[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

A bankadó egy szörnyszülött

// 2010 // júl // 14

Sokan tartják igazságosnak, hogy a bankok és a biztosítók soron kívüli pénzeket fizessenek be a költségvetésbe. Vajon igazuk van-e?

Ajánlat

Az újonnan megalakult Orbán-kormányról eleinte nem lehetett tudni, mit is akarnak kezdeni az országgal. Aztán megjelent a választási programmal szinte szóról szóra megegyező kormányprogram. Mindkettő arra az alapvetésre épült, hogy megduplázzák a költségvetés hiányát, és az így nyert többletet magyar kis- és középvállalkozások nyakába öntve, megismétlik a 2001-2002 közti Matolcsy-programot.

Arra viszont nem voltak felkészülve, hogy a hiány növelését a magyar gazdaság jelenlegi hitelezői nem fogják tolerálni, ahogyan azt sem, hogy a központi költségvetés határozatlan időre kölcsönvegye a magán-nyugdíjpénztárak tőkéjét. Nem volt B terv, muszáj volt kitalálni valamit, ezért aztán Kósa Lajosék bejelentették, hogy jó nagy baj van, üres a kassza, meg kellett magyarázni valahogy az azonnali adócsökkentés elmaradását. Plusz pénz kellett, sok pénz és gyorsan. Ekkor hirdette ki Orbán Viktor a 29 pontot.

Ezekben egy közös és biztos: a többi, szimbolikus, ideológiai, jogfilozófiai-jogalkotási területtel ellentétben, ahol a kormány készre polírozott jogszabályokat húz elő és fogadtat el rekordsebességgel, a gazdasági pontok rohammunkában készültek. Valószínűleg anélkül, hogy bármelyiket tételesen, precízen forintosították volna.

Egyes kisadók eltörlése adminisztrációs, nem direkt anyagi szempontból könnyebbség a vállalkozóknak, nem okoz tragikus csökkenést az állam összbevételeiben, de valóban átláthatóbbá teszi a működést. Kis tétel az állami vezetők fizetésplafonjának bevezetése is, közvetlenül nem is fog sokat spórolni rajta az ország, viszont annál többet veszthet. A közszférában legelterjedtebb szakmáktól eltérően a topmenedzserek piacán verseny van, és egy rosszul vezetett állami vállalat nagyságrendekkel többet bukhat, mint amennyibe egy rendes felsővezető kerül. Arról nem tudni, kiknek a fizetése fog csökkenni, a tömeges elbocsátásokhoz pedig megteremtették a jogszabályi alapot, ugyanakkor a kormány álláspontja szerint nem lesz nagy leépítés.

Nincsenek kalkulációk az intézkedések hatására a gazdaságban keletkező veszteségekről sem, pedig ezek kellemetlen hatással lehetnek az oly nagyon vágyott növekedésre. Tipikus példa a bankadó, vagy a deviza alapú jelzálog-hitelezés megszüntetése: ezek mindegyike emelni fogja a forráshoz jutás költségét, különösen a tőke- és fedezetszegény hazai vállalkozások számára.

A csomag egészét nézve úgy tűnik, az állam összbevétele csökkenni fog, ez dicséretes, viszont nem tudni, hol lesz ezzel egyidejűleg hasonló méretű kiadás-visszavágás. Továbbá nem látszanak a pótlásra bevonható új források sem, főleg a nagy súlyú tételeknél. Ezt hivatott kompenzálni a bankadó, ami nyilván nagyon népszerű, de ettől még egy szörnyszülött, ami a banki szféra szerepének félreértését tükrözi.

Hitel és kamat ugyanis azóta van, mióta a világ világ. Elvileg persze számos nagy filozófiai rendszer tiltja az "uzsorát", a valóság azonban mindig erősebb, és a legkonokabb, legfafejűbb fundamentalista rendszerek is kénytelenek hozzá alkalmazkodni, mégpedig meglepő kreativitással. Szintén kevéssé köztudott, hogy a kamatok az elmúlt évezredben folyamatosan csökkentek, sokkal könnyebb ma forráshoz jutni, mint elődeinknek volt, köszönhetően a modern bankrendszernek. Vagyis a közkeletű tévhitekkel ellentétben a különféle hitelkonstrukciók nem újdonságok, és maguk a modern bankok sem soha nem látott mértékben népnyúzó szörnyek, épp ellenkezőleg. Mégis, az egyik elvárás, hogy a hitelhez jutás legyen még könnyebb, kevesebb fedezettel, kamattal, kockázati felárral. Az erre irányuló politikai nyomás nyilván a rossz minőségű hitelek felszaporodásához vezet, ahogy azt az amerikai jelzáloghitel-válságot kirobbantó két alapnál is láttuk.

A másik elvárás pedig épp ellentétes, vagyis azt követelik meg, hogy a bankok ne helyezzenek ki rossz hiteleket, csak megbízható, jól fizető, rendes fedezettel bíró adósoknak adjanak kölcsönt. A kettő egyszerre nem teljesíthető. A bankadó pedig épp ezért a hitelpiac egyik szereplőjét sem fogja racionálisabb magatartásra kényszeríteni. A magyar bankoknál egyébként is a rendkívül óvatos hitelpolitika volt jellemző, sokkal több bedőlt hitel lenne, ha akárcsak a nyugat-európai szintre enyhítették volna a szigort.

Ráadásul a magyar bankszféra legkomolyabb baja nem fog elmúlni. A Postabank-ügy óta hagyomány, hogy a bankok jóban vannak a politikai szférával. Ezt akkor kedvezményes hitelekkel és betétekkel fejezték ki, és hát ettől talán nem teljesen függetlenül a bank összedőlésekor a költségvetés sem volt végül szűkmarkú. Ma pedig a bankadót mosolyogva vállaló bankelnök a presztízs-pozíciónak számító MLSZ-elnökségig viszi, másokat pedig külön kedvezménnyel mentesítenek a fizetés alól. És ez nem a bankszféra üzleti-etikai tisztulása felé visz.

137 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

139 sors 2010. 09. 06. 10:12

binrashit jól látod a dolgok lényegét!Csak az a baj,hogy hazudoznak a bankvezetők! Etetik a sok hülye dumával a lakosságot!És sajnos egyesek még hisznek is nekik!Tehetik,mert a vezetőink részvényeseik és mögöttük megbújva teszik az átveréseket!Késnek sajnos az elszámoltatások! Addig kimentik még a maradék pénzt is az országból.Aztán majd újabb válságra hivatkoznak!

138 binrashid 2010. 09. 05. 23:09

a bankok mind külföldi tulajdonban vannak ,egy fillért sem hoznak az országba, csak kifelé viszik az itt megkeresett pénzt, repatriált profit formájában.

ráadásul hatalmas adóelőnyt élveznek a hazai vállakozókkal szemben ,mivel adómentesen kivihetik az osztalékot, míg a magyar vállalkozó 39% adót és ehot is fizet!

azt se hagyjuk figyelmen kívül ,hogy a forintgyengülés isteni áldás a bankoknak, hiszen a devizahiteleken a hasznuk, a kamatmarzs is chf-ben van, ami így forintban számolva jelentősen növekedett.
tehát miközben a megnövekedett részleteket nyögik az adósok, a bankok hatalmas extraprofitot zsebelnek be a chf erősödéséből!


137 sors 2010. 09. 02. 13:23

Kedves Dr.Pizza!Látom,hogy jól érzékeli a helyzetet.Sajnos valósak az érvek.De az sem a véletlen,hogy Csányi úr kijelentése ellenére mégis hatalmas összegeket költenek reklámokra,majd a költségeket ráverik az ügyfelekre!Ezt lehet bogarászni! A belső embereitől nagyonsokminden kiszivárog.Nem a véletlen ,hogy korábbi létszámcsökkentés tervét feszegette.De elmaradt.Most védelmezni akarja hogy"NEMLEHET AZ ADÓTERHEKET RÁTENNI A LAKOSSÁGRA" szöveggel az ügyfeleket?Megteszik helyette!

136 Dr.Pizza 2010. 09. 02. 12:21

kedves sors, persze, hogy nem. A kinntlevőségeket azonnal eladják egy, többnyire a 1oo% saját tulajdonukban lévő behajtócégnek, lásd Főtáv/DHK. Ez a kettő pölö egy helyen székel, de azért EGYMÁSTÓL FÜGGETLEN cégnek számítanak adóilag meg minden.
Az OTP-t azért nem hagyták ott annyian, mert az idősebbek, pld. édesanyám, meg van (ő sajnos csak volt) győződve, hogy az OTP, múltjából gondoltan egy megbízható, ÁLLAMI bank.
Neke volt egy szerény, már vagy tizenöt éve létező DM majd euro összegem nevezett banknál, kaptam rá a végén 0,25%!!! kamatot, hozzá a kamatösszegnél magasabb kezelési díjat, amikor bedurrantam és a számlát megszüntettem, felszámoltak mindezek után PÉNZFELVÉTELI DÍJAT, cirka 5ooo forintot, miután 15 évig negyed százalék kamatra és számlafizetési díj mellett használták az általam oda befizetett pénzemet. Soha többé fent nevezett bank részemrő, akkor még jobb a bevált párnaciha, ott nics kezelési költség és a saját befizetett pénzem visszakérése esetén pénzfelvételi díj. Ha egy bánnak egy betétessel, hogy bánhatnak a kölcsönfelvevővel? Én még eddig soha, semmi körülmények között nem hivatkoztam egy bizonyos bajszos ember megállapítására, a banktőkét ez az egyén karvalytőkének nevezte az általa is elismert ipari tőkével szemben.

135 sors 2010. 08. 31. 19:04

Persze hogy az emberek felvannak háborodva,mikor siránkoznak egyes bankvezetők.Aztán érdekes módon a többszázmilliós ingatlanaikban meg dőzsölnek. A kert partik milliókba kerűlnek.Volt benne részem.Azért mertem nyilatkozni. Kiknek a pénzén?A jól megérdemelt fizetésükből? Nem! Hanem a lenyúlt bank pénzéből adómentesen.Aztán rákennek mindent az adósokra! Ez a szemétség részükről.Sajnálom,de valósak a leírtak.A baráti körökből sokminden kiszivárog. Pedig belső emberektől hallani,hogy,"nemkell félnünk , van tartalék.Aztán meg úgyis megfizetik a veszteséget!" Kik? az adósok! Meg az adófizetők pénzéből az állam! " És erre igyúnk komám!!!" Szlogenjük. Aztán lehet dumálni!
Már a Provident is 4 szeresét követeli vissza!Beszámították az adót.Így lesz a 48 ezer Ft.-os elmaradásból megnövelt kamatokkal 178 400 Ft.És még ennek a vonzatai.Ilyen felszólító fenyegető levelet küldenek.Ez a tájékoztatójuk.De a behajtó cégeknek nemkell adózni? Mert átvették a szerepet a bankoktól és nemriasztja vissza őket semmi sem.Ők tehetik simán a dolgukat ugye?Mert már nem a banknak tartozúnk a fenyegetőleveleik szerínt,hanem a behajtóiknak.Rájuk nemvonatkozik az adótörvény?

Arealista teljesen igazad van!

Azért elgondolkodtató,hogy az OTP-t miért hagyták ott annyian az ügyfelek közűl nem?Valami büdös nem? Egy két dologban engem is átvertek és lehetetlen helyzetbe hoztak.Azért tudom.

134 Arealista 2010. 08. 10. 11:52

..azt hiszem,tudomásul kell venni,egyetlen ágazat sem maradhat ki egy az országot érintő gazdasági összeomlás megakadályozásának pillanatában...
..Orbánék korrekt módon (a választási igéreteiknek megfelelően..) onnan veszik el a pénzt ahol -a gazdasági válság legsőtétebb pillanataiban is halmozott nyereséggel távoztak a pénzügyi befektetők..(mentették ki zsiros nyereségeiket az anyabankok felé !!!!) ..meg kellene nézni az OTP miért vállalja korrekt módon elsőként a fízetést..mert (..bár már "csak" nevében magyar..) de vezére előre tekint,..hiszen a gazdasági fellendűléskor a hitelfelvevők nem felejtenek majd..( de nem az OTP mellett akarok korteskedni,bár a tények engem igazolnak..) ...össze kellene fognunk, "népi" pézintézetben gondolkodni... Lenne néhány kőzgazdásznak ( ..nekem is ! ) ötletem,hogy a "NÉPBANK",hogy tudná támogatni a kis és kőzép vállalkozókat,ugy,hogy a THM nem népnyúzó százalékok garmadában,vagy végrehajtások ezreiben jelenne meg,hanem eggyűttműködésben,a vállalkozásokhoz igazitva..
..egyszóval az előrelépéshez források kellenek,s ezt csak korrekt befektetőkkel lehet megvalósitani..akik nem egyik napról a másikra akarnak meggazdagodni,keresztűl gázolva a hétkőznapi emberek százezrein...
Orbánékra sok mindent lehet mondani,de azt nem kővetkezetesek azt biztos nem..
..igen is radikális változtatásokra van és lesz szűkség.. "A" mentén amit kitűztek maguk és Magyarország elé.. ..akkor talán sikerül felzárkoznunk..előbb-utóbb..

133 sors 2010. 08. 10. 11:38

Pali bá! Igazad van,de mi az hogy nem a saját pénzét kockáztatják? Itt van a nagy kérdés! Ugyanis egyes bankvezetők abban a hiszékeny világukban élnek,hogy a más,a mi adófizetők és a betétesek pénzét úgy kezelik,abból harácsolnak" sajnos",míntha az övüké lenne! Ez nem törvényellenes netán?!Itt a pénzmosás is fennáll! Milyen dolog más pénzét kockára tenni?Aztán csodálkoznak,hogy bebuknak,mínt van is rá példa.(HÍREK).Itt csalás alapján szedik meg magukat egyes bankvezetők és már többször megírtuk,abból dőzsölnek.Azt hozzá kell tenni,hogy míndig a bankokról beszélünk,írunk,pedig nem azokkal van a baj,a gond,hanem egyes irányító vezetőivel!Túl sokan vannak többmilliós fizetésekkel és még míndig többet követelnek!"Ez a kapzsiság"!A láthatatlan pénz,mely ugye banktitkot képez.Csak magánszámlákon.Éppen ezért félnek a bankadótól.? Persze,mert eddig nem adóztak utánna,mínt jövedelem!Bezzeg a kisembereket megtalálják a párezer Ft.-os elmaradás végett.Az ilyen bankárokat meg nem,mert a korrupciós pénzek sajnos léteznek.A hatósái személyeknek is bankban van a pénze nem? Aztán ők érdekes módon semmitsem vesznek észre? Lehet ragozni!!!!!!!Az elszámoltatások valahogy leáltak! Nem érdekes? Pedig beigérték,hogy visszamenőleges lesz.Igaz találtak egy két balekot,de a többi? Pedig rengeteg van belőlük!

132 Pali bá 2010. 08. 10. 10:04

A mai kapitalizmus már nem az, mint a kialakulásakor. A tulajdonos (tőkés) a nagy gazdasági társaságoknál, bakoknál, különböző pénzkezelő alapoknál szinte megfoghatatlan, a menedzserek irányítanak a "tulajdonos" nevében. S megszavazzák maguknak, hogy ezért a hihetetlen kreatív, sokoldalú, iszonyatos nagy tudástartalmú munkáért az átlagjövedelem 57szerese jár nekik. A plebsz meg úgy érzi, max kétszerese. A plebszet lehurrogják, hogy hogyan lehet ilyen földhözragadt, méghogy csak kétszeres!, nincs igazuk. No jó, de miért pont 57 szeres, mondjuk 27szeres nem lenne elegendően nagy különbség? Ne feledjük, azért nem saját vagyonukat kockáztatják ebben a "versenyben". A bankadó is ennek az analógiájára születhetett. Jelzés, hogy a társadalmat irritálja az, hogy majd mindenki szív, a bankok (többek közt) meg nem, sőt prosperálnak. Persze figyelmen kívül hagyhatják a bankok ezt a jelzést, elvégre magpróbálhatják a még nagyobb gazdagodást, jövedelmeket a kuncsaftok, a plebsz nélkül is.

131 sors 2010. 08. 09. 11:25

Ilyen munkanélküliség mellett ez csak szaporodni fog.Már ráterhelték a lakosságra a bankok nagyrésze az adó által kirótt terheket.Csak mentegetőznek,pedig a valóság már mutatja. Még lehetetlenebb helyzetet teremtettek a hiteleseknek!Hiába van itt akármilyen kormány rendelet,azt ők felrúgják!A felszólító leveleik már a megemelt díjakat és azok kamatait taglalják!Már a hiteltartozások nem a 3 ,hanem a négyszeresére rúgnak egyes eseteknél.Nyílt banktitok!

Nem a véletlen,hogy a behajtó cégek átveszik a banktól a hiteleket és a továbbiakban ők zaklatják az adósokat.

Ez jól megvan szervezve,mert rájuk nem vonatkozik a bankadó törvény! Ez tapasztalható!Kibújnak a kiskapún!Ugyanis ők nem tartoznak a pénzügyi szervezetekhez!

130 sors 2010. 08. 06. 13:02

öreg37 igazad van! Főleg a Provident nél.Már odáig mennek,hogy "SŰRGŐSEN HÍVJA..."Micsoda a segítőkészség ?!Aztán a feketeleves!

A megsegítésre szánt 20 milliárdos mentőcsomag hova kerűlt?Lehet kapizsgálni!Egyszerűen elkopott. LENYÚLTÁK!!!!!!!

Persze hogy az emberek felvannak háborodva,mikor siránkoznak egyes bankvezetők.Aztán érdekes módon a többszázmilliós ingatlanaikban meg dőzsölnek. A kert partik milliókba kerűlnek.Volt benne részem.Azért mertem nyilatkozni. Kiknek a pénzén?A jól megérdemelt fizetésükből? Nem! Hanem a lenyúlt bank pénzéből adómentesen.Aztán rákennek mindent az adósokra! Ez a szemétség részükről.Sajnálom,de valósak a leírtak.A baráti körökből sokminden kiszivárog. Pedig belső emberektől hallani,hogy,"nemkell félnünk , van tartalék.Aztán meg úgyis megfizetik a veszteséget!" Kik? az adósok! Meg az adófizetők pénzéből az állam! " És erre igyúnk komám!!!" Szlogenjük. Aztán lehet dumálni!
  1 3 4 5 6 7 8 9 13 14

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva