Hogyan és miért képes a görög politika az államcsőd szélén is sakkban tartani Európát?
Mit okozna egy magyarnak a görög csőd?Az [origo] vonatkozó cikke
A bazi nagy görög tanácstalanságMong Attila írása
"Vigyázó szemetek Berlinre vessétek!"Antal Dániel írása
Az euró és a varázslókMartin József Péter írása
Az európai adósságválságban már egy ideje egyértelművé vált, hogy Görögország képtelen lesz visszafizetni a meglévő adósságait. Az ahhoz szükséges megszorítások túlzott mértékű GDP-visszaesést okoznának, ami csökkenti Athén bevételeit és fizetőképességét. Ezért, bár senki sem merte még hivatalosan bejelenteni, de egy ideje az európai trojka - az Európai Unió, az IMF és az európai jegybank -, illetve a hitelező bankok azon törik a fejüket, miképpen lehetne elkerülni a fizetésképtelenség egyoldalú görög bejelentését, és egy jogilag kissé pongyola kifejezéssel, egy "egyezményes csődeljárás" során a legkisebb pánikot keltve leírni a görög adósság egy részét. Rengeteg dologra kellene figyelni: nehogy a hitelező, főleg európai bankok beleroppanjanak az eljárásba; a csőd ne váljon "fertőzéssé", magával ragadva a jóval nagyobb olasz vagy spanyol állampapírpiacot; Athén maradjon az eurózóna része; és persze tisztázni kell azt is, hogy ki mennyit hajlandó veszteségként leírni a folyamat során.
Egy állam fizetésképtelensége, bár nagyon fájdalmas az érintett, kezelhető kihívás a világgazdaság számára. Az érintett ország devizája persze brutálisan leértékelődik és a költségvetés képtelen kifizetni a nyugdíjakat, béreket és sok más egyebet, amihez képest az IMF hitelprogramjai szociálisan hiperérzékeny megoldásnak tűnnek. A piac által kikényszerített kiigazításnál kegyetlenebb nincs. De a környező országok általában egy kisebb pánikot követően túlteszik magukat ezen az eseményen. Oroszország 1998-as összeomlása a posztszovjet térségben, vagy a 2002-es argentin csőd Latin-Amerikában nem indított el dominóeffektust, és egyetlen hitelező szervezet vagy bank sem pusztult bele. Csakhogy a görög esetben most nem egészen erről van szó. Görögország súlyos, de nem elszigetelt eset, egy sor nála nagyobb ország van mértéktelenül eladósodva az eurózónában. Az európai gazdaság a recesszió küszöbén áll, erősen megkérdőjelezve a piac által eddig finanszírozott adósságpályák fenntarthatóságát. Adva van egy, a 2008-as válság által már kivéreztetett bankrendszer, és végül itt van a közös pénz ügye is, ami úgy emeli be ezeket az országokat az egységes monetáris térbe, hogy közben nem ad automatikus fiskális garanciát a csődjükre vonatkozólag. Finanszírozási szempontból a görög adósság a maga bő 300 milliárd eurós mértékével nevetségesen kis ügy kellene, hogy legyen az uniós gazdaságnak. Azonban a görög esetet a piacon mindenki európai kérdésként kezeli, és ezt az Unió által korábban erősített asszociációt kellene most gyengíteni, lehetőleg megszüntetni.
Ebben a bonyolult tárgyalási folyamatban mindenki azt gondolná, hogy a görög kormánynak csak statiszta szerep jut. "Adós hallgass!" alapon, erkölcsi szempontból persze Athénnak valóban csak örvendeznie kellene azon, hogy megmentik. A valóság azonban az, hogy a görög kormánynak még mindig van két nagyon erős adu a kezében, amivel igenis az események központi szereplője tud maradni. Az egyik az egyoldalú fizetésképtelenség bejelentése - amolyan "rendezetlen csőd"; a másik az eurózónából való egyoldalú kilépés, amit a csődeljárás során az európaiak egyelőre feltétlenül ki akarnak zárni. Mindez rendkívül destruktív következményekkel járna mindenkire, így Görögországra nézve is. Azonban a görögöknek egyre kevesebb a vesztenivalójuk, a többieknek pedig egyre több. Görögországra nyomorúságos évtized vár szinte minden kimenetelnél, míg a többiek még talán megmenekülhetnének. A görögöket ezt követően jó pár évre el fogják felejteni, miközben, ha nem sikerül megállapodni, akkor mások ülhetnek a "vádlottak padjára". Nem csoda, hogy Athén mindent ki akar hozni ebből a tárgyalásból.
A fő nézetkülönbség a felek között az adósságleírás mértékére vonatkozik. A hitelezők érthetően kemény feltételeket akarnak részben jól felfogott pénzügyi érdekből, részben azért, mert a görög csőd precedenssé válhat. Ha túl könnyen elengedik Athén tartozásait, több más, bajba jutott európai politikus is könnyen inkább ezt az utat választaná. Jobb már az elején elvenni a kedvét mindenkinek. Viszont Athén szempontjából semmi értelme belemenni egy, az ország gazdaságának túlélését ugyan biztosító, de évtizedes stagnálást okozó alkuba. A görög politikusoknak is saját választóikkal kell elsősorban elszámolni, így érthetően a legkevésbé sem érdekli őket, hogy ez mennyire nehézzé teszi a már így is megkésett európai döntést. Ha már leírják a görög adósságot, akkor engedjék el annak minél nagyobb részét és hagyják őket békén. Heteken, ha nem napokon belül dönteni kellene, és az idő Athénnek dolgozik. Nem véletlenül szivárogtatnak ki a sajtóba híreket, egy lehetséges görög népszavazásról az eurozónából való kilépésről, fogadnak el a korábbi ígéreteknél kedvezőtlenebb költségvetési terveket okozva ezzel egyre nagyobb pánikot a piacon. Nem véletlenül keménykedik a trojka és halasztja el a következő hitelrészlet átutalását, reménykedve, hogy Athén mégiscsak enged a végén. Klasszikus idegjáték, amin könnyen rajtaveszthet mindenki. Viszont, amíg mindenki a görög összeomlástól remeg a világon, addig a trojka rá van utalva a görögökre.
Ki lehet-e zárni Athént a róla folyó tárgyalásokból? Elvileg igen. A trojka megállapodhat a hitelező bankokkal a görög állampapírokon elszenvedett veszteség mérsékléséről, vagy az európai országok feltőkésíthetik azokat és összehozhatnak egy, a mostaninál jóval nagyobb válságalapot garantálandó az olasz vagy spanyol államháztartást. Vagy az európai jegybank elvileg eljárhat az amerikai minta szerint és növelheti a potenciálisan veszélyeztetett országok államkötvényeinek felvásárlását, a likviditása kifogyhatatlan. Persze ez utóbbi hosszabb távon az infláció elszabadulásával járhat, így végül azért a német és a finn állampolgár is fizet, csak ezt legfeljebb kevésbé veszi észre. Ha ezek az eszközök és legfőképpen az alkalmazásukra vonatkozó politikai egyezségek már most rendelkezésre állnának, akkor hitelesebben lehetne azt mondani a piaci szereplőknek, hogy a görög csőd ezen kis ország magánügye marad: "Görögország menjen csak csődbe, akár lépjen ki az eurozónából, kezelni tudjuk a következményeket".
A felkészülésre az európai döntéshozóknak elvileg volt másfél évük. Már rég túl kellett volna tenniük magukat a görögökön és a válság többi, nem kevésbé akut problémáján dolgozniuk. Egyelőre azonban nagyon úgy tűnik, hogy az európai gazdaságpolitika forgatókönyveit nem Berlinben, Párizsban vagy Frankfurtban, hanem Athénban, Rómában és Lisszabonban írják.
Sziasztok!
Pénzt akarsz keresni rész/másodállásban? (akár diákok is csinálhatják)
A feladatok egyike lenne, a (kis-és...
Nem feltétlen értek egyet a cikk írójával, hogy "lúzerképző". Ez olyan, mintha arra utalna, hogy Ács Ferit kellene ideálként...
Magyar lúzerképző: kihez szólnak a kötelező olvasmányok?
Ez a hozzászólás moderálásra vár:
A hozzászóláshoz be kell lépni!