ORIGO24 órakomment.huvidea[freemail]

KOMMENT.HU

hirdetés
Janus PannoniusHoffmann RózsaGloviczki ZoltánOrbán-kormányoktatáspolitika

Janus Pannonius, a forradalom áldozata

// 2010 // szept // 22

Vezető oktatáspolitikus Janus Pannoniust említette példaként, amikor a majdani új alaptantervben a jelenlegihez képest visszafogottabb súllyal szerepeltetendő szerzőkről beszélt. Jó célpontot választott-e?

Ajánlat

"Nem biztos, hogy Janus Pannoniusról olyan mély ismereteket kell szerezni, ahogy eddig" - ezzel a példával szemléltette az [origo]-nak Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár, hogy körülbelül milyen új nemzeti alaptanterv és közoktatási törvény várható a KDNP-s oktatási kormányzattól. Meglepődve olvashattuk, hogy a helyettes államtitkár szavai szerint valamiféle hangsúlyeltolásban gondolkoznak a készségtárgyak (testnevelés, ének-zene, rajz) javára és az olyan hagyományos tantárgyak rovására, mint a magyar nyelv és irodalom, valamint a matematika. Nemkevésbé furcsa, hogy pont Janus Pannonius életművének "mély" ismerete válik a felesleges tudás példájává. Amit pedig tényleg nehéz hová tenni, az az, hogy mindezt egy jobboldalinak tartott, KDNP-s oktatáspolitikus nyilatkozta.

Sokan azt várták, hogy az új kormány majd a Fidesz régóta ismert, Pokorni Zoltán vagy Sió László neve által fémjelzett, kiegyensúlyozott, nagyjából koherens és ideológiai szempontból mérsékelt oktatáspolitikai elképzeléseit fogja megvalósítani. Főként, mivel azoknak a támogatottsága és elfogadottsága a pedagógustársadalomban elég magas, és 1998-2002 között már kormányon is ki lettek próbálva. Ehelyett az oktatási kormányzat Hoffmann Rózsa vezetésével KDNP-s irányítás alá került, de a számos jó és hasznos javaslat mellett folyamatosan a szakmai egyetértést és egyeztetést finoman szólva nélkülöző, illetve a Fidesz-kormánnyal szemben támasztott elvárásokkal is szembemenő javaslatokkal és ötletekkel is előállnak.

Ezeket sokan - kritikusok és méltatók egyaránt - tévesen a "konzervatív" jelzővel illetik, azonban az iskolai vasfegyelem hangsúlyozása, illetve az angol nyelv vagy most a magyar nyelv és irodalom háttérbe szorításának ötlete nem sok eszmei koherenciát mutat: hol inkább kádáristának, hol pedig kifejezetten baloldali-liberálisnak lehetne inkább nevezni. A Fidesz és a KDNP elképzelései közti eltérést tehát nem egy liberálisabb és egy konzervatívabb felfogás közti ellentétben lehetne megfogni: a különbség sokkal inkább a koherenciában és a konszenzusosságban keresendő. Bár Hoffmann Rózsa azt hangsúlyozza, nincs konfliktusa Pokorni Zoltánnal, egyes sajtóhírek szerint az oktatáspolitikában a Fidesz gyakorlatilag ellenzékbe szorult: a KDNP-s államtitkárság nemcsak fontos szervezeteket és szakértőket, hanem a nagyobb kormánypárt szakpolitikusait sem vonja be az érdemi munkába. Utóbbiak pedig leginkább akkor kerülnek a hírekbe, amikor egy-egy kevésbé előkészített KDNP-s elképzelést (mint a szöveges értékelés teljes eltörlése vagy a kötelező testnevelés) sikerül puhítaniuk és finomítaniuk.

Talán nem kell magyarázni, hogy ez a felállás rendkívül veszélyes. Ha létezik olyan, hogy közügy, akkor az oktatás egészen biztosan az: az ország jövőjéről szól, vagyis mindenkire tartozik. Továbbá, az oktatás rendkívül konzervatív dolog: hosszú távú gondolkodást és alapos tervezést igényel, hiszen a változtatások igazán csak évtizedek és generációk múlva éreztetik hatásukat. Ez pedig azt is jelenti, hogy a lehető legszélesebb egyetértés kialakítására van szükség, arra, hogy az intézkedések mögötti támogatottság a lehető legnagyobb legyen. Ami viszont egészen biztosan káros: ha egy csoport saját meggyőződését kívánja ráerőltetni szó szerint az egész országra. Ezt láthattuk Magyar Bálint idején, és sokszor úgy tűnik, ezt látjuk Hoffmann Rózsáéktól is. De nem beszéltünk még a kérdés politikai vonatkozásáról. Ugyanis nemkevésbé aggályos az sem, ha egy stratégiai fontosságú és valóban össznemzeti ügyben a magyar választók akaratát - mely a Fideszt, tetszik vagy sem, de egy 225 fős frakcióhoz juttatta - olyan politikai alkuk írják felül, melyek révén a magyar oktatásügyet egy demokratikus, valamint szakmapolitikai legitimációval jóval kisebb mértékben rendelkező formáció egyszerűen kisajátíthatja. Mi történik akkor, ha az alku semmissé válik? Mi lesz az erőből átvitt, de immár támogatottságot vesztett kereszténydemokrata intézkedésekkel? Ha van olyan terület, amit nem szabad a kísérletezés (sőt politikai kalandozás) terepévé tenni, az éppen az oktatás.

A problémát nagyon jól szemlélteti Janus Pannonius emlegetésének példája, akiről, mint megtudtuk, "nem biztos, hogy olyan mély ismereteket kell szerezni". Ez a kijelentés sok mindent jelenthet: jelentheti a magyar nyelv és irodalom mint tantárgy, a tantárgyon belül az irodalomtanítás, azon belül az irodalomtörténeti dominancia vagy csupán a régi magyar irodalom mint korszak, esetleg egyedül csak Janus Pannonius személyének háttérbe szorítását. Nyilván utóbbi volna a legkisebb horderejű döntés, ennek indoklása igényelné tehát a legkevesebb érvet.

A probléma az, hogy éppen Janus Pannoniusszal példázni bárminek is a feleslegességét: elég nehéz. Ő ugyanis a magyar kulturális örökség és emlékezet igencsak szerves része: múzeum, egyetem és számtalan más intézmény viseli nevét. Janus Pannonius 1991-ben felfedezett csontjait 2008-ban sikerült biztosan beazonosítani, újratemetési szertartása pedig a 2009-ben az alapításának ezredik évfordulóját ünneplő pécsi egyházmegye millenniumi rendezvénysorozatának a nyitánya volt. 2009-ben Szentmártoni Szabó Géza, az ELTE oktatója megtalálta Janus Pannonius életművének egy hiányzó töredékét. Az irodalomtörténésszel készült egyik, a Magyar Hírlapban megjelent interjú volt a 2010-es magyar érettségi szövegértési feladata, magát a felfedezést pedig a Heti Válasz beválasztotta a 2009-es év harminc legkiemelkedőbb magyar teljesítménye közé. Idén pedig a Duna Tv forgat egy Janus című tévéfilmet Stohl András főszereplésével, mely Janus alakját újraértelmezi, aktualizálja.

Hogy Janus Pannonius életműve nem időtálló, sőt a kulturális életnek nem élő témája, olyasmi, amiről ne volna érdemes "mélyebben" is ismereteket szerezni - elég nehéz lenne bizonyítani. És akkor azt a nem mellékes szempontot még meg sem említettük, hogy szemben számos "helyi érdekeltségű" magyar íróval és költővel, Janus Pannonius valóban európai színvonalon alkotott, valamint külföldön is ismert. (És ha máshogy nem, erotikus verseinek becsempészésével bármelyik magyartanár rögtön fel tudja kelteni a szerző iránti érdeklődést.)

Persze, mint mindent, ezt is lehet vitatni. Lehet érvelni amellett, hogy a magyar diákok irodalomtörténeti ismerete - amely nyugat-európai kortársaikhoz mérve igen különleges - nem megőrizni és aktualizálni, hanem leépíteni érdemes adottság. Lehet azt mondani, hogy kulturális és történeti hagyományaink ismeretéből le kellene csippenteni egy keveset az üvegfestés vagy éppen a szolmizálás, netán a teremfoci javára. Hogy túl sok a lexikális, elméleti, elvont, korszerűtlen, poros tudás. Mindezt azonban előbb várnánk Magyar Bálint követőitől, mint egy jobboldali oktatási kormányzattól. A Fidesz oktatáspolitikusaitól például nem is hallhattunk ilyesmit, nem véletlenül.

Népszerűbben úgy is mondhatnánk: az emberek egészen biztosan nem erre szavaztak és adtak kétharmados felhatalmazást.

A KDNP oktatáspolitikusai azonban nyilván nem értesültek róla, hogy a konzervativizmus az oktatáspolitikában és az irodalomtanításban elsősorban a klasszikus szerzők kánonbeli pozíciójának megőrzését és megerősítését jelenti, nem is beszélve a nemzeti nyelv- és irodalomoktatásról - legalábbis Nyugat-Európában, illetve angolszász vidékeken. (Ezt még meg is értjük - megint az a túlzott angol nyelvi orientáció!) De a nemzeti hagyományokat és a keresztény eszmeiséget képviselő Kereszténydemokrata Néppárt vonatkozó döntéshozóinak arról csak kellett értesülniük, hogy Janus Pannonius úgy egyébként egyházi ember, pécsi püspök is volt.

Ha meg nem, akkor nagyon át kellene gondolni azt a bizonyos dolgot a "mély ismeretekről". Nem is beszélve arról a politikai alkuról.

A legújabb hozzászólások

nincsbeceneven // 2013 // jún // 21

Ott lett ilyen az IQ-ja!

Nehéz együttélés a jogállam rendjével
Wee // 2014 // sze // 29

Sziasztok!
Pénzt akarsz keresni rész/másodállásban? (akár diákok is csinálhatják)
A feladatok egyike lenne, a (kis-és...

TheyCallMeTrinity // 2011 // sze // 15

Nem feltétlen értek egyet a cikk írójával, hogy "lúzerképző". Ez olyan, mintha arra utalna, hogy Ács Ferit kellene ideálként...

Magyar lúzerképző: kihez szólnak a kötelező olvasmányok?
Gaál Csaba // 2014 // máj // 29

Akkor sorjában.
1. 2011-ben komoly fiskális lazítás volt a magánnyugdíj-pénztárak kvázi államosításának...

LE A SZOTYIALIZMUSSAL ! ! ! // 2014 // nov // 20

gyikember 2014-11-21 00:20:12
.
A mondandód végét helyesbítem:
itt nem lesz munkahely, mert összeomlik a gazdaság!

[origo] legfrissebb

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési SzabályzatORIGOOK.huiWiW[freemail]Videa Az ORIGO kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva