[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Családalapítás, öngyilkosság

// 2010 // ápr // 14

A 2010-es választások sok furcsasága közül az egyik mindenképpen az, hogy mindössze két párt emelte plakátjain is kampánytémává a családokat. Pedig a magyar családok számos ok miatt igen nagy bajban vannak. Tényleg felér-e az öngyilkossággal a családalapítás?

Forrás: Northfoto

Ajánlat

Közhely, hogy a mai Magyarországon egy fiatal nőnek választania kell a karrier és gyerekvállalás között. Ez a karrier pedig nem feltétlenül a magas pozíciót, a japán üzleti utakat vagy a német szedánt jelenti, hanem leginkább a munkahelyi megbecsülést és a mindennapi megélhetést.

Vegyük a legideálisabb esetet: egy fiatal nő ledolgozta a gyedhez szükséges minimum 365 napot. Így elméletileg két évig otthon lehetne, nevelhetné a kis állampolgárt. Ilyenkor viszont a fiatal szülő kiesik a munkából, lazulnak munkahelyi kapcsolatai, és valamennyire a szakmai tudása is elavul. Ráadásul két év után (mivel kötelező) kiveszi a gyedes évek alatt felhalmozódott szabadságot is.

Amikor visszamegy dolgozni, a főnök szemében munkaerőként veszít értékéből, hiszen nemcsak túlórázni nem alkalmas már, frusztrált a rugalmatlan óvodarendszer miatt, de a gyerekek is gyakran megbetegednek, ezért a szülő sokkal többször megy táppénzre. Vagy azért, mert ő is elkapja a betegséget, vagy mert nincs senki, aki tudna neki segíteni a gyerekápolásban. (Hiszen a gyerek apja is dolgozik.)

Ezért nemritkán a védett időszak lejárta után a fiatal szülő egyszerűen az utcára kerül. Új munkahelyet Magyarországon pedig átlagosan 18 hónap alatt sikerül találni. De hány magyar család engedheti meg magának, hogy másfél évig egyetlen fizetésből éljen meg?

Nyilván nem kötelező otthon maradni két (vagy három) évig és egyedül csak a gyereknevelésre fordítani az energiát. Nem véletlen, hogy a legtöbb uniós államban két évig otthon maradni teljesen elképzelhetetlen: a cél, hogy a szülő minél korábban visszaálljon a munkába. És nem azért, mert a nyugat-európaiak rosszabb szülők lennének, akik szívesen lepasszolják a gyerekeiket.

Miért van nálunk másképp? A magyar kismama nem lusta, nem munkakerülő, hanem egyszerűen kiszolgáltatott. Nincs döntési helyzetben, de ha mégis, akkor sincs választási lehetősége. A magyar kismamákat nem lehet egyszerűen "visszazavarni" dolgozni, ahogy egyesek szeretnék.

Persze előbb el kell jutni addig, hogy alkalmazzák. Egy jó tanács: az állásinterjún a HR-es - egyébként jogszabályellenes - kérdésére, hogy mikorra tervezzük a gyereket, a legjobb válasz az, hogy meddők vagyunk. Kisgyerekes anyák pedig meg se próbáljanak állásinterjúra menni. Kár a fáradságért.

Valahol érthető a munkaadók hozzáállása, de nem elfogadható. Ugyanakkor ez egy ördögi kör, és látni kell, mennyi mindent nem tesz meg az állam azért, hogy megkönnyítse a fiatal szülők és munkaadóik életét.

Tévedés azt gondolni, hogy Magyarországon a két év gyes/gyed egy családbarát politika vívmánya. Nem az. Amikor 1967-ben először bevezették a két és fél, majd a hároméves gyest, pusztán gazdasági szempontok diktáltak, és ma sincs ez másként. Ez egyfajta spórolás, mert olcsóbb néhány tízezer forinttal letudni egy kismamát, és ezzel plasztikázni a munkanélküliségi mutatókat, mint munkahelyeket meg- és fenntartani, vagy más, atipikus munkaformákat (táv- és részmunkát) kialakítani, illetve ezeket a munkáltatók számára gazdaságilag vonzóvá tenni. Nem mellesleg így az állam még a bölcsődei, óvodai normatíván is spórolhat.

Vagyis: a jelenlegi családtámogatási rendszerből pont azok a tényezők hiányoznak, amelyek igazán ösztönözhetnék a fiatalokat a gyerekvállalásban: a rugalmas munkavégzés (= anyagi biztonság) és a biztosított gyerekmegőrzés (= kiegyensúlyozott szülők).

Mert nem a két év segélyért vállalnak gyereket azok, akiket az állam erre akar ösztönözni. Nekik valami egészen más kell.

Mert mit is kapnak a magyar gyerekvállalók? Mit nyújt az állam, a nemzet fogyásán siránkozó politika a családoknak?

Az óvodarendszert 1990 óta folyamatosan leépítik: már több mint húszezer férőhellyel és ötszáz intézménnyel van kevesebb. Miközben a szülők - a gyerekszámcsökkenés ellenére is - egyre több gyereket szeretnének beíratni a munkába állás előfeltételét jelentő (nem mellesleg az iskolai továbbhaladást is elősegítő) intézményekbe.

A jól ismert eredmény: dühítően hosszú várólistákról lehet csak bekerülni az állami óvodákba, bölcsődékbe. (Már ha nincs protekciónk, ami szintén egy kedves különlegessége a magyar rendszernek.) Bizonyos helyekre egy-másfél évvel korábban kell jelentkezni, ha a szülők biztosra akarnak menni, és már az óvodaköteles ötéves kor előtt szeretnék beadni a gyereket.

A május 1-jétől hatályba lépő törvény értelmében a korábbi három évről két évre csökken a gyes időtartama. A változás alapvetően pozitív, hiszen mégiscsak az európai gyakorlathoz közeledünk, de önmagában ez az intézkedés rövid távon csak fokozza a káoszt. Ugyanott vagyunk, mint amikor a magyar felsőoktatásban bevezették a bolognai rendszert: ebben az esetben is éppen csak az intézményi feltételeket, a környezeti hatásokat nem vették figyelembe.

Mert például így még több férőhelyre lesz szükség a gyerekmegőrző intézményekben. Ha viszont nem épülnek újak és nem bővítik a meglévőket, rövid időn belül még hosszabb várólisták lesznek. Persze a bölcsőde- és óvodapótlás sincs ingyen. Ha van is uniós forrás az építésre, bővítésre, a fenntartási költségek mindenképpen pluszterheket jelentenének az adófizetőknek. Vagyis fájni fog, és nemcsak a szülőknek. Hosszú távon azonban nem kérdés, hogy megéri-e a több bölcsőde és óvoda, hiszen ez a munkába visszatérő szülőkön keresztül biztosan megtérülő befektetést jelent.

Egyelőre azonban két álmegoldásról hallhatunk csak: a gondozók, az óvónők és a csoportok terhelésének növeléséről, valamint a családi napközi bevezetéséről. Jelenleg átlagosan 23 gyerek jár egy óvodai csoportba és 11 jut egy pedagógusra. Ha ezeket a számokat tovább növelik, az amúgy is túlterhelt pedagógusoknak még több gyerek között kell megosztaniuk a figyelmüket, így önhibájukon kívül kevesebb idő, türelem, odafigyelés jut majd a gyerekekre. Ez pedig senkinek sem jó.

Persze ha a szülő nem tud évekig várni az állami férőhelyre, választhatja a magánintézményeket, de a bruttó 200 ezer körüli átlagfizetésből nehezen jut nettó 60-80 ezer forint magánóvodára. Marad tehát a családi napközi havi nettó 20-40 ezer forintért, de a gyorstalpalón képzett felügyelők - legyenek bármennyire is elkötelezettek - szakmailag nem versenyezhetnek a pedagógusokkal.

Optimális esetben, ha sikerül is állami férőhelyet szerezni, a munkaidőt már nehéz összeegyeztetni az óvodai nyitva tartással. Nemcsak a nyári szünet idején okoz gondot megoldani a gyerekek elhelyezését, hanem a hétköznapok is komoly logisztikai kihívás elé állítják a szülőket. Ha mindkét szülő nyolc órában dolgozik, és a munkaidejük este 5-ig tart, már bajosan érnek időben a gyerekért a hatkor bezáró óvodába. Nem is beszélve arról, vajon mennyire jó, ha egy két-öt éves gyerek napi 8-10 órát egy közintézményben tölt.

Megoldást jelenthetne, ha a teljes munkaidős állásokat is lehetne távmunkában végezni, vagy ha több lehetőség volna a részmunkára. Magyarországon ugyanis nevetségesen alacsony az ún. atipikus foglalkoztatottság: az összmunkavállalók 4,3%-a, a nők 5,8%-a dolgozik részmunkaidőben (míg az EU-27 átlaga 17,6%, a nők estében 30,6%). A távmunka területén pedig még alacsonyabbak ezek az arányok: Magyarországon 1-1% a rendszeresen és az alkalmanként távmunkában foglalkoztatottak aránya, holott ez a fajta munkavégzés számos előnyt is jelenthetne bizonyos munkakörökben.

A baj az, hogy ezek a formák Magyarországon gazdaságtalanok, ezért nem szívesen adnak ezekre lehetőséget a munkaadók. Ha például egy munkáltató két részmunkaidejűvel akarna kiváltani egy teljes idejűt, akkor másfélszer-kétszer annyi adminisztrációs költséget kellene befizetnie az államnak. Ez már önmagában is abszurd, de a jelenlegi adóterhek mellett számos munkahely számára szimplán felvállalhatatlan. A távmunka pedig az elégséges technikai háttér mellett a magyarok jelentős részétől egy még idegen szemléletet is megkövetelne: a precíz, lelkiismeretes, produktív munkavégzést - felügyelet, ellenőrzés nélkül is.

Nem véletlen, hogy a kampány alatt is kiemelt terület volt ez a problémaegyüttes. A leglátványosabban az LMP foglalkozott a témával, de a plakátok "lehet egyszerre munkám és gyerekem" szlogenje mögött a programban nem olvasható kidolgozott, konkrét javaslatrendszer - ahogy a többi pártéban sem.

A Fidesz választási programjában ígéretet tesz arra, hogy erősíti a családokat, hangsúlyosan támogatja a gyerekvállalást több fronton is. Az egyik ilyen ígéret, hogy az alternatív foglalkoztatás szabályait rugalmasabbá teszik. Hogy mikor és hogyan, az természetesen már nincs leírva, de legalább a szándék megvan. És tény, hogy most már valóban meg kellene védeni a családokat, ahogy a győztes párt plakátjai hirdetik.

Úgy tűnik, a magyar gyakorlatot követve megint megvártuk, amíg nemcsak érzékelhető egy probléma, hanem már húsbavágó is: a születési mutatók ismét esnek, miközben a halálozási ráta nő. 2009-ben 34 ezerrel lettünk kevesebben.

Tény tehát az is, hogy "fogy a magyar". A gyarapodáshoz viszont az kellene, hogy a családok tisztességesen, nyugalomban, kevesebb stresszel és frusztrációval nevelhessenek gyereket. A jelenlegi munkakörülmények, intézményrendszer, gazdasági és egyéb extra nehézség mellett gyereket vállalni egy ambiciózus, dolgozni is akaró fiatal számára: kész öngyilkosság.

128 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

130 kkata1977 2010. 12. 14. 09:15

Kedves Zsadi! Maximálisan egyet értek veled. Én is ebben a helyzetben vagyok. Két pici gyerekem van. Amikor a pici megszületett (másfél hónappal a születése után) lejárt a szerződésem, s nem hosszabbították meg, mondván, hogy mivel gyeden vagyok, nem lehet szerződést hosszabbítani. A kisfiam most lesz 2 éves, s nincs munkám. Több helyre pályáztam, de sehova nem vettek fel eddig. Napi 10-12 órás munkát egy 3 és egy 2 éves gyerek mellett nem tudok vállalni. Babysitterre nincs pénzünk. Még a megélhetésre sincs!!! A kisfiamat felvették ugyan a bölcsibe, de nem mehet, mert nem tudok munkáltatói igazolást vinni. Oviba csak 3 és fél évesen fog menni (mivel februárban született, nem veszik fel előbb). Ezek után nem túl jók a kilátásaim. Nekem senki ne mondja (főleg, akiknek nincs kisgyereke), hogy dolgozni csak akarni kell!!! Én pl. nem tudom senkire rábízni a gyerekeket. Este 10-ig nem tart nyitva az ovi és bölcsi.

129 EDIBABA 2010. 12. 14. 01:28

Teljesen egyetértek Zsadival! Kő keményen ez van. Aztán néznek, hogy mindenki lassan tojik mindenre, mert belefáradt már. Ebben az országban pont arra öszönöznek, hogy ne csináljál semmit, és nem arra, hogy kreatív, aktív, sikeres legyél. Lóvé az ablakba, ez a fő baj! Aztán hisztiznek, ha nem keresel melót, nem szülsz gyereket, nem integrálódsz be a bunkók közé. Mert ha van gyerekünk, ha nincs, ha van munkahely, ha nincs, azért senki sem hülye, és tudja mi a helyzet ebben az országban...

128 zsadi 2010. 04. 26. 21:07

Ebben az országban semmi sem normális. Ha fiatal vagy, akkor nincs tapasztalatod. Ha kisgyermekes vagy, akkor sok veletek a baj. Ha idősebb vagy, akkor már van tapasztalat, nincs kisgyerek, csak éppen nincs rád szükség. Az a baj, hogy a sok fiatal (férfi), akiből mégis főnök, igazgató meg hasonló lesz butább mint a beosztottak. Azt hiszik, hogy ők az istenek és ennek megfelelően viselkednek. én csak jenki stílusnak nevezem. Gátlástalan, hiú, öntörvényű társaság.
Ezek után arról ábrándozni, hogy kitolni a nyugdíj idejét? Az egész országból munkanélkülit csinálni? Milyen jövő vár ránk?

127 mpolgar 2010. 04. 26. 16:54

Kedves Sysy!
Amit leírtam, az kb. huszönöt évvel ezelőtti tapasztalatok. Ha valaki ma ezzel egyet ért, akkor nagyon szomorú a helyzet!
A lányaim huszonnyolc, és huszonhat évesek. Rájuk is ez a sors vár. Nincs még unokám, a gyerekeim tervezik, nem akarják kihagyni az életükből. Remélem is, hogy ettől nem fosztják meg magukat.
Minden, ma gyermeket vállaló szülőnek kívánok sok energiát, erőt, kitartást, és hitet, meg azt, hogy szeressék a gyerekeiket.
Kívánom, hogy annyi örömük legyen bennük, mint nekem volt, hiszen enélkül nem megy, de, ha mégis, akkor nagyon nagy áldozatot hoznak!

126 sysy 2010. 04. 26. 16:12

Kedves Mpolgár!!!!
Sajna csak nagyon bólogatni tudok a szavaidra!!!Máig élvezem én is a gyereknevelést,s a babázást is élveztem minden percben......nekem spec. kevés volt a 2 év,amit eltöltöttem vele.....bírnám még......s ahogy mondod itt a gyerekvállalás egyenlő az anyagi tönkremenetellel(s itt nem autóról,s egyéb luxus cikkekről beszélek......napi kenyér problémákról:-) )Valóban kényszerből ment bölcsibe nem egész 2 évesen a gyermekem...majd a szívem szakadt bele......csak az vígasztalt,hogy hálisten imád a közösségben lenni,s egy napot sem vett igénybe a beszoktatás,s nem is beteges....(egy kezemen megszámolom hányszor beteg évente-bár munkahelyen még így is volt probléma,hogy a lázas beteg gyerekkel miért nem a családfenntartó apuka marad otthon?Apának több 10ezer ft esett volna ki egy hét alatt,hogy én keressek azon a héten jó esetben 8ezret.....jó bolt lett volna......a munkáltatónak,de nem nekem......ráadásul a frász kerülgetett volna egész nap,hogy mi van a lányommal)....Ennyit az itthoni munkáltatók hozzááállásáról......És ennek ellenére,ha megtehetem(talán)4 éven belül azért egy kistesót így is szeretnénk majd.....Márcsak a lányka miatt is.......

125 mpolgar 2010. 04. 26. 15:45



Kedves Sysy!

Mint korábban írtam, bár nem így fogalmaztam, egy egész struktúrával van baj!
A világ egy boldogabb felén ez úgy működik, hogy tudják, hogy a felelősségteljes szülő, a gyermek megszületésétől fogva valóban felelősséget érez a gyermekért. Ezt általában tiszteletben is tartják.
Nem elmaradott országokra hivatkozom, hanem éppen az általunk nagyon csodált Dániára, Hollandiára, Svédországra. Nincsenek olyan messze innen, hogy ne lehetne tanulni tőlük!

Ezekben az országokban élnek ismerőseim, és tőlük tudom, hogy ott ez hogyan működik.

A nők túlnyomó többsége, ott sem korán szül gyermeket.
A nők többsége először képesítést, munkahelyet, majd párt keres magának, ha terhes lesz, akkor, egyrészt, a papa keresete fedezi a család keresetkiesését- nem a tönkremenéssel egyenlő, ha az anya nem viszi haza azt az összeget, amit korábban keresett-, másrészt, nem kell azt éreznie, hogy vége az életének, mert már soha senki nem fogja többet alkalmazni.

A legtöbb családanya otthon marad a gyermekeivel, azoknak kb. 10-12 éves koráig. Nem vesz igénybe bölcsödét, ovodát, maga látja el a gyermekeit, és, mi több élvezi is!
Ez egy teljesen elfogadható normális nevelési idő, ekkor kezdődik, hogy már a gyereknek is terhére van a szülői gondoskodás. Önálló életet akar élni, megkezdődik a „leszakadás folyamata”.

Ilyenkor van az, hogy a nő, családanya egy részmunkaidős állást vállal, kb. napi négy órában. Meglepő módon, ott nem azt mondják, hogy kiesett a gyakorlatból, hanem általában tárt karokkal fogadják, mert tudják, hogy a gyermeknevelés évei után rengeteg egyéb energia maradt benne, hihetetlen energiák szabadulnak fel, ő nem unta meg a mindennapos taposómalmot, és érettebb fejjel szívesen veszi át a stafétabotot. Az is igaz, hogy a fiatalok is szívesen adják át, mert ez egy folyamat, nem féltik a helyüket.

Mikor már a gyerekek elérik a 14-16 éves kort, akkor teljes munkaidőben dolgoznak, hiszen, a gyerekeik már nem igénylik a minden percben való jelenlétüket, és még mindig maradt legalább 20 évük arra, hogy érett fejjel teljes értékű munkaerőként teljesítsenek. És meg is teszik!
Annál is inkább, miután a férj, családapának meg volt a kifutási lehetősége, a gyerek már szinte felnőtt, ekkor ők mondják, hogy: én következem!
Ezzel csak az a gondom, a magyar viszonyokat tekintve, hogy ez egy önkéntes választás. Ott pusztán az teszi ezt, aki valamit alkotni is akar az életben.
Nálunk, sajnos, a nők munkába állása teljesen szükségszerű, sőt kényszer, hiszen, ha csak egy két gyermekes családra gondolok, akkor, az egyik bérkiesése maga a katasztrófa, nálunk pusztán „egy emberes bérek” vannak. És, senkinek nem jut eszébe, hogy egy család ellátása adott esetben, ha ezt lelkiismeretesen teszik, egy teljes, nyolc órás munkaidőn túlmenő feladat! Már, aki valóban megteszi.

Nálunk ez szükségszerű, és nem önkéntes választás kérdése. A főnök, nem örül, hogy jön egy családos munkaerő. Nem örül, hogy élettapasztalatot hoz, meg bölcsességet, esetleg, az otthon töltött ideje alatt szerzett tapasztalatait, vagy szaktudását.

A gazdaságist, meg egyenesen a guta kerülgeti, mert magasabb fizetést kell neki adni.
Biztos, hogy így kell szeretnünk azt az utókort, amelyiktől majd elvárjuk, hogy a mi idős korunkat bearanyozza?

124 sysy 2010. 04. 26. 13:59

Kedves Anita83!!!
A baj nem az,hogy leveszik a gyes idejét,hanem az,hogy ezzel csak a munkanélküliek táborát növelik,ugyanis a gyermek elhelyezés feltételei nincsenek megteremtve....(bölcsődei hely nagyon kevés-jelenleg nálunk 3 hónapos terhesen kell jelentkezni,s ez még nerm garancia arra,hogy lesz helye a gyermeknek 2év múlva...)Óvodai hely van,viszont a nyitvatartási idő véletlenül sem igazodik a munkaidőkhöz....Az átlag ember ugyanis 2-3 műszakba jár reggel pl.06-14-ig...az ovi fél 7-kor nyit......Nagyszülők a nyugdíjkorhatár kitolásának köszönhetően még aktívak,pl.az én anyukám is 3 műszakban dolgozik még 8 évig,mire nyugdíjba mehet....Így aztán a kismama hiába is szeretne dolgozni menni,ez szinte lehetetlen,arról nem beszélve,hogy a munkáltatók nagy része,amint kiderül a melósról hogy gyermeket vár,keres rá lehetőséget,hogy ki is rúgja gyorsan....tehát visszamenni sem tud.....engem pl.visszavettek volna,csak folyamatos 6+2-es három műszakba.....2 éves gyermek mellett ez megoldhatatlan,pláne,ha az apuka is 2-3 műszakban van,mint nálunk.....Van valaki,aki hajnalban vagy délután-este a műszakváltás idejére 1-1,5 órára magára hagyna egy ekkora gyermeket?Én semmi pénzért nem tenném....:-((
Tehát nem a gyessel van baj,hanem az infrastruktúrát kéne megreformálni,illetve a munkáltatók hozzá állását kéne megváltoztatni.....Csakhogy manapság a munkáltatók jóformán azt csinálnak a melóssal,amit akarnak,s ráadásul még legálisan is......:-((
Így aztán a gyermekválalás nem a legegyszerűbb kérdés a mai fiataloknak....:-((
Tudom,hisz már 3.éve keresem a megoldást,hogy hogyan tudnék dolgozni úgy,hogy a gyermek elhelyezés is meg legyen oldva,plusz ne is más nevelje a gyermekünket,hanem mi......
Voltam több mint 2 évig még alkalmi könyves állásban is....ez is megszűnt,így aztán most valahogy megpróbálok olyan dolgot tanulni,amiből kereshetek is,s a munkaidő is emberi......
Azonkívűl ne felejtsük el,hogy az általad emlegetett nálunk fejlettebb országokban létezik a részmunkaidő fogalma,ami itt csak papíron(bejelent 4 órában,és dolgozol napi 12órát)létezik....a gyárak és nagyobb munkahelyek pedig saját gyermekmegőrzőt is tartanak fenn,illetve apuka keres annyit(vagy akár anyuka is)hogy a bébiszittert is meg tudják fizetni napi pár órára.....(számolj:Átlag gyerekfelügyelet nálunk óránként 1200ft....napi 4 órával,heti 5 nappal=100000ft
....a decemberi keresetem az utolsó munkahelyemen....54 ezer nettó volt.....)Innentől nem nagyon van miről beszélni....jah,és 8 órában dolgoztam,50kg-os gépeket emelgetve....

123 Aniita83 2010. 04. 24. 14:42

Nagyon sok olyan ( hozzánk képest fejlett ország ) van ahol egy év maximum a szülés utáni nem dolgozás ideje,és itt meg fel vannak háborodva ha a két évből valaki csökkenteni akar...máshol intelligens módon felfogják, hogy azzal tesznek jót ha munkába állnak,pedig ők aztán megtehetnék hogy évekig otthon maradnak a gyerekkel,hiszen sokszor egy keresetből bőven meg lehet élni,nálunk meg kettőből sem...mégsem képesek ezt felfogni az emberek...majd a fidesz ezt is elintézi!!!hát persze!ugy lesz az biztosan,majd 4 év múlva,mikor az adócsökkentés is aktuális lesz számukra...támogatják a nyugdíjasokat is persze,hogy legyen 13.havi nyugdíj de annak persze nem kell 13.havi fizut adni aki meggebed a unkában,miért is érdemelte volna ki...??
itt sokminden nem tisztességes,és a kedves HR-esek többsége azt se tudja mit csinál,mert látom kiket vesznek fel ilyen helyekre...tapasztalatlan embereket...akik még hülyeségeket is kérdeznek.az hogy valaki mikor akar gyerekekt,az teljesen magánügye...kiszűrik azt is aki akar,meg azt is akinek van...maradnak a nyugdíjasok...?

122 Gabe 2010. 04. 23. 17:37

Remélem nem veszett el, de ha valaki érti mit is akarok kinyögni.. az a fontos.. :-)

121 sysy 2010. 04. 22. 08:00

Sziasztok!!!!
Kedves Mpolgár!!!Sajnos csak mélyen egyetérteni tudok veled!!!!!
  1 3 4 5 6 7 8 9 12 13

A legújabb hozzászólások

mpolgar // 2012 // máj // 17

Kedves Oer Jee! A cölibátus kérdése nekem is csípi a szememet. No, nem akkor, ha valaki önként vállalja. De, ha mástól elvárja, hogy teljesítse, vagy, tagadja meg úgymond, bi...

Veszélyben vannak-e a lengyel katolikusok? (27)
Oer Jee // 2012 // máj // 17

Kedves csakhaérted! A gazdagoktól "elvenni" szöveg nem fedi a valóságot. Alapból azt gondolom, hogy ha valóban a pénz motiválná a gazdaságot, ha valóban a társadalmi hasznosság...

Kísértet járja be Európát (13)
visnja // 2012 // máj // 17

demi franc Egészen rossz a következtetés.Mármint a kettős állampolgárságról.(Véleményem szerint.) Másrészt,nagyon nem helytálló olyat feltételezni,hogy akik elvesztették magyar...

Honosításról jót vagy semmit? (140)
sors // 2012 // máj // 17

Tavaly 13,6 milliárd forint nyereséget ér el az MNB. A Magyar Nemzeti Banknak (MNB) 13,6 milliárd forint nyeresége képződött tavaly, szemben a 2010. évi 41,6 milliárd forinto...

Bárcsak úgy élhetnénk, ahogyan élünk! (635)
Oer Jee // 2012 // máj // 16

Kedves Gschenker! A történelem az élet tanítómestere? Ha elég lenne a kommunikációhoz az a töménytelen bölcsesség, amit illik tudnunk, akkor a beszélgetések vívó órákká vált...

Nacionalista-e a kereszténység? (115)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva