelen, hogy pasi legyen és vigasztaljon, vagy ügyintéző, akinek a nő végülis csak egy sorszám. Egy jenhitel vagy egy svájcifrank-kölcsön adatai lehettek a táblázatban, amiről most derülhetett ki, hogy a vészes forintgyengülés miatt a törlesztőrészlet és a forintban számolt hitelösszeg is hirtelen sokkal magasabb, mint amire az ügyfél számított. "Már napok óta nem alszom emiatt" - hüppögött tovább a nő, majd felpattant és kirohant a bankfiókból. A Duna kicsit messze onnan, de volt egy ilyen lendület is abban a futásban. Az ügyintéző közben egy gazdátlan kabáttal és táskával zavartan pislogott körbe.

Egy gyönyörűen és gondtalanul indult kapcsolat - emlékszünk, nyuszómuszó? - drámai végét láttuk itt, és, ahogyan ez ilyenkor lenni szokott, mindenki a másikra mutogat, a másikat hibáztatja. A kormány a Gazdasági Versenyhivatallal közösen a pénzintézeteket nyüstöli, lázasan törvényt módosít, harcot indít az egyoldalú szerződésmódosítások ellen, megerősítené a pénzügyi felügyelet. A pártpolitikusok tüntetnek és felelősségre vonnak. A bankvezérek azzal érvelnek, hogy a kormány és a jegybank közös bűne, a csapnivaló fiskális és monetáris politika hibája, hogy lakosság és vállalatok devizában adósodtak el. A rossz gazdaságpolitika miatt egekbe szökő forintkamat mellett a devizahiteleknek nem volt alternatívája. Balsors akit régen tép, megint egy magyar sorsszerűség - ezúttal devizahitelek formájában. A sor végén pedig ott vannak a sírdogáló ügyfelek, akik elárasztják panaszaikkal a bankokat, a hatóságokat. A nemzeti frusztrációt az is fokozza, hogy az egész csapatot - bankárokat, politikusokat, ügyfeleket - leostobázza a világ, pénzügyi analfabétáknak titulál bennünket a Financial Times.

Ahelyett azonban, hogy jól - és persze nagyon sok igazsággal - visszapörkölnénk a bennünket fikázó Nyugatnak, nem ártana, ha a dolgokat önmagukban néznénk. Bírálhatjuk persze jogosan az eszeveszetten eladósodó amerikaiakat vagy briteket, de nézzünk egy pillanatra magunkba is, mindenki a maga helyén. A politikának először is azokat az adatokat kellene önkritikusan végigtekintenie, amelyek már évek óta és a válságtól teljesen függetlenül mutatták, hogy valami végzetesen megbomlott. A magyar gazdaság külső finanszírozási igénye 1996-ban még csak a GDP 3 százaléka körül volt, mára ez 10 százalékra ugrott - és az adósság jelentős része devizában van. A normális esetben megtakarító lakosság nálunk az eladósodásban jár az élen, csakúgy, mint az állam, a vállalatoknak pedig nincs forrásuk beruházni. Volt olyan időszak, 2004 környékén, amikor a vállalatok nettó megtakarítóként léptek föl. És akkor még nem volt válság.

Ha már itt tartunk, a bankároknak először is az évszázad téves helyzetértékelésének okain kellene elgondolkozni: emlékszünk még a cunamira, aminek szerintük csak az "oldalszele" ér majd el bennünket. Kiben bízzunk pénzügyi kockázataink megítélésben, ha nem azokban, akiket magas fizetéssel és bónuszokkal párnáznak ki a tulajdonosaik és az ügyfelek, hogy aztán bonyolult matematikai modelleiken keresztül fürkésszék a jövőt, árazzák be a kockázatokat? Éveken keresztül állították, hogy a különböző pénzügyi innovációk (lásd értékpapírosítás) segítségével eltüntetik, elporlasztják a kockázatokat, létezhet tehát egyszerre magas hozam és alacsony kockázat. Most meg azt halljuk tőlük, hogy egy évszázadonként egyszer beütő krachot csak nem jósolhatnak meg előre, azzal nem lehet számolni. Miért is nem? A természetgyógyász-sarlatánom, akit évente egyszer vicces helyzetértékelés végett fizetek, már három évvel ezelőtt megjósolta a katasztrófát, "a materializmus végét". Most akkor kullogjak vissza hozzá megszégyenülten?

Lehet persze különösen hibáztatni a magyar bankvezetőket azért a cinizmusért, amivel a jen- és svájcifrank-kölcsönöket zúdították azoknak a nyakába, akiknek bizonyíthatóan (lásd Várhegyi Éva előadását) fogalmuk sem volt a különböző pénzügyi instrumentumok kockázatairól, sőt, többnyire azt sem tudták, hogy ezek devizaalapú kölcsönök. Csak az alacsony havi részletet látták, a bankok  pedig - mint az egyik reklámban láthattuk - valóban befogták a fülüket, és azt sugallták, nem kíváncsiak az ügyfelek jövedelmi helyzetére, kockázatviselő képességére (miközben persze nyilvánvalóan vizsgálták azt). De nem lenne igazságos a pénzügyi kultúra minden gyengeségét is az ő rovásukra írni, miközben ami ezen a téren legalább történik Magyarországon, az éppen a pénzügyi szektor (jegybank, Bankszövetség, kereskedelmi bankok) kezdeményezésére történik - egyébként jól felfogott üzleti érdekeikből. Sokkal inkább a kormányzat felelőssége, hogy még mindig el lehet végezni egy középiskolát úgy az országban, hogy a pénzügyekről nem, vagy csak nagyon érintőlegesen esik szó. A pénzügyi kulturálatlanság oka és része a média is: csak nyomokban lelhető fel a pénzügyi szolgáltatók érdekeitől független, személyes pénzügyekről közérthetően és hasznosan szóló tájékoztatás.

Végül az önvizsgálatban ne feledkezzünk meg magunkról, állampolgárokról, ügyfelekről sem. Magunkról, akik cinkosan és boldogan, igenis részt vettünk ebben a nagy játékban. Jó kezdet lehet, hogy a hitelből vett lakásunk egyik sarkába  hordjuk mindazt (plazmatévét, GPS-t, új autó kulcsát stb.), aminek a terheit nyögjük. Szemezzünk egy ideig ezzel a kupaccal és tegyük fel a kérdést: boldogok lennénk-e ezek nélkül is? "Mikor engedhetjük már meg végre magunknak, hogy úgy éljünk, ahogyan élünk?" - mondta egyszer állítólag a háború előtt Karinthy Frigyes. A bankfiókból kirohanó hölgynek és nekünk mindannyiunknak azon kellene elgondolkodnunk, vajon jó-e az, hogy ezt a (mondjuk egy német polgár számára minden bizonnyal felháborító) mondatot mi valahogyan halálosan viccesnek találjuk. Lehet-e egy nemzet lyukas zsebbel életművész?

eszközök:
MEGOSZTÁS:
346 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

348 sors 2010. 03. 10. 09:52

Kedves sfsdlfks! Gondoltam,hogy reagálni fog rá,melyeket leírtam.Elnézést,ha sértő. De mint függetlenként, ha úgylátom,hogy van valaminek értelme,ahhoz hozzászólok.Kimerem nyílvánítani a véleményemet és kiis tartok mellette!A rosszakat elitélem! És tisztelem a törvényt. Azokat viszont egyáltalán nem,akik vétenek ellene.Becsapják az emberek "TÖMEGÉT"!Azokat mindenféle téren elitélem! Mert itt ma magyarországon az zajlik,hogy csalnak,lopnak,átverik a lakosságot különböző trükkökkel. SAJNÁLOM ! Itt többszázezer ember sorsát ilyen emberek irányítják.Kicsodák ezek? Védelmezni pedig valakinek,valakiknek muszáj,mert óriási a probléma országszerte.Csak a környezetemből is itélve.Látni és meglátni kell a tényeket!Aztán kel véleményt alkotni mások felett! Én tapasztalom és látom! Az a sok híranyag,mely naponta eláraszt bennünket,nem véletlen van!És kitartok sorstársaim mellett,mert a média az utolsó lehetőség a segítségre.Másban sajnos nemsok a remény

Más,Ön azt írta,hogy harmincsas,hát én azért kicsi híján a duplája és tudjamit,Nekem már ezis elég volt! Nics,nemlátok értelmét,hogy tovább gyötrődjünk,ilyen körűlmények között.
Ami itt folyik ebben a világban,ebbe belelehet fásúlni.
Sajnálom az utókort,hogy mi vár rájuk,de talán nekik,majd sikerűl változásokat hozni.

347 sors 2010. 03. 09. 18:29

Kedves sfsdlfks! Gondoltam,hogy reagálni fog rá,melyeket leírtam.Elnézést,ha sértő. De mint függetlenként, ha úgylátom,hogy van valaminek értelme,ahhoz hozzászólok.Kimerem nyílvánítani a véleményemet és kiis tartok mellette!A rosszakat elitélem! É tisztelem a törvényt. Azokat viszont egyáltalán nem,akik vétenek ellene.Becsapják az emberek "TÖMEGÉT"!Azokat mindenféle téren elitélem! Mert itt ma magyarországon az zajlik,hogy csalnak,lopnak,átverik a lakosságot különböző trükkökkel. SAJNÁLOM ! Itt többszázezer ember sorsát ilyen emberek irányítják.Kicsodák ezek? Védelmezni pedig valakinek,valakiknek muszáj,mert óriási a probléma országszerte.Csak a környezetemből is itélve.Látni és meglátni kell a tényeket!Aztán kel véleményt alkotni mások felett! Én tapasztalom és látom! Az a sok híranyag,mely naponta eláraszt bennünket,nem véletlen van!És kitartok sorstársaim mellett,mert a média az utolsó lehetőség a segítségre.Másban sajnos nemsok a remény.

346 sfsdlfks 2010. 03. 09. 12:43

Kedves Sors!

Tisztázzuk a dolgokat!

1. Nem vagyok bankpárti, csak valóság, igazságpárti. Ez alapján csak akkor fogok utálni egy bankot, ha okot ad rá. Azért mert Ön mondja, nem fogom utálni. Azért mert nem uátlom, nem leszek bank párti, csak nem értünk egyet.

2. Én annak idején mindenemet elveszítettem, az egész családi vagyont. Utálhanám ezért a bankot, csak éppen nem a bankon múlt, ahnem az én hibás döntéseimen. Ezt hívják tükörbenézésnek, önkritikának. Próbálja ki Ön is segít látni a valóságot, ha nem vakít el a gőz.

3. Önnek fogalma sincsen arról, hogy mi célt szolág a hitel a gazdaságban. Ön szerint segély a pénzteleneknek de a valóság ettől olyan távol van mint Makó Jeruzsálamtől. Ismeretségre egy bank sem ad hitelt. Legalábbis nekem soha sehol nem volt még ismeretségem és csak igazolt jövedelemre és lekönyvelt bevételre adtak.

4. Imádni csak a családomat imádom. Bankot, pártot, politikust soha nem fogok imádni.

5. Azért mert a reklámok drágák attól még a bankok nem szemetek. Egyszerúen ilyen drága a reklám. Tökmindegy, hogy bank, vagy mosópor. És attól sem lesznek szemetek a bankok, hogy Ön és sokan mások sajnálatos módon nem tudták hiteleiket visszafizetni.

6. Senkit sem kicsinyítettem le, ezt kikérem magamnak. Nincs vállakozásom, ami jól mehetne. Harmincéves fejjel a szülőkkel lakom, gépjárművem sincs. Tükröm van, használom is!

7. Örülük, hogy buknak akiknek kell és ezt egy kifejezetten Önnek címzett hozzászólásomban ki is fejtettem korábban. Ezért azt, hogy "És Ön AZ ÍRÁSAIBAN MINDIG MEGCÁFOLT" mondatát kifejezetten rossz néven veszem. Ön engem kezd rugdosni saját problémái miatt. Ráadásul nem olvassa el, hogy mit cáfolok meg.

Harag nincs, csak csalódás...

345 sors 2010. 03. 09. 11:20

Kedves sfsdlfks! Már többen észrevettük,hogy Ön bankpárti. Önnek bíztosan megvolt az alap tőkéje! Csak kevés segítség kellett hozzá.Megis kapta ezért mert van ismeretsége minden gond nélkül! Mert ez vehető ki a gondolataiból.Sajnálom,ha ezt sérelmezi. Itt teljesen másról van szó,mint ,amit gondol. Mondjuk, én nincs vagyonom,megakarok élni,akarok létrehozni valamit,bemegyek egy bankba,hogy megpróbáljak anyagi segítséget szerezni,mert szükség van az induláshoz. " KÉTLÁBBAL RUGNAK KI!"Mert van rá példa bőven! Ezért írom,írjuk le a gondokat,mert sajnálom de így van! Ha nincs valakinek minimum 2-3 millása az elmehet a sóhivatalba magyarúl.

És az ilyen segítőkész bankokat imádja? Úgy beszéltek az űgyféllel,hogy többé a büdös életbe nemteszi be a lábát.

És a szemeteknek a többmilliós reklámja miről szól,KEDVES?

Megoldjuk mindennemű problémáját,megelőlegezzük válalkozása indulását és sorolhatnám! Nemkell a másik embert ennyire lekicsinyíteni,mert Önnek jól megy a vállalkozása!Mi meg több ezren semilyen hitelhez,még annak lehetőségéhez sem jutunk.

Ez az ETIKAI KÓDEX-ük. Aztán lehet kommentálni a hülyeségeket.

Én már korábban jeleztem milyen dolgok látnak napvilágot,bíztos forrásokból.Bekövetkezett?Buknak a brókerek sorban,mit gondol miért,mert olyan tisztességesek?Nem! Olvassa csak a híreket,mert ez még csak a kezdet! És Ön AZ ÍRÁSAIBAN MINDIG MEGCÁFOLT.TUDJA MIÉRT?Nemhiszem.

Elnézést,ha sértő,de kikellett mondani,mert más cikkeiben is kissé naívan fogalmazott,vázolta a dolgokat, másoknak.Úgylátszik más korokban élünk,más a szemléletünk. Ha haragszik,vigye kánya. Nembaj.Akkor van téma.

344 sfsdlfks 2010. 03. 08. 19:18

Kedves Sors!

Engem senki sem rángatott bele semmibe. A vállakozásomhoz hitelre volt szükségem, bementem a bankomhoz és adtak.

A bankvezetők fizetéséhez semmi közöm, nem is érdekel. Eléggé tévúton jár, ha a hitelt csőbehúzásnak képzeli.

343 sors 2010. 03. 08. 11:48

Annyiban múlott rajta,hogy belevágott KEDVES sfsdlfks!Mi itt,akik írogatunk,sajnos áldozatai lettűnk a bankok kabzsiságának.Mert,ha nem rángattak volna bele a jobbnál jobb hitellehetőségekbe,akkor már nemlenne ez téma. DE SAJNOS többszátezer ember sorsáról van szó!Akkor talán mindenki ostoba,netán hülye volt?Nemhiszem,kedves. Óriási csalások,melyeket művelnek a bankok,még most is és az adósok kárára akarnak profitálni.Nincs olyan nagy baj a pénzpiacon,mint ahogyan lefestették! Ezért írtam,hogy a reklám milliók csak megvannak,meg a többezer bankvezető többmilliós havifizetése.Itt van a Credigen,már lefedezi CETELEMET,mert benne vannak a multikban.Azért mennek a 0 százalékos áruvásárlások továbbra is. Csak most már tapasztalatokat gyűjtöttek és megvannak a kiskapuik.És mit gondol? mégis vannak vásárlók,akiket betudnak húzni a csőbe.Még a válság ellenére is.Igaz hogy majd jön a késő bánat,de olyan kedvesen csinálják,átverik,áldozatot csinálnak a lakosságból.Mert akinek van pénze , úgysem veszi igénybe a szolgáltatásaikat.Hiába a milliókat felöltő reklám.Kik lesznek az áldozatok,megínt a szegény réteg.

342 sfsdlfks 2010. 03. 07. 20:52

Kedves BH, Sors!

Semmit sem kell elhinni nekem. Én is csak a véleményemet írom ide. Nem vagyok bankszakértő, vagy közgazdász, sem bankár. Volt hitelem, be is buktam, de rajtam múlott, nem a bankon, ezért nem a bankot szídom és nem is a reklámot.

A tudatos agymosás az mindíg túlzás, ahányszor elhangzik. Az értékrendet az emeber a családjában, iskolájában tanulja, nem a reklámokból. Hamár a reklám kártékonyságát hozzák fel, akkor ikább a televizió kártékonyáságáról kellene beszélni, mert a műsorok kártékonyabbak a reklmáoknál. A kereskedelmi (csupa reklám) és a nemzeti csatornák (kevés reklám) nézettsége mutaja, hogy mennyit számít a reklám.

Az egymás tiszteletének szükségességével teljes mértékben egyetértek. Nagy hiányát látom.

341 sors 2010. 03. 07. 19:26

Amiket én leszoktam írni,azok tényeken alapúlnak.Elgondolkodó,hogy olyanokat cáfolnak meg,melyek valósak.
Kedves bh! teljesen igaza van, én nem akartam szólni,de látom egyetért velem.

Itt van a botrányokról szóló hírek folytatása. Már az olaszok is számonkérnek több bankvezetőt,mert óriási pénzmosást csinálnak.Nem kell a bankokat félteni! Az egész egy maffia hálózat! Mégis van,aki védi őket.Hányszor leírtam,ők a világon a válság okozói!Azért szaporodtak el annyira,mert a világon a legjobb üzlet,csak aznem mindegy,hogy kiknek a kárára!

340 bh 2010. 03. 07. 14:32

Kedves Sors! Nem kell mindent elhinni sfsdlfks-nek!

Csak a ma dúló pénzisten vezérelt, reklám-liberális, mindenkit átverő, a földi életet kipusztító közgazdasági fölfogás emeli szinte mindenek fölé a reklámot.

Amire tényleg szükség lenne:
- egymás tisztelete
- a tudatos agymosás abbahagyása
- a tudatosan elállított értékrend helyretétele
...

339 sors 2010. 03. 06. 22:48

Az rendben van,hogy kell a reklám. De ennyit rákölteni?Teljesen felesleges! Csak a TV-k főműsoridőben hányszor leadják ugyanazt,azért már nagyonis túlzás.Mibe kerül ez?És meglehet nézni melyik bankok tehetik ezt.VÁLSÁG IDEJÉN. Amelyekbe bepumpálták a rengeteg pénzt az adófizetők pénzét! Lehet jópofiskodni,de ne más kárára!És ezt nemlehet csak úgy szónélkül hagyni!
Mindenhogy átverik vele a lakosságot,mert pl. most,mikor bekeményitettek,egyszerűen hitelt sem adnak,akkor itt miről van szó?Ez olyan,mint amikor valaki maga alatt vágja a fát!

Kedves sfsdlfks ! Kik kaphatnak ma Magyarországon hitelt? Azok,akiknek igazából nincsis rá szükségük!

Ezért fölösleges a rengeteg pénzfecsérlés reklámokra.Ezek csak azoknak való,olyan fiataloknak,akik még aztsem tudják,hogy miaz a kölcsön.
De, amelyik olyan családi sorsban él és felfogja a helyzetet,mikor már megtapasztalta,hogy lehet átesni a ló másik oldalára,az bíztosan nemfog belevágni.És ez a többség.Sajnálom!

  1 3 4 5 6 7 8 9 34 35

A legújabb hozzászólások

magunkfajta // 2010 // már // 11

Ferenc írja: "A holokauszt törvény alapján tilos esetleges számszerű összehasonlítással megkérdőjelezni a holokauszt tényét. Tehát senki nem jelentheti ki büntetlenül, hogy a z...

Sólyom László és a holokauszt ügye (4)
Sólyom // 2010 // már // 11

trey21 "A FED, egy tisztán állami (!) intéznémy" Örülök hogy én vagyok tájékozatlan és hülye bár szerintem a FED-hez maximum annyi köze van az Egyesült Államoknak, hogy a 9 ta...

Kiút a válságból: tulajdonosváltás és privatizáció (46)
Lojika // 2010 // már // 11

Azon elgondtak már , a szerző és azok is aki kirúgni a tanárokat, hogy ki állapítja meg ki az alkalmas tanár ? És ha ez megállapítható, akkor még mindig ott van, hogy a szülők al...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (789)
Lojika // 2010 // már // 11

Nem örülnék neki, ha eltörölnének a diploma feltételét a nyelvvizsgát. Magyarországnak ki kell már lábalnia abból a tragikomédiából, ha hangosan ordítjuk egy külföldi arcába a magy...

A nyelvtudás, mint erkölcsi és anyagi áldozat (587)
mpolgar // 2010 // már // 11

Kedves Morvai! Elnézést a rövidítésért. Nem szeretném tovább borzolni a kedélyeket, de a valamikori disszidensek kérdéséhez szeretnék pár szót szólni. Ezzel mi mindig zavarban v...

A kommunizmus áldozatai: emlékezni, de hogyan? (101)

Időjárás

időjárás

Mai időjárásmin: -2 °C
max: 2 °C


Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!OldaltérképArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatvédelem[origo]T-OnlineOK.huiWiW[freemail]track.huG-PortalVidea Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva