[origo] címlaphírcentrum197.hu[freemail]videaiWiW

KOMMENT.HU

Hírlevél

hirdetés

Miért nincs tekintélye a magyar diplomának?

// 2009 // szept // 08
eszközök:

A magyar munkaadók elégedetlenek a felsőoktatásból kikerülő dolgozók képzettségével, a külföldiek szemében pedig a legtöbb esetben kifejezetten rossz ajánlólevél a magyar diploma. Miért?

Ajánlat

Az általános és középiskolai tanítás után a héten a felsőoktatásban is megkezdődött a szorgalmi időszak, elképesztően sok hallgatóval és sajnos elképesztően sok problémával. Ezek közül csak egy a kezelhetetlenül nagy diáklétszám, és erről szoktak is beszélni, ki milyen előjellel - a mindenkori oktatási minisztérium hatalmas eredményként jelenti be, hogy még a tavalyinál is több diák fog egyetemre járni, mások általában nem ennyire optimisták. Annyira pesszimista viszont senki sem szokott lenni, hogy sorra vegye az összes többi bajt is, azokat a gondokat, amelyek miatt egy átlagos magyar egyetem nem tud valóban versenyképes, valóban minőségi képzést adni.

A minőséghez először is magas színvonalú elméleti alapok kellenek, ahhoz pedig komoly tudományos tevékenység. Ha egy intézmény nincs ott a szakmája élvonalában, ha nem kapcsolódik be a legmagasabb szintű szakmai vérkeringésbe, akkor még a klasszikus, lezártnak tekinthető elméleteket, tudományterületeket sem tudja frissen, a kor elvárásainak megfelelően megismertetni. Márpedig a magyar egyetemek a tudományos teljesítményt jól jellemző, elsősorban publikációs tevékenység és idézettség alapján összeállított listán gyenge helyezéseket érnek el. Különösen nagy a baj azokon a területeken, ahol a Kádár-rendszer alatt durva, politikai alapú, "szocialistán tudományos" megközelítés volt a kötelező irány.

A gyenge teljesítmény egyúttal sajnos azt is maga után vonja, hogy kevés egyetem tud igazán jó partnerkapcsolatot kialakítani a világ legjobb kutatóműhelyeivel - nincs ugyanis mit beadni az együttműködésbe. Az élvonalbeliek csak azzal az egyetemmel fognak együtt dolgozni, amelyik képes számukra is új, értékes, releváns eredményeket szolgáltatni. Az egyik kör itt sajnos bezárulni látszik, hiszen minél kevesebb a kooperáció az élvonallal, annál nehezebb színvonalas eredményeket produkálni, és így tovább. Ebből csak akkor lehet kiszállni, ha elhatározzuk, hogy felzárkózunk, és nem bújunk többé ki "helyi sajátosságokra" hivatkozva a komoly megmérettetés alól.

Egy minőségi egyetem a kiváló elméleti alapokra minőségi szakképzést is nyújt. Ehhez azonban nélkülözhetetlen volna a komoly munkaerő-piaci ismeretekkel és rutinnal rendelkező oktatók tömeges jelenléte, ezt viszont nem tapasztalni. Nem csoda, a mostani professzorok generációjának történelmi okokból soha nem kellett szembenéznie a piaci igényekkel - akármit oktattak is, a diáknak végül mindig lett munkája, elintézte a tervhivatal. Ma viszont nincs így, ezért az egyetemi képzések szakmai törzsanyagát komolyan felül kell vizsgálni. Nem véletlen, hogy a megkérdezett munkaadók mindegyike panaszkodik a gyakorlatias ismeretek hiányára. Ez természetesen nem az elmélet leépítését jelenti, hanem a képzés során a szakmához kapcsolódó, megvalósítandó gyakorlati feladatok, projektmunkák életszerűvé tételét.

Ennek megvalósításához persze komolyan kellene venni az egyetemek és a munkaerőpiac, a gazdasági szféra együttműködését. Nem akarom én lendületből bezáratni az összes, nem azonnali munkakezdéshez segítő szakot, de mindenképpen változtatni kell azon, hogy a képzések keretszámának megállapítása, tartalmának kijelölése és követelményrendszerének kidolgozása szinte teljes egészében a hallgatókat később foglalkoztatók kizárásával készül el. Az már többször bebizonyosodott a világtörténelemben, hogy az állami bizottság által tervezett kereslet, kínálat és minőségpolitika nem működik - nem működik sem a cipőgyártásban, sem az egyetemeken. Hagyjunk fel vele! A hallgatónak sem érdeke, ő ugyanis azért megy egyetemre, hogy növelje saját értékét a munkaerőpiacon, ez még akkor is igaz, ha kizárólag tudományos kutatással szeretne foglalkozni, ugyanis az is egy munkaerőpiac, csak meglehetősen speciális, ahol a legnagyobb értéknövelő tényező a tudományos eredmény. Arról meg már volt szó feljebb.

A szakmai készségeket növelhetné a komoly kötelező szakmai gyakorlatok bevezetése, a jelenlegi néhány hetes, maximum egy-két nyári hónapot igénybe vevő foglalkozások helyett hosszabb időn át (akár részmunkaidőben) valódi feladatokat adni a diákoknak egy valódi munkahelyen, valódi felelősséggel.

Ez egyben hozzájárulna a szakmai szocializációhoz is. Egy munkához ugyanis nemcsak a szigorúan vett feladatok elvégzése tartozik hozzá, sőt. Mintha elfeledkeznénk róla, de mindig elengedhetetlen volt, hogy (különösen a magasabb szintű szellemi munkát végzők) jól beszéljenek világnyelveket, legyenek tárgyalóképesek, tudják bemutatni magukat, munkájukat, eredményeiket, legyen meg az ehhez szükséges kommunikációs kultúrájuk. Ehhez nem szükséges fantomfőiskolákon éveket elvégezni, ehhez egyrészt egy jó szakember kell, aki heti egy órában egy fél év alatt el tudja mondani a legfontosabb alapokat, másrészt meg sok-sok idő, ami alatt mindez rutinná, jó ízléssé válik, és nem külön elsajátítandó technikává.

Ezeket a magyar felsőoktatásról a munkaadók és az élesebb szemű, komoly összehasonlítási alapot szerző (tipikusan egy-egy félévet jobb helyen eltöltő, nemzetközi szervezetekben aktív) hallgatók tudják. Finoman fogalmazva nem diszkriminálják pozitívan a magyar diplomával rendelkezőket a legtöbb szakmában a világon sehol sem. Nem csoda. A jelenlegi felsőoktatás számos esetben egyszerűen nem ad megfelelő képzést a szakma hatékony gyakorlásához, és nem ad életpályamodellt sem.

Gyors megoldás nincs, de első lépésnek nem ártana elismerni, hogy baj van. Mert egyelőre ott tartunk, hogy mindenki elismerően bólogat, ha egy olyan intézményről van szó, amelyhez semmi köze, mindenki meg van győződve arról, hogy neki volt balszerencséje, ahova ő járt, az a rossz kivétel. Pedig nem. Kivétel nagyon-nagyon kevés van.

eszközök:
MEGOSZTÁS:
204 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

204 Szandi 2009. 10. 11. 00:32

Egy-két gondolat: 2009. 10. 10. 21:22

Elég veszélyes lenne, ha valakik egy-egy évet képzetlenül töltenének el az egészségügyben...

203 Gabi1 2009. 10. 10. 22:24

Sziasztok!

Csak a cikket olvastam el, a hozzászólásokat még nem. Én idén végeztem, egy önmagát gyakorlatorientált képzőhelynek nevező főiskolán. Azt hiszem, általános iskola 7. osztályát végezhettem, mikor ténylegesen rájöttem arra, hogy dolgokat megérteni sokkal könnyebb, mint bemagolni. Azóta ilyen szellemiségben igyekszem elsajátítani az ismereteim. A főiskolai tanulmányok alatt 1 félévet egy osztrák főiskolán végezhettem, s amit ott láttam, az merőben más volt az itthoni szokásoktól: gyakorlatorientált csapatmunkákra kaptunk félévi értékelést sok tárgyból, értsd: nem arra kaptunk jegyet, hogy hogyan magoltuk be elméletben egy sportrendezvény megszervezésének menetét, hanem gyakorlatilag meg kellett szerveznünk, és kivitelezni. Az ausztriai félévem átlaga, magamhoz képest, annyira jó lett, hogy ezt itthon a 7 félév alatt egyetlen egyszer sikerült produkálnom. Sajnos a záróvizsga se szólt itthon másról, minthogy hogyan tudok x tételt bemagolni és bizottság előtt visszaböfögni. A záróvizsgám nem jól sikerült, így elfelejthetem a mesterképzést (fizetni meg egyenlőre nem tudok), de már nem dühít: örülök hogy még időben rájöttem a gyakorlat fontosságára, ezzel egyébként rengeteg energiát meg lehet spórolni!

202 Egy-két gondolat: 2009. 10. 10. 21:22

Egy-két gondolat:
A felsőoktatásban kevés a pedagógus, a külsős előadók nagy szaktudása nem mindég párosul pedagógiai érzékkel. A sok állástalan, illetve kényszerpályán lévő pedagógus (bizotsítási ügynöknek szeretettel várják őket:)) nem kap lehetőséget hogy a hivatását gyakorolja, ellenben bárki oktathat külsős előadóként, ha az adott szakmában megfelelő végzettséggel rendelkezik. Pedagógiai rátermettségét nem kérdezik, nem vizsgálják.
A gyakorlati oktatás felületes, elsősorban a leigazolt jelenlét számít. Abból lesz jó szakember, aki valóban törekszik erre. Sokan csak azért kerülnek bizonyos szakterületre, mert az általuk elsődlegesen választottra nem kerültek be és mindenáron diplomát akarnak. Így nem csoda, ha nem öregbítik majd a szakma jóhírét.
Felsőoktatásba nem engednék felvételi nélkül senkit, de talán az is elképzelhető lenne, hogy előtte 1 évet képzetlenül töltsön el a választott szakmában, s utána döntsön arról, hogy valóban ezt szeretné-e. (pl: egészségügy,tanárok,)
A jelenlegi felvételi rendszer elveszi a lehetőséget azok elől, akik régebben érettségiztek, illetve az eredményük nem tükrözi a tudásukat. Ennek ellenére fantasztikus szakemberek vannak közöttük, gyakran az aluliskolázottság miatt érdemtelen erkölcsi és anyagi megbecsüléssel.
A szakmunkásképzés ma már csak a hátrányos helyzetű gyermekek iskolakötelezettségét rendezi. A problémás összetételű osztályok miatt jó érzésű család akkor sem adja oda gyermekét, ha "csak" jó szakmunkás szeretne lenni.
Úgy tűnik ma mindent megteszünk azért, hogy a "jó magyar szakemberek" utánpótlására véletlenül se legyen lehetőség.
Bár csak ne lenne igazam:)))

201 naresh 2009. 09. 16. 22:30

Kisrobert, nincs mit hozzáfűznöm, azaz egyetértek. Ezek szerint elég szembetűnök a hibák. A Gábor Dénesről nekem is van egy meghökkentő történetem, de már unom az ismételgetést. A lényeg az, hogy főiskolán felhasználói programokat nem tanítanék. Aki magától nem tudja használni, az nem való értelmiségi pályára.

200 kisrobert 2009. 09. 16. 21:12

(hopp, a rendszer szelleme eltüntet és visszaad - még szoknom kell)
Nincs semmi gondom a bölcsészekkel, jogászokkal, közgazdászokkal, tanárokkal. Szükség van rájuk. Csak nem ennyire. Ha egy állam tudja, hogy évente 10 új régészre lesz szüksége akkor képezzen 10-15 régészt évente. De a felvételin válogassa meg őket. Azt a 15-öt vegye fel aki történelemből, régészeti ismeretekből a jelentkezők közül a legmagasabb szinten van. Így ezeket tanítani is öröm lesz a tanároknak - és nekik is valós elvárásaik lehetnek a tanáraikkal szemben, mivel "tudják, hogy mennyit nem tudnak".
És ne vegyen fel évi 500-at, csak azért, mert olcsóbban tud "régészt" képezni, mint amennyit az államtól fejpénzként kap. Így lesz a szükséges 10-15 jól felkészült régészünk helyett 500 semmirevaló (teszkós árufeltöltő). A "négynyolcas" átlagommal felvettek régésznek (pl. egy gyenge középiskolából) - és az ő felkészültsége - "ötöse töriből" - még nagyon messze van attól, hogy felkészült legyen a régész szakra.
A diploma szerintem nem állampolgári jog, hanem kiváltság kell hogy legyen. Annak a rétegnek a kiváltsága aki okosabb és szorgalmasabb. Ha ez nem így van, akkor felesleges a diploma. Nincs gond azokkal az emberekkel sem, akik nem képesek (vagy nem akarnak) diplomát szerezni, ők is a társadalom hasznos tagjai. Hasznosabb, mint az a kétdiplomás büfészakon végzett, aki 10 évig lóbálta a lábát valamelyik főiskolán a mi adónkból, majd széttárja a karját, hogy diplomás munkanélküli.

199 kisrobert 2009. 09. 16. 20:55

És ezt néhány egyszerű eszközzel érték el:
Például kivették az igazgatók kezéből a munkáltatói jogokat (magyarul nem mondhat fel a tanároknak - ez az önkormányzat kezébe került át), a fegyelmezés minden eszközét - ideértve az eltanácsolást. Azért, hogy minél több tanárnak legyen munkahelye eltörölték a szakmunkásképzőknél az egy hét iskola egy hét gyakorlatot, és négyévessé tették, a szakközépiskola a 4 év alatt nem ad végzettséget, csak az 5. évben, stb.)
De a legsúlyosabb, hogy eltörölték a felvételit. Így az általánosból a középiskolába is csak a jegyek alapján lehet felvételt nyerni. Mivel az a jó iskola, amelyből minél több diákot minél jobb középiskolába vesznek fel, ezért egészen egyszerűen jobb jegyeket kell adni a gyerekeknek. (Így amelyik általános iskola nem áll be ebbe a "jobb jegyet adni bármi áron - a tudástól függetlenül" rendszerbe, abból kevesebb gyermeket vesznek fel jobb középiskolába, és ettől úgy tűnik, hogy az egy rossz általános iskola.)
Ugyanez a helyzet a középiskolából az egyetemre helyzettel. Itt még tettek a végére egy egyre süllyedő színvonalú érettségit (amelynek legfeljebb csak az írásbeli része többé-kevésbé objektív, de az egész olyan alacsony színvonalú, hogy egyetemi felvételinek nevetséges).
Tehát tegyük kötelezővé a felvételit minden (közép és felsőbb) iskolába - mind szóban mind írásban. Így szépen kijönne a jelentkezők közötti felkészülésbeli különbség.

198 kisrobert 2009. 09. 16. 20:54

pension:
A nincs értéke a tanulásnak:
Azért van némi különbség, ha valaki tinglitangli (vagy csak túlképzett) szakon végez elmehet a teszkóba árufeltöltőnek minimálbérért a többi menedzser, bölcsész és jogász közé.
Ha pedig a Műszaki Egyetemen végez bármely klasszikus szakon (gépész, villamos, informatikus), akkor még mielőtt kilépne az iskola kapuján már számos cég akarja foglalkoztatni több százezres kezdő fizetéssel.
A kérdés, hogy akkor melyikből képezzünk...
Az is igaz, hogy az oktatási rendszer átalakítása címén nem csak a felsőoktatást, hanem az általános és középiskolai képzést is sikerült szétverni az elmúlt 20 évben.

197 kisrobert 2009. 09. 16. 20:40

(mivel egy hosszabb megjegyzésemet elnyelte a rendszer szelleme, ezért darabolom.)
Tandíj: bár kétségtelen előnyei vannak, azért nem mindenható. Nézzük csak meg, hogy a Gábor Dénesről milyen tudású "informatikusokat" eresztenek ki... Jópárnak csináltam már beadandót, szakdolgozathoz programot. Egyszerűen elképesztő, hogy alapvető programozási ismeretek nélkül eljutottak az államvizsgáig - mint programozók. (Csak csendben remélem, hogy azóta nőttek az elvárások velük szemben, mert ez így a szakma megcsúfolása volt.)
Szintén fizető a középfokú oktatásnak mindazon része, amely a gazdaságban használható végzettséget ad (pl. bolti eladó, boltvezető, gépkezelők, betanított/minősített hegesztő, stb.) - ezeknél mind az oktatás mind a számonkérés színvonala egész egyszerűen nevetséges.

196 Rabandris 2009. 09. 16. 19:30

a

195 csiguci 2009. 09. 16. 17:29

Van "szerencsém" tapasztalni, milyen az, hogy kikerülök a főiskoláról. Januárban diplomáztam, és még mindig nem találtam munkát, pedig már rengeteg helyen pályáztam, de hát sajnos nem úgy estem ki a suliból, hogy van 2-5 év tapasztalatom, vagy esetleg egy kis protekcióm. Így mindenhol ha meglátják az önéletrajzom, ja nincs gyakorlata, hát bocs nem kellesz, még az a drága start kártya se hatja meg őket, hogy esetleg kevesebbet kéne utánam fizetni. De hát ez van. Valóban kevés az a 15 hét szakmai gyakorlat (nekem ennyi volt). Ennyi idő alatt nem lehet akkora tapasztalatot szerezni, főleg ha nem engednek betekintést minden munkafolyamatba, mert hát ahhoz ugye ott kellene állni esetleg az ember mellett és elmagyarázni, hogy mondjuk hogyan működik ez és ez a szoftver, vagy mit miért kell csinálni és hogyan. Ez ma már nehezükre esik azoknak akik már régebb óta ott vannak. Nehogy már leessen a gyűrű az ujjukról, ha segíteni kell.
Szóval az iskolákban nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a gyakorlatra, nem pedig a tömör, száraz elméletet tanítani. A dolgozatok nagy része is a definíciókra utazik, némelyik def. olyan hosszú és érthetetlen, hogy ha 100szor olvasom is el, még mindig nem értem, de ha gyakorlati szempontból nézi az ember pofon egyszerű. A felsőoktatásban nem ritka az sem, hogy a tanárt se nagyon érdekli a tanítás, bejön az órára, kiadja a feladatot, aztán jó esetben óra végére méltóztatik visszafáradni. Volt alkoholista tanárom is, na az is egy rémálom volt, nem is nagyon jártam az előadásaira, mert még ő sem tudta sokszor miről is beszélt, mikor mi jutott eszébe. Sajnos az sem ritka, hogy van olyan diák, aki egy félévbe kb. 2-3szor ha betéved órára, majd puskából megírja a vizsgát 5-re, és a végén még 5-re is államvizsgázik. Hol itt az igazság? Az ilyenek elveszik a helyet azoktól, akik valóban tanulni akarnak.
  1 3 4 5 6 7 8 9 20 21

A legújabb hozzászólások

Charna // 2010 // feb // 08

Üdv! Annak ellenére, hogy a cikk túl sok mindent nem mondott, csak kb annyit, hogy "az internetnek van jó és rossz oldala, és a gyerekek szeretnek a gép előtt ülni", jó hogy egy-...

Digitális bennszülöttek: hogyan lehet szót érteni velük? (19)
sors // 2010 // feb // 08

Igenis szükség van az ilyen és hasonló szervezetekre.Mert a Bankárok által finanszírozott lakásmaffiát felkell morzsolni.De még azokat az ügyvédeket is,akik fedezik őket!Átverik m...

Ki őrzi az őrzőket? (33)
sors // 2010 // feb // 08

Megsúgott intézkedésekből tudjuk,hogy a LAKÁSMAFFIA betette a lábá.A bankok azért rakták fel sürgősen a KHR listára az adós ügyfeleket,mert így semmiképpen nem juthatnak segítségre...

Bárcsak úgy élhetnénk, ahogyan élünk! (322)
blanka // 2010 // feb // 08

Belátom, hogy vannak bajok az Únióban, azt is, hogy nem egyenlő mércével mérik minden esetben a tagállamokat.Azt azonban nem hiszem, hogy el kell fogadnom, amit az egyik ellenzéki ...

Üzennek a görögök (33)
Oláh Rita // 2010 // feb // 07

A legfontosabb pedig szerintem ez, amit nem szabadna elfelejteni, amikor pl. a nagyon sok lexikális tudás akár a nevelás rovására is mehet. " A kérdés, hogy mi lakik a szívben, ...

Buták-e a gyerekeink? (107)

Időjárás

időjárás

Mai időjárásmin: -7 °C
max: -1 °C


Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!OldaltérképArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatvédelem[origo]T-OnlineOK.huiWiW[freemail]track.huG-PortalVidea Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva