vélemény nem válogatjuk eléggé, hogy kire bízzuk gyermekünket az iskolában
[origo] címlaphírcentrumkomment.hu[freemail]videaiWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Ha az orvos és az ügyvéd igen, a tanár miért nem?

// 2009 // ápr // 29
eszközök:

A Bajnai-kormány programja szerint etikai kódexnek kellene készülnie tanárok számára; a szakszervezet máris tiltakozott az elképzelés ellen. De mi lenne az az eszköz, ami érdemben csökkenthetné a diákok iskolai kiszolgáltatottságát?

Forrás: AFP

Ajánlat

Érdekes részlet húzódik meg a Bajnai-kormány programjaként is szolgáló Válságkezelés és bizalomerősítés című dokumentum végén. A korrupcióellenes intézkedések között ez szerepel: "Országgyűlési határozatot kezdeményezünk a közszférában érvényesítendő etikai kódexek alapelveiről. Ez szabályozná az ajándék elfogadásának rendjét éppen úgy, mint az ügyfelekkel való kapcsolattartást. Az alapelvek nyomán kell majd kialakítani a köztisztviselők, a bírák, a pedagógusok és mások etikai kódexeit."

Ne foglalkozzunk azzal, hogy az utóbbi években egyre ritkulnak a tanároknak adott ajándékok, s a pedagógusnap is kikerült a fontosabb ünnepek közül. Azzal se törődjünk, hogy valóban ez-e a legnagyobb a baja a magyar közoktatásnak és vajon valóban a tanárok-e a korrupció fő résztvevői. Attól, hogy rossz kontextusban vetik fel, még lehet értelmes az etikai kódex ötlete.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete viszont feháborodott, és kiadott egy közleményt. Ebben a kormány kárhoztatásán ("a kormány folytatja bűnbakképző tevékenységét") túl csak a tanárok kiválóságának emlegetése ("a magyarországi közoktatást már régen nem a kormány, hanem a pedagógus és nem pedagógus dolgozók hivatásszeretete és morális tartása tartja életben") olvasható. Pedig érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy a valóságban milyen a tanárok morális tartása és valóban szükségtelen lenne-e valamiféle etikai szabályozás (nem mintha egy számonkérhetetlen kódex valódi szabályozás lehetne).

A ma egyébként teljesen mindennaposnak tekinthető tantermi politizálás helyett nézzünk egy sokkal egyértelműbb esetet: a tanár és diákja közötti szexuális kapcsolatot. A jelenlegi törvények szerint a 14 évesnél idősebb személlyel létesített szexuális kapcsolat nem büntetendő, függetlenül attól, hogy egyébként milyen viszonyban állnak egymással a felek.

Ha fény derül egy ilyen iskolai kapcsolatra, természetesen fegyelmi vétségnek tekinthető, és a lebukott tanár el is távolítható az iskolából - de ez ritkán történik meg. Egy iskola sem szereti a botrányt, és nem akarja meghurcoltatásnak kitenni az érintett diákot sem. Jó esetben közös megegyezéssel távozik a tanár, rossz esetben a diákot csapják el. Semmi nem akadályozza meg azonban a tanárt abban, hogy egy másik iskolában keressen állást, és ha új igazgatója nem érdeklődik utána (márpedig nem szokott), akkor tiszta lappal kezdheti újra a barátkozást a fiatalokkal. Az esetek látenciája nagyon nagy, csak töredékük az, amiből ügy lesz, így fogalmunk sem lehet, hogy egy évben hány diákkal kezd viszonyt tanára. De az biztos, hogy nem marginális kérdésről van szó.

Ki az a szülő, aki örömmel látná 15 éves gyerekét valamelyik tanára oldalán? És a szexuális kapcsolat csak egy módja annak, ahogyan egy tanár tartós és súlyos kárt okozhat a diákjának. A tanár-diák viszony ugyanis nem egyenlő felek között jön létre, a diák sok szempontból kiszolgáltatott a tanárának.

Vannak más olyan szakmák is, amelyekben az ügyfelek (hogy a kormányprogram terminológiájával éljünk) hasonlóan sérülékeny helyzetben vannak. Kiszolgáltatottak vagyunk az orvossal szemben, aki a testünkben tehet kárt, az ügyvédünkkel szemben, aki a társadalom felé képviselhet bennünket, és az építőmérnökkel szemben is, aki megmondja, a fejünkre fog-e dőlni a megépítendő ház. Érdekes módon ebben a három szakmában mind a mai napig nagyon erős a szakma védelme, bizonyos tekintetben a céhes hagyományokat folytatják. Kötelező a kamarai tagság, és ehhez kötött a foglalkozás űzése is: Csak hosszabb, szigorúan ellenőrzött tanulóidő után végezheti csak a munkát valaki, függetlenül attól, hogy megvan-e a kívánt iskolai végzettsége (az ügyvédbojtárok és a rezidensek évekig tanulnak a gyakorlatban). Bár a magyar kamarák nem minden esetben viselkednek szakmavédelmi szervként, és gyakran inkább érdekvédelemmel foglalkoznak (ami a szakszervezetek feladata lenne), mégis jelentenek arra némi biztosítékot, hogy a szakma gyakorlásában olyan etikai elvek is érvényesülhessenek, amelyek szigorúbbak a törvények által megszabottaknál.

Hiába van azonban a gyerek ugyanúgy kiszolgáltatva a tanárnak, mint a beteg az orvosnak, efféle szabályokat hiába keresnénk a tanári pályán. Az egyetemen pár órában hallgathat pedagógiaelméletet és pszichológiát, aki tanár akar lenni. Az egy-két hónapos tanítási gyakorlat csak a szaktárgy tanításáról szól, esély sincs arra, hogy ez alatt az idő alatt olyan helyzetek álljanak elő, amelyek valódi etikai kérdéseket vetnek fel.

Hiába mondjuk, hogy legnagyobb kincsünk a gyermek, úgy tűnik, mégsem olyan fontos, mint a testünk, a jogi helyzetünk, vagy akár csak a házunk, kevésbé vagyunk válogatósak abban, hogy kire bízzuk rá. Egy valódi szakmavédelmet megvalósító pedagóguskamara, kötelező tagsággal és szigorú etikai szabályokkal, biztosíthatná, hogy az arra alkalmatlanok ne működhessenek a tanári pályán. Egy valódi, többéves gyakornoki időszak pedig gondoskodhatna arról, hogy a kezdő tanárok ne tapasztalatok nélkül szembesüljenek a pálya nehézségeivel. Nem biztos, hogy ettől csökkenne a korrupció az országban (bár még az is lehet), de biztosan kevesebbeknek lenne rossz emlék az iskola. És ehhez sem egy semmire se jó kódex, sem a szakszervezetek önfényezése nem visz közelebb.

eszközök:
MEGOSZTÁS:
354 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

354 Ágica63 2010. 05. 14. 17:27

Kedves aristoteles!Ez már nekem is eszembe jutott.Főleg akkor, mikor sok lelkileg sérült gyermekkel van dolgom pályám során.Nekem a "pedagógusság" mellett pszichológusnak is kell lennem, hogy helyén kezeljem a dolgokat...Nem ragozom.A korrupció meg kimerül annyiban, hogy néhány /10 évenként egy/ szülő megköszöni a munkámat virággal vagy desszerttel.Ebbe valószínű belepusztul az ország,ha nem írunk etikai kódexet.Pedagógusnap? Már jókívánságra sem futja a nebulóktól nem ajándékra. Pedig egy köszönöm nem kerül semmibe. Jogos lenne, ha nem én vinném a dolgozatokhoz a fénymásoló papírt.A komoly etikai vétségek meg minden iskolában kiderülnek és méltó büntetéssel járnak.Ja, hogy nem minden igazgató hülye és nem csinál belőle TV műsort...A tanári munka megbecsülése pedig a szülők hozzáállásától is nagyban függ.Ezzel nem azt akarom mondani, hogy nincs gyengébb képességű tanár, de minden orvos kiváló, minden ügyvéd pert nyer? És hol a gyerek? Akar tanulni vagy nem? "A diák azt hiszi, hogy nehéz a munkája, pedig ő a kocsi a tanár pedig a ló" mondta Petőfi./Bocs,ha tévedek/Hát ennyi.Nekem akkor írjanak etikai kódexet, ha mindenki minden szabályt és előírást betart.Addig a tanár is ember.Ha hibázik, vállalja a felelősséget, mint mindenki más.

353 aristoteles 2010. 04. 29. 13:33

Amikor a cikk címét olvastam, arra gondoltam, ami már régóta motoszkál bennem. Az orvos és a jogász igen, a tanár miért nem?

Miért nem doktor?

Sok "nyikhaj" (ez nem akar sértő lenni)öt évet (vagy 8-at a mai kredit-rendszerben) tanult egyetemista büszkén viseli a dr. címet a neve mellett (előtt), miközben azok, akik az egész nemzet oktatásáért felelősek, nulla megbecsüléssel, sokszor több diplomával sem viselhetik ezt a címet. Tudja mindenki, hogy egy jogász az egyetem elvégzésével azonnal dr. lesz? Nagyarbecsült politikusaink pl.mind doktorok, mintha olyan szörnyen nagy emberek lennének...Nem írom le, hogy miben nagyok.
Ha a tanár (vagy akár a mérnök!!!) több diplomával és több tudással az orvoshoz és ügyvédhez képest egy senki, botorság lenne elvárni egy etikai kódexet.
Ilyeneket csak az ír, aki a mai oktatási rendszerben még nem próbálta minden eszköz nélkül ezeket a "mai fiatalokat" okítani.
A köztisztviselők etikai kódexéről meg csak annyit, hogy ha a közszférában annyi lenne a korrupció, mint az orvosi csúszópénz, akkor tényleg nagy baj lenne.
Az ügyvédek "legális" csúszópénzéről nem is beszélve. Szerintem pl. egy több diplomás mérnök, vagy bölcsész, vagy tanár meg tud írni egy adásvételi szerződést, amikor a házát eladja, nem kell ehhez egy nála sokkal butább ügyvéd, aki a jogtárból kimásolja potom százezerért. Sajnos azonban ezt törvény írja elő, amit hogy hogy nem éppen jogászok alkottak.
Ezért van az ma, hogy már mindenki jogász, mert tele van velük az (össze, nem is kevés) egyetem. De minek? Az ő etikai kódexüknek meg egyébként sincs értelme, mivel a jog avatott ismerőiként nagyon jól tudják, hogy mi etikus és mi jogszerű. (A kettő NAGYON nem ugyanaz)




352 Promontor 2010. 04. 29. 12:28

Nem azért veszített presztízséből a tanári munka, mert a tanári pályára beáramlottak a nők - egy durva himsoviniszta felfogás, és nem is igaz. A dolog úgy áll, hogy miután a tanári munka társadalmi megbecsültsége csökkent, ennek következtében az anyagi dotálása lényegesen kevesebb lett, mint a legtöbb szakmáé. Így a férfiak számára a nagyon kevés fizetés miatt már nem vonzó, nem is lehetett az, hiszen még ma is hagyományosan a férfi a családfenntartó.

351 Aniita83 2010. 04. 24. 14:11

Hát igen,nem ártana egy etikai kódex tanároknak...pl. hogy ne pofára osztályozzanak,és ne találomra írják rá a jegyeket a dolgozatokra stb...persze a Bajnai féle terveket mindenki leszólta,hisz a sok marha nem látja át, hogy a gazdasági nehézségekből egyetlenegy úton lehet kijönni:valahonnan el kell venni a pénzt...de jön majd egy "fantasztikus"kormány,amikor majd mindenki szívja a fogát, hogy be..opta az adócsökkentést,és a sok nyilvánvaló hazugságot..nesze nektek...azért csak menjetek ikszelni marhák...

350 Gabe 2010. 04. 21. 21:56

Kedves százalékszámolgató,aki ismered a statisztikák hatalmát..
Csak egy példa, valaha kis kölykök hallgatták a meséim, együtt éltünk, megtanítottam őket felesleges dolgokra, enni, inni köszönni és csak úgy, lenni .... mi volt a kifogás...
-Ezek a 3 éves gyerekek, azért szeretik és fogadnak szót, mert tudják ő az első óvóbácsi... és férfi / ??? / itt...
Igen, így van, a szeretet, a becsület azért van mert valaki azt mondta és az a valaki nagyon okos....
- Szeretet... várom a definíciót... ? százalék... becsület képlete ????
A jóreggeltkívánok... magyarázata...?????

349 richking 2010. 04. 21. 17:17

Az, hogy a régen megbecsült szakmák (pl. tanári) már nem bírnak olyan magas szakmai elismeréssel, egyszerű szociológiai magyarázata van. Ahogy a nők tömkelege áramlik az adott területre, a munkakör folyamatosan veszít presztizséből, mert a női munkaerőt nem tartják annyira hasznosnak, így kevesebb bért is kapnak. Így az adott munka már nem oolyan vonzó a férfiak számára. Megfigyelhető, hogy a tanárok többsége, főként ált. iskolai tanárokra gondolok, 70-80%a nő, így az ápolók, háziorvosok, asszisztensek stb. Ez az oka, hogy bizonyos munkakörök már nem annyira vonzóak a férfiak számára, így a nők töltik be, kevesebb bér is tartozik hozzá. De ez már komolyabban belegyűrűzik egy társadalmi vonatkozásba..

348 mpolgar 2010. 04. 16. 17:36




Kedves Liza52!
Nem, nem csak a pedagógusok, tanárok vannak ilyen helyzetben, hanem még nagyon sokan, akik eddig nem jelentkeztek, bár, szólhattak volna.
Ismerek olyan orvost, aki kerékpárral jár, mert nincs autója, de a recept mellé sokszor odateszi annak az árát is. Közröhely tárgya!
Ismerek könyvtárost, védőnőt, polgármestert, aki többet tett a közösségért, mint az elmúlt évtizedekben számtalan más. Tudok jogászokról, akik bér, fizetés nélkül tartanak jogsegélyszolgálatot, feltételezem, hogy sejti, nem ők a legjobban keresők a szakmájukban. Sajnos, körülbelül annyira értékelik őket, mint amennyiért húzzák az igát.

Egy történet ezzel kapcsolatban: kiskutyáink születtek, természetesen nem voltak fajtiszták. A gyerekeink azt mondták, vigyük ki őket a piacra, ott annyi ember van, nem létezik, hogy pillanatok alatt rendesnek látszó gazdikat nem találunk nekik. Tévedtek. Mindenkinek tetszettek, helyesnek tartották őket, megkérdezték, hogy mibe kerülnek, mikor megtudták, hogy nem kérünk értük pénzt, elmentek. A lányom erre a következő „rajongónak” azt mondta, hogy 500 Ft. És láss csodát! Pillanatok alatt lealkudták az árát 200-ra, és attól kezdve elkeltek a kiskutyák, vitték, mint a cukrot.

Valahogy ilyenek ezek a szakmák is. Ha megfizetnék, meg megbecsülnék, akkor ennek is lenne tekintélye. Miután „olcsó” emberek, tekintélyük sincs.
Ugyan, miért is lenne?

347 mpolgar 2010. 04. 16. 17:19



Kedves Morvai!, és Mások!
Sajnos, egyéb elfoglaltságom, no meg a néhány napos Internethiány miatt nem jutottam hozzá, hogy reagáljak.

Amit Morvai mondott, azzal kapcsolatban eszembe jutott egy dolog. Történetesen az, hogy vannak szakmák, inkább hivatások, amik nem mérhetőek a hagyományos mércékkel.

Sajnos, ma ezt sokan elfelejtik. Történetesen, hogy egy pedagógus, egy orvos, amikor elenged egy általa addig tanított/ kezelt embert, milyen nyomot hagyott benne.
Nekem, volt szerencsém megtapasztalni, milyen egy „igazi” tanár. Még évtizedek után sem engedett el. Nem azért, mert jelen volt az életemben, hanem azért, mert én nem tudtam elfelejteni!
Ha ő egy „mustármaggömbölyítő” lett volna, akkor este összeszámolják, hogy mit vitt aznap véghez, este kifizetik, és ezzel a dolog véget ért.

Egy hivatással bíró embernél ez nem így működik. Az egész életműve minősít egy ilyen embert.
Az pedig hosszú idő. És hosszú időnek kell eltelnie, hogy az általa tanított, nevelt emberek is belássák az ő igazát, az erőfeszítéseinek az eredményét. Kicsit bizalmi kérdés is, hogy elhisszük, tiszteletben tartjuk, méltányoljuk-e az erőfeszítéseit, vagy nem. Az igazi baj ott kezdődik, hogy a szülők, gyerekek, azonnali eredményeket várnak, természetesen a legkisebb erőfeszítések mellett, és ha az nem jön azonnal, akkor mindenki hibás, az érdekelteken kívül. Nem szeretünk magunkba nézni, mindig kényelmesebb másokban keresni a hibát.

Ebben természetesen, az is benne van, ha egy tanár, tanító, nem állt a helyzet magaslatán, akkor többet ártott, mint használt. Viszont, ezt régen, nem tudom, milyen szenzorok alapján, de sokkal hamarabb kiszűrték az emberek.
Példa: a régi iskolaszékek, a faluközösségek választották a helyi tanítókat. Kevés helyen maradtak sokáig azok, akik nem működtek jól a pályán.

Felgyorsult a világ, türelmetlenek vagyunk, nem tudunk kivárni, és sokszor már még a gondolkodásra, és továbbgondolásra sem szánunk időt. Pedig kellene, és főképp, nemcsak jogokban, hanem következményekben, eredményekben sem ártana gondolkodni.

A tanulás nem egyszerű dolog!
Akkor a tanítás miért lenne az?
Sajnos, ezt kevesen akarják belátni, és elgondolkodni rajta.

Ha, ez viszont ilyen nehéz, akkor azt mondom, hogy aki nem alkalmas, és bizonyítottan nem, akkor itt nincs helye, de annak, aki marad, abszolút, és egyértelmű bizalmat kell szavazni! Ezzel természetesen együtt jár, a szolgálatának megfelelő fizetés, elismertség, és megbecsülés.

346 Liza52 2010. 04. 15. 21:11

Csak a pedagógusokra igaz itt Mo.-on az "elfáradt, megalázott réteg" jelző ...?? Ezt az egoizmust, cinizmust ... !!!!!!

345 Gabe 2010. 04. 14. 11:37

Tudom, butának néztek és sajnálni fogtok amiért ezt írom, de nem érdekel...

A becsület a lelkemben ütött tanyát
Mint a szívdobbanást, zörejt hallom
Nem teszek mást csak hallgatom
Megdobban valami mielőtt szólok
Mielőtt bármit teszek
Ostoba...
Igen, az vagyok
Nekem ilyen egyszerű
Ez a föld
Ez a világ.....
Valaki megsúgja idebent
Valami ismeretlen ismerős
Aki bennem él
Szüntelen....
  1 3 4 5 6 7 8 9 35 36

A legújabb hozzászólások

Petőfi szelleme // 2010 // sze // 08

Kedves Stevo! Kiváncsi vagyok mit fog elérni a MOST párt. A labda most ott van. Az hogy a MOST erősődött meg, ez a barak lászlóféléknek köszönjék meg a hidasok. A MOST sem...

Új korszak kezdődik a kisebbségi politikában (12)
Ktesibios // 2010 // sze // 08

Egyik rokonom elitgimnáziumba járt. Osztályfőnöke (testnevelő tanár) valamennyi osztálykiránduláson hullarészegre itta magát. Azt gondolom, hogy nem szabad úgy tenni, mintha csakis...

Osztályfőnöki hatalom, tekintély nélkül (1)
Király // 2010 // sze // 08

Szerintem mi két külön malomban őrlünk Pizza. Persze hogy nem vagy tanár sem pedig futár. Te filozófus lehetsz,abból ítélve hogy mennyit merengesz ezen a témán.:)

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (962)
sfsdlfks // 2010 // sze // 08

Kedves Dr.Pizza! Szinte teljesen egyetértek. Nyelvet mindenki a praktikussága miatt tanul. Valakinek a nyaraláskor, valakinek tanuláskor, valakinek a munkájában és valakinek a h...

A nyelvtudás, mint erkölcsi és anyagi áldozat (713)
Észosztó // 2010 // sze // 08

1.) A "fukszosok"-ról annyit, hogy amikor az Üvegtigris-t forgatták, Reviczky Gábor játszott benne egy "oldsmobil" kereskedőt... Elképzelt egy jelmezt, egy ruhát, egy karaktert.....

Magyarország: ahol mindenki közellenség (109)

Időjárás

időjárás

Mai időjárásmin: 10 °C
max: 19 °C


Komment.hu címkék

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!OldaltérképArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatvédelem[origo]T-OnlineOK.huiWiW[freemail]track.huG-PortalVidea Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva