vélemény Kiút a válságból: tulajdonosváltás és privatizáció
[origo] címlaphírcentrumkomment.hu[freemail]videaiWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Kiút a válságból: tulajdonosváltás és privatizáció

// 2010 // már // 04
eszközök:

A ténylegesen vállalkozásszerűen működő cégek közt 2008-ban, amikor a válság hatása még csak a hitelkínálat szükülésében volt tetten érhető, 193 ezer nyereséges cégre 123 ezer veszteséges jutott. Milyen változásokra lenne szükség ahhoz, hogy a magyar vállalatok végre hatékonyan működtessék a rendelkezésükre álló vagyont?

Forrás: AFP

Ajánlat

Januárban amellett érveltem, hogy a gazdasági válság legyőzésére a több és jobb munka a legjobb eszköz, mivel a külföldi sógorok, nagybácsik nem valószínű, hogy jelentős összeggel tudnának javítani a családi kasszáinkon; az ikszet pedig bárhova tesszük is a következő választásokon, nem fogunk fizetésemelést kapni érte. A legtöbb ember csak munkajövedelemmel és munkahelye biztonságának növelésével tudja javítani az anyagi helyzetét (a spóroláson kívül). Az akkori vitában többen - helyesen - felvetették azt, hogy a magyar gazdaság rossz teljesítményének majdnem ekkora mértékben okozói a rossz magántulajdonosok is. Ezeket a rossz tulajdonosokat arra buzdítom, hogy váljanak meg cégüktől. A köztulajdonú vállalatok között is van számos olyan, amelynek az eladása vélhetően nagyon gyorsan javítana az ország anyagi helyzetén.

Nagyon gyakori, szinte tipikus a magyar tulajdonú vállalkozásoknál, hogy a tulajdonos annyi osztalékot kap a befektetése után, amivel a saját munkásainál és menedzsereinél valamivel több presztízsfogyasztásra futja neki: kijön egy terepjáró, egy nagyobb ház és egy délkelet-ázsiai nyaralás. Az ilyen tulajdonosok nem gyarapítói, hanem elkoptatói a nemzeti vagyonnak. Magyarországon nagyon sok olyan cég működik, amelyik lényegében nem vállalkozás, legfeljebb egy család kiegészítő jövedelmét vagy költségeinek csökkentését szolgálja. Az összes magyar cég egyharmada tartósan veszteséges, és lényegében nem fizet adót. A ténylegesen vállalkozásszerűen működő cégek közt 2008-ban, amikor a válság hatása még csak a hitelkínálat szükülésében volt tetten érhető, 193 ezer nyereséges cégre 123 ezer veszteséges jutott. Noha a magyar export a nemzeti jövedelem 70 százalékára rúg, ennek előállításában csak 22 ezer vállalat vesz részt. A vállalatszerűen működő cégek akár felére igaz lehet, hogy ha tulajdonosai értékesítenék, a bankban vagy értékpapírokban nagyobb hozamot érhetnének el - nem túl eredményes tulajdonosi közreműködésük nélkül. Az ilyen cégek nem tudnak új technológiákat meghonosítani és új embereket felvenni, szervezeti és termékinnovációkat folytatni, a piacaikat pedig előbb-utóbb egy másik magyar - vagy osztrák, szlovák - cég fogja elnyerni. Bár az ilyen tulajdonosok is gyakran mondják, hogy ők az üzemüknek, a munkásaiknak élnek, valójában azok munkahelyeit folyamatosan veszélyeztetik, és lényegében a konkvisztádorok aranyához hasonlóan élik fel az egyszeri szerencsével szerzett vállalati vagyont.

A nemzetközi összehasonlítások szerint Közép-Európában a külföldi tulajdonú cégek dolgozói általában nagyobb értéket állítanak elő egységnyi idő alatt, mint a hazai tulajdonúakéi. Ez nem meglepő: a régióban azért volt szükség külföldi tulajdonosokra, hogy tőkét, technológiát és szaktudást hozzanak azokra a területekre, ahol lemaradtunk. Csakhogy míg Csehországban egy belföldi tulajdonú cég már feleannyira termelékeny, mint egy külföldi, Magyarországon ez az arány még csak 29 százalék az Eurostat és az Oriens számításai szerint. (Ezzel összhangban állnak Pitti Zoltán kutatási eredményei is.) A magyar magán-, állami és önkormányzati tulajdonosok még a bolgár, román és lett tulajdonosoknál is kevesebbet hoznak ki a náluk lévő vagyonból.

A rossz tulajdonos maga az átok egy vállalkozás számára: nem megfelelő vezetőket nevez ki - gyakran családtagokat -, magához von olyan stratégiai kérdéseket, amelyekre nem találja meg a helyes választ; nem érzi, hogy mikor lehet aratni a piacon, mikor kell visszavonulni és megerősödni; és persze gyakran - vagy az adóhatóságot, vagy árhatóságot átverve - maga lopja ki a cég közös vagyonát. Ilyenkor a tulajdonosváltás közérdek, hiszen az ilyen, alacsonyan jövedelmező cégek nem képesek új munkahelyeket teremteni, sőt, piacukat elveszítve még növelik is a munkanélküliséget és a szociális ellátórendszer terheit; nem képesek hozzájárulni a közterhekhez, sőt, egy idő után elkezdenek állami támogatásért kuncsorogni. Magyarország költi a nemzeti jövedelmének a legnagyobb részét az Európai Unióban ilyen vállalkozások megsegítésére - természetesen hiába. A kis- és közepes vállalkozásainknak nyújtott százmilliárdok mellett az állami, önkormányzati cégekre is ennyi megy el, és akkor még nem is beszéltünk az olyan, megkopasztva visszavásárolt nemzeti kincseinkről, mint a Malév.

A rossz tulajdonos tipikus esete a magyar állam. Azt hihetnénk, hogy a nyakig eladósodott és elöregedő népesség nyugdíjgondjait egyre tehetetlenebbül kezelő államunk csak az aranytojást tojó tyúkokat tartja meg, de a számok egyáltalán nem ezt mutatják. A Magyar Nemzeti Vagyontanács 2008-ban (amikor az állami vállalatokat még nem érintette a világválság) a 14,5 billió forint nyilvántartási értékű állami vagyon kezelt (ami névleg is kevesebb volt, mint az akkori, 18,1 billiós államadósság). Az utolsó elérhető beszámoló szerint nagyon rossz helyen volt a vagyonunk, mivel az állami vagyon 14,5 billiója csak 23 milliárdot fialt, miközben az adósságaink után idén 1203 millárdot kell fizetnünk. Igaz, hogy az állami vagyonban vannak honvédségi, minisztériumi épületek is, de ha csak az állami vállalatokat nézzük, akkor azt látjuk, hogy 364 nemzeti vállalatunk közül összesen 5 fizetett - mintegy 33 milliárd - osztalékot (ehhez további 20 összeadott még 2 milliárdot), amiből 32 milliárd azonnal el is ment a többi vállalat veszteségeinek a pótlására. A MÁV a listán nem szerepel, mivel önmagában évente átlagosan 200 milliárdot visz el úgy, hogy közben több százmilliárd kincstári vagyont ingyen használhat. (És az önkormányzati tulajdonú cégek, például a BKV sem ezen a listán szerepelnek.) Ha az összes vállalatot eladtuk volna eszközértékben, és ezzel csökkentettük volna az államadósságot, akkor mintegy 3 milliárd nettó osztalékbevételt cseréltünk volna el körülbelül 100 milliárddal kisebb adósságszolgálatra, vagyis minimálisan 97 milliárdot nyertünk volna a puszta tulajdonosváltással. Persze a privatizációs bevétel ennél több lett volna, és ma már ezek a cégek nem a pénzünkre pályáznának, hanem kis szerencsével egy részük lassan nettó adófizetővé válna: márpedig ez a növekedés útja.

A nyolcvanas években általunk lesajnált, Magyarországon piacozó régi barátaink, a nálunk jelenleg erősebb és büszkébb lengyelek eközben úgy úszták meg (egyedüliként) az európai válságot, hogy eldöntötték: megszabadulnak minden olyan nem stratégiai vállalattól, amely nem hoz hasznot a kincstárnak. Összesen 800 állami céget - regionális busztársaságokat, erőműveket bányával, egészségügyi szolgáltatókat adnak el heti aukciókon. Úgy gondolják, hogy akárki is veszi meg őket, Lengyelországban érvényesülni fog a népfelség, és a lengyel hatóságok lengyel földön meg tudják védeni a nemzeti érdeket. Veszteségpótlás fel sem merül, a befolyó összeget az államadósság csökkentésére és válságkezelésre fordítják. Nehéz megmagyarázni, hogy mi miért nem erre keressük a megoldást, hiszen semmi hasznunk nincs a BKV vagy a Vértesi Erőmű vagy a Malév közösségi tulajdonából. Ezek a cégek mind-mind a pénztárcánkat apasztják, és még soha nem tojtak aranytojást. Miért jó, hogy nem engedjük pályára lépni az Orangeways busztársaságot, ami a "mi Volánjainkkal" szemben nem kér állami támogatást, viszont adót fizet?

eszközök:
MEGOSZTÁS:
62 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

62 fenimore 2010. 03. 20. 17:46

Reflektálnék Ismerős és Antal párbeszédére.

Igen. Pont ilyen helyzetben van a Malév is. Eladták, mert veszteséges. Majd az új tulajdonosok - az orosz és ukrán maffiával kapcsolatban álló testvérpár - felvettek egy csomó hitelt, majd bemondták az unalmast. Most az állam vissza veszi a céget, adóssággal együtt. Tényleg! Milyen jól jártunk!

61 fenimore 2010. 03. 20. 17:42

IDÉZEM A CIKKET: januárban amellett érveltem, hogy a gazdasági válság legyőzésére a több és jobb munka a legjobb eszköz, mivel a külföldi sógorok, nagybácsik nem valószínű, hogy jelentős összeggel tudnának javítani a családi kasszáinkon; az ikszet pedig bárhova tesszük is a következő választásokon, nem fogunk fizetésemelést kapni érte. - NA AZÉRT NEM, DE LEHET, HOGY EGY NORMÁLISABB ORSZÁG LESZ, AHOL NEM SZÉGYEN A MUNKA, ÉS NEM HÜLYE AZ, AKI DOLGOZIK!ÉS NEM SZERETNÉNK FELESLEGESEN DOLGOZNI! MERT UGYE EDDIG AZT TAPASZTALTUK, HOGY AKI A KÉPESSÉGEINEK MEGFELELŐEN ÉS LELKIISMERETESEN DOLGOZOTT, AZT KIHASZNÁLTÁK. MÉG A BŐRT IS LENYÚZTÁK RÓLA! AZT SZERETNÉNK, HOGY AKI MA MAGYARORSZÁGON ÉL ÉS DOLGOZIK, AZ VIGYE VALAMIRE A FIZETÉSÉBŐL, ÉS NE AZT LESSE, HOGY MIRŐL KELL LEMONDANIA, HA KI AKARJA FIZETNI A REZSIJÉT. UGYANIS AZ EMBER NEM SZERETNE HAJLÉKTALANNÁ VÁLNI.

60 ismerős 2010. 03. 17. 00:10

Elnézést a töredezettségért,de folyton elszáll a szövegem.Tehát folytatom.
Én úgy tudom, hogy a tömegközlekedés szerte a világon veszteséges, de nem azért mintha nem értenének hozzá (bár nálunk ezt sem zárnám ki teljesen). Az államok fontosabbnak tartják azt a bizonyos társadalmi mobilitást, amely a munkaerőpiac legfontosabb felhajtóereje. Ezért az utastól átvállalja a költségek egy részét, de bepótolja a közlekedési vállalatnál. Kivéve Magyarországon, ahol hitelfelvételbe kergetik bele a vállalatokat. A közlekedési társaságok tehát nem felélik a nemzeti vagyont, hanem átengedik azoknak a piaci szektoroknak, ahol a munkaerőt foglalkoztatják. Kivéve nálunk, ahol az állam rohasztja le a vállalatait. A megoldás tehát nem a teljes privatizáció, hanem az, hogy a Magyar Állam is kezelje értékén a mobilizációt, a népesség mozgékonyságát!(economical rate of return)

59 ismerős 2010. 03. 16. 23:54

Kedves Antal Dániel!
Persze, hogy gondolkodtam. És még sok mindenre. Például arra, hogy mi ketten közös nevezőre juthatunk-e valaha is. Pedig én legalább annyira híve vagyok a piacgazdaságnak, mint Ön, csak egy kicsit másképp. Számomra fontos, hogy ha egy versenyzőt beküldök a ringbe, gondoskodjak róla, hogy megfelelő edzettségi állapotban legyen. Na meg, hogy az ökölvívómat még véletlenül se kikbox meccsnek tegyem ki. Elnézést, nem kioktatni óhajtom, csupán arra utalok, hogy ha eladom a stratégiai infrastruktúrát, szükségképpen külföldi kézre adom, mert itthon nincs rá fizetőképes vevő. S itt jön a megismételt kérdésem: melyik nemzeti vasúttársaság van még külföldi kézben? Úgy értem teljesen. Az olasz, a német, vagy a francia,...? S emlékeztetetem, az USA egyetlen nyamvadt kikökötőt sem adott ki a kezéből.

58 Antal Dániel 2010. 03. 16. 21:06

Kedves ismerős - nem kevésbé hazafias gondolat azt javasolni, hogy Lengyelországhoz hasonlóan adjuk el a veszteséget termelő állami cégeket, mint ennek az ellenkezőjét mondani! Gondolkodott már azon, hogy mondjuk a MÁV, amely minden hónapban apasztja a nemzeti vagyont, jelentős részben a havi-negyedéves rendszerességel betolt magyar adófizetői appanázs jelentős részt külföldön költi el (járművek, üzemanyag, biztosító-berendezések, stb?)

57 ismerős 2010. 03. 15. 20:23

Ez jó!Adjunk el minden állami vállalatot? Ez most egy gazdasági tárgyú cikk, vagy Magyarország felszámolásának igényéről szóló vallomás? Tessék mondani, miért nem javasolja ugyanezt a megoldást Olaszországnak, Németországnak, Franciaországnak,stb. Érdekes módon nekik valahogy nem akarózik ezt a csodareceptet követni. Ellenkezőleg, ide jönnek hozzánk az állami tulajdonukat gyarapítani! A mi dobravert stratégiai ágazatainkból.Ők még tisztában vannak azzal, hogy nemcsak piaci hanem nemzetstratégiai célok is léteznek, s ezek védelméhez, érvényesítéséhez közvetlen befolyásoló eszközök (vagyon) is szükségesek, s egy nemzetgazdaságot nem lehet úgy kezelni, mint egy kócerájt, amit adnak-vesznek.Normális állam csak a kompetitív szektorait privatizálja!Hacsak nem privatizációs konzulensek vezetik (az orránál fogva).Majd ha a versenytársaink utólértek bennünket a stratégiai tulajdonhányad leépítésében...Addig ne akarjunk földet, vizet, állami infrastruktúrát elkótyavetyélni, s utána se nagyon!Vannak dolgok, amiket nem lehet a könyvelő szemével vizslatni.

56 bh 2010. 03. 15. 19:29

@Amtal Dániel: "Egyébként akár marxista, akár modern közgazdász valaki, ugyanúgy gondolja: munkára és tőkére van szükség a termelés fokozásához, ezért is kezdtem ezt a sorozatot ezzel."

Ami az idézetben szerepel, igaz.
De szerintem a mai modern és értelmes közgazdász nem ért egyet azzal, hogy fokozni kell a termelést!

Végre a tanult emberátverés helyett az értelmes és nagyon nagy mértékben visszafogott termelés szükségszerűségét kellene megérteni, tanítani és alkalmazni!

Annak ellenére, hogy az előadó sok, főleg társadalmi, értékelésével nem értek egyet, nagyon hasznosnak tartanám, ha minnél többen, főleg közgazdászok, megértenék Hetesi Zsolt mondandójának lényegét. Például friss, igaz hosszú:
http://vilagegyetem.ning.com/video/1233768:Video:46526

A google-ban "Hetesi Zsolt"-ra keresve rövidebb videókat, egyéb anyagokat is találunk.

Megkérem e cikk szerzőjét is, írja meg, hogy látja a közeljövőt! 10-20 évet.

55 johannus 2010. 03. 15. 05:54

Csodálkozom és elkeseredek, mikor itt azt kell látnom, hogy mindenki azon rágódik, hogy a rendszerváltással neki odavetett csont jó-e vagy nem, ahelyett, hogy megkérdeznék, egyáltalán a kutyasors-e az, amire vágyódtunk. Hazánkat nem azért gyarmatosították 20 évvel ezelőtt, hogy a multik ipari és kereskedelmi tőkéjének árnyékában nekünk jobb sorunk legyen, mint amilyen akármikor a történelem során akárhol a gyarmatosított országok fiainak kijutott. "az ökröt nem lagziba hívják, hanem hogy húzzon"

54 Antal Dániel 2010. 03. 14. 23:55

oszi1113b - a politikusoknak nem az a dolguk, hogy vállalatokat vezessenek, és általában Kínától Magyarországig, Észak-Koreától Nagy-Britanniáig nagyon rosszak is benne. A politikusok dolga az állam vezetése, nem a vállalatoké, nem élünk egy totalitárius rendszerben. Kínában sem politikusok vezetik a vállalatokat. Egyébként akár marxista, akár modern közgazdász valaki, ugyanúgy gondolja: munkára és tőkére van szükség a termelés fokozásához, ezért is kezdtem ezt a sorozatot ezzel.

53 karakterek 2010. 03. 13. 19:11

Kedves OSZI! Kínával könnyű példálózni. Messze is van, sokan is vannak. Leginkább azt hallani+olvasni, hogy emelkedik jól a GDP-je, ami igaz is.(évi 8+9%) De az is igaz, hogy NINCS érdemi TB és NYUGDÍJ-ellátás ott, valamint az is igaz, hogy TÖBB SZÁZ millió ember él komoly nyomorban és elmaradásban.., továbbá a mesterséges születésszabályozás végett ahogy most a gazdaságáról jókat hallunk, fogunk onnét még mást is hallani, az a gyanúm.., amelyek pedig nem lesznek majd jó hírek.
  1 3 4 5 6 7

A legújabb hozzászólások

szabados12 // 2010 // júl // 31

A pesti-vidéki ellentét inkább akkor volt számottevö amikor az életmód, életszinvonalbeli különbségek és hát a munkalehetöségek tényleg jelentösek voltak. Bár apám pesti volt, én v...

Budai kellem, pesti manír (24)
Sziszkó // 2010 // júl // 29

Legfőbb probléma, hogy mindenkiből diplomás embert akarnak faragni, így boldog-boldogtalan is felsőoktatásba jelentkezik. Aztán mire mennek a diplomájukkal, beállítják a vitrinbe. ...

Érettségik, felvételik: egyre lejjebb kerül a léc (188)
Sziszkó // 2010 // júl // 28

Kedves Mamma! Nem viselem nehezen, ha más a véleménye valakinek! Nem azzal van a baj, mit írsz, hanem,hogy hogyan. Leírtam az én esetemet, hogy velem mi történt, hogy nekem jó tap...

Születni veszélyes (95)
Sziszkó // 2010 // júl // 28

Mielőtt bármit is mondanék, nagyon szeretem az állatokat. Nekem cicám van, kutyát nem tudunk most tartani mert nincs kerítésünk. Régen nem kertes házban laktam, így megint csak nem...

A gazdik uralma (116)
Laca105 // 2010 // júl // 27

T.Csillagszem ! ..szó nincs itt arról,aki KISZ,vagy Úram bocsá..MSZMP tag volt,..az egymást sunyi módon figyelő "Kollégáról",szomszédról, "Jóbarátról" van szó,arról aki hitvány ...

Az ügynököket leleplezni nem kell félnetek jó lesz (34)

Időjárás

időjárás

Mai időjárásmin: 10 °C
max: 19 °C


Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!OldaltérképArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatvédelem[origo]T-OnlineOK.huiWiW[freemail]track.huG-PortalVidea Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva