[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

A görög euró csúnya vége

// 2012 // feb // 02

A pénzügyi unió elhagyása valószínűleg a legzavarosabb folyamat, amibe egy ország csak belekezdhet. Ahhoz, hogy egy ország képes legyen kilépni az euróból, fel kell függesztenie a demokráciát. Görögország vagy Portugália hamarosan ilyen helyzetbe kerülhet. Hogyan lehet kiszállni az eurózónából?

Forrás: [origo]

Ajánlat

Tételezzük fel, hogy a dolgok rosszabbra fordulnak Görögországban. Mondjuk a miniszterelnök, Lukasz Papademosz egyszer csak képtelen lesz már összetartani a civakodó kormánykoalíciót. Elképzelhető az is, hogy az ország nem lesz képes, vagy nem lesz hajlandó behódolni a Nemzetközi Valutaalap vagy az EU további pénzügyi megszorítást célzó követeléseinek. Előfordulhat, hogy elmarad a megegyezés a bankokkal az adósság átütemezéséről. És számtalan más esemény is történhet: mondjuk erőszakos megmozdulások törnek ki, megölnek egy külföldi diplomatát, valami olyan következik be, amik miatt háborúk szoktak kitörni, most viszont az eurózónából való kilépést idézi elő. Mi lesz akkor?

Először is az a helyzet, hogy a kilépés jogilag lehetetlen. Az euró az Európai Unió valutája. Éppen úgy, ahogyan Skócia képtelen kitörni a fontzónából, jogilag Görögország sem tudja lecserélni az eurót. Nagy Britannia fenntartotta magának a jogot erre, Dánia is, de a többieknek az euró kötelező. Ha egyszer egy ország bekerült az eurózónába, akkor bizony benne van. Jogilag csak úgy lehetséges az eurózónából való kilépés, ha az érintett állam egyszerre az EU-t is elhagyja, erre a Lisszaboni Szerződés kínál megoldást. Tehát a szigorúan vett jogi válasz az, hogy Görögországnak az EU-ból is ki kell lépnie, ha nem tart igényt az euróra.

Persze az európai jog is tele van kiskapukkal. Egy uniós vezető mondta nekem, hogy Görögország kiléphet például vasárnap este az EU-ból, hogy ugyanazzal a lendülettel hétfő reggel újra csatlakozzon. Természetesen az Uniós Alapszerződés 50. paragrafusával nem pontosan ez volt a cél, de ki tudja, hogyan döntene az Európai Bíróság, ha az asztalán landolna egy ilyen beadvány.

A mostani állapot szerint többfajta forgatókönyvet kell feltételeznünk. Kérdés egyrészt, hogy támogatja-e a többi tagállam Görögország kilépését, és ha igen, támogatják-e ezt a döntést pénzzel is? Vagy olyan, egyoldalú lépés lesz, amiről Angela Merkel német kancellár is az újságból értesül majd reggel? Egy megegyezéses válásra akkor kerülhet sor, ha Görögországon belül és azon kívül is teljes a konszenzus arról, hogy az alkalmazkodás terhei túlzottan magasak, és hogy a sorozatos mentőcsomagok gazdaságilag és politikailag is védhetetlenek. A váratlan kilépés egy hiba vagy egy baleset következménye lehet. Az első forgatókönyv esetén feltételezem, hogy Görögország az EU tagja marad, a második esetén nem.

A legrosszabb szcenárió az lehet, hogy egy dühös görög miniszterelnök egy péntek délután megszavaztatja a kilépést a kormányával. A parlamentet nem tudja összehívni, rendeletet kell kiadnia az euró feladásáról, az új nemzeti valuta bevezetéséről és ezt a rendeletet később elfogadtatja a képviselőkkel. A kormányülést elhagyva kénytelen lesz egy sor alkotmánysértést, akár még bűncselekményt is elkövetni. A következő döntéseket azonnal meg kell hoznia: le kell zárni a határokat, napokig szüneteltetni kell a bankok tevékenységét, le kell állítani a pénzügyi tranzakciókat, a pénzintézeteket el kell szigetelni a nemzetközi kommunikációs lehetőségektől. Elképzelhető, hogy még a rendőrséget, vagy a hadsereget is ki kell vezényelni, hogy érvényt szerezzenek a tilalmaknak. A bankokat addig zárva kell tartani, ameddig az szükséges, tehát akár egy héten keresztül is.

A határok és a bankok lezárása után, tévébeszédben jelenti be a döntést. Természetesen felkéri a parlamentet, hogy azonnal ratifikálja a rendeletet, de úgy, hogy addigra már lényegében végrehajtotta az abban előírtakat. Lehetetlen ugyanis egy nyílt parlamenti vita végén kilépni a pénzügyi unióból, a bankrendszer még jóval azelőtt összeomlana, hogy az ellenzék vezetője szólásra tudna emelkedni. A folyamatot teljes titoktartás mellett kell levezényelni, különben nem működik. Ahhoz, hogy egy ország képes legyen kilépni az euróból, fel kell függeszteni tehát a demokráciát.

Az igazi átállás viszont csak ekkor kezdődne el. A bank- vagy értékpapírszámlákon tartott összegeket rögtön az új pénzre konvertálnák, az új "görög euróra", egy az egyhez átváltási arány mellett. A pénzt akár drachmának is hívhatnák, de a történetnek ebben a szakaszában senki sem foglalkozna a valuta nevével vagy külalakjával. Amúgy sem lenne idő pénzt verni vagy bankjegyet nyomtatni. A pénzügyi rendszerben forgó összes euróbankjegyet felül kellene bélyegezni, ami nyilvánvalóan lehetetlen feladat. Ezért vagy úgy döntenek, hogy vállalnak valamekkora veszteséget, vagy határozatlan ideig zárva tartják a határokat, hogy az emberek ne tudjanak teli bőröndnyi felülbélyegezés nélküli euróval elhagyni az országot. Görögország határain belül a régi eurót nem lehetne tovább használni, a központi bank pedig egy az egyben beváltaná a régi eurókat, felülbélyegzett új pénzre.

A miniszterelnök ezzel egy időben fizetésképtelenséget jelentene be minden külföldi adósságra. Képtelenség ugyanis, hogy Görögország vagy bármelyik más, az eurózónát elhagyó ország továbbra is fizeti az euróban jegyzett adósságát. A fizetésképtelenség  direkt következménye az lenne, hogy leállna a külföldi tőke beáramlása az országba. Görögországnak tehát a döntés után minden állami kiadást az adóbevételekből kellene fedeznie. Mivel azonban az ország költségvetésének elsődleges - tehát a kamatfizetés utáni - egyenlege deficites, a kormány kénytelen lenne az eddigieknél sokkal nagyobb költségvetési megszorítást alkalmazni.

Ez a megszorítás az első időszakban sokkal súlyosabb kárral járna, mint a leértékelődő valuta okozta haszon. A bankok összeomlanának, az új központi banknak kellene feltőkésíteni őket, a jegybank egyúttal visszanyerné a pénznyomtatási monopóliumát, és betöltené a kereskedelmi bankok és a kormány számára az utolsó mentsvár, a végső hitelező szerepét. Az új "görög euró" hamarosan konvertibilissé válna, de villámgyorsan leértékelődne. A kormánynak szigorú ár- és bérellenőrzést kellene bevezetnie, hogy a béremelések üteme ne rontsa le a versenyképességben bekövetkezett javulást. A dolog pozitívuma, hogy a görög idegenforgalom hirtelen hiperversenyképes lenne. De fölösleges áltatni magunkat, addigra a görög gazdaság egésze összeomlana.

Mennyiben lenne más a konszenzusos kiválás? Ebben az esetben az eurózóna vállalná, hogy egy ideig még támogatást nyújt a görög bankrendszernek. Ez a döntés segítene Görögországnak abban, hogy a költségvetésének elsődleges hiányát fokozatosan csökkenthesse, addig pedig a deficitet képes legyen finanszírozni. Görögország továbbra is hozzájutna az EU strukturális támogatásaihoz, amelyektől természetesen elesne, ha kilépne az eurózónából.

A megegyezéses válás természetesen sokkal jobb lenne, mint a hirtelen, egyoldalú kilépés. Az is igaz azonban, hogy nehéz úgy egyezséget kötni bárkivel is, hogy közben az ország azért mégiscsak fizetésképtelenséget jelent. Márpedig a fizetésképtelenség bejelentése nélkül semmi értelme a kiválásnak.

Az egyetlen ország, amely számára értelmezhető az egyoldalú kilépés, mert képes volna lélegezni a döntés után is, Olaszország, amelynek elsődleges költségvetési egyenlege pozitív. Megengedhetné magának, hogy a küladósságára vonatkozóan fizetésképtelenséget jelentsen, de az ország működőképességét meg tudná őrizni. Egy ilyen döntés azonban az eurózóna többi tagja számára jelentene óriási veszélyt, a francia és a német kitettség miatt az egész pénzügyi rendszer összeomlana.

Elképzelhetetlen, hogy Mario Monti, a jelenlegi olasz miniszterelnök, korábbi EU biztos bármikor is ilyen döntést hozna. Akkor sem fenyegetőzött ezzel, amikor Angela Merkel pénzügyi szigort erőltetett mindenkire. Az eurókötvények bevezetését - valamit valamiért alapon - kierőszakolhatta volna belőle legalább azért, hogy Olaszország német költségvetési szigort vezet be.

Mivel a válság továbbra is megoldatlan, egy vagy több ország kilépése elkerülhetetlennek látszik. Leírhatatlanul zavaros lesz és legjobb esetben is súrolja majd a törvényesség határait. Pénzügyi instabilitást okoz országokon belül és kívül is, ráadásul további kilépéseket indíthat el. Tehát lassan a testtel!

37 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

37 zerge 2012. 02. 06. 15:26

35 hsz-hez.
Az EU bizony tényleg csak bizonyos dolgokhoz ad pénzt, de ezek nem feltétlenül használhatatlan dolgok. Egy korábbi hozzászóló mondta, hogy náluk a fémgyár a teljes gépparkot cserélte le EU támogatással, én pedig ismerek olyat, ahol a termálfürdőt épitették hasonló alapon. Szóval a polgármesterek hülyeségét nem kivánom az EU nyakába varrni. Hogy őket azért választják újra, mert felhúznak két szökőkutat meg egy parkot az pedig a választókról szegénységi bizonyitvány. Talán ha a kis falvak polgármestereinek sikerülne koordinálni a munkájukat és azt szem előtt tartva, hogy mia jó a választóknak és nem a markukat tartanák akkor előre is mozdulnánk. Vagy lehet hogy igazából az a baj, hogy az onnan kapott támogatást sokkal nehezebb mutyiban elosztani azoknak a városoknak, falvaknak ahol a mi pártunk van? Mert ez engem nem zavar.
A magyar gazdákat lehetett volna támogatni, tény, mondjuk nem a MALÉV-ba vagy a MÁV-ba beleölni azt a rengeteg pénzt. Ez sem feltétlenül az EU hibája, hiszen volt jópár év felzárkózásunk. És mivel is töltöttük mi azt el..?
Én azt hiszem, hogy a falumban igencsak meg lennének sértve, ha azt hallanák, hogy a Dunántúl a legjobb termőterület egyébként:) De az biztos, hogy az általad emlitett terület kb Vas, Zala és Veszprém megye teljes területe, és ezt azért kicsit nehéz elhinni. De a kérdés kissé összetettebb és nem az EU-ról szól, hanem rólunk. A szlovének megoldották, a lengyelek is megoldották, még a szlovákok is megoldották, csak mi vagyunk ilyenek. Mert az EU velünk külön ki akar babrálni. Eh.
A magyar gazda jelentkezhet EU pályázatra, hogy fel akarja újitani a feldolgozórendszert valami energiatakarékosabbra és ugyanolyan rendszerben megkaphatja a támogatást mint az osztrák. De nem, inkább eladja a földet, mert csak a macera van vele. Persze, az osztrák gazdának elismerem, több pénze van, de mit lehet azzal kezdeni, hogy az elmúlt 50 évben nálunk szocializmus volt, náluk meg kapitalizmus...?
Ha idejön és ahol eddig gaz volt most terem is valami, vagy egy belga a zöldterületen tehenészetet teremt, hát, kinek fáj? A gazda megkapta a pénzét, az államnak van adója, a belga termeli a tejet.
Egyébént mint mondtam, valahogy nálunk nem élnek olyan rosszul a gazdák.
A Fuggereket hagyjuk.

36 Thor911 2012. 02. 06. 15:11

változtató35:
Kezdeném az EU-s támogatásokkal: A legtöbb eu-s támogatás lehetséges felhasználása elég tág! EU-s irányelv hogy arra ad pénzt amire a helyiek kérik, bizonyos kötöttségekkel persze!
Magyarán ha valóban két egymás melletti település ovodára pályázott akkor ez nem az EU hibája hanem a településeké hogy egymással akarnak harcolni hogy kinél legyen! Ez egyébként az iskolákkal is így van! Ott is eddig akár veszteségesen(értsd állami pénzen) tartottak fönn akár két kicsi iskolát minthobgy valamelyiknek le kellett volna mondania róla! Azt mondani hogy itt a szegény települések áldozatok... elég fura!!!

Fuggerek: ők szövetkeztek egy magyar szakemberrel aki profi bányamérnök volt nulla pénzzel és aki elég jó pénzt keresett az üzleten. Ha meg arra gondol hogy a királyi adósság fejében olcsóért kitermelték... Hát ha ismeri a történelmet akkor tudja hogy az uralkodók költekeztek és nem érdekelte őket a gazdaság csak hogy valaki finanszírozza a háborúikat.(a parasztokat meg a a magyar is kisajtolta szóval neki mindegyvolt) Viszont az királyok voltak a mindenhatók akik aztán a Fuggereket tönkretették mert hiába tartoztak nekik irdatlan vagyonnal, egyszerűen azt mondták a Fuggereknek a Habsburgok hogy nem fizetik vissza nekik mert nincs kedvük és annyi! A Fuggerek tönkrementek de nem tehettek semmit!! De valóban érdekes a Fuggerek története!!

Az élelmiszeriparunknak meg pl pont ez az elszabadult forintárfolyam volt jó hiszen megdrágította az importot és így a hazai termék sokkal olcsóbb lett! A kimutatások szerint kimutatható mértékben nőtt a hazai termékek felvásárlása a kereskedők által mert megérte! Ha visszamegy az árfolyam megint olcsóbb lehet az import. Hmmm... érdekes előny a 320-as árfolyam a magyar gazdaságnak pedig állítólag ezzel akarták pedönteni a gazdaságunk!
Ha meg a külföldi megveszi a hazai termőföldet és termel rajta abban én semmi kivetnivalót nem látok hisz ez azt jelenti hogy volt a tulaj aki nem termelni akart rajta hanem jó pénz zsebre tenni! Innentől jobb is ha nem maradt nála! Az osztrák meg megvette hogy termeljen rajta! Nyerészkedő magyar a termelő osztrákkal szemben??

A vízbázis tényleg nem rossz csak nem érünk vele semmit. Hisz nem tudjuk a szaharába szállítani, így az előny helyben marad. Nem mellesleg ez néha áradásokkal jár, néha meg nyári szárazsággal vagy épp a románoktól érkező ciánnal ami kipusztítja a Tisza élővilágának egy részét.

Szóval értem hogy meg akarja védeni szép hazánkat de a kép szerintem árnyaltabb mint ahogy látja!

35 változtató 2012. 02. 06. 13:27

18 hsz.-hoz

Az élelmiszer iparunkat, ha továbbra is tudtuk volna vámokkal védeni, akkor nem lett volna totál versenyképtelen az agyon támogatott EU-s termékekkel szemben. Itt a versenyképességen van a hangsúly. Úgy lökték be ezt az ágazatot a farkasok közé, hogy semmilyen eszközük nem volt ellenük (verseny képesebben termeltek, ráadásul sokkal több támogatást kaptak. Az eredményt láthatjuk...)

A termőföldjeinket nem csak a karvaly tőke támadja (Csányi), hanem a magyar parasztoknál sokkal gazdagabb Osztrák gazdák vásárolták fel. A dunántúli részen (legjobb termőterületek) 1.000.000 hektáron gazdálkodnak!!! (zseb szerződések)

A víznél megközelítés kérdése, hogy "csak" kitermelési jogot szereztek. Én abból indulok ki, hogy a jövő legfontosabb kincse a tiszta édesvíz. További analógia, hogy mit műveltek a Fuggerek azok után, hogy megszerezték a felvidéki érc bányászatot...ezek után számomra ez egy nagyon durva állapot.

Az EU-ba mi befizetünk X-et, cserébe támogatás formájában lehívhatunk 1,5-2,0 X-et, de csak olyan dolgokra amire az EU azt mondja, hogy OK. Így fordulhat elő, hogy két egymás melletti falu leterveztet két 10 csoportos óvodát, mert "csak" 10% önrészt kell hozzátenni. Ez így nyilván idiotizmus. A polgármesternek ideiglenesen jó, mert elmondhatja, hogy milyen szépen fejlődik a falu. Igaz, hogy az önrészt csak hitelből tudja fedezni, és később pedig a fenntartást is, de utánam az özönvíz....A szegény falvaknak, akiknek annyi pénzük sincs, hogy a pályázathoz szükséges terveket előfinanszírozzák pedig semmi sem jut, holott a befizetett X arányos része eredetileg őket illette volna.
Ezért idéztem a Bibliát:
"Mert mindenkinek a kinek van, adatik, és megszaporíttatik, a kinek pedig nincsen, attól az is elvetetik, a mije van" Na ez az Eu....

34 rocktoberi 2012. 02. 04. 18:01

morvai.j.zs.32."Milyen EU-s támogatást szeretnénk "még" ezen kívül? (Brian élete jut eszembe)."-----------Mit kaptunk a rómaiaktól?):):):

33 Thor911 2012. 02. 04. 13:00

calvus: azért azt látni kell hogy Europában két fő irányvonal van!

1. A Német és északi népek gazdaságpolitikája akik felelősen gazdálkodnak és náluk a gazdasági válság elég enyhén jelentkezik! Értsd, a válság miatt "csak" mondjuk 1%-os lesz a növekedés és az államuk fizetése rendben van! Ők azok akik az EU kasszát eddig is bőven túlfizették és jóval kevesebbet vettek ki belőle(lásd németek)! És ide tartoznak a lengyelek is akik jól használták föl az EU forrásokat és következetes gazdaságpolitikát folytattak!

2. Vannak a déli országok mint pl görögök akik lehazudták az eget is hogy pénzhez jussanak ez EU-tól és 2010-ig még csak statisztikai hivataluk sem volt ahol az államról adatokat gyüjtöttek volna! Vagy az olaszok akik még durvábban költekeztek mint mi!

Sokan a két véglet között vannak mint nálunk is! Mi nem költöttünk úgy mint az olaszok vagy görögök de tendenciózusan sokat költöttünk! Ha megnézed mi 2000-óta(privatizáció vége) évente 1000 milliárd hiányt termeltünk. Csak sok évig a GDP növekedés és a világgazdaság előrehajtása ezt elfedte! A gond az hogy ez a költekezés folytatódik nálunk és a görögöknél is!
A görögök az elmúlt 100 évből 30-40-et töltöttek az úgymond "csődszerű" állapotban! Náluk nincs semmi hagyománya a felelős gazdálkodásnak de populizmus náluk is van!
Sajnos nálunk is ez megy!

És hogy mire elég a fizetésünk?
100 éve egy 4 fős család a városban kb 40 négyzetméteren élt, némi petróleummal és élelemmel jól elvoltak. Esetleg taníttatták az egyik gyereküket! Vidéken meg a petróleumon kívül nem sok költségük volt! Na mostanra vetítve ekkora költségeket a havi nettó 100.000-ből szépen megéltek volna!(főleg vidéken)
De ma már kell utazási bérlet az egész családnak, mobiltelefon és előfizetés a családnak,TV és előfizetés, számítógép és internet, autó ha kell és annak a drága biztosítása, fenntartása, orvosi kezelések(hálapénz, gyógyszerek)és akkor még nem is beszéltem hogy annó nem vitte el az állam a fizetés 55-60%-át.
Magyarán a fizetés emelkedett szépen de vele az igények is. számold ki mennyi pénzt visz el az amire 100 éve még nem költöttek semmit mert nem is volt!!!

Magyarán a jó fizetés relatív fogalom ugyanakkor értelmezhető valamilyen szinten. Bár nehezebben mint sok kommentelő gondolná...

32 morvai.j.zs 2012. 02. 04. 11:27

Darkosia [30]: "Nem is éttermeket kéne támogatniuk. Termelő/feldolgozó üzemeket, gépek lecserlését/fejlesztését/beszerzését, a mezőgazdaságot."
A közelünkben egy fémfeldolgozó üzem szinte teljes gépparkját EU-s pályázati pénzekből cserélték le, nem is olyan régen.
Mezőgazdaság: az állami támogatások vajon honnan származnak?...
A gazdák arra költhetnék, amire akarják. (Különben arra is költik.)
Milyen EU-s támogatást szeretnénk "még" ezen kívül? (Brian élete jut eszembe)
Küldjenek ide szakértőket, és mondják meg, hogyan kell üzemeltetni egy vállalkozást, mert mit síkh*lyék vagyunk hozzá???

31 calvus 2012. 02. 03. 22:46

Kedves mindenki! Nem csak a Görögöknél van probléma, hanem mindenütt. Felhívom a figyelmet még egyszer arra a tényre, hogy 4 éve küzd mindenki a válsággal, ki mélyebben ,ki kevésbé mélyen. Megoldás egyenlőre nincs. Próbálkoznak, próbálkoznak, de nem sok sikerrel. Mikor azt olvasom, hogy az EU-nak 15 év kell a kilábalásra, akkor egy kicsit elszomorodom. Ez nagy idő! Az a kérdés, hogy egyáltalán hogyan terveznek 15 évre előre? Számításba vesznek-e olyan tényezőket, hogy 15 év alatt lehetnek olyan természeti katasztrófák amelyek plusz anyagi forrás bevonásával járhatnak, amiket valamiből majd meg kell finanszírozni. Nem beszélve az amortizációs dolgokról (épületek, úthálózat stb...) Mindenhez rengeteg pénz kell. Mire a megszorításokkal kijövünk a válságból addigra költhetünk ezekre a dolgokra, de ezekre a dolgokra a pénz nem lesz félretéve.
Azt feszegetik, hogy a Görögöknek nem 50%-ot, hanem 75%-ot fognak leírni. Ez megoldás lehet, hiszen ha adóbevételeiket tudják erősíteni, akkor hamarabb 0-ra futnak.
Kis hazánkról nem szabadna azt a tényt elfelejteni, amit már előzőekben írtam, hogy EU közepe. Ez hatalmas adottság. Az a probléma, hogy nincs bátorságunk ezzel a lehetőséggel élnünk, mert azt hisszük, nem vagyunk ehhez a feladathoz elég erősek. Megfojthat minket a tőke!? Pedig nem biztos, hogy igaz. Van kölcsönös szükség!pl: Svájc és a tőke! Habár most Szingapúr kezdi átvenni Svájc szerepét. Az a baj, sokan két lehetőséget látnak. 1., Úszni az árral szemben 2., Sodródni az árral. Pedig van 3., Kiúszni a partra.
Nézzen mindenki szét a saját lakókörnyezetének 2 km²-s körzetében és számolja meg mennyi rendben lévő, hitelmentes ház van. Az eredmény ………………………… Az alap probléma itt kezdődik. Persze abban is igazság lehet, hogy nem kell saját tulajdonnak lenni. Viszont nincs meg a háttér . ( bérbeadással foglalkozó ingatlan irodák, akik vállalják a felelősséget is a bérbeadásért egy bizonyos jutalék fejében. Mondjuk ez egy másik téma.)
A másik: van környezetünkben egy pláza, ahol a dolgozók többsége 75-85 e HUF nettót keres havonta napi 8 óra munkáért. Mire elég ez? Meg van-e becsülve a munkája?

Bocsánat! Egy kicsit elkalandoztam!

30 Darkosia 2012. 02. 03. 20:14

rocktoberi 2012. 02. 03. 15:44
Egyetértek. Csak inkább arra próbáltam keresni a választ, most mit kéne csinálni, nem arra, hogy a múltban mit kellett volna másképp.

ppbgtszk 2012. 02. 03. 15:04
"Szlovénia is EU tag, és megtartotta a gazdaságát, nem árusította ki a nemzetgazdaságban fontos szerepet játszó cégeket, ez nem EU függő."
Így igaz. Csakhogy a kiárusítás nem a nép által történik, hanem a politikusok döntenek róla. Azon lehet elmélkedni, hogy alkalmatlanságból vagy lefizethetőségből (szerintem amúgy utóbbi volt a jelentősebb, de mindkettő egyszerre) ment ebbe az irányba a politikai elitünk. De attól még az eu-beli vezetők is kellettek hozzá, biztos, hogy ebbe az irányba próbáltak terelgetni minket.

zerge 2012. 02. 03. 13:27
Ez nem így működik. Nem lehet bármire pénzt kérni. Nálunk pl. először fel lett újítva a gimnázium tetőszerkezete, majd 2 év múlva az egész épület. Ezenkívül százmilliókból fel lett újítva a kollégium is, amiben nem lakik tucatnyi hallgató se. Mert arra adtak pénzt. De nem az a baj, hogy adtak pénzt, írtam, jobb ez mint a semmi.
És ez a manőver is csak annyira támogatja az ipart, mint amikor halat adsz az embernek, ahelyett, hogy halászni tanítanád meg. (amúgy az építőiparunkkal az eu nélkül is komoly gondjaink vannak, az is megérne egy kis utánajárást kinek az érdeke fenntartani a jelenlegi rendszert)
Nem is éttermeket kéne támogatniuk. Termelő/feldolgozó üzemeket, gépek lecserlését/fejlesztését/beszerzését, a mezőgazdaságot. Érdekes, a francia gazdákat arányaiban jobban nyomatják, mint nálunk.
Szóval amikor számvetést készítünk ezt nem szabad elfelejteni, hogy a "kaptunk" oldalon lévő összegek nagy részét haszontalan dolgokra kaptuk. És ez nem az önkormányzatok hibája.

29 rocktoberi 2012. 02. 03. 15:44

Darkosia.26."Ennek ellenére én nem mondom, hogy ki kéne lépni az euból. Borzasztó károkkal járna."--------------nem kellett volna belépni de 90 után mindegyik kormány efelé a lépés felé terelte az országot.Amikorra beléptünk már mindegy is volt mert a kereskedelmünk túlnyomó része már oda irányult és ők is szabadon behozhattak ide bármit.A saját tulajdonú gazdaságunkat pedig szépen leépítettük a nyugati országok érdekeinek megfelelően.Egyetlen nyugati országban sem olyan alacsony az állami tulajdon aránya mint itt.Attól,hogy egy unióban vagyunk velük ezek még mindannyian versenytársaink és úgy alakítják az uniót,hogy az az ő érdekeiket szolgálja.

28 ppbgtszk 2012. 02. 03. 15:04

Szlovénia is EU tag, és megtartotta a gazdaságát, nem árusította ki a nemzetgazdaságban fontos szerepet játszó cégeket, ez nem EU függő. Náluk hazai termékeket lehet zömében látni a boltban (mondjuk van ennek árnyoldala is, pl. csak helyi UNION sört kapni, ami tán kutyább, mint egy Adambrau). Nekünk nem kellett EU ahhoz, hogy szétverjük. Ostoba hatóságaink hathatósan segítettek ebben. Sikeresnek mondható ágazatunk volt a könnyűipar, azt meg lehetett fojtani az olyan (nem EU-s) behozatali vámtételekkel, amivel a kínai pólót 2 Ft, a felsőruházatot (kimdzsongil pufidzseki) 50 Ft értéken lehetett behozni. Tönkrement a VOR, az egerszegi ruhagyár, stb, tízezres nagyságrendben foglalkoztatók. Jópár éve emlékszem, hogy pedzegették az ügyet, kik is a felelősek a sok megszűnt munkahelyért, de aztán csönd lett. Pedig ez nyilván nem mehetett sok éven át véletlenül így. Közben meg a vérszívó VPOP arany vállapokkal büszkén pózolt a hírekben, mikor sikerült 2 ukrajnai kislányra lecsapniuk az ülés mögé dugott pár csík cigivel.
  1 3 4

A legújabb hozzászólások

mpolgar // 2012 // máj // 17

Kedves Oer Jee! A cölibátus kérdése nekem is csípi a szememet. No, nem akkor, ha valaki önként vállalja. De, ha mástól elvárja, hogy teljesítse, vagy, tagadja meg úgymond, bi...

Veszélyben vannak-e a lengyel katolikusok? (27)
Oer Jee // 2012 // máj // 17

Kedves csakhaérted! A gazdagoktól "elvenni" szöveg nem fedi a valóságot. Alapból azt gondolom, hogy ha valóban a pénz motiválná a gazdaságot, ha valóban a társadalmi hasznosság...

Kísértet járja be Európát (13)
visnja // 2012 // máj // 17

demi franc Egészen rossz a következtetés.Mármint a kettős állampolgárságról.(Véleményem szerint.) Másrészt,nagyon nem helytálló olyat feltételezni,hogy akik elvesztették magyar...

Honosításról jót vagy semmit? (140)
sors // 2012 // máj // 17

Tavaly 13,6 milliárd forint nyereséget ér el az MNB. A Magyar Nemzeti Banknak (MNB) 13,6 milliárd forint nyeresége képződött tavaly, szemben a 2010. évi 41,6 milliárd forinto...

Bárcsak úgy élhetnénk, ahogyan élünk! (635)
Oer Jee // 2012 // máj // 16

Kedves Gschenker! A történelem az élet tanítómestere? Ha elég lenne a kommunikációhoz az a töménytelen bölcsesség, amit illik tudnunk, akkor a beszélgetések vívó órákká vált...

Nacionalista-e a kereszténység? (115)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva