[origo] címlaphírcentrumkomment.hu[freemail]videaiWiW

KOMMENT.HU

Hírlevél

hirdetés

Két Gordon, két bocsánat

// 2009 // máj // 25
eszközök:

Bajnai Gordon és Gordon Brown is elnézést kért hazája polgáraitól az elmúlt napokban. Milyen kulturális és emberi különbségekre világít rá a brit kormányfő és magyar miniszterelnök megnyilvánulása?

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Ajánlat

"Szeretnék bocsánatot kérni a politikusok és a politikai pártok nevében" - mondta az egyik. "Pontatlanul fogalmaztam, olyanokat is megbántottam, akiknek nem szántam ezt a nyilatkozatot, és akiket nem akartam megbántani, sajnálom" - szabadkozott a másik. Az első Gordon Brown brit miniszterelnök szájából hangzott el, Londonban, ahol a parlamenti képviselők költségtérítési-botránya, és a nyomában dagadó népharag már-már az előrehozott választás rémével fenyeget. A második bocsánatkérés Bajnai Gordon magyar kormányfőé, miután egy tévéinterjúja szintén kisebbfajta népharagot gerjesztett. Az ingatlanadó bevezetése körüli vitában azt találta javasolni, hogy aki a leendő adóval terhelve nem bírjná fenntartani otthonát, akár el is adhatja azt és költözhet kisebb lakásba.

Vonatkoztassunk el a konkrét ügyektől, és főleg attól, hogy mi csak szeretnénk egy olyan országban élni, ahol egy újságíró kiderítheti: elszámolt-e a parlamenti képviselő törvénytelenül pornófilmet, fűnyírást vagy jelzáloghitelt. (Magyarországon a törvények betartásával tehetik ezt a képviselők, akik most éppen egy népszavazásra várnak, hogy kimondja az egyértelműt: bizony, nekik is számlával kelljen igazolni költéseiket.) Nézzük csak a két bocsánatkérést önmagában, és tegyük azt, ami újságíróként a munkánk része. Lovagoljunk a szavakon!

A két bocsánatkérést ugyanis nem csak a La Manche csatorna választja el, hanem pár száz év öntözött pázsit és néhány világ. Az elsőben Gordon Brown nem csupán sajnálkozott ("sorry"), azon, ami megesett, hanem sallangmentesen elnézést kért ("apologize"), az állapotot jelző sorry, helyett cselekedett, elismerte a bűnt. Elfogadta, hogy ő is, csakúgy, mint az egész brit parlament, hibázott, vállalta a felelősséget és a nyilatkozatban azt is ígérte, hogy ezentúl minden más lesz.

A másodikban ezzel szemben a megszokott magyar maszatolást látjuk. Itt Bajnai Gordon természetesen csak példa, arra, amit nálunk a politikai és gazdasági elittől a mindennapok emberéig mindenki művel. Nálunk előbb viszonylagossá tesszük a hibát (ha pontatlanul fogalmaztam, ha egyáltalán elkövettem, ha megbántottam valakit), vagyis ezzel elhárítjuk a felelősséget a rossz mondatért vagy a rossz cselekedetért, és csak azoktól kérünk bocsánatot, akiknek esetleg rosszul esett az, amit valójában mi magunk nem tartunk akkora nagy gondnak. Leginkább csak sajnáljuk, ami megtörtént, de bocsánatot nem kérünk.

És rögvest tegyük hozzá - Bajnai érdemeként -, hogy még az ilyen gesztusoknak is örülnünk kell, hiszen hányszor látjuk azt, hogy a bűnből valósággal erényt kovácsolunk: úgy kérünk bocsánatot, hogy - a legjobb védekezés a támadás - azzal a korábbi nyilvánvaló hibánkat emeljük piedesztálra. Ebből a sorozatból Gyurcsány Ferenc őszödi beszéde utáni 2006-os bocsánatkérő beszédet éppen úgy ide lehetne citálni ("kerültük a szembenézést, bátortalanok voltunk, és megpróbáltuk megkerülni a legegyenesebb, legegyszerűbb válaszokat. Ha valamiért kell bocsánatot kérni, akkor ezért. Bocsánat."), mint a közelmúltból annak a publicistának az esetét, aki a saját szerkesztőit vágta át. Ő a szellemi tulajdon ellopása ellen érvelt úgy, hogy egy külföldi lapból emelt át forrásmegjelölés nélkül az írásába hosszú részeket, majd nem nagyon akarta elismerni a plagizálást súroló hibáját, sőt ellentámadásba is lendült.

Nem erősségünk tehát a bocsánatkérés, az ezzel járó felelősségvállalás az apró mindennapi hibáktól a történelmi bűneinkig bezárólag. Pedig a bocsánatkérésnek igenis hatalma van, sőt valóságos tudománya. Ahogyan az Economist a közelmúltban összesítette, elszaporodtak az intézményes bocsánatkérések az utóbbi években, főleg jelenlegi intézmények kérnek elnézést a múltban elkövetett történelmi bűneikért (a brit keresztények a rabszolgaságért, Olaszország a líbiai gyarmatosításért, a Vatikán a szexuális zaklatásért, Új-Zéland a maori törzsektől). A bocsánatkérések mellé sokszor anyagi kárpótlás és kártérítés is jár, de gyakoriak a magánkanosszák is. A motivációk nagyon különbözőek (a kényszertől az előremenekülésig), de a remény ugyanaz: a bocsánatkérésből valamilyen haszon, főleg erkölcsi erő származik.

Intézményes bocsánatkérésekből Magyarország is tartozik még egy párral, a történelmünk zaklatott, de az ilyen önvizsgálathoz jó kezdet lehetne, ha a kisebb-nagyobb elszólások, bakik, hibák, etikátlan trükkök, netán törvénytelenségek után a magyar döntéshozók nem tennének úgy, mintha mi sem történt volna, hanem előbb elolvasnák a szakirodalmat, majd nekiállnának tényleg bocsánatot kérni. A könyvek számos tanulsággal szolgálhatnak számukra, hogy hogyan ne, hiszen a rosszul kitalált gesztus visszafelé is elsülhet, a morgolódós, őszintétlen, korlátozott megbánás több kárt okoz, mint amennyi hasznot. A pozitív példák azonban azt jelzik, hogy a mai magyar helyzetre vonatkoztatva is konkrét előnyökre válthatnának néhány őszinte szót.

A Freakonomics az év elején interjúvolta meg Melissa Noblest, az MIT politikatudományokkal foglalkozó professzorát, a témában írt egyik legjobb könyv - The Politics of Official Apologies - íróját. A beszélgetésből nyilvánvalóvá válhat, hogy a politikusok bocsánatkérései ugyan - a nemzetközi politikától a belpolitikáig - sokszor egyszerű trükkök, egy adott helyzetnek szólnak, de ha jól csinálják, ha valóban őszinték, jól időzítettek, akkor a gesztus igenis bejöhet. Nem csupán az adott helyzetre kínálnak megoldást, nem csak a megaláztatást, a hitelvesztést, a szégyent kerülik vele el, hanem hosszabb távú politikai tőkét kovácsolhatnak belőle, a választók elismerését hozhatja. Erőt (majdnem azt mondtam, nagyobb legitimitást) adhat nekik ezekben a nehéz időkben.

eszközök:
MEGOSZTÁS:
95 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

95 Eva Kovacs 2010. 02. 24. 15:54

Szerintem nagyon jo a hozzaszolas, csak nekem aki tudja hogy miert kert bocsanatot Brown nem olyan egyertelmu az osszehasonlitas, de aki meg nem tudja, annak meg nem egyertelmu a cikk, hat ezt hivjak szorszalhasogatasnak, de tenyleg oriasi kulonbseg van a ket demokracia kozott de tudni kell, hogy ezt is meg kell tanulni hogyan viselkedik egy allampolgar egy miniszterelenok egy demokraciaban, de errol otthon senki sem beszel, hogy a kapitalizmiusnak farkastorvenyei vannak es Gordon Brown nem a koltsegvetes miatt kert bocsanatot hanem a 40 evvel ezelott elhurcolt gyerekektol akiket egy politikai dontes utan Ausztraliaba hurcoltak es dolgoztattak. A legutobbi ugyei is nyilvanossagra kerultek a miniszterelnoknek mert a politikai erdekek ugy kivantak, de itt sem kolbaszbol fonjak a keritest meg az ujsagiroknak sem, es amit titotkban akarnak tartani azt titokban is tartjak. Azt is nyilvanossagra kene hozni, hogy hova tunt el az allami vagyon es az euro amit kapott az orszag szerintem nagyon sok munkat jelentene az ujsagiroknak kideriteni de ez is a dolguk lenne ez nehezebb mint felemas forditasokkal hasonlitgatni a ket miniszterelnokot.Sorry ha megbantottam valakit.

94 sors 2010. 02. 10. 21:26

Igentisztelt mpolgar! A válaszom,hogy részben igaza van,hogy vannak tisztességesek,akik munkahelyteremtést hoztak létre.Csak sajnos ezekből nagyon kevés akad,mert mifelénk az ellenkezője van az Ön által felsoroltakból.Mondok példákat,nem titok.Mi lett a ZALA BAROMFI FELDOLGOZÓVAL,Mi LETT A PÖLÖSKEI SZÖRP ÜZEMMEL,A GE Gyáraival és sorolhatnám.?!Pedig óriási pénzeket vettek fel munkahelyteremtés címszóval.KEDVES,megmondom.LENYULTÁK!!!!!Aztán csőd,nemfizették a dolgozók bérét többhónapon keresztűl stb.Ezeket nemlehet csak úgy lenyelni.De mennyi hasonló van országszerte.Azért írtam korábban ,járni kell az országot és látni lehet a lerombolt telepeket,gyárakat.De ismernie kell,mert az egyik üzemvezető házánál nemrég zajlott le egy kisebb tüntetés.Híranyagokban olvasható.MIből tollasodtak meg?Ugye nem a verejtékes homlok és a kérges kezükkel?
Aztán nemtudják rajtuk behajtani sem,mert nem a nevükön van a vagyon.Egyrésze meg már külföldön.Aztán lehet kommentálni...

93 mpolgar 2010. 02. 10. 15:36

Részemről már egy lerágott csont, hogy szétlopták-e az országot, vagy nem. Régen túl vagyunk rajta, olyan, mintha most is azon keseregnék, hogy Világosnál letették a fegyvert. Azt már nem tudom visszacsinálni, ha ezer évig emlegetem is!
Bárhogy történt, a mát éljük, és a ma adta lehetőségeinkkel kell élnünk.

Mellesleg, igaz, hogy tudok olyanokat, akik egy gyártelepet kilóra adtak el a vaskereskedésnek, de ismerek olyat is, aki, a –valóban olcsón- megvásárolt gyártelepen most rengeteg embert foglalkoztat, eredményesen, mások által irigyelt fizetésért, és jelentős adót is fizet. Persze, ő is bosszantóan meggazdagodott. Nem érdemtelenül, nem lopta, hanem iszonyú mértékben kockáztatott, és keményen megdolgozott érte, sokszor napi 20 órán keresztül az egész családjával együtt, a kezdetekben volt olyan, hogy a hónap végén nem tudták, miből vásároljanak a boltban. Belegondolni is rossz, hogy ennek a valamikori gyárnak mi lenne a sorsa, ha valaki nem „lopja” el. Valószínű, hogy ugyanaz, mint néhány, régen kiemelt nehézipari üzemünknek, amiket immár berozsdásodva, lepusztulva 1 Ft + adósságért árulnak, de a kutyának sem kell. Ez is pazarlás.
Igaz, sokan visszaéltek, sőt ma is visszaélnek a lehetőségeikkel, de nem az a legnagyobb bajom, ami régen történt, abból csak tanulni lehet-ne!

Ma talán azzal kellene foglalkozni, hogy aki dolgozik, annak ne az legyen a fő problémája, hogy miből tartsuk el a nem dolgozókat. És, itt nem a nyugdíjasokra, a munkaképtelenekre, az átmenetileg munkanélküliekre gondolok, hanem azokra, akik életvitelszerűen kerülik még a munka, a munkavállalás lehetőségét is. Az évek óta folyósított segély fejében kötelező érvénnyel számon kellene kérni sok hasznos tevékenységet, akár mint közösségi munkát, akár a saját életvitelében bevezetendő változtatást. /mindjárt jönnek a személyiségi jogokkal/ Akik ezen próbáltak változtatni, azok mindenféle bélyeget kaptak.

Van egy szociális rendszerünk, szociális hálónak hívjuk, érdekes módon pontosan azok pihegnek benne tömegesen, már évtizedek óta, akik egyszer sem fonták.

A hálót fonók meg nem győzik egymást vizslatni, vádolni munkakerüléssel, lustasággal, az adófegyelem megsértésével, de senki nem meri azt mondani, hogy ez már sok!

Ki látott utoljára statisztikát, kimutatást arról, hogy a valóságban hány, évek, sőt, évtizedek óta segélyen elégedetlenkedőt tart el egy munkavállaló?

Ahol pénz van, ott mindig is voltak visszaélések, nem mintha megengedhetőnek tartanám.
De, azt hiszem, hogy a nyerészkedők, érdemtelenül meggazdagodottak pontosan ezen a területen garázdálkodnak leginkább. Feltételezem, mert itt vannak a nagy pénzek, amiket komoly ellenőrzés nélkül lehet manipulálni. Gondoljunk csak a szoc. pol-os házakra! Akikről tudom, hogy éltek a lehetőséggel, azok 80 százaléka lepusztult épületben lakik. Hol vannak azok a közpénzekből finanszírozott, komfortos, jó állapotban lévő házak? Miért éltek utána fél évig császárok módjára, ma miért nyomorognak? Ki engedte meg ezt, és miért nem néztek utána? Miért forog bizonyos ügyvédek és hivatalnokok neve, címe közkézen, hogy ők mindent elintéznek, hozzá kell fordulni? Ki nem engedi számon kérni a segélyezetteket, hogy ezek után hol, és hogyan laknak? Miért engedik továbbra is, hogy kedvezményben részesüljenek, ha már egyszer a nevükön szerepel egy ilyen ingatlan? Hogyan, mi módon vehet fel valaki lakástámogatást egy másikra, ha már a nevén ez bejegyzett? Miért járuljon hozzá az önkormányzat a közkútról való vízhasználatához, ha neki vezetékes vízzel ellátott háza van?
A pályázatokról, az abban rejlő lehetőségekről meg már nem is beszélek.

92 mpolgar 2010. 02. 10. 13:59

A munkahelyteremtés nem olyan kézenfekvő, és egyszerű, mint sokan gondolják. A teljes foglalkoztatás időszakában ez nagyon egyszerű volt, ha kötelezővé tették, akkor csináltak is munkahelyet. Ma ennek isszuk a levét. Nemcsak azért, mert mondvacsinált munkahelyeken nem lehetett igazi gazdasági értékeket előállítani, hanem azért is, mert sokakat a szó szoros értelemben leszoktatott a munkáról, annak ellenére, hogy minden nap bejárt dolgozni, igaz ugyan, hogy szűkös, de havi bérezésért. Régen nem segélyeket osztogattak, hanem „segélymunkahelyek” tömegét hozták létre.
Nem szoktuk mi a kapitalizmust!
Ez egy olyan világ, hogy a pénz mutatja meg az eredményességet. Mindig vágytunk rá, most pedig nem szeretjük, mert akad ebben kényelmetlenség bőven. Nehezen vesszük tudomásul, hogy sokszor tessék-lássék módon végzett munka nem hoz kellő hasznot, csak viszi a pénzt, az ilyen ember lesz az első, aki az utcán találja magát. Akkor, mikor a munkáltatók ezeket az embereket tömegesen elbocsájtják, nem alkalmazzák, nem a jogvédőkhöz kellene fordulni, hanem elővenni a józan eszüket, hiszen a segélyeket majd azoknak kell kitermelniük, akik eddig is tisztességesen végezték a dolgukat.
Könnyű azt mondani, hogy dolgozzanak többen, meg főképp, többet! Ez a megjegyzés nem mindig ott landol, ahol kellene.
Tudom, sokan olyanok is elveszítették a munkájukat -köztük magama is-, akik a követelményeknek megfeleltek, de ebben az esetben másról van szó. Kis hazánk a protekció, az ügyeskedés fellegvára, talán ezt kellene inkább felszámolni. A munkáltatókra is kellene gondolni, mikor a bérek vonzata akkora, hogy az már a tönkremenéssel egyenlő. Naná, hogy próbál okoskodni, hiszen tálcán kínálják a lehetőséget, és a kiskapukat. Hogy elsősorban azok, akik érdekeltek benne, az már egy másik történet.
A munkaerő kínálat meg akkora, hogy mindenki úgy válogat, ahogy neki tetszik. Szegény jelölt tanulhat minden szezonban új szakmát, ha munkalehetőség nem teremtődik a közelében, ha nem képes mobillá tenni magát, ha több éves gyakorlattal, referenciával rendelkezőket fognak alkalmazni.

Egy példa: olyan vidéken élek, ahol 50 km-es körzetben csak olyan munkalehetőség van, ami a lakosságot szolgálja ki: önkormányzatok, szolgáltató egységek, közlekedés, iskolák, egészségügy, szociális intézmények, néhány kisvállalkozó. Munkaképes ember akad bőven. Dolgozni, nagyon sokan még véletlenül sem akarnak, még akkor sem, ha lenne rá lehetősége, hiszen a segély az kényelmesebb, esze ágában sincs dolgozni, egész életében nem tette, miért most kezdje? Akik igen, azok vagy vállalják a távoli munkahellyel járó ingázást, a kifizetetlen utazási költség miatt kevesebb jövedelemért és fáradtságért, esetleg az ott lakást -plusz költség-, vagy továbbra is munkanélküli lesz. Sokan ezt választják. Munkahely teremtési próbálkozás már volt sok, de mindig eredménytelenek, hiszen kellő létszámban nem lehet biztosítani a szükséges képzettséggel, tapasztalattal és munkamorállal rendelkező embert.
Nálunk olyan ez, mint a róka fogta csuka. Azért van sok munkanélküli, mert nincs munkahely, és azért nincs munkahely, mert nincs elég használható munkaerő. Pedig, próbálkozás akár az önkormányzat, akár mások részéről sok volt.
És, ha a segélyeket ugyanígy osztogatják minden feltétel nélkül továbbra is egy olyan rétegnek, akiknek eszük ágában sincs dolgozni, akik a nyomorukat -tisztelet a kivételnek-, boldogan őrzik, hiszen ez a legfőbb bevételi forrásuk, akkor azoknak sem lesz, akik szívesen dolgoznának, de nem áll módjukban.
Nem hiszek abban, hogy ha valaki már húsz éve nem dolgozott, fogalma sincs, és nem is akarja tudni, hogy milyen az, hogy alkalmazkodom, hogy a főnök dirigál, hogy van blokkoló óra, hogy nem panaszkodhatom, és leülök, ha elfáradtam, az az ember egyik napról a másikra szorgalmas, megbízható lesz a munkahelyén.
És, ilyenből nekünk sok van! Sajnos, nemcsak ezen a vidéken.

91 sors 2010. 02. 10. 12:41

Kedves karatedog! Igen aktuális,csak most nem a gyárakat,mert azt már ellopták szinte,hanem azok területén a még megmaradt kisebb KFT-k.Varrodák egyébb.működésben lévő részeit.Elbocsájtották a benne tisztességesen dolgozókat,nemfizettek,majd csődöt jelentettek. Mit gondol kik tették? Ugyanazok az emberek ,akik a múltban!Mitől lettek milliomosok?A dolgozókat meg kinullázták.Az egész régióban nincs munkalehetőség.Az a kevés,ami van,nemvesz fel semilyen dolgozót,inkább túlóráztat,pedig 4 órára vannak bejelentve.Milyen lehetőségekről ír?Vidéki egyáltalán szóba sem jöhet! Nemfizetik a bérleteket!,Mostmeg a kajajegy,hát ez már tényleg csodás!!!!! Lehet ragozni! Megírtam, KIKELL MENNI VIDÉKRE és LEHET GYŰJTENI AZ ÉLŐ TAPASZTALATOKAT ! Nem álmokban gondolkodni.Aztán kell a véleményt kinyilvánítani.Mi tudjuk,benne élünk,én nem légből kapott meséket írtam. Elnézést,ha megsértettem. De ez a valóság!

90 karatedog 2010. 02. 10. 09:49

sors:
Harkányban nem lehet takarítónőt találni, mert inkább él segélyen az illető, minthogy kicsivel több bérért elmenjen dolgozni! A "Sajnálom,dolgoznának többen" az úgy igaz, hogy a legtöbben a saját iparágukban lennének hajlandóak munkát vállalni - már ha egyáltalán van szakmájuk. Szakmát kevesen szeretnek váltani, elköltözést még kevesebben vállalnak be munka miatt.
Értem én, hogy valaki kohómérnök, csak hát ha nincs kohó, akkor mást kell csinálni, és nem arra kell várni, hogy valaki építsen egyet. Remélem azzal nem mondok újat, hogy egy ember átlagosan 5-7 évente vált szakmát, 3-5 évente meg munkahelyet?

A rendszerváltás óta eltelt 20 év, a "Szét lopták az üzemeket,a gyárakat" az ma még mindig aktuális? 100 év múlva is az lesz?

89 sfsdlfks 2010. 02. 10. 09:07

Kedves Sors!

Nem hiszem azt, hogy a választások után majd arra ébredek egyik nap, hogy hirtelen több munkahely van, hogy megszűnt a korrupció, vagy fellendült a gazdaság. Butaság lenne ezt hinni.
Ráadásul senki sem mondja, hogy így lesz. Ha felmérjük a problémáink nagyságát, akkor rá kell jönnünk, hogy reális megoldás a jelenlegi problémákra csak 10 éves távlatban várható. Egymillió munkahelyet rövidebb idő alatt nem lehet teremteni, márpedig csak a több munkahely és több dolgozó ember oldhatja meg a problémákat. Ez egyértelműen túl mutat a következő kormány idején, azaz megvalósulása bizonytalan.
A válaszatási esélyesek is ilyen távlatokban beszélnek, ha mást tennének az felelőtlenség lenne, amit most - nagy örömömre - szeretnének elkerülni.

88 sors 2010. 02. 09. 14:14

Sajnálom,dolgoznának többen de az a nagy kédés,hogy hol?Szét lopták az üzemeket,a gyárakat.Ez a komcsi maradék sajnos erre volt jó!Választások után talán jobbra fordúl!!!!!Lehet,hogy mint akkor igérték 14.-ik,sőt 15.-havi is lesz. " AZT IGÉRTÉK " ,Dokumentálva van!
Kedves sfsdlfks lehet hogy Önnek abban igaza van,amit feszeget.Sajnos mint írtam a szétrombolás,a munkahelyek tömegével való megszüntetése,ezek nemvoltak bekalkulálva.Akkor most miről van szó?!Hány ember van munkanélkül?Szinte számlálhatatlenul sok! Mert már fele kikerült a regisztrációból,azért így igaz.Vidéket kell járni és akkor kap igazi képet.Amivel etetik a népet,az sajnos hazugság!!!!!!

87 sfsdlfks 2010. 02. 09. 11:50

Kedves Sors!

Valóban elég volt. Elég a 13. havi nyúgdíjból és hasonnló egetverő baromságokból, felelőtlen, az országot rombadöntő ígéretekből és igényekből.
Ha a 13. havi nyugdíja vár, akkor sokáig fog várni, érdemesebb lenne talán elgondolkodni, hogy 12 havi befizetett járulékból mi értelme lenne és, pláne hogyan lehetne 13 hónapot kifizetni veszteség nélkül. Ha sikerült vágiggondolni és rájön, hogy ezt nem lehet, akkor talán értelmesebb dolgokon is lehetne gondolkozni. Példeául, hogy többen dolgozzanak sé több gyerek szülessen.

86 sors 2010. 02. 09. 10:27

Ameddig nemlesz 13.havi nyugdíj és bér,ránk,akik bérből és fizetésből éldegélgetnek, NESZÁMÍTSON!Vége a hazugságoknat! Elég volt!
  1 3 4 5 6 7 8 9 10

A legújabb hozzászólások

zuio // 2010 // már // 19

Azért enyhe túlzás a VÉSZt és a Gárdát egy lapon említeni... Aligha az a VÉSZ végcélja hogy az állam funkcióit átvegye. Inkább figyelemfelhívás. Nem véletlen, h mindig ott a saj...

Ki őrzi az őrzőket? (41)
ismerős // 2010 // már // 19

Tisztelt Mpolgár! Teljes mértékben igaza van!Gondoljunk csak Munkácsi Mihályra,Gárdonyi Gézára, vagy éppenséggel Honthy Hannára, hogy rövid legyek. Talán, ha tanítanánk ( s nem ...

Sólyom László és a holokauszt ügye (80)
ismerős // 2010 // már // 19

Azt hiszem, itt lenne az ideje annak, hogy körbejárjuk azt a kérdést, ki mit ért manapság a tervezés fogalmán, nehogy elbeszéljünk egymás mellett. S javaslom, maradjunk szigorúan a...

Tervhivatal újratöltve (14)
Sziszkó // 2010 // már // 18

Az egyik szemem sír a másik nevet! Örülök, hogy a társadalmat ennyire érdekli az oktatás, hogy ennyi hozzászólás érkezik a témában. Sírok, mert olyan bírálatok érkeznek, amiket tal...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (795)
morvai.j.zs // 2010 // már // 18

Kedves "ismerős"[156]! Két dolgot szögeznék csak le (aztán én is lezárnám ezt a témát): 1.) A kommenteket végigolvasva nem kevesen akadtak, akik bizony (talán éppen Kertész o...

Kertész, problémák (157)

Időjárás

időjárás

Mai időjárásmin: 3 °C
max: 15 °C


Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!OldaltérképArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatvédelem[origo]T-OnlineOK.huiWiW[freemail]track.huG-PortalVidea Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva