[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

A cigányügyi kőleves

// 2009 // dec // 04

Bajnai Gordon amerikai szakértők segítségét kérte Washingtonban a hazai cigányok integrációjának megoldásához. Mit tanulhatunk az amerikai polgárjogi mozgalomtól, illetve kétszáz évnyi tapasztalatból?

Forrás: Northfoto/ZUMA/Mark Allen Johnson

Ajánlat

A népmesében a furfangos katona nekiáll kőlevest főzni, aztán, csak az íze végett, belerakat a fazékba mindenféle finom és tápláló dolgot házigazdájával, az irigy, ám kíváncsi öregasszonnyal. Aki a végén ámuldozik: milyen remek levest lehet főzni kőből! Még meg is veszi az útszélen felszedett kődarabot a katonától. A történet tanulsága az, hogy aki egy jelenséget vizsgálva arra összpontosít, hogy azt valaki más hogyan nevezi, nem pedig arra, hogy a jelenség maga valójában micsoda, az igen könnyen lépre megy és pórul jár.

Pontosan ez történt Washingtonban Bajnai Gordon miniszterelnökkel, aki amerikai szakértők Magyarországra utazását kérte, mert szerinte "a roma és az amerikai fekete kisebbség integrációja hasonlít egymásra, Magyarországnak ezért szüksége van az Amerikában ezen a téren felhalmozódott tudásra".

Ez igen szépen és előremutatóan hangzik, kár, hogy a valóságban a magyarországi romák és az amerikai feketék "integrációja" éppen annyira hasonlít egymásra, mint a csak kőből készíthető leves arra, amibe kerül némi zsír, zöldség, rizs meg kolbász is. A különbségek olyan számosak és olyan jelentősek, hogy az "integrációt" illetően vajmi kevés, a gyakorlatban hasznosítható párhuzam kínálkozik.

Lássuk: A mai amerikai feketék őseit erőszakkal hurcolták be az országba, s az Amerikai Egyesült Államok történetének legnagyobb megrázkódtatása, a 19. századi polgárháború a rabszolgakérdéshez kötődik. Amerikában a 20. század hatvanas évtizedéig számos államban hivatalos gyakorlat volt a faji megkülönböztetés - és ezek ellen a jogszabályok ellen lépett fel a polgárjogi mozgalom, melynek olyan karizmatikus, a többségi társadalom tömegei számára is hiteles vezetői voltak, mint Martin Luther King. Amerikában az ország legfelsőbb politikai vezetői kulcsfontosságú pillanatokban nem riadtak vissza attól, hogy elvi alapon szembeszálljanak választóik egyes államokban igen hangos, a faji megkülönböztetést támogató csoportjaival, s a szélsőséges liberálisnak egyáltalán nem nevezhető Lyndon B. Johnson elnök volt az, aki elfogadtatta a faji elkülönítést végleg jogellenessé nyilvánító polgárjogi törvényt. Tette ezt abban a biztos tudatban, hogy ezzel a pártja mindaddig legfontosabb bázisának számító déli országrészben sok millió fehér szavazót fog elveszíteni. Ha végigtekintünk Magyarország történetén, ha megnézzük, kik jelennek meg a romák szószóliként, s ha meghallgatjuk/elolvassuk a hazai politikusok, az úgynevezett közírók és a webes kommentelők szövegeit, elég hamar kiderül, hogy itt minden másképp volt és van, mint Amerikában.

Lássuk tovább: Az amerikai feketék "integrációja" egyáltalán nem felhőtlen sikertörténet és egyáltalán nem olyasmi, ami mára lezárult volna. A fehér többség és a különböző kisebbségek viszonya számos helyen és számos módon ma is rendkívül feszült, s alig találni olyan, etnikai jellemzőkkel leírható társadalmi csoportot, amely ne táplálna előítéleteket más csoportokat illetően és/vagy ne lennének rendszeresen felhánytorgatott sérelmei. A nálunk pozitv diszkriminációnak nevezett, a kisebbségek tagjainak társadalmi érvényesülését állami eszközökkel segíteni szándékozó törekvések maguk is rengeteg sérelem okozói, miközben továbbra is a fekete populáció tagjai azok, akik megtöltik a börtönöket, akik közül a legnagyobb arányban szedi áldozatait az erőszak és a kábítószer, és akik a legkisebb eséllyel jutnak jól fizető - vagy bármilyen - állásokhoz. Eközben viszont Barack Obamának hívják az USA elnökét.

Az amerikaiak tényleg nagy utat tettek meg, de messze nem járnak a végén. Többség és kisebbség amerikai együttélésének egyes tanulságai természetesen hasznosak lehetnek Magyarországon is. De a leginkább azok a tanulságok, amik arra vonatkoznak, hogy milyen szörnyű egyéni és közösségi károkat tud tenni a hatalom, a politika, és bárki, aki nyilvánosan megszólal, ha leegyszerűsítő, propagandisztikus módon kezeli az ügyet. Amerikában tényleg sok tudás halmozódott fel az elmúlt jó kétszáz évben többség és kisebbség együttélésére vonatkozóan, de ennek a "tudásnak" a nagy része arról szól, hogy milyen iszonyatosan nehéz, bonyolult és szívós dologról van szó. Az amerikaiknak nincsen tuti receptjük, és amijük van, azt nem tudnánk használni Magyarországon.

A mi cigányügyünket nekünk kell megértenünk és megoldanunk; nekünk, nem-cigány és cigány magyaroknak. Rendkívül mélyről - a sorozatgyilkosságokat, az egyre durvuló közbeszédet, a gerjedő és csak tovább gerjesztett indulatokat, a kilátástalan helyzetű szegényeket figyelve úgy tűnik: minden nap egyre mélyebbről - indulhatunk neki a feladatnak. De még mindig több esélyünk van, mint az "amerikai szakértőknek". Ők legfeljebb követ tudnának hozni a levesünkbe.

80 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

82 Patrióta 2010. 01. 13. 11:15

Tisztelt Hozzászólók!

Nagyon sok jót és sok rosszat összehordtatok a romákkal kapcsolatban.
Először is nem ismeritek a romákat, ezért valóban tévúton jártok.
Kicsit mélyebben meg kell ismerni őket, akkor lesz csak meg az igazi válasz a megoldásra.
Néhány dolgot azért szögezzünk le:
- a cigányok nem indiai eredetű emberek,kultúrájuk majdnem 6000 éves, amit ma is látnak,tapasztalnak, azt 6000 éves gyakorlattal csinálják,amely apáról-fiúra,anyáról-lányára száll át és örökítenek át 100%-os hatékonysággal,
- a cigányok valójában sumér- akkád eredetű népek és Izrael gyermekei, ezért kultúrájuk olyan messze van egymástól, mint a cigány-magyar kultúra egymástól, habár egy azonosság van közöttük,az a házasságnál a nagy családon belüli házasodás, hogy a vándor csoportok megmaradjanak egyben és ne essenek szét, de ezen kívül semmi más nem jellemző rájuk, ami közös bennük,
- a cigány életfelfogás egy sor jellemző archaikus/ősi primitív népek tulajdonságai/ vonás jellemez, a másik jellemző vonáscsoport pedig a nomád/ vándor/ életmódból fakad,
- a cigány mindent kölcsönöz onnan, ahol megjelenik, nálunk 600 évvel ezelőtt jelentek meg és még sem tudtak integrálódni, mert nem is akarnak,ha pedig létszámuk egy befogadó nemzeten belül megnövekszik, akkor a rossz kezekben politikai tényezővé válnak,s az lesz belőle ami most van,
- tévedés,hogy a magyarok felelősek a cigány nihilizmusért , ami van,önmaguk a felelősek és fel is tudnának emelkedni bajaikon,ha saját hibáikat belátva a többségi társadalom erkölcseinek ,elvárásainak megfelelően változtatnának saját gondolkodás módjukon,életfelfogásukon, a síránkozáson kívül mást is tennének önmaguk érdekében és nem kerülnének sorozatosan konfliktusba a környezetükkel,
- azt is elmondhatjuk róluk, hogy minden nap konfliktusba keverednek a többségi társadalom tagjaival oly mértékben, hogy a többségi társadalom tagjai már nem érzik magukat biztonságban már a saját lakásaikban sem, a közterületen meg egyáltalán nem,
- a cigányok munkanélküliségét az új technológiával érkező multinacionális ipar és kereskedelem okozza, mert nem felelnek meg a képzettségi követelményeknek, amiről egyértelműen önmaguk tehetnek, mert nem voltak hajlandóak tanulni.1946-tól napjainkig kötelező volt általános iskolába járni, megtanulni írni,olvasni és elsajátítani olyan ismeret és tudás anyagot, amely alapja a középiskolai és szakmunkás képzésnek, miért nem éltek vele. Mi magyarok abban vagyunk hibásak, hogy elnézőek voltunk esetükben, most viszont a multi nem elnéző, sajnos ez a helyzet. Sőt a régi rendszerben ott volt az ingyenes esti és dolgozók általános iskolája is, közép iskola is.
- ebből következően már hátrányos helyzetről beszélni sem volna szabad, én is szegény néggyermekes magyar családban nőttem fel, főiskolát és egyetemet önerőből végeztem el, általános és középiskolát is munka mellett tettem le. Nekik is meg volt a lehetőségük úgy mint nekem és sok másnak.

Még egy alapvető tényt kell rögzíteni,hogy nincs magyar cigány, csak cigány van ,aki sokáig itt felejtkezett hazánkban,1945-től pedig itt tartották az aknamezők. Egy ukrán akadémikus mondott egy nagy igazságot ami rájuk illik,nevezetesen akárhová kerül a cigány az mindig cigány marad, hiába kölcsönözte a befogadó nemzet vezetékneveit. Az eredeti neveikre már nem is emlékeznek, mivel írásos hagyományaik nincsenek.
Ebből adódóan ők a világ legrendesebb és legszorgalmasabb emberei, csak mások mondanak róluk rosszat, s ami rosszat összehordtak róluk,azt mind mások tették és az nem igaz,hanem az az igaz,amit ők mondanak magukról. Sajnos életmódjukból következően 4-6000 év előtti életfelfogással rendelkeznek és mozgásterük a modernizációval beszűkült,kapásból tudnék mondani jó néhány olyan tevékenységet és tulajdonságot, amelyet 6000 évvel ezelőtt is jellemezte őket ,s ma is gyakorolják.
Ha jobban meg akarják ismerni őket, akkor keressék Sándor Avram 2007-ben keletkezett tudományos munkáját, s vessék össze a mai valósággal.

81 demi franc 2009. 12. 16. 05:40

Igaza van a cikkírónak: amikor nálunk a jobbágyfelszabadítás volt napirenden, akkor az USÁban még javában rabszolgatartás volt. Ők nem jó példa.

80 Tudatlan 2009. 12. 09. 10:57

Hmmm..Valami lényeges kimaradt eddig.

Miért kért a mi bölcs vezérünk segítséget amerikától, VALÓJÁBAN?
Mert ott már megtalálták a megoldást? Mert ők sokkal jobban ismerik az itteni helyzetet mint mi?
Nos ,szerintem ezt még ő sem gondolja komolyan.
Arról van szó csupán , hogy adjuk meg a császárnak ami a császáré..boruljunk térdre az usa hatalmas és végtelen bölcsessége előtt,hízelegjünk neki,dicsérjük az eszét,( ha már a szépségét nemlehet..:))és akkor majd jól mellénk áll,ha a csúnya rossz EU neheztelne esetleg, a nálunk "kialakult"(kialakított?) nemzeti-etnikai feszültségekért.
Merthátugye, mindenkinek mindenhol jogai vannak,csak egyeseknek kötelességek is járnak melléjük,másoknak meg nem.
Nemtörténik, és nemis fog történni ezügyben semmi,mert mindenki aki tehetne valamit,fél.Mert milesz, ha a főnöke majd
megrója a sárbatiport emberi,állampolgári,kisebbségi jogok miatt??? Márpedig megrója,mert neki is van főnöke,és a főnökének is főnöke,és mindenki félti a kényelmes köztisztségviselői pozícióját,egészen a kormányig bezárólag.
A kormánynak is van főnöke,de sajnos az csak elméletben vagyok én és te,valójában a NATO,az EU , az USA és kitudja még hány nagybetűs rövidítés...
Akiknek szintén van főnöke.A mindenható PROFIT.

Szóval talán mégsem volt akkora ostobaság segítséget kérni,
csak kicsit nézzünk a dolgok mögé...vagy mégis az volt, csak én képzelem, hogy van valami a dolgok mögött..

79 pager 2009. 12. 09. 07:33

Na igen, még azért pár apróság.
4. A kínaiak kérdése. Amerikában egy érdekes helyzet alakult ki, hiszen sokan nyíltan utálják őket. Persze, a szólásszabadság tágabb értelmezésének köszönhetően elég sok utálkozó-szervezet jöhetett létre, és maradhatott fenn az USA-ban mind a mai napig, de egy érdekes dolog, hogy mi az utálat oka. A kínai kisebbség ott is ugyanazt teszi, mint itt: a szülők dolgoznak látástól mikulásig, a gyerekek tanulnak, különórákra járnak, tehát mindent megtesznek az úgynevezett amerikai álom megvalósításáért, amiből az amerikaiak már régen kiábrándultak. És sikerül nekik. A szorgalmukat mind az iskolákban, mind a munkahelyeken elismerik, és a végeredmény az, hogy sikeresebbek, mint azok, akik csak élik az életüket, és nem tesznek semmi pluszt az előrelépésért. Itt a gyűlölet fő oka az irigység. Mi vajon mikor jutunk el idáig? Őket mikor fogjuk utálni?
5. Kinek kell alkalmazkodnia? Szerintem mindenkinek. Nem kéne vitát nyitni arról, hogy ki kinek a szokásait illetve értékrendjét vegye át. Az alkalmazkodás lényege az elfogadás, tehát az, hogy attól függetlenül, hogy annak a másiknak milyenek a szokásai, elfogadom munkatársamnak, elfogadom a gyermekem osztálytársának. Otthon pedig mindenki csináljon azt, amit akar, és ha az törvénybe ütközik, büntessék meg érte. Mindenkinek, származásra tekintet nélkül vannak olyan szokásai, ami másokat idegesíthet, de ha alkalmazkodunk egymáshoz, és nem egyikünk a másikhoz, hanem mindenki mindenkihez, akkor bárki, bárkivel dolgozhat együtt, vagy járhat iskolába. Nem kötelező munkaidőn vagy iskolaidőn kívül barátkozni, hiszen a barátait mindenki megtalálhatja saját maga, közös érdeklődési kör vagy bármi egyéb alapján.
6. Kiközösítés. Ez egy nagyon érdekes valami, már elég régről ismerjük. Van, létezik, akár tagadjuk, akár elismerjük. A lényege ugye az lett volna, hogy azokat az elemeket, akik a társadalomra veszélyesek, kilökjük magunk közül. De ez valóban származás alapján dőljön el? Ki a veszélyesebb a társadalomra? Az alulképzett, sokszor megélhetési bűnöző, vagy a sok milliót-milliárdot elsikkasztó állampolgár, aki utána mindenféle jogi blablával és megvesztegetéssel igazolja ártatlanságát? Kit is kéne kilökni magunk közül? Az állampolgárt, aki alig tud megélni? Vagy a politikust, aki már huszadszorra ígér Kánaánt, és huszadszorra sem csinál semmit? A vállalkozót, aki alig tudja kifizetni a munkásait és az adókat, mert a fővállalkozó cég megszűnt, a volt tulajdonosa pedig új céget alapított, és él, mint Marci Hevesen? Biztos, hogy arra használjuk ezt az ősi szokást, amire kell? Biztos, hogy a megfelelő embereknek fordítunk hátat?

78 pager 2009. 12. 09. 07:05

Kedves Mindenki!
Jómagam nem számítok szakértőnek a kérdésben, de véleményem, mint szinte mindenkinek, nekem is van. Néhány gondolat megfogott, ezekre reagálnék.
1. Kedves, ám naiv észrevétel, miszerint a cigány kultúrákban elfogadott, hogy 12-14 éves lány már nőnek számít. Valóban látunk ilyen híreket, és persze ezek többsége a kisebbségről szól. Ami nagyon érdekes. Nem tudom, mostanában járt-e a hozzászólás írója éjszakai szórakozóhelyen, illetve bármelyik plázában? Merthogy ezeken a helyeken az átlag 12-14 éves lányok, származásra tekintet nélkül úgy öltöznek, sminkelnek és viselkednek, mintha felnőtt nők lennének, és persze akadnak "hímek" (mert férfinak nem biztos, hogy neveznék ilyet) akik kihasználják a lehetőséget. A 12-14 évesen gyermeket szülő cigánylányos riportokban minket leginkább az háborít fel, hogy a szülők büszkék rá, hogy unokájuk született, ahelyett, hogy vasvillával kergetnék el a megrontót. Na de gondoljunk egy kicsit bele: ha egy úgynevezett normális időpontban születne unokánk, vajon nem lennénk-e mi is büszkék? A mai gyerekek fizikailag sokkal hamarabb érnek, mint régi társaik, s bár ez nem feltétlenül helyes, mégis így van; elsődleges ösztöneink a létfenntartás és a fajfenntartás, megfelelő szocializáció nélkül persze első körben az ösztöneinkre hallgatunk. Ugyanakkor nem egy, és nem két jobb helyzetben élő családot ismerek, ahol anyuka, hogy megelőzze a nem kívánt terhességet, a 12-14 éves gyereklányt elviszi nőgyógyászhoz fogamzásgátlót íratni. Magyarul ő is szemet huny felette, hogy gyermeke nemi életet él, éppen csak a következményektől igyekszik megvédeni őt. Mert tudja, hogyan kell, és van miből megtennie.
2. Felelősség. Ez egy nagyon érdekes kérdéskör. Mindenki felelős mindenkiért, legalábbis az én nézetem szerint. Felelős a szülő a gyermekért, a tanár a tanítottakért, a munkáltató a munkavállalókért. DE ma már nem divat a felelősséget maga nemében felvállalni, nagyon sok ember a könnyebb utat választja. Számos cég, akik a válság előtt több százmilliós, ha nem milliárdos nyereséget halmoztak, most, hogy az elmúlt egy évben visszaesett a termelés, kivonulnak, visszalépnek. Sok embert egyedül hagyva, sok család helyzetét ellehetetlenítve, nem törődve azzal, hogy az elmúlt évtizedekben mennyit nyertek ugyanezeken az embereken. Sok cég szűnik meg úgy, hogy valójában soha nem létezett társadalmi szempontból: nem fizetett adót, nem fizetett járulékot, a hasznot pedig egyszerűen elrakta, minden további büntetés nélkül, hiszen korlátolt felelősségről beszélünk, visszaélni ezzel nagyszerűen lehet. Vagy a vállalkozó, aki Budapesten kirúgott 20 embert, mert Miskolcon az új alkalmazottak felvétele miatt komoly állami támogatást kapott...
3. Miből? Hogyan oldjuk meg a cigányság kérdését? Vagy lassan inkább a magyarság kérdését? Szüntessük meg az állami visszaéléseket, szüntessük meg az állampolgárok cégekkel kapcsolatos visszaéléseit, és mindjárt lesz pénz mindenre. Akkor lesz miből valódi munkát teremteni a szülőknek, lesz miből iskoláztatni a gyermekeket. Lesz miből finanszírozni a szociális dolgozókat, akik segíthetik a beilleszkedést. Segélyt osztani így már ugye nem is kell, aki pedig nem akar dolgozni, az éhezzen. Persze, tudom, ez egy elég leegyszerűsített verzió, na de könyörgöm, a mostani, bonyolult rendszer átláthatatlan, és rengeteg visszaélésre ad lehetőséget.

77 ablak 2009. 12. 09. 05:57

Köszönöm a válaszát. Szerintem akkor maradjunk ennyiben. NEm értjük egymást, mintha két nyelv lenne a magyar.
Tisztelettel:
Ablak

76 kiss.joci 2009. 12. 08. 20:50

Legnagyobb bűnösök a politikusok akik eladták a munkahelyeket és újat senki nem teremtett főleg olyat nem ahol a cigányok is dolgozhatnának,igy aztán egyszerűen annak a kb kettő és fél millió baromnak a nyakába varták aki még dolgozik. Egyutal arra is jó hogy az emberek egy része egymás utálatával van elfoglalva és nem azzal hogy hová tünt el egy egész ország ára vagy hogy hogy lehetne megszabadulni tőlük vagy egyéltalán mikor kaptak felhatalmazást a választóktol a növekvő nyomor és a kilátástalanság megteremtésére.Ehez Képest a kommunizmus egy rózsaszin leányálom volt.És mikor fogják őket elszámoltatni

75 mpolgar 2009. 12. 08. 16:30

Kedves Ablak!
Nem szeretném kettőnk privát riposztjává alakítani, a vitát, ezért igyekszem rövidnek lenni.
Először a pénzek. Amennyiben nem egy nagyszámú látszatcselekvésre, látszat-hivatalnokok fizetésére, valamint elherdált, felelőtlenül elköltött, és magán zsebekbe, önreklámra, „púderra” vándorló pénzek az eredeti rendeltetési helyükre kerülnének, mindjárt jobb lenne az összkép. Nekem nem az fáj, hogy mennyit kell költeni erre a célra, hanem az, hogy nem arra költik, és így persze eredmény sincs.
Iskoláztatás. Olyat én nem írtam, -ezt Ön magyarázta bele- hogy sajnálom az iskolai oktatásra elköltött pénzt. A felhasználása már annál inkább kérdéses. Mint írtam, lenne értelme és haszna jól megfontoltan az oktatás ilyen irányú átalakításának.
Uzsora. Meggyőződésem, hogy azért az uzsorakamatra felvett pénzek nem mindig a legnemesebb célt szolgálták. Tagadhatatlan, hogy sokan nem láttak más kiutat, de azok, akik még életükben nem dolgoztak összefüggően egy évet, és nem is akar, az biztosan nem a bérből, és fizetésből akarta azt visszafizetni. A felelőtlen életszemlélet eredménye sok család eladósodása. Ugye nem gondolja komolyan, hogy valóban olyan nagy számban akarnak dolgozni azok, akik ezt még akkor sem gyakorolták, mikor még könnyebb volt?
Társadalomtudományok. Elismerem, szkeptikus vagyok. Pontosan azért, mert van rálátásom, hogy milyen munkák kerülnek kiadásra, mik azok, amelyek zöld utat, sőt támogatást kapnak, miket, hogyan lektorálnak, mik a kívánatos témakörök, kik a favorizált szerzők. Ez ugye nem újdonság.
A kettős mérce. Még mindig ugyanaz a véleményem. Ez nem ma kezdődött, és a helyzet azóta is csak fokozottan romlik. Eleinte csak tudomásul kellett venni sok embernek, hogy nem kap munkát, emiatt el is volt keseredve. Mára viszont felnőtt több generáció, amelyik sajnos berendezkedett a segélyből való megélhetésre. A tényeket, számokat én is tudomásul veszem, viszont a legnagyobb bajom az, hogy kialakult egy önként vállalt életforma, ami fáradságot nem kíván, igaz, hogy igénytelen életre kárhoztatja a követőjét, de lépni nem akar, inkább elégedetlen, vagy más, nem tiszta utat választ, és röhög a markába a másikon, aki húzza az istrángot.
A nemzetiségi kérdésről pedig annyit, hogy ezt mindenki döntse el maga, hogy mennyire vagyunk kirekesztőek vagy sem, egyet biztosan tudok, hogy aki nincs mások terhére, az általában nem szokott céltáblája lenni senkinek. Ehhez viszont szükség van arra, mint ahogy már előttem többen is mondták, aki integrálódni akar, az elfogadja a befogadók szabályait, aki meg nem, azt lehet erőszakkal, tűzzel-vassal megpróbálni beolvasztani, nem fog sikerülni.
Az erről vallott nézeteimet, ami a politikai ráhatásokat illeti, továbbra is fenntartom, az éppen aktuális cigánykérdés is politikai, imádjuk a kollektív bűnösség, vagy ártatlanság eszméjét. Míg ezzel vagyunk elfoglalva, addig valakiknek nagyon jó, majd osztunk segélyeket, mindkét oldalra ígéreteket, engedményeket, szigorúbb fellépést, számonkérést, kinek kinek mi szemszájnak ingere, mert szavazatok azért kellenek, de aztán a gond ugyanúgy itt marad, a végeken.

74 ablak 2009. 12. 08. 14:41

Tisztelt mpolgar!

Köszönöm kimerítő levelét, azt gondolom megértettem Önt. Sajnos azonban meggyőznie nem sikerült engem -ahogy persze én sem győztem meg Önt. Kicsit azt is érzem hogy két malomban őrölünk.

Nem fogok minden kérdésre önhöz hasonló alapossággal és terjedelemben válaszolni. Ezt nézzze el e helyt nekem.

1. Szó sem volt púderről, PR-ról. Én nem ezeket a pénzeket hiányolom, ellenkezőleg azt gondolom hogy ezek helyett kéne valódi támogatást adni a bajba jutott embereknek, falvaknak. És nem a mostani szinten és elkötelezettséggel.

2. Az uzsora nem ok, hanem következmény, és egy olyan következmény ami a magyar (nem cigányok által alkotott) jogrend és jogbiztonság közegében jött létre. Azonban ne legyen olyan bizonyos abban, hogy ezek az emberek csakis cigányok. Ahogy a magyaroknak sem cigányok az uzsorásaik.

3. Az iskoláztatás kérdése az egyik legnagyobb gond. Nem biztos, hogy a cigányosztályok jelentik a megoldást, de az is biztos, hogy a közös osztályokhoz, nincsen megfelelő oktatási struktúra. Sok minden hiányzik. Na ide sokkal több pénz kellene, mint most. Igaza van, nem az ebéd a lényege az iskolának.

4. Nos, lehet az ember szkeptikus a társadalomtudományokkal szemben: lehet mondani, hogy csalnak, de ez a kijelentés mindenféle bizonyiték és érv nélkül könnyűnek találthat. Ha a gyermeke antropológus, akkor tudhatja, hogy vannak adatfelvételi és elemzési módszerek, amelyeknek az alkalmazása éppen arra való, hogy a valósághoz közeli adatok jelenhessenek meg.

5. Hát bizony ez a társadalom, nem mindenki egyenlő mértékben kap a tortából. Ha ön ezt kettős mércének tekinti, ám tegye. Hosszú távon segít a támogatóknak az, ha a bajba jutottakat segíti. A kérdés az, hogy miképen találhatjuk meg őket. Szerintem helyes támogatni az cigányok iskoláztatát, iskolába járását, még akkor is, ha ez igazságtalannak tűnik Önnek.

6. Sajnos az Ön pozitív élményei nem jellemzik a magyar valóságot. Képzelje el, hogy egy cigány mondjuk el szeretne menni egy NB 1-es focimeccsre, mert mondjuk érdekli.

7. Persze, elvárhatja, hogy midenki dolgozzon, és ne a "markát tartsa", de higgye el, nem könnyű egy cigánynak munkát szereznie, illetve dolgozóként integrálódnia a saját közösségébe.

8. Nos legyen itt annyi, hogy ami nincsen, azt nem lehet felkorbácsolni. Itt viszont nagyon is könnyű.

73 Lakliali 2009. 12. 08. 13:26

"Mi az, hogy milyen alapon? Ez lenne az integráció lényege, felvenni a normális szokásokat, hogy elfogadhatóvá váljunk egymás számára, erről beszél mindenki (végre). Ilyen alapon."

Persze, hogy ez lenne, de én arra írtam ezt, hogy nehogy már tőlem várja el valaki, hogy a romák szokásait fogadjam el, ne adj isten fel is vegyem, így integrálva őket a többségi társadalomba!
  1 3 4 5 6 7 8

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva