vélemény a válság jól jön a politikusoknak
[origo] címlaphírcentrumkomment.hu[freemail]videaiWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

A válság élvezete

// 2010 // már // 02
eszközök:

A választási kampány valamennyi résztvevőjének határozott álláspontja van a gazdasági világválság okairól, és a pártok mindegyike kínál receptet a válság hazai vonatkozásainak kikúrálására. Lehetséges-e, hogy a politikusnak nem áll érdekében a válság valódi okának megismerése?

Forrás: AFP

Ajánlat

A 2007-ben kipattant, majd 2008-ban kiteljesedett gazdasági világválság nem meglepő módon erősen foglalkoztatja politikusainkat. Részben azért, mert általában egy válság éles fényben láttathatja gazdasági-társadalmi rendszereink hiányosságait, saját gyengeségeinket, részben meg azért, mert egy globális válság kíméletlen nemzetközi összehasonlító tesztet jelent egy adott ország ellenálló képességének, rugalmasságának mérése szempontjából. Mivel ez utóbbi próbán Magyarország saját súlyos gazdasági, költségvetési gondjai miatt meglehetősen könnyűnek találtatott (s ami aztán a Bajnai-féle vészhelyzet-kezeléshez vezetett), érthető, ha pártjaink programjai kiindulópontként kezelik a gazdasági világválság okainak feltárását.

A válság kíváló apropót szolgáltat az adott párt számára, hogy politikai filozófiájának, ideológiájának és régóta dédelgetett programterveinek megfelelően láttassa azt. A Fidesz szerint (Orbán Viktor idei és tavalyi évértékelő beszédeiben is megjelenik ez a téma) a kapitalizmus egy tévútja, elhajlása, a pénzügyi műveletek szabályozatlansága ("pénzkapitalizmus") és a piac mindenhatóságába vetett feltétlen hit vezetett a gazdasági kataklizmához. Az MSZP programja egy darabig hasonlóan érvel, a "zabolátlan piacba vetett hit", a fogyasztás és növekedés hajszolásának ostorozása után azonban nem marad el az ideológiai lepel lerántása: "a neoliberális, neokonzervatív gazdaságpolitika csődje az, ami történt" - állítják. A Lehet Más a Politika siet ezzel egyetérteni, a 2009-es EU-választási program szerint: "a válság megmutatta, hogy a globális gazdaság ingatag és fenntarthatatlan alapokon áll". Az MDF úgy látja, a világgazdasági krízis nyomán a "többpárti parlamentarizmus, a rendszerváltozással született (harmadik) Magyar Köztársaság fölszámolásával" kell szembenéznünk. A Jobbik programja pedig egyszerűen a globális kapitalizmus bukását vizionálja.

Megoldásként a visszafogottabb, kiegyensúlyozottabb politikusok az állami szabályozás megerősítését (a Fidesz szerint erős kormányzásra, a piaci folyamatok megfelelő szabályozására, a nemzeti érdekek határozottabb védelmére van szükség) vagy a szociális biztonság kiterjesztését (az államnak kötelessége tompítani a piac igazságtalanságait - írja az MSZP programja), esetleg a pénzpiacok és a kereskedelem újraszabályozását és a környezetvédelem fokozottabb támogatását (LMP) szorgalmazzák, a radikálisabbak a gazdasági rendszer gyökeresebb átalakítását igénylik (Jobbik: aktívan vállalkozó állami jelenléttel támogatott ökoszociális nemzetgazdaságra, tulajdonképpen a kapitalizmus felszámolására van szükség), egyedül az MDF érvel hangsúlyosan a közkiadások érdemi csökkentése, az állami újraelosztás 8-10%-os csökkentése és a vállalkozói szabadság növelése mellett.

Feltűnő, hogy a gazdasági világválság diagnosztizálása egyoldalú marad. A többség szerint csak a piac, a kisebbség szerint csak az állam a hibás. A többség szerint több államra van szükség, a kisebbség szerint több piacra. A válsághoz azonban több ok, azok együttes jelenléte vezetett. Az amerikai jelzálogbuborék kipukkanásánál látjuk a morális hibát, a mohóságot, egyes bankárok kapzsiságát, egyes hitelfelvevők hazugságait saját hitelképességi adataikról, látjuk a piaci hibákat, a megbízó és az ügynök közt fennálló problémát, az "értékpapírosítás" buktatóit, látjuk az állami, szabályozási hibákat, a szociális szempontok rákényszerítését a hitelezőkre, a pénzügyi folyamatok téves szabályozását, az 1%-os Fed-kamatlábakat.

Ilyen helyzetekre nem lehet általános recept, van amikor állami, van amikor piaci eszközökre lehet szükségünk, s állami beavatkozás is többféle állhat rendelkezésünkre. A differenciálatlan válságértelmezés, a válság okainak elégtelen megértése pedig oda vezethet, hogy a válság nyomán olyan reformok, új szabályozások, állami beavatkozások születnek, amelyek érdemben semmit sem javítanak annak esélyén, hogy hasonló válságok be ne köszöntsenek, ellenben végrehajtásuk jelentékeny módon igényli majd adóforintjainkat.

A válságmegoldó politikusok egy része vélhetően nem is igazán akarja megérteni az aktuális krízis valódi lényegét, indokot keres, hogy eddig nem támogatott elképzelései végre megvalósulhassanak. Ha például (most külföldre kitekintve) szemügyre vesszük Barack Obama válságkezelő programját, abban az amerikai demokraták szokásosan favorizált, de legtöbbször a kellő politikai támogatottság híján fiókban maradó tervei szerepelnek: infrastruktúrafejlesztés, egyes kiemelt ágazati vagy környezetvédelmi beruházások.

A ma politikusa távol áll az oakeshotti eszménytől, amelyben a kormányzó politikus egy olyan hajóskapitányra hasonlít, aki nem törekszik mindenáron egy kikötőbe sem, csak a hajóját akarja biztos egyensúlyban tartani a viharok és hullámzások közepette. Korunk menedzser-politikusa célokat (kikötőket) akar elérni, mozgósításra és reformálásra hivatott, normális, békés közegben azonban a polgárok nem kívánnak sem mozgósítást, sem reformokat. Őket a válság szükséghelyzete győzheti csak meg, így a válságot kell úgy értelmezni, hogy a magyarázat a kellő célokat és eszközöket támassza alá. Így lehet a politikus kedvelt terepe a válság. Arról nem is beszélve, hogy a jó politikus a válságkezelésben kitűnhet higgadtságával, megoldóképességével, kreativitásával.

A reformáló hevületben persze a tények kevessé érdekesek. Ha ugyanis például figyelembe vennénk, hogy az amerikai bankbedőlések elején két olyan kormányzatilag támogatott bank állt, amelynek deklarált célja a kereskedelmi bankok gyakorlata szerint egyébként elutasítandó ügyfelek (köztük a különböző kisebbségek tagjainak) jelzáloghitelhez juttatása, akkor állíthatjuk-e (ahogy az MSZP programja teszi), hogy a neoliberális, neokonzervatív politika csődje a jelzálogpiaci, majd az ebből kifejlődő világgazdasági válság? Ha figyelembe vennénk, hogy az állam milyen mértékben osztja újra a jövedelmeket, vonja el adók formájában forrásainkat (itt elővehetjük fizetési cetlinket, aztán kiszámolhatjuk a vásárlásainkkor befizetett áfát, jövedéki, fogyasztási adókat), s a megmaradó piaci tranzakcióinkat is milyen lelkesen felügyeli, szabályozza, engedélyezi (próbált valaki cukrászdát nyitni Budapesten?), akkor szónokolhatunk-e a piac mindenhatóságával jellemzett jelenről (ezt mindenki mondja az MDF kivételével)? Ha figyelembe vennénk, hogy épp a globalizáció csatornáit kihasználva emelkedtek fel országok, hogy a kapitalizmus kiteljesedése idején nőtt legtöbbet a születéskor várható élettartam, az anyagi gazdagság, csökkent világméretekben a szegénység, akkor értekezhetünk-e a globális kapitalizmus bukásáról, emberek milliárdjainak kapitalizmus okozta megnyomorodásáról (amiből a Jobbik indul ki)?

Emberek vagyunk, tévedünk. Ha sokan egyszerre, egy irányban, társadalmi válságba csöppenünk. A politikus éppen erre vár: kivezet az aktuális válságból, megóv egy jövőbelitől. Ha a politkusok is emberek, tévedhetnek-e ők is (például a válság okairól) egyszerre, egy irányban? Kerülhet-e válságba a válságkezelés?

eszközök:
MEGOSZTÁS:
31 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

31 DERÉK PÉTER 2010. 03. 23. 18:03

TÁRSADALMI RENDSZERÜNK BÁRMI LEGYEN IS A NEVE, ALAPVETŐEN HIBÁS, MIVEL ÉLETÜNKBÓL CSAK EGY VAN,A POLITIKUSBÓL VAGY MAGÁT ANNAK VALLÓKBÓL SOK!EZ MOST A REFORMOK IDEJE, MINIMUM 42-SIKERTELEN ÉVE A KÖRBEZÁRULT, S MOST OTT TARTUNK MINT 68-BAN ! DEMOKRÁCIÁNK MÁR ANNYIRA JÓL SIKERÜLT, HOGY A POLITOLÓGUSAINK MELLYEKBŐL TÖBB VAN MINT A DOLGOZÓ SZAKEMBEREKBŐL, S A DEMOKRÁCIÁNK ÚJ NEVET KAPOTT SZERINTEM, EZ A LOPÁSI DEMOKRÁCIA, MELYNEK HASZONÉLVEZŐI AKIK RÉSZESEI, SŐT LÉTREHOZÓI IS!!NAGY ÁLDOZATOT HOZTAK A MAGYAR NÉPÉRT MAJD KÉSZÍTEK EGY CD-T, ÉS A TÖNKRETETT ÁLDOZATOKNAK ELADOM EGY NAGY GYŰLÉSEN 2000Ft-ÉRT DICSÉRVE KICSIT HIBÁS. DE LELKIISMERETES JÖVŐT ÉPÍTŐ MUNKÁM, LESZÓLOM ELLENFELEM RIOGATOM VELE NÉPEM, HAD FÉLJEN SÓVÁROGJON UTÁNAM, MERT ÉN SZERETLEK HÍVEIM!!! AZÉRT MÉG NE TEMESSETEK MERT, ATTILA CSAK HUN VEZÉR VOLT, ÉN MEG EGY MAI!!! SZÓ-SZÓT KÖVET S AMIT EMBER A MÁSIKKAL TEHET azt BIZTOS MEGTESZI S A NAGY TÖBBSÉG SZENVEDI!!! NOS EZ A DEMOKRÁCIA NEKI!! S AKI EZT ÉLVEZI AZ ADJON VOKSOT NEKIM HA A HAZUGSÁGAIT TÉNYLEG ELHISZI?EMBER GYARLÓSÁG A NEVED !!! KEDVES OLVASÓ NYISD KI SZEMED ÉS LÁTVA LÁSS! HALLVA HALJM HOGY NE HIBÁZZ!!KEZED NE REMEGJEN HÚZD AZ AZ X-T ÉS 5-D TALÁN LEHET, S AKKOR LESZEL VÉG KIELÉGÍTVE MINT A TÖBBIEK!!! EZT MEGCSINÁLTUK IGEN IGEN IGEN! JAJ EZ TÖBBÉ NEM LESZEN!! ÉN AZT HISZEM!!!!! ÜDV NÉKTEK TI JÓ SZÁNTÓK S VETŐK!!.DERÉK PÉTER

30 trey21 2010. 03. 11. 11:12

Dear Oláh Rita,

Azért ezek eléggé apró tételek és ezek korrekt számbavétele több problémát okozna mint amit megold - nem beszélve a szubjektív elemekről (ki mit tekint "jónak").

A GDP mindezek mellett és ellenére elég jól visszaadja egy ország gazdaságának valódi teljesítményét.

Ha tudsz jobbat mutasd - de ez így csak a zavar növelése az amúgy sem tiszta fejekben.

Előbb talán járni kéne megtanulni mielőtt futóversenyt akarunk nyerni...

29 trey21 2010. 03. 10. 17:13

Nagyon jó cikk.

Magyarország konkrét jelenlegi helyzetében nem kétséges hogy sokkal kisebb államra van szükség, ezt a politikusok is tudják csak nekik a minél nagyobb állam közvelten anyagi érdekük.

Egyébként egyetértek, nincs általános recept, de a politikában árnyalt vélemények sajnos nem eladhatóak, az ostoba de ütős szlogenek mindig nagyobb népszerűséget hoznak.

28 szakor 2010. 03. 08. 11:25

A pénznek nincs szaga - mondta Vespasianus császár és megadóztatta a nyilvános illemhelyeket. A pénznek nincs erkölcsi érzéke, mondják a ma médiatulajdonosai, s megtömik szeméttel a médiákat. "Az emberek szórakozni akarnak" - mondják máskor, s nem magvas gondolatokat, művészi tartalmakat nézni. Ha egy reakciót el akarnak fojtani, akkor erősebb reakciót kell kiváltani. Talán ismerik néhányan a Kugli-dalt, a maszületettek kedvéért egy kis idézet:
"Elmegy a Kugli egy este berúgni, mert ő az a kugli, ki nincs fából. Otthon az asszonya sír mer' az ostoba kuglira nem hat a kérő szó..."
"...Mert akit emberek fellökdösnek, annak az élete nem jobbul meg, kell az a kis pia bódulata, hogy a kuglira jöjjön a boldogság..."
Napjaink kábítószere vagy a drog ténylegesen, vagy a média kínálta megkönnyebbülés, mert jó érzés látni, hogy egyes emberek mennyire lesüllyednek, milyen megaláztatásokat állnak ki, s addig sem kell a tükörbe nézni. Az ilyen elfojtásokkal csak az a baj, hogy nem törlődnek, csak leszorulnak, s amikor kiszabadulnak, akkor beindul a csőcselék. Nyugaton ez már bevett szokás, nem is lenne igazi egy konferencia utcai zavargások nélkül... s most már nálunk se lesz lassan olyan komoly rendezvény, ahol ne jelennének meg a felszabadított indulatok... A politikusoknak persze ez is kapóra jön. Lehet mutogatni a másik oldal felé, hogy ezt is ti szítjátok... Ha odafülelünk ezekre a szólásokra, s elgondolkodunk azon, hogy "cui prodest?" (kinek az érdeke?) meglepve láthatjuk, hogy a szélsőségek erősödése leginkább a mai kormánypárt érdeke, hiszen így jobban kidomboríthatják, hogy ők mekkora demokraták, s miért kell a rendőrséget, megerősíteni, s nem azzal foglalkozik a nép sem, hogy miért él rosszabbul, hanem, hogy miért óbégat a csőcselék, bár sok dologban inkább egyetért az kiabálókkal, ahogy azt a közvéleménykutatók is jelzik. Persze a kiabálásba belevegyülhetnek hamis hangok is, s ezt kihangosítva máris másképp fest a helyzet. Hiszen Torgyán doktor is kapára-kaszára kapni akaró parasztokat látott annak idején, akik persze nem voltak az ő kormányzása alatt, azokat csak az ellenzék látta. A politikusok ugyanúgy a zavarosban halásznak, mint mások, a mostani kormány egy csomó dolgot továbbtolt a következőre, míg a fő felelős a háttérben már mozgolódik, nyilván jólértesült a helyzetről, s tudja mi várható, tehát azt is tudja mit kell ellenezni...

27 mike101 2010. 03. 07. 20:01

onj János 6. számú hozzászólása nagyjából megáll,sajnos igaza van! Ennek jórészt oka az elhűlyített emberek (felnőtt korúak??)nagyon nagy száma.Akik a különböző csekély színvonalú show műsorokat (Győzike, Mónika,stb.) nézik, azok az emberek kognítív tevékenységre képtelenek,csak sajnos választójoggal rendelkeznek....hát ez az egyik nagyon nagy baj...

26 bh 2010. 03. 07. 15:01

Oláh Rita! A 25. hozzászólás kitűnő!

Szent Eltvíz[17]: Ekkora marhaságot viszont régen olvastam, vetekszik "Kiút a válságból: többet kéne dolgozni" írójának érvelésével: "A kapitalizmus pedig minden rossz tulajdonsága ellenére működik, és a kapitalizmusnak tulajdonítható hogy a világ nem omlott még össze, mert a kapitalista termelési viszonyok biztosítják az energiahatékonyságot, az egy termékre eső legkisebb energia és anyagfelhasználást, mert a büdös tőkés érdeke hol a lehető legolcsóbban a legjobbat gyártsa-különben nem az ő termékét veszik meg."

Nagyon röviden: a világ azért nem omlott össze, mert van aki termelőmunkát végez.

25 Oláh Rita 2010. 03. 06. 20:46

Még arról is el lehetne kezdeni vitázni, hogy mit értünk fejlődés, gazdaságélénkítés alatt. Most ebből a szempontból a társadalom feltalált magának egy mutatót, GDP-a neve. Ezt isteníti, ettől tesz függővé mindent. És egy ország gazdaságát is.

Ez a mutató elég ellentmondásos. Pl. ha legalizálnánk a drogokat, és az a pénz kifehéredne, máris nőne a GDP. Kérdés hogy nekünk az jó lenne-e. Vagy ha egyre többen cigiznek, az is GDP-növekedést eredményez. Továbbá GDP-növekedést, gazdaságélénkülést tapasztalunk akkor is, ha valahol nagyobb környezetszennyezés történik, és a károk elhárításához eszközöket gyártanak, illetve cégeket bíznak meg az elhárítással. Ez is elég nonszensz. Vagy vegyük azt, hogy Szegedet elöntené a Tisza és újjá kéne építeni, az a mai felfogásnál számításoknál pozitívumként jelenne meg. Mivel az újjáépítés jelentős gazdasági növekedéssel járna láthatjuk ez is hülyeség.

De persze az nem jelenik meg benne, hogy mondjuk egy környezetszennyezés, vagy a több elszívott cigi, vagy egy gyár által szennyezett levegő mennyi kárt okozott az egészségnek. És annak mennyi az ára. Azt már nem veszi figyelembe, hogy esetleg nem nagyobb e a másik oldalon keletkezett haszonnál.

Az országok hatalmas adósságállományai miatt viszont a növekedést fenn kell tartani, mert mondjuk 20%-os csökkenés esetén már kifizethetetlen az adósságállomány. Ezért gyártani kell a sok kacatot, és eladatni reklámfogásokkal. Az nem érdekes, hogy lehet, hogy senkinek nincs rá szüksége, és mindenki boldogabbb lenne nélküle, ha cserébe kicsit többet lehetne a családjával.

Vagy vegyünk egy példát. Van két család. Apuka keres 150 ezer forintot. Az anyuka háztartásbeli mindkét családnál.( Mondjuk nagyobbak a gyerekek, és nincs már gyes meg ilyenek) Az anyukák otthon takarítanak, főznek vigyáznak a gyerekre. 2 év múlva elindulnak munkát keresni, hátha akkor jobban élhetnek.
De a munka mellett nincs már idejük a háztartással foglalkozni, hát bejárónőt keresnek 50 ezer forintért. Mindketten megtalálják egymás hirdetését. És elmennek egymáshoz dolgozni. Ugyanazt csinálják mint eddig csak a másik családnak pénzért.
Ha mondjuk ilyen kis keresetűekre nem vetnének ki a adót, meg ilyeneket, lenne mindkettőjüknek ugyanannyi pénzük mint eddig. Hisz egymásnak adták át a pénzt. De ekkor a gazdaságot vizsgálók örülnének ,azt mondanák nőtt, élénkült a gazdaság. Nőtt a dolgozók száma. Jobban él a két család, nagyobb lett a jövedelmük. És még akkor is ezt mondanák, ha valamennyi, mondjuk 5000 Ft adót kéne ezután kifizetniük. Pedig akkor valójában kevesebb pénze lenne a családnak.

24 morvai.j.zs 2010. 03. 05. 18:45

Kedves "sfsdlfks"!

a gazdaságélénkítés szükségessége kapcsán nem érdemes vitázni - azt hiszem, ebben az emberek többsége egyetért (és ez esetben nem gondolom, hogy Ön frázisokat pufogtatna).
Csak ha a munkahelyteremtés fogalmát használjuk, akkor az emberek nem átallnak arra gondolni, amire ezt - a fogalom használójának (mondjuk egy politikusnak) bővebb kifejtése alapján - le tudják vezetni gyakorlati megvilágításban.
Ön egy szóval sem említette a járulékcsökkentést - való igaz, és elnézést, ha mégis ennek a látszatát keltettem, nem feltétlenül világos megfogalmazásommal.
De voltak olyan politikai elképzelések (mondhatni programok) a közelmúltban, amelyek többek között erre (is) alapozták a munkahelyek számának növekedését.
A gazdaságunk jelenleg valóban hasonlatos a lefojtott motorhoz, de úgy gondolom, hogy a politika csak addig a mértékig tud ezen változtatni, ameddig szereplői maguk is függetlenek tudnak maradni a gazdasági hatalmasságoktól.
Mai viszonylatainkban - úgy gondolom -, hogy sajnos nem a nemzetnek van kormánya, hanem egy gazdasági elitnek (akik ülnek a maguk babérjain, vagy nem feltétlenül dicső módon összehozott, de azért mégiscsak méretes szemétdombjukon).
Ennek a rétegnek nem feltétlenül érdeke, hogy olyan intézkedések szülessenek, amelyek növelik a versenyképességünket, hanem inkább saját érdekei foglalkoztatják - s hogy elérjék céljaikat, semmi sem drága nekik (még a nekik kiszolgáltatott politikusok karrierje sem).

23 sfsdlfks 2010. 03. 05. 09:38

Kedves Morvai.J.Zs.

Egyetértünk abban, hogy a munkahelyteremtés nem jó megnevezés. Inkább legyen gazdaságélénkítés, ez ugyanazt erdményezi.

A hozzászólásommal kapcsolatban Ön egyenlőség jelet tett a munkahelyteremtés és a járulékcsökkentés közé. Ezt én csak nem is említettem, Ön viszont azt sugallja (vagy én értem félre), hogy aki munkahelyzetermétsről beszél az járulékcsökkentérse gondol.
Nos én nem erre gondoltam.

Jelenleg (és az elmúlt jópár évben is) a gazdaság olyan mint egy lefojtott motor. Képtelen felpörögni, erőtlen. Erőtlensége kiszolgáltatottá teszi. A fojtás miatt még azon a fordulatszámon sem képes pörögni, ami az ország saját maga fenntartásához szükséges teljesítményhez szükséges.
Én ennek megváltoztatására gondolok. A gazdaság felpörgetésére gondolok, aminek egyik eredménye lesz az a frázis is, amit puffogtatni mertem.

22 szakor 2010. 03. 05. 09:07

Pontosítanám morvai.j.zs [21] hozzászólását.
1. A kapitalizmus csökkenti a statisztikai szegénységet. A matematikában a negatív számok bevezetésénél van olyan példa, hogy x-nek ennyi vagyona van, mellette annyi adóssága, Mennyi pénze van ténylegesen? Ha a különböző statisztikák azt is számolnák, hogy a javak mellett mekkora adósságot hordoznak az emberek, akkor jóval többen kerülnének a "szegény" kategóriába. Ez akkor, amikor fut a szekér, nyilván nem feltűnő, mert olyan a rendszer, de amikor beüt az istennyila a válság formájában, igencsak kidomborodik, hogy a jólét valójában csak látszatjólét...

bartus gábor [20]
1, Vitatni annak álláspontját lehet, aki megfogalmazza. A mellékelt linken szereplő anyagban tetszik, hogy a szerző saját véleményének ad hangot, s jelzi is, valamint azt is, hogy becslésekre hagyatkozik, bár "megalapozott" becslésekre.
Ami nem tetszik, az a tanulmány többi része :)
Az, hogy a GDP növekedését és annak elosztását tekinti alapnak, ez eléggé viszonylagos. Ha meggondoljuk, az "átkosban" is szép nagy 1 forintos sajtot rajzoltak, aminek cikkei képviselték, hogy mire mennyit költ az állam (kördiagram, hogy mindenki értse). Aztán ezt eltették, s a tényleges költést már nem kötötték az emberek orrára...
De ne menjünk ilyen messzire, fejlődő demokráciánkban is szép körítésben hallhattunk arról, hogy dübörög a gazdaság, s szépen hangzó jelentések mentek az EU-nak, mígnem megunták a hazudozást, s jött a konvergenciaprogram... Most meg a görögöknél hasonló a helyzet... Természetesen arra célzok, aminek kapcsán hazánkat egyre inkább az afrikai országokkal emlegetik egy sorban, a korrupcióra. A távoli bürokraták jelentései ritkán készülnek helyszíni szemle alapján. Nem ragozom.
A fő nemtetsző dolog a jelentésben, hogy a szegénységet az 1$/nap bevétel alapján számolja. 1970-2006 között azért sok minden változott, alkalmaz ugyan korrekciót, de ez nem relevánsszerintem Afrikában sem. Ha belegondolok abba, hogy 1970-ben mit lehetett venni 1$ értékű forintból Magyarországon, s ma mit lehet? Mivel kiváló források állnak rendelkezésre (gondolom én), nem terhelem szubjektív benyomásaimmal, nyilván objektív forrásokat is talál, hogy mire gondolhatok.
Szerencsésebb lenne, ha a hazai kapitalizmus diadaláról beszélne, mert azt mindenki a bőrén érzi, s aszerint értékeli, mint távoli, jelentések, becslések alapján, jól-rosszul alkalmazott metodikával kimutatott statisztikákra hivatkozva.
Visszatérve morvai.j.zs hozzászólására, a szegénység valóban relatív dolog, s nyilván sokkal inkább közelít az emberek átlagos felfogásához az, ha a gazdagokhoz viszonyítjuk, mintha objektív határokat szabunk. S közhely, de ami az egyik országban szegénynek számít, az a másik országban tisztes jólétnek is elmegy. Az emberek legtöbbje egyébként is "csak kicsit" akar jobban élni, mint ahogy éppen él. Csak ez a kicsi a gazdagok esetén nagyságrendekkel nagyobb összeget jelent, mint a nyomorgók esetén...
  1 3 4

A legújabb hozzászólások

szabados12 // 2010 // júl // 31

A pesti-vidéki ellentét inkább akkor volt számottevö amikor az életmód, életszinvonalbeli különbségek és hát a munkalehetöségek tényleg jelentösek voltak. Bár apám pesti volt, én v...

Budai kellem, pesti manír (24)
Sziszkó // 2010 // júl // 29

Legfőbb probléma, hogy mindenkiből diplomás embert akarnak faragni, így boldog-boldogtalan is felsőoktatásba jelentkezik. Aztán mire mennek a diplomájukkal, beállítják a vitrinbe. ...

Érettségik, felvételik: egyre lejjebb kerül a léc (188)
Sziszkó // 2010 // júl // 28

Kedves Mamma! Nem viselem nehezen, ha más a véleménye valakinek! Nem azzal van a baj, mit írsz, hanem,hogy hogyan. Leírtam az én esetemet, hogy velem mi történt, hogy nekem jó tap...

Születni veszélyes (95)
Sziszkó // 2010 // júl // 28

Mielőtt bármit is mondanék, nagyon szeretem az állatokat. Nekem cicám van, kutyát nem tudunk most tartani mert nincs kerítésünk. Régen nem kertes házban laktam, így megint csak nem...

A gazdik uralma (116)
Laca105 // 2010 // júl // 27

T.Csillagszem ! ..szó nincs itt arról,aki KISZ,vagy Úram bocsá..MSZMP tag volt,..az egymást sunyi módon figyelő "Kollégáról",szomszédról, "Jóbarátról" van szó,arról aki hitvány ...

Az ügynököket leleplezni nem kell félnetek jó lesz (34)

Időjárás

időjárás

Mai időjárásmin: 10 °C
max: 19 °C


Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!OldaltérképArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatvédelem[origo]T-OnlineOK.huiWiW[freemail]track.huG-PortalVidea Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva