[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Írország: követendő vagy elrettentő példa?

// 2010 // nov // 23

Írország közel egy évtizeden át volt EU-tanácsadóink és politikusaink számára az európai felzárkózás bezzeg-gyereke, amelyről példát kellett volna vennünk. Most nálunk is nagyobb bajban vannak. De valójában mit kellene, és mit nem lenne szabad ellesnünk az írektől?

 

Forrás: [origo]

Ajánlat

Gazdaságpolitikához értő közgazdászként sok éven át bosszantott az "ír csoda": botcsinálta nemzetgazdászok és a kelta csodát áruló dublini és brüsszeli szakértők hada hozta azt az ír receptet, ami a svéd-csepphez hasonlóan egyszerre volt mindenre jó és semmire sem. Nem lehetett vitatkozni azzal, hogy Írország igen hatékonyan használja fel a gazdagabb EU-országoktól kapott segítséget; intézményei kívülről mentesnek látszottak a meddő politikai vitáktól és a gazdasági növekedése szinte páratlan volt. Ha viszont valaki kinyitotta a világ gazdaságföldrajzi atlaszát, tudhatta, hogy Magyarország és Írország gazdaságának működése, problémái és lehetőségei között igen kevés az átfedés. Az ír példa azonban mást jelent 2010-ben, mint 2000-ben, az előcsatlakozási alapok korában. Írország ma nem fejlesztési támogatást, hanem az életben maradáshoz szükséges segélyt kér Brüsszelből. Ebből a szemszögből nézve duplán érdekes a kérdés: vajon Írország mennyire (volt) jó mintaország? Hasonlítunk-e hozzájuk vagy sem? Volt-e valami jó abban, amit csináltak, és mi az, amit nem szabad tőlük átvenni?

Sajnos a csatlakozásunkat megelőző konjunktúra és a mostani válság idejében is igen keveset tudunk arról, hogy mik az ír modell tanulságai. Írország egy kis népességű és gyorsan növekvő, a világnyelvként funkcionáló angolt anyanyelvként beszélő népességű agrárgazdaságból indult el a gazdasági fejlődés útján, Magyarország viszont egy közepes és erősen öregedő, a világ által soha nem értett magyar nyelvű ipari gazdaságból startolt a rendszerváltás után. A világgazdasági válság eltérő módon hozta felszínre a két ország gyors átalakulásának és kiegyensúlyozatlan fejlődésének a problémáit: hazánk ráadásul valószínűleg ki is esett a gazdag országok klubjából, ahova 2007-ben még Írországnál is kevesebb év alatt sikerült feljutnia. Ma Magyarországon a költségvetési szektor, Írországban a bankrendszer van válságban, ami messze nem ugyanaz a probléma. Eddig az éves GDP közel harmadát vitte el az ír bankok megmentése, mivel az ír kormány garantálta, hogy nem hagyja az ír emberek pénzét a rossz bankokból elúszni. Csak az arányok érzékeltetése végett: ez a gazdaság teljesítményéhez képest a tizenötszöröse annak, amit a mi kormányunk az öregségünkre félretett pénzünkből remél jövőre megszerezni, vagy amennyit idén a válság miatt saját kiadásaiból spórolni kényszerült. Ezzel szemben Magyarországon semmiféle bankválság nincs és nem volt az elmúlt években: nemhogy az államnak kellene bankot mentenie, de a magyar bankrendszer olyan stabilnak bizonyult, hogy a kormányunk különadóval vesz el pénzt az államcsőd elkerülése érdekében a bankoktól.

Önmagában az a kiindulópont, mindkét ország egy emberöltőnél rövidebb idő alatt akart eljutni a gazdag országok klubjába, csak a hasonló ambícióra utalt. A gazdaságpolitikai párhuzam csak addig a pontig nyilvánvaló, hogy a huszadik század második felében mindkét ország úgy gondolta, hogy kiaknázatlan ásványkincsek és jelentős belső keresletet garantáló hátország hiányában szüksége van az EU kontinentális piacára és a külföldi anyagi és humántőkére. Tudatos ipartelepítéssel, de nagyon eltérő szerkezetben építettük újra termelőkapacitásainkat: Írország tudatosan választotta ki az Intelt és az Apple-t olyan referenciabefektetőnek, amelyet követhetett a Google és a HP. Magyarország a kilencvenes évek tudatos iparpolitikájának eredményeként büszkélkedhet azzal, hogy a Suzukit és a GM-et követte az Audi és a Daimler. Az egyik ország a globális szolgáltatásokra és informatikára, a másik autógyártásra specializálódott. A mintabefektetőknek az exportteljesítménye nélkül se a gázszámlánkat, se az államadósságunkat nem tudnánk fizetni, ezzel mégsem vagyunk önmagában elégedettek.

A gyors, szinte türelmetlen meggazdagodás vágya miatt mindkét ország gazdaságára jellemző egyfajta kiegyenlítetlen fejlődés, aminek egyfelől pozitív eredménye a világszínvonalú termékeket előállító vállalatok meghonosodása, másrészt gyengesége, hogy a fejlődés ütemével sem a helyi kisvállalkozások, sem az állami szervek nem tudtak lépést tartani. Hiába gyártják a világ legmenőbb mobilalkalmazásait vagy sportkocsijait az íreknél és nálunk, és hiába nő mindkét ország ipari termelése közel tíz százalékkal a válság ellenére: a kisvállalkozások nem voltak képesek olyan minőséget elérni, amivel kapcsolódhattak volna a világ élvonalát képviselő csúcstermelőkhöz, és az állami szervek sem voltak képesek a világ élvonalának megfelelően korrekt kereteket biztosítani az üzlet fejlődésének. Mindkét ország kisvállalkozói túlzottan függenek az EU támogatásaitól, és mindkét ország piacszabályozó intézményei látványos kudarcokat vallottak. Írországban a bankfelügyelet képtelennek bizonyult arra, hogy leállítsa az ingatlanbuborék finanszírozását. Magyarországon az állami szervek nem voltak képesek megakadályozni, hogy az EU csatlakozásunk óta ne szegjük meg minden évben a felelős költségvetési gazdálkodás szabályait.

A gazdasági válság igencsak átrendezte a gazdasági erőpozíciókat a világban és Európában is, és ebből a menetből se Írország, se Magyarország nem túl jól jött ki. Miközben a világgazdaság gravitációs pontja érezhetően délkeletre tolódott, az EU-nak a központja relatíve megerősödött: éppen ezért olyan izgalmas, hogy Magyarország jelenleg Keleten, Írország Nyugaton keresi az igazodási pontjait. Az írek elfogadják az EU, az IMF és a Világbank szabályait és tagok maradnak a Gazdasági és Monetáris Unióban. Az ír kormány az amerikai kamarával egyeztet a válság megoldásáról, és idén több külföldi befektetés fog érkezni az országba, mint az elmúlt hét évben bármikor. Írország azon a pályán szeretne ügyesebben továbbhaladni, amivel fél emberöltő alatt a közepesen fejlett országból a gazdag országok közé verekedte fel magát. Magyarország ezzel szemben már nem fogadja el az EU pénzügyi intézményrendszerének segítségét, megszünteti a nyugati szervekhez hasonlóan felállított költségvetési ellenőrző szervezetét, államadósságát keletről szeretné finanszírozni, kormánya a hazai vállalkozói kamarával konzultál és belső erőforrásait keresi, továbbá egyáltalán nem törekszik a monetáris unióba. Vajon annyira különbözőek vagyunk, hogy tényleg más utat kell bejárnunk, vagy mégis hasonlítunk, és egyikünk téved?

Úgy gondolom, hogy a modell követése vagy a modellváltás sokkal élesebb választások elé fog bennünket állítani az elkövetkező tíz évben, mint korábban.

Az EU-tagság Írország bezzeg-ország státusza óta sokkal több joggal és kötelezettséggel jár. Amikor beléptünk, úgy tűnt, hogy csak korlátozott fejlesztési segélyre tarthatunk igényt, azonban az EU sokkal bőkezűbbnek (és egymásra utaltabbnak) bizonyult. A világválság kirobbanásakor először éppen Magyarországnak nyújtott az EU segítséget, hogy a devizahitelesek ne veszítsék el mindenünket; a görögök azért tudnak még (állami) nyugdíjat fizetni, mert az eurózóna a segítségükre sietett. Most Írország számíthat a Maastricthi vagy Lisszaboni Szerződés idején elképzelhetetlennek tartott (és egy főre vetítve a nekünk adottnál talán nyolcszor is nagyobb) segítségre. A számlát álló Németország eközben hónapok alatt kikényszerítette a tagsági kötelezettségek komolyabban vételét is. Még nyáron is hihetetlennek tűnt a Lisszaboni Szerződés módosítása ennek érdekében, azonban a Gazdasági és Monetáris Unióval szembemenő tagállamokat szankcionálják. Az erre vonatkozó szerződést akár már a vonakodó magyar elnökség előtt aláírhatják a tagállamok. Az EU Bizottsága kimondta, hogy a közös nyugdíjpolitika alapja csak az lehet, hogy az egyik ország állami nyugdíjrendszere nem fenyegetheti a másik ország állami költségvetését. A német kancellárnő halálra rémítette Írország hitelezőit, amikor kimondta, hogy aki olyan kormánynak ad kölcsönt, amely azt nem tudja megadni, a jövőben számítson veszteségekre is. Egy külső szemlélő számára talán még izgalmasnak is mondható Írország és Magyarország ellentétes irányú tapogatózása, de az íreknek és nekünk is a bőrünkre megy a dolog. Talán ma sem volna érdektelen megkeresni az ír és a magyar modell hasonlóságait és különbségeit.

33 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

33 Dr.Pizza 2010. 12. 07. 14:11

Kedves settenkedő998, ezt már az Ordító egér című filmben is megpóbálták, egy tönkrement miniállam fél tucat középkori operettkatonával megtámadta Amerikát a vesztés és az utána következő segély reményében. Arra viszont nem gondoltak, mi van, ha megnyerik a háborút...

32 Dr.Pizza 2010. 12. 07. 14:07

Kedves ujpal, teljesen egyetértek DE, mindig ott az az átkozott DE. Mielőtt jogosan ujjal mutogatunk külföldről villamosokat vevő vezetőinkre, gondoljunk bele, hogy a köznép ugyanezt csinálja. Ha mi, a pórnép nem becsüljük saját termékeinket, a gazdag azért, mert nem elég márkás, a csóró azért, mert a kínai húsz fillérrel olcsóbb, mit várthatunk el felkent, sőt most már 2/3-al felkent vezetőinktől. Minden egyes fillérrel, amit a teszkó meg hasonlókban hagyunk ott kínai vackokra, rövid távon talán nyerünk, hosszútávon magunk alatt vágjuk a fát.

31 settenkedő99 2010. 12. 06. 12:40

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Mivel Magyarországon annyira sz..,bocsánat rossz a helyzet,egyetlen egy megoldás létezik:
Valamelyik éjszaka meg kell támadnunk Németországot!Mivel sokkal erősebbek kb. 10 perc alatt lerohannának bennünket,ami ugye azzal jár,hogy bekebeleznének bennünket így mi is németek lennénk és talán a gondjaink megoldódnának...:)

S99

30 ujpal 2010. 12. 04. 18:15

Igaza van Ferencnek.Jó példa erre a villamosok ügye. Pl.Fejleszteni kellene a villamos közlekedést Budapesten, Miskolcon, Debrecenben, Szegeden, ez az első körben kb. 600 db új villamost jelentene, melynek értéke kb. 600 milliárd forint. Erre mit tesznek a magyar polikusok, akik dönthet ebben, külföldről akarnak rendelni. Pedig, ha összefognának ezen városok vezetői, és a Ganz alapokra helyezve újra inditanák a gyártást Magyarországon, egyből nagy lendületet kapna a gazdaság ezen területe, új munkahelyek alakulnálnak. A képződő adók, hasznok az országban maradnának, sok embernek lenne újra munkája, megélhetése. Ehez csak összefogás kellene, amit, sajnos a magyar politkából, a magyar emberekből az elmúlt 20 évben teljesen kivertek. Addig mig nem vagyunk képesek összefogni, addig mig nem becsüljük a saját értékeinket, addig mig hagyjuk, hogy böcsméreljék értékeinket, munkánkat, nincs kiút a szegénységből. Mindig csak a külföldiek rabszolgái leszünk.

29 obsitos 2010. 12. 04. 16:56

Miután ilyen körkérdés nincs, itt teszem fel csendesen és szerényen: ki mit gondol, meddig lesz még EU ?

28 obsitos 2010. 12. 04. 16:52

Miután ilyen körkérdés nincs, itt teszem fel csendesen és szerényen: ki mit gondol, meddig lesz még EU ?

27 Ferenc 2010. 12. 04. 14:34

A rendszerváltozás előtt, számos világszínvonalú termék készült hazánkban.
Például a kék színű V43-as villanymozdonyok (Ganz) már 36-48 éve futnak a MÁV-nál.
33 éves minimat mosógépünk, ma is megbízhatóan működik.
A matuzsálemi Ikarus-ok is jó példái a magyar műszaki képesség színvonalának.
Ezeket a gyártó-kapacitásokat Antalék privatizálták (!!) magyarul a külföldi vevő nem gyártókapacitást, hanem piacot vett.
Ma amikor a műszaki-természettudományos végzettségű emberek ki vannak rekesztve a döntéshozatalból a tendencia tovább folytatódik, és amikor fizika és matematika tanárból hiány van, és a diákok egyre jobban kerülik a természettudományos képzést, biztosak lehetünk, hogy nem tudunk az un. nevezett piacgazdaságnak nevezett külföldi tőke által megvalósított kiszolgáltatottságból még legalább 20 évig kikecmeregni, attól számítva amikortól emelkedik a természettudományos végzettségűek részvétele az állam vezetésében, és vele egyidejűleg, e végzettséget biztosító szakokon tanulók száma.

26 Sohonyai Tamás 2010. 12. 03. 22:12

Magyarországon a minden uniós szabvány már csak a bérek nem!!! mi fel voltunk háborodva mikor az osztrákok azt mondták : addig ne vegyenek fel az unióba minket amíg nincsenek uniós bérek! teljesen igazuk volt! nem azért kellettünk mert annyira rendesek hanem a további kizsákmányolás miatt. Magyarországon nincs fizetőképes kereslet az alacsony bérek és a magas költségek miatt!!! ezért nincs pénzforgalom,és állami bevétel(adó,áfa stb) szerintem...

25 Sohonyai Tamás 2010. 12. 03. 22:06

Szerintem Magyarországgal az a probléma,hogy nincs saját termékünk,például minden Uniós országnak van saját világviszonylatban eladható terméke( pl:.Mercedes ,Fiat, Citroënen stb.) terméke amit külföldön összerakat olcsó munkaerővel és a profit az országba visszaáramlik!
A MI termékünk a hőforrások , az édesvíz ,és az hogy stratégiailag fontos helyen vagyunk Európában tranzit útvonal vagyunk.Ezt kellene kiaknázni. Sajnos az infrastruktúra nem adott ,hiszen ha átjön egy osztrák Rábafüzesnél olyan utakra kényszerül ,hogy kiesik a fogából a tömés....itt kezdődik és hol a vége????

24 Ferenc 2010. 11. 30. 17:01

Elemérrel értek egyet!
Az egységnyi területre jutó bankok száma az 1989 évinek a tízszerese.
Kinek van szüksége rá?
Neki van szükségük reánk, hogy fondorlatos módon léprecsalják a gyanútlan magyart.
"Hittem szép szavadnak, mégis megcsalál..."
Ki kellene irtani őket - na nem valamilyen erőszakos módon, de olyan jogi szabályozással, hogy el menjen a kedvük az útonállástól.
A minap elovastam az egyik K betüvel kezdődő nevű bank kölcsön szerződését.Az egy horror !
Miféle fondorlatos technikával sikerült a gyanútlan ügyfelet becserkészni.
A tipikus eset: nyuszi mindegy, hogy van rajtad sapka, vagy nincs...
  1 3 4

A legújabb hozzászólások

mpolgar // 2012 // máj // 17

Kedves Oer Jee! A cölibátus kérdése nekem is csípi a szememet. No, nem akkor, ha valaki önként vállalja. De, ha mástól elvárja, hogy teljesítse, vagy, tagadja meg úgymond, bi...

Veszélyben vannak-e a lengyel katolikusok? (27)
Oer Jee // 2012 // máj // 17

Kedves csakhaérted! A gazdagoktól "elvenni" szöveg nem fedi a valóságot. Alapból azt gondolom, hogy ha valóban a pénz motiválná a gazdaságot, ha valóban a társadalmi hasznosság...

Kísértet járja be Európát (13)
visnja // 2012 // máj // 17

demi franc Egészen rossz a következtetés.Mármint a kettős állampolgárságról.(Véleményem szerint.) Másrészt,nagyon nem helytálló olyat feltételezni,hogy akik elvesztették magyar...

Honosításról jót vagy semmit? (140)
sors // 2012 // máj // 17

Tavaly 13,6 milliárd forint nyereséget ér el az MNB. A Magyar Nemzeti Banknak (MNB) 13,6 milliárd forint nyeresége képződött tavaly, szemben a 2010. évi 41,6 milliárd forinto...

Bárcsak úgy élhetnénk, ahogyan élünk! (635)
Oer Jee // 2012 // máj // 16

Kedves Gschenker! A történelem az élet tanítómestere? Ha elég lenne a kommunikációhoz az a töménytelen bölcsesség, amit illik tudnunk, akkor a beszélgetések vívó órákká vált...

Nacionalista-e a kereszténység? (115)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva