[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Üzennek a görögök

// 2010 // jan // 25

Nemcsak Magyarországot sújtja a gazdasági válság, Görögország helyzete például odáig fajult, hogy felmerült az eurózonából való kilépése. Egy EU-tagállam válsága egyrészt kockázati tényező a többi tagállam számára is, másrészt újonnan rámutat az unió gyenge pontjaira. Milyen tanulságai vannak ránk nézve a görög helyzetnek?

Forrás: AFP

Ajánlat

Ismétlés a tudás anyja, úgyhogy bevezető helyett megint elmondom, hogy az Európai Unió lényege és értelme a személyek, a tőke, az áruk és a szolgáltatások szabad áramlásának garantálása a tagállamokon belül és azok között. Minden egyéb csak ballaszt, jó esetben csak felesleges, rossz esetben kifejezetten hátramozdítja a négy alapszabadság teljes megvalósulását.

Az unió nagyszabású cselekvési programjainak sikeressége is összefügg azzal, hogy az adott terv mennyire szorosan kapcsolódik az alapszabadságok erősítéséhez, az euró bevezetése például inkább sikeres, jó lépés volt, az európai elnök- és külügyminiszter-választás pedig egy rossz vicc, az alkotmányból alapszerződéssé mutálódott gigantikus, leginkább a semmire sem jó szociális jogokat körülbástyázó alapszerződés pedig tragikus. Annak, hogy hihetetlenül aprólékosan és részletesen szabályoz egy csomó mindent, amihez egy államszervezetnek semmi köze, viszont sokszor nem ad semmilyen garanciát a négy alapszabadság reális veszélyek elleni védelmében, komoly következményei lehetnek.

Erre kiváló példa a görög pénzügyi válság. Igen, nemcsak Magyarországon fordul elő ilyesmi, hanem másutt is, ők is többet költöttek a kelleténél, és az ottani Veres Jani szintén trükkök százait alkalmazhatta, hogy eldugja a hiányt még az EU elől is, de utólag mégis kiderült, mennyi az adósság. A költekezést persze vissza kell fogni, amennyire csak lehet, és egyelőre csak kósza újságírói felvetések formájában, de felmerült az is, hogy Görögország esetleg kiszállna az eurózónából.

A válság ugyanis nemcsak nekik rossz, hanem a zóna összes többi államának is kockázatnövekedést jelent. Mégsem tudnak semmit tenni, a büntetés vagy az uniós pénzek megvonása csak rontana a helyzeten, a kilépés szintén hatalmas költségekkel járna, valamint az újra bevezetett nemzeti valuta kellemetlenül gyorsan kezdene el leértékelődni. Emellett egy ilyen akció nagy presztízsveszteség volna mindenkinek.

Így viszont a görög példa azt üzeni: bármit meg lehet tenni következmények nélkül, a kellemetlen mellékhatásokat pedig mindenki más zokszó nélkül köteles elviselni, ilyenek pedig vannak bőven. És akkor ez még csak Görögország volt, képzeljük el, mi történne, ha mondjuk Németország vagy Franciaország kezdené el ugyanezt az utat járni. Vagy, hogy valami fenyegetőbbet mondjak, mi lenne, ha a magyar kormánynak támadna az az ötlete, hogy nem izgul tovább a deficit miatt, és amikor megkérdik, ezt mégis hogy gondolja, elkezd a görögökre mutogatni, hogy lám, nekik szabad.

Persze a baj már megtörtént, és utólag tényleg keveset tehetünk, viszont érdemes megnézni, mi vezetett ide: pontosan az, hogy az unió nem a négy alapszabadság garantálásával van elfoglalva, hanem mindenféle piaci szereplők vegzálásával.

Ha ezek helyett a négy alapszabadsággal törődtek volna, nem lenne ekkora gond a görög válság, sőt, könnyen lehet, hogy nem is lenne görög válság. A mobilitás és a monetáris unió ugyanis szorosan, kölcsönösen összefügg, magyarázni sem kell, a monetáris unióhoz pedig szigorú kritériumrendszer tartozik (maastrichti kritériumok), amelyeket minden tagállamnak folyamatosan teljesítenie kellene. Ezek nélkül ugyanis az egység csak formális, drasztikusan eltérő gazdaságpolitikájú államok nem is képesek fenntartani, és gyökeresen eltérő gazdaságszerkezetű államok közt a négy alapszabadság is igen nehezen valósulhat meg. Az eurózónába épp ezért csak olyan államnak szabadna belépnie, amely képes tartósan megfelelni a követelményeknek.

Ezt pedig egyes egyedül az államok féken tartásával lehet elérni. A világgazdasági recesszióban igen nagy szerepe volt az amerikai államnak a fedezetlen pénz kibocsátásával, a semmit sem érő, de szociálisan indokolt, népi demokratikus lobbicsoportok által kizsarolt, hitelekből kreált értékpapírokért való állami garancia-vállalással, és így tovább. A különösen súlyos görög és a magyar válságot pedig közvetlenül és szinte kizárólag az állam túlköltekezése okozta, egyébként mellékesen jegyzem meg, most már van fogalmunk arról, mi a következménye egy olimpia rendezésének.

A központi pénzügypolitikával rendelkező uniónak lényegében semmi más dolga nem volna, mint hogy ennek megpróbálja elejét venni. Nyilván nem lehet minden ostobaságot és csalást előre kiküszöbölni és nem is ez a cél, de a jelenlegi tökéletes védtelenségen lehetne javítani.

A bonyolult, sok ember döntései és vélekedése által befolyásolt piaccal ellentétben, az államok motivációja egyértelmű, cselekedeteik mindig ugyanarra mutatnak: minél több pénzt fordítani a rövid távon népszerű cselekvésre, cserébe minél nagyobb kontrollt gyakorolni az állampolgárok felett. Ezt a kellemetlenséget megszüntetni nem, de csökkenteni lehet, megfelelő intézmény- és szabályrendszerrel, csakhogy az unió épp az ellenkező irányba halad.

Ami rendelkezés jelenleg alkalmazható volna a célra (pl. a maastrichti kritériumok betartása egész jó ötlet a sima államcsőd ellen), amögött sem áll semmilyen jogi, intézményi támogatás, az alkotmányozás pedig már az egész szerződés salátatörvény-jellegéből és szociális alapszemléletéből fakadóan erodálja a szigorú, következetes, egyértelmű törvénykezés szellemét és gyakorlatát. Ha viszont az EU így tesz, a tagállamok is ebben az irányban fognak továbbmenni, ez pedig nem csökkenteni, hanem növelni fogja a göröghöz és a magyarhoz hasonló válságok számát és súlyosságát.

33 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

33 blanka 2010. 02. 08. 09:07

Belátom, hogy vannak bajok az Únióban, azt is, hogy nem egyenlő mércével mérik minden esetben a tagállamokat.Azt azonban nem hiszem, hogy el kell fogadnom, amit az egyik ellenzéki pártvezér mondott anno: az Únión kívül is van élet. Azt nem mondta, hogy milyen! Ugye, gazdák!

32 Szederkényi Izabella Amina 2010. 01. 27. 22:13

Kyrillos-nak: Nem tekintem magam szakértőnek, de 10 éve Görögországban élek, és van némi rálátásom az itteni dolgokra. Nem állítottam, hogy a görögök „nagy része” munkakerülő, azt mondtam, hogy sok van belőlük, arányaiban túl sok ahhoz, amennyit az ország gazdasága hosszú távon elbírna. Nekem sem volt szándékomban megbántani senkit, de amikor húszas és harmincas éveikben járó, életerős emberek évi 4-5 hónapot dolgoznak a szezonban, télen pedig segélyekért állnak sorba, és nagyrészt nem azért, mert nem találnak munkát maguknak (nyilván ilyen is van), hanem egyszerűen mert lehet segélyt kapni, azt én munkakerülésnek tartom. Talán nem véletlenül alakult ki az „anergos” (munkanélküli) és az „aergos” (kb. munkakerülő) szavak ilyetén megkülönböztetése, és ezt nem csak én mondom, hanem sok (rendesen dolgozó) görög is. Mivel pedig a görög állam ad viszonylag nagy összegű segélyeket a minimálbérhez viszonyítva, úgy vélem, igenis van felelőssége a dolgok ilyetén állásában, és tehetne ellene valamit. Nevezetesen, ha csökkentene a munkanélküli-segélyek összegén, illetve jobban megszűrné a segélyért folyamodókat, azzal erősebben ösztönözné ezt a réteget, hogy mégiscsak inkább dolgozzon, minthogy előre tervezetten a segélyekből tartsa fenn magát az év felében. Megoldás lehetne az is, ha közmunka végzése fejében kapnák meg a segélyt az igénylők, ez megtakarításokat hozna az államnak is, ezenfelül pedig végre nem állna hegyekben a szemét egyes tengerpartokon (bárkinek, aki azt állítja, hogy nincs szemét ilyenkor a partokon, boldogan küldök fényképeket).

Pestipistának: A gyerekes családok szociális ellátásáról nincs közeli tapasztalatom, de tudom, hogy a gyermekek száma szerepet játszik például a munkanélküli-segély összegének megállapításában is, ahol több a gyerek, ott több segélyt kap a munkanélküli szülő. A nők szüléskor 2 évig a teljes fizetésüket kapják, amennyiben előtte dolgoztak, így a nagy többségük nem is megy vissza korábban dolgozni, csak amikor már lejárt ez az időszak. Figyelemre méltónak tartom azt is (és nem teljesen logikusnak), hogy azok a nők, akik 18 éves koruk előtt szültek, jóval korábban nyugdíjba mehetnek, mint a többiek.

31 phonzee4 2010. 01. 27. 16:53

Antal Dánielhez hasonlóan én sem értem, miként bizonyítja az EU gyenge szankcionálási képességét a görög válság (az Alkotmányt pocskondiázását, mint a négy alapelvtől való eltérés megfellebezhetetlen bizonyítékát szintén nem értem, de a cikk végülis nem erről szól). A szerző egy súlyos tényt kihagyott az írásból, miszerint a görögöknél nem az robbantotta ki a válságot, hogy nagy (volt) a hiány, hanem hogy eme tényt durván elhazudták. Az EU-nak, a piacoknak, mindenkinek. Ezzel ők járnak a legrosszabbul (kockázati feláruk a magyar felé kanyarodott), ha nem változtatnak akkor hosszú távon csak rosszabb lesz. Ez nagyjából azt jelenti, hogy állampapírjaikat a magyar büntetőhozam mellett tudják csak értékesíteni, ami növeli a kényszert a későbbi hiány kordában tartására, hacsak nem szeretnék kockáztatni az államcsődöt. A görögök rettenetesen kínos helyzetben vannak és ha nem intézkednek rögvest, a fenti folyamat miatt ez csak romolhat. Ha Görögország és a többi renegát tagállam tanulhat valamit a mostani helyzetből, az az hogy nagyon rá fognak fázni ha hasonlóval próbálkoznak. További tanulság, hogy pénzügyi sokk nem csak akkor érte a görög kockázati mutatókat, amikor kiszivárgott az ügy, hanem akkor, amikor az EU publikálta az erről szóló vizsgálatát, és sok helyen igen keményen fogalmazott.

Nyilván van egy olyan externália, hogy a többi zónabeli ország is rosszul jár, de a szerző láthatná, hogy ennek a négy szabadság elvéhez semmi, inkább egy aszimmetrikus sokk természetes tovagyűrűzéséhez van köze.

A maastrichti kritériumok szankcionálhatóságának szigorítása pedig szerintem nem jó út, kifogásokat mindig lehet találni a nagyobb hiányra, és sok esetben jogosakat is (pl. válság, katasztrófa, reform, stb.). Ha az EU szankcionálna, mindenkit őket hibáztatná a bajokért, így meg maradhat a gonoszmultik-mocskospolitikusok tengely (ld. kommentek kétharmada).
Inkább hagyjuk a piacokat, hogy leszámoljanak a csínytevőkkel!

30 Greyfoot 2010. 01. 27. 15:16

Steve.nak teljesen igaza van, az EU nem szol masrol csak kizsakmanyolasrol a negy alapelv sorrendje is inkabb toke, toke, toke, toke...
Dublinban elek hosszu ideje itt is az 'EU'(nincs ilyen unio-ez csak a bankar-elit es a konglomeraciojuk agyszulemenye)telepumpalta oket penzzel majd krealt egy iszonyatos recessziot, ami a kovetkezobol ered: az unios tamogatasok idejen a osszes nagy epitesi vallalkozo es ceg hatalmas kolcsonoket vett fel bankoktol es oriasi apartman blokkokat es irodahazakat epitett majd ezeket cegek es maganszemelyek ujabb privat es ceges hitelekbol megvasaroltak joval a piaci ertek felett.Ez ment evekig(kb5evig)majd hirtelen beutott a titokzatos recesszio aminek az oka(a media szerint-ami tobbsegi tulajdonban szinten azoke akik az epitesi cegeket birokoljak illetve az ir es angol bankok tobbseget)a maganszemelyek 'bizalma' megrendult a bankokban, nem vettek fel tobb hitelt illetve a meglevoket nem fizettek, igy a nagy epitesi vallalkozok sem tudtak visszafizetni a hitelt. A fizetes ugyanannyi maradt mindenkinek, ugyanannyit koltottek az emberek akkor hogy-hogy nem fizetik a kolcsont??? Egyszeruen lelassult a hitelfelvetelek szama mert minden paraszt vett uj hazat es kocsit, egyszeruen nincs tobb ember aki hitelt vegyen fel.Mit csinal az elit? Megemeli a kamatot, befagyasztja az ujabb hiteleket, kormany nyomassal csokkenti a bereket, bekebelezi a valsagba jutott kisebb cegeket es bankokat es var.Var nehany evet majd minden kezdodik elorol. Addig persze a megemelt kamattal, csokkentett berekkel kenyszeiti az embereket hogy fizessenek.
Ez alol Mo sem lesz kivetel biztosak lehettek benne ahogyan abban is hogy Gorogorszag nem lep ki mert NEM LEPHET KI! A vegcel az hogy letrehozzanak EGY ORSZAGOT a vilagon EGY VALUTAVAL, a tervek mar az asztalon az Amerikai kontinens egyesitesere is amit persze del amerikaval kezdenek majd(persze elobb Chaveznek mennie kell vagy igy vagy ugy).
Ahogy azt hiszem az oreg Rockefeller bacsi mondta: Nem erdekel egy orszag kormanya es akik a torvenyt hozzak, add nekem a hatalmat a penzforgalama felett es en uralni fogom...

29 zerge 2010. 01. 27. 13:04

Mindenki érdekes összehasonlitásokat tesz, én Lengyelországban csodálkoztam rá arra amire mások Németországban, csak épp ellenkező előjellel. Furcsa volt hogy az árak ugyanazok mint itthon viszont a fizetés kevesebb. Akkor most melyik országgal kellene összehasonlitani Magyarországot, kérdem én? Nem vagyok abban biztos hogy "bezzeg országokat" kellene keresnünk. A szabad munkaerő munkaerő áramlásért pedig (ahogy a többi alappillérért is) sokkal többet lehetne tenni praktikus megoldásokkal, pl. nyelvoktatás fejlesztése, általánosan elfogadott diplomák, képzések. Szerintem a fapados járatok többet tettek ezért mint bármilyen törvény:)

28 sfsdlfks 2010. 01. 27. 09:42

Sok igazság van a hozászólásokban, de nekem úgy tűnik, hogy sokan egyenlőség jelet raknak saját jelenlegi helyzetünk és az EU csatlakozás ténye között, holott erről szó sincs.
Arra sem emélékszem, hogy valaki kánaánt vagy nyugati fizetéseket ígért volna annak idején ezért akik ezt várták nyilván csalódtak, de ne éljünk álomvilágban. A világon egy olyan ország sincs amelyik el tudná érni, hogy pár éven belül megtízszereződjenek a fizetések.

Egyetértek azokkal, akik szerint az EU túl nagyra vágyik, miközben létrejöttének alapelvei feledésbe merülnek. Egyetértek, hogy az EU jelenlegi múködésében nem hatékony. Itt lenne az ideje megállni a bővítéssel és rendbe rakni az uniót mert jelenlegi formájában szerintem nemhogy bővítésre, de optimális működésre sem alkalmas.

27 lumpenproletár 2010. 01. 26. 22:39

Indygeo nagyon jó a meglátásod. Még amikor megtehettük németországi barátaink invitálására kiutaztunk hozzájuk. Megdöbbenten tapasztalhattuk azt hogy az árak egyáltalán nem magasabbak mint nálunk, sőt nagyon sok minden olcsóbb is volt. De ahogy írod hogy egy gyári munkás megkeres 1500 Eurót, sőt még többet is. Ebből ő és a családja vígan megél. Valamit itt nagyon rosszul csinálunk, mert ott is itt is dolgozik a pék, az orvos stb. és ugyanazért a munkáért átszámítva, mint ahogy írtad a négyszeresét s még többszörösét megkeresi. Kevesebb az adóteher többek között. Valaki megmondhatná, hogy az állami költségvetésnek nevezett feneketlen hordóból hova lesz az a sok különbözőjogcímen beszedett (ÁFA. SZJA, illeték, igazgatási szolgáltatási díj) pénz.

26 lumpenproletár 2010. 01. 26. 22:07

Őszintén szólva az EU-ba történő belépésnek az előnyeit én nem érzem. Legfeljebb csak abban, hogy az EGT országokba utazáskor nem kell útlevél. Minden hatalmon lévő kormány fennen hangoztatta, jön az EU-ból a pénz. Ezt sem érzem, hogy annyira áramlana. Arról miért nem beszél senki, hogy a közös kasszába mennyit kell fizetnünk, mert ugyebár aki volt úttörő és kisdobos az tudja, hogy az osztálykirándulásokra az őrsi vagy a rajkincstárból kellett finanszírozni a költségeket. A négy alappillér nagyon szépen hangzik, de csak maszlag az egész. Ha a munkaerő szabadon áramolhatna akkor miért lehetséges az,hogy egyes EU tagállamok korlátozhatják az újonnan csatlakozott országok állampolgárainak munkavállalását. Emberek nem veszitek észre itt 20 éve agymosás van, nekem a múltamat vették el a gyermekeimnek meg a jövőt.

25 Aragorn77 2010. 01. 26. 21:34

Hű, de jó hozzá tudok szólni. <- Ez az én írásom? Hú de klassz.
Ez kb. egy 6 éves kisgyerek szintje lenne, aki rácsodálkozik a világ első és érdekes történéseire. Számomra az Eu a 90-es évek elején tűnt ilyenek, rácsodálkoztam mert más volt, mert nyugatnak tűnt, és az akkori magyar helyzetet látva és a Német helyzetet összehasonlítva, persze, hogy az utóbbi jött ki győztesen. Akkor még más volt minden, akkor még mi is reménykedtünk valamiben, valamiféle megváltásban és ezt leginkább a nyugattól vártuk. Ezért, hát ne csodálkozzunk ha az unióba való csatlakozási szavazás igenre végződött. Most viszont másképpen látom a dolgokat. Valahogy minden másmilyen mint volt húsz éve. Akkor még reménykedtünk, hogy jobb lesz minden, most már csak abban reménykedünk, hogy meg tudjunk élni, és elő tudjuk teremteni a pénzeket, egy kétgyermekes családi háztartásra, egy lakásra, és egy autóra. Miközben kint nyugaton, egy gyári munkás is haza viszi az 1500 EU-os fizetését, addig, itt jó ha ennek negyedét kapjuk meg KB(110 ezer forintot). Nem fűzök nagy reményeket ebben az országban, a váltózásokra (ahol az emberek már igencsak belefáradtak az ígérgetésekbe, és az adórendszerek "128 millió" féle átformálásába). Az a baj, hogy magyar országon nagy a különbség a vidéki városok és a főváros között. Nem beszélve A korrupciós botrányok a különböző nyugati cégek által elmismásolt pénzek, (melyek nagy része kikerül az országból), a külföldi cégek élén álló magyar vezetők, akik a cégeket anyagilag is lehúzzák, ha azok a dolgozókat meg akarnák fizetni, így persze nem marad pénz a bérekre. Az autópálya építések, és az alvállalkozói rendszer végeláthatatlan kavalkádja, mely végén 1km-es szakasz 3-szor annyi, mint külföldön, és mint amennyibe ténylegesen belekerülne. Az adóhatóság, aminek mint intézménynek, nem a saját, hanem az állampolgár és a haza érdekeit kellene szem előtt tartania és nem kiskirályként zsarolnia mindenkit (örüljenek neki, hogy vannak akik adót fizetnek) és így tovább stb...... Mit várunk mi el az Uniótól, ezek után? Először magunkat kellene felerősíteni, és csak az után lehet tovább lépni, de sajnos már nagyon sokan belefáradtak még egy váltásba, pedig még én is tudom mit lehetne tenni annak érdekében, hogyha nem is teljes mértékben, de pozitív irányba változzon az ország helyzete, (már nem teszem). Segítségre van szükség, erő kell hogy továbblépjünk, csak sok ember mentalitásán kell változtatni, (a munkához való hozzáállással kapcsolatban) és meg kell teremteni egy biztonságosabb országot, ahol ha éjszaka kimegy az ember az utcára nem attól kell félni, hogy reggel nem tér haza, és nem csak a részegség miatt. Nem kell plusz adózási kulcsokkal leterhelni, az amúgy is fáradt átlag embert, és nem azon kell nevetni odafent, hogy milyen birkák az emberek mert nem tesznek semmit ez ellen (mert egyébként igen beee... kellene menünk és igen beee...le kéne rúgni a pártok hátsójába, mert bizony nem azt teszik, amire megszavaztuk őket 4 kerek esztendőre, és az ellenzék meg ahelyett, hogy kijavítaná a kormánypárt hibáját és mondana rá egy ellenpéldát, inkább csak szapulja azt és a nagy volumenű fellengzős beszólásaival próbálja elterelni a szót a fontosabb eseményekről). Nos ha mindezt a belső helyzetet elrendeztük az országba csak akkor kellene foglalkozni, a görögök helyzetével. Nem nagy közünk van az Ő belpolitikai helyzetükhöz.

24 TvNéző 2010. 01. 26. 18:52

Nagyon jónak tartom, hogy a cikkíró a bevezetőben leírta az EU négy pillérét. Ez lényeges, mert igaz az Európai Unió minden régi tagállamára, de nem igaz Magyarországra! Mi lenne, ha Magyarországra is érvényes lenne? Minden korlát felszabadulna és az országot elözönlenék a külföldi spekulánsok. A lakosság nagy részének továbbra is ugyanez a kiszolgáltatottság jutna osztályrészül.
Nagyon szerencsétlen ötletnek tartom a görög és a magyar válságot összehasonlítani, mert ez olyan, mintha almát és körtét akarnánk összehasonlítani! Arra jó, hogy azt bizonyítsa, bármit megtehetnek a tagállamok, az EU-nak nincs igazi eszköze azok megfékezésére. Erre az Antal Dániel által preferált Európai Egyesült Államok elve sem fog megoldást adni, mert mi akkor is csak a hátsóudvarban leszünk!
Miért nem lehet hinni az Európai Unió elvének? Azért, mert azt olyan országok találták ki kínjukban, ahol a túltermelési válságot csak úgy tudták megfékezni, ha egymást kiegészítve Közös Piacot hoztak létre. Nekik ez bevált! A többi csatlakozó ország gazdasága csak közelítette az elvárt szintet, amihez kidolgoztak egy kritériumrendszert. A bővítés így elvileg azonos gazdasági színvonalú országok bevonását jelentette. Kelet Európa csatlakozása már más szempontból volt lényeges. Piac kellett a Közös Piacnak! Ez már egyértelműen gyarmatosítás volt! Ezeknek az országoknak a gazdasága csak papíron tudta teljesíteni a felvételi kritériumokat. Magyarország nem volt felkészülve arra a felvásárlási hullámra, amit az elrontott gazdaságpolitika okozott a rendszerváltás után. Ezt a sajátos gazdasági válságot nyögjük a mai napig is, és ehhez jött ráadásul az Amerikából begyűrűző világgazdasági válság. Nagyon sokan nem tudtak különbséget tenni a kettő között, mert a végeredmény azonos volt: minimálbér és a szociális háló totális szétesése, bár az alapelveken nem változtattak.
A cikkíró által "az alkotmányból alapszerződéssé mutálódott gigantikus, leginkább a semmire sem jó szociális jogokat körülbástyázó alapszerződés"-nek minősített okmány miből adódhatott? A gazdag tőkés országokban az erős érdekvédelem miatt már eléggé megszokott, hogy a vívmányokat rögzítik és nem engednek belőlük. Mi nem tudunk ezzel semmit sem kezdeni, mert nálunk még ki sem alakult az újkori érdekvédelem. A vállalkozók és gyáriparosok, stb. már erős érdekvédelemmel rendelkeznek, de a lakosság nagy részét kitevő dolgozóknak csak elvétve van érdekképviselete. A megosztottság miatt nem is nézik jó szemmel az évente előforduló akcióikat!
Sokáig nem értettem, miért nem magyarázzák meg az embereknek a váltógazdaságban működő pártok egyértelműen és mindenki számára érthető módon a válság okait és a kilábalás módját? Rájöttem! Nem érdekük, mert ha a nép tisztán látna, akkor nem lehetne a zavarosban halászni! Ezt biztosan állíthatom, mert sajnos húsz év alatt mindenféle politikai párt hatását érzékelhettem a saját munkámon keresztül is.
  1 3 4

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva