vélemény motiválatlanság miatt tartják etikátlannak a nyelvvizsgát a diplomához
[origo] címlaphírcentrumkomment.hu[freemail]videaiWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

A nyelvtudás mint erkölcsi és anyagi áldozat

// 2009 // júl // 24
eszközök:

A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete harcba szállt azzal az "etikátlan" és "diszkriminatív" gyakorlattal, hogy a felsőoktatásban a hallgatók csak a megkövetelt nyelvvizsgák birtokában kaphatják meg a diplomájukat. Milyen meglevő tendenciákat erősítene tovább az, ha még a diplomás magyaroktól sem követelné meg senki, hogy anyanyelvükön kívül legalább még egyen meg tudjanak szólalni?

Forrás: [origo]

Ajánlat

A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) pár napja harcba szállt azzal az "etikátlan" és "diszkriminatív" gyakorlattal, hogy a hallgatók a diplomát csak a megkövetelt nyelvvizsgák bemutatása után kaphatják meg. (Az első csatát elveszítették: az oktatási minisztérium nem kíván változtatni az érvényes jogszabályokon.)

Az MSZOE honlapján olvasható az egyesület álláspontja a nyelvvizsgákhoz kötött diplomakiadásról. Már az első sorok magas labdát adnak fel: "A 3-6 éven keresztül, rendkívüli szellem és fizikai erőfeszítéssel, anyagi és erkölcsi áldozatokkal megszerzett végbizonyítvány (abszolutórium) birtokában a felsőoktatási intézmény nyelvvizsga-bizonyítvány hiányában visszatartja a hallgató végzettségét és szakképzettségét igazoló oklevelet." A közlemény, miután szívszaggatóan megemlékezik a szerencsétlen hallgatókról, és "erkölcsi áldozatokat" emleget (bele sem merek gondolni, mik lehetnek ezek), egy még olcsóbb trükkel él. A valóságban szó sincs arról, hogy az intézmények "visszatartják" a diploma kiadását, hiszen az előírt nyelvvizsga megszerzése ugyanolyan elvárt komponense a képzés lezárásának, mint maga a szakzárás. Az MSZOE logikája szerint azon is fel lehetne háborodni - mert szintén gyakran előfordul -, hogy egy intézmény "szakdolgozat hiányában visszatartja a hallgató végzettségét és szakképzettségét igazoló oklevelet".

A nyelvvizsga-követelmény elleni támadás alapja most nem az a korábbi slágerérv, hogy nem mindenkinek van érzéke a nyelvtanuláshoz. Hanem az, hogy a nyelvvizsga és annak megszerzése pénzbe kerül. Pénze meg nem mindenkinek van: "a sikeres nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű emelt szintű nyelvi érettségi pontszám elérése nagyban függ a családok anyagi helyzetétől, a szülők iskolázottságától, a tanuló lakóhelyén levő iskolai nyelvoktatás színvonalától és a gyermek (tanuló, hallgató) egyéb helyzetétől". Ami persze igaz, de egyáltalán nem csak a nyelvvizsgákra, hanem az egész felsőoktatásra. Mindig is könnyebb helyzetben voltak és lesznek azok, akik nincsenek arra utalva, hogy tanulás mellett dolgozzanak, ahogyan azok is, akiknek van lehetőségük utazni. De gondoljunk bele: mi lenne a nyelvvizsga-követelmény eltörlése után a következő lépés az esélyegyenlőség felé? Ne is kelljen vizsgázni, mert nem mindenki tud beszerezni minden könyvet?

A közoktatási törvény szerint "a tankötelezettség annak a tanévnek a végéig tart, amelyben a tanuló a tizennyolcadik életévét betölti". Vagyis 18 éves korig az oktatás valóban jár, de azután már egyéni vállalás kérdése. Egy frissen érettségizett diák vagy jelentkezik egy felsőoktatási intézetbe, vagy nem. Ha úgy dönt, jelentkezik, azzal többek között vállalja, hogy a diplomáért felvesz tárgyakat, vizsgázik, és megszerzi a szükséges nyelvvizsga-bizonyítványokat - vagy nem, de akkor nincs is papír. Mi abban a diszkriminatív, vagyis kirekesztő, megalázó, ha elvárjuk egy diplomástól, hogy teljesítse az elvárt feltételeket? Hogy például meg tudjon szólalni egy idegen nyelven, és ezt igazolni is tudja?

Az MSZOE azzal is érvel, hogy bár az intézmények megkövetelik a nyelvvizsgát, de annak megszerzésére nem készítenek fel. Ez az érv sem túl meggyőző. A PhD-felvételihez például mellékelni kell erkölcsi bizonyítványt is - annak ellenére, hogy a graduális oktatást biztosító intézmény nem garantálja, hogy nem válik valakiből bűnöző (sőt, mint azt a közleményből most megtudtuk, egyenesen erkölcsi áldozatokat követel). Nem, a graduális képzésnek nem feladata megtanítani a hallgatókat idegen nyelven bemutatkozni vagy elbeszélgetni az időjárásról: ez elsődlegesen az általános és a középiskola feladata lenne. Hogy az iskolák nem egyformán sikeresek ebben, az nem titok - és akár itt is kijátszhatnánk a diszkrimináció-ászunkat. Éppen ezért a legtöbb felsőoktatási intézmény is szervez államilag finanszírozott képzésben, a szükséges nyelvvizsgákkal nem rendelkezőknek, ingyenes vagy nagyon kedvezményes nyelvtanfolyamokat. Hogy ezeket a lehetőségeket a hallgatók nem használják ki, az már más kérdés - ahogyan az is, hogy gyakran csak alibiből, a könnyen kapott kreditért veszik fel a kurzust, nem pedig a tanulásért.

Azon kevés európai ország közé tartozunk, ahol nagyon magas (58%) azoknak az aránya, akik semmilyen idegen nyelven nem képesek megszólalni. Nem sokat javíthat a közérzetünkön az sem, hogy csak az Egyesült Királyság, Írország és Olaszország tudhat magáénak rosszabb eredményt. Különösen szomorú ez az eredmény, ha tudjuk, hogy gyakran lenézett állandó riválisaink, a szomszédos országok messze megelőznek minket. Szlovéniában például a lakosság 71%-a két idegen nyelven is képes kommunikálni. A felsőoktatásra jelentkezők között azért valamivel jobbak az arányok, mint a lakosság egészét tekintve: 2008-ban a felvételizők több mint fele rendelkezett valamilyen nyelvvizsgával. Ez a (csak hazai viszonylatban) jónak mondható eredmény azonban nagymértékben köszönhető annak, hogy a nyelvvizsgák a felvételin többletpontot érnek. Ha az MSZOE javaslatát elfogadta volna a szaktárca, egy jelentősen motiváló tényezővel volna kevesebb - és még ott sem kullognánk az uniós statisztikákban, ahol most. Inkább szigorítani kellene a követelményeken: ha magunktól nem jövünk rá arra, hogy szükségünk van a nyelvtudásra, akkor muszájból tanulni is jobb, mint egyáltalán nem tudni. Merthogy az eredmények mögött a motiválatlanság állhat, az IMD World Competitiveness Yearbook 2006-os felmérése is megerősíti: e szerint Japánban, Lengyelországban és Magyarországon tartják a legkevesebbre az idegennyelv-tudást. Ezt a mentalitást látszik igazolni az MSZOE kifakadása is: az egyesület szerint ugyanis a nyelvvizsgapapírnak csak adminisztratív funkciója van, és egyébként is, mi szükség nyelvvizsgára a munkavállaláshoz.

Az MSZOE-vel ellentétben mi tegyük fel a lényeges kérdéseket: Ha valakinek teljesíthetetlen kihívást jelent a szakterületének megfelelő nyelvvizsgaszint megszerzése, az hogyan akar boldogulni? Hogyan fogja megismerni az adott tudományág legfrissebb kutatási eredményeit? Hogyan épít kapcsolatot vagy dolgozik együtt az idegen nyelvű kollégákkal? Ha megterhelő anyagilag a tudás és a képességek fejlesztése, az azt jelenti, hogy nincs is rá szükség? És egyáltalán: milyen lehetőségei vannak ma egy fiatal, pályakezdő diplomásnak használható nyelvtudás nélkül?

eszközök:
MEGOSZTÁS:
713 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

719 sfsdlfks 2010. 09. 08. 17:42

Kedves Dr.Pizza!

Szinte teljesen egyetértek. Nyelvet mindenki a praktikussága miatt tanul. Valakinek a nyaraláskor, valakinek tanuláskor, valakinek a munkájában és valakinek a hobbijában praktikus. Annak is praktikus, aki most csak a diploma miatt tanulja, csak neki ksőbb fog igazán azzá válni, amikor használni is fogja pl. az interneten.
Bizony szép is lenne, ha mindenki tudásvágyból tanulna idegen nyelvet. A nyelvvizsga kötelezővé tétele talán pont azért született meg, mert a tudásvágyból tanulók száma csökkent, az államnak meg azért illik tenni valamit.

Valóban a pénz vezérel mindent, de ez saját termékünk. Mindenki legalább annyira jól akar élni mint tegnap, de ha lehet, akkor kicsit jobban, viszont semmiképpen sem rosszabbul (mivel minden drágul ezért már akkor is több pénz kell holnap, ha úgy akarunk élni mint tegnap). A másik a városi élet, ahol szinte semmit nem lehet házilag megtermelni, szinte mindent venni kell, mindenhez pénz kell. A városban keveseb a lakhatással kapcsolatos munka, ezért több a szabadidő, aminek eltöltésére több lehetőség is van de ez megint csak pénzbe kerül. Mindeközben minden folyamatosan drágul. A kínálat óriási, a lehetőségek száma csak a pénztárcától függ sőt már pénz sem kell mert van hitel.
Ebben élünk, mi csináltuk, a mi igényeink ezek. Az ért nem csináljuk vissza, mert akkor az igényteinkből kellene visszavenni.

718 Dr.Pizza 2010. 09. 08. 15:25

Kedves bh, minden sorával egyetértek. Egy apróság csak! Van egy mondás, ahol az éhség az úr, ott hallgatnak a múzsák. Tehát ahhoz, hogy nyugodtan, a szellemieket az anyagiak fölé helyezve élhessünk, ahhoz is szükség van bizonyos anyagiakra. A magyar minimum vagy átlagbér ehhez sajnos édeskevés. Már többször leírtam, én pld. kizárólag saját világképem bővítése céljából tanultam meg könyv és minden segédeszköz nélkül elég jól angolul, de a többség csak a szakmai előrejutás és a diploma kézhezkapása céljából tanul nyelvet, legalábbis szerintem. Világunkat immár nem az eszmék, ideálok, a megismerés vágya, hanem a minél több pénz bármi áron való szerzésének a pragmatizmusa hatja át. Persze dohoghatunk napestig, nem fog semmi változni.

717 bh 2010. 09. 08. 14:50

sfsdlfks!

Jogos, a kérdés fölvetése, de a probléma inkább a következő:

Túlzottak az emberek anyagi jellegű igényei! (és igénytelenek vagyunk minden másban, tisztelet a kivételnek!)
Az emberek rossz tulajdonságait (mások lenézése, nekem minden kell, ...) kihasználó és egyben FÖLERŐSÍTŐ ma dúló gazdaságtan a legfőbb rongáló, ráadásul az emberiséget kipusztító tényező. A reklámot be kell tiltani, ... (sok helyen leírtam, bár tudom, hiába)

Az lenne a természetes, ha a nyelvtudás sem főleg anyagi érdekek miatt lenne fontos! Szerintem egy, az emberi (szellemi, lelki) értéket az anyagiak fölé helyező normális szemléletmód sokat segítene.

Sokkal kevesebb anyagi dolog mellett lehetne elégedetten, boldogan élni, lényegesen több idő jutna beszélgetésre, olvasásra, sportolásra és nyelvek tanulására is!

716 sfsdlfks 2010. 09. 08. 13:15

Kedves BH!

Egy igen egyszerű kérdés jutott eszembe:

Vajon a jelelnegi minimálbér ötszörse sok, vagy maga a minimálbér túl alacsony?

715 bh 2010. 09. 08. 10:07

Igen, igen! A MAGYAR nyelvű nyelvvizsgához kellene kötni a diplomát! Ott is a szövegértést, az alapvető nyelvtani tudást és gondolkodási készséget kellene számonkérni! (talán a 714. hozzászólás írója értené, mit írt valaki a 711-ben)

Ezek mellett minden munkánál a tisztességes hozzáállást kellene és lehetne elvárni, legfőképpen magunktól! Ez egyes helyeken idegen nyelv ismeretét is feltételezi, de semmi köze a nyelvvizsgához.

!!!NEM VAGYOK AZ IDEGENNYELVEK TUDÁSA ELLEN!!!
De magyarul kell előbb tudni.

Csak megjegyzésként: A tisztességes hozzáállás feltételezi mások EMBERSZÁMBA vételét. Aki pedig úgy gondolja, hogy munkája, Ő, a minimálbér sokszorosát érdemli, az nem ezt teszi rengeteg BECSÜLETES EMBERREL. ( Idővel el kellene érni, hogy a minimálbér ötszöröse fölött legalább 90%-os jövedelemadó legyen, első lépésként ezt a kilencszeres fölött kellene és ILLENE bevezetni!)

714 sibille 2010. 09. 07. 22:36

Kedves sfsdlfks!
Tetszett a szemléltetése. Személy szerint egyetértek azzal, hogy a diplomát nyelvvizsgához kötik, nincs ezzel semmi baj. Elég szégyen, hogy nekünk magyaroknak derogál a nyelvtanulás. /58% nem szólal meg semmilyen nyelven, lásd fenti cikk/ CIKI.
A sztorit azért is írtam le,mert ez megmutatja, hogy nem csak egy papír miatt tanulnak sokan nyelvet, hanem azért mert szükségét érzik a boldogulásukhoz. Számomra példa értékű.
Inkább az oktatás színvonalával van bajom, de ez már egy személyes tapasztalat.
Kedves Dr. Pizza!
Igen a globalzáció megkövetelné a nyelvtudást.
Hála Német Miklósnak aki megnyitotta nekünk az utat nyugat felé. Igazából csak akkortól van nagyobb motívációja a nyelvtanulásnak. Még '84-ben volt, hogy találtam egy '53-as kiadású német nyelvkönyvet a szomszéd padlásán és autodidakta módon el is kezdtem tanulni. De milyen jól tettem mert következő évben lehetőségem nyílt Ausztriába menni, így -ha nem is annyira jól-, de tudtam németül valamilyen szinten. Azóta is fejlesztgetem beszédkészségemet.
Tehát: van aki nyitott rá, van aki nem, inkább a fejekben kéne ezt a helyére rakni. Jó lenne, ha a nagy többség egy nagyszerű lehetőségnek tekintené a nyelvtanulást nem pedig hőstettnek, v áldozatvállalásnak-

713 sfsdlfks 2010. 09. 07. 11:28

Kedves Sibille!

Teljesen igaza van abban, hogy a nyelvvizsga nem feltétlenül jelent valódi nyelvtudást, bár egy felsőfokúnál azért mégiscsak. És abban is, hogy magával a nyelvtudással már lehet érvényesülni.

Hogy mégis miért fontos azt egy példával szeretném demonstrálni:

XY magyar vállalkozás gyárt z terméket, amit sikeresen értékesít mondjuk Oroszországban. Mindezt azért, mert mondjuk a tulajdonos beszél oroszul. Egy napon megkeresik németorszából és üzleti ajánlatot tesznek. A vállalkozónak hirtelen szüksége lesz egy németül beszélő és író munkatársra, aki a németországi piacot fogja koordinálni. Miként tudja ellenőrizni a vállalkozó a jelentkezők nyelvtudását, ha maga nem beszél németül? Természetesen nemcsak a nyelvvizsga alapján, hisz referenciákon, elözö munkahelyeken keresztül is lehet. De egy pályakezdőnek pl. még nincsen referenciája, de nyelvvizsgája igen. Nos pl. ezért lehet fontos a nyelvvizsga.

712 Dr.Pizza 2010. 09. 07. 10:13

Kedves Sibille! Pontosan értem, mit akart mondani a nyelvtudás és nyelvvizsga közötti összefüggés hiányáról, de hozzátenném, ezt a karriert így csak a mai kozmopolita globalizált világban lehetett megcsinálni, még akárcsak egy generációval korábban a nyolcvanas években sem. Az illető hölgy részéről pedig a nyelvtudáson felül szükség volt hozzá jó nagy adag kalandvágyra és teljeskörű függetlenségre. Feleségem húszévesen kiválóan beszélt két nyelvet, még papírja is volt róla, de akkoriban a külföldre való távozást disszidálásnak hívták és komoly terorziókkal fenyegették, egyetlen gyerek léttére szüleit sem hagyta volna ennyire magára. Ezt csak azért írtam, hogy -bár a témához közvetlenül nincs köze- hogy más szemszögből is értékelhessük fenti esetet. Ami ma esetleg magától értetődő és természetes (hajó, ausztráliai iskola, abu dhabi munka, stb), az rövid idővel ezelőtt még szinte elképzelhetetlen volt.

711 sibille 2010. 09. 06. 23:19

Egy barátnőm esetét mesélném el. Gimnáziumban, 2.o. végén, meghúzták angolból, de a pótmeccsen átment.
Elhatározta, hogy belehúz /amúgy nem tartozott a legszebbekhez, nem volt a tehetősek, sem a befolyásosak közül való/. Ahogy magát jellemezte: szürke kisegér.
Érettségi után folyami hajón kezdett dolgozni-a Dunán-,mert akkorra már elég jól beszélt németül és angolul. 2 év múlva már a tengert járta, majd óceánjáró luxushajóra került. Mindezt úgy érte el, hogy minden állásinterjún jól kommunikált -angolul.
Miközben elég sok pénze lett, úgy tervezte hogy elvégez egy felsőképzést vendéglátásból, csakhogy!! Ausztráliában, Sydneiben. Megcsinálta. Újra visszament hajóra dolgozni, míg egy újabb ötlete nem támadt: repülőgépet akar vezetni. De nem kicsit, nagy utasszállítót akar. Ezért jó lenne vmi tapasztalatot szerezni egy légitársaságnál.
Ez is elsőre sikerült. Most az Arab Emirátusoknál légiutas kísérő és Abudabiban lakik.
S mindezt egyetlen nyelvvizsga nélkül érte el, egyetlen db papír sincs arról, hogy Ő folyékonyan beszél angolul.De még az is lehet, hogy tényleg utasszállító repülőt fog vezetni.
Ezt csak azért írtam, mert nem minden nyelvvizsgával rendelkező személy beszél 'idegenül' és ez fordítva is lehet igaz.

710 Dr.Pizza 2010. 09. 06. 10:56

Sziszkónak igaza van. Jómagam teljesen autodidakta módon gyakorlatilag folyékonyan olvasok angolul, hála a sok angol nyelvű honlapnak. Az egyszerűbb hallott szöveget is elég jól megértem, hála az angol nyelvű filmeknek. Viszont, az utóbbi tán öt évben egyetlen egyszer kérdezte meg tőlem valaki angolul, hogy merre van az akármi, egyszerűen nincs kivel beszélnem, ezért beszélni alig tudok. Símán megértem, elmondani nehezebben tudom. Gondolom nem vagyok ezzel egyedül.
  1 3 4 5 6 7 8 9 71 72

A legújabb hozzászólások

sors // 2010 // sze // 09

Minél előbb EURO,akkor nemtudnának az ingadozással játszadozni,mert ez csak egy kész röhely! A valamelyik vezér egyet kehhent,mindjárt esik a Ft.Hogyis van ez?Miért és kik ezek?Az ...

Bárcsak úgy élhetnénk, ahogyan élünk! (498)
pannika // 2010 // sze // 09

Drága Pali bá! Nem mentem orvosnak , sem védőnőnek.Az ő dolguk észrevenni a betegséget, hiányosságot, majd azt megfelelően kezelni Természtesen őket sem kötelezte senki arra, ho...

Osztályfőnöki hatalom, tekintély nélkül (27)
reszelő // 2010 // sze // 09

Elolvastam ezt a szövegértelmezést, kidobtt idő volt. Sajnos azok kritizálnak, akik vajmi keveset értenek a témához, ezért hosszú lére eresztik a semmi mondandójukat.

Amiről a szónok hallgat: Orbán és Barroso értékel és utat mutat (7)
stevo // 2010 // sze // 09

Petőfi szelleme 2010. 09. 08. 21:24 Hát én is.Megköszönni a választók nak kell,azok szavaztak rájuk. Bugár el ismert politikus,Őt szeretik a szlovákok is.Igaz nagyon okosan kell...

Új korszak kezdődik a kisebbségi politikában (13)
Király // 2010 // sze // 08

Szerintem mi két külön malomban őrlünk Pizza. Persze hogy nem vagy tanár sem pedig futár. Te filozófus lehetsz,abból ítélve hogy mennyit merengesz ezen a témán.:)

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (962)

Időjárás

időjárás

Mai időjárásmin: 10 °C
max: 19 °C


Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!OldaltérképArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatvédelem[origo]T-OnlineOK.huiWiW[freemail]track.huG-PortalVidea Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva