170 komment
A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá.
Ha még nem regisztrált,
tegye meg itt!
Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.
172
laszti51
2012. 03. 04. 02:59
Kedves Morvai J.Zs!
,,de akkor mit is akart a nép?"
Mivel addigra Klebelsberg és Hóman nagyszerű munkája beérett
/3 év alatt felépült az ország! 1945-48! Bécsben csak 46 végén van villany!!/ + a szintén Hóman ötlet NÉKOSZ-mozgalom is nagyszerű embereket produkál, íróinkról nem is beszélve... És friss még az élmény a háború előtti kapitalizmusról, továbbá a Rákosi-terrorszocializmus bukása!Magától értetődik, hogy az eufonikus egységélmény hatására valami újat nagyszerűt kell létrehozni!És adja magát: ami a két rendszerben pozitív volt,azt kell megfelelően ötvözni!
A 60-as évek végéig, komoly emberektől hallottam,négy illetve hatszemközt: ha győzött volna a forradalom,Ausztria csak a rendszámunkat nézhetné...
Az ember valóban azt akarja amit olyan klasszul megfogalmazott!
Karátson Gábor mondatában a hangsúly megítélésem szerint azon van,végre az egész magyar nép,tehát nem a nemesi nemzet,- pár száz ávóst nem számítva- Nemzetként ébred fel mély álmából, s akar valamit és egyet akar:,,Se kapitalizmust ,se szocializmust!
Egyébként egy tüntetésen frappáns rövid tömör jelszavakra van szükség:
,,Üresek a vagonok ,mehetnek a davajok!Mars ki ruszki!Kádár János nagy csibész,hozzák vissza Nagy Imrét!-ezekre emlékszem.5 évesen az Sz. Pityuval az üveggyári dolgozók fantasztikusan jókedvű tüntetésekor ilyeneket kiabáltunk.Óriási élmény volt!
Nagy Imre múltját,NKVD-és véres időszakát ismerem és hanyatt estem volna,ha egy bolsevik ne a pártjára jellemző pályát fusson be:,,vérben fogantak,vérben születtek,vérből élnek!"Amit Nagy Imre miniszterelnöki tevékenységéről ír,sok mindenben igaza lehet,ezekre nem gondoltam.Mentségére legyen mondva valahogyan úgy került hirtelen az események középpontjába mint Pilátus a krédóba.
Számomra Nagy Imre nagysága abban van,hogy bár bolsevikként tökéletesen tisztában van játékszabályokkal:tehát ha Kádárral nem próbál egyezkedni menthetetlenül felkötik,sőt talán kínzás is szóba jöhet..sőt hosszú kínhalál is hiszen ezektől minden kitelik.Mi lesz a sorsa a családjának?Ennek ellenére emelt fővel vállalja!Életét ismerve, katarzis nélkül ez az emelt fő lélektani képtelenség!
,,Az Evangélium nem a bűnt nézi ,hanem azt hogy az ember a létrontás kellős közepén a jóvátételért milyen erőfeszítést tesz."
,,A köztársaságtéri mészárlásra,lincselésekre sokan hivatkoznak."Ezen azért csodálkozom,mert pl a francia forradalom hulláit 200 000! a kommün és bolsevik forradalom gaztetteinek tömegeiről meg alig akad említést.Nem rég olvastam Örkény István naplóját amit a forradalom alatt írt.
Ezeken a lapokon áradozik a forradalom tisztaságáról,a forradalom humoráról,a pogromok lincselések okos megakadályozásáról,a szolidaritásról.Ezt egy olyan nagyszerű író írja,aki nagyon sokáig buzgó híve volt a szocializmusnak,de 56-ban a Szabad Kossuth Rádióban ő mondotta azt a szállóigévé vált mondatot:,,hazudtunk éjjel,hazudtunk nappal,hazudtunk minden hullámhosszon!"
Hitványság tekintetében nem minden nép egyforma.A gulágon például a finn hadifoglyokat szinte alig őrizték.Ennek az volt az oka,hogy egyenként nem voltak hajlandóak megszökni,mivel ez estben az egész tábort büntették volna,együtt meg nem volt esély.Egyszer valaki besúgásra vállalkozott közülük,de két nap alatt bicska volt a szívébe,mert olyan összetartás volt közöttük,hogy rögtön megbeszélték a két nap időbeosztását,ki hol tartózkodott!
Nádasi Alfonz OSB Hadifogságom Naplója
Mi lenne jó nekem?
Ha minden magyar emberke jól érezné magát a bőrébe.Ha lenne mindenkinek négy órás munkahelye,/ a technikai fejlődésnek ez volna a feladata és nem a munkahelyek megszűnése/ az emberek többsége nem dolgozni szeret hanem játszani!Mindenkinek biztosítani kellene a tisztes szegénységben való megélhetést!Természetesen aki többre vágyik az dolgozhasson
kedvére.Ha a halál kultúrája helyett az élet kultúráját választanánk.Ami igazán boldoggá tenne,hogy nagyszerű házasságokban nagyon sok gyermek szülessen.Természetesen nekem is sok unoka.Ha újra lennének nagyszerű barátságok.Ha ez a nép táncolna..
171
laszti51
2012. 03. 03. 01:33
Kedves Zerge!
Kádár azért hazudott amnesztiát decemberig,hogy az egységes nemzeti ellenállást megtörje,megossza illetve leszerelje.Aztán januárban,vagy februárban elvtársai között meghirdette ,,a körmenetben kell akasztani"doktrínáját!A vészkorszak rémtetteit éppen úgy elítélem mint ön,de ehhez Horthynak és rendszerének semmi köze.Egy megszállt ország voltunk,ráadásul a háború pokoli bugyrában s az elaljasodás melegágyában.S egy Kádárhoz hasonló gazfickó,alias Szálasi Ferenc ugyanúgy felhasználta a söpredéket mint 56 vérbefojtója Kádár János!!
Horthyt még Sztálin sem javasolta,hogy Nürnbergben bíróság elé állítsák, mint háborús bűnöst!!!
A Horthy rendszerrel kapcsolatban nekem sincsen nosztalgiám.Az édesanyám nyolcgyerekes cselédcsalád 7.gyermeke.Mérhetetlen szegénységben éltek,dolgozni kellett fillérekért az uraság földjén és mostanában már /94 éves/bevallja talán összesen 3 évet járhatott iskolába...
DE amit a Keszei Tanító Úr és a Kakas Aladár plébános tanított,az olyan szinten asszimilálódott lényében, hogy az egész família és baráti kör megcsodálja.Nincs olyan összejövetel vagy esküvő,ahol ne mondana el,vagy ne énekelne el mindenféle lámpaláz nélkül akár 100 ember előtt valamilyen gyönyörű többnyire valaha tanult hazafias,humoros,tanulságos történetet,verset vagy egy Pesten tanult kuplét./Pesten is szolgált egy úri családnál,ahol hihetetlen műveltséget szívott magába!Egy nagypolgári család tagja egyszer megkérdezte tőlem ,hány polgárit végzett az édesanyám?Sajnos mind a hét testvérének a családja,mármint a gyermekeik családjai szétestek ,tönkre mentek, egyedül miénk van együtt.Egyedül az édesanyám, mivel mélyen hívő nevelt bennünket vallásos szellemben,ez a titkunk.Az öcsém a feleségem húgát vette el,tehát gyermekeikkel is egészen mély a kapcsolat.Minden vasárnap viszem a 94 éves anyámat a templomba,ahol a nővérem és olykor az öcskös is vár bennünket,utána kávé az anyunál /egy tíz emeletes házban lakik és ellátja magát,persze a nővérem szinte naponta én és az öcskös két naponta látogatjuk.Utána ebéd nálunk ,a nővérem is mert özvegy stb.
Moldovát egy ideje nem veszek a kezembe,mert hibbantnak tartom,vagy legalább is komolytalannak. Legalább négy alkalommal láttam a tv-ben,hogy végig vigyorogja a beszélgetést. Amikor először láttam,rögtön beugrott ez a töklámpa stílus védelem akar lenni.Mit takar mitől fél ez az ember.Aztán a riporter azt mondta. Kádár sokak szerint hazaáruló és tömeggyilkos...A vigyor egyből eltűnt Moldova arcáról és rátámadt az újság író asszonyra:Haza áruló maga!Tömeggyilkos maga!!!
Hamvas Béla:,,Nem az elmélet hat rám hanem a létezési képlet,nem a tanítás,hanem a magatartás ,nem az ábra ,hanem a személy"Hamvasban az a lenyűgöző számomra,hogy az első világháború galiciai frontján meghal mellette sárban mocsokban egy Ember,képtelenség ,hogy ennyit érjen egy emberélet. itt valami mérhetetlen gazság van a háttérben...Hiába szerel le a kérdés ott motoszkál benne,honnan ez a mérhetetlen aljasság?Beiratkozik a Bölcsészkarra,de nem fejezi be mert lényegtelen kérdésekkel foglalkoznak ott szerinte ehhez képest.Megtanul egy halom nyelvet,hogy eredetiben olvashassa azt a több mint 20 ezer könyvet amit ennek kiderítéséhez szükségesnek tart.És egyetlen korszakot sem tagad meg hanem mindent a helyére rak...
,,mintha egyfajta felsőbbségesebb nézőpontot képviselne"
Ha így látja,akkor biztosan így van,és szégyenkezem. Gyerekként, meg később is gyakran halottam hogy kórusban gyalázzák a hitet ,a vallást,az egyházamat,és főleg bennünket.Megkaptuk a bélyeget,hogy a tudomány korszakában csak a mafla, vagy tudatlan ember lehet vallásos...
Ezen már illene túllépnem,köszönöm a szíves észrevételt!
170
zerge
2012. 03. 02. 14:14
A közös ellenség összekovácsolja azokat is, akik természetesen nem állnának egy oldalon. Nem oly rég pontosan ez történt, igy lett meg a fidesz 2/3-a. Az emberek nagyrésze nem a fideszre szavazott, hanem az mszp ellen. Aztán utána kiderült, hogy mégsem annyira egységes ez a szavazótábor. Mondjuk az más kérdés,hogy sok ember viszont most magának sem meri bevallani, hogy nem ezt akarta és csakazért is ragaszkodik a szavazásához - mert ember kell ahhoz, hogy azt mondja 'hibáztam'.
169
mpolgar
2012. 03. 02. 13:21
Kedves Morvai!
Régi kérdésem, amit Ön is feltett.
Mit is akart a nép 56-ban, vagy, ha úgy akarom, mit, akartunk mi?
Lehet ragozni a 20-ik század történelmét, kapunk választ erre a kérdésre? Úgy őszintén, igazán, és minden népréteg köréből, egységesen, és egyetértően, egy szándékkal?
Talán, ez a bajok forrása. Mindenki mást várt, más reményekkel, más haszonnal, más kilátásokkal.
Ez, a „mi” nekem még mindig nyitott. Mert, minél idősebb vagyok, ezen a palettán annál több szint látok.
Nemcsak a régin, a main is.
168
morvai.j.zs
2012. 03. 02. 09:58
Kedves Laszti51 [166]!
Ne haragudjon, hogy beleszólok, de akkor mit is akart a nép?
Jó: tudjuk, se kommunizmust, se kapitalizmust!
De akkor mit? Feudalizmust, vagy mit? Ma is tudjuk, hogy mit nem akarunk. De ezzel egy amőbaköpésnyit sem vagyunk előrébb.
Elmondom én, mit akar az ember – ha nem haragszik.
Nyugalomban és békében szeretne élni, dolgozni, munkájáért méltányos (mind anyagi, mind erkölcsi) elismerésben részesülni. Szeretné megélni az élet örömeit, az emberi kapcsolatok legcsodálatosabb mozzanatait. Szeretne szabadideje felett önállóan rendelkezni, és boldogságot szerezni mind magának, mind társainak. Szeretné megismerni a világot maga körül, amennyire csak lehet. Szeretné, hogy gondolatait szabadon kimondhassa, véleményét olyan dolgokban, melyek embertársait is érdeklik, bátran hangoztassa.
Mi köze ennek ideológiákhoz?
Jóval kevesebb köze van hozzá, mint magához az emberhez.
Karátson Gábor mondja, hogy a forradalom előtt a magyar nép legalább 300 év óta szinte alig akart valamit.
És előtte – meg egyáltalán bármikor – mit akart a nép?
Javaslom: nép alatt ne az egyházi, nemesi elitet tessék érteni, hanem azokat is, akik kisuvickolták őket!
Nagy Imréről – ha kérhetem, óvatosan – ne zengjen több ódát!
Az NKVD volt besúgójáról beszélünk, akinek jelentései alapján emberek tucatját akasztották fel Sztálin várában.
Mit akart ő ’56-ban?
Hivatalban lévő miniszterelnökként mit tett a Köztársaság téri mészárlás megakadályozásáért?
Embereket lincseltek meg, köztük egyszerű hivatalnokokat is, adminisztratív dolgozókat, akiknek szintén van családjuk.
Ez hát a demokrácia, ez lenne a törvényes eljárás?
Bejelenti a rádióban, hogy Magyarország kilép a Varsói Szerződésből.
Ugyan, hogy gondolta ezt???
Azt hitte, ölbe tett kézzel nézik Moszkvában? Még esetleg el is sírják magukat?
Hány száz ember életéért felel Nagy Imre ezzel, meg az azt követő tankos berobogással?
A kritika fegyvere hatástalan a fegyver kritikájával szemben – ő ezt nem tudta?
Írja, hogy a forradalom hatására katarzist élt át.
Az akkori hatalom már jóval a forradalom előtt eldobta Nagy Imrét (vagy talonba tette), tehát nem állt egész korábbi életében a gazemberek oldalán.
Nagy Imrének nagy pozitívuma szerintem, hogy volt egy terület, amelyhez értett, szakmailag megpróbálta kikúrálni magát, amennyire csak lehetett – és főként megpróbált az adott területen szakmai szempontok alapján gondolkodni, és nem politikai szempontok alapján. (Ezért lett félreállítva.) Ez persze jelenthet, vagy sugallhat nem kevés empátiát bizonyos társadalmi osztályok iránt – ami egyébként helyes, és (normális esetben) a szakmaiság védjegye is egyben.
De azért olyan erkölcsi magaslatokba nem lökném, mint ahogyan sokan megteszik.
Elnézést a túlkapásaimért (magam is forradalmi hangulatba kerültem – pedig nem igazán szerettem volna), ez csak az én véleményem, ízlésem. Ha pedig már mindenképpen ki kell jelölnünk magunknak vezérfonalként életpályákat, hitvallásokat, magam javasolnám, beszélgessünk inkább Bibó Istvánról, vagy Kovács Béláról.
Tamási Áron szavai („aki embernek hitvány, az magyarnak alkalmatlan”) jól hangzanak, de ilyen mondásokat minden nép tud fabrikálni magának. (A magyart behelyettesítve, persze.) Viszont az ilyen nacionalista szövegek (mert az) jót tesznek a gyors elszállásoknak.
Ne legyenek kétségeink a felől: magyarok közt is van ugyanannyi hitvány, mint más népek fiai között! Attól még nem mondhatjuk rájuk, hogy nem magyarok. Még nagyobb bajban vagyunk, ha nem úgy tekintünk rájuk – vagyis nem vesszük figyelembe, hogy emberek hitványsága általános jelenség, nemzeti hovatartozástól függetlenül.
Még valamit megkérdeznék: Önnek mi lenne a jó?
Csak azért mertem megkérdezni, mert ma 1/3 éhezik, két szöglettel meg (ami nem a kapu mögé megy) Ön szerint nagy pénzeket lehet zsebre tenni.
A k.rendszerben fordítva volt – az se tetszett.
És ha ez lehetséges (márpedig valóság), akkor ugyan mennyit érnek Tamási fenti szavai az erkölcs értéktőzsdéjén?
167
zerge
2012. 03. 02. 09:24
Kedves laszti
Érdekes mennyire más képünk van az elmúlt rendszerről, habár koromnál fogva kevesebb természetesen a rálátásom.
Azzal magyarázom hogy Kádár mindenkinek amnesztiát adott, hogy megpróbált egyfajta társadalmi konszenzust elérni és a célja nem az volt, hogy mindenkit a Dunába lövessen, mint ahogy azt előtte egy másik rendszer megtette.
Sajnos nekem soha az életben nem lesz a Horthy-rendszerrel kapcsolatban nosztalgiám, akkor már inkább a Kádár-rendszer. Lehet ez családi hátteremből ered, mert én az aluliskolázott, cselédsorból kikerült családból származom. Viszont rengeteg szeretetet kaptam és példát a helyes életről. Ez a 'mefisztói alku' engedte meg a családomnak, hogy normális életet éljen és ne a cselédszobában lakjanak. Kicsit olyan ez, mint amikor az afrikaiakat az állatvédelemről oktatják ki - talán nekik vannak előrevalóbb dolgok - ugyanigy a lázongásnál előrébbvaló volt a törekvés a normális életre. Persze sok dolog köszönhető '56-nak, az engedékenyebb rendszer például. Egyébként szerintem Hamvas mellett egy-egy Moldova is elfér olvasmányként, ha idejébe belefér.
És akkor még egy dolog: sajnálattal látom, hogy mintha egyfajta felsőségesebb nézőpontot képviselne azokkal szemben, akik nem kaptak vallásos oktatást, vagy nem vallják a konzervativ értékeket. Ha nem igy van sajnálom, de ahogy mindig hangsúlyozza, hogy a vallásos nevelés mennyivel többet adott és hogy az 'Isten, haza, család' jelszavak mennyivel többet jelentenek minden másnál az kicsit ezt az érzetet kelti. És az rendben van, hogy vitázunk, de sajnos erre nem tudok reagálni.
Úgy általában úgy érzem részemről ennyi. Ha gondolja válaszoljon, elolvasom, de irni már nem fogok.
166
laszti51
2012. 03. 02. 01:17
Kedves Zerge!
A kádár-rendszer tömény hazugságra és megfélemlítésre épült.Az egyik ilyen hazugság,hogy a nép nem tudta mit akar.A forradalmat már rég vérbe fojtották, de a munkástanácsok még sokáig kezükben tartották a hatalmat,nem engedtek és kitartottak.Decemberben Budapesten a történelemben egyedülállóan hatalmas nőtüntetés volt!!!Mivel tetszik magyarázni,hogy december végéig kádár mindenkinek amnesztiát ígért???
Naná,hogy a forradalomért börtönt viselt egyetemistának,a ma is élő nagyszerű írónak és festőművésznek Karátson Gábornak kell hinni,aki azt mondja,hogy a magyar nép a forradalom előtt legalább 300 év óta szinte alig akart valamit.És most az volt a fantasztikus,hogy az egész nép mindenféle külső súgás nélkül végre valahára akart valamit és egyet akart:Se szocializmust se kapitalizmust!!!
Nagy Imrében azt tisztelhetjük,hogy valódi bolsevik létére a forradalom hatására olyan katarzist élt át,hogy rádöbbenhetett, egész korábbi életében a gazemberek oldalán állt.És levonva a konzekvenciát, inkább a mártírhalált vállalta,minthogy még egyszer a történelem söpredékével parolázzon, vagy minimális közösséget vállaljon.
Nyilvánvalóan a további fegyveres ellenállásnak nem volt értelme.Hogy az alul iskolázottak,az apa nélkül felnőttek /háború után vagyunk alig tíz évvel/,a cselédsorból kikerültek
megkötik a mefisztói alkut és belépnek a pátba és munkásőrök lesznek,hát üsse kavics!!Ezt korábban más népek is meg tették.
De azt ,hogy kijönnek a börtönből az 56-osok ,és volt barátaik átmennek az utca másik oldalára,vagy akikkel együtt vettek részt a forradalomban csak ők éppen megúszták valahogyan börtönt,s ezek kioktassák őket nagyképűen,hogy nem kellett volna hőzöngened,hülye voltál...én előre tudtam,s időbe kiléptem...Karátson azt mondja, amikor kijött a börtönből,olyan fordulatot olyan szellemi elsötétedést tapasztalt idekinn,hogy jobb lett volna visszamenni,mert szerinte odabent a klotyó 20-as izzója nagyobb fényt adott...A háború után a fogságból hazajöttek iránt maximális volt a társadalom részéről a szolidaritás!S most az 56-sokat kiveti magából a társadalom legnagyobb része...Micsoda Árulás!!
Hamvas Béla azt írja,az írástudók behódolása volt a gazemberség kvintesszenciája...,,soha nem volt még nép akit így elárultak volna...soha nemvolt még nép amelyet így magára hagytak volna...nem csoda hogy az iszonyatos árulástól összeroskadt...milyen lesz az a történelem amelyet majd ezek írnak?...élnek ,éldegélnek mintha életnek lehetne azt hívni amit ezek élnek?...a behódoltaktól való undorom olyan mértékű volt,hogy nem mertem bemenni olyan házba,ahol ezek felbukkanhatnak,mert féltem ,hogy a vizeletem a csatornában érintkezik az övékével és beszennyeznek"...Hamvast kapásból idéztem,de minden mondat megtalálható csak nem biztos ,hogy egy helyen.
,,aki embernek hitvány az magyarnak alkalmatlan"-ez Tamási Áron idézet.Nem sérteni akarok,minden egyes embert külön külön megértek hogy miért hódolt be,csak rohadt nehéz volt egyedül lenni...hiszen az édes élet javaira valamennyien vágyakozunk!
Ma is ,,guláskommunizmusról",,legvidámabb barakkról" rizsázgatnak,miközben a k.rendszer a behódoltak tömegei ellenére is fosott rendesen.86-ban a forradalom 30 éves évfordulójára időzítették az akkor nagyon népszerű ,,Isaura" sorozatot.1986 október 23-án este a 30 ezer lakosú városban kb.másfél km.hosszú úton este 8 órakor senkivel nem találkoztam...pontosabban egyszer a rendőrautóval.
Egy ilyen öntudatától megfosztott népet,persze hogy féltek a globalizációtól még ha ennek van pozitív oldala is.Ha a globalizáció irányítói felelősségük tudatában levő, megbízható,hiteles emberek lennének akkor sem lenne egyszerű a képlet,de így hogy az egész úgy működik mint a személytelen üzem,ezt egyenesen félelmetesnek látom.pl.Egyharmad éhezik,egy futballista meg rúg két egyeneset,s dől a zsozsó.
Gyerekeim nem sikeresek,mai általános vélekedés szerint inkább balekok...De én büszke vagyok rájuk,hogy talentumaikat nem pénzre váltották,hanem normális életre..
165
zerge
2012. 03. 01. 12:28
Kedves laszti
Azért, mert '56-ban kétszázszoros túlerő ellen lázadtunk fel (most gondolom már a forradalom második szakaszáról beszélünk), még nem jelenti azt, hogy a nép tudja, hogy mit akar. Azt tudja, hogy mit nem. Nem akar 'ruszkikat' az ország területén. De hogy utána mi is lesz és hogyan, nos arra igen kevés elképzelés volt. Hogy mást ne mondjak, Nagy Imre volt a forradalom egyik emblematikus alakja, aki szegény azt se tudta hogy került oda és végképp nem nevezhető szocializmus-ellenesnek vagy vallásosnak.
Hogy a mefisztói alku mennyire volt rossz, nos, alternativa is volt bőven - pl. az országot a földdel is egyenlővé lehetett volna tenni, ahogy tették a németek Varsóval. Egyébként érdekes, hogy ezeket a szavakat mondja, mert egyik kedvenc történelmi alakomra, Görgeyre is hasonlóakat mondott Kossuth, aki szerint inkább addig kellett volna harcolni, amig egy magyar is él. Kösznöm szépen, én ilyen politikát nem kérek. Úgy látom ebben nem fogunk egyébként sem megegyezni.
Egyébként azt én kikérem magamnak, hogy bárki is meghatározza, hogy kik azok akik "embernek hitványak és ezért magyarnak alkalmatlanok" legyen az bármilyen hires. Sajnálom ezt a kirekesztést én sohasem fogom pártolni. Azért mert valaki párttag még lehet igazi magyar.
Gratulálok, hogy ilyen sikeres gyermeke van és hogy ilyen könnyen vett minden akadályt az életben. Sajnos nekem eddig mindenért keményen meg kellett dolgoznom, de a családom is erre nevelt, habár vallás nélkül. Csak úgy simán, hogy jó ember legyek.
Egyébként akkor ezek szerint egyetértünk, hogy a globalizáció lehet jó dolog, csak épp vannak emberek, akik rosszul használják. Mert habár egy szóban elismerte, hogy kedvenc iskolájában is rendelkezésre állnak a globalizáció által biztositott eszközei de valahogy lemaradt, hogy 'és ez bizony jó' - de vettem a bátorságot és odagondoltam. Egyébként sajnálatos módon az ország legjobb iskolái nem egyháziak, és biztosithatom első kézből, ott is nevelés folyik. Mert a kettőt nem lehet egymástól elválasztani.
Hirtelen ennyi jutott eszembe.
164
mpolgar
2012. 03. 01. 11:33
Kedves Laszti!
Ilyen sikertörténeteket én is tudok mondani a gyerekeimről, sőt, magamról is.
A baj az, hogy széles körben ezek nem „játszanak”. Mert, mindenki a maga sikertörténetét szereti, vagy azt, amit követendőnek, vagy praktikusan követhetőnek lát.
És, mit nevezünk egyáltalán sikertörténetnek? Mindig azt, amivel többek, jobbak vagyunk másoknál, és nemcsak magunk előtt, hanem, mások ítélete szerint is.
Jön a következő kérdés: mások számára mi a siker?
És, itt elakadok, mert, lehet nekem, másnak, kiforrott nézete ezzel kapcsolatban, ha a környezet másként ítélkezik.
És, az ítélet mércéje pedig, többnyire a valós, pénzben, befolyásban kifejezhető siker, az, pedig, ugyebár, a mocskos anyagiak. Még akkor is, ha az, hosszútávon, mint erkölcsi érték, nem fog működik. Először a túlélés, utána jön a filozófia, a gondolkodás ereje, a kultúra, meg minden más érték, ami, a túlélés nélkül pusztán elméleti kérdés.
Pedig, a mában élünk, és ebből kell létrehozni a holnapot. Milyen áron? Nem tudhatjuk. Mert, mindig a túlélőnek, sőt, a jobb kondíciókkal túlélőnek van esélye.
Számomra valahol, valami módon itt borul fel az egyensúly.
163
laszti51
2012. 03. 01. 01:01
Kedves Zerge!
Már bocsánat ,de 56-ban a kétszázszoros túlerő ellen lázadt fel ez a ,,a korbácshoz és igához szokott nép"!Hogy ekkora rizikót vállaljon, és közben azt sem tudja mit akar -ez ugye a legnagyobb képtelenség!
A Magyar Forradalom ,,fiatal volt,nagyot akart...mert,s ezért áldozatot hozott,ebbe belehalt...,s vércseppjeivel megtermékenyítette a földet...Dicsőség legyen mindörökké azoknak, akik életüket áldozták"!
- és a pufajkások,továbbá a K-rendszerrel a mefisztói alkut megkötők nem a realitás emberei voltak, hanem ,,embernek hitványak és ezért magyarnak alkalmatlanok"! /800 ezer páttag!/Ezért az iszonyatos ÁRULÁSÉRT fizetünk még egy darabig...
Mózes 40 évig vezette a pusztában az egyiptomi húsosfazekakat visszakívánó,öntudat nélküli rabszolgává züllött népet,pedig 3 hónap alatt az Ígéret Földjére vezethette volna őket.
Egy öntudatos népnek, a globalizáció csak jelenthetne. lásd.:finnek
A Bencés Gimnázium példáját azért hoztam fel,mert ott nemcsak tanítanak hanem nevelnek is.A leányom,aki 2 évvel idősebb a fiúnknál /tanári és tanítói diplomával is rendelkezik/ a mai napig szememre hányja,hogy a helyi -megyénk 3. legjobb gimiébe- írattuk be, és nem valamelyik egyházi iskolába mint a fiunkat és unokatestvéreiket,sőt ismerősök gyerekeit is- kérésükre!!!Most összeszámoltam 13 gyerek!Közöttük egy kimondottan ,,vörös család sarja"!És láss csudát mindenki hálás ,de ők voltak a leghálásabbak!!
,,a győri Bencés Gimnáziumban is most épp interaktív nyelvórát tartanak" .
Így van.A fiam ott tanít, angol-latin szakos,de az olasz és francia is megy és görög és orosz mellett most a kínaira fáj a foga.
Mivel klarinét-verseny döntőit mindig Győrött rendezték,szüneteiben párszor beléptünk a gimnáziumba.
8. osztályos korában,valaki visszamondta:,,szeretnék abba a gimnáziumba járni ahol apám koptatta a padokat és a lépcsőt..."És az akkori három és félszeres túljelentkezéskor a második legjobbat érte el.Gőze nem volt a bölcsészkar utolsó évében,hogy mi is lesz.Aztán véletlenül Pannonhalmára helyezték próbatanításra,s úgy megtetszett neki,hogy ott is akarták fogni...Közben a győri bencés tanárok ellen volt egy focimeccs - /persze a lasztival is pertuba van/- és az igazgató úr meghívta egyből Győrbe és naná az alma materünket választotta.
A diákjai imádják és ő is őket,és már az első évben őt választották az év tanárának...Én még tőle egy negatív megjegyzést egyetlen diákjáról sem hallottam.Ennek ellenére magasan Hoffmann Rózsáék elképzelését látja jónak,és Pokornira a korábbi szimpátia ellenére is nagyon ki vannak akadva... És most bocsánatot kérek,én összeengedném a fiamat a liberális guruval Vekerdi Tamással!A szülők hoznának akár másfél éves kortól bármekkora korig kisgyerekeket.És megnézném kivel teremtenének először kontaktust,illetve kinek az ölébe ülnének először a gyerekek!!Mintha varázsütés érné őket,úgy közelítenek hozzá kicsik és nagyok!Nem csak a családunk,hanem a família a baráti kör összes gyerekéről beszélek!Ha ,,,keaput" a másfél éves unokám meglátja megszűnik számára legkedvesebb szava a ,,nem".A főzelékek semmi idő alatt elfogynak,s az angol ,,szpikcső"-től a verses mondókákig, a hüp-hüp-hüp barba trükkig, ,,a talpra magyarig" bármit megtanul tőle.Ismeretlen fogalom az erőltetés,csak addig van ismétlés amíg a csöppség mondja,hogy ,,még egyszer"!És a fiam is magasan a poroszos tanítás híve,annak ellenére,hogy ,,varázslatos tanáregyéniség" diákjai szerint.