[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Románia a románoké? Szerbia a szerbeké?

// 2009 // aug // 12

Vajdasági magyar pártok vezetői örömmel fogadták, hogy Magyarországon előretört az úgynevezett radikális jobboldal. Vajon végiggondolták-e, milyen következményekkel járna saját politikai tevékenységükre, ha a határon túl érvényesítenék a Jobbik jelszavának logikáját?

Forrás: MTI

Ajánlat

2001 elején ott üldögéltem a Zimony és Belgrád között meredező épületcsoportban, amelyet a "Föderáció Palotájának" hívnak, hiszen az akkor még létező jugoszláv államszövetség kormányának volt a székhelye. Az újdonsült szerb kormány - mintegy fél évvel a milosevici rezsim bukása után - meghívott, hogy tartsak előadást egy nemzetközi konferencián, amely a nemzetek közötti viszonyokkal foglalkozott. A konferencia csillagának az a Max van der Stuhl számított, aki akkortájt az EBESZ (Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet) kisebbségi főbiztosa volt, s elgondolkodtató tanulmányokat írt kisebbségi kérdésekről. A kilencvenes években a Rajnától keletre eső területeket járta, megpróbált nyomást gyakorolni a közép-kelet-európai kormányokra, néhol egyenesen diktátumokat közvetített. A konferencián záporoztak a fiatal szerb kormányra vonatkozó bírálatok, az ott levők nemigen takarékoskodtak az új kormány nemzeti politikájára utaló bírálatokkal.

Miközben arra figyeltem, hogy mond-e ez az európai tekintély valami fontosat, amibe bele lehet kapaszkodni, azt vettem észre, hogy Max van der Stuhl hatalmasokat szuszogva elaludt a konferenciaterem kellős közepén. Mi tagadás, nekem, aki végignézte az ókontinens politikai pepecselését, tétlenkedését, zavarodottságát a jugoszláv háborúk forgatagában, és azóta is kételkedik az európai intézmények hatékonyságát illetően, ez jelképesnek tűnt. Elalszik az öregedő kontinens akkor, amikor ébren kellene lennie. Ismétlem, kételyeimtől, amelyeket nagyrészt a kilencvenes évek formáltak, azóta sem tudtam megszabadulni. Megannyi európai politikusnak magyarázgattam például, hogy az "átmenet" etnikailag nem neutrális, mert átírja a tulajdonviszonyokat a többség javára, ám mindhiába. Aztán jöttek-mentek itt európai tényföltáró bizottságok a kisebbségeket sújtó atrocitások nyomán, különösen néhány évvel ezelőtt, ám kevés sikert értek el.

E történet jutott eszembe, amikor arról olvastam, hogy némely vajdasági magyar pártok örömüket fejezték ki, hogy az Európai Parlamentben az úgynevezett radikális magyar jobboldal (értsd: Jobbik) képviselői nyertek teret a legutóbbi választás alkalmával. Míg a legerősebb vajdasági magyar párt (VMSZ) elnöke úgy vélekedett, hogy nem tiszte a kisebbségi politikusnak az anyaországi választásokat kommentálni, addig a Magyar Polgári Szövetség és az újonnani Magyar Koalíció képviselői leplezetlen elégedettségüknek adtak hangot.

Először is: természetesen tudok arról, hogy magyarországi pártok csoportjai és kisebbségi pártok rétegei között informális politikai és gazdasági szövetség volt és van, erről bájos történeteket mesélhetünk. Mégis, nyomatékosan azt gondolom, hogy nem tanácsos kisebbségi pártoknak beleavatkozniuk a magyarországi politika alakulásába és megnyilvánulni e politika folyományait illetően. A politika elvégre az önkorlátozás kérdése is, még ha a lélektani okok ennek az ellenkezőjét diktálnák is. Magyarországon ugyanis a kormányok ideiglenesek, a hatalmi erővonalak folytonosan átalakulnak - a kisebbségi kérdés viszont állandó, mindig marad, még az európai intézményrendszerbe való betagozódás után is.

Másodszor (félretéve most a radikális jobboldal előretörésének európai és magyarországi körülményeit): ha általánosítjuk e jobboldal jelszavát: "Magyarország a magyaroké", akkor a magyar kisebbségekre nézve lesújtó képletet kapunk. Ennek megfelelője ugyanis az, hogy "Szerbia a szerbeké", "Románia a románoké". De akkor meg nem öt, hanem egyetlen vajdasági magyar pártra sincs szükség, ha már a tulajdonviszonyok így állnak fel. Mármint a kizárólagosság igényével. Mert akkor minek az autonómia, minek egyáltalán részt venni a szerbiai, romániai politikai életben? Nem hiábavaló akkor mindez? Ebben az esetben semmi szükség sincs, mondjuk, arra sem, hogy Romániában magyar elnökjelölt legyen, hiszen ez csak afféle alkalmi porhintés, idővesztegetés stb.

Harmadszor: lehet ugyan radikálisan kiélezni kisebbségi kérdéseket az Európai Parlament díszes termeiben, de előre tisztában kell lenni azzal, hogy az Európai Unió nem fogja vonalzóval kirajzolni a kisebbségi jogok ábráit. Jut eszembe: a vajdasági elszánt regionalisták azt várták valamikor, hogy a serény Európai Unió majd egzakt módon előírja a Vajdaság hatásköreit. Hogy ne legyen értelmezési félreértés, ugye. Csakhogy az Európai Unió a regionalizáció hívószavát így sohasem fogja érvényesíteni. És e kérlelhetetlen tényt, az analógia segítségével, a kisebbségi kérdésben is tudomásul kell vennünk.

A kisebbségi jogok: puha jogok. Nem erre tanít-e a szlovák államnyelvtörvény esete, amely sötét idők gyakorlatához vezet vissza? Van-e általános, egyöntetű európai visszautasítás, felháborodás? Lehet ugyan a helyszínre invitálni európai bizottságokat, lehet magyarországi szereplőknek buzgó módon megjelenni a terepen a megváltás szándékával, a kisebbségi élet prózája attól még változatlan marad. Eszem ágában sincs megkérdőjelezni az európai hátszél jelentőségét, de a kisebbségi kérdés egy háromszögben dől el: az ország, ahol az adott kisebbség él; az anyaország; az európai intézmények. Vagyis nem lehet megtakarítani a szerbiai, romániai stb. politikában való részvételt. Ennek pedig az a mindenkori föltétele, hogy "Szerbia nem a szerbeké".

235 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

237 szuli 2009. 08. 31. 17:32

A kettős állampolgárnak valószínű, hogy két lakhellyel rendelkezik. Ha két lakhellyel rendelkezik akkor mindkét helyen szavazhat. A határon túli magyarság nem hiszem a négy évenkénti szavazás miatt akartak kettős állampolgárságot kapni, inkább amiatt, hogy miattunk valaki magyarnak született és magyar állampolgár volt és mégis akaratán kívül más állam polgáraként kell meghalnia. Egyszer talán mások érzését is figyelembe kellene vennünk vagy ilyen érzéketlenek lettünk.

236 VEZUV 2009. 08. 23. 07:27

Kedves Pácsó, én már a legelső ilyen tartalmú hozzászólásomban elmondtam a választ a feltett kérdésre, IGEN, ellenzem, hogy határon túliak, határon belülieket érintő, rájuk, az életükre, jövőjűkre (még ha ez csak 4 év is) hatással lévő ügydöntő népszavazásokban szavazóként részt vehessenek.

S tapasztalatból - kintiekkel folytatott beszélgetésekből - tudom, hogy ők sem elsősorban erre (szavazati jogra) vágynak. Az édesapám nővére, gyerekei, unokái, dédunokái Pozsonyban (juszt se Bratislava:-)élnek természetesen nem önszántukból, de pl. ők sem vágytak soha arra, hogy arról szavazhassanak, hogy legyen-e Magyarországon vizitdíj, vagy hogy ők is dönthessenek arról, hogy jobb-, ill. baloldali kormány "uralkodjon"-e éppen felettünk:-)

235 pácsó 2009. 08. 22. 22:03

Kedves Vezuv és Külhoni!

Egyetlen kérdés csupán az eddigi, rendkívül figyelemreméltó beszélgetésük kapcsán, bár lehet, a kérdés költői:
ha a kérdés felmerülne, önök a határontúli magyar kisebbség magyarországi szavazati joga ellen foglalnának állást egy esetleges népszavazás vagy felmérés során?

Kérem, hogy az álláspontjukat ne kísérő körmondatokkal, hanem egy egyszerű IGEN-NEM válasszal nyilvánítsák ki!

Üdvözlettel: pácsó

234 VEZUV 2009. 08. 21. 08:55

Alapvetően - elviekben - én is egyetértek, bár a barátaink három éve Spanyolországban élnek (ill. dolgoznak ÉS élnek), a kis családiházuk itthon le van zárva, a neten keresztül intéznek mindent, a lakossági bankszámlájukról vonják a szolgáltatók az ez+azt. Egyszer voltak itthon a három év alatt (tavaly karácsony), s alapvetően tojnak arra, hogy itt ki, mit cipelt a hátán az elmúlt három évben, kellett-e, vagy éppen nem vizitdíjat, tandíjat akármit fizetni, emelkedett-e az áfa, vagy csökkent, mennyi a benzin ára, ki van hatalmon, ki kinek mennyi végkielégítést ad stb.stb. - és mi egyébként maximálisan megértjük őket.. De mondom, kedves Külhoni, alapvetően egyetértünk.

233 Jánosi Attila 2009. 08. 20. 20:40

Egyetértek....

232 kulhoni 2009. 08. 20. 09:02

'hogy az szóljon/szólhasson bele közös dolgaink intézésébe, aki ezen bizonyos "dolgokat" a hátán fogja cipelni' na pontosan ez az a tény amit a választási törvény kell garantáljon, vagyis , hogy ott legyen szavazati jogod ahol élsz,jog szerint lakcimed van .Ennek a kitételnek akkor van jelentősége ha egy személy több állampolgársággal rendelkezik,konkrétan ha román és magyar állampolgár akkor csak abban az országban szavaz ahol él (ott szóljon/szólhasson bele közös dolgaink intézésébe, ezen bizonyos "dolgokat" ott fogja a hátán cipelni).
Tehát ÖA -val ellentétben ,szerintem a politikai participáció nem az állampolgárság függvénye, hanem a lakóhelyé és ami nagyon fontos ezen belül is egyéni döntés. A jelenlegi törvények szerint ez nost igy is van és nem értem miért kellene ezen változtatni, amint ÖA mondja.
Még egyszer ,szerintem a politikai részvétel lakócim fűggő kell legyen az állampolgárságon belül. A lakócim az ami jogilag döntő abban a kérdésben , hogy valaki hol cipeli a hátán az élet gondjait.

231 VEZUV 2009. 08. 20. 07:20

Kedves Külhoni, nem, nem ismerek olyan országot. Talán csak az, hogy ha a mamád ügyes és 7 hónapos terhesen kap lehetősége egy USA útra, és időben érkezel, automat. amerikai állampolgár lehetsz, s nem kell, hogy ott élj, elég, ha ott születsz, de ez spec. helyzet:-)

Mellesleg egészen Trianonig olyan országot sem ismert a történelem, amelyet egyetlen tollvonással (politikai akarattal) így "megnyesnek", mert nem ugrott ki időben egy háborúból, amibe alapvetően belekényszerítették, szóval az, hogy valami ma nincs, nem jelenti azt, hogy holnap sem lehet:-)

Nakaroli nagyon jól értette, hogy mit is jelent. Konkrétan azt, hogy mint egyén (állampolgár) is beleszólhatsz a politika alakulásába, mert a politika a törvényhozás alakítja - ha úgy tetszik - a "közös dolgainkat". Hiszen az Alkotmány szerint minden hatalom a népé, akik választott képviselőik útján gyakorolják ezt a hatalmat. Fontos tehát, hogy (a szoc. x évének "választási" gyakorlatával ellentétben) valóban megválaszthasd az a pártot, programot, ami szerinted jól fogja "intézni" közös dolgainkat. Az más kérdés, hogy nem mindig tartják be az ígért programot (egy dolog a kampány egy másik a kormányzás..). Szóval ebben az értelemben: egyrészt nem kell "védeni a politikával szemben" - ahogy írod, sőt ellenkezőleg, másrészt ez a közös dolog a határon belül érvényes jogszabályok, törvények jó/rossz következményeit jelenti, s így ebben a vonatkozásban csak minimális az átfedés a határon innen/túl-iakra ható következmények között.

Természetesen én is egyetértek Veled és Nakarolival is abban, hogy az szóljon/szólhasson bele közös dolgaink intézésébe, ak ezen bizonyos "dolgokat" a hátán fogja cipelni a választás után, magyarán az, akinek itt van lakcíme, lakhelye, itt adózik stb. Egyébként pedig, ha a férjemnek továbbra is sikerült megtartania németországi munkahelyét, gyanítom, hogy 1-2 éven belül inkább fognak érdekelni (nagyobb hatással lesz az életemre) a német törvények:-))

230 nakaroli 2009. 08. 20. 07:05

Külhoni!

Olvassa el a hozzászólást, amire hivatkoztam, továbbá az Értelmező Szótár politika című részét, akkor talán megérti, mire gondolok és mire gondolt Vezúv is. A politika pl. a közéletet is jelenti, stb. stb.
Jellemző a provokációra, hogy egyetlen szóval nem írtam olyat, hogy a határontúli és a határon nem túli magyaroknak nincs közös dolguk. Ne akarjon ilyen kijelentéseket a számba adni. Egyesek valóban egymás ellen uszítják a magyarokat, egészen a végsőkig. Azt hiszem, az Ön kérdése is ezt a célt szolgálja.

229 kulhoni 2009. 08. 19. 19:25

nakaroli, a állampolgárság független a politikától. Az nagy baj ha az állampolgárság 'egy politikai értelemben vett részvételt jelent'.Mit értesz 'egy politikai értelem ' alatt? Az állampolgárság az egyén és az állam közötti jogviszonyt jelenti, egy jogállamban nem lehet ' egy politikai értelemben vett ' állapot. Ellenkezőleg ,az állampolgárt védenie kell a politikával szemben.

Amúgy meg, szerinted a határontúli és a határon nem túli magyaroknak nincs közös dolgaik?


228 nakaroli 2009. 08. 19. 15:07

Nagyon fontos, amit Vezúv írt a 226. hozzászólás utolsó mondatában:
"az állampolgárság végre egy politikai értelemben vett részvételt jelent a közös dolgaink intézésében".
Tehát az legyen állampolgár, aki a közös dolgok intézésében rész vesz. A hátrányokkal együtt. Aki adót fizet, aki itt dolgozik, aki viseli a politikusok döntéseinek következményeit stb.
Nagyon sajnálom a határon túli magyarokat, hogy nem itt élnek (bár néha magam szívesebben élnék másutt, s nem azért, mert idegenszívű vagyok, hanem mert olyanok történnek), de azt hiszem, a fentiekhez mégis tartani kell magukat. S nem mellesleg: a magyar igazolvány, az itteni kedvezmények, továbbá az, hogy sokkal előbb tud itt munkát kapni egy határon túli magyar diplomás, mint az itt élő fiatal, azt hiszem, nagyon nagy gesztus az anyaország részéről.
S igenis kilóg a lóláb a témában, nem a határon túliak, hanem a politikusok tekintetében.
Ráadásul felelőtlenül egymás ellen uszítják a "belmagyarokat" és a határon túliakat. Közben jót nevetnek a markukba.
  1 3 4 5 6 7 8 9 23 24

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva