[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Mit kezdjünk a kopogtatócédulával?

// 2009 // máj // 05

A választások előtt kipostázott nyolcmillió kopogtatócédula túlnyomó része rendszeresen a kukában végzi, pedig a képviselők megválasztásához vezető demokratikus folyamat ezekkel a fecnikkel kezdődik. Közeleg az EP-szavazás napja. Érdemes-e megállni egy pillanatra és elgondolkodni, mielőtt összegyűrjük a papírt?

Forrás: MTI

Ajánlat

    MásnapNádori Péter írása arról, hogy mit jelentett, amikor húsz éve Pozsgay Imre azt mondta: Népfelkelés

    A demokráciárólViczián Zsófai írása arról, hogy mit gondolnak a húszévesek a mostani államberendezkedésről

Ajánlat

A magyar demokrácia elégtelenül működő intézményei közt szerényen húzódik meg a kopogtatócédula. Ezer komolyabb problémánk van, de ha éppen felé nézünk, látjuk: ez se úgy megy, ahogy annak idején a köztársaság alapítói elképzelték. Minősíthetjük az elképzelést idealizmusnak, naivitásnak vagy az országismeret teljes hiányának, majdnem mindegy, az biztos, hogy az az ország, amelyikben a mi kopogtatócédula-rendszerünk jól működne, hát az nem a mi országunk.

Egy papírfecni, vízjel, zárjegy, hologram vagy szárazbélyegző nélkül, amire kézzel lehet/kell felírni, hogy a választó mely pártot (más esetben: mely jelöltet) tartja érdemesnek arra, hogy felkerüljön a majdani szavazólapra. A cél nyilván az, hogy legyen valami előszűrés, hogy ne indulhasson el minden barom a választásokon. Az eredmény viszont az, hogy a reménybeli képviselők és pártjaik összevissza trükköznek/csalnak a cédulákkal, tovább rombolva a demokratikus intézményekbe vetett közbizalmat, a választásokon pedig rendszeresen elindul minden barom.

A magyar demokrácia elégtelen működésének egyszerre tünete és oka a megmerevedett pártkínálat. A baj nem a darabszámmal van - a miénknél jóval értelmesebb parlamentek léteznek a világban két-három-négy párttal -, hanem azzal, hogy a két nagy párt megragadható jellemzői között milyen kitüntetett helyet foglal el az a puszta tény, hogy az egyik nem a másik. Magyarországon nincsenek pártplatformok (nem a "párton belüli érdekérvényesítő klub", hanem a "kidolgozott, strukturált, rendszeresen megvitatott és karbantartott pártprogram" értelemben), gyakran egyáltalán nem lehet tudni, hogy egyes konkrét társadalmi és gazdasági problémákat illetően mi egy-egy párt álláspontja. Mondott itt már mindenki mindent meg az ellenkezőjét is.

A még tartó MSZP-s időszaknál sivárabb, kártékonyabb, eredménytelenebb, demoralizálóbb és nevetségesebb hét évet nehéz elképzelni (de persze lehet). Ennek a rettenetnek az egyik mellékterméke, hogy a Fidesznek semmit sem kell tennie ahhoz, hogy megnyerje most a júniusi Európa Parlament-választást, majd a jövő nyárig valamikor, nagy többséggel, az országgyűlési választásokat is. Persze azért mert nincs rászorulva, éppenséggel még csipkedhetné magát az ellenzék, s túlléphetne a másokat hibáztatás hagyományos - és hagyományosan terméketlen - magyar rutinján. Egy okkal több, hogy azért szurkoljunk: legalább valami apró repedés induljon el a mai pártrendszer nagy, buta, szürke és érdektelen sziklájának oldalán. Gyökeres változások nyilván nem lesznek néhány éven belül, de egy-egy új hang, új szereplő legalább, talán, esetleg, hátha valami értelmesebbre inspirálhatná az uralkodó nagyokat.

A választások előtt kipostázott nyolcmillió kopogtatócédula túlnyomó része rendszeresen a kukában végzi be demokratikus küldetését, s mivel a rendszer úgy működik, ahogy, ez a sors egyáltalán nem is érdemtelen. Most mégis arra bíztatom a Komment.hu olvasóit, hogy - ha még csak félretették, elsüllyesztették, ha még nem hajították el - idén kezdjenek valamit azzal a cetlivel. Nézzék át az Európai Parlament-választáson indulni szándékozó pártok listáját, nézzenek utána, hogy melyik mit akar.

A huszonvalahány párt fele persze kamu, a maradék egy részét meg futóbolondok üzemeltetik. De a maradék maradéka közt hátha van valami kezdemény, ami miatt érdemes tíz percig úgy tenni, mintha az egykori - idealista vagy naiv - elképzelésnek megfelelően működne ma ez az ország.

Simán lehet persze, hogy nincs. Akkor megint szia, kopogtatócédula.

36 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

37 sfsdlfks 2009. 05. 10. 15:45

Kedves bh!

Szerintem nem várod, hogy beléd kössenek én sem teszem, inkább hozzá szólok...

Engem is aggaszt a földi lét jövője. Sajnos realistaként kell tekinteni erre a problémára és nem szabad arra várni, hogy majd egy közös megvilágosodás alkalmából nem szállunk buszra, repülőre, autóba. Nem tehehetjük, mert nem teheti meg mindenki. A közvetlen környezetünk és a családunk mindennél fontosabb, ezért buszoyunk, autózunk, repülünk. A munka miatt. Ezt nem fogjuk feladni egyik napról a másikra.

Ha reálisan nézzük, akkor mi válthat ki egy környezetbarátabb gondolkodást? A válaszok: elfogy az olaj és a földgáz, vagy a tenger befolyik az ablakunkon, totális világválság.

Sajnos csak akkor lép az ember, ha nincs más megoldás, addíg nem. Mindenki megtehtné, hogy gyalog megy be dolgozni, vagy biciklivel, kivéve az ingázókat, meg aki nem teheti meg.

A jövő ilyen szempontból borús. Kézenfekvő ötlet lenne ezt megelőzni és áttérni a már évtizedek óta bevetésre váró alternatív energiaforrásokra. Mégsem teszi senki. Pedig a tényekből kiindulva a kiváltó okok valamelyike előbb-utóbb megtörténik. Bárki is kezdene először drasztikusan irányt változtatni, megelőzhetné a későbbi energiafüggősége kialakulását. Mi is lehetnénk ebben elsők. Kár várnivele, kár halogatni, mert előbb utóbb elfogy az olaj és bejön a tenger az ablakon. Ezt nem lehet elkerülni. Azért nem mert a nagyhatalmaknak nem érdeke jelenleg, hisz az olaj, gáz adja erejüket, szolgálja stabilitásukat. Akkor miért várjuk meg ezt? Az állam törvényekkel, rendeletekkel képes lenne ezt befolyásolni. Nem kelene anyagilag támogatni, inkább törvényekkel rákényszeríteni az országra a változást. Városi szinten pedig ki kellene dolgoznia a távfűtés átállítását alternatív energiaforrsára pl: geotermikusra. Ami nem egy nagy erőművet jelentene, hanem több kicsi geotermikus erőművet. De ez csak példa.
Tehát igaza van kedves bh kár ezzel várni, mert elkerülhetetlen. Jó lenne felkészülni rá, mert pl. az Oroszok el fogják zárni a gázt, ha már fogyóban lesz és akkor késő lesz nekilátni!!!

36 sfsdlfks 2009. 05. 10. 12:28

Igen smunyo!

Furcsa, hogy mi szedjük elő ezeket a példákat és nem azok akiket ezért megfizetnek. Az ok talán az, hogy mi karjuk feltalálni a "Spanyol Viasz"-t.
Amennyi kormány annyi féle elképzelés. Az egyetlen közös ügy az Úniós tagság volt, persze azt is megpróbálták a pártok kisajátítani. Most nincs ilyen ügy, most nincs irányvonal, ami felé haladnánk. Akkor mindenki tudta - még az is aki ellenezte, hogy az Úniós tagság felé haladunk. Most az Euro bevezetése felé kellene haladnunk, de nem tesszük. Én sem tudom és mások sem tudják, vagy érzik, az irányt,a célt, a következő fontos lépést, ami felé haldnánk. A mai szomorú valóság, hogy a túlélésért való küzdelem. Az emberek fejében (jogosan) Magyarország ma a túlélésért küzd. Az Euro, gazdasági fejlődés sehol, és ez a valóság is egyben.

Az okosságunk vezetett ide. Az, hogy mindenki jobban tudja. Az, hogy az egyik kormány által elindított lépéseket a következő eltörli. Az, hogy az ellenzéki javaslatokat lesöprik az asztalról. Az, hogy az ingyenes szakértői véleményekre tesznek, helyettük méregdrága saját szakértőket fizetnek. Az a mentalítás, hogy egy javaslat a kormány felé "nehogy valaki megmondja nekünk" válaszra talál.

Itt az idő átgondolni ezt. Jó irányba kell állítani az Országot és útnak indítani. Az útról pedig nem szabad letérni. Szerintem az Euro bevezetése a következő lépés és mindenkinek ezért kellene tenni együtt! Mindegy a párt neve, ez a cél közös.

35 smunyo 2009. 05. 10. 10:55

sfsd üdv. neked, röviden:
Van egy KIFEJEZETTEN VASTAGON fizetett(közpénzből)köztisztviselői réteg . Ez a jónak tűnő dán példa miatt jutott eszembe . Ilyen minták behozása , a régi demokráciák jó megoldásainak hazai alkalmazása miért nem tőlük ered javaslatként ? Talán a pénzünkért nem értünk dolgoznak ?
Vagy dolgoznak egyáltalán ? Nemrég a rádióban volt egy megélhetés-költség témájú műsor. A közalk. rettenetesen sírt, mert 200 nettóból tartja el a családját. Na én meg jobless vagyok 24ezerből( 53év )....., de őt illik sajnálni !

34 syse 2009. 05. 09. 17:59

Kedves bh! Kötekedni lehet, de ha egyszer úgy van, ahogy...
Novemberben voltam egy konferencián, melynek címe: "A fenntartható fejlődés" volt. Ott három dolog vált teljesen világossá számomra:
1. a fejlődés alatt mindenki a gazdasági, technikai fejlődést értette, aminek az emberi gondolkodás, tudatosság fejlődéséhez nincs köze - és mindez alapvető axióma egy ilyen konferencián!
2. a fenntarthatóság pedig azt jelenti, hogy az eddigieknél nem kisebb volumenű, tehát mindenképp növekvő tendenciát mutató ez a fejlődés - és ebből nem hajlandóak engedni a világ vezetői!!
3. fenntartható fejlődés márpedig nem létezik ezen axiómákkal a jelen helyzetben (ezt mindössze egyetlen ember mondta ki nyíltan)
Mindebből a következőket vontam le: Hiába érzi már mindenki, hogy változtatni kéne, az irányt még nem ismerték föl. Valahányszor látom a gyatra próbálkozásokat (politikai, gazdasági kapálózásokat), sírni támad kedvem, mert mindez csak újabb időveszteséget szül.
Mindezzel együtt szükség van akár a kopogtatócédulákról való eszmecserére is, hátha e vitákban végül közelednénk a valódi probléma és utána egy esetleges megoldás kimondásához is.

33 A Citrom ;) 2009. 05. 09. 12:34

A kopogtató cédula az a szerencsétlenné tevő papír, amivel minden magyar elsőként járult hozzá jelenlegi állapotunkhoz.
.
bh
...ha vitatkozni akarsz belédköthetek, de számomra kifejezetten szimpatikus amit itt írtál. :-DDD

32 bh 2009. 05. 08. 14:11

Mielőtt elfelejtenék a cikkhez kapcsolódni: Szerintem egyetlen cédula sem tud kopogtatni! Ezt a feladatot másra kell bízni!

Lehet úgy élni, hogy utánam a vízözön? Sajnos nem tudok! Van egy nagyon okos, értelmes, rendes GYERMEKEM!

Csak néhány gondolat (most, hogy a hasi ultrahang nem mutatott semmi rosszat, e szerint pl. nem vagyok rosszmájú, sem epés, a korábbi kardiológiai vizsgálat szerint jó szívű vagyok /amit persze tudtam/, ja és megengedtem a komoly bélpanaszaim ellenére KIVÉTELESEN egy üveg hajósi Cabernet Sauvignont /amit a LIDL-ben most jó áron kapni a TESCO túl magas boráraihoz képest, sőt egész iható ráadásul, igaz ritkán iszom, de most lecsúszott/:

Annyira megfellebbezhetetlen, amiket írok, hogy senki nem tud belekötni? Nem hiszem!
De azt sem, hogy fikarcnyi igazam sincs! Segítség!

Tehát tényleg csak néhány gondolat:

Néhány olyan emberre lenne szükség világszerte, akit senki nem ismer, abszolút erkölccsel bír, mindent tud, tejhatalma van, ... (reménytelen?)?
Amíg nincs ilyen, olvassuk a Mátyás királyról szóló meséket! (Megmérgezték, vagy nem?) (Esetleg a Robin Húdot.) De Rózsa Sándor példája sem túl jó, Ő sem győzhetett.

Volt a MÁV-nál egy informatikus, olyan rendszert akart bevezetni, mellyel nyomon követhető minden ügy. Azaz, az ügyet ki kinek továbbította, ki milyen döntést hozott. Természetesen kirúgták. Sokkal egyszerűbb, mint jópár milliós fizetésű ingyenélőt. (Máshol is így van?)

Solaris79 írásait mindig elolvasom, szerintem megérdemli, bár nem értek vele egyet sok esetben. A Demokrácia dolgában például. Szerintem jó lenne más nevet adni annak, amit talán Ő is képvisel. A demokrácia lejáratta magát, mihelyt elfelejtette, eredetileg egy elit hatalmát jelentette (vagy nem felejtette el?). A görög demokrácia rabszolgatartó volt.
Pl. a 400 éves angol demokrácia majdnem kiirtotta az indiánokat, az ausztrál bennszülötteket, rabszolgaként kezelte az indiaiakat, ..., kvázi kezeli a harmadik világot. Másként nyelvük sem lenne világnyelv. (Nem is érdemli, hogy az legyen. Inkább a MAGYAR! Bocs, haza beszéltem?)

Szerintem túl kéne lépni azon, hogy demokrácia! Létezik, hogy képtelenek vagyunk jobbat kitalálni? Létezik, hogy tömegmanipuláció nélkül semmi sem működhet? (Szóval tényleg szükség van a régebb óta létező demokráciákban kiművelődőtt pártkampányvezetőkre?! Talán, mert emberek vagyunk?)

Persze nem hiszem, hogy korábbi írásaimat meg kellene keresnie annak, aki eddig nem olvasta, de ha valaki összefutott velük, miért nem érvelt világlátásom ellen? Rossznak tartanám, ha lenne olyan ember, akinek véleménye megfellebbezhetetlen. (Akkor is, ha én lennék!) Rossznak tartanám ha teljesen igazam lenne!

Nincs érv félelmeim ellen?
/Aki eddig nem olvasta véleményem: Nagyon keményen aggódom a Föld, a földi élet jövőéért! Szerintem nagyon erős önkorlátozásra lenne szükség, jóval szerényebben kellene (átlagosan!) élnünk. Sokkal (jó értelemben) emberibb módon!/
Biztos, hogy nem elhanyagolhatóak az írásaimban felvetett problémák. Biztos, hogy a megoldásukra adott válaszaim is jók, talán egyelőre túlzóak. Sajnos azt is biztosnak gondolom, ha időben nem lép a világ, már a felvetett válaszaim is kevesek lesznek!

Lehet úgy élni, hogy utánam a vízözön, sajnos nem tudok! Van egy nagyon okos, értelmes, rendes GYERMEKEM!

Ráadásul NEKTEK több is lehet!

31 vanhope 2009. 05. 08. 10:20

Sajnos a kopogtatócédula intézménye Hazánkban nem sokat ér, mert ahogy a cikkíró is írja, legfeljebb visszaélésekre jó, és fölösleges hangulatkeltő botrányokat gerjeszt. Be kell látnunk, hogy a szavazók javarésze egyszerűen nem érett meg arra, hogy szavazati joguk legyen, (tudom, demokrácia van, még említeni is bűn, amiről beszélek) mert a társadalom nagy hányada több évtizedes agymosás (teljes elbutítás) után járul az urnákhoz, és dönti el évekre az ország, illetve embertársai sorsát. Teszi ezt büszkén, meggyőződéssel. :(

30 sfsdlfks 2009. 05. 08. 07:20

Egyet értek nbence!

Nemrég én is belestem abba a hibába, hogy belementem a sárdobálásba. Megbántam.
Demagógia mindkét oldalon ezerrel. Senki sem kivétel, ahogy azt az alábbi, a parlament jelenlegi színvonalát megütő iszapbírkózás mutatja. Nemrég a fejemhez vágták, hogy mi jövünk a fidesszel, hát most kiderült, hogy ki jött vele. Csak magunkat csapjuk be így..

Szívesen beszélgetnék itt úgy, hogy a kormánnyal szembeni nemtetszésem ne jelntse egyből az ellenzékkel való szimpátiát. Mert ez nem más mint "ha nem velünk, akkor ellenünk", ami 100% demagógia.

Ör9mmel olvasom, hogz Dániában, milyen praktikusan 's olcsóbban is oldják meg a kopogtatócédulázást. Igen, kérdezni nem szégyen. A megoldások körülöttünk vannak, csak le kell tenni a büszkeséget és mekérdezni másokat, ha mi nem tudjuk, hogan kell csinálni jól.

29 nbence 2009. 05. 07. 23:10

Kiemelném az írás egyik legfontosabb félmondatát: "a két nagy párt megragadható jellemzői között milyen kitüntetett helyet foglal el az a puszta tény, hogy az egyik nem a másik." Kicsit erről szól szerintem solaris79 és smunyo iménti eszmecseréje is, mivel az emberek nagy többségéhez csak annyi üzenet jut el - kihez egyiktől, kihez másiktól, amelyikre éppen fogékonyabb -, hogy a másik mekkora hazug, csaló, korrupt, ezért szavazz rám, nem pedig azért, mert én nem vagyok az. Van ebben egy szándékos hangulatkeltés is, cél, hogy mindenki mondja azt, tökmindegy ki van hatalmon, úgyis lop-csal-hazudik az összes. Ezzel egyrészt el lehet kenni a felelősséget, másrészt érdektelenséget, közönyt lehet létrehozni, ami alkalmas arra, hogy a többség már ne is figyeljen a politikára, és ne is háborodjon fel azon, amin normálisan határtalanul fel kéne. A legjobb, ha a kopogtatót csak kihajítják a kukába - a nagyoknak így is összegyűlik elég. Abban egyébként egyetértek a cikkíróval - és azt hiszem, sok mással is -, hogy addig nem számíthatunk érdemben sok jóra, amíg a politikát a fent idézet állapot határozza meg.

28 smunyo 2009. 05. 07. 16:25

solaris79 Köszönöm részletes válaszodat, sok igazság
van benne. Meg sok féligazság. Mint írtam , tudom nem hiba
nélküli a mai ellenzék ( következő kormánypárt ) . Vannak is
kétségeim - mit tudnak kezdeni az előállt helyzettel. Nemrég
találkoztam az info-val : már több, mint a fele elköltődött az
IMF pénznek ( " ami csak tartalék - nem költjük " ) A másik
fontos info , amit nemrég hallottam : volt, ahol normális rend-
szerváltást csináltak / csehek / . Azt mondták a leváltott
szovjet alapú pártnak : 10 évig kuss van. És nincs utódpárti
játszadozás, felelősség lerázás, Tán még privatizációs elő-
nyök sem. Tömérdek kártételtől megmenekültünk volna eftásak
helyreigazítása által. A mai országgyűlésünk se volna ilyen
siralmas összetételű. Lehet, hogy nem a katasztrofális
eladósítás, az utódpárt kontárságai és a szorongatás
volna a közbeszéd tárgya.
  1 3 4

A legújabb hozzászólások

mpolgar // 2012 // máj // 17

Kedves Oer Jee! A cölibátus kérdése nekem is csípi a szememet. No, nem akkor, ha valaki önként vállalja. De, ha mástól elvárja, hogy teljesítse, vagy, tagadja meg úgymond, bi...

Veszélyben vannak-e a lengyel katolikusok? (27)
Oer Jee // 2012 // máj // 17

Kedves csakhaérted! A gazdagoktól "elvenni" szöveg nem fedi a valóságot. Alapból azt gondolom, hogy ha valóban a pénz motiválná a gazdaságot, ha valóban a társadalmi hasznosság...

Kísértet járja be Európát (13)
visnja // 2012 // máj // 17

demi franc Egészen rossz a következtetés.Mármint a kettős állampolgárságról.(Véleményem szerint.) Másrészt,nagyon nem helytálló olyat feltételezni,hogy akik elvesztették magyar...

Honosításról jót vagy semmit? (140)
sors // 2012 // máj // 17

Tavaly 13,6 milliárd forint nyereséget ér el az MNB. A Magyar Nemzeti Banknak (MNB) 13,6 milliárd forint nyeresége képződött tavaly, szemben a 2010. évi 41,6 milliárd forinto...

Bárcsak úgy élhetnénk, ahogyan élünk! (635)
Oer Jee // 2012 // máj // 16

Kedves Gschenker! A történelem az élet tanítómestere? Ha elég lenne a kommunikációhoz az a töménytelen bölcsesség, amit illik tudnunk, akkor a beszélgetések vívó órákká vált...

Nacionalista-e a kereszténység? (115)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva