vélemény társadalmunkat zavarják a gyerekek
[origo] címlaphírcentrumkomment.hu[freemail]videaiWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Magyarország: nem gyereknek való vidék

// 2010 // jan // 29
eszközök:

Ma Magyarországon számtalan módja van annak, hogy szóval, gesztusokkal, nézéssel a honpolgár kisgyerekes sorstársai értésére adja: a gyerekek idegesítik, a gyerekek zajosak, neveletlenek és kényelmetlenek. Mit árul el rólunk, hogy ilyen gyakran és ilyen sokan találják idegesítőnek kiskorú honfitársainkat?

Forrás: AFP

Ajánlat

"A szüleid nem tanítottak meg rá?" - hangzik az erősen pedagógiai jellegű kérdés a boltban/váróteremben/buszon. És hát a feddés csak részben szól a rendetlennek minősülő gyereknek, igazából mind a hangerősség, mind a tónus a gondviselőnek van címezve, aki - úgy tűnik - képtelen hozzáfegyelmezni a kiskorút egy feltételezett közösségi normához. Utóbbi nem létezik már régóta, s bár feltámasztása lehet, hogy üdvös lenne, jelen formájában ezzel csak annyit üzen a polgártársunk: "idegesít a kölyköd, csinálj vele valamit".

A kisgyerekes szülők ma Magyarországon számtalan hasonló mondatot tudnak idézni a "ne tessék hozzányúlni"-tól (múzeum, tipikusan), a "ne itt szaladgálj"-on át az "ide nem fog felférni"-ig (tömegközlekedés). Az élőbeszéd mellett még számtalan módja van annak, hogy gesztusokkal, nézéssel a honpolgár kisgyerekes sorstársai értésére adja: a gyerekek idegesítik, a gyerekek zajosak, neveletlenek és kényelmetlenek. Ez nem generációs szakadék. Van szerencsém személyes élményként idézhetni a nálam fiatalabbtól kapott feddést, miszerint ha a gyerek fél az utcán póráz nélkül rohangáló kutyától, az baj, hiszen "így mindig félni fog tőle". És néha látom fiatal emberek tekintetét a repülőn, amikor csecsemősírást hallanak. Szóval ez nem ifjak-vének harca.

Érdemes megkérdezni az ismerős kismamákat: tíz esetből hányszor segítenek nekik az aluljáróból felcipelni a babakocsit, vagy a villamoson-buszon hányszor engedik át nekik azt a helyet, ami a babakocsinak van kijelölve. Figyelem: nem ülőhely!, csak egy hely, ahova be lehet állni, és akkor a készség nem akadályozza mások mozgását. És persze vannak még a panaszos szállóvendégek, akiket zavar a gyereklárma, és emiatt a hotel hajlandó akár fizetni is, csak ne lássa a többgyerekes családot. Esetleg jön a szemrehányás a buszon, gyerekkel piacra igyekvő szülőnek (Budapest, kertváros, hétköznap délelőtt): "Miért ilyenkor kell vásárolni jönni?". Mind-mind megtörtént esetek, név és cím a kiadóhivatalban.

Szóban mindenki marhára szereti a gyerekeket. A szülőre feddőleg szólnak vadidegenek, hogyaszongya "tegyen már sapkát a kis fejére, megfázik". Meg lehet elandalodni a szőke tincsek, huncut szemek láttán - jobbára addig, amíg a gyerek nem mozog, hanem magatehetetlenül fekszik a babakocsiban. Ha járni kezd, neveletlen kis szörnyeteg lesz belőle, akinek azok az ostoba szülei mindent megengednek. A sokgyerekes családok általános megvetés tárgyai, hiszen jó eséllyel vagy hívő katolikusok, vagy cigányok, és az egyik rosszabb, mint a másik.

Mindenesetre mindkettő a gyerekeiből akar megélni, a mi pénzünkből, és ez rémes.

Elszórtan vannak ugyan jó kezdeményezések: sok étteremben van etetőszék, néhol gyerekmenü. Lehet kapni útikönyvet, amely a kisgyerekes családoknak szól. De az alapállapot mégiscsak az, hogy aki kisgyerekes, az 1., felelőtlen - hiszen hogyan tartja el a gyereket a mai világban, 2. nyilván  mindent megenged, és rosszul nevel, mert a gyerek futkározik, felmászik és megfogdos, összetör; tessék, ugye megmondtam, 3. valamiképpen élősködik a közösség javain, visszaél a türelmével, és abszurd előjogokat követel magának.

Bár az elvárás az lenne, hogy a gyerek csendben üljön, s olyan frusztrált zombivá váljon, mint önjelölt közösségi nevelői - és később jó eséllyel ilyen is lesz, egyébként -, kezdetben nem az. Rohangál, hangoskodik, kérdez: érdekli a világ. Csak hogy lefussuk a kötelező köröket: igen, én is ismerek botrányosan nevelt, füstölőillatban pácolt, szigorúan vászonkendőben sétáltatott gyereket, aki hat napig ugyanabban a pelenkában mászkál, meg elkényeztetett, akaratos kis hülyét, akinek már a dömperje is Maserati volt. De figyelmeztetek mindenkit: aki azzal érvel, hogy vannak ilyen gyerekek, következésképp minden gyerek ilyen, az valamit nagyon elronthatott a felső tagozaton. Úgyszintén nem ér használni ebben a kontextusban a "néha", a "legtöbbször" és a "majdnem mindig" határozókat sem. Egyébként pedig: ha a gyerekek többsége ilyen lenne, az ürügy lenne-e arra, hogy mi neveljük a másét? 

A helyzet az, hogy a magyar társadalom nemcsak a múltjával nincs kibékülve, a jövőjével sem. Amennyiben a jövőt a gyerekek jelentik. A gyerekeket és természetes környezetüket, a gyerekeseket (ne adj' isten: a családot) nemcsak azért kéne megbecsülni, mert majd fizetik a tébét és a nyugdíjat utánunk a még láthatóan sokáig fennmaradó felosztó-kirovó rendszerben. Hanem azért is, mert a hozzájuk való viszony a közösség tudatosságát, jövőbe vetett hitét s főként: kohézióját is mutatja. Az a nemzet/társadalom, amely nyűgként tekint a gyerekre, nem húzza sokáig. A mi hazánk sem.

Magyarország ma gyűlöli a gyerekeket.   

 

eszközök:
MEGOSZTÁS:
157 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

98 lenor 2010. 01. 31. 11:05

Csak a vak nem látja, hogy a cikk írója provokál. "Magyarország ma gyűlöli a gyerekeket." Kivel akarja ezt elhitetni? Sehol nem gyűlölik a gyerekeket, Magyarországon sem. Ezzel nem kevesebbet állít, mint azt, hogy mi egy "állat", érzéketlen nép vagyunk. Hát kösz. Mintha a cikk írója is magyar lenne. Az viszont tökéletesen igaz, amit "kit" ír. Saját szememmel láttam, amint egy múzeumban randalírozó gyerek csokis kézzel milliókat érő műtárgyakat tapernyákolt, az anyuka meg trécselt a barátnőjével, szegény teremőrre hagyva a problémát. Egy étteremben tanúja voltam, amint egy gyerek leköpte a pincért, mert az megkérte, hogy ne rángassa a függönyöket és menjen szépen vissza a szüleihez. A szülők meg vidáman mulattak, miközben a személyzet megpróbált úrrá lenni a helyzeten. Én ingázó vagyok és látom, hogy micsoda különbség van gyerek és gyerek között. Van olyan "csemete" aki üti-veri az alvó utasok térdét, miközben anyukája jót durmol.Hát ilyen tényleg nincs külföldön.

97 mintasminta 2010. 01. 31. 10:55

Sajnos de igaz Magyarországon létezik, a MAGYAR EMBER. meg term észetesen vannak a magyarok.Az előző egy nyúlós ,agressziv, apatikus,durvuló,sértődő,szájhúzogató, megjegyezgető,olykor káromkodásra, kötekedésre hajlamos.Ennek kevés minden, máshol meg rossz.Ha köszönsz, morog az orra alatt, kiválként pedig azonnal lehülyéz.Odaszól a volán mellől, mutogat, képes a jobb első ablakot lehúzni és miközben veszélyesen lavíroz, elmondja mekkora istenadta barom vagyok, mert 2 cm előnyéből valamennyit lefaragtam.Szeretnek úgy parkolni, hogy ferdén beállnak a mozgáskorlátozott, kisgyermekes parkolóban.Ha szólsz, megnézheted magad.Ezek a félig telt buszra stb troli.-ra az ajtóban állva nem engednek föl. A gyermekkocsi valóban zavarja, a sírás irritálja, jó esetben morog, rossz esetben,hozzá sem szóltak mégis kreál./ostobasságokat/ A külföldi legyen csendben.
Nincs ez pl írta valaki, és igaza van Németországban.Nyitott világ,mosolyoghatsz.Az előttem író szintén keserűen mondja Magyarország ma gyűlöli a gyerekeket.Nekem erről még keserűbben Woody Allan mondása jut eszemben.A világon két értelmes faj létezik.
1/ az EMBER 2/ A MAGYAR, A fentiekre hívatkozva legyünk EMBEREK/akik magyarok!/Egy.két-három generáció talán megtanulja emberekként élni világunkat:ahol vannak gyermekek, anyukák, apukák, nagyszülők, szegények és gazdagok, türelmesen boldogok a hétköznapjainkban.Mert aktuálisan: Hol a boldogság mostanában: barátságos meleg szobában. Ezt üzenem mindenkinek, Neked is aki lehülyéztél, neked is aki egy kínló anyukát nem sgítettél, aki óssze vissza furakodtál, nem segitettél, és legfőként mosolyogni sem tudtál.Talán nem is fogsz soha.Én akkor sem vetlek ki.Csak sajnállak benneteket,Örülj egy csepp napfénynek, az iható víznek, a mosolygó, vagy síró gyermekeknek,a héköznapok gyönyörűségének.Ha valaki ismeretlenül rátok mosolyog majd, lehet én leszek.Aki átsegíti az idősödő embereket az úton azok legyetek Ti.Hazánkat Agela nem nevezném kishazánknak.Ez a Hazánk, az otthonunk,de mi emberek egyszerre vagyunk EMBEREK.

96 kit 2010. 01. 31. 10:19

én miért nem vàltam fusztràlt zombivà??igen,most az jôn bezzeg az én idômben..de hàt igy van,meg volt a helye és ideje mindennek azaz a szûlôk neveltek minket!a mai szûlô mit csinàl?elviszi étterembe a kôlkôt ott meg hagyja had menjen az agyàra mindenkinek legalàbb addig neki nyugta van jajàm mai szûlô,ha gyereket vàlalsz az felelôséggel jàr és nem csak 2éves korig amig "cuki",jah kérem utànna màr fàraszto mert mozgàsigénye van a kôlôknek te meg inkàbb étterembe mennél ahelyett hogy elvinnéd a gyereked egy kicsit jàtszani,szorakozni levezetni az energiàt mert neki még van...jah,hogy neked màr nincs!?akkor most kivel van a probléma?a gyerek az olyan mint egy kert;ha gondozod szép és hasznos lesz ha meg màr beleuntàl mert fàraszto màr nics tûrelmed hozzà elgazosodik és szégyenleni fogod!Kedves Balàzs Magyarorszàg(és nem csak M.o) ma nem a gyerekeket gyûlôli,hanem a mai szûlôket!!

95 Agela 2010. 01. 31. 09:44

Teljesen egyet értek vele.Minden nap megtörténnek ezek a dolgok.Annyi mindenek kell megfelelniük szegényeknek.Csodálkoznak az okosok hogy a generációnk depressziós, vajon miért.Ha már mi azok vagyunk akkor a mi gyerekeink milyenek lesznek,Nemrég a városunkban új uniós játszóteret akartak építeni.Sajnos az IDŐS EMBEREK nem akarták mert a tömbök közé épült volna és féltették a nyugalmukat.Kérdem én, ők nem voltak gyerekek,vagy talán szülők?Nem tudom mi romlott el kis hazánkban de jó lenne valamit tenni annak érdekében hogy ez javuljon.

94 napocska 2010. 01. 31. 09:39

Sajnos a cikk írójának igaza van, gyakran tapasztalunk ilyen helyzeteket és ezt a mentalitást. A cikk alatt író nyugdíjasnak is részben igaza van, mert az időseket sem becsüli senki. Arról viszont ők tudnának mesélni. Feltehetőleg itt a legnagyobb probléma, hogy sok a gond a családokban. Mindenki feszült, ideges, félti a munkahelyét ha még van, vagy azért mert nincsen , stb, szóval elég nagy a fejekben a káosz. Viszont ez nem szabadna, hogy a gyerekekre vetődjön, pedig a mai helyzetnek legnagyobb vesztesei maguk a gyerekek.Viszont sajnos a MAGYAR EMBER,a bajban ahelyett,hogy összefogna, egymást okolja szidja, hogy .....elveszi, ő fizeti helyette, élősködők, stb.
Pedig ha egy országban nem becsülik azokat a családokat ahol akár egy, de főképpen több gyermeket nevelnek, ott nagy gond van. Remélem továbbra sem fogja szégyellni senki, hogy több gyereket nevel és azért nem gazdag. Nagyon sokan mindenről lemondva nevelik, taníttatják a gyereket. Amúgy pedig a gyerek rosszasága a szülők hanyagsága legtöbb esetben. Aztán való igaz az is, hogy ha megnézzük a külföldi példákat, nagyon sok helyen még a legdrágább étteremben is nyugodtan futkározhat egy kisgyerek senkit sem botránkoztat meg, sőt egyre több helyen már úgy alakítják, etetőszék, pelenkázóhely, stb. Szóval nálunk elsődlegesen a fejekben kellene rendet tenni, és megbecsülni azokat akik ilyen helyzetben is vállalják lemondások árán a több gyereket, segíteni nekik, támogatni őket. A jövő zálogai a gyermekek. Vagy nem kell nekünk jövőkép sem?

93 brenda 2010. 01. 31. 09:11

Sajnos ez a helyzet nagyon is valos...de tanusithatom pl.?Németországban épp ellenkező a helyzet,az gyereknek való vidék::))volt olyan esetem hogy a féléves aproságommal a postát vártam hogy kinyisson,elsőként álltam sorba,babakocsival...hát utolsóként mentem be,,mindenki besurrant előttem,senki se tartotta meg az ajtót hogy bejussak babakocsistól,ennyit az udvariasságról is,hisz még az is hiányzik,nem csak a gyermek szeretete::((azok az emberek nem voltak gyerekek,vagy nincsenek gyerekei??érthetettlen ezeknek az embereknek a hozzá álása,nem reális...

92 icl 2010. 01. 31. 09:00

Sajnos a cikk ma igen aktuális. Jellemzően tárja fel társadalmunk egyik elferdült nézetét!

91 valajul 2010. 01. 31. 08:24

én határozottan kedvelem, ha egy gyerek élénk, vidám, és nem csak egy helyben ül, és bambul. mert az egy kisgyereknél - szerintem - nem normális.

90 Pöttöm 2010. 01. 31. 07:59

valaki írta, hogy főleg a fiatal pasik részéről nagyon mást tapasztalt. hát én is így vagyok vele. a 30 év alatti férfiak, fiúk, még ha a 15-18 év közöttieket veszem,és társasággal vonulnak valahova, visszajönnek, segítenek lépcsőn levinni a kocsit, stb. nagyon jó tpasztalataim vannak.
amivel rosszak, hiába enged előre a pasi az újságosnál, nyitja ki az ajtót, a 40-50 áév közötti korosztályú nők, akiknek már vagy nagyobbak, vagy felnőttek a gyerekei, de unokájuk még nincs, elémvágnak, beszólnak, kihasználják, hogy a babakocsival nem vagyok olyan gyors. az egyik legérdekesebb tapasztalatom az ujságosnál volt, ahol nem tudtam a babakocsival alég közel menni fizetni. a pasik mögöttem, hogy nem baj, 4 nő meg szépen benyuóomult elém, mikor látták, hogy az előző ember már kapja a számlát.... az ujságos szólt rájuk, hogy én már ott állok sorba 10 perce, uén jövök, legyenek szívesek a sor végére állni... hát volt mosrgolódás. de mégegyszer szólt, és engedtek fizetni.
na nekem evvel a korosztállyal van állandóan problémám. de rengeteg. zebránéáál nem engednek át, boltban sokszor beszólnak, stb... szerencsére van köztük rengeteg kivétel azért. de idősebbek, fiatalabbak , pasik sose még csak be se szóltak! illetve vagy semmi, vagy segítettek.
a helyi boltból pl egyszer ki kellett jönnöm, mert merészeltem 2 gyerekkel bemenni, és a nagyobb a kocsiban volt (mint mindenki másé abban a boltban mindig. pont ezért járnak oda a családosak) és nem ajánlották fel, hogy akkor segítenek, mint a fiatalabb eladók, vagy vmi, hanem ezt így nem lehet (mondtam, hogy de tegnap még lehetett... itt vigyorgott a fél bolt a gyerekre, hogy ő pakol ki a kocsiból a szalagra..) . csak ezt akkor sem lehet, így nemlehet gyerekkel vásárolni, elajánlottam, hogy akkor majd gyalogol a kocsi mellett (két éves múlt akkor, pár hónapja volt) erre közölték, hogy azért van a kocsi eleje, oda ültessem be, ne gyalogoljaon! mondtam dehát tud gyalogolni, jön velem, és kész. de nem , csak elől ülhet a gyerek!!!! na ekkor elszakadt a cérna, és megkérdeztem, hogy akkor ha vkinek kettő vagy több gyereke van, akkor az ne is jöjjön ebbe a boltba??? vagy hogy gondolják??? eddig tök családbarát üzlet volt. és ugyen nem zavarja őket, hogy elöl rajtam lóg egy 5 hónapos, be se bírom emelnmi a nagyobbat az ülésbe, mert fel se érem az ülést??? de csak hajtották a magukét. hogy akkor majd ők beültetik. mondtam, ok, hogy szedem majd ki a vásárlás végén? erre megvonták a vállukat!!!!! na, közöltem, hát akkor ok, igazuk van, nem kell nekem itt vásárolni. szerencsére nem őklk az egyetlen bolt...
ilyen és hasonló negatív történeteim vannak. de mindig csak ehhez az egy korosztályhoz, és kizárólak nőkhöz kapcsolódnak.
szóval szerintem trzít a cikk jelentősen. mert nekem amúgy mindenhol segítenek, cipelik a babakocsit, megállnak, hogy átengedjenek, stb. nagyon jók amúgy a tapasztalataim. a pár hülyét meg túl lehet áálni. kattantak mindig is voltak/lesznek.

89 katt 2010. 01. 30. 23:26

a gyerekekért mi vagyunk a felelősek.A felnőttek.Az idegen,csak buszon,utcán stb.látottakért is, az osztálytársakért is a sajátunkért is. A gyerek nem idegesítőnek, agresszívnak csibésznek születik. A negatívumokat is mind tanulja mint ahogy a jó dolgokat is. Nem elméleteket kell gyártani, szeretni kell őket.Szerintem minket felnőtteket is nehéz időnként (?) elviselni.
Egyébként meg akit idegesítenek a gyerekek,nem csak időnként,hanem mindig,annak komoly problémái vannak, nézesse meg magát szakemberrel.
1 2 3 4 5 7 9 10 11 15 16

A legújabb hozzászólások

Petőfi szelleme // 2010 // sze // 08

Kedves Stevo! Kiváncsi vagyok mit fog elérni a MOST párt. A labda most ott van. Az hogy a MOST erősődött meg, ez a barak lászlóféléknek köszönjék meg a hidasok. A MOST sem...

Új korszak kezdődik a kisebbségi politikában (12)
Ktesibios // 2010 // sze // 08

Egyik rokonom elitgimnáziumba járt. Osztályfőnöke (testnevelő tanár) valamennyi osztálykiránduláson hullarészegre itta magát. Azt gondolom, hogy nem szabad úgy tenni, mintha csakis...

Osztályfőnöki hatalom, tekintély nélkül (1)
Király // 2010 // sze // 08

Szerintem mi két külön malomban őrlünk Pizza. Persze hogy nem vagy tanár sem pedig futár. Te filozófus lehetsz,abból ítélve hogy mennyit merengesz ezen a témán.:)

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (962)
sfsdlfks // 2010 // sze // 08

Kedves Dr.Pizza! Szinte teljesen egyetértek. Nyelvet mindenki a praktikussága miatt tanul. Valakinek a nyaraláskor, valakinek tanuláskor, valakinek a munkájában és valakinek a h...

A nyelvtudás, mint erkölcsi és anyagi áldozat (713)
Észosztó // 2010 // sze // 08

1.) A "fukszosok"-ról annyit, hogy amikor az Üvegtigris-t forgatták, Reviczky Gábor játszott benne egy "oldsmobil" kereskedőt... Elképzelt egy jelmezt, egy ruhát, egy karaktert.....

Magyarország: ahol mindenki közellenség (109)

Időjárás

időjárás

Mai időjárásmin: 10 °C
max: 19 °C


Komment.hu címkék

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!OldaltérképArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatvédelem[origo]T-OnlineOK.huiWiW[freemail]track.huG-PortalVidea Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva