vélemény nemzeti könyvtárunk és országos levéltárunk működésképtelenségéről
[origo] címlaphírcentrumkomment.hu[freemail]videaiWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

A nemzet memóriája

// 2009 // dec // 28
eszközök:

A Magyar Országos Levéltár és az Országos Széchényi Könyvtár kulturális emlékezetünk őrzője, ám - néhány valóban figyelemre méltó újításon kívül - nem közönségbarát, és nem felel meg a 21. századi kutatási feltételeknek. De még a 20. század végieknek sem. Mely alapvető lépéseket kellene megtennie a vezetőségnek, hogy mindez változzon? 

Forrás: AFP

Ajánlat

A kulturális kormányzat egy sor nemzeti közintézmény élén hajtott végre vezetőcserét az elmúlt hónapokban. Van új irányítója a Magyar Nemzeti Galériának, a Magyar Országos Levéltárnak, az Országos Széchényi Könyvtárnak, a Magyar Nemzeti Múzeumnak és egy sor más, a kulturális tárca alá tartozó intézménynek. A frissiben kinevezetteket nyilván nem volna méltányos egy kalap alá venni: van köztük egy évtizede az adott intézményben dolgozó szakember, a Római Magyar Akadémia vezetésében már bizonyított történész*, illetve az MSZP soproni képviselőjelöltjeként nevet szerző, a szakállamtitkári székből átkéredzkedő politikus.

Személyes érdeklődésből, önkényből, gyarlóságból, érdekből figyelmünket fordítsuk most két kitüntetett intézmény, az országos levéltár és a nemzeti könyvtár felé. E két név a legtöbbek számára valószínűleg poros, könyvekkel és iratokkal teli épületet idéz, ahol görbe hátú, sokdioptriás szemüveget viselő, fakókék köpenyes emberek talicskáznak senkit nem érdeklő papírhalmokat. A kép természetesen hamis: mindkét intézmény fontos, sőt a nemzeti lét szempontjából egyedülálló jelentőséggel bír. Legyünk patetikusak: a nemzet emlékezetét őrzik. Mindaz, amit a magyarság legjobbjai és legrosszabbjai összehoztak az elmúlt évszázadokban: leírtak, vélekedtek, gondolkodtak, felemeltek és elejtettek, ott van a két intézmény irtózatos hosszúságú polcain. Déd- és ükszüleink adatai, múltja, városai, falvai, adója, háborúi, sorsai és szenvedései egyaránt ott bújnak meg a lapokon: csaknem minden, amit tudunk az ország történelméről, a mi múltunkról. Legyen szó az 1911-es báli szezon legszebb toalettjeiről (Szalon Újság, kötelező) vagy Károly Róbert valamely nagy jelentőségű adományleveléről. S az már csak talán a fenti két intézmény rossz közönségkapcsolatait minősíti, ha a fenti sztereotípia bárkiben is kialakulhat, vagy esetlegesen nem is hallott még róluk.

Márpedig a két intézmény körül hosszú évek óta bajok vannak.

Nem szakembereik minőségével, nem feltétlenül az általuk végzett munkával vagy a végrehajtott fejlesztésekkel: a nemzeti könyvtárban az elmúlt időszakban modern számítógépes munkaállomások épültek, egy sor külföldi adatbázis, katalógus elérhetővé vált. Az országos levéltár megújult honlapján keresztül olyan hallatlanul fontos (és nagyon érdekes: csak rajta, rajta!) adatbázisok érhetők el, mint az 1944 előtti minisztertanácsi jegyzőkönyvek, az MSZMP iratai, középkori oklevelek vagy legutóbb éppen az egészen felfoghatatlan jelentőségű MTI-adatbázis, amely a hírügynökség összes, 1945 előtti hírét kereshetővé teszi. S mivel a levéltár élére olyan főigazgató került, aki aktív részese volt a munkának, jó esély van arra, hogy ezek a törekvések folytatódnak.

A két intézmény bajai éppenséggel a látogatókkal és a nyilvánosság okszerű felhasználásával vannak összefüggésben. Mit mondjunk egy nemzeti könyvtárra, amely az elmúlt években fű alatt heti egy nappal csökkentette amúgy sem túl hosszú nyitva tartását (egy-egy órát lecsippentve a napok elejéről és végéről), a raktári szolgálatot (a könyvek látogatók számára történő átadását) este ötkor bezárja, amely egészen lehetetlen feltételekhez, illetve röhejes adminisztrációs procedúrákhoz köti a sokszorosítást és a fénymásolást (1950-es évek előtti dokumentumokról ne is álmodjunk); amely egyre hosszabb nyári szüneteket tart, pontosan abban az évszakban, amikor a kutatók egy részének valóban lenne ideje kutatni - mostanában olyan másfél hónaposakat. Jelen helyzetben, ha valaki péntek este kér valamit a raktárból, kedden reggel kaphatja meg legkorábban. A szombati napon a hét és fél millió dokumentummal rendelkező nemzeti könyvtár egy jobban ellátott kerületi könyvtár lehetőségeivel bír. Az évekkel ezelőtt munkába állított katalógusszoftver teljesen alkalmatlan feladatára: ráadásul a keresőmotor tíz-tizenöt percenként visszaugrik a keresőoldalra, közölve a kutatóval, hogy a keresési ideje lejárt. Aki így állította be, sohasem folytatott bibliográfiai kutakodást.

Számtalanszor előfordult az is, hogy a pénzszerző eseményekre kiadott termek (vagy a Várgondnokság hatáskörébe tartozó Oroszlános Udvarban zajló csinnadratta) zavartalan forgalma miatt a könyvtár amúgy is rövid nyitva tartását tovább kurtították. Mindezekre a hiányosságokra a könyvtár korábbi vezetése a pénztelenség említésével reagált, ami nyilván így lehet, de naívan úgy vélem: ilyen súlyú intézmény esetén a nemzeti könyvtár vezetője maga is alakítója egy adminisztratív környezetnek. Jelesül tiltakozik az elvonás ellen, ha pedig úgy érzi, a pénztelenség veszélyezteti a rábízott intézmény működtetését, levonja a szükséges következtetéseket. Az "ahogy lehet" hamissága a magyar közélet egyik régi rákfenéje. Az új főigazgató első interjújában az olvasók visszacsábításáról beszélt: sok szerencsét hozzá.

Nyilvánossághoz való hozzáállás dolgában az OSZK még annyiban jobban áll, hogy a kapuknál legalább idegen nyelveken megszólalni tudó dolgozók strázsálnak. A Magyar Országos Levéltár kapujában semmilyen nyelven nem beszélő fegyveres őrök, a Kulturális Örökségvédelmi Kht. munkatársai fogadják a belépőt és zavarják el a turistát, aki esetleg Dudits Andor épületet díszítő freskóira kíváncsi. A MOL-ban az elmúlt években csökkentették az olvasói helyeket, drámai állapotban vannak a segédletek (azok a kötetek, amelyektől elindulhat a kutatás): némelyiküket az ötvenes évek végén állították össze, és a sok kihúzás, javítás miatt csaknem használhatatlanok. A fotójegy drága (4000 forint egy napra), a levéltári anyagok kiszolgálása még közép-európai mércével mérve is tűrhetetlenül lassú (jobbára három munkanap, mint csaknem mindenütt az országban, és egyszerre csak kevés anyagot lehet megkapni) és nehézkes. Az új főigazgató pályázatában egy csomó hasznos és régóta szükséges lépés, valamint a levéltári dolgozóknak szánt helyesírás-tanfolyamok problémája mellett kiemelten kezelte az állományvédelem kérdését. Utóbbi üdvös szándék, de a levéltár látogatói számára rendszerint újabb fénymásolási mizériát, engedélyeket és díjakat jelent. Ugyanő bevételnövelésként például a "kényelmi szolgáltatások", így például a családfakutatás alapját jelentő egyházi anyakönyvek elérésének költségtérítésessé tételét tervezi. Nyilván messzire vezető, erősen teoretikus vita lenne arról eszmét cserélni, hogy mennyiben alapjog a saját múlt megismerése, és az állam szerveinek mennyiben kell családfakutatásra szakosodott cégek profitszerzését támogatniuk, de kutatásért való pénzkéréssel 7 ország (köztük Magyarországgal szomszédos, sokszor negatív példaként említett államok) másfél tucat levéltárában végzett kutatás során soha, sehol sem találkoztam.

Nem fogok bezzegelni, mert azt utálom, és még az is lehet, hogy ilyesmi létezik másutt, de érdemes lenne gondolkodni azon, rendben van-e az, hogy évi 3460 kutató-látogató (2008-as adat, innen) kiszolgálása után megszorításokról beszélnek és tűrhetetlen ügyfélforgalmat vizionálnak.

A fenti anomáliák egy részénél, csakúgy mint a teljesen kutatás- és nyitottságellenes "támogató nyilatkozat" követelésénél a levéltárak vezetői vagy munkatársai rendszerint a rossz levéltári törvényre mutogatnak. De éppenséggel az évi több mint egymilliárd forintból, több száz munkatárssal, három nagy telephelyen működő Magyar Országos Levéltár, mint a nemzeti múlt kitüntetett helye, épp jelentőségénél fogva abban a pozícióban van, hogy kezdeményezheti a törvényi környezet megváltoztatását. Persze csak akkor, ha akarja.

Ezt a rugalmatlan és elavult, bármifajta felhasználói igénynek ellenálló struktúrát, amelyben a két nemzeti közgyűjtemény ténykedett eddig, a működtető munkatársak készsége, hozzáértése tette valamennyire elviselhetővé. Nagy kérdés, hogy a január elsején hivatalba lépő új vezetők lesznek-e elég bátrak és innovatívak ahhoz, hogy nekikezdjenek e merev rendszerek lebontásának és átalakításának. Hogy valóban létrejöjjenek a szavakban sokszor megfogalmazott 21. századi kutatási-örökségőrzési körülmények. De elegendők lennének a 20. század végiek is, egyébként. Mert személyes áldozatvállalásra, szimpátiára, ügyszeretetre tartósan intézményt építeni nem lehet.

 

*Csorba László és e sorok szerzője egyazon munkahelyen, az ELTE BTK Művelődéstörténeti Tanszékén dolgozik.

eszközök:
MEGOSZTÁS:
54 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

54 kleinl 2010. 02. 10. 12:43

OSZK-honlap bejelentkező szövege:

"Tisztelt Olvasóink!

2010. február 9-től a VII. szinti olvasótermek nyitva tartása,
és a raktári kiszolgálás az alábbiak szerint módosul:
kedd-szombat: 10-21 óráig
raktári kiszolgálás: 10-19 óráig"

53 ablonczy balázs 2010. 01. 18. 18:09

T. Kommentelők,

A címemre érkezett levelek nyomán szeretném hozzátenni, hogy a fentebb belinkelt Sajó Andrea-interjúban sugallmazott látogatói csökkenés nem állja meg a helyét, az OSZK látogatottsága az elmúlt években - 2006 kivételével - nőtt.
Köszönöm,
Ablonczy B.

52 chaoslook 2010. 01. 14. 10:12

Van közte olyan, ami még régebbi, de ma is jól használható. De ez mindegy a téma egészének szempontjából.

51 ablonczy balázs 2010. 01. 12. 16:40

Kedves chaoslook,

Ha rákeres, az bizony csak tájékoztató jellegű, tekintettel arra, hogy például a P-szekció oda feltett jegyzéke például 35 éves, és a legfrissebb fondjegyzék is 1996-os.

Ab

50 chaoslook 2010. 01. 12. 15:38

A levéltári salátajegyzékek egy része fent van itt is, kereshetően:
http://mol.arcanum.hu/digilib/

Veszélye, hogy ezek az eredeti jegyzékek, ha átdobozolták, mikrofilmezték őket, akkor csak tájékoztató jellegű.

49 devizaszorzó 2010. 01. 11. 14:44

Tisztelt Ablonczy Balázs!

Eredetileg megírt hozzászólásom két napja nem jelenik meg (talán személyeskedésnek vették és kimoderálták? igazán nem terveztem annak), így most csak a 45. számú komment néhány tévedését javítom. Az eredeti számozás szerint haladok.

1. A MOL-nak Bécsi kapu téri épületében van kiállítóterme, félévente megújított kiállításokkal. Kicsi, sárga, savanyú, de a mienk. Érvelése ettől akár helytálló is lehet, de az erősen hangsúlyozott "O, azaz nulla négyzetméter" téves információ.

2. "Egyébként jobbára azért három nap, mert ugye iktatni meg oldalszámozni kell az iratokat, amire rendes, pl. dobozban vagy kötetben történő tartás esetén (és ez válasz devizaszorzónak is, hogy miért jönnek ki gyorsan az iratok) nem volna szükség." Levéltáros szemmel ez egy értelmezhetetlen mondat, bár kétségtelenül használ olyan szavakat, amilyeneket levéltárosok is szoktak. A pontos tisztázás e helyütt érdektelen és unalmas "szakmázásba" fulladna (Vidéki levéltáros tett rá kísérletet); de bármely kutatónak megteszem, ha érdeklődik a (csak egy hónapig élő) devizaszorzo@citromail.hu címen.

második 3. A két világháború közötti időszak kutatásakor a levéltári törvény 24.§-a szerinti esetekben ("30-, 90-, 60-éves szabály") bizony előfordulhat, hogy támogatói nyilatkozatot kérnek Öntől.

Korábban, Zeidler Miklós 33. kommentjében merült föl, hogy sokszor nincs üres hely az óbudai kutatóterem mikrofilmolvasó gépeinél. Ezért most közzéteszem, hogy az OSZK-hoz hasonlóan itt is létezik ún. kutatói hely, ahol a tudományos kutatónak elsőbbsége van leülni.

Végezetül: talán megérti, a levéltáros névtelenségének szempontja, hogy ő a munkahelyét kritizálja; mindennapi életközösségében kerülhet ettől hivatali és személyi konfliktusokba. Mindazonáltal küldök Önnek egy e-mailt, hogy személyhez köthesse a szavakat.

Üdvözlettel,
devizaszorzó

48 ablonczy balázs 2010. 01. 09. 00:55

OK, mostantól akkor nagy fájdalmamra - nyilván teljesen önkényesen - új kommentpolicyt vezetek be a cikkeimnél. Magamra vonatkoztatva, mert a kezelői felülethez semmiféle hozzáférésem nincs.

Csak azoknak az kommentelőknek válaszolok, megtisztelnek azzal, hogy saját nevükkel vállalják a hozzászólásukat.

Én vállalom.

Köszöntem:

Ab

47 ablonczy balázs 2010. 01. 09. 01:04

Helyesen:
OK, mostantól akkor nagy fájdalmamra - nyilván teljesen önkényesen - új kommentpolicyt vezetek be a cikkeimnél. Magamra vonatkoztatva, mert a kezelői felülethez semmiféle hozzáférésem nincs.

Csak azoknak a szakmából jövő kommentelőknek válaszolok, akik megtisztelnek azzal, hogy saját nevükkel vállalják a hozzászólásukat.

Én vállalom.

Üdv:

Ab

Ps.: Aki "fiatalt" mond magára, az később "kisnyugdíjast" is fog, sőt, nemsokára az is elhagyja a száját, hogy "tetszettek volna forradalmat csinálni".

46 Vidéki levéltáros 2010. 01. 08. 22:01

Kedves Balázs!

1-es ponthoz: a hasonlat sántít. Egy levéltár nem úgy hivatal mint az OSzK, egészen másként. És a tereket le tudjuk határolni, de az erőforrásokat nem. Ezt tehát még mindig nem érti.

2-es ponthoz: az iratokat nem azért kell számozni mert nem dobozban vannak! Hanem hogy pontosan, gyorsan ellenőrizni lehessen meg van-e mind, illetve ha összekeveredik, akkor sorba lehessen rakni. Rendezetlen (praktikusan nem dobozban tartott, bár szakmailag ez pongyola megközelítés) iratot a MOL-ban ki sem adnak Önnek. (Ki sem szabad a jogszabályok szerint). A három nap szerintem se optimális. De nálunk, ahol egyből kiadjuk az anyagot, nemegyszer adódott abból probléma, hogy ha torlódtak a kutatók és nem kapták meg azonnal az iratokat, komolyan sérelmezték az eljárásunkat, mindenféle gyanúperrel éltek.

3-as ponthoz: az általánosítás inkább az Ön észrevételét jellemzi. Nem azért kell óvatosnak lennünk az iratokkal kapcsolatban, mert általánosítunk, hanem mert ki kell zárnunk a veszély/hiba legkisebb lehetőségét is. A levéltárosnak kompetenciája eldönteni bizonyos dolgokat, azért van ott. Akár tetszik Önnek, akár nem. Aki nem tud latinul, ne tapogassa össze a 13. sz. oklevelet, mint ahogy a múzeumi tárgyakkal sem teheti ezt meg.
És itt hasonlatával megint nagy tévedésbe esett. A könyvtár és a levéltár két teljesen külön dolog (bár az OSzK, mint majd látja, kissé hasonlít bizonyos szempontból a levéltárakra). Ugyanis egy iratot nem olvasunk csak úgy bele a vakvilágba! Egy könyv (általánosságban, és itt utalok vissza az OSzK privilegizált szerepére) pótolható. Sok példányban létezik, nem nyújt a benne foglalt szövegen túl plusz információt (megint tisztelet a kivételnek). Az irat más. Ha leírja egy oklevél szövegét, az még nem jelenti azt, hogy minden olyan jelet, információt közölt, mely által azt a dokumentumot értékelni lehet. Például (mivel természetesen tudom mivel foglalkozik) egy Horthy levél újragépelve már nem tükrözi a kézírást, az esetleges kisebb javításokat, azt, hogy esetleg egy szálloda levélpapírjára írták, stb... Ezért kell az iratokra vigyázni.
Azt, hogy a kutatótermeket miért nem kamerázzák be, talán kár is magyaráznom. Tudja Ön, hogy mennyi egy kamera és az azt figyelő őr költsége. Arról nem is beszélve (ha már Ön volt oly kedves és durván fogalmazott), hogy hány hasonló bejegyzés születne a levéltárak és a Nagy Testvér közötti párhuzamokról...

A mégegyszer 3. pontot nem tudom értelmezni, nem rovom fel Önnek, múltkori bejegyzésem én is hatalmas gyerekzsivajban írtam, nem is lett következetesen teoretikus.

4. A segédletek állapota is pénzkérdés, mint minden, amit elő kell állítani.

Összefoglalva:

1. A levéltárak olyannyira hivatalok (még ha ezt Ön nem is látja be) mint semelyik másik közgyűjteménytípus, és szerteágazó tevékenységükhöz sem elegendő anyagi, sem elegendő emberi erőforrással nem rendelkeznek.

2. Szerintem sem működnek megfelelő módon az országos jelentőségű közgyűjtemények közönségszolgálatai (magam is használom ezeket, ha nem is olyan kiemelt jelentőségű dolgokra mint Ön), de sokkal inkább az emberi tényezőkben látom a hiba okát (és itt a kiégett levéltárosok mellett, az ugyanazon társadalomból jött látogatókra is gondolok), mint az Ön által, sajnos bebizonyosodottan alulinformáltságból eredően kinyilvánított általánosságokban.

A magam személyével nem kívánok foglalkozni, fiatalabb vagyok mint Ön, akik ismernek, tudják, legtávolabb áll tőlem az Ön által nekem tulajdonított begyöpösödöttség, "levéltáros düh".
Azért ragadtam klaviatúrát, mert bár azzal egyetértek, hogy mehetne jobban is a MOL kutatószolgálata, azzal azonban nem, hogy Ön miben látja a rossz működés okát. Ezek a gondolatok sajnos jó részt az információhiány miatt támadtak Önben.

Üdvözlettel: egy vidéki fiatal (de már menthetetlenül begyöpösödött) levéltáros

45 ablonczy balázs 2010. 01. 08. 16:32

Kedves Vidéki Levéltáros,

1. Nem igazán értem, hogy olyan témában, amiben egyetértünk, miért kell tájékozatlanságot rám olvasni. Idézem Önt: "Ugyanis a közlevéltárak valóban hivatalok is", magam sem mondtam mást, az országos levéltár hivatal IS, ahogy a Magyar Nemzeti Galéria és a Széchényi Könyvtár is az, benne rendes, nyolctól négyig dolgozó hivatalnokokkal, de világosan le van határolva egy tér, amit az intézmények saját munkájuk, gyűjteményeik bemutatására szánnak. A MOL jelenleg O, azaz nulla négyzetmétert szán arra, hogy bemutassa: nem csak a kisszámú látogatónak és a munkatársaknak épült, hanem egy nemzet emlékezetét őrzi.

2. Valóban nem kell vitatkozni rajta, a három nap sok. Olvassa el mások kommentjeit, kérem. Pláne úgy, hogy praktikusan sokszor inkább hat nap, mert ugye három munkanap, tehát egy csütörtök délután leadott kérés szerda előtt aligha teljesül ("nagyon sokan vannak"). És valóban nem jártam az utóbbi években nagyon sok vidéki levéltárban, de mind az általam egyébként kedvelt és nagyon rendes emberek által működtetett BFL-ben és a Pest megyei levéltárban is létezik a mitikus három nap. Egyébként jobbára azért három nap, mert ugye iktatni meg oldalszámozni kell az iratokat, amire rendes, pl. dobozban vagy kötetben történő tartás esetén (és ez válasz devizaszorzónak is, hogy miért jönnek ki gyorsan az iratok) nem volna szükség.

3. És ezzel átértünk az iratmegőrzés és az olvasó problematikájához. Én eddig kerültem a levéltárosokra magukra vonatkozó általánosító megjegyzéseket (vagy csak pozitív értelemben használtam azokat), pedig már próbáltak életbiztosítást rámsózni kutatóteremben. Ezért jó lenne, ha az egyébként elterjedt levéltárosdühöt a kutatókkal szemben nem általánosítaná. Biztos vannak köztük hülyék, ahogy mindenütt, de megintcsak hasonlattal élve, attól, hogy valaki összefirkálja a villamost, attól még lennie kell tömegközlekedésnek. Sajnálom, hogy durván kell fogalmaznom, de a levéltárosnak nem kompetenciája eldönteni, hogy mi a fölösleges kutatás és mi nem az. Ahogy a könyvtárosnak sem kell, nem is teszi. Az emberek bemennek, kikérik a könyvet, olvasgatnak bele a világba. Ez az a mentalitás, ami ellenében írtam a cikket, és ami jó lenne, ha megváltozna (nem fog). Ha lopnak, rongálnak, akkor be lehet kamerázni a kutatótermet (ahogy az öltöző már most is be van a MOL-ban), vagy azoknak a munkaóráknak az árából, amik során egyetemet végzett emberek azzal cseszik el az időt, az iratanyagot súlyosan rongáló oldalszámozást végeznek, lehet teremfelügyelőket alkalmazni, engem nem zavar. Ezt a problémát már másutt is megoldották. Általánosságban is itthon a "miért nem lehet", kulcsfontosságú magyarázó elvvé lépett elő, a "hogyan lehetne" helyett. Ad notam "feleslegesen koptatják az iratokat".

3. Támogató nyilatkozat: kutatási területem a két világháború közötti Magyarország, jó régen vége lett, mégis számtalanszor kértek tőlem már kutatásit.

4. Mint láttuk, persze, a pénztelenség rossz és a kulturális kormányzat szégyene, de van, ami nem pénzkérdés: például a segédletek állapota. (Vagy egy egymilliárdos költségvetésű intézményben elenyésző a költségvonzata). És van ami a mentalitásé.

5. Persze, ebben is igaza van, a magyar levéltári rendszer a magyar közigazgatás része, és ugyanúgy szétrohadóban van, mint amaz. Csak mivel az utóbbi időben ezt már olyan sok helyen leírtam, a fricztamásosodás ("következmények nélküli ország") elkerülése végett ezúttal nem akartam ezt is erre a szálra felfűzni. De ettől még sajnos így van.

Üdvözlettel:

Ab
  1 3 4 5 6

A legújabb hozzászólások

szabados12 // 2010 // júl // 31

A pesti-vidéki ellentét inkább akkor volt számottevö amikor az életmód, életszinvonalbeli különbségek és hát a munkalehetöségek tényleg jelentösek voltak. Bár apám pesti volt, én v...

Budai kellem, pesti manír (24)
Sziszkó // 2010 // júl // 29

Legfőbb probléma, hogy mindenkiből diplomás embert akarnak faragni, így boldog-boldogtalan is felsőoktatásba jelentkezik. Aztán mire mennek a diplomájukkal, beállítják a vitrinbe. ...

Érettségik, felvételik: egyre lejjebb kerül a léc (188)
Sziszkó // 2010 // júl // 28

Kedves Mamma! Nem viselem nehezen, ha más a véleménye valakinek! Nem azzal van a baj, mit írsz, hanem,hogy hogyan. Leírtam az én esetemet, hogy velem mi történt, hogy nekem jó tap...

Születni veszélyes (95)
Sziszkó // 2010 // júl // 28

Mielőtt bármit is mondanék, nagyon szeretem az állatokat. Nekem cicám van, kutyát nem tudunk most tartani mert nincs kerítésünk. Régen nem kertes házban laktam, így megint csak nem...

A gazdik uralma (116)
Laca105 // 2010 // júl // 27

T.Csillagszem ! ..szó nincs itt arról,aki KISZ,vagy Úram bocsá..MSZMP tag volt,..az egymást sunyi módon figyelő "Kollégáról",szomszédról, "Jóbarátról" van szó,arról aki hitvány ...

Az ügynököket leleplezni nem kell félnetek jó lesz (34)

Időjárás

időjárás

Mai időjárásmin: 10 °C
max: 19 °C


Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!OldaltérképArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatvédelem[origo]T-OnlineOK.huiWiW[freemail]track.huG-PortalVidea Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva