vélemény a profitképes tudásalap létrejöttéről és fejlődésről
[origo] címlaphírcentrumkomment.hu[freemail]videaiWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Tudásalapú gazdaság, tudás nélkül

// 2009 // ápr // 07
eszközök:

Tudásalapú társadalom, hozzáadott érték, innováció - húsz éve egyfolytában hangoztatott jelszavak. Miért nem lett ezekből sem semmi Magyarországon, s hogyan lehetne valami mégis?

Forrás: AFP

Ajánlat

A rendszerváltás óta visszatérő téma, hogy Magyarországot elsősorban a nagy hozzáadott értéket megkívánó, magas tudásra épülő gazdasági tevékenységekkel lehetne felvirágoztatni. Nem nagy felfedezés, ha körbenézünk a világban, bizony azt látjuk, hogy ott van  jólét, ahol mikrocsipet gyártanak, ahol csak kőbaltát, ott kevésbé. Rendszeresen születnek erről szép dolgozatok, de a vége mindig csak az, hogy a magyar Nobel-díjasok emlékét idézgetjük - annak ellenére, hogy nagy többségük nem itthon alkotott.

Világválság lévén különösen aktuális volna valami jó megtérülést ígérő ügybe fektetni energiáinkat. Tegyük most fel, hogy Magyarország képes lesz olyan költségvetési pályára állni, hogy nem költ többet a finanszírozhatónál - ez korántsem triviális, de mégis feltételezzük, ha ugyanis ez sem sikerül, minden további fejtegetés okafogyottá válik. Tehát: hogyan lehetne Magyarországot naggyá tenni valamilyen magas hozzáadott értéket képviselő, sok világújdonsággal szolgáló ágazatban?

Először is. Ismerjük végre fel, hogy mennyire hihetetlenül mélyen vagyunk. Tudásalapú gazdaság nincs tudás nélkül, ebben pedig igen rosszul állunk, minden szinten. Az általános és középiskolai diákok nem tanulnak meg rendesen írni, olvasni, számolni, eligazodni a világban. Aki mégis, és egyetemre kerül, az sem jár jobban. A felsőoktatási intézmények jelentős része nem valódi egyetem, nem tudásbázis, hanem politikai alkuk következményeképp talpon maradt, elavult ismereteket nyújtó szakképző iskola. Alig van olyan tudományos háttérintézet ma Magyarországon, amelyik megbízható, naprakész, színvonalas alapkutatási hátteret, elméleti ismereteket nyújthatna a fiataloknak vagy épp a gazdasági szférának.

Innovációs téren sem állunk fényesen, egyáltalán nem állunk sehogy sem, fogalmunk sincs róla, mi az az innováció. Legtöbben azt gondolják, hogy az valahogy úgy működik, hogy rettentő sokáig öljük a pénzt mindenfélébe, ami csak eszünkbe jut, és aztán csodálkozunk, hogy nem veszi meg senki. Nos, nem. Az innováció sokkal inkább azt jelenti, hogy tudjuk, körülbelül milyen terméket venne meg a vásárló, és ezt próbáljuk meg előállítani, úgy, hogy közben nem pazarolunk, hanem felhasználjuk a meglévő tudást és technológiát.

A nálunk megtelepedett multinacionális cégek sem a csúcsfejlesztéseket hozzák ide - általában éppen a fenti hiányosságok következtében. Meg azért, mert nem találnak az innovációs folyamatot a gyakorlatban végigvezető munkaerőt, megfelelő minőséget és megbízhatóságot nyújtó alvállalkozót és általában, a magas hozzáadott értéket képviselő termékek fejlesztéséhez szükséges hozzáállást.

Találnak viszont évtizedekkel ezelőtt szocializálódott eliteket, melyek tagjai állítják, hogy nekünk van ám egy speciális magyar tudásunk, amit a gonosz világ alulértékel, és az előrejutás útja az, ha ezt elismertetjük mindenki mással is. Ez nyilván nem fog sikerülni, meg hát a speciális magyar tudással előállított terméket a speciális magyar szolgáltatási kultúrához szokott vevőkön kívül mások nem nagyon veszik meg.

Az innovációhoz tőke is kell, azzal pedig a hazai vállalkozói szféra nem áll jól. Létfontosságú volna, hogy megindulhasson a legális tőkefelhalmozás, hogy összegyűljön az értelmes befektetésekre elegendő pénz.

Hogyan lehet mindebből kitörni? Először szelektálni kell, kiválogatni és megerősíteni a minőségi tudást felhalmozó háttérintézményeket. Másodszor pedig meg kell tanulni, hogyan lesz a tudásból termék, attól, aki tudja. Ez egyrészt úgy érhető el, hogy idehozzuk az ilyen cégeket, kerül, amibe kerül, másrészt úgy, hogy elküldjük hozzájuk tanulni azt, akit csak lehet és érdekeltté tesszük őket abban, hogy vissza is jöjjenek.

Hasznos, nagyon hasznos az egyetemeken egy-egy külföldi félév beiktatása is, de még sokkal hasznosabb lenne a pályakezdőknek egy hosszabb szakmai gyakorlat olyan helyen, ahol az adott szakterület "best practice" fortélyai megtanulhatók (ma még annyira nem vagyunk ezekkel tisztában, hogy megfelelő kifejezésünk sincs rá). Nem egy-két Erasmus-ösztöndíjas diák kell, hanem szakemberek tömege, akik ismerik és alkalmazzák a ma elérhető legjobb tudást, és vannak annyian, hogy nem lehet őket a szokásos szövegekkel leépíteni.

Ez az egyetlen esély, és hogy némi optimizmusra is adjak okot, erről legalább tudjuk, hogy működhet. Honnan? Hát egyszer már bevált. Volt egy időszak a magyar ipar történetében, amikor versenyképes, exportpiacra is eladható, a kor színvonalának megfelelő termékeket tudtunk gyártani, gépeket és villamosgépeket leginkább. Akkor sem előztük meg a világ legnagyobb ipari hatalmait, de mind szakmai, mind gazdasági szintben legalább közeledni igyekeztünk hozzájuk, nem homokba dugott fejjel vártuk a szánkba repülő sült galambot (képzavar, de ma tényleg ez történik, még az ingyen adódó lehetőségek elől is elzárkózunk).

Az a történet úgy kezdődött, hogy egy bajor kisvárosban született, Németországban tanult, Mechwart András nevű, huszonöt éves mérnök belépett Ganz Ábrahám öntödéjéhez. Tíz év múlva már vezérigazgató volt. Ő hozta létre a gyár villamosipari részlegét is, és ő szerződtette a Magyarországon végzett, de nemzetközi gyakorlattal rendelkező fiatal Kandó Kálmánt is. A többit meg talán nem kell elmesélni.

A kérdés csak az, ki lesz az új Mechwart András. Meg az, hogy hagyják-e dolgozni.

eszközök:
MEGOSZTÁS:
77 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

57 skripecz 2009. 04. 16. 15:50

Kedves santana3000!

Nagyon velős és atomigaz gondolataid véleményeid vannak, bár hallgatna rád valaki, az irányítók közül.
Sajnos ezek már olyan magasan vannak, hogy csak saját magukat olvassák.
Innováció?
Nekem van egy találmányom, amit még nem gyártanak sehol a világon, de amivel ki lehetne váltani egy drága terméket sokkalta olcsóbban és nagyon jelentős haszonnal. Rájöttem.
A haszon nagyságrendileg felérhet a mai magyar GDP-vel.
Kínálgatom hasznosításra ingyen, mégsem kell senkinek.

Jól mondod, a magyar feltaláló erőlködik a találmányával, de nem lesz belőle semmi.
Az enyémből azért nem, mert ez tipikusa állami beruházást igényelne és természetesen állami bevétel lenne belőle.
Mondom lenne, de nem lesz, mert nem vesz róla tudomást senki.

Szerintem ...

56 santana3000 2009. 04. 16. 12:24

1./ Az USA-ban sem az átlagember tervezi a mikroprocesszort, tehát lényegtelen az , hogy egy átlagos diák milyen. Egy szűk elit képzése a lényeg. (MO-n van ilyen elit , de nem sok hasznát látjuk a létezésüknek mert "nemzeti termék" olyan nincs.) A multik hasznát kiviszik az országból ...
Tehát az elit fizetése marad nálunk , a többi tényező pedig mást erősít.


2./A tudás / szakmai ismeretek "eladásához" kell valamiféle ipari/gazdasági környezet. Ha egy jól képzett mérnök biztosítási ügyintézőként dolgozik az nem hoz hasznot az országnak. MO-on tömegesen vannak parkolópályán a diplomások.


3./ Innováció ? Az mégis hol hasznosulna ? Néhány szerencsétlen feltaláló erőlködik a találmányaival amiből nem lesz semmi....


4./ Ha újabb szakokat indítanak be az egyetemeken a fenti helyzet akkor sem változik, mert nem az oktatáson belül van a probléma megoldása ...


5./ Egy nyugati cégnél sokezer mérnök dolgozik. Ezeken a Mechwart/Kandó féle anekdokákon már nem érdemes nosztalgiázni mert ma más világ van.

6./ Nem a legfejlettebb technológiákról kellene álmodoznunk , találjuk meg a saját szintünket.
/*A MERCEDES előállításához a németek értenek , nekünk az nem menne úgy sem.... de ez így van minden másban is... */



Szerintem....

55 skripecz 2009. 04. 16. 08:42

Kedves Tallián Miklós Úr!

Ön remek cikket írt, gondolatébresztőt, bátorítót de legfőképp igazságokat hordozót, csak az a meglátásom, hogy nem olvassa vissza a hozzászólásokat, vagy ami még rosszabb, felülemelkedik ezen a színvonalon. Nota-bene, van olyan hozzászólás, amit önnek címeztek, de nem született viszontválasz.

Üdvözlettel:

Skripecz Dezső Imre

54 skripecz 2009. 04. 15. 17:23

Kedves zollye Úr!
Ez sajnálatosan mind igaz, a külföld úgy néz ránk, elég a magyarnak annyit tudni, hogyan álljon a futószallag mellet, és az adott bigyót ková kell dugnia.
Persze, hogy nem hiszik el, hogy bármi értelmeset ki is találhat. Nem is várják el tőle. De azért a szöveg megy az innovációról, meg a magyarok elveszett tehetségéről.

Nos engem még az idősb Simonyi prof. Úr és hasonló szinvonalú társai oktattak a Bp. Műegyetemen, az én diplomám külföldön többet ér, mint itthon. Perszehogy nem azonosulok a futószallagos nemzedékkel!
Ezek jövője bármily kormányvátás jön ugyanaz, ahogy ön is írja.
Az irónia téma rendben van!
Visszatérve, Nemzeti vagyont, csak a nemzet haszontermelésével lehet elérni, olyan haszonnal, ami itthon marad, nem a külföldi tőke működtetésével.

Továbbá tévedés azt hinni, hogy egy vegetáló nemzet lábra tud állni attól, hogy további elvonásokkal alávegetáltatjuk. Ez egy rémálom. Ezért gondoltam hogy felkínálom hasznosításra a találmányt, mert ez valódi hasznot képes teremteni.
Köszönöm a jókívánságot!

53 santana3000 2009. 04. 15. 13:56

Tudásalapú gazdaság ?
-----------------------------------
Azt kérem az alapoktól kell felépíteni.
1./Először is félbevágsz egy zsömlét és beleteszel egy szelet húst! Megméred hogy meg tudod-e annyi idő alatt csinálni mint a MCDONALS-ban ? Amikor már jobban csinálod akkor felnőttél a világszínvonalhoz :-)
2./Ha jobb inget tudsz csinálni mint a kínaiak akkor ismét van egy kis esélyed a kitörésre.
3./Ha sok zsömlét és inget adtál el, akkor elkezdhetsz bonyolultabb dolgokkal is kísérletezni.
4./Egyelőre a magyarnak csak az alja munka jut a nemzetközi munkamegosztásban mert ennyire vagyunk képesek.

A magyar népségnek az való , hogy az ide telepített gyárakban a futószalag mellett meghúzzanak egy csavart.

Egy hamburgert is már csak "amerikai segédlettel" tudunk elkészíteni :-)

A magyaroknak talán javasolható lenne a kínai modell :
zokni, gatya, tornacipő , zsebrádió , bóvli stb. gyártása

Ha ebben jól pallérozzuk magunkat és el tudjuk adni a holminkat akkor talán lesz valamiféle (saját) gazdaságunk.

És ha lesz saját gazdaságunk akkor alátehetjük majd a "tudást" is .... mert ugyebár először talán gazdaság kellene :-)

Eladtunk mindent ... tehát vissza az alapokhoz :-))))

52 joboballos 2009. 04. 15. 07:51

Az "alap" gyenge (8 általános) millio alulképzet szinvonalu,
aztán hijaba "dicsekednek" a sok Nobeldijassal. Nagy a szakadék eben a kis országba.

51 zollye 2009. 04. 14. 21:18

Itt van a kutya elásva, Skripecz Úr:
"Olyan egyszerű, mint a pofon."
Nem véletlenül szoktam mondogatni, hogy "ha egyszerű valami, bízd csak a magyarra!..." -Majd az "megnyakatekeri"! Akiknek van beleszólásuk a találmányok elkótyavetyélésébe, azok szerint "nem kell a magyarnak", ami egyszerű, ötletes, megfizethető,... - Miért ne termeljen zsíros hasznot a magyar fogyasztó annak az idegennek, aki megvásárolja honfitársaink találmányainak szabadalmát? Miért ne vehetnénk meg háromszor-ötször annyiért ugynazt a terméket, amit itthon is elő lehetne állítani? Miért kamatozzon a Magyar Államnak a magyar emberek szellemi tőkéje, mikor a multi "sokkal jobban rá van szorulva erre"? Nem akarok idegen tollakkal ékeskedni, de csak a magyar találmányok ilyen-olyan díjaiból lazán fizethetne a mindenkori Állam megannyi közkiadást, ha nem úgy állna a témakörhöz, ahogy... Persze az értelmiség nem adja "szarért-húgyért" a szellemi tőkéjét, - de valamit valamiért. Úgy gondolom, azzal a mentalitással nem lehet a "magyarság szolgálatában tartani" az értelmiséget, ami itt folyik, sőt, szinte "üldözik" az arra megérett embereket: "Minél több "hülye" marad itthon, annál kevesebb az esélye annak, hogy felfogja mi folyik körülötte Magyarországon. Gyászos a dolog, - és nem feltétlenül biztos, hogy igazam van, - de valahogy így látom. Végszóként azért szeretném tisztázni Önnel Skripecs Úr, hogy az ezt megelőzően általam írott írónia "címzettje" nem Ön, hanem a felelőtlenül munkájukat végEzGETőké, akik igenis tehetnek a témakörben kialakult helyzetről. Azt kívánom Önnek, hogy járjon sikerrel!

50 Kovács István 2009. 04. 14. 18:28

Kedves Skripecz Úr!Természetesen megértem és együtt érzek Önnel.A szándékom mögött iróniát akartam tükrözni azok felé akiknek Ön hiába kínálta föl a lehetőséget még válaszra sem méltatták,hiszen nagyon sok olyan magyar ember él a nagyvilágban akik a hazai bürokráciával és a vízfejek ostobaságával nem tudott megküzdeni de külföldön akár Nóbel díjjig is eljutott, vagy legalább világhírnévre tett szert.De sajnos a történelmünk folyamán sok olyan ember született akinek itthon nem de külhonban bejöttek az ötletei.

49 skripecz 2009. 04. 13. 21:56

Kedves Kovács Úr!

A nemzetközi védettség sok pénzbe kerül, nekem nincs ennyi.
Túl ezen nem beszélek idegen nyelveleket, azt csinálnak velem, amit akarnak, semmi haszna nem volna az egésznek, még a nevem sem merülne föl sehol sem. Nem volna bizonyító ereje.
Nem bizonyítani akarok, hanem segíteni a befolyó haszonnal.
Olyan egyszerű, mint a pofon.

48 skripecz 2009. 04. 13. 21:11

Egyébként köszönöm az elismerő szavakat!

Úgy érzem, még mindíg nem értik miről beszélek olyan szokatlan az ajánlat.
Adni akarok az államnak egy találmányt, hogy megvalósítsa, hasznosítsa, és fizesse ki belőle a szükséges tartozásokat.

Ez a találmány nem sérti semmilyen érdekcsoport édekeit, nem ütközik semmivel, sőt legalább 10, minden gazdasági nagyhatalom törekvéseivel egybevágó előnyös tulajdonsággal rendelkezik.

Zollye! Nem kell ezt előre temetni, ez nem a vízzel hajtott autó esete!
1 3 5 6 7 8

A legújabb hozzászólások

Petőfi szelleme // 2010 // sze // 08

Kedves Stevo! Kiváncsi vagyok mit fog elérni a MOST párt. A labda most ott van. Az hogy a MOST erősődött meg, ez a barak lászlóféléknek köszönjék meg a hidasok. A MOST sem...

Új korszak kezdődik a kisebbségi politikában (12)
Ktesibios // 2010 // sze // 08

Egyik rokonom elitgimnáziumba járt. Osztályfőnöke (testnevelő tanár) valamennyi osztálykiránduláson hullarészegre itta magát. Azt gondolom, hogy nem szabad úgy tenni, mintha csakis...

Osztályfőnöki hatalom, tekintély nélkül (1)
Király // 2010 // sze // 08

Szerintem mi két külön malomban őrlünk Pizza. Persze hogy nem vagy tanár sem pedig futár. Te filozófus lehetsz,abból ítélve hogy mennyit merengesz ezen a témán.:)

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (962)
sfsdlfks // 2010 // sze // 08

Kedves Dr.Pizza! Szinte teljesen egyetértek. Nyelvet mindenki a praktikussága miatt tanul. Valakinek a nyaraláskor, valakinek tanuláskor, valakinek a munkájában és valakinek a h...

A nyelvtudás, mint erkölcsi és anyagi áldozat (713)
Észosztó // 2010 // sze // 08

1.) A "fukszosok"-ról annyit, hogy amikor az Üvegtigris-t forgatták, Reviczky Gábor játszott benne egy "oldsmobil" kereskedőt... Elképzelt egy jelmezt, egy ruhát, egy karaktert.....

Magyarország: ahol mindenki közellenség (109)

Időjárás

időjárás

Mai időjárásmin: 10 °C
max: 19 °C


Komment.hu címkék

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!OldaltérképArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatvédelem[origo]T-OnlineOK.huiWiW[freemail]track.huG-PortalVidea Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva