[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Mennyire meghittek a magyar családok?

// 2010 // máj // 31

"Alapvető érték minden ember számára a család" - írja új kormánya programjában Orbán Viktor. De hányan lehetnek köztünk, akiknek a szerető családi kör csak vágyálom? S mit tehetnek a társadalom intézményei, a kormány vagy éppen az iskola, annak érdekében, hogy minél több család életére legyen valóban jellemző az összetartó melegség?

Forrás: [origo]

Ajánlat

A család, a családi szerepek kérdése az elmúlt hetek közéleti párbeszédének egyik központi eleme lett. Az új kormány, mintegy a klasszikus Isten-haza-család parafrázisaként öt kulcsszóban jelölte meg tevékenységének alapvető pilléreit: "munka, otthon, család, egészség, rend". "Alapvető érték minden ember számára a család. Mindenki akar tartozni valahová, mindenki szeretne családot, melegséget, ragaszkodást. A meghitt családi életre az is vágyik, akinek éppen nincs benne része" - fogalmaz érzelmes húrokat is pengetve a dokumentumban Orbán Viktor. (Sajátos párhuzam, hogy az idei történelem középszintű érettségi egyik esszékérdése is a témához kapcsolódik: a végzősöknek  "a nők helyzetének megváltozását" kellett bemutatniuk "a munkavállalás tekintetében".)

A téma az utcán hever, de nem csak ott: élénken megjelenik a közoktatásban is. Az elvileg család-tanár-diák együttműködési hármasban mind nagyobb súllyal jelenik meg az első mint probléma vagy éppen mint hiányzó láncszem. A diákok sok kérdésben reflektálást várnak a témáról a tanártól, ez természetes. Ugyanakkor tapasztalható az elmúlt években az is, hogy az iskoláknak sok tekintetben át kell venniük a szocializációnak olyan szegmenseit is, amelyek korábban döntően a családban zajlottak. A tanári szerepben mintha a nevelői kerülne túlsúlyba a szakemberi rovására, a tanár egyre inkább arra kényszerül, hogy alapvető társadalmi beilleszkedési mintákat adjon, hogy különböző szociális konfliktusok kezelője legyen. A párbeszéd persze kétoldalú, meglehetősen éles képet kaphatunk belőle arról, hogy milyen elgondolások élnek a család intézményéről a tizenévesek fejében.

Milyen tapasztalati hátterük lehet e "melegséget, ragaszkodást" jelentő közegről? Egy saját felmérés szerint gimnáziumunk osztályaiban átlagosan a diákok fele olyan családban él, amelyben a kormányfő által kívánatosnak látszó "meghitt családi élet" nem feltétlenül adott. Nem csak a válások magas száma, illetve a "patchwork" családi helyzetekből adódó súrlódások alapján mondható ez, hanem látszik a mindennapi kommunikáció sok más vonatkozásában. Hiányoznak alapvető konfliktuskezelési technikák, a személyes figyelem, a középiskolás korban igen áhított (főleg férfi) nemi szerepminták, és ingoványos a családi kapcsolatrendszer akkor is, ha az iskola keresi az együttműködést. Egy-egy félévi osztályértékelés sokszor szociológiai esettanulmányok sorozatává válik: melyik diák hogyan teljesít annak fényében (sokszor annak dacára), hogy milyen környezetből indul el reggelente, és milyen háttér magyarázhatja egyes deviáns megnyilvánulásait.

Miképpen segíthet az iskola ezt a tapasztalati háttért feldolgozni, a vele kapcsolatos szemléletet formálni? Hogyan közelíthető meg a téma anélkül, hogy unalmas katedrai fejtegetéssé vagy erkölcsi prédikációvá váljon? Az egyik út lehet, hogy a figyelmet a családi múltra és annak reflektív elemzésére irányítjuk. A családfákból elemezhetők a különböző mobilitási tendenciák, a női karrierívek változásai, érthetővé tehető az első vagy második generációs értelmiségi fogalma. Feltéve, ha a diák ismeri egyáltalán a családi múltat - az egyik alig húszfős osztályban, amelyben ezt a feladatot adtam, többen is voltak, akik egyik ági nagyszüleik nevében, foglalkozásában már nem voltak biztosak. Hagyományos társadalmakban ilyesmi elképzelhetetlen lett volna, de az elmúlt évtizedek rohamos társadalmi-technikai fejlődése elszakította egymástól a generációkat, nincs igazi személyes referenciája annak, kik is az "ősök".

A másik eshetőség, hogy a jövőt próbáljuk modellezni: ki hogyan is képzel maga elé családot. E tekintetben a középiskolás diákok bizonytalanok, hisz a családdal, gyerekvállalással kapcsolatos valódi döntések még átlagosan egy évtizednyi távolságra vannak tőlük. Mindenesetre nem egészen egyértelmű a kormányfő azon tételének igazsága, hogy az is vágyakozik családra, "akinek éppen nincs benne része", a legtöbben inkább külföldi munkát, továbbtanulást, világlátást terveznek, gyereket maximum csak harmincan túlra. Meglehetősen józanul számolnak azzal is, hogy ma Magyarországon egyértelműen vagylagos döntés a lányok számára a karrier és a család. Hallgatólagosan azt is elfogadják, hogy valószínűleg nagyobb rész fog rájuk hárulni a fizetetlen házimunkákból, hogy ők lesznek gyeden-gyesen a gyerekkel, hogy nehezebben haladhatnak a ranglétrán, hogy talán nem is alkalmasak felsővezetőnek, politikusnak. Változatos családi hátterek állnak mögöttük, de sokan más minták híján csak a hagyományos nemi és családi szerepmintákat tekintik mérvadónak. Nehéz felvetni e normák megváltoztathatóságát is anélkül, hogy ne cinikus mosoly vagy felháborodott feministázás legyen a válasz. "Ne beszéljen, maga se tanítana, tanárnő, ha nem volna muszáj megélnie valamiből."

A kormányprogram a családot a "szellemi és mentális egészség" alapjának tekinti, stabil és megkérdőjelezhetetlen értékhordozónak, és a társadalompolitikai intézkedések "védelmi rendszerével" kívánja körülvenni ezt az ostromlott várat. A következő évek nagy kérdése, hogy sikerül-e a felvázolt politikai eszközökkel a kitűzött szemléletbeli változást is elérnie, sikerül-e a jelenlegi tizenéveseknek valódi alternatívát felmutatnia ebben a kérdésben.

51 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

54 mpolgar 2010. 06. 10. 16:25

Omegae! Nincs oka a mentegetőzésre. Igaza volt, és ez ennyi.
Attól, hogy valaki kimondja, amit gondol, és igaznak vél, még akár igaza is lehet.
Nem tudom, hogy elment-e az előző írásom, mert a kapcsolat sajnos nagyon vacak, újra leírom, a diagnózis a lényeg. Hogy van-e hozzá gyógyszer, és engedik-e használni, az már más lapra tartzó dolog.

53 Omegae 2010. 06. 10. 14:42

Cinikusnak azért neveztem a macskakaparásom, mert olyan hangzása is lehet, mintha magam tökéletes volnék, holott nem vagyok az. Semmiféle erkölcsi alapom nincs másokat megítélni, főleg elítélni nem. Sarkos éles és nagyon általánosító kifejezéssel éltem, ami bántó lehet másoknak.

Holott nem a bántás volna a cél, inkább csak a felrázás.
Saját magamé is.

52 mpolgar 2010. 06. 10. 08:31

Kedves Omegae!
Sajnos, nem tudok egyetérteni a cinizmusával kapcsolatos megállapításával.
Cinizmus szerintem egy olyan kitekert gondolkodási forma, amikor valóságalapból kiindulva, negatív előítélettől vezérelve, nem hisz valaki a megoldásban, és ennek talán humoros formában hangot is ad. Járul hozzá sok esetben egy csipetnyi rosszindulat is, no, meg, nagy adag egóépítés, és öncsalás.
Önnél ezt nem tapasztaltam, pusztán tett egy megállapítást, ami, hitem szerint helytálló. Amennyiben, az én definícióm igaz, akkor a megállapításában nincs cinizmus.

Cinikus az, aki az emberek szemébe nézve komolyan kijelenti, hogy nincs itt semmi gond, az emberek látják rosszul a helyzetet. Majd hazamegy, elkölti a házvezető nője által megfőzött, nem szegényes estebédjét, és elvonul néhány órára, az amúgy nagyon drágán kitartott barátnőjéhez, másnap pedig büszkén feszít családja élén jól öltözötten egy Tv felvételen, és felhívja a figyelmet a rászorulóknak való adakozás fontosságára.
Természetesen, az ehhez szükséges pénzt már valaki kárára begyűjtötte, és röhög a markába, hogy mindenki megette a kenetes, másokkal íratott nagyon hatásos beszédét, közben, maga sem veszi észre, hogy már ő is elhitte azokat a sületlenségeket, amiket mondott. Elvárja, hogy amíg ő eszi a bifsztekét, addig más mondjon le az üres zsemléjéről, mert a nemzeti összefogás, az önfeláldozás, a mások javára való lemondás, az nagyon fontos, és feltétlenül szükséges, aki ezt nem teszi, nem is igazi hazafi.

No, szerintem ez az igazi cinizmus.

51 Omegae 2010. 06. 09. 11:33

Jurta:
Valóban a Maslow piramis (nemrég hallottam diagramnak is emlegetni) nem a társadalmat, hanem a társadalomban élő egyének viselkedését modellezi. Az egyén azonban nem választható külön a közegtől amiben él.

Ha nekem rossz, és én rosszul érzem magam, azt kivetítem másokra.

Kevesen tudják, de nemcsak a gyerek érzi meg a felnőttek idegességét, (pl. a kisgyereknek hiába mondják az egy perce még torkukszakadtából üvöltöző szülők, hogy 'Minden rendben kicsim', a gyerek érzi, hogy valami nem stimmel,) hanem a felnőtt is.
Ha hozzám beraknak húsz-negyven frusztrált gyereket, a nap végére én is az leszek. A teljesítményem, empatikus érzékem csökken, csalódott, dühös, majd agresszív leszek. Felnőttként igyekszek ezt jobban 'kontrollálni', azaz elrejteni. De ettől ez még áll.

Ha a villamosra felszáll egy koszos, büdös, netán ittas hajléktalan, akkor mindenki aki a villamoson utazik egy kicsit feszültebb lesz. Csökken a biztonságérzete. Nem sokkal, de érezhetően. (Pedig a többség sajnálja a szerencsétlent, csak ilyenkor ösztönösen kivetíti magára 'én is lehetnék ott', majd a válaszreakciót 'nem szeretnék olyan lenni' visszavetíti a kiváltó okra.)

Ha sok ilyen összeadódik, akkor nem fogok világmegváltó gyereknevelési módszereken gondolkozni, hanem, magam is lesüppedek a neander-völgyi eszközhasználó ős szintjére és vagy menekülök a szituációkból, (nem csak a közvetlen szituációból, hanem egy adott ideig bármiből,) vagy agresszíven viszonyulok mindenhez.

Ez is a Maslow piramis alja.

Semmim nem hiányzott a példában, volt mit ennem, volt hol laknom, volt ruhám és mégis ...

Ha a mi fiziológia szükségleteink 'rendezve vannak' attól, mint a társadalom tagjai, még érezni fogjuk, hogy másoké nincs rendben.

---- E ponttól lefelé cinizmus találtatik ---
---- csak erős idegzettel olvasandó ----

Tudom, sajnálom és próbálok küzdeni ellene, hogy ma már nem szériatartozék az embereken a lelkiismeret.
(Nem a saját magaddal szembeni, hanem a másokkal szembeni.)

A mai ember sajnos a civilizáció mázát önmaga elrejtésére használja. Nem ad esélyt megismerni magát, és nem figyel az álca mögül másra. Kinövesztettünk egy burkot magunk köré és (még) nem érezzük, hogy ez lassacskán börtönné válik.

---- Cinizmus abbahagyva ----
---- Elnézést. ----

50 Hegyi Judit 2010. 06. 09. 09:43

Erről eszembe jut egy mondás: A pénz nem boldogít - de a hiánya sem.
A Maslow piramis pedig nem tud megfordulni. Éppen úgy, ahogy a kockasajtot sem tudod az élén stabilan megállítani. Helyezheti előbbre egy nő a kinézetét, mint a lábfájást, csak nem sokáig. Vagy megszokja és nem figyel oda a fájdalomra, vagy pedig olyan erős fájdalmai lesznek, hogy önként leteszi. Sajnos mindkét esetben a piramis lentebbi régiói fognak előtérbe kerülni: a fizikai szükségletek. Gerincferdülés, ízületi kopások, ne adj isten helyreállító műtétek formájában.

49 Omegae 2010. 06. 08. 21:28

Solaris:
Az érdem a szüleimé. Én ezt kaptam otthon. És felnőtt fejjel is gondban vagyok az alkalmazásukkal, ami rettentően nehéz dolog.
Ugyanúgy csetlek-botlok az életben, mint bárki más; hibázok de nagyon sok idő után megtanultam a hibáimat beismerni magam és mások előtt, és tanulni belőlük. Valaha pedagógusnak tanultam és az is voltam jó darabig. Sajnos megvan bennem a hajlam, hogy akkor is javítsak ha nem kellene, és akkor is tanítsak, amikor nem kérték.

Furcsa az élet:
Sajnos sokan nem tanítanak amikor pedig szükség lenne rá és nem szólnak, amikor megtehetnék.

Egyik sem végzettséghez kötött.

48 jurta 2010. 06. 08. 19:02

Omegae,

Igazad van, hogy gyermekről való döntés és gyermekről való gondoskodás nem ugyanaz, ezt egybe vettem.

Pár pontot viszont hadd igazítsak ki:

A Maslow-piramis (szerintem) nem társadalmat ír le. Azok az egyén szükségletei, melyeket e modell szerint csak e sorrendben tud kielégíteni (ezért piramis). Az általam idézett szemléletes példák sem társadalomról szólnak, hanem arról, amikor valakinek megfordul ez a sorrend, többet jelent a piramis szerinti magasabb szint az alacsonyabbnál, szóval amikor ez az első egyszerű modell nem írja le jól a valóságot.

A tűsarkút kissé félreértetted: egyszerűen arról van szó, hogy a viselője a társadalmi szükségleteit (divat) a fiziológiai szükségletei (lábfájás) elé helyezi, ellentétben a piramissal.

Nekünk pedig az, amit Maslow "fiziológiai szükségletek" és "biztonsági szükségletek" alatt értett, messze be van töltve, különben nem azzal töltenénk az időnket, hogy ide írogatunk. Így értettem azt, hogy mi Maslowra ne hivatkozzunk családi békénk hiányának magyarázataként.

47 solaris 2010. 06. 08. 16:17

Omegae

Két idézetet kiemelek az előbbiekből:

"Természetes, hogy ha már van gyerek, akkor a saját számtól veszem el az ételt ha kell." és

"Amit viszont állítottam és amire valóban szükség lenne: az egymásra való odafigyelés. Családban és azon kívül egyaránt."

Egyetértek, írjon még ilyeneket!
Solaris
-a ma közölt 29 pontos kormányprogramban is vannak a témához illő dolgok, de várjuk meg a következő cikket ezügyben...

46 Omegae 2010. 06. 08. 10:00

Solaris

Elnézést ha esetleg sértően fogalmaztam volna, csak nem szeretném ha személyeskedésbe fulladna az eszmecsere. A címben jelölt témához is hozzátettem néhány sort, bár valóban sajnos összefolyt a (felesleges) kiigazítással.

Jurta

A Maslow piramis nem a pénzre 'épül', hogy kinek mi a fontos az valóban szubjektív. De nagyon sok apró dolog van ami szükséges ahhoz hogy ne emberhalmot, hanem társadalmat alkossunk. A Maslow-piramis egy viszonylag könnyen érthető, egyszerű példa, amin valóban el lehet gondolkozni.
A fent említett apróságok, mint például személyes biztonság (nem feltétlenül csak anyagi értelemben), jövőkép, stb.. ahhoz kell, hogy egyáltalán felelősen gyerekvállalásra adja a fejét valaki. Természetes, hogy ha már van gyerek, akkor a saját számtól veszem el az ételt ha kell.

Aki tűsarkút hord az általában nem küzd mindennapi problémákkal.

A német koncentrációs tábor lakóinak gyakorlatilag semmijük nem maradt. Nem nagyon nevezném az ottani körülményeket társadalomnak. Emiatt rájuk nem is lehet alkalmazni olyan modelleket, amiket a (többé-kevésbé) normális társadalomról állítottak fel.

Nem állítottam sehol, hogy pénzzel bármit is meg lehetne oldani (sőt!) de anélkül intézményesen (ahogy többen várják) nemigen lehet mit kezdeni.

Amit viszont állítottam és amire valóban szükség lenne: az egymásra való odafigyelés. Családban és azon kívül egyaránt.

45 jurta 2010. 06. 04. 22:12

Azért az megdöbbent, hogy néhányan ITT a Maslow-piramist hozzátok elő. Ha nagyon tudományosak akarunk lenni: ma úgy tanítják ezt az egyetemeken, mint a motivációk elméleti leírására tett első kísérletet az 1940-es évekből, amit mára számos értelemben túlhaladtunk. (Miért hord valaki tűsarkú cipőt, ami igazából kényelmetlen? Miért tesznek félre a német koncentrációs tábor izraelita lakói szűkös margarinadagjukból a hetedik napon meggyújtandó mécseshez? Hisz ezek az igények elvileg feljebb vannak a piramisban.) Éppen a saját gyerek az a terület, ahol a szülő - különösen az anya - gyakran a saját ÉLETÉT sem félti vagy kíméli.

Ne dőljünk be annak, hogy Maslow elmélete miatt a boldog család mindannyiunk számára pénzkérdés!
  1 3 4 5 6

A legújabb hozzászólások

mpolgar // 2012 // máj // 17

Kedves Oer Jee! A cölibátus kérdése nekem is csípi a szememet. No, nem akkor, ha valaki önként vállalja. De, ha mástól elvárja, hogy teljesítse, vagy, tagadja meg úgymond, bi...

Veszélyben vannak-e a lengyel katolikusok? (27)
Oer Jee // 2012 // máj // 17

Kedves csakhaérted! A gazdagoktól "elvenni" szöveg nem fedi a valóságot. Alapból azt gondolom, hogy ha valóban a pénz motiválná a gazdaságot, ha valóban a társadalmi hasznosság...

Kísértet járja be Európát (13)
visnja // 2012 // máj // 17

demi franc Egészen rossz a következtetés.Mármint a kettős állampolgárságról.(Véleményem szerint.) Másrészt,nagyon nem helytálló olyat feltételezni,hogy akik elvesztették magyar...

Honosításról jót vagy semmit? (140)
sors // 2012 // máj // 17

Tavaly 13,6 milliárd forint nyereséget ér el az MNB. A Magyar Nemzeti Banknak (MNB) 13,6 milliárd forint nyeresége képződött tavaly, szemben a 2010. évi 41,6 milliárd forinto...

Bárcsak úgy élhetnénk, ahogyan élünk! (635)
Oer Jee // 2012 // máj // 16

Kedves Gschenker! A történelem az élet tanítómestere? Ha elég lenne a kommunikációhoz az a töménytelen bölcsesség, amit illik tudnunk, akkor a beszélgetések vívó órákká vált...

Nacionalista-e a kereszténység? (115)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva