[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Vasfüggöny a fejben

// 2009 // nov // 16

Magyarországon a fiatal és az idős generáció demokratikus rendszerhez való viszonya nem különbözik egymástól. A Kádár-rendszer íránti nosztalgia és a "legvidámabb barakk" közhelye határozza meg társadalmunkat. Miért nem emlékeznek meg 1989-ről a magyarok? Akarta-e a magyar nép a rendszerváltozást?

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Ajánlat

Szomorú, de Magyarországot teljesen hidegen hagyta a berlini fal leomlásának múlt heti huszadik évfordulója, csakúgy, mint korábban a vasfüggönyt jelképező drótkerítés átvágásáé vagy a köztársaság kikiáltásáé. A politika, a média semmitmondása mögött igazi össznépi érdektelenség húzódik meg. Európa keleti felén - és különösen Magyarországon - sokan egyszerűen elfelejtették, hogy a húsz éve visszanyert szabadság, önállóság és jogállamiság egyáltalán nem valami magától értetődő adottság, és hogy igenis érdemes ezekre büszkének lenni és ezeket ünnepelni. De a helyzet még ennél is rosszabb: egy nemzetközi felmérés szerint nem csak a Kádár-rendszerben szocializálódott idősebb korosztály, hanem már a fiatalabb generáció sem lelkesedik a rendszerváltozás vívmányaiért.

Az amerikai Pew Global Attitudes Project 2009-es, 14 760 ember megkérdezésével készült, 14 nemzetre kiterjedő felmérésének a volt kommunista országokra vonatkozó elemzése sötét képet fest hazánkról, s a tekintélyes intézet jelentésének eredményei sajnos lényegében egybevágnak az ENSZ által tízévente készített World Values Survey felmérésével is. A Pew Research Center friss jelentése szerint 1991-ben még a megkérdezett magyarok 70%-a, 2009-ben viszont már csak 56%-a tartotta fontosnak a többpártrendszert, a szabad piacgazdaságtól való idegenkedésben pedig (Ukrajna kivételével) mindenkin túlteszünk. A kapitalizmus 1991-ben mért 80%-os "elfogadottsága" 2009-re 46%-ra apadt, vagyis átváltott elutasításba. Az adatokat az a szomorú tény is magyarázza, hogy a 18-24 éves és az 50-64 éves korosztálynak a többpártisághoz és a kapitalizmushoz való hozzáállása alig-alig különbözik.

Kézenfekvőnek tűnhet, hogy ennek fő oka netán a magyar demokrácia patologikus vonásaiban, az elmúlt években eluralkodó általános kiábrándultságban keresendő. Hiszen az ország mindenki szerint rossz úton halad (91%), a gazdaság még inkább (94%), nem is beszélve a demokrácia (nem) működéséről (77%). Mindebből azonban a "Kádár alatt jobb volt" mentalitás egyáltalán nem következik szükségszerűen. Mégis, mindössze 8% mondja azt, hogy jobb a gazdasági helyzete, mint a diktatúra alatt. A szocializmus alatt jobb volt, a rendszerváltozással a politikai és gazdasági elit nyert, az egyszerű emberek csak veszítettek - ez sok millió honfitársunk világképe, még a külföldi intézet felmérése szerint is. A közhellyé vált magyarázat az, hogy a magyarországi szocializmus demokratikusabb, szabadabb, élhetőbb, "emberarcúbb", sikeresebb volt, mint bárhol máshol. Innen a nosztalgia, innen a csalódás: mi voltunk a legvidámabb barakk, de most csupán egyike vagyunk a rosszkedvű és sikertelen posztkommunista országoknak.

De valóban így van? A statisztikák ennek ellenkezőjét mutatják. A Pew Research Center jelentésének adataiból a vizsgált volt kommunista országoknak két csoportja körvonalazódik. E szerint Kelet-Németországban, Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban a demokrácia és a piacgazdaság megítélése nem vagy alig romlott, és ami talán fontosabb: a fiatalabb és az idősebbek generációk mentalitása közt sokkal nagyobb az eltérés. Tehát a vasfüggöny ezekben az országokban már a fejekben is leomlott, kialakult egy egészséges generációs-szocializációs szakadék. Bár hazánknak földrajzilag és történelmileg, illetve saját önképünk szerint is az előző országok csoportjához illene tartoznia, a felmérés szerint igencsak keletre tolódtunk: az adatok egyértelműen Bulgáriával, Litvániával, Ukrajnával és Oroszországgal rokonítják Magyarországot. Hogyan is írta Faludy? "Szívós vagy. Egy országot toltál át Ázsiába." Úgy tűnik, sajnos igaza lett.

A statisztikák, melyek szerint például még Oroszországban is több híve van a szabad piacgazdaságnak, lehetséges, hogy talán inkább pontosan azt jelzik: a magyarországi szocializmus nem jobb, hanem rosszabb, nem szabadabb, hanem sokkal elnyomóbb volt, mint másutt. Míg a csehek és a lengyelek meg tudtak szabadulni a kommunizmustól, mint valami rongytól, külső hatalomtól, Magyarországon a szocializmus az emberek bőre alá, legapróbb szokásaiba is beférkőzött. Kádár rendszere valóban sikeres, vagyis jobban, komolyabban felépített, szocialistább és államhatalmibb volt, mint Husáké vagy Jaruzelskié. Kultúrpolitikájával és besúgók, ügynökök hálózatával képes volt úgy átszervezni és csapdába ejteni a társadalmat, hogy annak egy része máig benne ragadt. Sőt, az adatokból kiderül, a rendszer mentalitása azokban is tovább él, akik már annak politikai bukása után születtek.

Hogy nem az elmúlt húsz év a bajok fő forrása, és a csehektől, lengyelektől, saját régiónktól nem 1989 óta szakadtunk le, azt egyértelműen mutatja a magyar rendszerváltozás. Tölgyessy Péter mindezt remekül összefoglalta. Joggal mutat rá, hogy a magyar rendszerváltozás egyetlen nagy és emlékezetes tömegmegmozdulása a bécsi bevásárlóturizmus volt. Magyarországon - Csehszlovákiával és Lengyelországgal ellentétben - nem szerveződtek igazi tömegmozgalmak, demonstrációk, az alakuló ellenzéki pártokba is csupán néhány tízezer ember lépett be. A Kádár-rendszer sikerét, vagyis a szocializmus pusztítását mi sem mutatja jobban, mint hogy a magyar nép nem igazán akarta a rendszerváltozást, abban politikailag aktívan alig vett részt. Ráadásul az állampárt kommunista vezetői ekkor, az ellenzéki zászlóbontások után, az átmenet idején nem csak az országot, hanem még a népszerűségi listákat is toronymagasan vezették.

Az emlékek és a mentalitás máig töretlenül él - a hétköznapokban és a politikában egyaránt. Moldova György Kádár-könyve pár éve, megjelenésekor óriási siker volt, az egyik internetes áruház nem véletlenül tette a "nagyinak karácsonyra" lista élére, ami egyfelől félelmetesen abszurdnak tűnt, mégis a valóság pontos ismeretéről (és jó üzleti érzékről) tanúskodott. A politikai preferenciák ugyanezt a kontinuitást mutatják: politikájától és egyéb viselt dolgaitól függetlenül tény, hogy Magyarországon 1990-től kezdődően a szocialista utódpárt öt választásból háromszor került kormányra, és pártként ötből négyszer kapta a legtöbb szavazatot. Régiónkban ez teljesen példa nélküli, akárcsak a múlt feldolgozásának hiánya. Míg Csehország a napokban a volt kommunista hírszerzői, tehát a külföldön tevékenykedő ügynökök listáját is feltette az internetre, addig a magyar állam "nemzetbiztonsági érdekekre" hivatkozva a belföldön tevékenykedő vagy a külföld számára már teljesen érdektelen egykori ügynökök és besúgók kilétének felfedését is akadályozza.

Amíg mindez így van, addig valóban nincs értelme a vasfüggöny leomlását ünnepelni, mert az Magyarországon még áll. A fejekben legalábbis.

 

84 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

84 Király 2010. 10. 09. 18:52

És miért,Sfs..?Mert az egész baloldalt a Mszp képviseli.
Vagy tudsz még rajtuk kívül mást is?A Munkáspárt volt anno,de ez a párt soha nem került a reflektorfénybe.A parlament közelébe nem jutottak.

83 sfsdlfks 2010. 10. 09. 17:03

Kedves Morvai J.Zs.!

Pontosan azt akartam mondani, hogy csak azért mert egy bizonyos ideológiát képviselő politikai tömörüléssel kapcsolatban sok korrupciós vagy korrupció gyanús ügyet lehet kapcsolatba hozni, nem szabad magával az ideológiával összekapcsolni a korrupciót. Másként mondva csak az ember korrupt, nem az ideológia. A magyar belpolitikával ezt úgy kapcsolnám, hogy az előző MSZP-SZDSZ kormányok botrányai és korrupciós ügyei nem a szocializmusnak vagy liberalizmusnak a végtermékei. Mégis most szinte az egész baloldalra rányomták bélyegüket.

82 morvai.j.zs 2010. 10. 09. 02:04

Kedves "Sfsdlfks" [81]!

Időben igen régen volt már, amikor az alábbiakat írta: "...Ideológiák és rendszerek nem lehetnek korruptak, így sem a szocializus, sem kapitalizmus nem az és egyik sem áll közelebb hozzá.
Az viszont tény, hogy a korrupció nagysága jelenleg egyenesen arányos a Nyugat-Európától való távolsággal itt Európában."
Utóbbi mondatához fűzném hozzá: ha Ön esetleg a társadalmi-politikai rendszer maradványaival hozná ezt összefüggésbe napjaink korrupciós-viszonyaira (valamennyi persze abból is van, nem tagadható), és ennél fontosabbnak gondolom a történelmi-kulturális hátteret.
Az sem véletlen, hol tudott pártállami rendszer kialakulni, s az sem, hol él még a napjainkban is. (Továbbá hol léteznek még a kommunizmussal rokon, totalitárius, tekintélyuralmi rendszerek, a korrupció mindenféle válfaját és "szépségét" a tökélyre fejlesztve.)

81 sfsdlfks 2009. 12. 07. 15:23

Kedves Johannus!

Egzetértünk. Ideológiák és rendszerek nem lehetnek korruptak, így sem a szocializus, sem kapitalizmus nem az és egyik sem áll közelebb hozzá.
Az viszont tény, hogy a korrupció nagysága jelenleg egyenesen arányos a Nyugat-Európától való távolsággal itt Európában.

Kedves Amagda!

A szavazás az nem hazárdírozás, hanem döntés. A népszavazás azért van, mert a lakosság nem elhanyagolható aránya el akar dönteni egy kérdést. Ezt nem lehet le...rni, valahogyan döntést kell hozni. Ez így van jól, így lehet változtatni dolgokon. Az élet döntések sorozata, nap mint nap döntéseket hozunk. Gyakran tévedünk.
A népszavazás nem vetélkedés. Megdöbbentő, hogy az Ön véleménye szerint az, hogy nem érti a rendszer alapjait sem.

A szavazások jelenlegi fő problémája a részvételi arány. Azért mert kevesebb mint az emberek fele megy el szavazni, nem a szavazás rossz, hanem az emberek többsége tesz rá, hogy mi lesz a jövőjével, arra meg pláne, hogy az utódai jövőjével mi lesz. Nos számomra ez a nemtörődömség, sötétség aggasztó. Az nem kifogás, hogy nincs kire szavazni. Van kire szavazni, van választék.
A következő probléma, hogy nincs szavazói felelősségre vonás, azaz következetes szavazás. Tehát ha x pártra szavaztam, és az átvágott, nem teljesítette igéretét, vagy rosszat tett az országnak, akkor nem szavazok rá ismét. Ez itt nincs, itt nem programokra szavaznak az emberek, hanem bálványokra, ideológiákra. Nem nézik, hogy fejlődünk, vagy sem, a lényeg az ideológia, akkor is ha az ország belerokkan. Sötétség van a fejekben, nem tudjuk használni a jogainkat, még nem, idő kell még, hogy megtanuljuk.

Elég szomorú az is, hogy egy népszavazás alkalmával gyakorlatilag igen, vagy nem kérdést kell eldönteni és az emberek többsége erre is tesz nagy ívben. Az emberek többsége képtelen igen-nem kérdés eldöntésére, ahol gyakorlatilag az ország ügyeibe közvetlenül beleszólhatna. Ehlyett otthon csücsül a TV előtt és butítja magát tovább. Ez szégyen. És Ön kedves amagda nem is érti - vagy csak úgy tesz - hogy mi az egész lényege, pláne jelentősége. Szomorú dolog ez.

Aki nem szavaz, az ne is sopánkodjon.
Ja, hogy nincs kire szavazni? Van. Vannak kis pártok akiket lehet erősíteni. Pont ez a lényeg. Olyan egyszerű az egész. Következetesség kell. Akiről azt gondoljuk, hogy csak beszél, arra nem szavazunk, aki eladósítja az országot arra nem szavazunk. Ha az összes nagy párt ilyen, akkor a kicsikre szavazunk. Ha ez így lenne, akkor kénytelenek lennének a politikusok több igazat mondani, többet tenni, mert tudnák, hogy ha elbaltázzák, nem szavaznak rájuk. De ehhez szavazni kel, és semmiképpen sem TV vetélkedőben. Mi fog változni, ha nem szavazunk? Semmi!!! Akor a nem szavazás elég nagy ostobaság, nem? Tessék támogatni azokat a politikusokat, akik tettrekészek és nem a levegőbe beszélnek, akár kis párthoz tartoznak, akár függetlenek. A szavazás lényege a tettrekész, tenni akaró emberek hatalomra juttatása és a korrupt, hazug, kappzsi politikusok megbuktatása, ideológiáktól föggetlenül.

Jó szavazást!

80 mpolgar 2009. 12. 07. 14:52

Kedves Johannus!
1. Igaza van, nem a rendszerek korruptak, hanem az emberek, de a rendszer engedi, hogy egyesek- főképp a kiváltságosak -legyenek korruptak. Ez viszont a rendszer hibája.

2. A korrupcióról elég naívak az elképzelései. Én ebben a kategóriában több verziót ismerek. Volt aki korrumpált, volt akit korrumpáltak, volt, aki a hatalmával, vagy más szellemi értékeivel élt vissza, volt aki a népi demokrácia nevében úgy élt mint egy kiskirály, bár elítélte elődeit.
Egyik sem a maga két kezével, vagy az egyszem agyával szerezte azt, amije ma van, volt. Nem látok különbséget, bárhogy becézzük is.

3. Van egy kiváló mondás: Minden nép olyan vezetőt érdemel, amilyet választott magának.
Mi ilyet választottunk. Tisztességes többségi választás volt, el kell fogadnom.
Én is sajnálom, hogy nem én vagyok az egyedüli választó, de sajnos, erről szól a demokrácia.Tudom, a demokrácia akkor jó dolog, ha mindenki azt akarja, gondolja, amit én. Ez viszont ritkán jön össze.
Kellemetlen.
Gondolom, hogy majd a következő választásoknál még jobban fog prüszkölni, mert már ma boritékolahtó a végeredmény.
Pech.

Nem tegnap születtem, és már látom, hogy az illúziók határa véges.
Fel kellene nőnie végre. Sajnos, az élet ritkán igazságos az egyén szempontjából. Ami nagyobb baj, a közösségéből sem.

79 johannus 2009. 12. 07. 10:59

Jó lenne tudni, mire építi "demi franc" idézőjeles szocializmusának korruptságára vonatkozó állítását. Egy rendszer egyébként sem lehet korrupt, az ilyesmik ugyanis emberi, nem pedig rendszerbeli sajátságok. Az persze igaz, hogy a kapitalizmus, bizony, nagyon is közeli rokonságban áll a korrupcióval s hasonlókkal, míg ha volt szocializmusunkat diktatúrának lehetett nevezni, akkor az főleg az ilyesmik visszaszorítását szolgálta. S én is vallom (hogy "mpolgárnak" is válaszoljak és "amagda"-val egyetértve), hogy a többség képviseletét úgy lehetne elérni, ha saját jól felfogott érdekében szavaznának a választók. Erre ma még van lehetőség, élni kellene vele.

78 amagda 2009. 12. 02. 00:48

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kissebbség aki eljár szavazni, s ennek a kissebbségnek kb. fele rosszul választ.

Akik elmennek szavazni, részt vesznek egy semmilyen felelősséget nem vállaló nagyszabású hazárdírozásban! Tagjai annak a "bűnös" kormány , melyet a választás után elmarasztalnak!

Nekem a leginkább a népszavazósdi ceremónia nem tetszik a rendszerben.
A vetélkedésnek a sportban és showban a helye!
Anonim szavazattal senki nem vállal ténylegesen semmiféle felelősséget, hiába mondanak nagy üres hangzatos szónoklatokat saját érdekükben pártok égisze alatt magamutogató állam pénzén élősködni akaró személyek (politikusok).

Ha valaki vállalja a felelősséget, minimum aláírja akár a szavazatát is, de evidens, hogy pénzvisszafizetési garanciát vállal. A felelősségtudat itt kezdődik.

Célravezetőbb és gazdaságosabb lenne, ha Vágó István rendezne egy "Legyen Ön is miniszterelnök !" vetélkedőt, ott dölhetne el, kik kerüljenek kormányba, tökéletesen pártmentesen.
Akik mindenáron gyakorolni akarják választási jogukat, azok szavazhatnának emelt díjas sms-ben, fizessék ki ők a műsorvezetőt.

Tényleg egyébként mennyiben van egy népszavazás az államnak? Erről még sehol nem olvastam tájékoztatást. Ha általában a szavazati joggal rendelkezők kevesebb mint fele megy el a választásokra, akkor ezt a többség nem is akarja, mégis a választott a nép nevében tölti be a posztot.

77 demi franc 2009. 12. 01. 03:12

Én nagyon örültem a rendszerváltásnak. Új lehetőségek, szabad vállalkozás, szólásszabadság, meg minden...
1989-ben sok gyűlésre elmentem, meghallgatni, hogy mit mondanak, tetszettek a logikus érvelések. Ám igen sok ember olyan kemény fellépést igényelt, hogy ha vágyuk beteljesedett volna, a Dunában megfulladtak volna a halak az alvadtvér-kéregtől.
A Szabad Hálózatok (SZDSZ újabban) gyűlésén meg majdnemhogy leborultunk Nagy Imre fényképe és tisztelete előtt, ami engem teljesen meglepett.
Egyik Isten helyett egy másik...
Belátom, hogy Nagy Imre mártír volt. De nem volt szabadelvű hős... Mit keresett ő az SZDSZ gyűlésén, mint követendő példa - akár elvekben, akár viselkedésben?
------
Akkoriban igencsak érdekelt a politikai és ténysajtó. A külföldi újságírók bánatos forradalmároknak tartottak minket, mert a helyszínen nem látták azt a túláradó örömet az embereken, amit elképzeltek egy "piknik", egy nemzeti kerekasztal országának lakóiról...
------
Az emberek többsége sokkal bölcsebb volt, mint én. Bánatos volt, mert a rendszerváltást a kisebbség csinálta. Tudta, a haszonélvezője is egy kisebbség lesz.
Emlékezzünk: a rendszerváltás szükségességét a "szocialista" renszer korrupt mivolta is indokolta. A "szocialista" rendszerben volt valaha olyan mérvű elvtelen haszonszerzés, mint ebben a szabad és törvényes világban?
------
Én bízva a törvényekben, a szabad piacgazdaságban és józan itélőképességemben, vásároltam két IBUSZ részvényt. Az IBUSZ egy darabig a tőzsdén is szerepelt. Két héttel a vásárlása után jó haszonnal adhattam volbna el.(2 db részvény 2x5000 = 10000 Ft-ba került, 14000-ért el lehetett volna adni). Az én "logikám" az volt, hogy a forint romlik, egy jónevű vállalat pedig megtartja értékét, hacsak nem még növeli is.
Amikor lement 200 Ft-ra az értéke, akkor meghirdették a részvénycserét. nem tudom, hogy ez mi célt szolgál - valószínűleg ez is átverés - nem tartottam értelmét az utánajárásnak.
Másik kapitalisztikus elképzelésemet egy 20000 Ft-os Radius Hungaricus részvény jelentette. Nos ennek értéke 0 Ft lett. Akik sokkal több pénzt fektettek be, mint én, mindenféle gyűléseket tartottak, de kiderült, minden törvényes.
Aztán egy Liga szakszervezetis (lehet, hogy Őri Csaba volt) megmondta nekem, hogy a részvénytársaság annak hoz nyereséget, aki kitalálta.
Ez nyilván igaz a rendszerváltásra is!
-------------
Nem a prosztóknak - mint én is vagyok - találták ki a szabadelvű kapitalizmust, hanem azoknak, akik veled betartatják az összes szabályt, de magukra nézve kifjezetten sérelmesnek tartják, hogy be kellene tartaniuk.

76 mpolgar 2009. 11. 30. 14:56

Kedves Johannus!
És ennek mi lenne a gyakorlati és kivihető megoldása?
Önjelölt parlamenti képviselőt tudok ajánlani sokat, de az nem demokratikus, ha nem választjuk meg. Maradjanak a mostaniak? De azok ugye, nem működnek jól.
Hogy is van ez? Kíváncsi vagyok, hogyan, mi módon kerülnének az Ön elmélete alapján „a többség és az emberek érdekeit szem előtt tartó képviselők” a Parlamentbe?

75 mpolgar 2009. 11. 30. 14:48

Kedves Johannus!
És ennek mi lenne a gyakorlati és kivihető megoldása?
Önjelölt parlamenti képviselőt tudok ajánlani sokat, de az nem demokratikus, ha nem választjuk meg. Maradjanak a mostaniak? De azok ugye, nem működnek jól.
Hogy is van ez? Kíváncsi vagyok, hogyan, mi módon kerülnének az Ön elmélete alapján „a többség és az emberek érdekeit szem előtt tartó képviselők” a Parlamentbe?
  1 3 4 5 6 7 8 9

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva