Barroso, ha mérges...

// 2012 // jan // 24
Csak kemény engedmények árán tudja Magyarország visszaszerezni az elveszített nemzetközi bizalmat. Egy mérges EU és egy szigorú IMF azt az oldalát fogja megmutatni, amelyet eddig még nem láttunk. Azért küzdünk, hogy pár engedmény árán végre megkapjunk egy erősen kondicionált IMF-hitelt. Vagyis azért, hogy bedughassuk a fejünket a rövid pórázba.
Divatos ma mind kormánypárti, mind ellenzéki körökben úgy vélekedni, hogy nem lenne hasznos, ha a magyar ügyekbe egy határon túl beavatkozna a külföld, a problémákat az országon belül kell lerendezni, és a politikai kultúra beláthatatlan károsodásához vezetne, ha nem így történne. Nos, tekintettel arra, hogy a külpolitikát a magyar politikai elit jelentős része régen a hazabeszélésre használja, úgy vélem, ezen lényegében túl vagyunk. Bármilyen módon is szenvedjen kudarcot a jelenlegi kormány, túl nagy a csábítás, hogy az eddigi gyakorlathoz hasonlóan a spekulánsokat, az európai válságot vagy az Uniót hibáztassák ezért. Ennyiben szerintem obligát patrióta kijelentés ez csupán, amelyen túlhaladt az idő.
Másrészt nem árt az értékítéletünket és a realitásérzékünket különválasztani. Nem szabad azt hinnünk, hogy a nemzetközi politikában - a belpolitikától eltérően - a jó erkölcs és a bölcsesség uralkodik. Hogy pártok és politikusok csépelhetik egymást otthon alantasan, érdekeik mentén torzulhat a valóság felfogása és értelmezése, de az államok közt valamilyen oknál fogva fennmaradt a középkor lovagias szellemisége, és illik csak távolról, diplomatikusan kifejezni véleményünket, lehetőleg nem beavatkozva a belügyekbe. Ez nincs így. A nemzetközi és európai politikának ugyanúgy megvannak a maga mechanizmusai és működési logikája, mint a belpolitikának. Éppen ezért bár a magyar belpolitika szempontjából tényleg nem irreleváns, mit gondol, és mit cselekszik a nemzetközi közvélemény, a sajtó vagy a külföldi kormányok, ezek a mi problémáink, nem az övék. Más dolog ezt megérteni és megélni, és a kettőt érdemes különválasztani.
Már csak azért is így van, mert a magyar külpolitika semmivel sem különb az európai társainál. Hiba lenne azt gondolni, hogy a magyar diplomácia a részletek teljes ismeretében döntene az ENSZ-ben vagy az EU-ban egy afrikai konfliktusról, vagy akár csak egy szomszédos ország belügyeiről. Legutóbb éppen a visegrádiakkal közösen kritizáltuk az ukrán bírósági rendszer működését Timosenko letartóztatásakor. Nem mintha nem folyna eljárás volt magyar miniszterelnökök ellen és ne kételkedne már fél Európa a magyar igazságszolgáltatás elfogulatlanságában. Nem volt-e magától értetődő, hogy amikor Belarusz IMF-kölcsönt kért, a szokványos feltételeken túlmenően pár politikai szempontot is figyelembe vegyünk? Legalább pár politikai fogoly szabadon bocsátását érjük el, akár informálisan. Milyen dolog lett volna már Belaruszt ugyanúgy kezelni, mint mondjuk Olaszországot. A szlovák állampolgársági törvény vitatott kitételei nem voltak-e eleve benne az ukránban? Csak hát a politikai érdekeink, a sajtónk, a véletlen és a mi berögzült reflexeink és előítéleteink úgy hozták, hogy ha Kárpátalján kell valakinek lemondania valamelyik állampolgárságáról, az nem ügy, de ha Szlovákiában elveszik, az botrány. A külpolitikai döntéseket sok tényező befolyásolja, és ezekből csak az egyik, biztosan nem a legfontosabb az érintett társadalmak reakciója.
Éppen ezért kár külföldön a bűnösöket keresni. Ami történt velünk a nemzetközi színtéren, teljes egészében a nemzetközi politika automatikus és rendszerszerű működésének az eredménye. Ha minden frontot megnyitunk, akkor minden fronton háborúban is leszünk. Miért pont Európa lenne kivétel? Tetszettek volna kicsit visszafogni magukat legalább külföldön, nem másfél év alatt átpréselni egy ilyen törvénykezési programot, tetszettek volna áldozatokat hozni az imázs részleges megőrzéséért. Ami újdonság, az valójában az a tény, hogy az Európai Bizottság egy sor kérdésben eljárást indít ellenünk, illetve ezeket alig titkolva összeköti egymással és az IMF-hitel megítélésével. Ezt sokan a szuverenitásunkba való beavatkozásként, illetve "unfair", politikailag motivált eljárásként értelmezik. Ez bizonyos mértékig igaz. Akár még csak két hónappal ezelőtt sem gondolta volna senki, hogy az Európai Bizottság valaha ilyen tömegesen és gyilkos összehangoltsággal fogja alkalmazni a jogköreit. Hiszen a nemzetközi politikában részben a hagyományokból és önérdekből, részben a szankciórendszer bonyolult működtetése miatt, a szuverenitás - értelmezze ki-ki a maga módján - valóban egy fontos határ. Viszonylag jelentős kritikus tömeg kell ahhoz, hogy egy kormányzattal szemben ilyen keményen fellépjenek. Azonban ha ez összegyűlik, akkor épp a viszonylag sok sérelem és kritika miatt, nagyon nehéz egy ilyen folyamatot akár megállítani, akár irányt szabni neki.
Úgy tűnik, a magyar kormánynak sikerült ezt a kritikus tömeget maga ellen fordítania. Lehet persze az okokról töprengeni, arról, hogy a Fideszben számítottak-e erre - valószínűleg nem -, de azt nagy bizonyossággal ki lehet jelenteni, hogy ebből a helyzetből már nem lehet egy cinkos kacsintással kitörni. Pedig ez a külpolitikai gyakorlat - normális esetben. Az Unióban elnézőek, hiszen mindenkinek vannak kis stiklijei. Csakhogy, ha ilyen gyorsan eddig elmentek - másfél év alatt mozgósítani az Uniót igazán tiszteletreméltó teljesítmény - az a bizalom olyan mérvű megromlását feltételezi, ahonnan csak nagyon nehezen, kemény engedmények árán lehet visszajönni. Méghozzá úgy kellene ezeket megtennünk, hogy sokáig nem kapunk viszonzást. Ebben a működési modellben előre kell fizetni, pozitív jelzések egész sorát kellene elküldeni, hogy egyáltalán helyreállítsuk a reciprocitást. Ha jól értem, most épp azért küzdünk, hogy pár engedmény árán végre megkapjunk egy erősen kondicionált IMF-hitelt. Vagyis azért, hogy bedughassuk a fejünket a rövid pórázba.
Így abban reménykedni, hogy ez az ügy Európával és a külvilággal hamar véget ér, naivitás. Most már itt maradnak velünk a maradék két évre, sokkal inkább, mint eddig. Méghozzá ha van egy kis pechünk, egy mérges Unió és egy szigorú IMF lesz velünk, pont azt az arcukat fogják mutatni, amelyet eddig még nem is láttunk. Jó eséllyel előkelő helyen fognak szerepelni a politikai napirenden, talán még a választási kampányban is. Ha itt lesznek, azért, ha nem jönnek, végképp.
49 komment
A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá.
Ha még nem regisztrált,
tegye meg itt!
Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.
49
hochsteehr
2012. 02. 11. 05:49
Deák András úgy ír mintha meg mindig egy megszállott országban élnénk. Jo reggelt András, egy független országnak ki kell állni a jogaiért és érdekeiért, és képzeld, most mar lehet visszapofázni is. Nem vagyunk egyedül, nagyon sok ország a mi oldalunkon áll, egy politikai harcban vagyunk amit valószínűleg meg fogunk nyerni. Csukd be a szemedet ha nagyon félsz, majd szolunk amikor vége a csetepaténak. Puszi.
48
zerge
2012. 02. 08. 10:30
Hm, érdekesek a hozzászólások. Én a matekba nem mennék bele, mert ugye erre vannak (kellenének) a szakértők.
De azért azt lássuk meg, hogy Barroso nem csupán minket vett elő, csak most mi vagyunk teritéken. Nálunk többet foglalkozik az olaszokkal vagy a görögökkel, csak az nem mi vagyunk igy azt nem látjuk.
Az, hogy Barroso hol lakik vagy hol él kevéssé kérdés, szerintem mint az EU vezetőjének - aminek mi is tagja vagyunk - van beleszólása bizonyos dolgokba.
47
kisnati
2012. 02. 07. 21:59
Kedves Sfsdlfks!
Kiegészítés a 46-hoz!
Majd elfeledtem!
Milyen szöveg az, hogy a nem tervezett tételeket le kell vonni a költségvetés kiadási oldalából?
A MÁV konszolidációja, a megyei, jellemzően fideszes önkormányzatok hiánya, a Mol részvényvásárlás nem tervezhető tételek? Ha tudta a kormány, hogy ezt akarja, miért nem tervezte??. Ha meg nem tervezet hova költ? Ha meg költött akkor az nincs??
Ezt aztán végképp nem értem.
Ilyen alapon mindent levonok amit nem terveztem, a tervbe azt írok amit akarok, biztosan teljesül. Ez a viszonya a kormányuknak a tervezéshez.
Nincs igazam?
46
kisnati
2012. 02. 07. 19:44
Kedves Sfsdlfks és Thor911!
Kicsit megkésve, de magam is reagálnék a költségvetés dilemmáira. helyenként megpendítve néhány "gazdaságfilózófiai" kérdést is.
Tehát: A költségvetési jelentés így fogalmaz:
"Ennek kialakulásában azonban az alábbi egyszeri tételek játszanak fontos szerepet": Itt pedig láthatunk 1114 Mrd Ft hiányt. Oké vonjuk le.
Kicsit később:
"...az eredeti költségvetésben nem szereplő egyszeri tételek nélküli eredményszemléletű hiánycélja (a GDP 2,94%-a) a várakozásoknak megfelelően várhatóan teljesül."
A probléma az, hogy az eredeti, 2x módosított költségvetés tervezte az egyszeri bevételeket csak a kiadásokat nem. Tehát csak a kiadás oldalon vontunk le, a bevételi oldalon meg nem. Legalábbis én ezt látom.
A bevételi oldalon következők szerepelnek:
186 és 172 Mrd Ft banki és ágazati különadókból, továbbá
Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapból származó két bevételi tétel: 95,6 milliárd és 363,4 milliárd forint. Bizony pénzként és egyszeri bevételként. Itt jegyzem meg Kedves Thor, hogy csak ennyi szerepel a költségvetésben a manyup vagyonból, csak az EU-s számítás tartalmazza az egészet. Ebből egyébként a 363 Mrd a folyó nyugdíjak kifizetésére ment 3,8%-os nyugdíjemelés mellett.
Erre mondom, hogy illene az egyszeri tételektől megtisztított költségvetést csinálni már végre. A fenti egyszeri bevételek Cca 817 Mrd-ot tesznek ki.
A fenti számok és a komplett törvényi előirányzat:
http://mno.hu/gazdasag/majd-ezermilliardos-tobblet-az-allamhaztartasban-1045567
http://www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1000169.TV
Érdemes ehhez hozzáolvasni a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap létrehozásáról szóló törvényt, amelynek paragrafusaiból egyértelműen kiderül, hogy a kormány arra használhatja annak vagyonát amire akarja, nem csak adósság csökkentésre és a nyugdíjakra.
http://stabilitas.hu/wp-content/uploads/2010-CLIV.pdf
3 pont. 7.par.
Figyelemre méltó tény, hogy a lehívott, de félretett IMF hitelt nem adóságcsökkentésre használtuk, hanem startégiai célú költekezésre. Feltehetőleg ez valóban megjelenik a 2009-es vagy a 2010-es költségvetésben bevételi oldalon, bár én nem találtam. Ha mégsem akkor ezt is az egyszeri bevételekhez kellene sorolni.
A MOL részvények visszaszerzésével nekem sincs bajom, csak hát elűztük az IMF-et egyszer és legmagasabb prioritásnak nyilvánítottuk ki az államadósság csökkentést másodszor. Ez Pediglen a Manyup vagyon államadósság csökkentésre elköltött 1347 Mrd-jának több mint harmada.
Megkérdezném azt is, hogyha már játszunk a számokkal, hogy szükséges volt-e az 500 Mrd-ot most kiadni ugyanis az ezévi államháztartási egyenleg -1734 Mrd Ft, ami a bevételek több mint 13%-a ami brutálisan sok. Ne feledjük ezt vissza kell fizetni.
Még egy utolsó felvetés:
rendben van, hogy csökkentettük az államadósságot, de ez hol és milyen mértékben jelentkezik? Érdemes-e egyszeri tételekkel adósságot lefaragni? Szívesen látnék erre vonatkozó dokumenetumokat.
45
Thor911
2012. 02. 02. 14:28
sfsdklks:
Csak öntől idézek:
"Tavaly az MNYP 3000 milliárdja nélkül(!) 2,8% lett a költségvetési hiány."
Majd az ön által belinkelt dokumentum 2. oldalát érdemes lene megnéznie:
Táblázat a költségvetési hiányról, 2011 I-XII. TÉNY(!!) -1734.4 milliárd forint!
Az a baj hogy keveri a dolgokat! Az egyszeri tételek között van a nyugdíjvagyon míg ön nem oda sorolja. Az uniósban ezért van többlet!
És a hiánycél pedig azt jelenti hogy 2010-ben azt tűztük ki HIÁNYCÉLNAK hogy 2.94% alatt lesz az államháztartási hiányunk! De 3.5% többlet lett!
Magyarán minusz 2.94% alatt akartuk tudni a hiányt de az plusz 3.5% lett.
Tehát összefoglalva:
- 2010-ben azt várta a kormány hogy a nyugdíjvagyon nélkül 2.94%-os hiány alatt lesz a költségvetés! A tervben 687.4 milliárd minusz lett betervezve!(táblázat) Mindezt a nyugdíjvagyon nélküli értéken számolva!
- 2011-es költségvetés a nyugdíjvagyon nélküli hiánya 1734.4 milliárd minusz lett nyugdíjvagyon nélkül! Ez a GDP 6.23%-a. Ekkora minusz! Ha nincs nyugdíjvagyon, most ekkora lenne a hiányunk!!!!
- A 2011-es ktsgvetés hiánya nyugdíjvagyonnal együtt plusz 976 milliárd forint lett. Ez a GDB 3.5%-a! Ez lett végül a tavalyi tényadat!
- A Magánynugdíjpénztári vagyon összetétele: Kb 43-44% állampapír, 53-55%-a külföldi befektetési jegyek, részvények stb, 2-3% pedig ingatlanvagyon és vállalati tulajdonrész!
Mindegyik beleszámít a költségvetésbe mint egyszeri tétel hiszen befolyással van az államháztartás vagyonára(hiteleire).
- De van tényleg olyan tétel ami nem befolyásolja a költségvetést pedig költöttünk! Ez pedig a MOL megvétele amit a 2009-es IMF hitelből használtunk föl. Mert ugye annak a 30-40%-a még meg volt amikor a fidesz hatalomra lépett! Azt el lehet úgy költeni hogy nem befolyásol semmit! és ez is történt! Elköltöttünk belőle kb 1500 milliárdot(ugye a MOL-ra pl 500 milliárdot) és nem növelte a hiányt mert a 2009-es hiányt növelte(magyarán azt a hiányt növelte de mégis most költöttük el, pedig akár vissza i adhattuk volna).
Szerintem nagyon figyelj oda a szövegértelmezésre! Pl a hiánycél az nem hiány, csak egy kitűzött "hipotetikus" hiánycél ami alatt szeretne maradni a kormányzat!
Az egyszeri tételek látszólag csak egy mellékes szópár. Mégis ez takarja a nyugdíjvagyont ami komolyan befolyásolja az államháztartást. Ellenben ugye az elköltött IMF euromiliárdokkal! Amit ha nem költünk el most talán fel sem kéne venni új hitelt...
44
sfsdlfks
2012. 02. 02. 10:59
Kedves Kisnati, Thor911!
Íme:
http://www.kormany.hu/download/a/f1/70000/T%C3%A1j%C3%A9koztat%C3%B3%20az%20%C3%A1llamh%C3%A1ztart%C3%A1s%20helyzet%C3%A9r%C5%91l%202011%20december.doc
- Úniós számítási módszer szerint (beleszámolják a nyugdíjvagyont):
"Az uniós módszertan szerint számolt államháztartás egyenlege az egyszeri tételekkel együtt előreláthatólag mintegy 976 milliárd forintos többletet mutat, amely a GDP 3,5%-a."
- Hazai számítás szerint (nincs benne a nyugdíjvagyon, hiszen az nem készpénz. A fele államkötvény, aminek visszakerülése nem többletbevétel, hanem adósságcsökkentés, a másik fele pedig kötvényekben van, a kötvény sem készpénz):
"Az államháztartás helyi önkormányzatok nélküli 2011. évi pénzforgalmi hiányának alakulása megerősíti azt, hogy az államháztartás 2011. évi kitűzött az eredeti költségvetésben nem szereplő egyszeri tételek nélküli eredményszemléletű hiánycélja
(a GDP 2,94%-a) a várakozásoknak megfelelően várhatóan teljesül."
Hoppá tévedtem, nem 2,8%, hanem 2,94%. Ezért elnézést kérek :)
43
kisnati
2012. 02. 01. 21:51
Kedves Sfsdlfks!
Hát ha mán ráront szeptember 11-i viking istenről elnevezett társunkra akkor tényleg nem ártana ha megnézné a számokat. Az államháztartás hiánya 2.94 %, ami remek. Soha nem volt még ilyen jó. Mint a szex. Állat. Mondják ezt legalábbis a kormány oldalon. Ha jobban megnézi ebbe tényleg beleszámolták az mnyp vagyont. Tehát ez a bevételi oldalon szerepel. Pont.
Bizony ott kukucskál, kandikál kilóg a lólába, a kis gonosz töpörödött vagyonkának. Nem 3000 mrd, nem is volt soha ennyi, asszem 5-600 milliárdot amúgy is elvertünk már belőle, de jövőre ilyen nem lesz. Még elszedik majd az enyimét is, mert én nem adtam önként és jólfelfogott saját érdekemben. Ebből még lesz egy kis plusz a 2013-as esztendőben.
Aztán a szektoriális különadók is benne vannak egy másik sorban, szépkis vagyonka, vagyonkácska az is és kivezetendő típus. Legalábbis ezt mondogatja Matócska mester. Ez sem lesz a következő évben. Pediglen szép kis évünk lesz. Van vagy 1200-1400 Milliárd magyar forintnyi törlesztő részletünk csak az IMF felé. Ki köllesz köhögni.
Szóval érdemes lenne nézni azt a fránya struktúrális hiányt, mert az nem az ötletrohamoktól függ. Nyilván több lesz a folyamatos bevétel pl. nyugdíj oldalon is, megaztán mer' soha nem látott módon agyonadóztatták a vállalkozásokat. Ugyan az SZJA csökkent, amit meg ember nincs aki ért. Illetve ha levonjuk a ciklikus és egyszeri bevételeket és kiadásokat akkor csökken a kiadási oldal is. Én olyanokat olvasok, hogy így cca 6% az államháztartási hiány. AZ MNB jóslata jövőre is 3,2% és az sem strukturális. Sérelmezni max. azt lehet, hogy nincs rendes számítási módszer csak maastrichti GDP arányos 3%-os rendszer, ami meg semmitmondó. De mostanában készül az ilyesmi. Ha jól látom nem lesz nekünk ettől sem jobb.
Maradjunk annyiban, hogy a jelenlegi 3%-alatti hiány könyvelési trükk kategória. A jövőévit meg majd meglátjuk. Más kérdés, hogy a korábbi hiányok is sokszor hasonlóképpen születtek. De közel 3000 milliárdja senkinek nem volt korábban. Mindegy én nagyon szívesen spórolok, hogyha aztán ebből jobb lesz. De megtisztelve érezném magam ha elszámolnának vele fillérre, majd föltennék a netre, hogy megnézhessem csökkent-é az adósság.
Apropó adósság: Nem lát ellentmondást abban, hogy elszedem a nyugdíjvagyont államadósság csökkentésre aztán ügyes politizálással pusztán és kristálytisztán népnemzeti önérzetből fölverem az Euro/Ft árfolyamot az egekbe és nő az államadósság? Még szerencse, hogy nem most dobtuk be a törlesztésre a megmaradt összeget.
42
Thor911
2012. 02. 01. 13:28
sfsdif:
"Tavaly az MNYP 3000 milliárdja nélkül(!) 2,8% lett a költségvetési hiány"
És azt mondja hogy hazudok?
Tessék már legalább a fidesz és a Nemzetgazdasági Minisztérium írásait olvasgatni!
De idézek:
"Az államháztartás 2011. évi pénzforgalmi hiánya – helyi önkormányzatok nélkül – 1734,4 milliárd forintot tett ki."
Ennyi a HIÁNY a minisztérium szerint!!
Honnan vette a számot? Rakja már ide!!
Nem értem mi értelme iderakni kamu adatokat? Bár az is igaz hogy aki akar az utánanéz a hivatalosoknak!
Amiről sfsdgfs, ön beszél az az EU általi amibe már a nyugdíjvagyon is bele van számítva!
Kisnati: tudom hogy sokaknak a pártállás hit kérdése. Olyan mint a vallás!
De úgy gondolom hogy sokaknál bizony világosabban látok gazdasági kérdésekben. Nem azért mert sokkal okosabb lennék, csupán csak én utánanézek az adatoknak!
Hisz sfsdksfdgsg is összekeveri az adatokat úgy hogy neki jöjjön ki jól! pedig ha csak a hivatalos oldalon rámenne az adatokra már nem írná le ezt! Tudom elmehetnék mellette és hagyhatnám de úgy gondolom fontos hogy aki ide téved és elolvassa(az a pár ember) és netán kiváncsi a tényekre az láthassa a valósakat! És ha csak 1-2 embert ránevelek a tények megkövetelésére akkor már jobban fognak dönteni következőnek!
Persze leírhatja valaki hogy az adósságunk csak a GDP 30%-a és tavaly ezermilliárdokat nyertünk és egyéb megdöbbentő "butaságokat" de attól az még nem lesz igaz!
A vak fideszeseket,jobbikosokat,mszp-seket nem fogom tudni meggyőzni mert elképesztő butaságokat tudnak néha igaznak vélni és ha mindenki az ellenkezőjét mondja akkor se hinné el. De velük senki nem tud mit csinálni!
41
sfsdlfks
2012. 02. 01. 09:41
Kedves Thor911!
Ön nevez egyeseket vaknak és süketnek? Hozzászólása csupa hazugság és ferdítés. Értem én, hogy hülyének néz másokat, de ennyire nem kéne.
Nézzen már utána, hogy miből állt a MNYP vagyon és mennyi van belőle meg. Meg fog lepődni. (A kötvényeket nem lehet csak úgy elkölteni)
Rövid matekozás:
- Tavaly az MNYP 3000 milliárdja nélkül(!) 2,8% lett a költségvetési hiány. Ezt nyilván nem a szél fújta, de nem is felelőtlen költekezés eredménye, ugye?
- Tavaly is 1200 milliárd volt az ország adósságszolgálata, idén is, de idén még kb 1500 milliárdnyi IMF hiteltörlesztés is befigyel. Magyarul tavalyhoz képest 1500 milliárddal nőnek a kiadások, a gazdaság meg örül, hogy növekszik a hiánynak meg 2,8% alatt kell lennie. Mégis ki-mit gondolt, ezt honnan fogjuk fizetni? Ja és ki vette fel ezeket a hiteleket és miért? Azok vették fel akik a 13.havit is hitelből fizették és válság nélkül 2007-2008 ban 1,5% al tudták túlpörgetni a gazdaságot.
Ezen is gondolkozzon Einsteinkém.
40
kmlfzr
2012. 02. 01. 08:53
barroso...olyanba szól bele,amihez semmi köze.itt él nálunk?2002-2010-ig is itt élt,mikor a legjobban eladósodott az ország?