A nemzeti együttműködési nyilatkozat és a történelem

// 2010 // júl // 05
Az ellenzéki pártok heves tiltakozással fogadták a kormány határozatát, melynek értelmében egyes közintézményekben kötelező kifüggeszteni az úgynevezett nemzeti együttműködésről szóló parlamenti politikai nyilatkozatot. De vajon mit üzen maga a kormányzó pártok képviselői által elfogadott, a magyar történelem elmúlt évtizedeit értelmező szöveg?
Kis magyar történelempolitika - talán ezt a címet kéne inkább adni a Fidesz-KDNP által kifüggeszteni óhajtott szövegnek. Az ellenzék egy torokból hördült fel, de leginkább mindhárom párt a szöveg kifüggesztésének kötelezővé tételét bírálta. A maga nemében persze az is tanulságos, hogy mind történelmi érvekkel hozakodtak elő, csak ki-ki a maga ellenpontjaként megjelölt diktatúrát vagy diktátort nevezte meg párhuzamként.
Vajon miért olyan fontos, hogy valaki (ezúttal a kormánypárti frakciók) elmondja, mi is történt igazából? Avagy: miért van szükség a történelem markáns és ideologikus értelmezésére ahhoz, hogy elmondhatóvá váljon egy eszme, egy politikai akarat?
A történelem oktatása eredetileg (a legtöbb egyetemi szisztémának mintát adó német rendszerben) a retorikai tanulmányok része volt. Célja e keretben a párhuzamok, a tanulságok, a példaszerű esetek szolgáltatása volt. Utóbb persze a pozitivista tudományfelfogás térnyerése révén a történelemtudomány önálló státust kapott, célja az értéksemleges, objektív, forrásalapú leírás lett. De retorikai kötődései a politikai közbeszédben újra meg újra felvillannak.
Identitás nincs történelem nélkül, ez is axióma. Minden nemzetállam legelőször abba fogott bele, hogy a saját múltját megalkossa, felmutassa. A legitimitás alapja a megfelelő eredet bizonyítása, ebből fakadhat maga a hatalom is (lásd például a "ki volt előbb Erdélyben?" kérdés évszázados véres vitáit). A Himnusz is, a Szózat is egyfajta történelmi mantra: mik voltak a dicsőséges múlt-eseményeink (honfoglalás, Árpád, Mátyás király) és mik a nemzeti tragédiáink (tatár, török, labanc, no meg a belviszályok).
Mit tudhat meg a közintézményekben megforduló hajdani polgár az ő közelmúltjáról, ha ácsorogva a nemzetiszín keretezte A1-es lap előtt a sorokba mélyed? A felütés mondataiból azt, hogy az elmúlt 46+20 év, így együtt, a sötétség és a félhomály birodalma volt: "negyvenhat év megszállás, diktatúra és az átmenet két zavaros évtizede". A negyvenhat, egy kis fejszámolás, 1944-től számolódik 1990-ig, azaz, ami előtte volt, mondjuk, a 40-es évek, hm, nem is olyan rossz. Vagy legalábbis annyira biztosan nem, mint, mondjuk, a 90-es évek. Nem egészen egyértelmű a vessző miatt, hogy a 46-os szám csak a (német, szovjet) megszállás idejét határozza meg, vagy vonatkozik a diktatúrára is, azaz, hogy diktatúrának minősíti-e a teljes szakaszt. Csak remélhetjük, hogy Kádár e nemzeti deklaráció szerint végre elnyerte a diktátori rangot.
Az átmenet zavarosát még tovább részletezi a szöveg: Magyarországon ebben a húsz évben sem volt meg az "önrendelkezés joga és képessége". Ezt kifejtené? - kérdezném a társadalomismeret-érettségin a diáktól, feleletét megszakítva, hisz nyilvánvalóan rossz irányba indult el a kifejtés során.
Mi is volna az az önrendelkezés fogalma? Ebben a szövegkörnyezetben valószínűleg nem az egyéni szabadságjogok gyakorlását kell értenünk rajta, hanem azt, hogy a nemzeti közösség kinyilváníthatja akaratát. (Később a szöveg említi is a "demokratikus népakaratot".) A hatályos alkotmány, amire, akármilyen gúnyában, de mindenki felesküdött, elég nyilvánvalóan kijelöli, hogy a "Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam", ahol "minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint közvetlenül gyakorolja." Tehát az, hogy nem volna meg a jog, hm, hamis állítás.
"A magyar nemzet önrendelkezésért vívott küzdelme 1956-ban egy dicsőséges, de végül vérbe fojtott forradalommal kezdődött." Ez a szöveg leginkább történelemkönyv-hangulatú mondata: korrekten megjelöl egy konkrét kezdőpontot. Nem mellékesen ugyanakkor bevezet egy fogalmat is: a forradalomét - erre még szüksége lesz később. 1956 a rendszerváltás alapvető vonatkozási pontja volt, hisz ez volt a megdöntendő Kádár-rendszer alapvető tabuja. Akkor, 1989-ben a hősök újratemetésekor a lobogó hajú szónok elhintette a reményt: most teljesedett be a forradalom. Hát akkor mégsem akkor, ezek szerint.
Sőt! "A küzdelem a rendszerváltás politikai paktumaival folytatódott." Zord történelmi tabló bontakozik ki, akárcsak a már említett Himnusz-ban, Szózat-ban. Mi oldja meg az apokaliptikus helyzetet? A retorikai terep tökéletesen előkészített a messianisztikus fellépéshez. Közelmúltunk romokban hever, egy levert forradalom minden kincsünk, felettünk egy paktumozó politikai elit (benne az egykori Fidesz-kormány és a párt huszonkét éve regnáló vezetői is, ha komolyan vesszük a szöveg állításait), a magyar pusztán száraz kórót sodor a szél.
Csúcspont következik: az életerő. Nemzeti életerő. Bemegy, szavaz, kész a forradalom. Emlékszünk ugye: ez a forradalom dolog egyszer már volt, de elbukott, most viszont sikeres. 1956-hoz fogható dolog történt tehát, ezt állítja ez a szöveg.
"Az Országgyűlés kinyilvánítja, hogy ezt az alkotmányos keretek között megvívott forradalmat elismeri és tiszteletben tartja." Itt megint csak meg kéne szakítani az érettségi feleletet. Egy kis ellentmondásba keveredtél, kedves tanuló. Az országgyűlést ki is választja? A magyar választópolgárok. Merthogy, ezt jól mondtad, alkotmányos keretek vannak, tehát van demokrácia, szavazás, hovatovább önrendelkezési jog. Akkor azok, akiket megválasztottak és az országgyűlést alkotják, nyilván elismerik és tiszteletben tartják ezt, hisz egyébként mit sem érne megválasztásuk és nem is alkotnának semmiféle országgyűlést. A honatyák tehát kölcsönös tisztelettel és elismeréssel megveregetik egymás és önnön vállukat?
"Az Országgyűlés kinyilvánítja, hogy az áprilisi választásokon új társadalmi szerződés született." Nem, nem, nem, kedves érettségiző. Alkotmányos keretek közt lezajlott forradalom, ami új társadalmi szerződést jelent, ennek így nincs értelme. Nonszensz, képzavar, jogi alapfogalmak téves torlódása.
A történelmi retorika amúgy ezzel a résszel már túljutott a csúcsponton, az olvasó képet kapott róla, miként is kell értelmeznie a közelmúlt történelmét. Azt azért még a szöveg leszögezi ezen a ponton, hogy ami történt, az, figyelem, "történelmi tett", tehát számot tarthat arra, hogy egy majdani hasonló falfüggeszen az 1956-os forradalom párjaként szerepeljen mint fontos vonatkoztatási pont. A szöveg többi része már a pozitív utópia. "Még jőni kell, még jőni fog egy jobb kor..."
A szöveg néhány belső ellentmondásán túl miért is baj az, hogy ilyen történelemképet vázol fel? Azért, mert ez a fajta retorika éppen annak a lehetőségét veszi el, hogy érdemben szembe lehessen nézni mindazzal a hagyatékkal, amit az általa megjelölt 46+20 év jelent. Ha forradalomként tekintünk a jelenlegi demokratikus választásra, a teljes második magyar köztársaság demokratikus rendszerét tesszük lényegében egyenlővé a kádári szocialista diktatúrával (hogy durvábbat ne is mondjunk). Ezzel pedig éppen az a lehetőség vész el, hogy egyértelmű válaszokat adjunk arra: mi az, ami politikai-társadalmi szempontból elfogadható.
Újra az áldozat kényelmes szerepét kínálja föl a szöveg mindenki számára, sőt, ezt a szerepet misztikus életerővel, mélyben szunnyadó, de nyilván mind ez idáig valakik által elfojtott erőkkel ruházza fel. Ez pedig éppen nem cselekvésre, tisztázásra ösztönöz, hanem azt erősíti, hogy mindazért, ami történt itt, 46+20 éven át, mi, magyarok, nem vagyunk felelősek.
Ez, az összemosás, a ködösítés és felelősségelhárítás, ez a legnagyobb paktum.
184 komment
A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá.
Ha még nem regisztrált,
tegye meg itt!
Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.
189
Észosztó
2010. 08. 14. 03:15
TISZTELT MINDENKI!
Én csak annyit írnék ITT le, hogy NINCS tudomásom arról (Biztosan NAGYON hiányosak az ilyen fajta ismereteim... :o( ), hogy egy demokráciában (és NEM "szocialista időkben"!!!!!), ilyesmi "falragaszok" kihelyezésre kerüljenek...
/...bárhol széles e világon.../
MIÉRT IS KELL MINDEZT "MEGLÉPNI"????? :o(
Ez olyan ízű, mint a Monthy Phyton Flying Circus abszurd dolgai... >o(
Engem ez a bolsevik időkre emlékeztet...
...már bocsánat!
Legyen BÉKE:
Ki vitte ki az utcára a politikát (az 1990 utáni időkben)?
/Gyakorlatilag 16-18 évvel a rendszerváltás utánig (is) a PARLAMENT volt a "pengeváltások" terepe...
MARADJON IS OTT!!!!!/
Ki nem szólt (szólalt fel) a szélsőségek (kezdeti) megmozdulásai ellen?
/"Békés tüntetők", ja...
Kis politikai abszurd.../
...SZABADSÁG:
Ki van bezárva?
/Mi ITT...
...mert sok embernek NINCS pénze ELUTAZNI...
...még a szomszédos megyébe sem!!!!/
Itt mindent lehet? Mindenkinek?
Vagy mi?
Vagy inkább a (politikai) ELIT-nek...
SZABADOSSÁG INKÁBB! :o(((((
...ÉS EGYETÉRTÉS:
Egyetértek abban, hogy ez már (lassan) NEM demokrácia, hanem kezd eltolódni a bolsevizmus irányába!
Inkább a kapitál-bolsevizmus felé...
/Bár lehet EZ liberálbolsevizmus is, akár.../
Úgy látszik, ÚJ dolgokat akarunk kipróbálni azzal, hogy kicsit ilyen, kicsit olyan dolgokat teszünk bele a "politikai kalapba", és majd csak lesz valami!
Lehet, hogy ROSSZUL érzem, de mintha a II. vh. utáni idők kezdenének lassan vissza-visszaszivárogni a hétköznapokba...
Még ugyan demokráciának hívják AZT, ami MOST van...
DE KI TUDJA, MÉG MEDDIG...
NE LEGYEN IGAZAM!
Csak ENNYIT mondanék!
Egy "Abszurdisztáni"
188
naresh
2010. 07. 13. 14:45
Kedves Solaris!
Mostanáig feltételeztem, hogy értelmes vitát folytattunk. Ha az elégetett könyvek alatt a mai szórólapokat értette (bár én ezt nem tartom ügyes csavarnak), akkor feladom. Egyébként szórólapokat én is kapok. Különválasztva a levelektől. Sorsuk a szelektív hulladékgyűjtés és nem az elégetés. Utólag azért mindig sajnálom, hogy kordokumentumként nem őriztem meg néhány szép példányt.
Egyébként én szánalmasnak találom, ha valaki örül ellenfele vereségének, ez a sportszerűség minimuma. Az is szánalmas, ha valaki politikusokba szerelmes. Az én szememben egyik sem normális viselkedés. Én csupán az ilyen viselkedéstől szeretném megóvni honfitársaimat.
Ön és más sem tud belőlem semmit kieröltetni. Ez még a hajdani ávo utódjának sem sikerült, 1958-ban (igaz, hogy fizikai kényszert nem alkalmaztak velem szemben). Szemlátomást nem olvasta el korábbi, tárgyban írt véleményemet, mert akkor nem írt volna ilyesmit.
Öszintén szólva fáraszt a meddő vita, semmi értelmét nem látva, a színvonala is sekélyes,abbahagyom.
187
solaris
2010. 07. 13. 11:25
Kedves Naresh!
--Önnek olyan van, amire mindannyian vágyunk.
Öntisztuló Postaláda.
Vagy elfelejtette, a legutolsó "brossúráról"- (Ön használta ezt a szót), a kedves Lendvai Ildikó mosolyát? Vagy a Gyurgyány Ferencét?
--Nem hisszük el, hogy nem kapott ilyet.(vagy olyan tuti kaputelefonos-portásos házban lakik, ahol a szóróanyag időben fennakad.
--Ne sajnálja már azt a kis örömöt, amikor semmivé váltak, először mint brossúra,majd mint politikai erő.
--Ügyes csavarral próbál köpenyegforgatónak beállítani, de ezt a fajta embert elkerülöm, és ha erre következtetett az írásaimból, akkor ez eddig csak Önnek sikerült....
--Ha nagyon keresek, én is találok egy orosz írótól származó ,-talán példatár,vagy logaritmustáblázat, de mindegy, ez is gyenge adu volt, Ön ennél többet tud.
--Az utolsó bekezdésével teljesen egyetértek, formai dolgokba nem kötök bele,de arra biztatnám, hogy legyen bátor, írjon nevet, idézetet stb. Vagy még mindig félnünk kell?
--Elég bátortalanul, Ön is kimondta, (vagy kierőltettem a gondolatai közzül), hogy a majdani eredmények konkrétumait elismerni hajlandó lesz.Hát kedves Naresh, a többiekkel könnyebben ment.
--Egyébként, már többször leírtam, de attól még igaz.Mindannyiunkban van egy kis jobboldal,egy kis baloldal,szélsőség,demokrata,liberális, és még ki tudja, hogy mi nem.Még magunk sem tudjuk a pontos patika-arányokat.Attól, hogy egy nagyon kicsit látott valakinek az egyik oldalából, ne higgye, hogy tökéletes a megítélése.
--Jól elbeszélgettünk az együttműködési nyilatkozatról.Meg a brossúrákról.Azt hiszem a legjobb lenne új szót találni (használni) mindkettőre, mert a tartalmától függetlenül, maga a név áporodott, és szép kis ellenérzést váltott ki.
üdvözlettel
Solaris
186
naresh
2010. 07. 13. 01:30
Kedves Solaris!
1.Első pillanatban bocsánatot akartam kérni a félreérthetőségért. Aztán megnyugodtam: tökéletesen megértette iróniámat, ha jól értelmezem harmadik bekezdését.
2.Mivel az adott esetben kizárólag az Ön észrevételére reagáltam, második bekezdése legfeljebb azt bizonyítja, hogy Ön nem a témához kapcsolódott. Egyébként nem kell találgatnia, ha elolvassa a tárgyhoz szorosan kapcsolódó előző észrevételeimet. Ez esetben megtakaríthat tévedéseket is. Figyelemre méltóan idevág a „legalábbis elolvassuk” kitétele, igaz csupán zárójelesen tette.
3.Mivel ismereteim szerint a brosúra vásárlás nem volt kötelező, akinek van égetni valója, az saját akaratából vette és eszegette. De elvileg elképzelhető más megoldás is, de ez legyen belügy.
4.Nem kell különösebb érzék a könyvek kiválasztásához, engem inkább az érdeklődési köröm befolyásolt. Így került a polcaimra pár tucat orosz, alkalmazott mat-fiz. témájú könyv is. Brosúra soha.
5.Az ismerősök közé sorolom a munkatársakat és az egykori iskolatársakat, akiknek jó-szándékát nem kérdőjelezhetem meg, megbántani sem szeretem őket, de erősen zavar, ha mostanában egyik-másik égeti a könyveit vagy a múltját elfelejti és ismét jó-szándékkal magyaráz, miközben én emlékszem. Nekem egyébként csak e magyarázás zavar.
6.Sajnos, nekem fenntartásaim vannak az elveiket, hitüket változtató személyekkel szemben. A tárgyi nyilatkozat szerzőjét is ebbe a kategóriába sorolom. Különösen gyanús nekem, ha az illető csoportos megtérés résztvevője. Ettől még lehet a megtérés őszinte és végleges. Egyébként megnyugtatom, hogy a konkrétumokat szoktam értékelni és nem a lefetyelést. Éppen ezért az agitációtól mindig viszolyogtam.
185
solaris
2010. 07. 12. 17:36
Kedves Naresh!
--Annyira ironikus, hogy sajnos nem értettem meg, hogy miről ír.
--Sajnos azt is elfelejtette, hogy a komment-ek az együttműködési nyilatkozatot legalább érintőlegesen kellene tárgyalják....bár kitaláltam, hogy Ön nem akar együttműködni, ne tegye, eddig mindenki azt mondta, hogy amennyiben lesznek konkrét eredményei az új kormánynak, azokat névértékükön elismerik...
--Igaza van, a nemlétező értéktelen könyvet nem lehet elégetni, ezt én is így gondolom.A családja és Ön kitűnő ízlését dícséri, hogy kizárólag értékálló művek sorakoznak a polcain.(vagy állandóan szelektált valaki)Én ezt utólag tettem meg.
--A pártba való kibelépést végképp nem értem, és tájékoztatom, hogy az ismerősöket is meg lehet válogatni.(nem kell mindenkivel politizálni, van akivel a köszönés kimeríti a hasznos kommunikációt)
--Végül, de ezt Ön is tudja, itt szabadon(?) elmondhatja mindenki a véleményét, szinte bármiről, az köt össze bennünket, hogy többé-kevésbé adunk egymás véleményére.(legalábbis elolvassuk)
--Szóval kedves Naresh, remélem Ön is elismeri majd az eredményeket (ha lesznek) nem pedig az egyhelybentopogásért szurkol majd.Ha ez agitációnak minősül, akkor vállalom.
Solaris
-könyvekről pedig, ha érdekli, nagyon szívesen privátban.
184
naresh
2010. 07. 12. 14:20
Kedves Solaris! Kicsit irónikus leszek. Én is megnyugtatok mindenkit: nekem nem volt mit elégetnem. Még az iskolai jutalomkönyvekkel is szerencsém volt, a Karenina Anna köteteit ma is őrzöm, bár szégyen ide, szégyen oda, becsülettel sohasem olvastam végig (bár elég szívós gyerek voltam, a vaskos Karthausit - talán egyetlenként - megemésztettem... .
Engem éppen az zavar, ha azok az ismerőseim, akik hajdanán azt magyarázták nekem, miért vagyok olyan korlátolt, hogy nem lépek be a pártba, ma épp olyan hévvel magyarázzák ugyanezt, csak a párt változik (még most is, időnként). Akik megmaradtak korábbi álláspontjuknál, azokkal semmi bajom. Érdekes módon azok korábban sem agitáltak.
182
solaris
2010. 07. 12. 10:12
Kedves Veritas, és mások!
--Mindenekelőtt sietek megnyugtatni mindenkit, hogy Puskin,Dosztojevszkij,Tolsztoj,Tretyakov album,sőt még a hanglemezek is megvannak.
--Kizárólag a bolsevik agitprop-jellegű művek, osztályharc-irodalom, bőrkabátos életrajzok, és a többi elvtársas dolog lett a tűz martaléka.
--Ha tudtam volna Dr.Pizza ilyen jellegű érdeklődéséről, nagyon szívesen megleptem volna egy közepesen nagy kartondobozzal....
--Sajnálom a rengeteg munkát amit Veritas miattam (is) megejtett, de vagy nagyon oktalannak tart minket, nem oroszpártiakat, vagy csak jól esett írni egy nagyot...
--Még egyszer: nagy nép, hatalmas, tehetséges, csak nekünk magyaroknak nem volt túl nagy szerencsénk velük...
--Javaslom áttanulmányozásra az Állambiztonsági Szolgálatok Történelmi Levéltárának a honlapját (www.abtl.hu) és nem fogom felsorolni az összes magyarellenes dolgaikat.
--Sajnálom, hogy a vitát mellékvágányra tereltem a cserépkályhámmal, de visszatérnék egy kérdéssel.Milyen munkát végez egy köztisztviselő, aki egy formai dolgot (nyilatkozat) napokig dolgoz fel.
--Minden hivatali feledatát átértékel az elvei szerint?(Csak akkor ad ki lápvidékre építési engedélyt, ha jól megfizetik?)
--És csodálkoznak, hogy lecseréli a csapatot a "csapatkapitány"
Solaris
181
naresh
2010. 07. 11. 16:42
Kedves Ismerős!
Én csupán leírtam véleményemet a jelenlegi hazai állapotokról. A szemléletemet alapjaiban meghatározó Széchenyi és Szekfű aligha vádolható marxizmussal. Hivatkoztam emellett Horthy Sztálinhoz írt levelére, amely 1944 őszén kelt. Amellett figyelmébe ajánlom Bethlen István 1912-ben írt tanulmányát az erdélyi földkérdésről. Azt nem állítottam továbbá, hogy mi robbantottuk ki a világháborúkat. Viszont a támadók oldalán álltunk és vesztettünk. Az pedig már a római korból ismert, hogy jaj a legyőzötteknek. Az is tény, hogy a múltunkkal nem akarunk szembenézni, így a jelenről is hamis képet alakítunk ki. Végezetül halkan megjegyzem, a történelemszemlélet mindig, minden korban érdekeket tükröz. Én ezért inkább az eredeti forrásokat és ha vannak, a saját tapasztalataimat veszem alapul. Mivel családom minden ágon (és így ismeretségi köre is) az un. úri középosztályhoz tartozott, közvetlen tapasztalataim alapján mondok véleményt. Azt pedig, hogy kibe mit sulykoltak bele, ilyen távolról én nem merném senkiről sem állítani. „B”-lista, népbírósági tárgyalás, internálás, hortobágyi kiruccanás nálunk élőben folyt, édesapám, apósom, anyósom érintettségével. Sőt, Trianon hatásait sem valamilyen történelemkönyvből ismerem. Azt viszont megismétlem, mert nagyon sajnálatosnak tartom, hogy nem tanulunk korábbi hibáinkból (mivel következetesen szembe sem nézünk velük). Ebből a szempontból számomra majdnem mindegy, hogy ez egyszerűen butaság vagy szándékos gonoszság.
UI. A papagály hasonlat nagyon jó, bár eredetinek nem mondható. Ha magamra venném, nagyon sértene, mert szeretek gondolkodni és ezt feltételezem vitapartnereimről is. A világnézetekről a rövid véleményem az egyébként, hogy értelmetlen elvi kérdést csinálni belőlük. A végső kérdés ugyanis eldönthetetlen. Hogy az anyag vagy a szellemi lét az elsődleges hit kérdése – szerintem. A kérdés csupán az, hogy van-e értelme ezen vitatkozni. Én ezért mindenkinek tiszteletben tartom e legbelső magánügyét…
180
ismerős
2010. 07. 11. 11:41
Kedves Naresh!
Elnézést, hogy belekotyogok tudós párbeszédükbe,de félek, Ön egy kissé leegyszerűsíti a világot. Ez az attitüd a marxista-leninista történelemszemléletre jellemző. Ezzel nem azt állítom, hogy Ön marxista-leninista, csupán azt, hogy a félévszázados hazug, tendenciózus sulykolás megtette a magáét.
Nyomában bizonyos beidegződések önjáróvá váltak, s már akár a papagály is történelemkatedrát kaphatna, ha nem figyelnénk!
Nehogy már megint Magyarország legyen felelős a világháborúkért! Ön egy kicsit több figyelmet szentelhetne az odavezető útnak is, s akkor talán kiegyensúlyozottabb kép alakulhatna ki Önben. Erre persze csak akkor nyílik esélye, ha kissé diverzifikálja "tudományos" forrásait!
179
naresh
2010. 07. 11. 06:32
Tisztelt Johannus! Igyekeztem egyértelműen fogalmazni. 45-től hazánk megszállt ország volt. Demokráciáról ilyen körülmények között nincs értelme beszélni. Az sajnálatos tény, hogy a nemzet egy sor megoldatlan kérdésre ekkor kapott választ. Ilyen többek között a földosztás és a népoktatás ügye. Éppen e kérdésekre utaltam, amikor a múltunkal való szembenézés máig tartó hiányáról írtam. Legutoljára a két háború között lett volna lehetőség e kérdés normális rendezésére, a mulasztók történelmi felelősségét máig nem ismerte el a jobboldal. Azt a megszállókon számonkérni, hogy a saját szájuk íze szerint jártak el, komolytalan. Főleg, miovel mi üzentünk nekik hadat és nem fordítva. E kérdésben is tanítani kellene ma is Horthy Sztálinhoz utólag írt levelét, e témában. Akkor az ő felelőssége is más színben tűnne fel...
UI. Nálunk éjfél már elmúlt, feltehetően ezért nem értem pontosan, milyen az "efféle egység", amelyet én erősítek. Én csupán annyit szeretnék, ha az egyébként megváltoztathatatlan múltunkból tanulnánk és ennek alapján közös, nehéz feladatainkat vállvetve oldanánk meg. Különben biztos a sikertelenség. Azt is írtam, hogy a jelenlegi kormányzattól nem látom azokat a gesztusokat, amelyeket ereje birtokában kötelessége lenne megtenni.De előbb-utóbb rákényszerülhet erre. A nemzetközi gazdasági körülmények ugyanis sokkal erősebbek, mint a mi szándékaink. Ahogy finoman mondani szokták, a passzát szél nem itt keletkezik...