Létezik-e igazságos jövedelemadó?

// 2010 // aug // 13
A Fidesz-KDNP kormány jogalkotási villámháborúja olykor nem adott kellő lehetőséget egyes részletek megvitatására. Pedig például az egykulcsos személyi jövedelemadó terve nem pusztán közgazdasági szakkérdés, hanem alapvető fontosságú, szimbolikus politikai lépés is. De igazságos-e?
A Fidesz 29 pontos gazdasági programjának egyik eleme az egységes, 16%-os mértékű személyi jövedelemadó (az erről szóló hírek például itt és itt). Azt, hogy a jövedelem bővülésével ne járjon együtt az adókulcsok növekedése is, számosan tartották igazságtalannak. Érvelt ezzel az egyik gazdasági portál publicistája, az MSZP Országos Elnöksége, a Jobbik képviselője.
Az adózásnál nem sok bonyolultabb társadalmi probléma létezik. Elvileg az állam kiadásait fedező vállalkozói vagy állampolgári befizetéseket jelenti, amelyek biztosítják a közjavakat (a közoktatást, a tűzoltást, az árvízi védekezést, az utakat és vasutakat, stb.), illetve a közjavak egy speciális formájaként finanszírozzák a piacgazdaság működéséhez nélkülözhetetlen intézményrendszer (pl. bíróságok) működését. Az egyenlőségelvű vagy szolidaritásközpontú gondolkodás térnyerésével azonban a modern jóléti államokban legalább ilyen jelentőséget tulajdonítanak jövedelem-újraelosztó funkciójának is (sőt, van, aki számára ez az adóztatás fő feladata).
A legutóbbi amerikai választási kampány egyik állomásán egy feltörekvő vállalkozó a demokraták által beígért, a magasabb jövedelműekre vonatkozó adóemelési tervről kérdezte az akkor még csak jelölt Barack Obamát. Az adóemelést védelembe vevő válasz az volt, hogy a demokraták nem a vállalkozók sikerét akarják büntetni ezzel, hanem a redisztribúcióval meg akarják teremteni mások lehetőségét a sikerre, s ha a gazdagság minél többfelé terjed szét a társadalomban, az mindenki hasznára válik. Más kérdés, hogy az USA adórendszere már Obama tervei nélkül is meglehetősen progresszív volt. 2006-ban jövedelmükből a lakosság legszegényebb ötöde 4,3%-nyi adót fizetett, a középső ötöd 14,2%-ot, a leggazdagabb ötöd átlagosan 25,8%-ot, a milliomosok pedig 31,2%-ot.
Az adózással kapcsolatban számos közgazdasági kérdés merül fel, például: mi az adóterhelés optimális szintje (ha az adók túl alacsonyak, nem lesz miből közjavakat előállítani - ha túl magasak, az adóztatottak visszatartják teljesítményüket vagy adót csalnak); mik legyenek az adózás részletes szabályai, hogy annak adminisztrációja viszonylag egyszerű, azaz olcsó legyen (a mai magyar adórendszer fő problémája éppen az adóadminisztráció bonyolultsága, s így drágasága); milyen arányú legyen a tőke- és a munkajövedelmek adója; hogyan illeszkednek ezekhez a társadalombiztosítási járulékok; miként minimalizálhatók az adózás többletterhei, vagyis az a jóléti veszteség, amit a megfizetendő adón felül okoz az adózónak a kivetett teher. S vizsgálható egy adóreform nemzetközi kontextusban is, azaz miképp változhat az ország versenyképessége szomszédaihoz viszonyítva. A Közép- és Kelet-Európában egyre népszerűbb egységes és lineáris adókulcsokkal kapcsolatban már egyre több tapasztalat is rendelkezésre áll (példaként egy a balti országokra vonatkozó elemzés itt). Mindezen hatékonysági kérdések hozzáadódnak az igazságosság problémájához, s nehezítik a jó adórendszer megtalálását.
Orbán Viktor 16%-os adókulcsra vonatkozó terve azonban eddig csak egy szemszögből kapott kritikákat, mégpedig annak igazságosságára vonatkozóan. Nevezetesen, hogy az eddig progresszív adókulcsok helyét egy lineáris kulcs venné át. Ennek következtében megváltozik, hogy a különböző jövedelmekkel rendelkezők milyen mértékben vesznek részt a közterhek viselésében.
De miként oszthatók el igazságosan a közterhek?
Egyfajta közmegegyezés talán kialakítható azon elv körül, hogy az igazságos adózás azt jelenti: az adó lerovása egyenlő mértékben "fájjon" a társadalom minden valamilyen jövedelemmel rendelkező tagja számára. A kérdés itt most már csak az, hogy két különböző jövedelmű egyén között miképp állapítsuk meg az adó mértékét, hogy előbbi elv érvényesüljön. Fizessenek mindketten ugyanannyit (fejenként mondjuk havi 20-20 ezer forintot), vagy jövedelmük ugyanakkora hányadát (20-20%-át) vagy a jövedelmüktől függően eltérő arányú részét (a kisebb jövedelmű 15, a nagyobb 25%-ot)? Vagy próbáljuk meg adójukat ahhoz arányosítani, mennyi közösségi szolgáltatást vesznek igénybe? Sokan tartják úgy, ahhoz, hogy a gazdagok többet fizessenek, nekik magasabb kulccsal is kell adózniuk, de ez nem feltétlenül van így: még egy degresszív kulcs esetében is igaz marad, hogy a gazdagabb összességében többet fizet, mint egy alacsonyjövedelmű személy (pl. 100.000 Ft x 10% = 10.000 Ft adó kevesebb, mint 200.000 Ft x 8% = 16.000 Ft adó). Az anarchistáknak meg minden egyes adóforint rettenetes kín, hiszen egy nem kívánt intézmény, az állam fenntartására fordítódik. Vagyis, még egy látszólag egyszerűnek tekinthető adózási alapelv gyakorlati megvalósítása is igen nagy nehézségekbe ütközhet.
Számos közgazdász számolt úgy, hogy a jövedelem növekedésével a többletbevételünk egyre kevésbé lesz értékes számunkra (azaz pl. 1000 Ft többletjövedelem jobban hasznosul a 100 ezer, mint az 500 ezer forintot keresőnél), szaknyelven szólva a jövedelem határhasznossága annak emelkedésével csökken. Ezért a gazdagabbakra százalékosan is magasabb adó vethető ki, hiszen számukra a nagyobb összegű sarc okoz ugyanannyi hasznosság-kiesést, mint a szegényebbeknél a kisebb kulccsal megállapított adó. (A helyzetet jelentősen bonyolítja, ha különböző kedvezmények, adóalap- vagy adócsökkentő lehetőségek vannak a rendszerben, ezekkel sem foglalkozunk most.) Más közgazdászok ellenben arra figyelmeztetnek, hogy két személy hasznossági viszonyai összehasonlíthatatlanok.
Az adózás és a további állami transzferek révén megvalósuló jövedelem-átcsoportosítás egy erkölcsi alapja az utilitarizmus. E szerint helyes egy valakitől egy bizonyos jövedelmet elvenni és másnak adni, ha ezzel a személyek összesített jóléte növekszik. Azonban az utilitárius elv szigorú alkalmazása igen érdekes kimeneteket eredményez, például levezethető, hogy a magasabb embereknek több adót kell fizetniük az alacsonyabbaknál.
Az egalitáriusok szerint az adózás célja a jövedelmek kiegyenlítése, azaz az államnak kötelessége átcsoportosítani a vagyont a gazdagabbaktól a szegényebbek felé. A rawlsi különbözeti elv szerint az újraelosztás kötelező, ha ezzel a legrosszabb helyzetben lévők jobb pozícióba kerülnek. Ez a fentitől eltérő következményt artikulál: az adózás a gazdagabbaknak jobban is "fájhat". Főleg, ha fortélyos irigység igazgat, s úgy tartjuk, vagyonosodni nem lehet szorgalom, kockázatvállalás vagy tudás, csak stiklik, csalások, protekció és bennfentes információk gátlástalan felhasználása révén. S mivel 1990 utáni történelmünk bőven szolgáltat erre példákat, készen is vagyunk az általánosítással: a vagyon egyenlő a lopással - tehát az ebül szerzett jövedelem ebül el is vehető, azaz az átlagnál magasabb jövedelműek fizessenek csak szépen magas adókat.
A tragédia itt az, hogy ezzel az általánosítással megszűnik a lehetősége, hogy a gazdaságban sikeresek példaképek, elismertek lehessenek. (Ezzel nem kell azt állítanunk, hogy minden magasjövedelmű személy alkalmas példaképnek.) Hogy ezek a sikertörténetek felhívják az ilyen képességekkel rendelkezőket a vállalkozásra, a felelős kockázatvállalásra, a kitartó fejlesztésre. A gazdagokat pedig elidegeníti a társadalmi problémák megoldásában való önkéntes részvételtől, az adakozástól, alapítványok létrehozásától, a szociális munkákban való részvételtől.
A gazdasági siker ellenességtől vagy a vagyonosodás ellenességtől való visszalépés - amit az egykulcsos adó szimbolizálhat - egyben nem egyenlő a szegényellenességgel. Feltehető, hogy a nyomor, a kilátástalan élethelyzetek leküzdésére nem a kérlelhetetlen jövedelem-átcsoportosítás és a sikeresek büntető adóztatása a legjobb megoldás.
Az egyenlősítést legfontosabb értéknek tartók érthetően kritizálják a formálódó új adóelképzeléseket, azonban itt volt az ideje, hogy kiderüljön, nem mindenki tartja a jövedelem-kiegyenlítést minden más, a jó élet politikai feltételeit jelentő tényezőnél előrébbvalónak. Az egykulcsos adórendszer meghirdetése valódi politikai tett, egyértelmű állásfoglalás a jobboldali, konzervatív értékek mellett (ahogyan arról Panyi Szabolcs már korábban írt is itt). Most már csak azt kell kitalálnunk, hogyan fér ebbe a kétségkívül gondolkodást frissítő keretbe a bankadó és a végkielégítés-adó.
87 komment
A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá.
Ha még nem regisztrált,
tegye meg itt!
Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.
88
demi franc
2010. 08. 26. 16:07
Aztán az előbbivel teljesen ellenkező irányba mutató véleményt is el tudok képzelni:
A magas jövedelműek fontos feladatuk miatt a munkáltatóval alku pozícióban vannak, tehát fizetésüket az adó figyelembevételével alkudják ki. (Pl. arra törekednek, hogy a fizetésüket nettó összegben rögzítsék.)
Az alacsony jövedelmű, cserélhető dolgozók nincsenek ilyen helyzetben. Ők annyit kapnak, amennyit a munkaadó felajánl. Ha nem tetszik neki, nem muszáj elvállalnia a munkát.
Most a kormány és persze az országgyűlés egy tollvonással elvett az alacsony jövedelműektől egy bizonyos összeget, a magas jövedelműek pedig a kialkudotton felül kapnak még egy "kis" többletet.
87
demi franc
2010. 08. 26. 15:59
Nem látom be, miért lenne igazságos az arányos adózás. Valaki kommentárjában azt írta, hogy a gazdag is és a szegény is hasonló mértékben veszi igénybe az állami szolgáltatásokat: rendőrséget, egészségügyet, igazságszolgáltatást, szakhatóságokat. Nagyjából ez igaz is. Tehát az igazságos nem a jövedelemarányos, hanem a teljesen egyenlő adó lenne.
86
Szix2
2010. 08. 20. 00:27
Gyakran emlegetik, hogy az ember munkája annyit ér amennyit fizetnek érte (persze főleg az irreálisan nagy lóvékat zsebre tevők és a másoknak irreálisan keveset kifizetők) ami igaz is lehetne, ha a munkaerőpiac egy valóban jól működő, tökéletesen versenyző piacként funkcionálna. Ez azonban felületes közgazdaság ismereteimet felelevenítve szerintem egyáltalán nem így van.
A munkaerőpiacra hatványozottan igaz az hogy a tökéletes versenynek szinte egyetlen feltétele sem érvényesül (nincs tökéletes informáltság, jelentősen korlátozott a szereplők száma, nem szabad a piacra lépés és a piac elhagyása...) így pedig felütik a fejüket a jól megszokott negatív jelenségek – a monopóliumoknál jól ismert extraprofit (igen-igen kedves jól-nagyon jól keresők, most magukról van szó) és társadalmi hatékonyságveszteség.
Így ezen a területen egyszerűen kötelező az állami beavatkozás, még akkor is ha egy szót sem ejtettem holmi igazságosságról.
És ennek a beavatkozásnak az egyik eszköze lehet a személyi jövedelemadó is.
(Emellett persze az adó szerepe a közjavak előállításához szükséges bevételi forrásként is jelentős.)
Beszélhetünk erkölcsről, tisztességről, csalásról, lenyúlásról – de a szabályozásnak olyannak kell lennie, hogy a munkaerőpiac működésében ezek egyszerűen ne tudjanak alapvető szerepet játszani.
Ne az erkölcsi érzéke miatt fizessen a munkáltató olyan bért a melósnak amiből képes lesz önmaga és a családja fenntartására (vagyis a munkaerejének a reprodukciójára), hanem mert a piac állami szabályozása ez egyértelműen kikényszeríti. Nem azért nem kell milliós bónuszokat fizetni a „tudásukat” monopolizáló menedzsereknek, vagy állami cégek vezetőinek (ez igazából egykutya ám) mert az erkölcsi érzékünk berzenkedik miatta – mondván, hogy az is csak egy munka (bár ez valószínűleg így van), hanem mert az állami szabályozás nem teszi lehetővé.
Minden állami intézkedést azon az alapon érdemes vizsgálni, hogy enyhíti-e a korlátozott piac okozta anomáliák hatásait, vagy inkább erősíti azokat.
Ebből a szempontból vizsgálva az egykulcsos adó egyértelmű öngól – mivel a progresszív, többkulcsos rendszernél jóval kevésbé csökkenti ezeket a negatív hatásokat – nem közelíti, hanem távolítja a munkaerőpiacot a tökéletes modelltől.
Nesze neked konzervatív (értsd piacgazdaság párti) értékrend.
A sok egyéb probléma – mint az adóbevallás bonyolultsága, az rengeteg egyéb címen kivetett teher, vagy a korrupció már csak a politika szokásos tupírja – a jó érdekérvényesítő képességgel rendelkező csoportoknak odavetett koncok miatt van.
Viszont hatásuk miatt valóban valós lehet az a veszély, hogy a társadalmat ezáltal nagyobb veszteség éri, mint amit az állami beavatkozással megszüntetni szándékoztunk.
Ha viszont belekeverjük az egészbe a tisztességességet is, mint a tökéletesen működő piac alapfeltételét, akkor még egyszerűbb a helyzet – mivel extraprofit-extrabér csak ott jöhet létre ahol valamilyen tisztességtelen előnyt használunk ki – vagy olyan információkkal rendelkezünk amivel mások nem (nem kell feltétlenül tőzsdei bennfentes kereskedelemre gondolni, hiszen pl. a szabadalmak is pont ilyen információs monopóliumok), vagy erőfölényünket kihasználva nem fizetünk reális munkabért, vagy reklámokkal megetetve/megtévesztve a népet az értékénél lényegesen nagyobb összegért adjuk el a cuccot, stb... jah hogy ezek sokak szerint nem tisztességtelen eljárások? Tényleg nem?
Vajon mennyire tekintjük fairnek azt a futóversenyt ahol a többség hagyományos versenyre készül, aztán kiderül hogy jó páran ütik-verik-gáncsolják egymást, vagy megfenyegetik a másikat hogy ne merjen előzni, aztán néhányan kerékpáron, sőt autón hagyják le a többieket – ne adj isten még egy-két sunyi rövidítőutat is bevetve?
Persze mindezt elfogadhatjuk, mint a jelenlegi rendszer velejáróját, de akkor be kell látnunk, hogy éppen olyan messze vagyunk a tényleges piacgazdaságtól, mint mondjuk úgy harminc évvel ezelőtt a valódi kommunizmustól...
85
bh
2010. 08. 19. 16:34
Kedves egypolgár!
Hozzászólása épp azt erősíti, amit előtte a 29., 73., 76., 79. és 83. hozzászólásban próbáltam írni.
Azt, hogy a mai rendszer a becstelenségre nevel. ALAPJAIBAN kell(ene) változtatni!
Kérem NE jöjjön senki azzal, hogy "nyugaton" jól működik! A becstelenség bármilyen magas szintű működése rossz!
84
egypolgár
2010. 08. 19. 14:38
Kedves bh
Igaz, átsiklottam az első soron
Elnézést
Jobban az érdekel-érdekelt hogy ennél a formánál mindenki aki teheti lehetőleg minimálbéren lesz bejelentve még az a vállalkozó is cég aki megtehetné hogy a valósat közölje és "fű alatt" pótolja a dolgozónak az egyéb pluszt a jobbak , viszont a rosszabbak ragaszkodnak a minimális kifizetéséhez.
Tisztelet a kivételnek, ha őbelőlük lenne több nem lenne gond
83
bh
2010. 08. 19. 12:46
Kedves egypolgár!
Sajnos, mint sokaknak, nem sikerült megértenie 20 év alatt a sávos adózás lényegét! Itt az idő, hogy megtanulja értelmezni a szöveget és aztán ragadjon billentyűzetet!
Olvassa el újra a (82). írásába másolt szöveget! A szerint a 101 Ft-ot kereső a 101 Ft-jából 20 Fillért fog adózni, 500 Ft-ból 80-at (azaz 400 Ft 20%-át), .... Emiatt tehát nem vérzik semmi.
Amúgy jól érzi, hogy nagyon sok mai munkahely megszűnne, ha az általam leírtak felé FEJLŐDNÉNK. Kérem olvassa el a 73. hozzászólást is. Boldogabb és élhetőbb világot kellene építeni, nem gazdagabb, silányabb és 50 éven belül kihalót!
A mai közgazdasági fölfogás az emberek rossz tulajdonságaira épít, ezért egyben erősíti is azokat.
(Írása, hozzáállása alapján tulajdonképpen nem is önnek válaszoltam.)
82
egypolgár
2010. 08. 19. 07:57
1
Kedves bh
"- minimálbérig 0%-os, --az a fölötti részre a
- minimálbér 5-szöröséig 20%-os, --az a fölötti részre a
- minimálbér 9-szereséig 60%-os, --az a fölötti részre
- 90%-os adót. "
Ez sok helyen vérzik eleve ha 100 ft a minimálbér a 101 ft ot kereső
ezáltal kevesebbet visz haza mint a minimálbéres így azét imátkozik
hogy ne többet hanem kevesebbet keressen ne előre hanem visszafejlődjön.
A többinél az a gond csak mivel a tényleges forgalmat érvágással megszünteti
így nem ad munkát a kereskedőknek szolgáltatóknak.
Miért jobb ez mintha tegyük fel minimál bér73500 forint után járulék az 0
73500 forgalamat biztosít
helyett 140000 ebből keletkezik 110000 forgalom (munka a kiszolgálóknak 50% al több) 30000 adó és ezenfelül 5-10% nyereségadó.
Ez érvényes ugyanúgy a magasabb keresetűekre is.
A magasabb keresetü is kevesebb drágább márkás terméket tud megvásárolni
így az őt kiszolgáló kereskedők stb is hátrányba kerülnek
Teszem azt nem épít így százmillás házat (vagy drágábbat)hanem csak 50 millásat dupla munkát tudna biztosítani amit egész élete alatt karbantarthat .. festet kertet stb rendezteti így munkák láncolatát tudja biztosítani sőt akár ha job ötlete nincs a bankba teszi a maradékot átmenetileg.Na ugyanez egy 5- 10-20 millás házra nem mondható el hogy gazdaságélénkítő hatása van.Valamint a magasabb keresetből megengedhető a sűrübb
welness stb ami ugyebár mgencsak valakiknek munkát ad.
Akár a megszüntetett 13. havi is érezteti a forgalmat a kereskedőkkel stb .
Elkell fogadni hogy vannak jobb keresetüek és kevésbé vagy épphogy keresők őket
jó megélhetésí szintre kell emelni őket (az elesetteket is segíteni)de ez csakis egyszerü adózás mellett hatékony felügyelet kedvező adó mellet lehet és a "dübörgő gazdaság" melett lehet.
Pl. sony kiköltözik .. ha az én verziom szerint kéne adózni feltételezem nem gondolkodik a kivonuláson sőt több külföldi cég akarna itt adózni, kivéve ha a környékbeli piacot telítette
és drágább lenne innen a fuvarozás (ami megen valakiknek biztosítana itt nálunk munkát)
Szépen akár 4-6 év alatt felerősödik a gazdaság.
Tehát a magas szja nak van egy gazdaságra káros hatása is így mégha nem is jó de mindig jobb egy egységes magas 16% os adózás amit mielött még élvezhette volna bárki a verejtékével megszerzett fizetését jön egy "ragadozó és rácsap" vagyis dolgozhattál hogy adózz ez minden de nem emberi bár ugyebár "jogos" :)
És 16% ot kivesz a forgalomból.És mint tudjuk az már nem fog további munkát adni mivel így is kölcsönből pótolgatnak ide oda osztogatják erre arra már nem elég.
.Ráadásul nincs jogom lehetőségem meg se szabni
hogy a befizetettet járulékokat miképp hova nagyobb % ba ossza be az állam (most megoldhatatlan) ha én tegyük fel nagyobb mértékben pl.a rendőrségre kórházakra gyereknevelés vagy új energia felhasználásra szeretném ha az állam felhasználja
evel ellentétesen kénye kedve cselekszik illetve ráadásul felesleges számolásokra pocsékolja a drága idejét holott az egyszerűbb alább említett módnál belelehetne állítani ezt a lehetőséget is így rávan kényszerülve a mindenkori kormány hogy oda költse a befizetett járulékot ahova az emberek akarják.Van aki a sportot van aki a Hadügyet tartja fontosabbnak többen vagyunk több gondolatokkal ezt néhány ember kétlem megtudja oldani bármikor hogy minden embernek kénye kedve szerint tegyen valakinek soha se jó.
Ráadásul ugyebár a szavazásokat is egyszerübbé kényelmesebbé olcsóbbá tenné
A pénzt mozgatni kell hogy megfialljon több adózót vonjon be
Ha jól tudom a bank is hasonló képpen működik :)
Gazdagság bőség és ezálltal gazdaság vagy szegénység és mégszegényebbek kevesebb tehetősebb gazdagabb ezálltal.
81
egypolgár
2010. 08. 19. 07:56
2.
Kedves Bh
"- Szerintem normális hozzáállással
-- tizedére lehetne csökkenteni a szállítást, közel ennyire a kereskedelemben dolgozók számát
-- ötödére az utazást és az ott dolgozók számát
-- negyedére az ipari termelést, így az iparban dolgozók számát is
(-- mellékesen beszültetni a Forma 1-et, hiszen ott egy autó egy futamon (csak a futamon, nincs benne edzés, szállítás ...) többet fogyaszt mint én egy évben)"
Mind szép és jó is akár de ez megen gazdasági vállságot krehál amit már így jelen pillanatban
épp érzékelnek a gazdasági szereplők és ezálltal az állam is.
Ráadásul az aki környezetet szennyez ne akarja a másik környezet szennyezését gátolni
mégha az övéhez képest jelentősen több is :)
Én ezért nem szólok inkább :)
Tehát aki életében mindig mindenhova gyalog vagy biciklin jár kutyákkal fűti az ágyat annak van alapja szóvátenni a másik környezetszennyezését :)
Nem is a szállítás hanem a módja okoz gondot.Mivel a drága pénzen épült utakat a kamionok hamar tönkrevágják és azt nekünk kell rendbe tenni eközben a mávnak kevés a munkája az olccsóbb hajózás nincs kihasználva.
http://www.mandula.pte.hu/index.php?p=contents&cid=63
olvasottal kapcsolatban, nem újdonság és már rég akár tehettek volna a túlszaporodás ellen a fejletteb országok segítségével ott ugyanis fogamzásgátló tablettával megoldják nagy részben a túlszaporodási gondot és ugyebár nálunk is ,ezért fogy a lakosság.
Ha ezt a segítséget nem akarják elfogadni akkor nem tud senki se rajtuk segíteni
"Az átlagos amerikai évente öt tonna fosszilis tüzelőanyagot éget el"
Amerika 39 000 648 km². Németország 357 021 km2
Az átlagos amerikai évente öt tonna fosszilis tüzelőanyagot éget el. Ezzel ellentétben az átlagos német csupán 2,9
tehát bár igaz ez is mégis míg amerika a területéhez képest 0.05 arányban evvel ellentétben a némete(k2,9) 58X nagyobb mértékben szennyezik a levegőt terhelik a földet!
Ezt azért emeltem át mert a számokkal lehet trükközni lehet jó szinben a magas szja-t
feltüntetni de ha megnézi az ember másik oldalról is rájöhet hogy annak károsabb hatásai vannak.Természetes hogy kell a közszférában egy netto bérplafon a gazdasági helyzettel
egyenesen arányosan.
Az állam munkahelyet nem tud teremteni de megtudja oldani hogy kedvező feltételek mellett új munkahelyek jöhessenek létre illetve ennek folyamatát tudja gátolni illetve a megszünő cégek eltünő magas tartozással lehet eközben jelentős nagy áfa tartozással stb
a közeljövőben ne fordulhasson elő de ezt már a probléma előtt lett volna a dolguk megoldani elvégre azért fizetjük-fizettük őket akkor jelentősen akár 2000 milliárdal
több adó bevétel lehetett volna.Így az ő hibájuk miatt jelentős kár ért minket.
Szegény és gazdag mindig volt és lesz és ez a szegényebbnek is hasznosabb
80
sfsdlfks
2010. 08. 18. 18:28
Kedves BH!
Köszönöm a cikket, elolvastam. Sok újdonság nem volt benne. Viszont van egy kérdés, amit senki nem tesz fel? Had tegyem fel én most annak ismeretében, hogy a szegény, fejletlen országokban háromszor olyan gyors a népességnövekedés mint a fajlettekben, sőt sok fejlett országban nincs is népességnövekedés sem.
Kérdezem tehát. Ha a szegények háromszor olyan gyorsan népesednek mint a jobb módúak és a jobb módúak gyakran nem is népesednek, akkor miért gondoljuk azt, hogy a szegények számának növekedése kapcsolatban áll a jobb módúakkal? A számok azt mutatják, hogy azért egyre több a szegény mert háromszor olyan gyorsan népesednek. A szegénység generál mégtöbb szegényt. Így a szegények és gazdagok aránya persze romlik, de ki miatt?
79
bh
2010. 08. 18. 17:39
@sfsdlfks(77): !!!!Egy hirtelen talált forrás, melyet nagyon ajánlok mindenkinek!!!!
http://www.mandula.pte.hu/index.php?p=contents&cid=63
Most csak a következőt idézem: "A globális össztermék nyolcvan százalékát egy milliárd ember használja fel; a maradék húsz százalékon közel hat milliárd ember osztozik."
Ebből azt kapjuk hogy az ösztermék 80%-át az emberek kevesebb mint 14,3%-a használja föl. (Köszönöm a forrás kérését: kiderült alulbecsültem a gazdagok fogyasztását.)
Kérdezte mit értek fölösleges fogyasztáson:
- Mindent, amit reklámok nélkül nem vennénk meg. Amire tényleg szükségünk van, azt megkeressük. Az emberek vágyainak fölösleges dolgok iránti erősítése boldogtalansághoz, NEM BOLDOGSÁGHOZ, vezet.
- A mérhetetlen felsőbbrendűségünk miatti fogyasztást. Itthon például a becsületesen dolgozók bérének akár tízszeresét is megkapni természetesnek veszik, bele sem gondolnak, hogy ezzel semmibe veszik a többi EMBERT. Ráadásul eszünkbe sem jut, hogy vannak EMBEREK, akik 12 órára jó, ha egy dollárt kapnak. Az ilyen felsőbbrendű béreket is el kell fogyasztani, ez is fölösleges fogyasztás.
- Szerintem normális hozzáállással
-- tizedére lehetne csökkenteni a szállítást, közel ennyire a kereskedelemben dolgozók számát
-- ötödére az utazást és az ott dolgozók számát
-- negyedére az ipari termelést, így az iparban dolgozók számát is
(-- mellékesen beszültetni a Forma 1-et, hiszen ott egy autó egy futamon (csak a futamon, nincs benne edzés, szállítás ...) többet fogyaszt mint én egy évben)
...
-- helyettük a helyben termelést kellene növelni, sokkal többen kellene, hogy egészséges élelmiszerek, játékok, ruhák,... előállításával foglalkozzanak, minnél több kézimunka és minnél kevesebb vegyszer fölhasználásával....
Amúgy az életellenes fölfogás közel azonos a fölösleges fogyasztással, bár nem csak az.
MIELŐTT NAGY MARHASÁGNAK GONDOLNÁK AZ ITT ÍRTAKAT, KÉREM, G O N D O L J Á K VÉGIG AZ ÍRÁS ELEJÉN AJÁNLOTT CIKKET!
Ezt tartanám helyes jövedelemadónak, ha mindent, amit valaki magáncélra tud fölhasználni az jövedelemnek tudnának be:
- minimálbérig 0%-os, --az a fölötti részre a
- minimálbér 5-szöröséig 20%-os, --az a fölötti részre a
- minimálbér 9-szereséig 60%-os, --az a fölötti részre
- 90%-os adót. (Mivel a nem állami béreket az állam nem szabályozhatja.)