[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Budapest, nyílt város

// 2010 // aug // 22

Budapest egykor innovatív és logikusan tagolt város volt, amit a történelem bár megbontott, mégis egységesnek tűnik annak, aki idelátogat. Milyen városrendezési elveket kell figyelembe vennie Budapest leendő vezetőinek, ha újra modernné és fejlődőképessé akarják tenni a fővárost? 

Forrás: MTI

Ajánlat

Megjelentek az önkormányzati választási kampány első plakátjai, köztük a budapesti főpolgármesteri pozícióért indulók reklámjai is. Itt a verseny jelképes, nemcsak a posztról szól, hanem egyben ideológiaként rögzült tévképzetek közötti látványos összecsapás is. Nem is érdemes az egyes jelöltek, pártok Budapestről szóló eszmefuttatásait külön-külön kritizálni, ha egyszer még összeadva sem érik el azt a színvonalat, hogy tisztességes budapesti polgár egyáltalán figyelemre méltassa őket. Sokkal fontosabb azt végiggondolni, miért szimbolikus Budapest, mit képvisel, története milyen összefüggésekbe helyezhető, és ez mindjárt sokkal könnyebbé tenné annak kigondolását is, hogyan lehetne a jövőben megfelelően vezetni.

Budapest mai formájában leginkább a XIX. század fellendülő időszakában élő, öntudatos, a világ változásaira érzékeny, sikeres polgárság keze nyomát viseli, az ő szellemi értékeiket jeleníti meg, az ő elveik megtestesülése. Ebből a szempontból a Buda és Pest szembeállítása is értelmét veszti: a budai és a pesti polgár számos ízlés- és attitűdbeli különbsége ellenére ezekben az értékekben osztozott. Ennek legszebb bizonyítéka maga Buda és Pest, ahol az egy időben épült részek városrendezési és esztétikai alapjai igen hasonlóak. Egy külföldi máig nem tud automatikusan különbséget tenni, hiszen nem érzi a bennszülöttek számára belháborús okként felfogható finom különbségeket, hanem ugyanazt a reformkori építészeti megoldásoktól a Bauhausig tartó elemekből összeálló arculatot látja (talán csak néhány monumentális neoklasszikus részt érez kivételnek). Ez az az egységes filozófia, amit a Budapesttel foglalkozó kortárs politikusok képtelenek megérteni.

Pedig nekik kellene pótolniuk a Budapestet létrehozó réteget, amely nincs többé, mert útban volt a XX. század totalitárius, kollektivista rendszereinek, ezért megnyomorították, kisemmizték, kitelepítették, szellemi örökségét felszámolták. Helyettük ma árvalányhajas (Nagy-) Magyarországról álmodozók vannak, akik viszont azóta sem tudják megbocsátani a szabadelvű sokszínűséget, és azóta sem ismerik a nagyvárosi lét pozitívumait, meg szocialista egyenlősítők, akik gyűlölik a nagypolgári pompát és gazdagságot. Ezért a mai Budapest-politikusok minden áron új, soha nem látott rendet akarnak teremteni, Budapest alkotóinak szellemisége ellenében. Sőt, legtöbbjük, legyen jobb- vagy baloldali, esetleg ifjú hippi, valójában büntetné a fővárost, mert puszta létezése élő cáfolata téveszméik nagyjának.

Építőinek szándéka szerint ez a város nagyszabású, egységes, logikusan összeálló szerkezetű. Még ma is látszik, pedig egy világháborúban megostromolták, egy forradalomban utcai harcokkal volt tele, utána pedig egyenesen a városközpontnak vezettek több autópályát, és hogy ezek elférjenek, kibontották és lukká alakították teljes háztömbök földszintjét (lásd árkádosítás), a portálokat pedig síküveglapokra és acélvázakra cserélték.

A következő főpolgármester az ugyanilyen dilettáns hibákat csak akkor tudja elkerülni, ha felismeri azokat a természetes egységeket, amikben Budapest létrehozói gondolkodtak, és az ő elveik mentén halad tovább, de mai tudással és technológiával. Mik ezek, mikre kell odafigyelni, ha valaki élhető állapotokat akar teremteni?

Triviális példa az első: a rendszerváltás előtt és után mégsem volt senkinek egyértelmű, hogy a budapesti belváros alapegysége a bérház. A részletek és a konkrét kialakítás a lakók életmódjának függvényében változhat, de a lényeg mindig ugyanaz: a ház egésze egy tőkeerős tulajdonos birtokában van, aki képes gondoskodni a közös részek megfelelő karbantartásáról, a tisztaságról, a rendről, a lakók pedig bérelnek. A jelenlegi politikai elit (fővárosi és országos) pedig mindent megtett azért, hogy a háború utáni kényszer-költözésekkel, leválasztásokkal, hasonló megoldásokkal kialakult lakásállomány úgy maradjon, ahogy van, ráadásul a tőkeszegény, kilátástalan helyzetű lakók nyakába szakadjon minden fenntartási gonddal együtt.

A bérházak egyben tartása, állagának megóvása, és az eredeti állapot lakásalaprajzokig menő helyreállítására kötelezett befektetőknek való eladása vagy tartós bérbeadása sokkal praktikusabb megoldás lett volna. Ez mellékesen a nagyobb társadalmi mobilitás miatt is kedvező, a saját tulajdonú lakások aránya nálunk kiugróan magas, így még a totális reménytelenségben lévő területekről is kevesen mozdulnak ki, a vagyon pedig nagyon kevéssé likvid formában áll csak rendelkezésre. A bérlakás-rendszer fenntartása továbbá nem kötötte volna a belső kerületekhez azokat a lakókat, akik eleve kényszerből kerültek oda, és kényelmi, életminőségi okokból sokkal szívesebben laknának másutt. Látunk ilyen programokat? Nem.

Másik hasonló példa a következő természetes egység a háztömb, majd a negyed, ami építészeti, városrendezési, és szociokulturális szempontból is jól elkülönülő rész. Ma elvileg ugyan lehetséges ezeket reprezentáló úgynevezett részönkormányzatokat létrehozni, de erre nagyon kevés példa van. Az általános önkormányzati pénzkezelési gyakorlatot ismerve nem is csoda, hogy senki nem kockáztatja, hogy ujjat húzzon valamelyik kerületi hatalmassággal. Pedig a negyedeket félbevágó kerülethatárok tragikusak, mint ahogy az is, ha városképileg összetartozó elemek kezelői, felügyelői jogai külön kezekben vannak, hol a kerületi önkormányzatnál, hol a fővárosinál, hol pedig valamilyen országos intézménynél. A negyedek, mikro-környezetek különbözőségét figyelmen kívül hagyó, önkényes nyomvonalak mentén végrehajtott egységesítő felújítási programok is többet vesznek el a városból, mint amennyit hozzátesznek, ez még akkor is így van, ha nagyvonalúan eltekintünk a csak csúszkálásra és rendőrdobálásra alkalmas kövezettől és hasonlóktól. Utóbbira van példa, a történeti és kulturális tagozódást figyelembe vevő rekonstrukcióra és a mai városhasználati logikát figyelembe vevő megoldásokra nincs, még a legvadabb választási ígéretekben sem.

A harmadik, inkább filozófiai természetű megjegyzés: Budapest alkotói szándéka szerint egy korszerű, innovatív város, nem pedig egy gigantikus skanzen, ahol véletlenszerűen elszórva különféle fotogén, de nem praktikus romokat lehet látogatni. Ennek megfelelően ahol van rá mód, érdemes innovatív megoldásokat használni, a foghíjtelek-parkolónál bármi jobb. Nem kell rettegni a modern épületektől sem, sőt, kifejezetten kívánatos lenne egy korszerű üzleti negyed valahol, ahol harmonikus egészként tudna elhelyezkedni. Az elmúlt húsz évben ehelyett unalmas panelszerű társasházak épültek értékes, fantáziadúsan kihasználható belvárosi telkekre (tele az eredeti elrendezésnél jóval kisebb lakásokkal), a reprezentatívnak szánt beruházások pedig botrányosan ízléstelenre és anakronisztikusra sikerültek. De legalább ígérnek még sok ilyet.

Az utolsó, záró gondolat. Akármennyire is nem tetszik ez sokaknak, Budapest Magyarország leginkább reprezentatív városa, kapunk a világ felé, és sok Magyarországra látogató számára az egyetlen hazai úti állomás. Ezen változtatni irreális erőfeszítéssel sem igen lehet, a Magyarországra jövetel számos turistának és (főleg) fontos üzleti döntéshozónak a Budapestre látogatást jelenti, néhány "H is for Hungary" plakát kedvéért nem fognak ehelyett inkább az erdei kisvasutakra és a rétessütő versenyre koncentrálni. Ha ezt nem ismerjük fel és el, és Budapestet hagyjuk tovább romlani, unalmasodni, ha hagyjuk, hogy már Ferihegyen, vagy a Ferihegy-Budapest úton csalódást okozó élmények érjenek mindenkit, akkor az egész országot éri nagy kár.

16 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

16 Amichay 2010. 09. 07. 12:26

Kétségtelen, az a rendszerező elv, amely a Kiegyezés utáni városfejlesztést jellemezte teljességgel hiányzik a mai politikusi programokból.
A "jó gazda" szemlélet is, mint ahogy az átgondolt városgazdálkodás egyáltalán.
A múltból sokat lehet tanulni, de visszafordulni, szerintem nem érdemes, hanem éppen azzal lehetünk méltók az elődökhöz, ha ma is a legkorszerűbb elvek alapján alakítjuk Budapestet, nem pedig harminc éves késéssel valósítunk meg, akkor is elavult programokat.

15 Pali bá 2010. 08. 30. 21:31

Meg tetszett öregedni (velem együtt) kedves Dr.Pizza.
Mert az öregek (velem együtt) mindig nosztalgiával gondolnak saját romlatlan, szép, élhető fiatal korukra, miközben a fiatalok csinálják a maguk más, mai életét, és túlélnek minket, az ő irányzatuk is túlél minket. Az Ő fiaik meg majd túlélik őket, s cserébe a még későbbi fiatalok se veszik figyelembe az akkor már öreggé érők bölcs tanácsait. Így megy ez már a régi görögök óta. A világ folyamatosan más lesz, az utóbbi 1-200 évben egyre gyorsabban változva, s folyamatos a vita is, hogy milyen is az igazi jó élet. A fiam szerint a mai.

14 Dr.Pizza 2010. 08. 30. 19:23

Miért Palibá, hát nem trendi irányba megy Budapest? Épülnek a plázák, lakóparkok, tűnnek el a gyárak, termelőüzemek, pályaudvarok, sorra zárják le a forgalom -és a való élet- elől az utcákat, nincs már egy hagyományos áruház vagy mozi, a fiatalok számára a teszkó tetején a betonra tett fű jelenti a "természetet", lassan már mindenért ami eddig természetes módon ingyen volt, fizetni kell, méghozzá rengeteget, a legújabb terv egy bizonyos más politikát ígérő párttól, hogy a zöldterületek, ligetek (Margitsziget, Városliget, Népliget, stb. stb.) használatáért belépődíjat kell szedni. Hát nagyon is "trendi" irányba halad Budapest, az élhető és lakható várostól a kozmopoliten aranyifjúság szórakozóhelyévé kezd válni.

13 Pali bá 2010. 08. 30. 14:29

""Budapest mai formájában leginkább a XIX. század fellendülő időszakában élő, öntudatos, a világ változásaira érzékeny, sikeres polgárság keze nyomát viseli..." "kellene pótolniuk a Budapestet létrehozó réteget, amely nincs többé".
Egyet lehet érteni ezzel, miközben az országban egy forradalom zajlott, le, ahol egy kimondottan Polgári Párt nyert? (ne tévesszen meg senkit a nevükben a fiatal demokraták rövidítés, kiírva már nem használják, fiatalkori botlásukon már rég túl vannak.) Ma nálunk polgári uralom van.
Meg lehet egyetéteni azzal, hogy a múltba révedés helyett Budapestnek a korszellemmel egyező irányba változni kéne (kiragyogva az ország egységéből)? Persze a mocsárban is viríthat szép virág, de ki téved oda?

12 Dr.Pizza 2010. 08. 24. 15:02

Budapest nevű város már csak papíron és térképen létezik. Valójában minden kerület egy félig független kiskirályság, afféle hűbér, vagy inkább hűtlenbérbirtok. Arról ne is beszéljünk, hogy Budapest gyakorlatilag már egybenőtt a környező legalább tizenöt településsel, bár papíron nem tartoznak hozzá. A tulajdonviszonyok kaotikusak, van ami a fővárosé, van ami a kerületeké, a nagy lakóházak közösségi tulajdonban vannak, aztán ott a sok cég. Ilyen feltételek mellett valóban nehéz koncepciót vinni a dolgokba. Ott a Calvin tér, amine az egyik sarka a két fertelmes üvegbálnával a nyócker, a templom már Franzstadt, a harmadik oldala meg Belváros. Maga a tér meg ki tudja, tán fővárosi tulajdon. Három kerülettel, a fővárossal, a BKV-val, útkezelővel és a rengeteg tulajdonossal kéne egyeztetni mindenről, ami képtelenség. Így aztán demokratikus katyvasz lett a térből. A Pest legrondább házának számító fertelmes két akármi, a templomra a kilátást elvevő irreálisan magas és stílustalan újartdeco vagy mi villanyosmegállók, a sosemvolt álretro villanyoszlopok a Baross utca végének komplett lezárása és sétálóutcává nyilvánítása, egy újabb pofon a normális közlekedésnek. Millió külön érdek és totális jozzánemértés, én ezt veszem észre.

11 cosboly 2010. 08. 24. 11:54

Ez az amiben mindenkinek igaza van. Mint a foci, amihez minden magyar kiválóan ért és mégsem érunk el semmit vele a világban.
Valóban nincs koncepció és nem is lesz, mert másról szól a lobby, amig minden kerület saját főutcát akar méregdrága mészkő burklattal, meg kitiltott autókból, cserébe meg senki nem oldja meg a városi közlekedést.
Mert persze tiltsunk ki minden autót, cserébe viszont nem ártana némi út, ahogyan meg tudjuk közelíteni a túlmisztifikált városközpontokat elérő megfelelő tömegközlekedést és ott is kellene tudjuk hagyni az autónkat, hamár jó messzire elköltöztünk mert utáljuk a nyuzsgó pöfögő belvárost, de munkát meg csak itt találunk.
Valljuk be hiányzik valamilyen erős, épített érték orintált érdekvédelmi szervezet, ami képes kézben tartani a városi fejlesztéseket akár magán, ál-állami félig-magán és állami tőkéből is kezdeményeződik, finanszírozódik. Ami persze egységes koncepciót szem előtt tartva tevékenykedik, ezt megjegyzem a rendszerváltás óta hiányolja a komplett építész/városépítész társadalom.
Cserébe alakulnak ki a forgalomtól elzárt városi főutcák ki nem használt múzeumként, miközben a múzeumok meg olcsó eszközökkel próbálnak bárkit is becsalni a kultúrát direkte közvetítő intézményekbe.
És még egy érv az egységes koncepció mellett, történeti előképként. A budapesti, sőt párizsi városszövetbe utólagosan belevágott sugárutak is nagy ellenzést váltottak ki az akkori közéletben és lám 100 év távlatában micsoda nagyszerű alkotások, melyek csodájára a világ jár.
Valóban pénz az nincs - honnan is lenne. Az EU-s pályázati pénzek meg mennek mindenkinek a kis mutyi, decentralizációt célzó, lokális fellendülés látszatát kelteni kívánó "felújításaira".
Közel a vég.

10 Észosztó 2010. 08. 24. 02:19

Egy kis kiegészítés még az előttem szólókhoz (pl. TvNéző), illetve magához a cikkhez is.
TvNéző nagyon jól leírta Budapest "létrejöttét".
Mi, hogyan alakult ki, s miért is úgy...


Ehhez hozzá lehetne még tenni, pl. hogy az akkori (Bp. megalakulása (1873) után, Mo. aranykorában) agglomerációs településeken is igen-igen szép kialakítású városrészek, tipikus arculatok jöttek létre: ezeket később olvasztották bele a nagy EGÉSZ-be!
Ilyen pl. Kispesten (szegényebb sorsúaknak) a Weckerle-telep...
1908-18 között kiépítve, 1 km2-en.
De Pesten korábban is történtek nagyobb fejlesztések, mint pl. a zuglói villanegyed kiépülése - az akkori városmagon jóval túl...
A Városliget megnyitása - 1820-30 között...
(Ez azért kuriózum, mert NEM közterületet (hanem MAGÁNTERÜLETET!!!!!) nyitottak meg a nagyközönség - polgárok - előtt...
New York-i Central Park építése előtt!!!!!)
/És pont azért van ilyen kevés parkunk, mert az akkori vezetés - Közmunkák Tanácsa - (ezen belül is talán József nádor) úgy gondolta, hogy parkosított terület (PARK) NEM VALÓ városba! :o( /


A bérházakról röviden.../Érdekességként.../
Nekem volt szerencsém még olyan régi (bér)házban lakni az Andrássy úton (közel az Operához), ahol - valamilyen csoda folytán - még bent lakott az EREDETI tulajdonos... /S az ő lakását is láthattam belülről, mint EREDETI kialakítású lakrészt!/
Igaz, hogy ő is fizetett egy ideig - a saját lakása után (kb. 1989-ig), de NEM is ez a lényeg...
...hanem az, hogy ezekben a házakban NAGYON módos emberek laktak - annak idején. Igaz, hogy nem ők építették magát a házat (amúgy nem tudom, hogyan lett a ház a háziúré: örökölte-e, vagy mi történt), de volt SOK-SOK pénzük a bérléshez, egyéb díjakhoz...

Röviden a ház kialakítása /csak, hogy valami képet kapjon az, aki nem látott belülről ilyet/:
Téglalap alakú épület: olyan "hosszú" (kb. 35 m), hogy a főhomlokzata az Andrássy útra nézett, a "háta" meg az Andrássy úttal párhuzamos (Révay) utcára, két oldalt "beszorították" a szomszédos épületek (kb. 25 m)...
Volt főlépcsőház (a díszszőnyeget rögzítő rézkarikákkal együtt, amelyeket már azóta leloptak...;o) ), meg un. cselédlépcső is, az udvarról...
A cselédlépcső U alakú volt, az U "végénél csigalépcsős kialakítással".../Lehet tudni, miért hívták így ezt a lépcsőt!/
A bejárat olyan széles volt, hogy szekér/hintó is kényelmesen befért rajta. /Gondolom télen a tűzifát hozták be.../
4 szintes ház: alsó szint vagy 6 m magas, továbbiak is 4 m magasak voltak.
Egy-egy szint területe (lakóterek) közel 600 m2-re adódott.
Szintenként szerintem - eredetileg - 2 lakás volt. (Bár lehet, hogy 4.)
Itt lakott - velük - a cselédség is, külön cselédszobákban...

Úgy tudom, - elsősorban - ügyvédek, de egyéb, "polgári szerzetek" vették bérbe az ilyen lakásokat.
LÉNYEG az, hogy ezek az emberek elég TEHETŐSEK voltak ahhoz (mármint a BÉRLŐK), hogy megengedhessék maguknak egy-egy ilyen lakás FENNTARTÁSÁT, s mellé 1-2 fő cselédséget is tudjanak fogadni, mivel takarítani, stb. is kellett ezeket a lakásokat.
DE mégsem voltak olyan gazdagok, hogy BÉRPALOTÁKAT, vagy MAGÁNPALOTÁKAT emeljenek, mint pl. az a Nemzeti Múzeum körül látható!!!!!


Ergo:
1.)
Ma NEM(!!!!!) lehetne megvalósítani azt az utópisztikus dolgot, ami a cikket jellemzi!
Mivel akinek PÉNZE van /épület(ek)re.../, az igyekszik KIKÖLTÖZNI a városból, és valamilyen MAGÁNVILLÁT (házat!) építeni, az ingatlanbefektetők - akik lakóparkokat építenek - meg hamar "elpasszolják" a lakásokat, s utánuk a VÍZÖZÖN...
AKÁR K O N K R É T A N is!!!!! :o(

2.)
A belterületi (kb. V-VIII. ker.) foghíjak beépítése meg akkor lenne kedvező, ha a "környezet stílusa" megmaradna, azaz a HOMLOKZAT struktúrája hasonló volna a szomszédos épületekéhez!
(Erre gondolok: az V., B-Zs. út - J. A. utca sarki modern épület. Bár ez NEM annyira a szívem csücske!)

3.)
NINCS ILYENEKRE PÉNZ! :o(
Bár MINDEN MÁSRA V A N!!!!!

9 Akitlosz 2010. 08. 23. 18:31

Ez a bérlakások erőltetése ötlet halva született utópia jelenleg. Mégpedig mindkét irányból.

A mai magyar bérekben (70 000-es minimálbér, 120 000 átlagbér) nincsen az benne, hogy ebből a dolgozó piaci árú bérleményt fizessen. Nettó 200 000 forint alatt nincs mire fel mobilitást elvárni a dolgozótól. Ha nem dolgozik sem jár rosszabbul, mintha dolgozik és majdnem az egész fizetését a lakhatásra költi.

A másik pedig az, hogy nem éri meg üzletileg bérlakás-tulajdonosnak lenni. Belekerül egy új bérlakás sok száz millió forintba, vagy inkább milliárdos összegbe és még ráadásul utána állandó elfoglaltsággal és gonddal is jár a fenntartása, üzemeltetése. Ennyi pénzből ennyi hasznot a pénzt bankba téve, tőzsdén befektetve munka nélkül is el lehet érni.

Tehát ha valaki tőkeerős befektető akkor bérlakás tulajdonlásnál jobb lehetőségei is vannak.
Ezért nincsenek nagy számban piaci alapon működő bérlakások.

A lakáskiadás csak kiegészítő üzlet. Maga az ingatlan a befektetés és amíg arra várnak, hogy felmenjen az ára, addig is kiadják, eladás előtt.

Szóval amíg a bérleti díjak a munkabérekhez képest ilyen magasak, és amíg ugyanezek a díjak ilyen alacsonyak a befektetett összeghez képest, addig nem várható változás a bérlakások terén.

Mi hoz(hat)na változást? Az, ha gazdagabb lenne az ország, ha több pénze lenne a potenciális bérlőknek és a potenciális befektetőknek is.
Valamint ha csökkennének a banki kamatok, és az egyéb üzleti lehetőségek hozama és az több befektetőt terelne az ingatlanpiacra, azon belül a bérlakáspiacra, de ehhez nélkülözhetetlen lenne a bérlakásokat megfizetni tudó széles jól kereső réteg is.

8 TvNéző 2010. 08. 23. 14:34

A cikk bevezetőjében városrendezési elvekről, valamint modern és fejlődőképes városról tesz említést a cikkszerzője. Kár, hogy erről a cikkben nincs szó! Megpróbálom kiegészíteni, hátha akkor világosabb lesz.
Pest városát fal vette körül és benne néhány kőépület volt. A nagy Pesti Árvíz ezt elpusztította. A letarolt területen adott volt a lehetőség új épületek építésére. A városfalon kívül alig volt valami. Ott volt a Neugebäude, a Nemzeti Színház, majd felépült a Nemzeti Múzeum. A város vezetőinek dönteni kellett, mert nem volt terjeszkedési lehetőség. Adott volt a lehetőség a városkapuk irányába sugárutakat kijelölni és a városfal mellett körutat létesíteni. Erre Párizsban jó példát láttak. A hosszútávú elképzeléseikbe belefért a Nagykörút helyén futó csatorna betömésével egy újabb körút keletkezett, amelynek két végpontjába hidakat terveztek. Így alakult ki a Budapestre ma jellemző sugaras-körutas szerkezet.
Az egységes városkép természetesen csak így alakulhatott ki, mert a tervezők és a megrendelők is a kor fő irányzatát látták a legjobbnak. A cikkíró azonban abban téved, hogy azok a házak korszerűek és jól karbantartottak voltak. Az építési vállalkozók akkor sem voltak népjóléti cégek, ezért egy-egy nagy bérházban néhány un. polgári lakás volt, míg a többi szoba-konyhás, folyosói WC-s lakás volt. Ez a házak homlokzatán is jól nyomon követhető. A karbantartást sem minden tulajdonos végezte rendszeresen, ezért azok a házak lassan leromlottak.
A két világháború között a város nagyon gyorsan terjeszkedett és hamarosan elérte a környékbeli települések határát. (Újpest, Rákospalota, stb.) Itt már egyáltalán nem látszik az egységes építészeti stílus, hanem a megváltozott kor stílusa jelent meg. Ez folytatódott a proletárdiktatúra idején is, csak akkor a tömeges lakáshoz jutás lehetőségét akarta biztosítani az állam vezetése. Igazából a 80-as évek eljén kezdtek foghíjtelkek beépítéséről és tömbrekonstrukcióról beszélni. Az első demokratikusan választott kormány számára nagy teher volt az állami tulajdonban lévő lakások karbantartása, mert már annyira leromlottak, hogy csak az aládúcolás tartotta egyben az épületeket. Nagyon humánus és átgondolt politikával kötelezték a lakókat a lakásaik megvételére, Így az állam letudta a felújítás kötelezettségét. Ezt a módszert a következő kormányok is átvették, csak közben a panelházak is megértek a felújításra! A panelprogram jó, ha jól csinálják, de még így is sokba kerül a lakó/tulajdonosnak.
Tévedés azt hinni, hogy ha egy bérháznak egy tulajdonosa lenne, akkor ő humánus bérből, jól karbantartott állapotú házban a törvények betartásával szerezné meg a mindennapi betevő falatját. Vannak jó példák arra, hogy a tulajdonos a felépített ingatlant 15 évig működteti, a díjakat minden évben emeli, ugyanakkor nem fizet adót, víz-, gáz- és csatornadíjat és az így összegyűlt több milliárd forinttal ismeretlen helyre távozott.
A cikkíró idealizmusa a XIX. századra jellemző, nem a XXI. századra!

7 IsTee74 2010. 08. 23. 13:32

Én nem gondolom, hogy ez a cikk haszontalan volna. Véleményem szerint Budapest sajnos valóban egy lepukkant város lett az elmúlt években. Nyugodtan lehet példának venni Prága belvárosát. Minden egyes épület fel van újítva. A legjobb megoldás szerintem is a homlokzat mögött kicserélni az épületet, ami megfelel a kor igényeinek, mert a körfolyosó nem. Prágában minden egyes járda egységesen le van kövezve, ráadásul a fekete és fehér bazalt kockákból elképesztően változatos mintákkal. Nem elhanyagolható módon, ezeket bármikor fel lehet szedni, és újra lerakni, és nem fog úgy kinézni a járda mint egy puzzle, ahogy azt Budapesten láthatjuk.
A reptérről való bejutás pedig egy szegénységi bizonyítvány, amit a külföldiek felé kiállítottunk. A 2-es terminál még szódával elmegy. Ott csak ki kell sétálni az épületből, és legrosszabb esetben a 200as busszal be lehet jutni a városba. Az egyes terminál pedig egy katasztrófa! A gyorsvasútból annyi lett, hogy építettünk egy vonatmegállót?? Ez aztán Európa!
Valamit kellene már előre is lépni, mert eltelt 20 év, és semmi sem történt. Ebben a pillanatban nem tudom, hogy erre ki lenne képes, persze nem is nekem kell ezt eldönteni. Én csak bízom abban hogy most az egyszer jól fogunk valamit csinálni, akármilyen kicsi is a valószínűsége...
  1

A legújabb hozzászólások

morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Juhaszvik és Mpolgár! Korábban már magam is írtam arról, amire Mpolgár célzott egy félmondatban: hogy ti. az a réteg, amelyiknek az egykulcsos SZJA-val több marad a zsebé...

Hoffmann Rózsa az életre tanít (68)
Thor911 // 2012 // feb // 04

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van! 1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég eny...

A görög euró csúnya vége (33)
morvai.j.zs // 2012 // feb // 04

Kedves Árvanyuszi [1269]! Azt hittem, az ilyen hozzászólásokon már túl vagyunk. 1.) A tanárokkal kapcsolatban általánosít: nem igaz (természetesen nem igaz), hogy nem érdekli ő...

Tanárok: akikre egy kaktuszt sem bíznánk (1260)
Oer Jee // 2012 // feb // 04

Havazik. Gyönyörű...és milyen drága ez a mínusz 16 fok. De február van, s régen azzal vigasztalt anyám: január...február...itt a nyár. jó lenne valami vidám lelkesítő érzés......

Orbán mellett, Orbán ellen (81)
oref // 2012 // feb // 04

Dolgoztam a szakoktatásban. Jelenleg egészen más területen oktatok. A szakképzés jelenleg egy gyerekmegörző. Azért, hogy a srácok nehogy verekedni, lopni, vagy kábítózni járjanak. ...

Gyerekek a futószalagon: köznevelés és szakképzés (110)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva