[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Újra lehet buktatni! Minden meg van oldva?

// 2010 // júl // 16

A parlament döntése értelmében ősztől újra szülői beleegyezés nélkül is megbuktathatóak az alsó tagozatosok, az iskolák pedig szöveges értékelés helyett ismét osztályozhatják is az alsósokat. Mennyiben érintik ezek az intézkedések a magyar oktatás érdemi gondjait?

Forrás: MTI

Ajánlat

Sólyom László május 14-én, az országgyűlés alakuló ülésén felhívta a képviselők figyelmét arra, hogy a nevelés és az oktatás rendszerét újjá kell építeni, és erre a feladatra "az országgyűlésnek semmilyen kiadást nem szabad sajnálnia". Az alig két hónapja kormányzó Fidesz-KDNP hozzá is látott az újjáépítéshez - bár az önálló oktatási tárcát államtitkársággá lefokozva, és nem is feltétlenül a legégetőbb problémákkal kezdve. A slágertéma, a szélesebb közvéleményhez eljutó fő hír a buktatás alsó tagozatos "visszaállítása" lett. 

A parlament július 5-én ugyanis elfogadta Hoffmann Rózsa, oktatási államtitkár törvénymódosítását: "újra" lehet buktatni és érdemjeggyel osztályozni szöveges értékelés helyett az alsó tagozaton. A változást élénk érdeklődés és főleg egyetértés kísérte, pedig tipikusan egy álproblémáról van szó, mely legfeljebb arra jó, hogy elterelje a figyelmet az igazán fajsúlyos kérdésekről.

Alsó tagozaton ugyanis eddig is lehetett buktatni, Magyar Bálint 2003-as módosítása ellenére is. A különbség annyi, hogy most már nem kell a szülők beleegyezése az évismétléshez, arról a pedagógus ismét egyedül dönthet. A statisztikák szerint azonban a szülők nagyrészt eddig is hallgattak a pedagógusok véleményére: bár csökkent a buktatások aránya, a szülők nagy többsége észérvekkel meggyőzhető volt, ha az iskola úgy ítélte meg, hogy a gyereknek szüksége van az évismétlésre. Magyar Bálint "reformjának" köszönhetően a bukások száma nem csökkent drámaian - annyi történt, hogy a módosítás után pár évvel például ezer másodikos diákból nem tizenkilenc, hanem tizenkettő bukott meg. Ez körülbelül öt osztályonként egy gyereket jelent. Természetesen minden egyes diák sorsa fontos, de ez az arány köszönőviszonyban sincs azzal az óriási politikai- és médiavisszhanggal, amit az ügy kapott. 

Magyar Bálinté felesleges, de jól hangzó, saját táborának politikailag eladható intézkedés volt annak idején - Hoffman Rózsáéval most ugyanez a helyzet. Akkor a gyerek egyéniségére, saját tempójának figyelembe vételére és a konzervatív oktatási rendszer kártékony szigorára, a diák önbecsülésének sérülésére hivatkoztak - most pedig a liberális oktatáspolitika csődjére és a teljesítményelvre. Az értelmiség állást foglal pro és kontra, a pedagógustársadalom (többnyire) helyesel, a közvélemény pedig úgy érzi, hogy végre valami történt az oktatásban. 

Pedig semmi igazán lényeges nem történt. A buktatás marad, ami mindig is volt: komoly eredmények nélküli próbálkozás a lassabban haladó kisiskolások felzárkóztatására. A buktatás szülői beleegyezéshez kötése pedig csak annyit jelentett, hogy néha még ez az igen gyenge próbálkozás sem történt meg. Valamint, hogy egy teljes egészében szakmai döntés felelősségét át lehetett hárítani a szülőkre. 

Az ide-oda módosítgatások remek gumicsontot jelentenek - hiszen miközben a buktatás "liberalizálásához" vagy szigorításához elég egy törvényjavaslat és egy parlamenti szavazás, a bukdácsoló gyerekek felzárkóztatásához koncepcióra és pénzre volna szükség. Ezek nélkül azonban a tanítók továbbra sem kapnak valódi személyi és módszertani segítséget, sok iskolában továbbra sem lesz anyagi fedezet fejlesztőpedagógusra és kiscsoportos különfoglalkozásra. És persze a fejlesztőpedagógia kérdésével nem is lehet úgy lázba hozni a közvéleményt, mint a buktatással. 

Ugyanez a helyzet a másik változással, "visszarendeződéssel": hogy a szöveges értékelés helyett alsó tagozaton ezentúl választható lesz az érdemjegyes is. A megszavazott törvénymódosítás szerint mostantól a két forma egymás mellett fog élni, a választást pedig az iskolákra bízzák. Ez sem központi probléma, ebben a megengedő formában pedig még forradalmi változásnak sem nevezhető. 

A változás előnye, hogy az érdemjegyes osztályozás választásával a tanítókat nem terheli le még jobban az, hogy kötelezően személyre szabott értékelést kell készíteniük ahelyett, hogy egyszerűen csak beírnának egy jegyet a bizonyítványba. Illetve hogy például iskolaváltás esetében könnyebb az érdemjegy alapján pontozni és besorolni a diákokat. 

Azonban a szöveges értékelés mellett szól, hogy az a szülők számára mindenképpen informatívabb: nem csak azt tudják meg (elvileg), hogy a gyerekük nem jeles valamiből, hanem azt is, hogy milyen hiányosságok és pótolnivalók vannak. Ugyanakkor a százalékok és a jellemzések nem mindig és mindenkinek egyértelműek. A tanítóknak pedig folyamatosan azt a kérdést szegezik, hogy "akkor ez most tulajdonképpen hányas?" 

A legjobb megoldás persze az lenne, ha mindkét értékelést egyszerre kapnák meg a tanulók, de valószínű, hogy a legtöbb helyen ez nem így lesz. Az átlagos alsós osztály huszonvalahány fős, és nem egyszerű valóban személyre szabott szöveges értékelést írni ennyi gyereknek. Ezt igazolja a tapasztalatok jelentős része is: igen gyakoriak az internetről letöltött, sablonokból gyorsan összerakott értékelések.

A kérdést, hogy akkor most örülnünk kell-e ezeknek a változásoknak, vagy sem, nehéz megválaszolni. A buktatás szigorítása és az érdemjegyek opcionális visszahozása a most előtérbe került hatékonysági szempontból mindenképpen ésszerű lépés. Ám mint az oktatási rendszerben történt változások, legfeljebb csak a felszínt karcolgatják: nem a közoktatás, hanem a kormány számára, és elsősorban nem szakmai, hanem politikai szempontból fontosak. 

Az elmúlt egy hónap a szimbolikus intézkedések időszaka volt, melyekkel a kormány a múlt lezárását és egy új irány kijelölését akarta érzékeltetni. Mivel a buktatás szülői engedélyhez kötése és a szöveges értékelés kizárólagossá tétele a rivális politikai-világnézeti oldal szimbolikusan fontos (a gyakorlatban azonban nem jelentős) intézkedésének számított, a rivális legyőzése után mindkettőnek vesznie (módosulnia) kellett. Ez a történet nem az oktatásról, hanem a politikáról szól.

49 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

52 Arrogarancia 2010. 07. 25. 19:39

Ha nem lenne követelmény, hogy a 6-7 éves gyerekek, akik a szűkebb környezetükkel is alig vannak tisztában, zirka 5-6 hónap alatt megtanuljanak egyébként minden logika nélkül írni és olvasni, v.mint számolni, addig mit akarnak? Miért nem áldozzák rá első osztályban mind a 10 tanítási hónapot arra, hogy normálisan megtanuljanak írni és olvasni a gyerkek? Meg miért nem arra törekszik úgy egyébként a tanterv, hogy matekból a 4 alapműveletet felesleges sallangol nélkül megértsék és megtanulják a gyerekek?
Ha ezeket megoldanák a tanterv kidolgozói, fele annyi diszes gyerek sem volna, mint amennyi most van! Itt ejtenék szót a nevelési tanácsadókról: nyílt titok nem egy városban, hogy a n.t.-ban dolgozó illetékesek pénz ellenében bármilyen diszességet igazoló papírt kiállítanak. Szóval a n.t.-k körmére is alaposan rá kéne nézni.

51 Ria52 2010. 07. 25. 16:16

Kedves Sziszkó!
Amit a játék szerepéről írsz, azt én is úgy gondolom. Az óvodában nagyon keskeny a mezsgye a játék és a tanulás között, én csak az írás, olvasás, számolás oktatását tartom kifejezetten károsnak, sőt ide sorolnám az óvodás kori idegennyelv tanítást is.
Az írás, rajzolás és a mozgás fontosságáról is hasonlóan vélekedünk. A munkám során és a magánéletben is többnyire géppel írok, levelezek. Néha kifejezetten jól esik egy-egy levelet vagy bármi szöveget kézzel megírnom! A kézírás egy rendkívűl "beszédes" dolog, még avatatlan szem számára is sokmindent elárul az "elkövetőjéről". Ettől függetlenül a számítógép széleskörű elterjedését nem akadályozhatjuk, mert az a fejlődés gátja lenne.
Nagyon kedves dolgokat mesélt az Édesanyád a gyermekkoráról!
Gondolom, ő hozzám hasonló korú lehet. Én 12 éves voltam, amikor a szüleim az első televíziót megvásárolták, aminek én akkor nagyon örültem. Ma sem vagyok tv ellenes, viszont erősen szelektálok a csatornák és a műsorok között. Viszont amig nem volt tv-nk, és később is az adásmentes napokon a szüleim és én felváltva, szépirodalmat felolvastunk, hármasban. És nagyon jó volt, máig szívesen gondolok vissza azokra az estékre.
Örömmel olvastam egy ilyen fiatal pedagógustól, mint te a felvetett gondoktól. Biztos vagyok benne, hogy a családok tényleg nem eléggé "élnek" együtt. Kiegyensúlyozott, toleráns, alkalmazkodó gyereket csak kiegyensúlyozott, toleráns, alkalmazkodni tudó szülő képes iskolába bocsátani. Ettől függetlenül sajnos nagyon sok a kiégett, alkalmatlan pedagógus a pályán! Sok rossz tapasztalatot gyűjtöttem be, amíg a három gyerekem felnőtt.

50 Sziszkó 2010. 07. 25. 15:23

A "hozott anyaghoz" hozzászólva pár sort leírok!
Először is tisztában kell lenni az adottság, képesség és a készség fogalmával. Más elsajátítani dolgokat képesség és készség szintjén! Hogy milyen adottságokkal születik valaki, azt a gének határozzák meg, de hogy ezt milyen szintre fejleszti az később dől el! Hogy milyen a képessége, készsége? Függ az adottságától,képességétől, a hozzáállásától, a szorgalmától, az akaratától.
Íme pár valós példa!
Volt olyan tanítványom, aki rendkívül okos, értelmes, kiváló adottságokkal megáldott teremtés, aki ezek mellett szorgalmas, igyekvő, hatalmas akarattal rendelkező személyiség. Országos versenyek első helyezettje. Egy olyan gyerek,aki el is éri majd a céljait!
Volt olyan tanítványom, akinek szintén megvannak ezek a képességei, de semmi szorgalom, akarat, a szerencsén múlik,hogy elérjen valamit.
Volt olyan tanítványom,aki átlagos képességekkel, nagy szorgalommal teljesítette feladatait jó eredménnyel.
Volt olyan tanítványom, aki gyenge adottságokkal, küszködve ugyan de kihozta magából a maximumot, ami egy közepes szint. De hozzá kell tennem,hogy a legbüszkébb Ő rá voltam!
Volt olyan tanítványom, aki gyenge adottságokkal, lustán, várva a sült galambot a szájában töltötte el iskolai éveit, bukdácsolva. Nem is akart, és nem is hagyta, hogy segítsenek neki!
Egy szó, mint száz nincs egyforma gyerek!

49 Mazsi 2010. 07. 25. 14:56

Két dolog, ami miatt ismét billentyűzetet ragadok. Lehet, hogy most sokan köpködnek majd, és még az is lehet, hogy igazuk lesz. Ez az én véleményem...
Olvasgattam a hozzászólásokat, némelyiken ki is akadtam rendesen. Nekem soha, eszembe sem jutott, hogy megkérdőjelezzem egy-egy tanár osztályzatát, amit valamelyik fiamnak adott. Ő látta a dolgozatot, ő feleltette, neki dolgozott a gyerek órán. Mélyen egyetértek a hozzászólóval (azt hiszem DrPizza volt, ha nem is ennek a cikknek a kapcsán) aki azt írta, hogy ha intőt hoz a gyerek, nem a tanárt küldöm egyből melegebb éghajlatra, hanem élből arra gondolok, a magzat a ludas, és minimum megfeddem, vagy ne adj'Isten kiporolom a fenekét. Az, hogy szülői beleegyezés nélkül újra lehet buktatni? Én amondó vagyok: hurrá! Személyes tapasztalat ugyanis, hogy a szülő már azt sem veszi jó néven, ha a pedagógusok azt javasolják, a gyerek maradjon még egy évet az oviban, mert nem találják iskolaérettnek. Kézzel-lábbal ellenkeznek, mert akkor majd kicsúfolják, és lemarad, etc, etc. Az ilyen szülő nem fogja beismerni azt sem, hogy évet kellene szülöttjének ismételni, mert az elsős-másodikos tananyagot - talán épp éretlensége folytán - nem tudta elsajátítani. Ugyanez a véleményem arról, ha a tanár javasolná (már ha megtehetné!) hogy esetleg speciális oktatásra lenne szüksége a gyereknek olvasási, esetleg magatartásbeli nehézségei miatt. viva integráció! És itt el is érkeztem a második dologhoz, amit írni szerettem volna. Ismét saját tapasztalat... Nem értem, miért a tanár hibája, ha egy osztályban sok a viselkedésében igen kifogásolható egyed (bocsánat, az ilyenre nem tudok gyereket írni), aki SZÓ SZERINT!!!! első osztályban azt sem tudja, mire való a wc, és a folyosóra kakál, mert otthon ezt szokta meg? Miért a tanár hibája, ha az ilyen egyedek mocskos száját nem képes visszafogni, folyamatos a bekiabálás, egymás/ és a tanár szidalmazása? A tanárnak nem az ilyen nevelés a feladata! Ezeket az elemibbnél elemibb dolgokat a szülő feladata megtanítani a gyereknek. Pl: szobatisztaság, beszéd... és itt azt a beszédet is értem, ahogyan egy másik embertársunkkal beszélünk, esetleg egy felnőttel. Mit tehetne a tanár, ha ilyen gyerek kerül az osztályába a fene nagy egyenlőség miatt? Többen kielemezték már itt is. Intőt ad, mert ki nem küldheti, egyest is hiába. Aztán retteg, mit szól a szülő.
Az pedig, hogy ilyen silány a tudás. Erről csak röviden. A központi felmérőket sok helyen a tanár írja meg a gyerekek helyett, vagy legalábbis együtt az osztály, hogy jó legyen az átlag. Mert ha nem jó, a tanárt szapulják, az is az ő hibája. A buktatás is így megy valahogy. Arról nem is beszélve, hogy a fejkvóta... Igen. Nem számít, mennyire hülye az a gyerek, hagy jöjjön a mi iskolánkba, majd ellesz itt pár évig, csak kapjuk érte a pénzt. Nem számít, hogy milyen diák esik ki a mi iskolánk padjából, csak jó legyen az ilyen-olyan átlag, hagy kapjuk az elismerést, és a pénzt. Az igazgatóknak ez a lényeg. Mert az igazgatók is csak emberek, a saját iskolájuk számít, és az, hogy fenn- és életben maradjanak ebben a világban. A többit oldja meg a tanár, és tartsa is a hátát. Járjon fejlesztőkre a tanár, hogy a problémás gyerekeket is kezelni tudja. Az már nem számít, hogy így az (elnézést a kifejezésért ismét) egyedek rovására rengeteg időt vesz el a normálisaktól, akik pedig tudnának haladni. Időt, és kedvet. Mert míg tanulhatnának újat, azt kell a speciális igényű gyerekek (ez de szép) miatt ismételni, és ismételni, és ismételni, amit már egyébként is unnak. Csoda, hogy itt tartunk???

48 solabá 2010. 07. 25. 13:11

Tovább megyek egy kicsit. Véleményem szerint Hoffmann Rózsa kinevezése, az önálló minisztérium megszüntetése a kormányzó párt taktikai lépése a KDMp bebuktatása érdekében. (lásd FIDESZ és a KISGAZDÁK esete a földművelésüggyel.)
Kérdem tisztelettel; miért nem a potentát párt adja az oktatás vezetését, ha olyan nagyon fontosnak tartják? Miért nem Pokorni (bár nem kedvelem a FIDESZ-t, véleményem szerint hozzáértő, tisztességes szakpolitikus) áll az oktatásügy élén?
Lehet, hogy a kormányzó párt jelenleg nem tartja olyan nagyon fontosnak az oktatást?
Valami nagy-nagy bajt sejdítek itt.

47 solabá 2010. 07. 25. 13:00

mint tanár, egyetértek a cikk írójával. Mindez "vihar a biliben" Az a gyanúm, hogy nem történik semmi a lényegi kérdésekben, mert ahoz pénz kell. Továbbra is szkeptikus vagyok abban a tekintetben, hogy a mindenkori hatalom hogyan kezeli az oktatást, a tanárokat. Nem a szavak szintjén, abból elég volt már. Addig amíg az oktatást nálunk nem tekintik nemzetgazdasági ágazatnak, amíg az oktatásba csöpögtetett pénzt nem tekinti az ország lakossága, vezetése a LEGFONTOSABB és egyetlen hosszútávú, a nemzet (de nagy szavak) igazi túlélését biztosító befektetésnek, addig kéremszépen ez az ország csak lejjebb, és lejjebb fog süllyedni. Ne legyen senkinek semmilyen illúziója. Ha egy nemzet hagyja lepusztulni oktatási intézményrendszerét, ha nem ösztönzi anyagilag, és erkölcsileg a legmagasabb szinten az nevelői-oktatói kart, önmagát ítéli halálra.
A tragédia jelen esetben az, hogy mindeközben a hanyatlásért a tanítókat, tanárokat, nevelőket, oktatókat hibáztatja a társadalom. Azokat, akiket magárahagytak, kisemmiztek, politikai játszmák bábjaivá degradáltak. Ha körülnézek a nagyvilágban, elgondolom hol is lehetnénk, szégyen tölt el. A politikai elitünk, (mi magunknak választottuk őket ) megbukott, de megbuktunk mi is, mert nem ismetük fel valódi érdekeinket, hanem hagytuk magunkat álproblémákkal elaltatni.

46 Sziszkó 2010. 07. 25. 10:41

Folyt. köv. Kedves Ria52! Na meg kedves hozzászólók!

Számos iskolai bemutató órán vettem részt( jómagam testnevelő vagyok és úszásoktató), ahol sokféle módszert bemutattak az alsótól a felsőig, nem testnevelés jellegűek, hanem írás, olvasás stb. Tapasztalataim a következők voltak. Egyre jobban betör az iskolákba, már alsóban a számítógép és az ezekkel való fejlesztés. Láttam olyat, hogy kivetítve a vászonra, az azokon szereplő betűket írták a gyerekek a füzetbe. Lehet, hogy én gondolkodom rosszul, de ez szerintem nem helyes. Az írásbeliség, az hogy a gyerek látja,hogy hogyan írja a táblára a tanár a betűket, az kimarad. Lehet elavult vagyok, pedig csak 30 éves vagyok, de szerintem fontos az írás, a szép, rendezett írás, sok mindent meghatároz. Vagy a rajzolás, minél többet rajzol, annál finomabban fog a ceruzával, tollal bánni. Fontosnak tartom, hogy sokat mozogjon a gyerek, fejlődjön a ritmusérzéke, az egyensúlyérzéke, az általános állóképessége. Ha ezek mind fejlődnek rendesen, akkor a tanulás is könnyebb lesz. Mert ezek a mozgásos játékok, az agyi fejlődésre kihatnak. A babáknál is az a jó, ha minél többet kúszik, mászik, mert ezek az összehangolt mozgásfajták a megfelelő agyi fejlődéshez szükségek.
Sajnos egyre kevesebbet mozognak a gyerekek, mozgásuk kevésbé koordinált, testalkatuk, testtartásuk más. Nem másznak fára, nem dobálnak kavicsokat a vízbe és sorolhatnám!
A legrosszabb, hogy nem tudnak egymással szépen játszani, se egy kidobóst, se egy fogójátékot. Nincs kontroll, nincs önfegyelem, nehezen alkalmazkodnak egymáshoz. Persze nem minden gyerek! Nem akarok általánosítani!
Ezek mind összefüggnek a tanulással is!
Édesanyám mesélt az ő gyerekéveiről sokat. Nagypapám vasúton, dolgozott, nagymamán otthon, a földeken. Négyen testvérek ők. Amikor este az egész család otthon volt, ugye akkor még se tévé, se telefon se semmi, nagyapám mesélt közben kukoricát morzsoltak, majd abból építettek várat, hajót stb. Ültek a kemence mellett
Hajnalban együtt látták el az állatokat, mentek a földekre kapálni, gazolni, vetni, aratni. Nem voltak gazdagok, ugye akkoriban külföldre menni, még csak álmukban sem lehetett, ha fürödni akartak, elő a dézsa, a nagy dagasztó és pancsi. Saját készítésű játékok! És nagyon boldog gyerekkort mesélt el nekem! Nagyszüleink is ugyanannyit dolgoztak, mint mi, hogy megéljenek, mégis jutott idő a gyerekekre! Csak más volt az életfelfogás, mások voltak az igények. Hova lett ez ma?

45 Sziszkó 2010. 07. 25. 09:55

Kedves Ria52!
Bizonyos szinten az óvodás évek igenis a tanulási "munka" előkészítése. Mivel a felhőtlen, konstruktív játék közben tanulnak, fejlődnek! A közösségben, a többi gyerekkel együtt. A fiúk játék közben "sorba" rendezik magukat, ki az erősebb, kinek hol a helye a csoportban. A lányok, babáznak, homoksütit sütnek, takarítósat játszanak. Ez így van jól! Fontos,hogy olyan játékokat játszanak,amik jóra tanítják őket. Nem idióta,szörnyekkel teli rajzfilmnek mondott förmedvényeket néznek.
Ma már olyan hülyeségeket is mondanak, hogy a babázás káros egy fiúnak, mert akkor lányos esetleg meleg lesz. Az én bátyámnak is volt babája, s lám életerős, kemény, nőket szerető katona lett belőle.
Fontos, hogy a játék, amit játszanak, mind lelkileg, mind szellemileg fejlesztő legyen, mert különben nincs értelme.
Örülök, hogy ilyen kedves nagynénik vesznek körül, tudom mit éreznek amikor egy régi gyerkőcükkel találkoznak, aki azóta már felnőttek, nekem is olyan jó érzés, amikor már a dolgozó volt diákjaim rám köszönnek a boltban és csak mesélnek és mesélnek, hogy mi történt velük.
Most is van sok lelkes, jó óvónéni, csak hely hiány van mindenhol. Amikor a keresztlányom 3 éves lett, be akarta adni anyukája az oviban, mert ott náluk kevés gyerek volt a falunak azon a részén. Szerette volna, ha gyerekek között van. Nem vették fel, hely hiánya miatt, meg akkor még a kis öccsével volt otthon gyesen.
Nagy problémák vannak az oktatásban.
Az hogy milyen a gyerek anyag? Elszomorító! Nem azért, mert úgy születik, hanem mert olyanná válik! A családok nem beszélgetnek egymással, leülnek tv-t nézni, gépezni. Némelyik gyereknek az iskola az otthona, volt ,hogy az ötödikes gyerek, még 6-kor is ott volt. És a gyerek úgy tanul, ha mesélnek neki, ha várat építenek vele, ha homokoznak vele, ha kertészkednek vele és még sorolhatnám, mert nekik ez a tanulás, így tanulja meg az alapokat. Azt, hogy ha kevés homokot rakok a formába akkor nem lesz szép a sütim, vagy ha nem jól építem meg a váramat, akkor összedől, ha nem fésülöm meg a babám akkor kócos marad és így tovább. Így fejlődik a gyermek kézügyessége, és ha kézügyessége fejlődik, akkor ezáltal az agy is fejlődik,ha fejlődik a kézügyesség hamarabb fog szépen, rendezetten írni, olvasni majd az iskolában. Hülyeségnek tartom viszont azt amikor jönnek szülők, hogy az ő gyereke már számol, már tud egy kicsit, írni, olvasni az oviban! Ez a legnagyobb baromság a 3, 4,5 éves gyerek fejét ilyennel tömni. Játék, játék, játék!" Mert neki ez a dolga, ez a munkája" Ő így tanul! Mert az ember minden életszakaszában tanul, csak máshogy és más dolgokat minden szakaszban. Tehát az ember egész életében tanul!
Ha ezek nincsenek meg akkor kezdődnek a problémák gyermekkorban, aztán jönnek a serdülőkori problémák és így tovább!

44 Ria52 2010. 07. 24. 23:09

Kedves Sziszkó!
Természetesen az alacsonyabb szintet nem a munka minősítéseként írtam, hanem pusztán azért, mert úgy gondolom, hogy az óvodás évek nem a tanulási "munka" előkészítéseként kell, hogy teljenek, hanem a felhőtlen, konstruktív játék jegyében. Nem szükséges az óvodában semmit tanulni, ami az iskolás tananyag része. Kell viszont tanulni közösségbe beilleszkedést, egymás elfogadását és még rengeteg olyan dolgot, amit ha magunkkal viszünk az iskolába, könnyebb dolgunk lesz, mint ha nem. Az említett két nagynéném ezt tudta tökéletesen megoldani.

43 Sziszkó 2010. 07. 24. 09:54

Kedves Ria52!

Semmivel nem alacsonyabb szint az ovi, mint az iskola, a gyerekek életkorát, fejlettségét tekintve igen,de ott is kemény munka folyik, ugyanolyan kemény mint az iskolákban! Ott még nagyobb problémák vannak, más jellegűek, mint az iskolákban. Túlzsúfoltság, kevés dadus, óvónő! És megmondom őszintén nagyon kevés a férfi ezeken a pályákon. Pedig nagyon fontos lenne, hogy férfi képet lásson a gyerek. Sok az elvált szülő gyereke, de sok esetben a családban sincs meg igazán a férfi szerepe.
Fontos,hogy az alapokat megkapja már az oviban a gyerek, itt játékos tanulásra gondolok, mert a gyerek munkája a játék, így tapasztal, így tanul meg dolgokat. Fontos,hogy tudja kinek mi a szerepe. Fontos,hogy saját maga szerepét eltudja helyezni a nagy világban. Ehhez tanulni kell, a legfogékonyabbak erre az oviban meg az alsó tagozatban. Nagyon sok múlik a tanítókon, a szülőkön és a gyereken!
  1 3 4 5

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva