Szavazzunk a cigányokra!

// 2009 // jún // 04
Az európai parlamenti választásokon nem csak Romániában és Szlovákiában, hanem Magyarországon is indul kisebbségi párt. Miért érdemes a többség tagjainak is elgondolkodniuk azon, hogy szavazatukkal a cigányság európai politikai képviseletét is támogathatják?
Magyarországon a demográfiai folyamatok, a recesszió, a társadalmi frusztráció, az előítéletek intézményesülése és a cigánytelepeken elkövetett gyilkosságok 2009-re hozták el azt a pontot, melyen a cigánykérdés a közélet központjába került. Demokratikus politikai rendezésre van szükség, ami a cigányok részvétele nélkül nem képzelhető el. A romákat be kell engednünk a magyar Országgyűlésbe és az Európai Parlamentbe annak érdekében, hogy fogadatlan prókátorok helyett maguk mondhassák el problémáikat és javaslataikat, és megkössék azokat az alkukat a többséggel, amelyeket az államgépezet - szintén a részvételükkel - aztán a minisztériumok, a rendőrség, a bíróságok, az ügyészség és a hadsereg útján kikényszeríthet.
A magyar államot alkotmánya szerint tizennégy etnikum alkotja, amelyek közül a két legnagyobb, a magyarság és a cigányság között éles választóvonal húzódik. A rendszerváltáskor a cigányság legnagyobb része elveszítette a munkahelyét. Az azonos képzettségű magyarok és cigányok közül az utóbbiakat rúgták ki, ha a sors vagy a többség ízlése úgy kívánta. A cigányok azonos munkát már 1993-ban is csak 20 százalékkal alacsonyabb bérért kaptak. (Később már arra sem jutott pénz, hogy a különbség mértéket a kutatók mérhessék.) 2004-ben az állami vasúttársaság állami segítséggel építette le dolgozóit - a vonatkozó jogerős bírósági ítélet szerint részben faji alapon. A kétezres években tízből négy roma hiába keresett magának munkát. A magyarországi többség maga alatt vágja a fát, amikor minden hatodik-hetedik gyereket C osztályba járat, vagy "gyógypedagógiailag" elkülönít, és ugyanúgy nem engedi őket találkozni az iskolában magyar gyerekkel, ahogyan szüleik sem találkoznak a többséggel, hiszen nincsen közös munkahelyük. A köztársaság polgárainak többsége a magyar-cigány viszonyt valós, égető, súlyos problémának tartja, de az ügyről intézményes demokratikus vita nem folyhat, hiszen az egyik fél képviselője nincsen ott az ország házában.
A többség és a cigány kisebbség közötti szembenállás nem tipikusan magyar probléma. Magyarországhoz hasonlóan Olaszország, Csehország, Szlovákia, Románia vagy Bulgária sem találja a megoldást. Azok a tehetetlen egykori kommunista országok, amelyek előítéleteik és anyagi lehetőségeik szűkössége miatt képtelenek a romák integrációjára, az EU-csatlakozással kinyílt határokon át elkezdték nyugatra exportálni a problémát - ahol ugyanaz a felkészületlenség, tehetetlenség és türelmetlenség fogadta a cigányság nyomorát. Ha ebben a kérdésben nem akarjuk a fejünket visszadugni a homokba, a mostani EP-választáson arról is szavazhatunk, hogy európai szintű megoldás keresésébe kezdünk, remélve az unió euróban és jó közösségi intézkedésekben is mérhető szolidaritását. Két lehetőségünk van: az egyik, hogy méltósággal elismerjük nemzeti tehetetlenségünket és a téma megoldásával foglalkozó pártot és jelöltet is küldünk a parlamentbe. Vagy éppen ellenkezőleg, küldhetünk olyan embereket is, akik az egész unióval szemben szkeptikusak, Európában szalonképtelen módon beszélnek a problémáról, és soha nem lesznek képesek a 735 fős testület támogatását elnyerni bármihez is.
Magyarország a sötét hazai helyzet ellenére jó lapokkal indulhat az európai megoldás keresésében. Ezt két fiatal roma nőnek köszönhetjük, akiket éppen mi, magyarországi választópolgárok juttattunk be 2004-ben az EP-be. Járóka Lívia és Mohácsi Viktória kulcsszerepet játszottak abban, hogy a huszonöt ország közös parlamentjének többsége felsorakozzon egy formálódó közös cigánypolitika mögé. Mohácsi Viktória, az SZDSZ képviselője, biztosan nem folytatja munkáját, miután visszalépett attól, hogy pártja biztosan kieső listahelyére kerüljön. Járóka Lívia azonban a Fidesz-KNDP képviselőjeként 2006-ban az év európai parlamenti képviselőnője, 2008-ban pedig a legerősebb európai pártszövetség, az Európai Néppárt arca lett, és befutó helyen várja újraválasztását. Ő személyében cáfolja azt az előítéletet, mely szerint a romák nem képesek a demokratikus politikai intézményrendszerben érvényesülni. A két magyar képviselőnő úttörő szerepet játszott abban, hogy az Európai Unióban sajátjaként is kezelje a cigányság határokat nem ismerő problémáját.
Járóka Lívia és Mohácsi Viktória meghatározó szerepet játszottak abban, hogy az EP többsége elfogadja azt, hogy az Európai Bizottságnak "a romák társadalmi integrációjára vonatkozó európai keretstratégia kidolgozását" kell elvégeznie, valamint azt, hogy ki kell hogy alakítson egy olyan, "a romák integrációjára vonatkozó közösségi cselekvési tervet, amelynek feladata lesz, hogy pénzügyi támogatást biztosítson a romák társadalmi integrációjára vonatkozó európai keretstratégia végrehajtásához". Ahhoz, hogy Magyarország meghatározó szerepet játsszon a formálódó európai cigánypolitika és egy következő európai költségvetési ciklusra kialakítandó segélyprogram kialakításában, szükségünk van arra, hogy továbbra is biztosítsuk a romák képviseletét a parlamentben. A Fidesz-KDNP lista szavazóinak ebben a tekintetben nyugodt lehet a lelkiismeretük: szavazatuk éppen ezt az ügyet támogatja.
Aki valamiért nem kíván a Fidesz-KNDP listára szavazni, mégis szeretné, ha legalább az Európai Parlamentben elkezdenénk a cigánykérdés megoldásán dolgozni, az - különösen a távolmaradás vagy a tiltakozó szavazat leadása helyett - hasznosan támogathatja az MCF Roma Összefogás Párt listáját. Százötven-kétszázezer szavazattal elmondhatnánk, hogy a kelet-európai, jelentős cigány népességgel rendelkező országok közül Magyarország jutott el a demokratikus fejlődésnek arra a szintjére, melyen lehetővé teszi egy roma párt képviseletét az Európai Parlamentben - az után, hogy az előző választáson is mi adtunk először cigány nemzetiségű politikusoknak lehetőséget más, nem kifejezetten ezzel a problémával foglalkozó pártok színeiben. Egy ilyen szavazatnak az EP-választások nagypolitikai tétjével összevetve nagy pozitív és igen csekély negatív hozadéka lehet.
Utóbbiak közt természetesen felvetődik, hogy az MCF-listán szereplő egyes cigány politikusok múltja, nyilvános szereplései nem makulátlanok. Ugyanez persze parlamenti pártjaink némely képviselőjéről is elmondható, már csak emiatt sem érdemes csak ezért elvetni az MCF Roma Összefogás listáját. Ami fontosabb: nem érdemes arra várni, hátha egyszer a cigányság egy "jobb" listát is összehoz. Részben éppen a halogatásnak ez az évtizedes tyúk-tojás keringője vezetett el ahhoz, hogy a 2009-es problémákról a többségnek nincsen kivel tárgyalnia. A mai magyar cigányság erejéből erre futja, és ezeknek az embereknek kellene megméretniük magukat az európai, azután a magyar parlamentben is.
Egy Magyarországról bejutó roma kisebbségi párt további támogatást adhatna annak az (egyetlen) összmagyar, mind az öt parlamenti párt, továbbá az RMDSZ és az MKP által is képviselt álláspontnak, amely a Lisszaboni Szerződés elfogadását követően újabb etnikai kisebbségi jogok közösségi elismertetésében bizakodik. Talán ez némiképpen feledtetné azt a malőrt is, hogy ezt pont az a Magyarország követeli, amely saját hatályos alkotmánya és vonatkozó törvénye ellenére nem engedi be saját etnikai kisebbségeit a parlamentjébe. Az MCF Roma Összefogás európai parlamenti irodájának létrehozása az első lépés volna abba az irányba, hogy a hazai cigányság bekapcsolódhasson a demokratikus politikai intézményrendszerbe, és a határon túli magyar kisebbségekhez hasonlóan megteremtse saját helyi, regionális és országgyűlési képviseletét is.
A cigánykérdés megoldása olyan feladat, amelyben a legtöbben személyes és anyagi lehetőségeink korlátai között nagyon keveset tehetünk. Szavazatunkkal azonban megbízhatjuk az Európai Parlamentet arra, hogy dolgozzon a megoldáson - és ez a képviseleti demokrácia lényege.
94 komment
A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá.
Ha még nem regisztrált,
tegye meg itt!
Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.
95
Böbe59
2009. 06. 16. 05:55
A segélyezési politika csődöt mondott, sőt, maga alá gyűrte a nem roma származású, munkát kereső emberek munkáját, s megítélését is.
Mert, ugye aki az önkormányzatnál munkát vállal, az csak roma, s segélyezett lehet.
Pedig ez koránt sem így van! A munkát nem találók, (MERT MUNKAHELY NINCS,) az önkormányzatoknál keresnek, s ha kapnak, azokkal lassan úgy bánnak, mint a ronggyal. Pedig, csak dolgozni szeretnének, s családjukat eltartani, gyermekeiket taníttatni!
3 hónapos szerződés hosszabítgatásokkal, (egy évig, most már 10 hónapig), utána menj munkanélkülire, 3 hónapra, s utána újból felveszünk.
Csak s kizárólag minimálbérért.
Nem baj, ha szakképzett, nem abban foglalkoztatunk.
Ők nem kapnak munkaruhát, (saját cipőjükben, s ruhájukban dolgoznak), s tőlük megvonták már most az 5 ezer forintos ebédjegyet, (mondván „rendelet”, ami még nincs is.)
Nesze neked esélyegyenlőség, demokrácia.
Mézesmadzag, mint a Cafitéria.
A politikusok mézesmadzag játszmája, így vajon min spóroltak, s mire?
Vajon roma s magyar kérdés ez egyáltalán?
Közmunkások! Kihasználják, zsarolják, megalázzák, s csak szidják őket!
Csak az tudja, aki benne él.
S van ahol, kézen fogva, roma és magyar, együtt viseli el, sokszor ugyanazt.
94
tretyakov
2009. 06. 14. 16:43
"Kedves Polgár" halvány fogalmad sincs a valóságról! A jelenvaló kapitalizmus semmilyen lehetőséget sem ad az igazságosságra, tehát semmilyen párt-jobb vagy bal oldalinak neveztessék azt-,nem tudja ezt a problémát megoldani.Csak egy utópisztikus megoldás-egy falanszter,amelyben a gyereket kb. egy éves korban elveszik a szülőktől és robotok neveli fel, tudná a problémát megoldani.Sajnos ez ma még lehetetlen, így bármilyen jelenlegi megoldás csak felületes látszattevékenység.
93
Corvus
2009. 06. 14. 00:38
1. Dehogyis szavaznék én cigány képviselőre! Ha etnikai alapú a párt, szavazzanak ők saját maguknak képviseletet!
2. Nem hiszem el, hogy a cigány bűnözők aránya a magyarországi lakossági arányukat követné. Mivel szociálisan alacsonyabb sorban élnek, mint a magyar átlag, ezért a bűnözési ráta a cigányságon belül jóval magasabb kell, hogy legyen, mint a magyarságon belül. Egyszerű tapasztalat: látott –e már valaki munkára vitt fegyenceket? Hány fehér és hány barna ábrázatot látott a csoportban?
3. Az is igaz, hogy amikor elviselhetetlen munkát végző embercsoportot lát az ember, ott is sok a barna ábrázat. Érdemes kinézni az autóból nyáron, 50 foknál az útépítő melósok felé. De ez a tanultsági szint következménye. Azzal maximálisan egyetértek, hogy a fekete munkások között nagy a cigányság aránya, de ennek a megszüntetéséhez nem kell cigány érdekképviselet, hanem erős törvények.
4. Félreértés ne essék, cigány képviselet kell, és ez nem vitatható. De bocsánat, ne én segítsek már abban is, hogy saját érdekképviseletüket megszervezzék!
5. Genya pontjait olvastam. Nagyon sok mindenben egyetértek vele, különösen azzal, amit az oktatásról írt. Magam is úgy vélem, hogy kár az amúgy is roskadozó magyar oktatási rendszert oda nem való emberekkel túlterhelni. A reménytelen embereknek külön, speciális iskola, szükséges alapkészségek oktatásával. És ez nemcsak a cigányok esetében kellene. A jó, de még a normális képességűek tanulását is valóban támogatni kellene. Érdekes dolog, személyes tapasztalat is: sok cigánygyerek nagyon jól indul, k.b. 12 éves korukra azonban többnyire leszakadnak, majd kimaradnak az oktatásból. Érdemes lenne alaposan megvizsgálni, miért?
6. És általában – jó lenne ha vége lenne már a political correctly –nek nevezett baromságnak. A dolgokat néven kéne nevezni, és bizony nagyon fontos vizsgálatokat kellene elvégezni célzott populáción belül, hogy megoldásokat találjunk. Az Európai Unió nem fogja a cigánykérdést helyettünk megoldani, még ha a teljes magyar képviselőcsoport cigányokból állna is.
92
polgár
2009. 06. 13. 21:19
Kedves Antal Dániel!
Folytatva előző hozzászólásomat, miért álszent dolog azt mondani szavazz rájuk?
Azért mert elfelejtette a cikkben megemlíteni, hogy a magyar törvények senkinek nem garantálják a parlamenti képviseletet ellenben törvényileg biztosítják a helyi önkormányzati választások során a magyarországi kisebbségeknek kisebbségi önkormányzatok alakítását ( állami apanázzsal ).
Miért fontos ez? Azért mert az országban a cigány kisebbségi önkormányzatok majdnem mindenhol megalakultak és helyi szinten biztosítják ezen etnikai kisebbség aktív részvételét
az őket is érintő ügyekben.
A törvény erejénél fogva létrejött ezen kisebbségnek egy olyan országos méretű bázisa, amely kiváló lehetőséget teremtett önmaguk megszervezésére, képviseletére bármilyen választás ( önkormányzati, országgyűlési, európai uniós )
során hiszen ha megszervezik magukat könnyen bejutnak bármelyik esetén. ( ne feledje az SZDSZ 200.000 szavazót keresett és kiderült elég lett volna kb. 150.000 is. )
Miért nem történt meg ?
Talán azért, mert
- az országos cigány önkormányzat vezető testülete 25 fő
ebből 1 fő elnök 24 fő elnökhelyettes!?
- 600.000 főt számláló kisebbség esetében a leadott ajánló szelvények nagy része lehet hogy hamisítvány? ( folyik a rendőrségi nyomozás )
- az Országos Cigány Önkormányzat elnöke ellen több büntető eljárás van folyamatban és Ő indul a lista élén? ( megjegyzem az egyik elnökhelyettes már jogerősen elítélt köztörvényes ügyben )
- hogy az oktatási minisztérium kisebbségi pályázatait intéző cigány származású főigazgatója ellen rendőrségi eljárás van folyamatban?
Nem folytatom a felsorolást. Összegezve azért mert a cigány etnikum sem bízik meg és nem szavaz saját vezetőire így pártjára sem.
Miért is kellene a többségnek ezek után megbíznia bennük és rájuk szavaznia?
Visszatérve a cikkében vázolt problémához és a többségi társadalom hibáztatásához ami ön szerint a munkából, iskolából, egészségügyből és még nem sorolom miből rekesztette ki a cigány társadalmat meg az állandóan bizonygatott kevés pénzről szól nézzük egy kicsit másképp mint ahogy a liberális gondolkodás látja a politikai korrektség jegyében. ( SZDSZ-MSZP )
Az elmúlt HÉT ÉVBEN az állítólag liberális elveket valló SZDSZ-MSZP kormányzott Magyarországon és mi történt a cigánysággal?
Megvalósult program a cigányság felemelésére, iskoláztatására? Nem a kötelező 8 általánosra gondolok, hanem a kiemelt, segítő, nevezzük speciális oktatásnak.
NEM, NEM, NEM.
Mi történik?
Harcolunk ( mert mást életünkben nem tanultunk már mint dolgozni SZDSZ ) az elkülönülés, szegregáció ellen a kis falvakban ( a speciális nevelő felzárkóztató kis csoportos oktatást üldözzük )ne hogy már szerencsétlen óvodába nem járatott kis gyermekek megtanulják azt amit másik társuk már három éven keresztül elsajátított. ( a rendre, fegyelemre, tisztálkodásra, rendszeres étkezésre, tornára, játékos mondókák elsajátítására, beszédkészségre összefoglalva az iskolára felkészítésre vonatkozóan )
Persze nem kötelező óvodába íratni a gyermeket a legfogékonyabb korban és ezzel máris elveszítette más kis társaival szemben az esélyét a tudás megszerzésére.
Miért írtam az oktatásról kiemelten, mert a megszerzett tudás az alapja a későbbi boldogulásnak( munkahely, család, lakás )
és a cigányok felemelkedésének is.
Történt bármilyen intézkedés egy magasan képzett, értelmiségi cigány réteg kinevelésére és munkába állítására annak érdekében, hogy pozitív példával ( pozitív diszkriminációval )lehessen mintát adni a cigány etnikumnak?
NEM, NEM, NEM.
Történt bármilyen felmérés arról mi lett azokkal a cigány fiatalokkal akik elvégezték az utóbbi 20 évben felsőfokú tanulmányaikat?
Történt pozitív döntés az államigazgatásban,hogy az állami munkahelyekre legalább az etnikai arányoknak megfelelő létszámban cigányokat vegyenek fel? ( természetesen nem a takarítói helyekre hanem a diplomás helyekre gondolok )
SEMMI, SEMMI, SEMMI.
Soroljam még?
A felemelkedés útja a tudás. Ezt veri szét folyamatosan az SZDS
91
polgár
2009. 06. 13. 12:44
Kedves Antal Dániel!
A cikkében leírtak szerint a Magyarországi cigányság problémáit úgy oldhatjuk meg, ha a probléma megoldását áttoljuk az Európai Unió-ra az MCF Összefogás nevü etnikai alapon szerveződő pártra leadott szavazatunkkal.
Elolvasva az eddigi összes hozzászólást csak annyit sikerült a cikkel elérnie, hogy előjöttek az érzelmi,indulati megnyilvánulások amiknek semmi köze a cigányság problémáinak kibeszéléséhez, a problémák gyökerének megértéséhez és a kiút közös megtalálásához.
Miért is?
Mert tisztelet az egy-kettő cigány származásúnak vallott hozzászóló kommentálásához megint a többségi társadalom tagjaitól várják el a cigány társadalom felemelését akaratukkal megegyezően?, ellentétesen?, nem tudni.
Ön elfelejtette, vagy nem akarta hangsúlyozni, hogy ezen párt etnikai alapon szerveződött ( bár a szerveződést erősen kétlem ) így az esetleges szavazó bázisa is az. ( ha valaki nem értené a Magyarországi cigányság )
Ezért álszent azt mondani szavazz rájuk.
Sajnos most meg kell szakítanom írásomat, később folytatom.
90
Mónika
2009. 06. 12. 14:48
Kedves mano!
Az én véleményem független fajtól, nemzetiségtől! De egy ORVOS nem írhat és nem is gondolhat ilyet! Nézd, ha én figyelmetlen vagyok és elütök bárkit is, nem nézem, hogy ki volt, hanem segítek, mint te vagy az átlag normális ember! Ne általánosítsatok, mert ez is igazságtalan!
89
cseppatengerben
2009. 06. 09. 20:20
Kedves littlechinese!
Abszolút egyetértek veled, teljesen igazad van! Akár hiszed, akár nem, hozzád hasonlóan érzek a problémával kapcsolatban, max. másképp élem meg egy kissé, és talán máshogyan is fejeztem ki ugyanazt. Írtad, hogy nem értesz velem egyet abban, hogy másképp néznek a "fehér bűnözőkre". Ilyet én sem állítottam, szerintem sem néznek másképp, és ez így is van jól. Ami nem egészen van rendjén, az az, hogy amíg egy "fehér bűnözőről" nem tudják hogy bűnöző, addig semmi gond (csak utána "vetik meg"), de ha egy "fekete" egyénről van szó, arról valamilyen szinten már ránézésre vélelmezve van hogy netán bűnöző, és még mielőtt bárki bármit tudna róla, megkülönbözteti. (Mély tisztelet a kivételnek, azért szerencsére jópáran vannak.) Amint írtad is, ez egy előítélet, ami nyilván nem véletlenül alakult ki, ezt az előző hozzászólásomban én is írtam. ("nyilván van oka az embereknek hőzöngni") Azonban attól hogy okkal alakult ki, még nincs rendjén - a cigánykérdés megoldása kapcsán ezt a problémát is napirendre kell majd tűzni, amennyiben persze létezik az az intézkedés, amivel ilyen irányban is lehet hatni a társadalomra. De mindegy. Eddig teljesen egyetértünk. (Itt jegyezném meg, hogy egy szóval sem mondtam én sem, hogy mindenki szerint csak a cigányság bűnöz.) Amiben némileg eltér a véleményem, az a bizonyos "DE". A kriminalisztikai adatokkal és statisztikákkal nagyjából képben vagyok, és bizony nincs igazad. (Nyilvánvalóan a magyarországi összbűnözésre gondoltál az aránynál.) A cigány-és magyarbűnözés nagyságrendileg olyan arányú az összbűnözést nézve, mint a cigány és magyar lakosság az összlakosságot nézve. Az meg egy másik statisztika, hogy a cigányok között a népességszámhoz képest kiugróan több a bűnöző, mint a magyarok között. DE, az összbűnözést nézve nyilván sokkal kevesebb a "cigánybűnözés". Amiért ezt nem így érzed és más sem így érzi, annak megint oka van - itt említettem a média szerepét. Az utóbbi statisztika az, ami elgondolkodtató, az elsőből sok nem tűnik ki. De teljesen mindegy, csak a tisztánlátás végett korrigáltalak. Aki pedig "gyilkol, lop, futtat, stb." az csak jogilag esik egy elbírálás alá a "cigánybűnözőkkel", társadalmilag még nem tökéletes az egyensúly - részemről ez is elgondolkodtató. Mindenesetre ha kikerülök az egyetemről, életcélom lesz hogy MINDEN bűnöző megfizessen, és hogy a büntetések társadalmi szempontból is elérjék azt a célt, amire kitalálták őket. Bízzunk benne, hogy majd rendbe jön minden. Mentegetni pedig nyilván senkit sem szabad aki nem érdemes rá.
A válaszodat és a jókívánságaidat köszönöm, habár kitartása kénytelen-kelletlen mindenkinek van a saját életéhez.
Minden jót!
Más: A cikkel kapcsolatban még meg szeretném jegyezni, hogy szerintem a jelenlegi társadalmi és politikai körülmények között semmi szükség roma képviseletre az EU-ban. A magukat "cigányvezetőnek" nevező egyének pedig elgondolkodhatnának azon, hogy mit csináltak a pénzükért ezidáig. Esetleg azután lehetne szó pártalakításról, és bármiféle érdekképviseletről. Addig bizony felesleges.
88
Antal Dániel
2009. 06. 09. 19:10
Kedves Szent Eltvíz: a tudományos kutatások szerint a cigányokat kétfajta diszkrimináció éri. Egyrészt, az azonos végzettségű nem cigányokhoz képest már 1993-ban 20 százalékkal kevesebb bért kaptak, illetve jóval nagyobb valószínűséggel őket rúgták ki. (Később a magyar állam nem finanszírozott ilyen kutatásokat). Az általam is idézett bírósági ítéletben pedig az szerepel, hogy magasabb végzettségű cigányokat rúgtak ki azért, hogy alacsonyabb végzettségű nem cigányokkal váltsák fel őket, noha a munkájukra nem volt panasz (tehát nem loptak, nem volt tettükre munkahelyi vétség róható, nem fegyelmi úton bocsátották el őket, stb).
A diszkrimináció másik formája, hogy a cigányokat a jó iskolákba nem engedik be, illetve onnan kitúrják valamilyen orvosi vagy más ürüggyel. Ez jelentősen csökkenti a továbbtanulási esélyeiket, és ez persze a munkaerőpiaci helyzetüket is. Ez is tudományosan igazolt diszkrimináció, de nem a munkaerőpiacon, hanem azt megelőzően az állami iskolarendszerben.
A két hatás külön-külön is igazolható, de természetesen összeadódik. Úgy gondolom, hogy azt az összeget, amit a magyar állam költ a cigányok (részben állami intézményekben elkövetett) diszkriminációjának ellentételezésére, az őket ért kárhoz, vagy más civilzált, hátrányos helyzetű etnikai kisebbséggel rendelkező országához, mondjuk az USA-hoz, Nagy-Britanniához, Franciaországhoz célszerű mérni, persze szigorúan a nemzeti jövedelemmel arányosítva.
87
mango49
2009. 06. 09. 14:38
kedves mindenki,
a hozzászólásokat olvasva továbbra sem értem azoknak a gondolkodását, akik eleve elutasítanak bármiféle cigány képviseletet. összegezve az eddigieket:
1. mindenki egyetért abban, hogy a cigányok beilleszkedése jelenleg problémát jelent
2. a probléma megoldását mindenki máshogy képzeli el
vannak, akik szeretnék, ha a cigányság minél jobban integrálódna a társadalomba, ezzel csökkennének azok a problémák, amiket mindenki személyes tapasztataltként érzékel.
ezzel szemben vannak olyanok, akik a jelenlegi vélt vagy valós helyzetre hivatkozva eleve elutasítják, hogy bármiféle változás történjen a cigányok közreműködésével (mert ez nyilván csak úgy lehetséges). a logika az, hogy mivel a cigányok mások (az ezt a logikát vallóak szerint természetesen negatív értelemben), ezért ne legyen képviseletük. de a cél pont az, hogy ne legyenek olyanok, hogy integrálódni tudjanak! (erős ellentmondásban van magával ez a fajta logika.) vagyis azok, akik így gondolkodnak, a jelenlegi helyzetet akarják fenntartani, ami egyértelműen senkinek sem jó, nekik sem (különben nem panaszkodnának folyton).
ennek okát abban látom, hogy ezek az emberek annyira frusztráltak, hogy nem képesek racionálisan gondolkodni, nem képesek belátni, hogy mindenki nyerne azzal, ha a cigányok integrálódnának a társdalomba (az pedig, hogy erre képtelenek, hülyeség, hiszen számos ellenpélda van erre).
őszintén szólva nem bírom belátni, hogy ha valaki panszkodik a jelenlegi helyzetre, miért gondolja, hogy az a megoldás, ha minden úgy marad, ahogy van.
az, hogy az eddigi igen rossz kísérletek nem hoztak sikert, természetesen nem jelenti azt, hogy nem is lehetséges a változás. mivel a probléma mély, nyilván sok időbe telik, de ha valakit - nem cigányként - nem is érdekel a cigányok sorsa és csak a saját helyzetét nézi, épp ésszel gondolkozva beláthatja, hogy nem fűződik érdeke a probléma fenntartásához, éppen ellenkezőleg. az, hogy ki almakalmas számottevő változást elősegíteni, kérdéses, de próbálkozni kell, és nem mindent eleve elvetni előítéletekre hivatkozva.
86
mano
2009. 06. 08. 10:59
Az előző hsz-om nem került be pedig semmi olyat nem írtam. Ez a szólásszabadság!!
Csak a málnát akartam megvédeni....
Kedves Mónika!
Te sem örülnél neki ha segítségnyújtásodat azzal hálálnák meg hogy agyonvernek.