[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Érdekessé teheti-e a kortárs művészetet ötmillió forint?

// 2009 // szept // 14

Először osztják ki idén az Aviva Képzőművészeti Díjat, amellyel brit mintára kívánják a hazai kortárs művészeti életet fellendíteni. Vajon elérheti-e a kívánt célt a nagy összegű díj, vagy éppen kárt okoz a művészeknek?

Forrás: AFP

Véres a torka, nem kétséges - mondta egy képzőművész barátom, amikor az Aviva-díjat hoztam neki szóba. Pontosan annyira zűrös, mint a debreceni Modem kiállításpolitikája, a Kogart művészetpártolása, a VAM Design fiatal művészeknek nyújtott "támogatása" vagy a Kieselbach Galéria huszadik századi magyar művészettörténete. Ahol a pénz és/vagy a hatalom közvetlenül megjelenik a képzőművészetben, ott torzulnak a viszonyok és így a szándékok, és a legjobb célkitűzések is siralmas eredményre vezetnek. Nézd csak meg, folytatta, egy alapvetően forráshiányban szenvedő szférában, ahol az alkotók jó része csak nagyon nagy nehézségek árán tudja eltartani magában a művészt, megjelenik egy társaság azzal az igénnyel, hogy méltó teret és keretet ad a kortárs művészetnek. Ám az az ötmillió forintos díj, amelyet a korábbi évek teljesítménye alapján kiválasztott hat alkotóból egy kaphat meg, leginkább arra jó, hogy vetélytársat csináljon a művészekből, akik így a pénz igézetében egymás ellen küzdenek, ahelyett, hogy a művészettel foglalkoznának. Igaza van Mécs Miklósnak, a jelöltségtől visszalépett művésznek: pónilóverseny ez és nem a művészet támogatása, holott az utóbbira volna nagyobb szükség. Bár, meglehet, az kisebb pr-t jelentene, mint ez a valós időben zajló cirkusz.

De mi a probléma? - kérdezte egy másik ismerősöm. Adott egy nagy, multinacionális cég, amely a számára íratlanul is kötelező CSR-költségvetés egy részét nem gyerektáborok, súlyos betegek, olimpikonok vagy szimfonikus zenekarok támogatására, hanem a képzőművészetre költi. Azt látja - azt mondják neki -, hogy Nagy-Britanniában a képzőművészet elmúlt húsz évben történt látványos fellendüléséért a műgyűjtő és trendalakító Charles Saatchi, illetve a British Council aktív kultúrapolitikája mellett az idén negyedszázados Turner-díj sokat tett. Csináljuk akkor meg a magyar Turner-díjat, adódik a következtetés: egy olyan díjat, amely mind összegében, mind pedig presztízsében meghalad minden más hazai elismerést a Munkácsy-díjtól (200 ezer HUF) az AICA-díjon át (400 ezer HUF) a Strabag-díjig (1 millió HUF). Legyen a díj odaítélése minél átláthatóbb folyamat: a Műcsarnok mindenkori igazgatója jelöljön hat olyan tagot a zsűribe, akik a művészeti világban státusszal és világos, többé-kevésbé azonosítható értékrenddel bírnak; a hat tag jelöljön egy-egy művészt megfelelő érvekkel alátámasztva; a hat művész vegyen részt egy közös kiállításon a Műcsarnokban, amelyben általa fontosnak ítélt (már meglévő vagy új) munkákat mutat be - így a közönség testközelből láthatja és ítélheti meg a nemes versengésben részt vevők teljesítményét; a hat zsüror pedig tovább érvelve és szavazva döntse el, ki kapja a díjat. Igen, az elején a nagyközönség számára sem a zsűri tagjai, sem a kiválasztott művészek nem lesznek ismerősek, de még csak az a nyelv sem, amelyen az ajánlások és viták folynak. Ám ötmillió forint talán elég nagy összeg ahhoz, hogy némi médiafelhajtással megtámogatva a fontosság auráját biztosítsa az eseménynek. Eseménnyé tegye, nagybetűssé, amelyből - a vitából, a tippelésből, a drukkolásból, a mérgelődésből - nem jó kimaradni. Amely így emlékezetes lesz - s ez jó a kortárs képzőművészetnek, hiszen témává lesz, és jó a díjat finanszírozónak, hiszen a neve egy fontos és nemes üggyel forr össze.

Ám az oddsok nem túl jók. Az ötmillió forint túl soknak tűnik a kortárs képzőművészet világában, és túl kevésnek azon kívül. A művészek is más léptékhez vannak szokva, de a média is: a Magyar Vágta és az ARC között az Aviva-díj aligha éri el a kultúrának rendelt ingerküszöböt. Következésképpen a rövidhíreken kívül szinte nincs megjelenése a díjnak, amire így a végzetes belterjesség árnya is ráborul: javarészt egymásnak magyarázzák a szereplők, hogy miért jó vagy nem jó a díj, és a kiállításra esetleg ellátogató nem-szakmabeliek értetlenkedését a művészekről írt egyflekkesek már csak szóhasználatuk okán sem képesek feloldani. Minden adott hát egy jó kis fiaskóhoz.

Hogy a fiaskó elkerülhető-e, nehéz megmondani. És őszintén szólva nem is igazán érdekes. Sokkal érdekesebb a másnap: az, hogy miként értékeli majd a helyzetet az Aviva. Hogy lesz-e ereje az alacsony nézettség ellenére nem takarékra tenni vagy levenni a műsort. Mert az a kezdeményezés biztos halálát jelentené, míg az első alkalom relatív kudarca csak a tanulási folyamat első állomása. A kortárs művészettel kapcsolatos egyik legfontosabb szabály ugyanis ez: minden látszólagos dinamizmusa és látványossága, esetleges média-kacérkodása ellenére ezt a terepet a lassú folyamatok és a kiszámíthatóság igénye jellemzik. Egy díj öt, de inkább tíz év után fejti ki már láthatóan is hatását. Azaz majd csak öt, de inkább tíz Aviva-díjas utóéletének ismeretében lehet megmondani, hogy nagyot lökött-e művészetükön és/vagy karrierjükön ez a lehetőség. Az, hogy a harminc vagy hatvan kiemelkedőnek értékelt és a díjkiosztót megelőző kiállításra beválogatott művész, illetve a Műcsarnok és a tágabb szakma tudott-e valamit kezdeni e helyzettel, és odafigyelésre tudta-e szoktatni/kényszeríteni a tágabb publikumot. A lassúságon túl a szakmai kompetencia és az erre alapozott bizalom is jellemzője a kortárs művészetnek: az tehát, hogy résztvevői - művészek, kritikusok, kurátorok, gyűjtők és kereskedők - értik azt, amit csinálnak; hogy ennek alapján tudnak együtt dolgozni; hogy nem egymás lerablására törnek.

Mindez azt jelenti, hogy a képzőművészet területére belépett Avivának komoly felelőssége az oddsokkal szembehelyezett állhatatosság, vagyis a díj fenntartása. Persze nem szerencsés, hogy azt magáról nevezte el, hiszen megtörténhet, hogy néhány év múlva mások veszik át finanszírozását (a visszatérően hivatkozott Turner-díj például idén ötödször kapott új szponzort): nem szerencsés, de érthető ez a kizárólagosságra törekvés.

Sokkal kevésbé szerencsés viszont, és biztosan nem érthető, hogy miképpen lehet az egyik legjelentősebb kortárs műgyűjtő (Somlói Zsolt) a zsűri - művészt is jelölő! - tagja: ez a szerepek olyan átláthatatlan keveredése, amely a legjobb szándék mellett is komoly bizonytalanságra és bizalmatlanságra ad okot. Ám legyünk nagyvonalúak, és mondjuk azt: biztosan nem rövid távú célok vezették a gyűjtőt a felkérés elfogadásában, és jövőre bármennyit kapacitálják is, ellenáll a csábításnak. És akkor majd a nagyságrendekkel informatívabb és érthetőbb kommunikációjú versengés az ideinél is tisztább lesz, nemcsak a díj léte, hanem a díjazottak munkája is komoly szakmai vitát kavar majd, amelyet néhány év múlva a nagyközönség kicsit ideges körömrágása és tippelgetése követ majd. Csak ez lehet a reményünk, mert ez a díj az egyik legjobb esélyünk.

 

Az Aviva Képzőművészeti Díj jelöltjeinek kiállítása szeptember 16-áig látogatható a Műcsarnokban.

16 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

16 Na ne! 2009. 09. 22. 23:19

Egyetértek azzal, hogy a kortárs művészettel komoly gondok vannak - többek között ezért is vitatható, hogy milyen alkotóknak milyen munkáik alapján mit is osztogatnak.
Nem hiszem, hogy a képzőművészet posztmodernesedését, nonfigurativitgását egy az egyben meg lehet magyarázni a fotó és a film megjelenésével. Szerintem emellett jól tükrözi a kor emberének elsilányulását, elfantáziátlanodását, önmagától való eltávolodását, lelkének megbetegedését és hasonló nem túl pozitív tendenciákat.
Az, hogy a művészet az egyszeri ember számára érthetetlenné, befogadhatatlanná vált, az rossz. A művészet egyfajta kommunikáció. Egyszerű példával élve lehetek én őrült művelt és kultúrált, ha japánul írok verseket a magyar közönségnek, ne lepődjek meg nagyon, ha nem értik és ne a népet sározzam miatta.
Két lehetőség van: vagy akarok mondani valamit és akkor olyan eszközöket választok, hogy el is jusson a befogadó félhez, vagy nem akarok mondani semmit - ebben az esetben csendben maradok.
Ott van például Petőfi. Aki nem érti bármelyik versét, azzal valóban komoly gondok vannak. Csakhogy ez nem a véletlen műve: ő arra törekedett, hogy - már elnézést - a hülye is megértse, amit mondani akar. És minő csoda, neki valahogy sikerült.
Ma valahogy ez összezavarodott és az úgynevezett művészek azt hiszeik, hogy minél zagyvábbak, annál művésziebbek. Nos ez nem így van.
Talán nem okozok túl nagy meglepetést, ha elárulom, hogy magam is foglalkozom bizonyos alkotó tevékenységgel. Ha néha úgy alakul, hogy megkérdezik tőlem, ez vagy az a munkám mit is akar kifejezni, miért úgy csináltam, ahogy: akkor már tudom, hogy nem végeztem jól a dolgom. Egy jól sikerült művet nem kell megmagyarázni.
Persze felmerül a kérdés, hogy akkor mi is van van Gogh-gal. Tény, hogy minden kommunikáció kétoldalú: valaki leadja az üzenetet, valaki pedig veszi azt. Van úgy, hogy a fogadó oldalon van a gond. Látni is, hallani is tudni kell. Van, akinek ösztönösen megy, van, aki megtanulja és van, aki reménytelen. Előfordul, hogy a befogadókat rá kell vezetni arra, hogyan lássanak.
De ha álművészkedésünk során összehányunk mindenféle értelmetlenséget, azon nincs mit tanulni - azon kívül, hogy ilyen emberek is vannak.
Egy számomra igen bölcsnek tartott ember egyszer azt mondta, hogy kétféleképpen lehet dolgokat magunkból a világra hozni. Az egyik a szülés, amely csodálatos és szép dolog. A másik pedig - megint csak elnézést - a hányás, amely során szintén kikerül belőlünk valami, de az nem túl guszta, sem hasznos. Annyiból jó, hogy az illető tisztul, gyógyul tőle, de rajta kívül senki másnak semmi haszna belőle. Így nem is túl ildomos másokat a saját hányásunkkal traktálni. Magyarán ha valaki számára terápia az, hogy saját lelki defektusait vászonra vagy bármire veti, tegye. De az nem művészet és nem tartozik másra. Az öncélú pacsmagolásról nem is beszélve.

15 Szandi 2009. 09. 21. 18:02

Kedves Attila.

Valóban, igaza van, türelmetlenség volt bennem, és egy kalap alá vettem az egészet.
Nem tehetek róla, de ez a kiállítás nagyon negatív hatással volt rám összességében, amúgy nem szoktam ennyire indulatos lenni művészettel kapcsolatban.
De például a lottószelvényes "ötlet" amely akár egy 12 éves, közepes képességű kisiskolás fejéből is kipattanhatott volna, vagy a géppapírra festett akvarellek, amelyek akár az "Első gombfestékkészletem" címet is kaphatták volna, nálam kiverték a biztosítékot. Lehet mondani, hogy nem értem őket, de szerintem az sem értette, hogy miért csinál ilyeneket, aki elkövette őket.
Tarr Hajnalka képességeit amúgy abszolút elismerem, sok jó munkáját láttam már. De a kiállítással kapcsolatban úgy összességében mégis nagyon rossz utóíz maradt meg bennem, mert oda én tanulni mentem, hogy a fiatal generáció díjazott tagjai, vagyis elvileg a legjobbak munkáit megismerjem, a végén mégis úgy éreztem, ezek az emberek egyszerűen lenézik a közönséget, és akár azon a címen, hogy a hétköznapi emberek "úgysem érthetik", vagy hogy ők bármit megtehetnek, mert a képzettségük feljogosítja rá őket, nem készítettek komoly munkákat, nem adták bele a tudásukat, nem gondolkodtak. Voltak ugyan jó kezdeményezések, de nem vitték végig őket, stb. Ez nem egy sima kiállítás, díjazás esetében ez egy ideális világban nem lenne megengedhető. Sajnos mindent egybevetve ez az egész legalábbis az utóbbi 10 év legrosszabb kiállításélménye volt számomra.

Az Aviva-dologhoz egyáltalán nem szóltam hozzá, nem ismerem a körülményeket, szóval nem arra értettem egyik hozzászólásomat sem.

14 Horányi Attila 2009. 09. 21. 11:33

Kedves Szandi,

amikor azt írtam, hogy folyamatos tanulásra van szükség a megfelelő ítélethez, természetesen nem arra gondoltam, hogy mindenkinek egyetemet kell végeznie minden olyan művészeti ággal kapcsolatban, amelyhez hozzá szeretne szólni. Arra gondoltam, hogy érdemes akár némi kutatás árán is megérteni a konkrét mű problémafelvetését, a használt médiumot (olaj/vászon, márvány, videó, installáció, sokszorosított grafika), a médium társadalmi-kulturális státuszát (hogyan gondolunk ma egyikre, másikra), és legfőképpen ezek egymáshoz való viszonyát. Egy mű innen nézve egy olyan rejtvényhez is hasonlítható, amelynek számos elemét meg kell találni és meg kell tanulni használni. Hát ezért a tanulás...

Amúgy szerintem kicsit sommásan -- és némi türelmetlenséggel a "hangjában" -- ítélte meg a Derkovits-ösztöndíjasok legutóbbi kiállítását az Ernst Múzeumban. Hogy mást ne mondjak, Németh Hajnal videója (Air) vagy Tarr Hajnalka nagyméretű táblaképe egyáltalán nem volt ócska, sőt. (De minthogy ez az oldal nem a műkritika helye, nem érvelek a munkák mellett.)

Ráadásul az Aviva-jelöltek kiállítására ez az elutasítás nem is illett volna: ott szinte minden munka fontos volt és elgondolkoztató.

13 Szandi 2009. 09. 20. 22:43

Nem a cikkhez szóltam hozzá, hanem a hozzászóláshoz. Utólagos engedelmeddel.

12 Csolnak 2009. 09. 20. 14:04

Jó írás, fontos problémafelvetés! Viszont nem tudom megállni, hogy ne kérdezzem meg: olyan, akinek "nincs türelme elolvasni az egész cikket", miért szól hozzá?

11 Szandi 2009. 09. 18. 15:11

Kedves Attila,
én is reagálnék, mert sejtem, hogy nekem is szól.
Direkt nem írtam, mert nem szeretem, ha csak ezzel lehet valakinek véleménye, de kművészetet tanulok (nem szakkörben, hanem egyetemen), és szinte hetente járok kiállításokra.
Színházról, filmekről, költészetről nem formálok határozott véleményt, mert ezekhez, tudom, csak átlagos szinten értek, és csak a nagyon jó, vagy a nagyon rossz alkotásokat tudom minősíteni.
Most már joggal lehet az a véleményem, ami? Vagy addig menjek moziba, amíg oda is már csak a filmrendezők lesznek hivatalosak?

10 solaris79 2009. 09. 18. 12:06

Gerg0: Nono, azért egy kissé jobban elmélyedve a művészettörténetben jócskán találhatsz arroganciát, meg nem értést, művészi gőgöt, nevezzük akárhogy, a lényeg, hogy az adott kor "közízlése" lepocskondiázta az azóta igencsak elismert művészt és alkotásait, az meg lenézte a bírálókat (bizony, Van Goghot cseppet sem érdekelte, mit mond a közönség, a saját rögeszméit követte, mint pl. nálunk Csontváry). Hmm...zömmel a művészeknek lett igazuk...:-)) Járt így még Giotto, Leonardo, de rengeteget balhézott művei védelmében Rembrandt is, annak ellenére, hogy ő már életében elismert és jól megfizetett művész volt... Minden "trendváltás" ezzel jár, természetes folyamat, amivel kapcsolatban én sem ajánlhatok mást, mint hogy vagy megpróbál az ember a művészek után menni (mondjuk a kritikusok és művészettörténészek segítségével), vagy megmarad a még neki tetsző alkotásoknál. De akkor erről az ad hoc-jellegű ("szar, mert nekem nem tetszik") bírálatról inkább le kellene mondani...
Természetesen elemi jogod csak azért kiállításokra járni, hogy lefikázd, amit ott látsz...:-))

A meg nem értésről csak egy gondolatot: nincs olyan szórakoztatás, amihez ne kapcsolódna szakmai ismeret. A filmművészet is megtanította az embereket sajátos eszközeinek a megértésére (ma már a legnépszerűbb bűnügyi filmek is alkalmazzák az idősíkok eltolásának eszközét, amit 40 éve még csak az "öncélú, köldöknéző, elitista művészfilmek" használtak), sajnálatos, hogy a képzőművészet alapjait az emberek többsége nem hajlandó elsajátítani - ti. az iskolában a rajzórán nem rajzol, csak firkál, látványelemzés helyett bambul, képelemzés helyett orrot turkál...nyilván tanári beleegyezéssel. Nem véletlen, hogy a jóval magasabb vizuális kultúrával rendelkező távolkeleti országokban sokkal befogadóbbak a modern művészetre. Igaz, másban is előttünk járnak, és ez sem véletlen...

9 Gerg0 2009. 09. 18. 11:23

Kedves Attila,

csak két felvetésre reagálva:

(2) Igen ám, de azért Van Gogh idejében még legalább foglalkoztak azzal a kérdéssel, hogy mégis mit szól hozzá a nagyközönség. Ma meg a nyers valóság az, hogy a művész nagyban leszarja a közönségét, többé nem a közönség igényei a fontosak, hanem a művész (rög)eszméi, amiket ő önkifejezésnek hív. Aztán ha a közönség nem vevő erre, akkor persze a közönség a hülye, a művész csakis tökéletes lehet... Régen azért nem volt ekkora arrogancia a művészvilágban.

(3) Tény, hogy a film és a fotó konkurenciát jelent a klasszikus képzőművészeteknek. Na és? Erre nem az lenne a válasz, hogy akkor versenyzünk a közönségért? Rég rossz, ha ezek után a művészet megsértődik, durcásan hátat fordít a közönségnek, elfelejti a valamikori funkciói egyikét (a szórakoztatást), és bezárkózik fellengzős légváraiba, miszerint "mi különbek vagyunk, a pórnép meg nem érthet minket". A művészet megértéséhez az alázaton kívül érthető művészetre is szükség van, a nehéz művészet és az érthetetlen-értelmetlen művészet közötti elvi különbség áthidalhatatlan. Akármekkora tudásanyaggal és akármekkora alázattal se lehet megérteni egy tökéletesen nonfiguratív, tökéletesen halandzsa, tökéletesen véletlenszerű "alkotást", legyen az kép, zene, vagy irodalom.

8 Horányi Attila 2009. 09. 18. 10:42

Három rövid megjegyzés:

(1) néha belterjes egy kiállítás, néha nem - dehát a bor is ilyen, néha rossz, néha jó. Ám ahhoz, hogy megmondjuk, mikor rossz, mikor jó, érteni kell hozzá - sokat kell például kóstolni. A belterjesség is ilyen ügy.

(2) A van Gogh példa azért is jó, mert őt sem nagyon értették a kortársai. A nem-értés nem feltétlenül a művész belterjességének vagy bénaságának számlájára írható.

(3) A fényképezés, a film, a televízió, legújabban pedig a digitális médiumok megjelenése és elterjedése óta a "művészet" elvesztette egy korábbi funkcióját: már nem ő a képéhség, a vizuális szórakoztatás igényének első számú kielégítője. Így aztán a legtöbbször nem is tör erre a babérra, nem akar szórakoztatni. Sokszor (de persze nem mindig) van mit kínálnia ezek helyett, ám ennek megértéséhez némi alázatra, sok türelemre és folyamatos tanulásra van szükség. Akinek ezekből valamelyik hiányzik, az a Műcsarnok helyett a Mammut Palace mozikban keressen magának szombat esti kikacsolódást.

7 Szandi 2009. 09. 17. 19:22

Nincs türelmem elolvasni az egész cikket, és belemélyedni a témába, de Gerg0-nek maximálisan igazat adok.
Nemrég volt a Derkovits-ösztöndíjasok kiállítása az Ernst Múzeumban. Seggreültem, hogy tényleg ez van? ERRE kapnak pénzeket? Erre büszkék? Ezeket ki lehet állítani?
Egy nagy kalap szar volt az egész.
És ezt nem szabad kimondani, mert akkor persze én egy fafejű alak vagyok, aki nem tudja befogadni a művészetet.
Pedig bizony, láttam már jó kortárs képzőművészeti alkotásokat, sőt, nagyon jókat. De nem jellemzően itthon. Ahol folyton csak egymás seggébe bújnak ugyanazok az emberek, és egymásnak osztogatják a díjakat.
  1

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva