[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Érettségik, felvételik: egyre lejjebb kerül a léc

// 2010 // júl // 23

Ismét ijesztő osztályzat-átlagokat produkáltak a magyar diákok az érettségiken, s ezzel összefüggésben - hiába emelték meg a minimum-ponthatárt - a felvételik is egyre szomorúbb képet mutatnak. Milyen átalakításokra lenne szükség ahhoz, hogy megforduljanak a tendenciák?

Forrás: MTI/Kallos Bea

Ajánlat

A tegnap este nyilvánosságra került felvételi ponthatárok nem okoztak semmiféle meglepetést, csupán az eddigi tendenciák folytatódtak. Erre természetesen már a szokásosan gyenge érettségi eredményekből is számítani lehetett, melyeken érdekes módon a sajtó és a közvélemény szépen csendben átsiklott. 

A 2010. májusi-júniusi érettségiken ugyanis a diákok a tavalyinál rosszabbul szerepeltek. A bizonyítványt valamiért a kormányszóvivő igyekezett megmagyarázni, azzal érvelve, hogy az összesített érettségi átlag a tavalyelőtti 3,55-ról idén 3,62-re emelkedett - ügyesen titkolva, hogy tavaly viszont 3,65 volt az összesített eredmény. A diákok rontottak biológiából, nőtt a bukási arány informatikából, magyarból és németből. A legdurvább azonban kétségtelenül a matematika érettségik eredménye: a 2010-ben érettségiző magyar diák 2,91-es átlagosztályzatot ért el a Hoffmann Rózsáék szerint is nevetségesen keveset megkövetelő középszinten - szemben a 2009-es 3,07-tel. Ezek után nyilván nem csodálkozunk, hogy 2010-ben valakiből a legalacsonyabb pontszámmal (200) is villamosmérnök-hallgató lehet Debrecenben.

Idén, miközben a felsőoktatásba 13 ezerrel többen jelentkeztek, a minimum ponthatárt is felvitték 160-ról 200-ra. Ezen változásoktól a szakértők a ponthatárok emelkedését várták, azok mégsem ugrottak meg jelentősen, sőt, a nem igazán fényes érettségi eredményeknek is köszönhetően inkább csökkentek. Ez pedig azt is jelenti, hogy a számokat tekintve hiába éleződik a verseny a hallgatói helyekért, a hozott tudásanyag egyre kevesebb.

Nem meglepő, hogy az egyetemi és főiskolai oktatók jó része szerint a BA-képzés a bekerülő hallgatók nem megfelelő felkészültsége, a biztos alapok hiánya miatt valójában a középiskolai anyag pótlásáról szól. Felzárkóztató kurzusokat kell szervezni, jelentős energiát fordítva a hallgatók korrepetálására. Az idei érettségi eredmények és a ponthatárok alakulása azt jelenti, hogy továbbra sincs kiket versenyeztetni a tudás minősége és mennyisége alapján. (Természetesen nem arra a néhány slágerszakra bekerülő hallgatóra kell gondolni, akiknek az évről évre hasonlóan magas pontszámokat kell elérniük, hiszen ők csak töredékét teszik ki annak a 69 ezer diáknak, akik idén nyertek felvételt alap- vagy osztatlan képzésre.)

De mit tett eddig ez ellen az oktatáspolitika? Alapvető változtatások helyett a 2004/2005-ös tanév óta folyamatosan módosítják a kétszintű érettségi pontszámítási rendszerét, hátha valami javul, ezzel azonban semmiféle tartós eredményt nem sikerült elérniük. Mindegy ugyanis, hogy hány pontot ér egy-egy érettségi, ha maga az érettségi által jelentett tudásszint az, ami kifogásolható. Jövőre természetesen ismét módosul a pontszámítási rendszer, most éppen a nyelvvizsgák kárára és az emelt szintű érettségi javára.

A valódi megoldást a kétszintű érettségi rendszer felülvizsgálata jelentheti - rövid- és középtávon. Az, ha végre az eredeti szándékoknak megfelelően általános követelmény lesz a továbbtanuláshoz az emelt szint teljesítése. Ha lehet hinni az ígéreteknek és az új kormány vonatkozó lépéseinek, tényleg megtörténnek a komoly átalakítások. Az érettségi-felvételi eredményeken komolyan javíthat például Pokorni Zoltán és Pósa László javaslata, melyet az országgyűlés már el is fogadott: a kormány 2013-tól az államilag finanszírozott helyekre kötelezővé teszi az emelt szintű érettségit. Annak eldöntését, hogy melyik szakon milyen tárgyból követeljék meg az emelt szintűt, nem az egyetemekre bíznák, hanem rendeletben fogják meghatározni. Közismert ugyanis, hogy az egész kétszintű érettségi rendszere azon siklott ki, hogy a felsőoktatási intézmények a hallgatóhiánytól félve nem követelték meg az emelt szintet. 2005-ben, az új rendszer első évében tizedannyi emelt szintű vizsgát tettek, mint középszintűt - az akkori oktatáspolitika pedig ezt a kudarcot látva sem tett semmi érdemit. (A felelősség kérdését illetően meg kell ugyanakkor jegyezni, hogy 2002 óta az Országos Érettségi Akkreditációs Bizottság elnöki tisztségét a most oktatási államtitkár Hoffmann Rózsa töltötte be.)

A gyenge érettségi eredmények hosszú távú javulásához azonban jó pedagógusok kellenek, ehhez pedig szükség van a magas színvonalú a pedagógusképzésre. Még júniusban megtartották a Fidesz oktatási műhelyének konferenciáját, melyen fontos ígéretek hangoztak el: bizonyos szakokon visszaállítanák a szóbeli felvételit, valamint összehívnak egy bizottságot, melynek feladata a bolognai rendszer és a tanárképzés felülvizsgálata lesz. Az eredményesebb közoktatásért szigorítanak a Nemzeti Alaptanterven, kevesebb szabadságot adva így az iskoláknak. Pokorni Zoltán a pedagógusoknak az osztatlan tanárképzés visszaállítását, kevesebb felvett hallgatót, magas ösztöndíjakat, életpályamodellt ígért, a célja pedig az, hogy a legjobbak válasszák a tanárszakokat, és hogy helyreállítsák a pálya társadalmi, anyagi presztízsét. Kérdés, ezek a többnyire szimpatikus javaslatok mikor fognak tényleg megvalósulni, ugyanis ígéretekből eddig sem volt hiány.

A pedagógus szakokon az osztatlan képzés visszaállítására például égető szükség volna: a jelenlegi rendszerben az alapképzés után a hallgatónak muszáj eldöntenie, hogy kutató vagy tanár lesz. A korábbi "tudós tanár" képzésre így már nincs lehetőség, és bár pozitívuma a bolognai rendszernek, hogy a módszertani és gyakorlati képzésre több energiát fordít, de emiatt a szakmaiság háttérbe kerül. Idén több tanárszak a legnépszerűbb mesterszakok között szerepelt, a pálya tehát alapvetően (leszámítva például a fizikatanárit) népszerű - nagy kérdés azonban, hogy a bolognai képzés milyen pedagógusokat termel. Ezt ugyanis még nem lehet biztosan tudni, a rendszer első végzősei csak most fejezik be a tanulmányaikat.

A mostani felvételi ponthatárok és érettségi eredmények alakulása mindenképpen azt mutatja, hogy a kormány által megindított rövid- és középtávú változtatásokra, az érettségi rendszer rendbe tételére nagy szükség van. Hosszú távon, a tanárképzésre vonatkozóan pedig a fideszes oktatáspolitikusok ígéreteinek megvalósulása is fontos lenne. A buktatáshoz hasonló szimbolikus, ideológiai alapokon hozott törvénymódosítgatások helyett igazán ideje az egész köz- és felsőoktatást érintő lényegi problémákkal foglalkozni. És akkor már csak az a nagy kérdés, hogy mi lesz azokkal, akik a 2000-es évek közepétől tartó "kísérleti" időszakban szerezték meg érettségijüket, diplomájukat: mi lesz például a most minimális, 200 ponttal bekerülő villamosmérnök-hallgatókkal?

208 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

211 Manguszta 2010. 09. 07. 12:26

Kedves, aranyos olvasótársak!

Én csak annyit fűznék hozzá: a múlt héten kétszer is olyan, de olyan, j/ly-os szarvashibákat találtam, itt, az internetes médiában, hogy én spec. attól nem tudtam köpni vagy nyelni... Úgynevezett újságíró tollából. Aki valószínűleg (bár ezt nem tudom) még nem ebben az oktatási rendszerben okult.
Akkor meg, mit is várjunk a "gyerekektől"?

Szerintem nem is az oktatási rendszer, meg a Bologna, meg mittudoménki a "hibás". Hanem az igénytelenség, ami megfigyelhető a nyelvhasználatban, a munkaminőségben (én biza visszaviszem a boltba, ha megvétel után derül ki, hogy hibás az áru), a környezetünkben (rászól valaki az ablaka alatt füvező gyerekekre?) és az erre ráépülő pofátlanság (nem muszáj jól dolgozni, pontosan teljesíteni, minőséget kiadni stb., úgyse szólnak érte, vagy ha igen, "lenyomomm"...)

210 Pali bá 2010. 08. 30. 10:52

Kedves Észosztó!
Én már egy másik galaxisban élek, annak Másikföld nevű bolygóján.
Ez egy jobb kedvű bolygó, kevesebb rosszkedvel, derűsebb emberekkel, javaslom Ön is költözzön ide.
P. Pál

209 Észosztó 2010. 08. 27. 22:35

Tisztelt (be)Pali bá! ;o)


Örülök, hogy maga ennyire mókás kedvű! :o(

Csak AZ a baj, hogy az elmúlt kb. 8-10 évben "rossz minőségű anyag" került az utcákra, azaz akik végeztek, s a munkaerő piacra kerültek (volna), azok NEM tudtak munkához jutni, ill. a munkájuk rossz/gyatra volt - többnyire! (Lásd pl. Gábor Dénes Főiskola)
Mindezt azért, mert ezt a rendszert bevezették!!!!! :o(

Ha kiszámoljuk, hogy ez hány embert érint, arra jutunk, hogy ez (összesen) MIN. 200.000 ember, de valószínűleg sokkal, de sokkal több!

És ezek az emberek vagy járnak egy másik - jobb - oktatási rendszerben iskolába - hogy TUDJANAK, vagy valamilyen szakmát/OKJ-s képzést tanulnak - esetleg...

Másrészt meg számolja ki, hogy ezzel a ésszerűtlen rendszerrel mennyi PÉNZ-t, energiát és IDŐT dobtunk ki az ablakon - a SEMMIRE!!!!!


Főleg úgy, hogy ezek az emberek NEM termeltek semmit bele a KÖZÖSbe, azaz NEM termeltek pl. NYUGDÍJ-at sem!

SE MAGUKNAK, SE MÁSNAK...


Hát EZEN gondolkozzon el egy kicsit, ha kérhetem...

S ezután írjon valami TÉNYLEG okosat és bölcset!


Köszönöm!!!!! ;o)


P. S.: Ha EZEK után se érti meg a LÉNYEGET, akkor - ahogy mondani szoktam - költözzön odébb egy galaxissal...

Köszönöm - előre is! ;o)

208 Pali bá 2010. 08. 27. 13:10

Kedves Mazsi!

Lehet, hogy a "bolognai rendszer" most nálunk rossz.
De a "bolognai rendszer" nem egy merev, pontos, részletes előírás az egyes fősulik, karok, stb oktatására, hanem egy keret, szintek, követelmények.
A tartalom meg olyan lesz, amilyennel megtöltik.
Elfogadom az érvelését, hogy ma nálunk az oktatás szervezése csapnivaló. De ez a keretet kitöltők hozzáállásától függ, ami nálunk valóban rossz.
Én fenntartom, hogy a többszintű oktatásnak van létjogosultsága felső fokon is. Műszaki, gazdasági, egészségügyi, stb szakokon jobban látszik, de pedagógusoknál is lehet különbség a csak alsófokon, vagy közép-, esetleg felsőfokon tanítók közt. Meg a bölcsész karokon végzők nem mindegyike tanári munkát fog végezni.
Másik: az ingyenes oktatás a tandíjra vonatkozik, természetesen a továbbtanulásnak vannak egyéb költségei. Már a szocializus alatt, ami klasszikus "ingyenes" oktatás volt, is kellett fizetni a koleszért, a kajajegyért, a hazautazásért, szórakozásért.
A hozzászólásai szerint Önnek ezek a járulékos költségei igen magasak, kedvezményes kollégiumot se igen kap, ösztöndíjat se, úgyhogy Ön érzi a tanulás költségeit rendesen, s ha jól olvasom, tanul is érte becsületesen. Ezt kéne érzni mindenkinek.
Tisztelt Észosztó!
Továbbra is mókás kedvemben vagyok, ha azt annak értelmezi, hogy én nem látom olyan tragikusnak a helyzetet. Rossz, de sokan látják, hogy rossz, és sokan tesznek ellene. A világ töretlenül fejlődik, gondolom mi "szuperokos, szuperjó" magyarok se (akik képességekben, tudásban helyből kenterbe verik az USA-t is:))igen szakdunk le. Másrészről a temetők tele vannak pótolhatatlan emberekkel, s van hely ott még további pótolhatatlanoknak is. A maradék meg majd csak elkínlódik valahogy.

207 Mazsi 2010. 08. 25. 06:19

Tisztelt Pali bá!
Ismét vitatkoznom kell Önnel - minden tiszteletem ellenére.
A bolognai rendszer épp, hogy arra nem jó, hogy differenciált tudást adjon. Hisz éppen arra találták ki, hogy ne legyen SEMMI különbség egy egyetemen és egy főiskolán megszerzett tudás-diploma között. A 3éves alapképzés semmire nem jó (max szó szerint a fenekünket törölhetjük ki a papírral) kb annyit ér, mint egy emeltszintű érettségi. Dolgozni sehová nem lehet vele menni, hisz csak alapszintű. Szakirányt ugyanúgy kell választani a 3félévben, mint eddig. 3év után a mesterképzés ami adja az igazi diplomát. Tanárit, vagy bármilyet. Elméletileg azonban, mivel minden iskolában az azonos szakokon azonosak a tantárgyak, azonos a kreditszám, átjárás lehet. Ugyanaz, mint az általános iskola. Valamelyik cikkben írt hsz-ban már leírtam, (és kiszámoltam) hogy ez véleményem szerint csak arra volt jó, hogy 4 évből csináljanak 5 évet, ha eddig 1 millióból megvolt a diploma, most legyen 1.5.
Régen is voltak fiatalok, akiknek csak buli volt a fősuli. Most is vannak, akik tényleg tanulni mennek oda. Azt kellene bevezetni, hogy aki nem ér el bizonyos szintet, azt ki kellene szórni. Akkor csak azok maradnának, akiknek megéri, és komolyan veszi. Ne lehessen indokolatlanul éveket halasztani, bukdácsolni vizsgákon.
Ismét egy saját tapasztalat; állítólag régen volt olyan, hogy vizsgaidőszak-halasztás, augusztusban kapott egy hetet, aki júniusban nem tudott levizsgázni. Nekem ez az idén összejött- kórházban voltam, hiába készültem rendesen, műtét után nem tudtam bevállalni a közel 300 km-es utazgatást. Írtam kérvényt, telefonálgattam emiatt (14 kreditem lett csak, kb 12 tantárgyam nem lett meg). Közölték, hogy ilyen már nincs. A páros félévekben meghirdetett tantárgyakat most a páratlanban meg sem hirdetik. Sem méltányossági alapon, sem kórházi igazolásra. A felvett, de nem teljesített tantárgyak kreditjeit persze ki kellett fizetnem - majd 30ezer Ft. Ha nem szeretnék halasztani, lesz olyan félévem, hogy rengeteg +kreditem lesz, azokért megint csak fizetnem kell!
Még a pénz-kérdéshez csak annyit; levelezőn tanulok, munka-család mellett. Biológia szakon KÖTELEZŐ 2 tantárgyhoz is a terepgyakorlat. Ezzel nincs is semmi baj, DE köteleznek, hogy egyetlen megadott héten lehet ezt elvégezni, az iskola szervezésében. Ki kell fizetnem a
- terepgyakorlat díját
- a buszköltségét
- a bejárásomat (ami valljuk be közel 300 km-ről még diákkal is naponta 5-6 ezer) vagy a szállást
Kötelező, úgy, hogy 6 nap egymás után reggel 8-kor indulás, és este 6 körül érkezés a főiskolához. Mivel levelező vagyok, SEMMIT nem állnak. Sem a szállást-beutazást, sem a terepgyakorlat díját. Ha úgy döntök, hogy nem tudom kifizetni, akkor pedig nem mehetek vizsgázni! Kb 60 ezerbe került, mire végeztem vele. És mindezt persze úgy, hogy egy hónappal előtte tudtuk meg, mi levelezősök, hogy miről is szól ez az egész. Köpni-nyelni nem volt időnk. Ennyit a megértésről, és arról, mennyire veszik figyelembe a diákokat.
Szóval ne magyarázza meg nekem senki, hogy ilyen egyenlőség, és olyan ingyenes, és mennyire méltányos, és aki tanulni akar... Mert hiába lenne valakinek esze, akarata hozzá, ha mindenhol csak érdektelenségbe, és pénzéhségbe, méltánytalanságba, figyelmetlenségbe botlik.

206 Észosztó 2010. 08. 25. 02:29

Tisztelt Pali bá!


Szerintem már ITT a vég...

...ha már az ELTE(!!!!!) dékánja is ÉRZI (vagy 2 éve), hogy a hallgatói NEM KÉPESEK szöveget értelmezni, megtanulni!!!!!

Vagy a Fejér Megyei(?) Mérnöki Kamara elnöke közölte egy cikkben, hogy NAGYON jó ez a "nyelvtanulósdi", meg a 2 felsőfokú nyelvtudás, csak az a baja, hogy ezek a(z IFJÚ) kollégák NEM TUDNAK MAGYARUL!

NEM KÉPESEK kifejezni magukat magyarul!!!!!

És ezért - úgy mondjam - sz**t se érnek... :o(


És ezeknek az embereknek kell majd a MAGA (és még sok-sok ember) nyugdíját kitermelni!

SZÖRNYŰ!!!!!


Maga még mindig "mókás kedvében" van? :o(

205 Pali bá 2010. 08. 24. 13:03

Tisztelt Mazsi, Észosztó!
Írtam egy hosszú választ, s a vége előtt huss, újratölt és elveszett.
Rövidítve:
Amit tapasztaltak az tény, eszembe se jut kétségbe vonni.
Az újszülöttek születéskori képességei átlagban nemigen változtak a korábbiakhoz képest, nincs rá biológiai ok.
Akkor a több tanuló hozza az átlagos kisebb szintet.
A felsőoktatásban végzetteknél is differenciált tudás-szintre van igény, nem kell egyforma sokat tudni minden felsőfokúnak.
Erre jó pl a bolognai rendszer is, nem kell mindenkinek szuper felsőfokú tudás.
Ha az oktatásban részt vevők nem akarják, vagy nem értik a rendszert, akkor abból egy elutasított, rossz rendszer jön ki. Először a nézetet kellene megváltoztatni.
A tanítókat meggyőzni, hogy másfajta oktatásra van igény.
Ha ez nem lesz, akkor igaz amit írnak, akkor itt a vég: rosszul oktatnak és tanulnak az általánosban, a középfokon, a felsőfok is csapnivaló, ha majd ők lesznek a "tanítók", még rosszabb lesz a helyzet, elsorvadunk.
Ki a hibás? a tanító? a tanuló?
Elég-e, ha azt mondjuk a tanárokanak, hogy tanítsanak jobban, a tanulóknak meg, hogy tanuljanak jobban?
:)utasítani kell mindenkit, hogy legyen szebb, jobb, okosabb.:)

204 Mazsi 2010. 08. 24. 07:30

Tisztelt Pali bá!
Abban igaza van, hogy nem butábbak a diákok. Mikor elkezdik az első osztályt. Csak aztán történik valami... Olvasni, számolni is csak felületesen tanulnak meg, ki tudja miért, így aztán nem is értik, 3-4 osztályban már, amit tanítani akarnak nekik. Ismét csak a saját példámmal tudok előhozakodni, kettővel is. Az egyik saját, legszűkebb családom. Nekem aztán nem magyarázza meg senki, hogy a magzatka olyan lesz, mint a szülei, azt a példát másolja, amit pediglen otthon lát, hiszen az én két fiam itthon szinte csak azt látta, hogy a könyvek ki nem esnek a kezemből; mégis mindkettő utál olvasni. Sőt! Mikor egy 14éves fiút (szabadon választott olvasmánynál!!!!) könyörögve kell rávenni, hogy egy nap 5oldalnál többet olvasson, vagy meg kell neki magyarázni, hogy ugyan, fiam, nem büszkeség, hogy ma már8 oldalt elolvastál, szóval az azért szerintem kicsit "gáz". A másik példám a főiskoláról van. Irodalom tételkidolgozás egy 20évesnek azt jelenti, hogy egy az egyben kimásolja, amit a neten lévő lexikonban talál, így egy tétele kb 15 oldal. Nem tud olvasni, értelmezni, lényeget kiszűrni. Mikor szóbeli vizsgára kerül a sor, akkor pedig vagy meg sem tud nyekkenni, vagy a kimásolt anyagot magolva adja elő, ha belekérdez a tanár megakad, makog, egyetlen önálló gondolata sincs, nem látja az összefüggéseket pl a stílusjegyek között, nem ismer fel stílusokat. Összekötő szavai a 'szóval' és a 'tulajdonképpen', amiket egy mondatban akár 10* is elsüt, hátha időkitöltésnek jó lesz. Mindezt úgy, hogy nagyon sokan leszólják a magyar szakot, mert az ugye mese-mese-mátka, és ott aztán lehet(ne) hadoválni. Ha tudnának.
A lényeg; ebben a témában nagy vonalakban Észosztóval kell egyetértsek. Nem tanítanak már tanulni, nem fontos a megértés-megértetés, nem lényeges az, hogy a diáknak meglegyen a HEURÉKA! élménye.
Anno, valamikor a múlt évezredben szakközépben egyik év végén megbuktam matekból (most lehet pirulnom kellene). Jó tanárom volt, én voltam a "hüje", hogy nem figyeltem órán, mikor pedig már figyeltem volna; elvesztem, és semmit nem értettem. Nyáron különtanárhoz jártam, akinek az első kérdése: na hol is kezdjük? volt. És ha hiszi, ha nem, az általános iskolánál kezdtük, szépen haladtunk sorban, és mivel figyeltem, összefüggéseket értettem meg, a végére pedig átláttam az egészet. Mármint az épp aktuális tananyagot. (sin-cos, ami gondolom nagyon sokaknak pofonegyszerű, de nekem nem volt az, az agyam nem erre volt beállítva:-)) Abban a pillanatban pedig, ahogy megértettem, használni is tudtam. A következő évben is így volt már, és attól kezdve mindennel. Próbáltam megérteni. Így erős hármasokkal túléltem. Viszont a mai fiatalok már az alapoknál megakadnak - tudok iskolát, ahol már a szorzótábla sem kötelező! 15 évesen ott tart, hogy az ujjain számolja, hogy 6*5 az mennyi, és az abc-t is énekelve tanulják, aztán ha szótár kerül a kézbe, végigénekli az egészet, hogy 1-1 betűt megtaláljon, hol is kell felütni a könyvet! Ez az, ami elszomorító, és ezért nem haladnak sehová.
Az amerikaiak nem tudom, a középiskolában hogy tanulnak. A rengeteg teszttel viszont tudom, hogy csak azt lehet elérni, hogy a kölök csak még felületesebben olvasson, és az sem tuti, ha a szájába rágjuk a választ. Egy normális kérdésre max tőszavakban válaszol, véleményt kifejteni egyáltalán nem tud.
Ezt csak erősítik az olyan agyament ötletekkel, hogy a kötelező olvasmányokat zanzásítanák, vagy neadj'Isten képregényben tolnánk a tanuló arcába. Nem lehetne inkább kihagyni párat, és olyanokkal helyettesíteni, ami érdekli is őket? Nem azt mondom, hogy az Alkonyat-sorozat legyen a kötelező olvasmány, de vannak olyan novellák, melyek biztosan tetszenének, és nem feltétlen kell nekik végigszenvedni 13évesen A kőszívű ember fiai-t. Ebből csak az lesz, hogy elő a Kötelezők rövident, aztán a 2-es csak meglesz... Csoda, hogy ezek után a felsőoktatásban is ez marad a lényeg? valahogy átcsúszok, és ok minden.

203 Észosztó 2010. 08. 24. 03:45

Tisztelt Pali bá!


MAGÁT JÓL "bepalizták" talán bizonyos fejtágítókkal, mert sajnos EZT az előző bejegyzésemet sem tette magáévá, s így nem is okulhatott eleget belőle! :o(


ÍME (Ecce homo!):


"A felsőoktatásbeli :o) matematika tanárnőm tavaly írt egy cikket (Mérnök Újság) arról, hogy őket (un. Alaptárgyi Intézet) szapulja az összes szakmai tárgyakat tanító kolléga, amiért igen-igen gyenge (ez elég finom volt ;o)) a "nebulók" matematika tudása!
Ezért hát szépen csinált egy kis felmérést, és abból az derült ki, hogy a "gyerekek" még egy másodfokú egyenletet se bírtak megoldani!
A statisztikája szerint kb. 30 gyerek közül 1, max. 3 (ha jól emlékszem) volt képes 2-es szinten "összeeszkábálni" a zh.-kat!..."

"...Érdekességként leírta, hogy pl. a Színművészeti Egyetemről(!!!!!) is volt ott diák, biztosan azért, hogy valahol "átvészeljen" egy évet...
Csakhogy az ő tudása, irányultsága miatt MIT gondolhatott, hogyan "éli túl" az egyik legerősebb (MŰSZAKI) oktatási intézményt?
Nem értem! :o(

Azt hiszem, ezt a bolognai rendszert NEM a magyar oktatásnak találták ki! :o(
Már a "jelenség" bevezetésekor, annak csak "hallomásból való ismeretekor" egyik szakmai tanárom mondta, hogy (ez a dolog aggályos, mivel) a tantárgyak EGYMÁSRA épülnek!
NEM lehet teljesen elkülönülten tanulni semelyiket sem!
Tehát, ha valaki egy (vagy akárhány) kredit miatt "csúszik", és nem tudja időben felvenni az egyik fontos és lényeges tantárgyat, akkor nem képes megérteni a többit, annak elméletét, működését...
(Pl. egy ház /inkább irodaház/ alapozását nem lehet megérteni, megtervezni anélkül, hogy ne ismernénk az alatta lévő talajt, és annak fizikai jellemzőit, egyéb tulajdonságait...
...illetve azt az anyagot, melyből az alap épül...
...vagy azt az eljárást, technológiát, mellyel kivitelezik magát az alapot!!!!!)"


ÉRTI MÁR, HOGY MI A GOND??????


Többek között EZ (is)!


ÖSSZEFOGLALVA - CSAK MAGÁNAK:

1.) az elmélyültség <=> felszínes (szakmai) tudás

2.) időbeni kapcsolódási pontok <=> "káosz"

3.) az ALAPVETŐ értékek, tudás NEM(!!!!!) változik olyan gyorsan (sok esetben), csak a "köret" hozzá. (pl. számítógép, modellezés)

A)
A tartógerenda akkor is leszakad, ha "kézzel" tervezik, mint ha géppel!
...persze, ha MINDKETTŐ eredmény rossz!!!!! ;o)

B)
A felszíni formák, a tájak, tájegységek neve, kialakulása sem változik óráról órára!

C)
Az anyagok többsége is változatlan marad, csak - esetleg - máshogy hívják ŐKET!!!!!
/Mert az is sokaknak PÉNZ!!!!! :o(/
Lásd pl. beton jelölése az elmúlt közel 20 évben...
Vagy az útépítési aszfalté...

D)
A 2+2 (értsd: 2i + 2i /i=1/ ;o) hosszú távon is 4 marad!
Az alapvető matematikai, kémiai, biológiai, stb. dolgok NEM változnak!!!!
Sőt!
A történelem sem!!!!!

Az viszont igaz, hogy a KÖZTES felfedezések, miegyebek gazdagítják, színesítik a tudomány(oka)t!!!!!
/De rohamléptekben nem nagyon okoznak változást.../

De ha az ALAPOKAT sem tanulják meg/tudják a DIÁKOK, akkor NINCS TOVÁBB!!!!!


EZ AZ IGAZÁN AGGÁLYOS!!!!!!


P. S.: Az USA-ban csak BIZONYOS egyetemeken, ill. az EGYETEMEKEN van NAGY tudás összpontosítva!!!!!
Különben a "népek" nem nagy durranások... :o(

202 Pali bá 2010. 08. 23. 14:22

Kedves Mazsi!
Abban egyetértek Önnel, hogy az oktatás ma sok problémával küzd, nem sikerágágazat.
Ahol eltérő a véleményem: szerintem nem főleg a diákok az okai, s nem is butábbak ma a diákok, mint korábban voltak.
A tanárok se lettek rosszabbak.
Ami alapvetően változott, az a társadalmi környezet, annak problémái vetülnek rá az oktatásra is.
Pl.: a tanárok társadalmi megbecsültsége relatív csökkent, ma messze megelőzik a gazdálkodási szakok (főleg ahol a külföldi/ külföldi cégnél, EU-nál lehet munkát vállalni), jogászok, informatika/számítástechnika, a legtöbb műszaki szak, orvosok, így a legjobbak kisebb %-a megy tanárnak, mint régen, csökken az átlagos IQ.
Vagy: az oktatás liberalizálása azt is jelenti, hogy egyre másra alakulnak új felső iskolák, továbbá régebbi iskolákban mindenfajta ott új szakok. S mivel ma még nincs az iskoláknak presztizse, rangsora, nem "válogat" a diák, hogy hol kíván tanulni. Szinte mindegy, hogy milyen gyenge a suli, csak "papír"-t adjon.
Harmadrészt én problémának tartom az oktatás ingyenességét is, sokan időhúzásnak, bulinak, lébecolásnak gondolják a tanulási időszakot, pénzbe kerülnek, s forrásokat vonnak el a jól, szorgalmasan tanulóktól. Az "ingyenességre" fordított pénzt inkább ösztönző tanulmányi támogatáshoz kellene kötni, s a jelenlegi pénzből hatékonyabb oktatás jöhetne ki.
negyedrészt: a tudásanyag akkora, hogy ma inkább jó alapok mellett tanulási, utánjárási, tudás-feldolgozási képességeket kéne tanítani, tanulni pl az USA ilyen gyakorlatából. (dumálhatunk akármit az USA oktatásáról, ma is az USA a viág tudás/technológia első helyezettje, sokan a legtehetségesebb magyarok közül is ott tanulnak/tanultak. Kár lebecsülni őket, a tények makacs dolgok.)
  1 3 4 5 6 7 8 9 20 21

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva