[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Születni veszélyes

// 2010 // júl // 12

Júniusban folytatódott az otthonszülést támogató szülészorvosnő pere, a kórházszövetség elnöke pedig arról nyilatkozott, hogy a szülészeti ellátások miatt indított kártérítési perek csődközeli helyzetbe sodorhatnak egyes kórházakat. Szülni sem otthon, sem a kórházban nem biztonságos?

Forrás: MTI

Ajánlat

A születésről, a szülésről a magyar társadalom két szignifikáns csoportja szokott általában beszélni: a már gyakorló vagy jövőbeni édesanyák (tehát nők) vagy a szülész-nőgyógyász szakma jeles képviselői (akik meg rendszerint férfiak). A szerző - laikus férfi - a fenti két halmaz egyikébe sem tartozván tehát tisztában van illetéktelenségével e témában, mégis megfontolásra ajánlana néhány szempontot. 

Amennyire az élet nélkülözhetetlenül természetes, magától értetődő része a születés, annyira meglepő, hogy világszerte naponta mintegy 1500 nő hal meg a terhességgel vagy a szüléssel kapcsolatos szövődményekben. A 100 ezer élveszületésre jutó anyai halálesetek száma feltűnő egyezést mutat az országok gazdagságával, a korszerű egészségügyi ellátás elérhetőségével: 10 alatti a fejlett országokban, 1000 feletti Közép-Afrikában és Afganisztánban. A születésnek az újszülöttek körében is van kockázata, a KSH adatai szerint (az 1996-2003-as évek átlagában) Magyarországon 100 ezer élveszületésre 955 születés körüli haláleset jutott (amikor a magzat halva született vagy 0-6 napos korában vesztette életét). A várandósság és a szülés tehát ugyan nem "betegség", de láthatóan van kockázata. A 20. századi egészségügynek erre a kockázatra adott válasza többek között a kórházi szülés elterjesztése lett. Míg a korábbi évszázadokban a nők otthon szültek, addig a fejlett országokban a kórházi szülések aránya, a 20. század eleji mintegy 5%-os értékről 99%-ra nőtt.

Ma természetesnek találjuk, hogy intézeti körülmények között jönnek világra utódaink. A Semmelweis Egyetem I. Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikáján például a perinatalis mortalitás igen alacsony, a 2007 előtti 7 évben 6/1000 szülés alatti, 2005-ben és 2006-ban pedig 1,8-1,9/1000 szülés volt, a neonatalis és csecsemőkori mortalitás adataiban is jelentős csökkenésről számoltak be. Éppen ezért lehetett meglepő az a napokban megjelent hír, mely szerint a kórházakat akár csődközeli helyzetbe is sodró kártérítési (orvosi műhiba-) perekben az egyik leggyakoribb ok a szülészeti ellátás. (Tegyük ehhez hozzá, hogy számos károsult házaspár menet közben feladja a kártérítési per végigvitelét, annak elhúzódó, súlyos érzelmi terhe miatt.) Még sokkolóbb az a friss hír, mely szerint egy túlhordott terhességgel kórházba érkező édesanyával savlekötő helyett maró lúgot itattak. A kórházi szülés általánossá válásával tehát a kockázat nem tűnt el teljesen - legfeljebb mértéke és típusa változott meg.

Így aztán furcsa lehet, hogy a kórházinál semmivel sem rosszabb statisztikákat felmutatni tudó, tervezett otthonszülésekkel szemben a hazai szakma meggyőződéssel folytatja kereszteshadjáratát, s a tervezett otthonszüléseknél bekövetkező halálesetek vagy egyéb komplikációk nyomán szinte automatikusan büntető eljárás indul.
 
A tervezett otthonszülést támogató hazai alapítvány saját adatai szerint az eddigi mintegy 3500 otthonszülésből egyetlen esetben veszítették el az újszülöttet. De a tervezett otthonszülés más fejlett országokban is a kórházival nagyjából megegyező biztonságúnak számít. Az USA-ban semmivel sem kockázatosabb a tervezett otthonszülés, mint a kórházi, viszont kisebb a különféle beavatkozások gyakorisága. Ugyanez a helyzet Kanadában, Hollandiában vagy Angliában is.

Az elmúlt másfél évtized amerikai gyakorlatára kiterjedő vizsgálat szerint a nők az ismerős, családi környezet és a beavatkozásmentes szülés miatt (a Semmelweis Klinikán az 1990-es évek eleji 15-20%-ról 30% körülire emelkedett a császármetszések aránya), továbbá kulturális, vallási okokból választják az otthonszülést. Egy, a tervezett otthonszüléseket elemző, különböző kutatások eredményeit összefoglaló tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy az otthonszülés - megfelelő feltételek között (amilyen a szakképzett segítő jelenléte, a háttérkórház közelsége) - elfogadható alternatívája a kórházinak, s egyértelműen csökkenti a szülés közbeni orvosi beavatkozások számát - ezzel egyébként a szülés költségeit is (egy USA-beli számítás szerint 68%-kal).

A szerző itt szeretne beszámolni saját családjának tapasztalatairól. Három gyermeke ugyanis három különböző módon született. Az első 1990-ben a sokáig szokásos kórházi módon, apás részvétel nélkül, újszülött és édesanya viszonylag katonás szétválasztása mellett. A második már a kórházi reform jegyében: apás szülés, a gyermek is hosszabb időt tölthetett a kórházi néhány nap során együtt anyukájával. A harmadik gyermek pedig tervezett otthonszüléssel jött világra. Édesanyja végre a saját tempójában, vegyszeres gyorsítás nélkül vajúdhatott, kiderült, hogy gátmetszés nélkül is tud szülni, a gyermek pedig édesanyja melegét, illatát foghatta fel először a méhen kívüli létből. A számomra érdekes különbség - ami, a harmadik alkalom döntő tapasztalata volt -, hogy az otthonszülés körülményei között mennyire átélhető annak katartikus, transzcendens, nem evilági jellege is. A szülés orvostechnológiai oldalának visszaszorulásával annak intim, bensőséges volta vált megtapasztalhatóvá.

Az otthonszületésről szóló vitát persze le lehet folytatni tisztán orvostudományi szempontból, az ezzel kapcsolatos szakmai érveket a Szülészeti és Nőgyógyászati Szakmai Kollégium hibátlanul képviseli is. De ez csak az érem egyik oldala. A kérdés az, hogy érvényes-e egy olyan szülői döntés, amely a technológiai kérdések mellett más minőségű szempontokat is mérlegel. Nyilvánvaló, a szülés közben fellépő, műszeres vagy műtéti beavatkozást igénylő fejleményekre gyorsabban lehet reagálni, ha az édesanya eleve a kórházban tartózkodik. (Persze az otthonszülést kísérő szakembernél is van egy táskányi műszer és a kórházban is időre van szükség a műtő előkészítéséhez.) De ezzel együtt nő annak kockázata, hogy a szüléskor nem feltétlenül szükséges orvosi beavatkozást hajtanak végre, vagy a szülő nő ellátásába, a kórházi eljárások természetéből fakadó hiba (Istenem, lúg!) csúszik. Továbbá csökken a valószínűsége, hogy a szülés intim, háborítatlan lesz, s hogy annak nem materiális oldala is megnyilatkozhat. A szülés körülményeinek megválasztásakor - úgy tűnik - nincs minden tekintetben egyaránt tökéletes választás, szükség van egymással olykor ellentétesen változó szempontok mérlegelésére.

Vajon rá lehet-e bízni a családra, a várandós édesanyára, hogy a szükséges tények és szempontok megismerése után, szabadon mérlegelje a különböző valószínűségeket és kockázatokat, s szabadon, kényszertől mentesen dönthessen saját szülésének módjáról? A nők (és férjeik) döntő többsége számára, ebben az alapvető erkölcsi döntési helyzetben vélhetően az intézményi biztonságot nyújtó kórház lesz a megfelelő választás, a kisebbségnek azonban meg kellene hagyni az ésszerű alternatívák választásának lehetőségét. Gyermekünk testi és lelki egészségéért egyaránt mi, szülők viseljük az erkölcsi felelősséget. Felelősséget viszont leginkább akkor viselhetünk, ha hagynak bennünket - a szüléssel kapcsolatban is - szabadon dönteni. A szüléssel kapcsolatos, attól elválaszthatatlan kockázatokból fakadó következmények is akkor elviselhetőbbek, ha autonóm döntésből fakadóan kell szembesülnünk azokkal. A tudományos racionalitás pedig ne igyekezzen kizárólagos szempont lenni, kiszorítva saját helyéről a filozófiai-etikai tartalmakat, különösen a szülés környékén nem, hiszen Chestertonnal szólva: "Mi értelme volna embert nemzeni, míg meg nem állapítottuk, hogy mi értelme van embernek lenni?" 

111 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

111 kkata1977 2010. 12. 19. 21:32

Kedves mpolgar! Teljesen egyet értek Önnel. Vég nélkül lehetne sorolni a példákat, de nem érdemes. Számomra egyetlen tanulság maradt: otthon szülni veszélyes és felelőtlen dolog.
Nekem is csináltak gátmetszést mindkét szülés alatt. Nagyon fájt utána, alig tudtam ülni hónapokig. A kisfiam 3 hónapos volt, amikor még mindig rettenetesen fájt, mert nem szívódott fel minden varrat. Mégis elviseltem, mert tudtam, hogy a gátmetszés megment(het)i a baba életét. Nem jön oxigénhiányosan vagy éppen meghalva a világra...Az a baj, hogy manapság az emberek nagyon önzők. Még saját gyerekük egészsége érdekében sem képesek lemondani saját kényelmükről. Pedig egy egészséges baba minden megér!!!!!

110 mpolgar 2010. 12. 18. 10:17

Kedves Hozzászólók!
Már korábban, még az elején leírtam a véleményemet ez ügyben, most megismétlem.
Fenntartva meggyőződésemet, hogy a szülések többsége komplikációmentes, természetes élettani folyamat, mégis híve vagyok a kórházi körülmények között történő szülésnek.
Csak a saját tapasztalatomra tudok hivatkozni. Az első terhességem komplikációmentes volt, mégis gondok jelentkeztek a szülés után. A placenta feltapadt. Az orvos ezt minden gond nélkül megoldotta, ott, rögtön, és azonnal, ha nem mondják meg, nem is szerzek róla tudomást. Hogy ez igazából mennyire veszélyes, azt a második szülésemnél tapasztaltam meg. Ott az orvos nem állt a helyzet magaslatán. / Azóta már nincs is a pályán, indokoltan /
Közvetlenül a szülés után nem oldotta meg a problémát, napok múlva kerültem életveszélyes állapotba, olyannyira, hogy már csak a pillanatok alatt intézkedő másik orvos tudta megmenteni az életemet.
Számomra ebből az a tanulság, hogy elsősorban emberek hibáznak, nem alapvetően az intézményt kell okolni, de a gyorsaság, a rendelkezésre álló, felszerelt műtő, az életmentő műszerek, készülékek nélkül nehéz egy ember, vagy csecsemő életét megmenteni.
A problémamentes terhesség nem jelenti azt, hogy minden simán megy a szülés folyamán. Attól még tekeredhet egy gyerek nyakára minden előzetes jelzés nélkül a köldökzsinór, az utolsó pillanatban is megfordulhat egy addig normális fekvésű gyerek, vagy, tévedhetnek a gyerek súlyát illetően. / a húgomnak következetesen 3,50-4-kg-os gyereket jósoltak, ennek ellenére született, nagyon nehezen, egy 5 kg-os, farfekvéses kislánya./ Ilyen esetekben ha a bába azonnal mentőt hív, az már sokszor késő, és ha nem végződik tragédiával, akkor a késedelem más károkat okozhat.
Azt nem állítom, hogy a kórházi szülészetek mindig olyanok, amilyennek lenniük kellene, amilyennek a kismama szép elképzeléseiben él, de a gyors, hathatós segítséget nem pótolják az otthoni körülmények, a család jelenléte, vigasztaló szavai, a külsőségek. Egy királyi pár megengedheti magának azt a luxust, hogy a szomszéd szobában berendez egy komplett műtőt, inkubátorral, teljes szakértő személyzettel, nálunk marad a mentő, a taxi, saját autó, és vészhelyzetben a késlekedés, meg a bába féltett presztizse, aki adott esetben emiatt még nem is nagyon konzultál, nehogy bizonytalannak tűnjön. Pedig itt az idő nagyon sokszor élet-halál ura, vagy egy gyerek életminőségét meghatározó tényező.
Egyetértek azzal, hogy nem minden szülész áll a helyzet magaslatán, nem minden szülészet működik szakmailag kifogástalanul, viszont, ott vannak a kollégák, lehet, sőt kötelező problémás helyzetekben konzultálni, és azonnal beavatkozni, ha valamilyen váratlan, előre nem látható nehézség merül fel.

Az említett gátmetszésről annyit, hogy nekem végeztek, nem volt vele semmi bajom, viszont anyám két évig nem tudott ülni, mert spontán repedt, és nagyon fájdalmas hegek maradtak vissza. Ismerős kismama is gátmetszés nélkül szült, ő is hasonló módon járt, a spontán repedés sokkal nehezebben gyógyult, mint a jó irányban végzett, tudatos metszés. Gondolom, nem mindenki jár így, de aki igen, az, nagyon megszenvedi.

Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy milyen megoldást választ, de, ez egy olyan helyzet, amikor már utólag nem lehet korrigálni. Minden gyerek csak egyszer jön a világra, és ezért itt, nemcsak a mama, a család kívánalmait kell figyelembe venni, hanem elsősorban a gyerekét. A gyereknek pedig akkor a legjobb, ha problémamentesen, egészségesen jön a világra, ugyanakkor egészséges, őt ellátni képes mamára is szüksége van.

Ez egy darázsfészek, mindenki a maga példáját sorolja, jókat, rosszakat egyaránt, köztük én is, de az érdekelteknek nagyon át kellene gondolniuk minden lehetséges veszélyforrást, és csak azután, nem érzelmi alapon, hanem józan megfontolással dönteni.

109 kkata1977 2010. 12. 17. 23:00

Kedves Hozzászólók!

Én már írtam kommentet régebben ehhez a cikkhez. Nem tartozom az otthonszülést pártolók táborába. Elképesztő támadásokat kaptam akkor emiatt. Én mindkét gyerekemet kórházban szültem egy nagyszerű orvos segítségével. Nem azért volt nagyszerű, mert mindig ott ült az ágyam mellett (Nem ült ott. Nem az a típus. Nem is lenne rá ideje.), hanem azért, mert maximálisan értette a dolgát több évtizedes szakmai tapasztalattal és fantasztikus szaktudással a háta mögött. Ha nem kórházban szültem volna, valószínűleg már az első szülést nem éltem volna túl, s a kislányom sem lenne életben. Mindkét terhességem veszélyeztetett terhesség volt (a /nagyon/magas vérnyomásom miatt). Ráadásul, mindkét szülés közben olyan sok vért veszítettem, hogy kétszer kaptam vérátömlesztést a szülés után. Mindkét szülés előtti utolsó hónapot már kórházban töltöttem. Pedig nem szeretek kórházban lenni. Éppen ezért úgy gondolom, hogy 2-3 napot, akár egy hetet mindenki kibír a saját, s babája egészsége érdekében egy kórházban. Aki otthon szül, az felelőtlen. Mert egy baba egészségét és életét veszélyezteti!!! A régebbi, s régi korokban a nők otthon szültek, mert nem volt más választásuk!!! Hát, igen-igen sok kismama és újszülött meghalt méhen belül, szülés(születés) közben, vagy szülés (születés) után annak szövődményeibe. Kérdezem én, jó ez? Inkább ezt kellene választani???? Ma már megvan a lehetőség a lehető legbiztonságosabb szülésre (persze, kórházban is vannak halálesetek, műhibák, de közel sem annyi, mint régen az otthon szülésnél). Miért kell ezt elutasítani? Ha egy otthon szülésnél komplikáció adódik, miért az állami egészségügyi rendszertől várják a segítséget??? Az otthonszülés hívei miért a kórházakat okolják (indirekt módon) az otthonszülések közben fellépő komplikációkért, tragédiákért??? Miért kellene a kórházaknak tárt karokkal fogadni egy felelőtlen kismamát, aki otthon szült, s baj történt???

108 nyussz@freemail.hu 2010. 12. 17. 08:28

Három gyerekem született szerencsére kórházban , mert egyébként már az elsőre rámentünk volna . Azt viszont kijelenthetem , hogy egyik gyerek megszüléséhez sem vitt erőszakkal senki kórházba .Nem értem mire kell ez a műbalhé .?! Szerintem nyugodtan szülje csak a kádba vagy a vécébe ha valaki ilyen hülye , aztán vállalja a következményeit , és lehetőleg kapcsolja ki a telefont , és ne hívjon rohammentőt mikor -SZ -ban van .

107 Civilian 2010. 12. 04. 16:11

nightyarn!

Lehet, hogy az az anya aki otthon szül nem gyertyák miatt teszi, hanem azért, hogy elkerülje a felesleges és néha életveszélyes kórházi beavatkozásokat. Ha tehetném én pl. otthon szülném a kórházban született gyerekemet. Ugyanis akkor megspóroltuk volna a felesleges burokrepesztést, gyorsítást oxitocinnal, EDA-t, hasbakönyöklést, valamint egy súlyos szülési sérülést, 2,5 l vér elvesztését, két életmentő operációt a szülés után azonnal, valamint a félelmet ami mindeközben átéltem. Szép dolog, hogy aggódtok sok-sok otthonszülő kisbabájáért, de bizony lehetséges, hogy pont azért van olyan jó statisztikája az otthonszüléseknek a kórházihoz képest (mert 3500 szülésből 1 halál meglehetősen jó arány), mert ott az anya biztonságban érzi magát és emiatt már eleve kevesebb a szövődmény.

Ugyanakkor tudományos kutatások bizonyították, hogy legalább annyira veszélyes beleavatkozni egy normál szülés menetébe ilyen-olyan gyorsításokkal és kémiai anyagokkal. Magyarországon pedig elég gyakran beavatkoznak. Mondhatnák azt, hogy majdnem minden szülésnél. Ahol én szültem szinte minden nőnél volt valami kisebb-nagyobb beavatkozás. S bizony ezen a beavatkozások szélsőséges esetben halálhoz is vezethetnek.

106 mpolgar 2010. 11. 19. 13:29

Kedves Kaktusz!
Én, nem is a vér látványát találom olyan borzasztónak egy szülésnél.
Lehet, hogy megbotránkoztatató, de, vettem részt disznóölésen, senkit nem zavart, hogy, az mi módon zajlik. Folyt ott is a vér, ennek ellenére, mindenki jóízűen vacsorázott este.

A bajom az, hogy elrugaszkodtunk a hétköznapi valóságtól, ma már a születés, mint olyan, egy steril dolog lett, a testvérek, apák, sokszor, a korábban szült nagyanyák is úgy gondolják, -vagy szeretnék azt hinni, gondolni, hogy a gólya hozza a babát!
Amúgy kimosdatva, szép kis ruhába felöltöztetve, már nem ráncosan, pirosan.
Az, a kutyát nem érdekli, hogy a baba ugyanúgy megszenved a születéséért, mint a szülő anya.

Közben, pedig, az anyuka mosolyog, és semmi gondja nincs, csak büszke újszülött gyerekére.

Aki egyszer is szült, az tudja, hogy ez nem így van. Ami a szülőszobában történt, az egy dolog, ami azon kívüli színház, az egy másik.

Mert, közben feszül a melle, vagy megindul a tej, vagy nem, a varratok bizony, nagyon fájdalmasan feszítik a gátat, a has, ide-oda lóg a kitágult bőrlebeny miatt, később maradnak a terhességi striák, az alakja megváltozott, sőt, sokszor, a férjéhez való viszonya is megváltozott, hiszen, az életében az elsőszámú ember, emberke, az újszülött gyermeke lesz.

Közben, a rokonság ünnepel, jól érzi magát, az apuka pezsgőt bont, egyedül az anyát szokták kihagyni ebből, hiszen, neki más dolga van, míg ő a szoptatással küszködik, más ünnepel!

Olyan ez, mint a halál misztériuma, amit szintén nem szeretünk látni, szeretünk kimaradni belőle, pedig ugyanolyan emberi, mint a születés. Igaz, ez a születés említésekor nem illik ide.

A férjem, nem vállalta az apás szülést, velem egyetértésben, - mert, ez számára egy szégyenteljes dolog, de, - azért nem vállalta az orvosi hivatást, mert nem bírta a vér, a szenvedés látványát. Ha, a gyerekeink közül akármelyik megsérült, vérzett, képes volt elájulni.
Van ilyen!

Magam kértem, hogy ne legyen ott, mert volt egy olyan érzésem, hogy ő hamarabb fog elájulni, mint én, és ez, nekem mitől, és mennyiben könnyíti meg a dolgomat?

Nagyon elrugaszkodtunk a hétköznapi valóságtól. Nem szeretjük a szenvedés látványát, nem szeretjük, ha hozzátartozóink szenvednek, pedig, ez másképpen nem megy.
Még akkor sem, ha becsukom a szemem, nem vagyok rá kíváncsi, vagy másra bízom ennek a látványát.

Szeretjük a steril dolgokat.
Talán, ezért találták ki az otthon szülés gyakorlatát. A jó szándékot nem vitatom, csak, azok, akik ezt kitalálták, nem gondolták végig, hogy milyen veszélyeket vállaltak ezzel.
Mások, és a maguk részéről egyaránt.

A maguk részéről pénzért vállalt veszély engem nem zavar, de a megtévesztett, cserbenhagyott szülők, babák, annál inkább.
Mert, minden szülő egészséges gyereket szeretne, főképpen, ha a terhességi szakaszban nem volt gond, ne már, a szülés folyamán tegyenek tönkre egy gyereket, főképp, kemény pénzért, és egy eszement új divatirányzat miatt.

Régen, otthon kellett szülni, hiszen, nem volt más választás. Ismétlem, ma van.

Ha, még képes lennék rá, lehet, hogy én is ezt választanám, ha tudnám, hogy a bába hozza magával a megfelelő eszközöket, műtőt, mindenféle kütyüt, ami vészhelyzetben életben tart egy gyereket a kórházban.
Ha nem, akkor mennék a kórházba, és szidnám az engem, vagy a gyerekemet tönkre tevő orvost.
Amennyiben tönkre tette, meg is érdemelné, ugyanúgy, mint egy lelkiismeretlen bába is!

Mert, ez a bába, szülészorvos, immár nem először hibázott, és tudomásom szerint elmenekült a felelősségvállalás elől.
Ettől kezdve, előttem, nincs tekintélye, semmivel nem jobb, mint egy markát taró kórházi szülészeti "kókler".

Az orvosért, egyébként az intézet vállalja a felelősséget, még akkor is, ha több éves pereskedés eredményeként kell ezt a szülőknek kiharcolni.

Most, őt kell sajnálnom, mert vizsgálati fogságban van?
Miért nem gondolkodott előre?

A tönkre tett szülőkkel, gyerekekkkel, családokkal, ki számol?

105 Kaktusz 2010. 11. 18. 23:35

A cikk címe: SZÜLETNI veszélyes

Ketten veszünk részt ebben a csodálatos,de egyben fájdalmas eseményben.
A SZÜLŐ anya és a SZÜLETENDŐ baba.

Miért csak a SZÜLÉSRŐL beszélünk?

Két gyermeket szültem.Mindkettőt kórházban,lelkiismeretes orvosok segítségével.
Eszembe sem jutott, hogy gyertya,kád, labda...
A férjem pici koruktól kezdve nagy szeretettel vesz körül bennünket,pedig nem volt ott a szüléseknél.
Nem azon múlik szerintem, hogy milyen lesz a kapcsolata a gyerekekkel.
/ Kollégám apás szülésen volt,ahol a köldökzsinór rátekeredett kisfia nyakára.Megélhette a teljes tehetetlenség,kiszolgáltatottság, halálfélelem érzését.
Kinek volt ez jó? /

Tudomásul kéne venni, hogy minden szülésnél két ember életéről van szó és nem az anyuka kényelméről!!!

Teljes mértékben egyetértek nightyarn hozzászólásával.

104 nightyarn 2010. 11. 18. 09:00

Soha nem tudom az ilyen jellegű cikkeket higgadtan végigolvasni, egyszerűen nem...nem tudom elképzelni, hogy mit érez az az anya, aki az otthonszülést választja...nem félti a gyerekét???valószínűleg nem, inkább csak gyertyákat akar, meg nyugalmat, meg fürdővizet...a saját maga lelki nyugalmát, a háborítatlan szülést. Szép gondolat. Mindaddig az is marad, amíg fel nem lép valami váratlan komplikáció. Nincs az az "orvos" vagy "bába" vagy nevezzük akárminek, aki otthon pl. a baba lassuló szívverése miatt percek alatt steril körülmények között műtéti úton világra segítené őt, anélkül, hogy az bármilyen károsodást szenvedne. Nem mérlegelnek az ilyen emberek. A felháborító mégsem ez. Hol vannak a kedves apukák? Mert foghatjuk a kismama hormonjaira, hogy nem tudja mit csinál...de hol van az apa? Miért nem mondja, hogy drágám, kapjál már a fejedhez?
A másik oldala ennek a csodálatos zavartalan otthonszülésnek a technikai rész. Vér, vér és vér. Mindenhol. A szőnyegen, az ágyon, meg még ki tudja hol. Közben az esetleg nagyobb gyermek sétál fel-alá a mama körül, szép emlék marad majd a 2-3 éves agyacskájában, ahogy anya a fájdalomtól a földön fetreng és dől belőle a vér. Nem nagyon értheti, mi ez az egész, a szomszéd néha bekukkant az ajtón, hogy hogy is áll a dolog, a kedves anyós jó szándékúan be is tessékeli, így már az egész paneltömb egy emberként szurkol a félájultan térdepelő anyukának, aki -fájdalomcsillapítás híján- kénytelen viselni a szenvedését. Mert hát nem kérne belőle, ha lehetne akkor sem...igaz?!

103 mpolgar 2010. 11. 11. 13:33

Kedves Titta!

Én itt valami zavart érzek.

Otthon szülök, a bába vállalja a teljes felelősséget, de a teljes állami egészségügyi szervezet álljon készen, ha ő hibázik. De, ha hibázott, akkor nem értesíti azt a bizonyos, államilag illetékes, amúgy ingyenes apparátust, mert, akkor kiderül, hogy ő hibázott.
Ha, az életre esküdött, miért habozik, hogy segítséget kérjen?
Hol itt a felelősségvállalás?

Ez, egy anya, egy gyerek esetében nekem nem elfogadható.
Sajnos, itt nem a mama, a gyerek élete a tét, hanem a bába presztizse!

Még, az ántivilágban otthon szültek az asszonyok. Gyakorlott bábákkal, sokszor csak a szomszédasszonyok segítségével. Nem volt más lehetőségük. Ma, van.
Nem ismerem a halálozási arányokat, valószínűleg nagyobbak voltak, mint a maiak.
Úgy a kórházakban történt szüléseknél, mint az otthoniaknál.

Egy biztos, otthon, keveseknek van berendezett műtője, lélegeztető berendezése, egyéb, ilyenkor létfontosságú eszköze.
Mint, néhány kommenttel korábban említettem, a szülések többségénél erre nincs szükség. Ez, élettani folyamat, ha nincs komplikáció, akkor orvosi, és egyéb szempontból ez rutin, mondhatni, hétköznapi dolog. –Bár, a kismamák ezt másképp élik meg.
Gyakorlatból tudom.

Valahogy ezt nagyon rendbe kellene tenni.

Nem is olyan régen hallottam, hogy egy kismama, egy taxis teljesen dilettáns, szakképzetlen, ámbár, jó szándékú segítségével hozta világra gyermekét.
A taxis nem kért pénz, nem fogadták meg előre, még ő érezte magát megtisztelve, hogy egy ilyen élmény részese lehetett. A baba él, köszöni szépen, jól van.

Ez számomra azt jelenti, hogy a szülés folyamata, minden nehézség ellenére egy természetes dolog, ha hagyják.

A gond ott kezdődik, ha jönnek a komplikációk, és nincs olyan normális ember, aki ezt tudja, vagy meg is akarja oldani. Nekem teljesen mindegy, hogy ez egy fogadott, magát istennek képzelő bába, vagy kórházi orvos.

Mindkettő számon kérhető, elítélendő, ha a maga helyén nem tett meg mindent az élet, életek megmentése érdekében.
Márpedig, én most azt látom, hogy, a „maszek bába” nem tesz meg mindent, mert félti a szakmai becsületét.

Ettől többet teljesítettek a régi falusi bábák, ők pusztán, szakmai ismereteik, tehtségük, és lehetőségeikhez mérten, nem hagyták veszni a lelkeket, nem féltek segítséget kérni, pedig, nem állt rendelkezésükre olyan egészségügyi apparátus, mint ma.

Ebben a vitában nem a szülőanyákról, a kisbabákról van szó, hanem egy új iparágról: szülj otthon, drága pénzen, nagyon elegáns, aztán majd, ha szerencséd van, az isten segít rajtad!

Mert, a bába eltűnik, ha baj van, a mentő, az előzőekből következtethetően későn érkezik, aztán jön az ügyészségi vizsgálat, esetleg pereskedés, ami rajtad nem használ, a halott, sérült gyereken nem segít, de, éltél emberi jogaiddal, az majd megvígasztal!

Igaz, hogy a kórházban is át lehet élni ugyanezt.
De, ott, legalább nem azzal hízeleg magának az ember, hogy olyan kemény pénzért vásárolt extra luxusért tettem tönkre a gyerekem, vagy a magam életét, amiért mások irigyeltek.

Később, a lelkileg tönkretett mama, a sérült gyerek, nem a bába, hanem a család, és mások gondja lesz!

Ezt nem lenne szabad elfelejteni!

102 tarczat 2010. 11. 11. 10:45

Én mindkét lányomat kórházban szültem. A nagyobbik lányom születése "csak" rossz volt, a kisebbiké majdnem jó. Mindig is arra vágytam, hogy otthon szülhessek, de meghajoltam a félelem és a racionalitás előtt (családi nyomás). Biztonságban voltunk, már amennyire egy szülésnél lehet, mert ne tagadjuk, akár korházban, akár otthon a szülés mindig kockázattal jár, csak legfeljebb más-más típusúval. A baj az, ha egy otthonszülésnél következik be valamilyen komplikáció, és kórházba szállítják a kismamát, akkor úgy bánnak vele és a bábával, mintha gyilkosok lennének. Ezzel elérik, hogy a bábk haboznak mentőt hívni, hacsak lehet megpróbálják egyedül megoldani a problémát, pedig lehet, hogy más hozzáállás esetén, már rég ott lenne a mentő.
Ezért én azt gondolom, hogy a többség felelőssége is az ilyen tragédiák, akik mereven elutasítják az alternatív lehetőségeket, semmilyen empátiát, toleranciát nem mutatnak, sőt egyenesen bolondnak tartják azt, aki otthon szeretne szülni. Hiszen mindaz az érv, amit a korházi szülések mellett felhoznak (orvosi segítség, műtő stb) az otthonszülésnél is rendelkezésre áll (mentő formájában). Ne felejtsük el a kórházban is időbe telik a műtő és a beteg előkészítése. És azt se feledjük, hogy most sem szülhet otthon boldog-boldogtalan, csak annak a szüléslevezetését vállalják el a bábák, akik terhessége zavartalan, és a szülés is annak ígérkezik.
Összefoglalva én csak a választás szabadságát szeretném, és több toleranciát!
  1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva