[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

KOMMENT.HU

hirdetés

Több euró, kevesebb demokrácia?

// 2012 // feb // 13

Az eurózóna új költségvetési szabálya - amelyet Orbán Viktor nem fogadott el, aztán mégis - felveti a kérdést, hogy Magyarország csatlakozhat-e az euróövezethez. A paktum önmagában nem oldja meg az eurózóna válságát, viszont meggyengíti a demokráciát.

Forrás: AFP

Ajánlat

Az új költségvetési paktum, amelyet az Európai Unió vezetői hamarosan elfogadnak, önmagában nem fogja megoldani az euró problémáit; még az is lehet, hogy az egész rosszabb lesz tőle. Az új szabályozás lényege, hogy szigorú és központilag ellenőrzött költségvetési fegyelmet kényszerít az eurózóna tagállamaira; innentől igen nehéz, talán lehetetlen lesz deficites büdzsét csinálni.

Ilyen szabályozás eddig is volt, az úgynevezett stabilitási és növekedési paktum formájában, de az szinte betarthatatlan volt; az új szabály szigorúbb lesz, automatikus büntetésekkel. Az EU ettől a központilag ellenőrzött költségvetési fegyelemtől várja, hogy végleg elmúlik a déli államokat fenyegető csőd veszélye, és ezáltal visszaáll az euróba vetett piaci bizalom.

Az egyik probléma, hogy a költségvetési fegyelem és a fenntartható államadósság fontos része a megoldásnak, de csak az egyik része. A déli államok fő baja az alacsony gazdasági növekedés. Ezen hosszú távon lehet segíteni olyan reformokkal, amelyek a produktivitást növelik - ezzel próbálkozik az új olasz kormány, amikor liberalizál egy csomó olyan szektort, ahol a monopóliumok elfojtják a vállalkozási kedvet és az újításokat. 
Rövid távon viszont egyszerűen fogyasztásra, pénzköltésre van szükségük, de ezt a lehetőséget elveszi tőlük a paktum. Válság kellős közepén kiadást csökkenteni - ettől minden csak rosszabb lesz, mert elveszik a gazdaságtól a keresletet. Az állami szinten kieső keresletet lehetne pótolni európai szinten: például nagy támogatásokkal, vagy úgy, hogy más tagállamok, például a németek, kiadást növelnek, és ezzel felszívják a déliek exportját. De erről nincs szó. Az EU költségvetése kicsi, a németek pedig nem fognak azért deficitet csinálni maguknak, hogy a görögök és az olaszok kimásszanak a gödörből. Arról nem beszélve, hogy a magánszektor eladósodásának veszélyét - ez történt az írekkel - nem hárítja el az új szabály.

A másik probléma a paktummal, hogy meggyengíti a demokráciát Európában. Majdhogynem megszünteti a tagállamok költségvetési szabadságát. Innentől egy állam parlamentje nem szuverén költségvetési kérdésekben. Az állami szinten kieső demokráciát pedig nem pótolják európai szinten, hiszen az Európai Bizottság és a Tanács feletti demokratikus ellenőrzés áttételes és gyenge. Az EU nem Amerika, nincs választott elnöke, a parlamentje gyenge. Ez a probléma minden közös európai politikával fennáll, de itt komolyabb: a jog, hogy megszabjuk az állam kiadásait és bevételeit, a legalapvetőbb szuverén jog. Nem véletlenül volt az amerikai forradalom jelszava, hogy képviselet nélkül nincs adózás.

Csatlakozhat Magyarország ilyen körülmények között az eurózónához? Felmerül a kérdés, hogy a fiskális centralizációval az EU nem lépett-e túl azon a ponton, ami demokratikusan elfogadható. Kis államként a befolyásunk viszonylag kicsi. Ez nem mindig baj, és nem is szükségszerű. De ha elfogadjuk az eurót és az új paktumot, akkor ezentúl mindig kiegyensúlyozott költségvetést kell csinálnunk. A paktum engedélyez bizonyos kivételeket, de ez talán túlzás. Egy állam nem tekinthető demokratikusnak, ha a választott képviselők nem rendelkezhetnek a költségvetés felett.

Másfelől lehet, hogy pont erre van szükségünk. Egy olyan kicsi és nyitott gazdaság számára, mint a magyar, a költségvetési fegyelem alapvető. Majdnem az összes bajunk abból származik, hogy képtelenek vagyunk fegyelmezetten költeni. A kiegyensúlyozott büdzsé stabil forintot és alacsony kamatokat eredményezne, és elhárítaná a már-már rendszeres államcsődveszélyt. Magyarországon egyébként sincs túl sok értelme deficites költségvetéssel próbálkozni, még akkor sem, amikor recesszió van: az ország gazdasága annyira nyitott, a hazai fogyasztás olyan kicsi, hogy az a pénz nem élénkít semmit, csak az államadósságot növeli.

Viszont a magyar politikai elit, jobb- vagy baloldali, jól láthatóan képtelen arra, hogy fegyelmezett költségvetési politikát folytasson. Vagy azért, mert inkompetens, vagy azért, mert képtelen ellenállni a társadalmi nyomásnak. Magyarországon túl sokan élnek az újraelosztásból ahhoz, hogy jelentősebb társadalmi igény legyen a fegyelmezett költségvetési politikára. Az euró tehát ránk kényszerítené azt a fegyelmet, amire nagyon is szükségünk van, és amire magunktól nem vagyunk képesek. Még az állami rendszerek reformjához is hozzásegíthet, hiszen ha hosszú távon le kell számolni a deficittel, akkor előbb-utóbb kénytelenek leszünk további kiadáscsökkentésbe fogni.

Ezt a két dolgot kell mérlegelni. A válasz persze azon is múlik, hogy pontosan mennyi mozgásteret hagy a paktum, és mennyire automatikusak a központi szankciók. Ez majd az első idők gyakorlatából derül ki. Ha hagy kibúvókat olyan esetekre, amikor a gazdaságnak költségvetési stimulációra - pénzre - van szüksége, akkor a kérdés nem merül fel ilyen élesen. A szöveg elvileg lehetővé teszi a kiigazítási pályától való eltérést gazdasági lejtmenet esetére, bár nem értem, hogy ez pontosan mit jelent - ha recessziót, akkor már késő stimulálni.

Én még most is csatlakozáspárti vagyok, főleg azért, mert nem bízom a magyar politikusokban. De vegyük észre, hogy minden ügy európai szintre emelése szuverenitási kérdéseket vet fel. Az esetek nagy részében a föderalizálás elfogadható a hatékonyság érdekében, és azért, mert Magyarország egymagában lehet szuverén, csak éppen nem megy vele semmire. Ez az eset nem ilyen egyszerű. A költségvetés ellenőrzésénél nincs fontosabb demokratikus jog. Az EU és a pénzpiacok már most is alaposan korlátozzák a parlament mozgásterét. A paktummal még szűkebb lesz.
10 komment

A Komment.hu cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! Mivel a Komment.hu szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat.

Elfelejtett jelszó

10 morvai.j.zs 2012. 02. 28. 18:18

Kedves Solaris [9]!

Beszélgetésünk a teljesen nyitott, vagy zárt gazdasági rendszerekre csak érintőlegesen vonatkozott: a polémia alapköve az volt (vagy Önnek: lett volna), hogy teljes költségvetési fegyelemmel elkerülhető-e az állami adósság felhalmozása (vagy maga, az államadósság).
És ez milyen esetekben lenne megvalósítható, az emberek általános életszínvonalbeli elvárásainak fényében.
Egyébként meg persze, hogy elkerülhető!
Sőt: költségvetési „fegyelmezetlenséggel” is elkerülhető – legfeljebb pénzt bocsátunk még ki, hogy betömjük a lyukakat!
(Aztán meg lehet nézni, hogy mennyit fog érni.)
A hitelfelvételek nem csak azért születtek, hogy a pénzes és ördögtől valóan gonosz nyugat megkopassza a becsületes, ám igen tehetséges, és csak kulturális szuperlatívuszokban említhető maréknyi magyarságot.
Többek között létezik olyan, hogy egy adott termék, vagy szolgáltatás terén a magas keresleti helyek és megfelelő minőséget nyújtó kínálati helyek között eltérések vannak. Nem csupán lokálisan, hanem időben is, és finanszírozhatóság kérdésében is.
Ezért is kellenek hitelek, amit úgy hívnak, beruházás.
Egy ötlet megvalósításához, mondjuk.
A hitelfelvétel nem azt a célt szolgálja, hogy egy állam eladósítsa magát, hanem azt, hogy a hitelt felvevő jövedelmet termeljen.
Ebbe még az is belefér, hogy működtet egy olyan telefontársaságot, amelybe ugyan közpénzből is befizetnek (az állami alkalmazottak magán-, és egyéb beszélgetései révén), de lehet, hogy emellett a privát szférából is be tud szerezni annyi bevételt, amelynek az adója busásan fedezi a „lenyúlt” állami pénzek mértékét.

9 solaris 2012. 02. 28. 15:08

Olvasva egy-két előttem szólót olyan érzésem támadt mintha különben értelmes könyvvizsgálók leültek volna a kertben a fa alá éves kimutatást csinálni fejben.....
Javaslom a jó öreg Excelt inkább, eddig még bevált, csak nagyon nehéz betenni a képletbe politikai szlogeneket.
Érdekes kérdés, hogy a pénzhez csak ritkán értő politikusok határozzák meg a pénzügyi kereteket.Ez is fából vaskarika.
Kedves Morvai, a két véglet között (teljesen nyílt, illetve csak belső piacra számító gazdaság) között van azért középút.
Néhány hónappal ezelőtt egy német barátommal beszélgettem a Görög helyzetről, és megkérdeztem viccesen, hogy nem akadt a Nagy Német Birodalomban egy kis könyvelő egy Casio zsebszámológéppel, aki néha utánanézhetett volna a Görög hitelvonalnak...?
A kis könyvelőt most EU biztosnak hívják és az lesz a dolga, hogy a számok valóságtartalmát vizsgálja.Nem lehetett volna ezt egy kicsit hamarabb meglépni?
A másik egyszerű gondolat amit felvetnék a következő:
Adósságot visszafizetni csak a Van-ból lehet.Aki ezt belátja, az azt is megérti, hogy a kormány oda nyúl(hat) ahol pénz, vagy pénzzé tehető érték van.Jó lenne ezen elgondolkozni mielőtt magasröptű politikába kezdenénk.
Szerintem tűrhetetlen, hogy az állami alkalmazottak fizetését (minimum 1000 forint szlavezetési és min 1000 ft egyéb ktséggel) magánbankok végzik, amikor az állami tulajdonban levő Posta is rendelkezi az ehhez szükséges logisztikával, a kp.forgalmáról nem beszélve.
A másik költségcsökkentési lehetőség az állami alkalmazottak mobiltelefonhasználata lenne, amire azonban már van megoldás-tervezet, igaz ez nem olyan egyszerűen megoldható mint az előbbi.
Számtalan olyan lehetőség van ami a válságból való kijutásig, illetve az adósságtenger visszaszorításáig alkalmi megoldások lennének, persze mindegyik érdeket sért, a jogosnak vélt haszon elmaradásával járna.
De van a másik megoldás, pénzt kivenni az üres zsebből, én mindig megpróbálom mielőtt a nadrágot vagy az inget a mosógépbe dobom...Ritkán jön be.Önöknek talán ez is megy!
Solaris

8 Pupäk 2012. 02. 14. 11:05

Bennem ugyanaz fogalmazódott meg, mint amit Ginger bradmen is írt. Már a demokrácia szó jelentését is elfelejtettük? Tessék feleveníteni az iskolában Görögországról tanultakat. Ez megint hisztéria keltés.

Üdv.
Pupäk

7 morvai.j.zs 2012. 02. 14. 10:55

Thor911 [6]: "Persze elméletileg lehetne gazdálkodni csak a bevételből, a gond csak az hogy akkor sok pénzt kéne tartalékolni ami brutálisan visszavetné a gazdaságot!"
Igen, én is csak szigorúan elméletben gondoltam.
Zárt gazdaságok esetében, ahol minden nem kalkulált beruházást a belső piaci megtakarításokra bíznának, és ahol minden értékpapírt a belső piacon értekesítenek.
És ezen felül a gazdaság működéséhez szükséges források mind-mind a rendelkezésre állnak.
Voltaképpen a glóbusz világgazdasága is egy ilyen zárt rendszer, de azért nemzetek esetében igencsak utópia.
(A hetvenes évek Romániáját, valamint Észak-Koreát azt hiszem elfelejthetjük.)

6 Thor911 2012. 02. 14. 09:25

marketing, morvai.j.zs:
kötvények és kincstárjegyek nélküli költségvetési gazdálkodás lehetetlen.
Azért mert év közben folyamatosan kell finanszírozni a költségvetést miközben a bevételek csak késve érkeznek!
Ezen kívül a beruházások, biztosítékok stb is nagyobb költséget igényelnek de talán ebbe nem is mennék bele.
Szóval a bevételek és kiadások ütemezésével pl az ÁAK folyamatosan vesz és elad állampapírokat.
Ezért is gond hogy hány százalékra kapunk hitelt!
Persze elméletileg lehetne gazdálkodni csak a bevételből, a gond csak az hogy akkor sok pénzt kéne tartalékolni ami brutálisan visszavetné a gazdaságot! Gondoljunk bele hogy a magyar költségvetés a GDP kb 50-55%-a. Ha ezt felhalmozná az állam azzal olyan brutálisan befékezne hogy sírva néznénk az összeomlást.

5 Thor911 2012. 02. 14. 08:52

Sajnops igaza van a cikkírónak és ez valóban egy dilemma!
Abban is egyetértek hogy én már nem bízok a magyar politikusokban!
Gyurcsány és az mszp alatt ment a felelőtlen költekezés a VÁLASZTÓK(!!!) asszisztálásával hisz mindig megszavazták és nem nagyon érdekelte őket az államadósság!
Most ugyan úgy száll tovább az államadósság de a kormányzati kommunikáció az hogy mérpedig nem emelkedik és kész...
Jó dolog hogy az államadóssággal szállt annó harcba Orbán és az Alkotmányba is betette... aztán amikor valóban cselekedni kellett volna akkor a 2/3-ad birtokában gyorsan betette kiegészítésnek hogy a takarékoskodás csak 2016-tól kötelező... Hát nagyon kényelmes hogy addig nőhet az államadósság és majd a következő kormánynak kell még nagyobb kiigazítást végeznie...
Nem melesleg a 99-02-es ciklusban is nőtt az államadósság évi vagy 1000 miliárddal csak akkor a nemzetközi gazdaság szárnyalása és GDP növekedése ezt elfedte.

Szóval az is igaz hogy nyitott gazdaság vagyunk, magas adóterhekkel. Mi nem tudjuk 1-2-3000 milliárddal sem pörgetni a gazdaságot csak ha exportcégeket növesztenénk! De nálunk a kis cégek jól elvannak de ha közepessé akarnának válni akkor csődbe mennének az adóterhek miatt! A nagy cég már kitermelné megint az exporttal a bevételt de a gond hogy aki nőni akar az a középszintnél el fog bukni... Ezért van millió kiscégünk és pár nagy cég! Aki nőni akar az meg megy külföldre(kedvelt célpont németország).
A magyar adóhatóság "büntesd meg a céget aztán legfeljebb a bíróságon visszanyer valamennyit" hozzáállása is katasztrófa de ez egy másik kifejtés lenne...
Szóval nekünk igenis jó lenne egy ilyen paktum mert a politikusaink láthatóna nem tesznek semmit és nem tudnak gazdálkodni!
Az mszp már bizonyította, a fidesznél rejtetten látta aki észrevette 98-02-ben és most nyiltan is látható 2010 óta!
A jobbikosok annyit értenek a gazdasághoz hogy megkeresnék a cégvezetőket származás alapján és a szittya cégek kapnának támogatást a "nem kedvelt" vallásúak meg extra adót. És ha szerencsénk van néhányuk elolvasná hogy mi az a GDP és miből áll össze a költségvetés!

Én magam még Bajnait és Oszkót tartottam relatíve hozzáértőnek de ők meg nem biztos hogy vissza akarnak jönni. A többiek mind leszerepeltek már!

4 ginger breadman 2012. 02. 14. 05:52

Szerintem elhibazott a szerzo ertelmezese. Nem a demokracia csokken a paktumhoz valo csatlakozassal, hanem a szuverenitas. Az Unio egyetlen eletkepes utja a mind erosebb foderalizacio, ami csokkenti a nemzeti szuverenitast es - elvben - kiterjeszti a demokraciat europai szintre, erositve ezzel egyfajta europai identitast a nemzetivel szemben. El kell fogadni, hogy vagy egy eros es hatekony EU tagjai vagyunk, es akkor bizonyos korlatokkal kell szembeneznunk a koltsegvetes megalkotasanal (is), vagy az EU-n kivul vagyunk, de akkor nincs eu-s penzbol felujitott ovoda.

Le kell szamolni azzal a demagog es idealista elkepzelessel, hogy az EU-ban megorizhetjuk a nemzetibol, ami jo, illetve az europaibol is csak jot kapjuk. El kell fogadni, hogy az EU biztositotta elonyok (pl. penz a kohezios alapbol vagy szabad munkavallalas) azt is magukkal hozzak, hogy bizonyos dolgokrol le kell mondani, illetve nagyobb felelosseget kel vallalnunk azert, ami Magyarorszagon tortenik. Az EU-ban valamennyire egyutt sirunk, egyutt nevetunk. Szerintem kell meg egy jo evtized vagy egy generaciovaltas, mire ez beepul a kozgondolkodasba.

3 morvai.j.zs 2012. 02. 13. 14:40

Marketing [1]: gyakorlatban az államadósság részét képezi - valamelyen módon - a kibocsátott államkötvényekre vállalt fizetési kötelezettség is.
Az pedig szerintem szigorúan csak elméletben lehetséges, hogy ha létezne költségvetési fegyelem, akkor nem kellene kötvényeket kibocsátani.

2 hoffmann 2012. 02. 13. 14:37

Én nem értem a kérést, miszerint:
"Csatlakozhat Magyarország ilyen körülmények között az eurózónához?" Kinek olyan égető ez a probléma ma? Magyarországnak nem, az biztos.
1. Hol vagyunk még ettől! 2. Hol leszünk? – lehet, hogy egyre távolabb. 3. Az euró sorsa is bizonytalan. 4. Új kritériumok jönnek még addig, amiket megint csak teljesíteni kell.
Az világos, hogy a cikkíró érzi a dilemmát. De kérdezem: miért pont EZZEL a paktummal csökkenne a demokrácia? Maga az EU mint olyan a demokrácia-csökkenés, önállóság-feladás, ez a lényege, másképpen ez nem lehet, s ez csak egy a száz szerződés közül, amit megkötöttek és majd kötnek.
Maga az EU nem demokratikus - ezt nehezményezte pl Nigel Farage keresetlen szavakkal:
(Herman Van Rompuyt „az Európai Unió elnökévé” "választották." )
"Kicsoda Ön? Én nem ismerem Önt. Senki Britanniában, sem Európában még csak nem is halotta az Ön nevét. Annyi karizmája van, mint egy mosogatórongynak. Önnek több a fizetése, mint Obama elnöknek. Különben gratulálok, amióta Ön az elnök, azóta van káosz, de nincs pénz. Nem akarjuk ezt a politikai osztályt, menjenek a történelem szemétdombjára!"

A kérdés inkább az: ez az EU-vezető garnitúra, amely a vezető országok érdekeit képviseli, és keresztül is viszi tűzön-vízen, valamint amely jelenleg is, a jelenleg érvényes paktumok szerint is politikai teljhatalommal rendelkezik, és azt kényszerít rá bármelyik országra, amit csak akar, indok nélkül is, s amely ráadásul az utolsó 10 évben rendkívül ostobának bizonyult, mert válságba vitte Európát, jobban fogja-e Magyarországot igazgatni, mint a más, speciálisan magyar módon korrupt és ostoba hazai politikai-gazdasági elit. Ezt kéne ELŐRE látni. Csak a ennyi a feladat. Ha arra gondolok, amit eddig kaptunk az EU-tól (semmilyen ígéret nem teljesült), akkor se önnyebb a válasz.

1 Marketing 2012. 02. 13. 13:02

"Az egyik probléma, hogy a költségvetési fegyelem és a fenntartható államadósság fontos része a megoldásnak,"

Sorry, de ez az EGYETLEN probléma, "a költségvetési fegyelem"

mert ha ez valaha is létezett volna, akkor nem lenne államadósság.

A legújabb hozzászólások

mpolgar // 2012 // máj // 17

Kedves Oer Jee! A cölibátus kérdése nekem is csípi a szememet. No, nem akkor, ha valaki önként vállalja. De, ha mástól elvárja, hogy teljesítse, vagy, tagadja meg úgymond, bi...

Veszélyben vannak-e a lengyel katolikusok? (27)
Oer Jee // 2012 // máj // 17

Kedves csakhaérted! A gazdagoktól "elvenni" szöveg nem fedi a valóságot. Alapból azt gondolom, hogy ha valóban a pénz motiválná a gazdaságot, ha valóban a társadalmi hasznosság...

Kísértet járja be Európát (13)
visnja // 2012 // máj // 17

demi franc Egészen rossz a következtetés.Mármint a kettős állampolgárságról.(Véleményem szerint.) Másrészt,nagyon nem helytálló olyat feltételezni,hogy akik elvesztették magyar...

Honosításról jót vagy semmit? (140)
sors // 2012 // máj // 17

Tavaly 13,6 milliárd forint nyereséget ér el az MNB. A Magyar Nemzeti Banknak (MNB) 13,6 milliárd forint nyeresége képződött tavaly, szemben a 2010. évi 41,6 milliárd forinto...

Bárcsak úgy élhetnénk, ahogyan élünk! (635)
Oer Jee // 2012 // máj // 16

Kedves Gschenker! A történelem az élet tanítómestere? Ha elég lenne a kommunikációhoz az a töménytelen bölcsesség, amit illik tudnunk, akkor a beszélgetések vívó órákká vált...

Nacionalista-e a kereszténység? (115)

Hirdetés


RSSHírlevélÍrjon nekünk!ArchívumMédiaajánlatImpresszum
Adatkezelési Szabályzat[origo]OK.huiWiW[freemail]Videa Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva